VW Caddy 1.6D -89, jarruongelmia

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

nostokurki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 22.10.2010 17:41

VW Caddy 1.6D -89, jarruongelmia

ViestiKirjoittaja nostokurki » 2.3.2011 13:00

Mikähän mahtaa Caddyn jarruja vaivata, kun jarrut ottaa kyllä jo pintapolkaisusta mutta pinnasta n. puoliväliin asti on "tyhjää" ja sitten vasta alkaa kunnolla ottamaan kiinni? Poljin muutenkin oudon tuntuinen, kovin pehmeältä vaikuttaa eikä oikein minkäänlaista tuntumaa jarruihin.

Ilmattu jo pariin otteeseen, kummallakaan kerralla ei ilmaa (kaiketi) poistunut mutta poljintuntuma olevinaan parani hetkeksi. Mistä lähteä vikaa etsimään?

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 2.3.2011 13:29

Onko tehty akseliflippi ?

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 2.3.2011 13:35

Eikös caddyn rummuissa oo samanlaiset automaattisäädön kiilat kuin Golfissa/Jetassa ja ties missä muussa? Kiilojen pinnalla pitäisi olla jonkinsorttiset pykälät, mutta ne kuluvat pois tai tukkeutuvat ja kiila pääsee perääntymään. Seurauksena on se, että kenkä on kauempana rummusta ja sylinterin täytyy tehdä pidempi liike.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.3.2011 13:38

Voisivatkohan rummut olla kuluneet?
Uskoisin kiilan kyllä pysyvän siinä kohdassa, mihin se asettuu, koska kenkiä yhteen puristava jousi on niin voimakas.

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 11.3.2011 18:19

Itellä samaa vikaa -89 kädissä ja tänään kun vaihdoin kuskinpuolelle rummun parempi kuntoisen(vanhasta pultinkierteet paskana) niin tuntui ku oisi jarrut parantuneet vähän. Mutta entinen omistaja puhui jotain että on joskus ollu takajarruissa joku jousi kuoleutunut. Mikähän jousi mahtaa kyseessä olla?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.3.2011 18:40

Tuosta kuvasta löytyvät jouset. Voisi kuvitella, että ainoa vaikuttava jousi on kiilan jousi.

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 12.3.2011 8:50

Tarkotatko tuota numeroa 11 ja 12?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.3.2011 9:53

13 on kiilan jousi. 11 ja 12 pitävät kenkiä kiinni vasten yhdystankoa.

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 12.3.2011 12:04

Aivan, kiitos menee tarkistukseen.

nostokurki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 22.10.2010 17:41

ViestiKirjoittaja nostokurki » 12.4.2011 7:06

Kiitokset vastauksista, jarrukengät olivat niin kuluneet ettei säädössä riittänyt enää vara :) vaihdoin uudet kengät ja jouset, nyt pelittää takajarrut hienosti. Samaan syssyyn meni vaihtoon myös käsijarruvaijerit, jotka olivat ilmeisesti täynnä shaibaa kun pakkasella jäivät kiristysasentoon jumiin...

Mutta vielä olisi vähän jarruhuolta. Jarrut nimittäin jumittavat vieläkin. Takajarrut avautuvat saman tien kun polkimelta nostaa jalan, mutta etujarrut jäävät laahaamaan aika voimakkaasti, ja esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä joutuu sitten antamaan kunnolla kierroksia ettei auto hyydy liikkellelähdössä. Tilanne parantuu, kun on jonkin aikaa ajellut, mutta silti poljin nousee hitaasti ylöspäin polkemisen lopetuksen jälkeen. Jarrut aukeavat, jos polkimen nostaa jalalla ylös, ilman nostoapua palautuminen kestää jopa minuutin verran...

Mistähän tähän etsisi ratkaisua?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 12.4.2011 10:51

Etujarrujen männät jumittaa, satulan liu-ut jumissa tai sitten jarruletkut paisuneet.

nostokurki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 22.10.2010 17:41

ViestiKirjoittaja nostokurki » 27.4.2011 8:32

Etujarruihin vaihdoin kunnostetut satulat ja tarkistelin letkut läpi... Satuloihin tuli siis ruosteenpoisto sisältä ja päältä, hoonaus, mäntien hionta ja uudet kumit. Ja uusilla rasvoilla kasaan, totta kai. Letkutkin olivat päälisin puolin kunnossa, ei edes pykineet. Mutta tilanne ei muuttunut :/

Onko vielä jotain ideoita, vai rupeanko vaihtelemaan letkut jos joku olisi vaikka päästänyt kudoksen sisään nesteet...?

nostokurki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 22.10.2010 17:41

ViestiKirjoittaja nostokurki » 18.8.2011 11:21

Löytyihän se vika, vihdoin viimein. Jarrutehostin oli puolillaan öljyä. Uusi käytetty tilalle, huohotinöljyn keräyssäiliö alipainepumpun ja tehostimen väliin ja rock on, nyt pelaa jarrut :)

p.s. ei kannata muuten sitten kopioida tätä ideaa, vaan korjata se alipainepumppu :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa