Passat nykii

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Vilu
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.7.2009 23:25

Passat nykii

ViestiKirjoittaja Vilu » 24.7.2009 23:34

Pari kertaa on käynyt niin, että kun on ajanut vakkari päällä, niin on kuulunut pieni jymähdys ja kulutus on ajotietokoneen mukaan lähes tuplaantunut ja auto on hieman alkanut nykimään. Autolla on ajettu n. 205 tkm. Mikähän tuosta on sitten tullut tiensä päähän. Ongelma on hävinnyt kun on käynnistänyt auton uudelleen. Passatti on vm. 2004 ja tuotu Saksasta ja siinä on 2.0 TDI moottori (BGW).

Lisäyksenä vielä se, että kun pysähdyin, niin ajotietokone näytti tyhjäkäynnillä 2.0 l/h kulutuslukemaa. Normaalistihan se on alta litran tunnissa. tyhjäkäynnillä kone kuulosti normaalilta eikä ravistellut tms.

Vilu
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.7.2009 23:25

ViestiKirjoittaja Vilu » 30.7.2009 13:09

Tänään oli vika taas hetkittäin päällä. Auto käytetty Pörhöllä vikamuistin luennassa ja siellä ei, yllätys yllätys, ollut mitään.

No auto menee ensiviikolla myyjäliikkeen (ei merkkiliike) huoltoon. Auto on ostettu n. kuukausi sitten. Jos vika ei satu päälle kun auto on huollossa, niin sillehän ei mitään tehdä.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 31.7.2009 15:59

Itsellä oma BKD nyki tasakaasulla - korjaantui merkkihuollossa päivityksellä.
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6707

Koita ajella kolmosella tai nelosella kierrokset 1500rpm tasasta tietä.
Ehkä sellasta missä on vähän nousua ja laskua - heti laskun jälkeen kun pieni ylämäki alkaa töks töks töks nykii.

Ei jäänyt mitään vikakoodeja. VCDS:llä sai logia missä syötöt heitteli miten sattuu.
Merkkiliike (ei edes LMS-service) uskonut moiseen.

Pitkän tappelun jälkeen jaksoivat (SJK käyttöautolla) tarkistaa päivitykset ja vika korjaantu.

Vilu
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.7.2009 23:25

ViestiKirjoittaja Vilu » 2.8.2009 9:14

Itsellä oma BKD nyki tasakaasulla - korjaantui merkkihuollossa päivityksellä


Muuttuiko sinulla ajotietokoneen ilmoittama kulutuslukema, kun auto alkoi nykimään?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 2.8.2009 9:45

Jos oikein muistan, kulutus tipahti ajon aikana hetkeksi.
Mutta paikallaan ilmastointi päällä 1.1 - 1.2 ja ilman jotai 0.7-0.8 litraa tunnis; ihan normaalit.

Ruudunkaappaus vcds logista:
http://tos.pp.fi/koukku/suodatin/nykii.JPG
Kuvaajassa ensin kiihdyhtys ja vaihteiden vaihdot näkyvät, jonka jälkeen tasakaasulla yllättävä kuoppa


Kannattaa luetuttaa ainakin vikakoodit ja jos onnistuu niin tarkkailla eri arvoja mitä tapahtuu kun nykiminen alkaa.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197

Vilu
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.7.2009 23:25

ViestiKirjoittaja Vilu » 2.8.2009 17:33

Vikakoodit kävin luetuttamassa, mutta siellä ei ollut mitään. Pitäs varmaan jostain hommata kaapeli ja softat, jotta vois ite katella mitä koneessa tapahtuu nykimisen aikana. Tosiaan tuo nykiminen kun ei ole jatkuvaa vaan sitä tapahtuu satunnaisesti.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 2.8.2009 21:51

Tosiaan tuo nykiminen kun ei ole jatkuvaa vaan sitä tapahtuu satunnaisesti.

