Mistä tiedän, milloin johdot ovat liian ohuet?
Valvoja: ffp jäsenet
Mistä tiedän, milloin johdot ovat liian ohuet?
Mulla on nyt autossa saman virtakaapelin takana kaksi vahvistinta, toisessa 4x90wrms ja toisessa 1x500wrms. Virtajohto oli muistaakseni jotakin 21mm3. Mistä tiedän, että ahdistaako tämä? Erään sivuston mukaan tämä ei 5 metrisenä pitäisi riittää edes yhdelle >500wrms vahvistimelle.
Omassa golf nelosessa meni kanssa 50 neliön hitsauskaapeli konttiin. Verhoilut vaan tahtoi irvistellä hieman kun ei meinannut mahtua tuo johto kulkemaan. Nyt tulee kaksi pienempää johtoa tilalle. Voi sen siis niinkin tehdä, että jätät sen nykyisen johdon sinne ja laitat vaikka 35 neliöisen lisäksi tai mikä koko siihen nyt sitten onkaan tarpeen laittaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Et tuolla johdon vaihtamisella nyt muuta hyödy kun tuon mitä Jormalainen jo sanoikin; saat hitusen lisää tehoja vahvistimesta irti, jota et korvalla varmasti kuule. Tietysti hyvä olisi kun johdon vaihtaisit mutta jaksatko sitten nähdä sen vaivan ja polttaa rahaa siihen että voit _ehkä_ hyvällätuurilla saada pienen pienen korviin kuultavan eron... :)
Asiahan on oikeasti niin, että vahvistimen käyttöjännitteen kaksikertaistuessa teho nelinkertaistuu.
Tämä tarkoittaa sitä, että pienikin häviö vahvistimen käyttöjännitteen syötössä vaikuttaa kertaantuvasti ulos saatavaan tehoon ja toisaalta taas päinvastoin.
Toisaalta taas vahvistintehon kaksinkertaistaminen aiheuttaa vain 3dB eron äänenpaineessa, joka on juuri ihmiskorvin erottuva.
Jos haluaa mielenrauhaa, kannattaa vetää toinen kaapeli entisen rinnalle. Kahta ohuempaa kaapelia on autossa helpompi käsitellä kuin yhtä paksua.
Tämä tarkoittaa sitä, että pienikin häviö vahvistimen käyttöjännitteen syötössä vaikuttaa kertaantuvasti ulos saatavaan tehoon ja toisaalta taas päinvastoin.
Toisaalta taas vahvistintehon kaksinkertaistaminen aiheuttaa vain 3dB eron äänenpaineessa, joka on juuri ihmiskorvin erottuva.
Jos haluaa mielenrauhaa, kannattaa vetää toinen kaapeli entisen rinnalle. Kahta ohuempaa kaapelia on autossa helpompi käsitellä kuin yhtä paksua.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
P=U*i
eli jos haluat 230v jännittelllä 500W tehoa niin 500W jaettuna 230v on 2.1A
taas 12v jännitteellä 500W = 500W jaettuna 12v = 41A
ja kaikenlisäksi, vahvistimien hyötysuhde ei ole ikinä 100%
http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index.php?si=ml16.sis&pa=
tuola nyt esim oli vähä esimerkkejä
eli jos haluat 230v jännittelllä 500W tehoa niin 500W jaettuna 230v on 2.1A
taas 12v jännitteellä 500W = 500W jaettuna 12v = 41A
ja kaikenlisäksi, vahvistimien hyötysuhde ei ole ikinä 100%
http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index.php?si=ml16.sis&pa=
tuola nyt esim oli vähä esimerkkejä
12V tasajännitteen muuttaminen autolaitteiden pääteasteiden vaatimaksi korkeammaksi jännitteeksi edellyttää heikon hyötysuhteen hakkurivirtalähteitä.
Verkkojänniteellä toimivan laitteen jännite voidaan muuntajan hyvällä hyötysuhteella alentaa vahvistimen tarvitsemaksi käyttöjännitteeksi.
Hyötysuhdetta huomioimatta, jos laitteen tehontarve on 240W, 240V verkkojännitteellä laitteen ottama virta on 1A. 12V jännitteellä virta olisi 20A.
Verkkojänniteellä toimivan laitteen jännite voidaan muuntajan hyvällä hyötysuhteella alentaa vahvistimen tarvitsemaksi käyttöjännitteeksi.
Hyötysuhdetta huomioimatta, jos laitteen tehontarve on 240W, 240V verkkojännitteellä laitteen ottama virta on 1A. 12V jännitteellä virta olisi 20A.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa