3b passatti AEB koneella ja vakkari aloitti oireilun. Maantiellä tulee ajettua melko usein töiden takia joten vika on ärsyttävä. Vakkari kytkeytyy yleensä kiltisti heti kun sitä tarvitsee. Yleensä kestää n. 5-15km että rupeaa temppuilemaan. Eka saattaa kytkeytyä kerran pois ja taas ei mitään ongelmaa hetkeen. Välillä kytkeytyy pois useamman kerran vaikka välillä hetken toimii.. Vikakoodeja ei ole ja kaasu on vaijerilla
Apparin puolella on joku rele(?) joka napsuu aina päälle kun vakkarin kytkee. Tätä ei siis kuulu jos ei kytkeydy. Erikoisinta on tosiaan se että ongelmia on aina matkan alkutaipaleella. Työmatkaa kertyy ~40km suuntaansa ja en muista että olisi ollut ongelmia 20km jälkeen.
Mainintana vielä että kerran vakkari ei suostunut kytkeytymään kun vasta 15km päästä. Jokseenkin tuntuisi että vakkari kytkeytyy pois kun kone lämpenee ja rupeisi toimimaan kun on hetken ollut lämmin?
passatin vakkari pätkii
Valvoja: ffp jäsenet
Voisiko olla samaa vikaa, kun isoveljen A6:ssa oli (tosin ei lähteny ollenkaan vakkari päälle), siinä oli vakkarin ohjausyksikössä juotos vikoja.
Lähti toimimaan avaamalla rasian ja juottamalla uudestaan joitakin juotoksia. Rasia löytyy hanskalokeron takaa. Sellainen kirkas peltirasia, taisi olla Hellan tekele.
Lähti toimimaan avaamalla rasian ja juottamalla uudestaan joitakin juotoksia. Rasia löytyy hanskalokeron takaa. Sellainen kirkas peltirasia, taisi olla Hellan tekele.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19.1.2007 23:39
Vakionopeussäädin, korjaus
Seuraavat toimenpiteet ovat auttaneet.
-uuden viiksen vaihto (hinnat vaihtelee: marmoritiski, E-Bay, Skoda-liike)
-vika kytkin- tai jarrupolkimen P/I- venttiilissä, kannattaa sähkökoplaus ja ilmaletkut tarkistaa, jotta ovat kiinni.
-kunnostetun poksin, eli ohjausyksikön hankinta tai vanhan korjaus. Poksi on hanskalokeron takana. Ohjainyksikön varaosakoodin voi lukea pikkasen peilin avulla vänkärinpuolelta kojelaudan päädyn luukun avaamalla, samanlainen luukku kuin sulakekansi. (hankitamahdollisuuksia: http://www.remanufactor.com, http://www.bba-reman.com/uk/index.aspx).
-uuden viiksen vaihto (hinnat vaihtelee: marmoritiski, E-Bay, Skoda-liike)
-vika kytkin- tai jarrupolkimen P/I- venttiilissä, kannattaa sähkökoplaus ja ilmaletkut tarkistaa, jotta ovat kiinni.
-kunnostetun poksin, eli ohjausyksikön hankinta tai vanhan korjaus. Poksi on hanskalokeron takana. Ohjainyksikön varaosakoodin voi lukea pikkasen peilin avulla vänkärinpuolelta kojelaudan päädyn luukun avaamalla, samanlainen luukku kuin sulakekansi. (hankitamahdollisuuksia: http://www.remanufactor.com, http://www.bba-reman.com/uk/index.aspx).
-uuden viiksen vaihto (hinnat vaihtelee: marmoritiski, E-Bay, Skoda-liike)
-vika kytkin- tai jarrupolkimen P/I- venttiilissä, kannattaa sähkökoplaus ja ilmaletkut tarkistaa, jotta ovat kiinni.
-kunnostetun poksin, eli ohjausyksikön hankinta tai vanhan korjaus. Poksi on hanskalokeron takana. Ohjainyksikön varaosakoodin voi lukea pikkasen peilin avulla vänkärinpuolelta kojelaudan päädyn luukun avaamalla, samanlainen luukku kuin sulakekansi. (hankitamahdollisuuksia: http://www.remanufactor.com, http://www.bba-reman.com/uk/index.aspx).
Tähän täytyy vastailla, kun viime syksynä oman fiksasin...
Oireet oli samat, kunnes lakkasi toimimasta kokonaan. Edellinen omistaja oli vaihtanut viiksen, josta ei ollut apua. Itse tarkistin ja säädin jarrupolkimen kytkimen toiminnan (automaatti, ei kytkinpoljinta), tarkistin virrankulun sulakkeelta jarruvalokytkimen ja em. vakkarin jarrupoljinkytkimen kautta ohjainlaitteelle, mitkä oli kunnossa. Seuraavaksi tarkastin alipainepumpun ja pumpun solenoidin toiminnan sekä alipaineletkujen tiiveyden, viimeiseksi vaihtoehdoksi jäi sitten tuo boksi.