Samoin itsellä viimevuonna.
Yhteisiä tekiöitä oli:
-Ilman lämpötila alle 20 astetta.
-Puoli lämmin kone
-Tasakaasulla nuo em. kierrokset.
-Tie tasainen, hitusen laskeva ja nouseva maasto

Auto lojui LMS tampereen takapihalla yön ja koeajolla ei mitään oireita.
Turha reissu, mutta tuli tehtyä ja todettua; ettei siellä osattu tarkistaa päivityksiä vaikka niin sanottiin;)

Vilu
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.7.2009 23:25

ViestiKirjoittaja Vilu » 4.8.2009 20:27

No joo... Mitähän tuohon sanos. Korjaamon ukko sano nykimisen syyksi sen, että kone syöttää enemmän polttoainetta ja sillä puhdistaa katalysaattoria. Kuulostaa aika uskomattomalta, mutta saahan sitä maallikolle sanoa mitä vaan. Onko tuolla selityksellä mitään perää? Kertokaa viisaammat vai meneekö tämä vuosituhannen selitykset TOP 10:iin

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 4.8.2009 21:41

Oisko siel todella hiukkas suodatin.. kyl siitä polttamisesta on joku merkkivalo.
Yritin äkkiä googlettaa tota moottorityyppiä, mutten löytäny mitään äsken.

Vilu
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.7.2009 23:25

ViestiKirjoittaja Vilu » 5.8.2009 17:36

Kyllähän siellä näyttäs hiukkasuodatin olevan. Linkin takaa löytyvästä tekstistä asia selviää: http://www.automerkit.fi/2002_volkswagen_passat_19-tdi-powerdiesel-96kw-comfortline-tiptronic-aut_3961-01_54_666.html
Vuodelle 2002 tulivat 180 hv versio V6 TDI:stä ja 20-venttiilinen 2,0-litrainen (130 hv), jotka molemmat jäivät Suomessa tuntemattomiksi samoin kuin syksyllä 2003 esitelty 2.0 TDI (136 hv), joka oli varustettu hiukkassuodattimella.


Mutta pitäskö syttyä joku merkkivalo, kun suodatin on tukossa??

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 5.8.2009 21:38

Ohos.. No kannattaa antaa sen polttaa se tyhjäksi.
Tai sitte kaahaat pienillä vaihteillla tarpeeks kovaa...


Mutta mittaristossa pitäs todellakin olla joku merkkivalo..
Sellanen katalysaattorin kuva jonka sisällä on pisteitä..
Luultavasti tämän tapainen:
http://www.tamlync.com/scn/dpf-light.jpg

Kuva ei kyl ole volsusta.


Näin mutulla:
Ajele motarilla suurin vaihde nelonen... kyl se siitä.

edit: Taskulampulla kun valotat mittaristoa, siellä näkyy jotenkuten kaikki ikonit.
Jos sieltä löytys tollanen pakoputken kuva..

Voihan myös olla ettei se syty kun lopullisesti tukkiintuneena.

Vilu
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.7.2009 23:25

ViestiKirjoittaja Vilu » 6.8.2009 21:54

Ei pitäs kuulemma kuljettajan huomata mitään kun kottero alkaa hiukkassuodatinta puhdistamaan. Noh, nykimistä ei ole nyt havaittu, joten ajellaan menemään ja jos jotain tulee niin sitten ihmetellään lissää.

Pumpusuuttimien johtosarjaa epäili yks tuttava, joka on näiden volkkareiden kimpussa työskennellyt.

Karhua
-
Viestit: 30
Liittynyt: 17.1.2008 11:59

ViestiKirjoittaja Karhua » 7.8.2009 9:10

Minulla on ihan samalla myllyllä oleva pasuuna ja saksasta tuotu käytettynä sekin, tuolla koneellahan ei tuota suomesta ole saanutkaan. Siellä on todellakin se hiukkassuodatin, ja nuo suinun ongelmat tod.näk. aiheutuu juuri siitä poltosta. Minulla kanssa kulutus pomppaa sinne 10 hujakoille ja kestää noin 2km polton aikana. Tuota mosahdusta ja nykimistä ei minulla tapahdu, itseasiassa ainoastaan tuosta kulutuksesta näkee milloin poltto on päällä. Joku on huomannut myös pahaa hajua noista tulevan mutta itse en sitäkään.

Tuota tasakaasulla nykimistä oli viime talvena, mutta nyt kesähelteillä en ole havainnut. Samalla huomasi myös tyhjäkäynnillä aavistuksenomaista vaeltelua. Onko sinun autoon vaihdettu tuo polttojytikkä sinne pakoputkeen, kuuluu vaihtaa muistaakseni 120tkm välein ja minulle oli saksassa juuri vaihdettu ennen auton ostoa (130tkm). Jos sinulla on huoltokirja niin siinä pitäisi olla ruksi kohdassa DPF- Wechsel. Minä ihmettelin taas sitä kun minulle ei oltu laitettu ruksia siihen lisäaineen kohdalle (Additiv- Wechsel). Joillakin olen kuullut että olisi laitettu uudet lisäaineet, sen säiliö siis sijaitsee vararenkaan keskellä olevassa mötikässä.

Vilu
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.7.2009 23:25

ViestiKirjoittaja Vilu » 7.8.2009 21:58

Oli näköjään huoltokirjassa ruksi DPF-wechselissä 120 tkm kohdalla. Tuo on ollut leasing-autona Saksassa ja huollot on suoritettu huoltokirjan mukaan. Pitää vielä kattoa onko tuo additiv-Wechsel kohta ruksittu.

Nythän tuo on tosiaan toiminut hienosti. itsellä ajo on oikeastaan pelkkää matka-ajoa. Työmatka on 35 km maantietä ja moottoritietä.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 8.8.2009 8:07

Pitää vielä kattoa onko tuo additiv-Wechsel kohta ruksittu

Saahan sitä ureaa huoltoasemalta.. adblue tms.
Marmoritiskiltä kannattaa varmistaa vielä.

Vilu
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.7.2009 23:25

ViestiKirjoittaja Vilu » 9.8.2009 20:52

120 tkm kohdalla on ruksi Additiv-wechselin kohdalla. Pitääköhän urean määrästä huolehtia muulloin kuin 120 tkm kohdalla esim. lisätä?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 9.8.2009 20:54

Luulis sille tankille olevan joku merkkivalo?
Tai sitten vain manuaalinen tarkistus?

En ole koskaan tuota "ureasysteemiä" nähny autoissa ;)

Vilu
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.7.2009 23:25

ViestiKirjoittaja Vilu » 3.4.2011 18:10

Vähän tulee viiveellä... Mutta ko. Passatissa on tosiaan DPF:n lisäaineelle oma säiliö ja ainetta ei voi lisätä muuten kuin tähän tarkoitukseen tehdyllä laitteella. Ainetta lisättiin Oulun Pörhöllä ja heilläkin tämä härveli löytyi Rovaniemen toimipisteestä ja se oli vielä tehtaan paketissa. Aine maksoi muistaakseni 75€/l ja sitä meni 4 litraa. Kallista hommaa. Vararengaskotelosta löytyy liittimet joiden kautta ainetta lisätään.

Kun aine oli kokonaan loppu, niin sitten löytyi vikamuististakin siitä ilmoitus

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 3.4.2011 20:14

Johan on tehty vaikeeksi tämäkin

TimoR
-
Viestit: 20
Liittynyt: 16.10.2006 23:06

ViestiKirjoittaja TimoR » 22.7.2011 13:56

Pittääkö se tuo polttopönttöki vaihtaa, vai pystyykö tuon tyhjentämään tuhkasta? Nesteeet vaihdettu tuonne säiliöön, mutta vieläkin väläytti monitoiminäytössä pakoputken vaimentimen kuvaa, vikakoodeja tai muutakaan ei muistiin jää.
Tuntuu että polttelee välissä 50km välein tuota ainetta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 55 vierailijaa