Revin irti ja kävin suurennuslasin kanssa läpi, yhteensä murtuneita juotoksia tuli vastaan noin 40kpl, jotka kolvasin uusiksi. Kestävyyden kannalta olisi samalla ollut viisasta vaihtaa murtuneiden juotosten komponentit uusiin, varsinkin ne neliskanttiset vastukset, jotka ovat suoraan kiinni piirilevyssä, eikä näin ollen johdin pääse joustamaan yhtään lämpölaajenemisen mukaan. Rele kannattaa myös vaihtaa parempaan samalla jos itse lähtee fiksaamaan (tavalllinen 5-nap vaihtorele, kustantaa noin 3€), mutta hyvin noi korjauspuljutkin on tehneet hommansa foorumeilta luetun mukaan.
Mulla pätkii kanssa 3BG:ssä, sähkökaasulla.
VCDS:
Vakkari jälkiasennettu (tai ainakaan ei löydy varustetarrasta).
Alkoi kanssa silleen että välillä putosi pois kesken ajon. Nykyisellään ei yleensä suostu edes menemään päälle. SET-nappia kun painaa niin vakkarin merkkivalo mittaristossa sammuu, ja syttyy taas kun SET-napin päästää. Jos suostuu tuomimaan, tuota "välkähdystä" ei tapahdu.
Vikakoodien perusteella oli tarkoitus vaihtaa viiksi kesällä, kun saisi pyörän ajoon ja auto voisi pari päivää seistä ilman rattia. Nyt alkoi mietityttää että pitäisikö katsoa ensin tuo boksi läpi.
VCDS:
17977/P1569/005481 - Cruise Control Switch (E45): Implausible Signal
Possible Symptoms
* Cruise Control not working.
Possible Causes
* Wiring defective.
* Cruise Control Switch (E45) Faulty.
Possible Solutions
* Check wiring.
* Check Measuring Blocks.
Special Notes
* If cruise control was retrofitted, check if the necessary wire between J527 (Steering Wheel Electronics) and Engine Control Module was installed too! This applies for the following models:
o Audi A3/S3 (8P) 2004+
o Seat Altea (5P) 2004+
o Seat Leon (1P) 2006+
o Seat Toledo (5P) 2005+
o Skoda Octavia II (1Z) 2005+
o VW Caddy (2K) 2004+
o VW Eos (1F) 2006+
o VW Golf/Jetta/Bora V (1K/5M) 2004+
o VW Touran (1T) 2003+
Vakkari jälkiasennettu (tai ainakaan ei löydy varustetarrasta).
Alkoi kanssa silleen että välillä putosi pois kesken ajon. Nykyisellään ei yleensä suostu edes menemään päälle. SET-nappia kun painaa niin vakkarin merkkivalo mittaristossa sammuu, ja syttyy taas kun SET-napin päästää. Jos suostuu tuomimaan, tuota "välkähdystä" ei tapahdu.
Vikakoodien perusteella oli tarkoitus vaihtaa viiksi kesällä, kun saisi pyörän ajoon ja auto voisi pari päivää seistä ilman rattia. Nyt alkoi mietityttää että pitäisikö katsoa ensin tuo boksi läpi.
Jos mä nyt en ihan läpiä päähäni puhu, niin käsittääkseni sähkökaasullisissa malleissa ja dieseleissä ei ole enää vaijerikaasumalleissa löytyvää erillistä vakionopeussäätimen ohjainboksia, vaan säätimen toiminnot on integroitu moottorin ohjainlaitteeseen. Tästä oli tuolla jenkkifoorumilla juttua, vikakoodeja ei ilmennyt jälkiasennetussa vakkarissa, mutta oireet oli kutakuinkin samat ja viiksen vaihto auttoi siihen.
Käytän topikkia hyodyksi:
Touranin (1,9 TDI) vakionopeussäädin ei lähde aina päälle. Vika on ilmennyt siten että matka-ajossa kun käyttää vakkaria, herkiää vakkari toimimasta. Mutta jonkun ajan jälkeen on vakkari lähtenyt taas päälle. Lueskeltuani viestejä voisikohan vika olla jarrupolkimen P/I- venttiilissä. Missä tämä sijaitsee?
Touranin (1,9 TDI) vakionopeussäädin ei lähde aina päälle. Vika on ilmennyt siten että matka-ajossa kun käyttää vakkaria, herkiää vakkari toimimasta. Mutta jonkun ajan jälkeen on vakkari lähtenyt taas päälle. Lueskeltuani viestejä voisikohan vika olla jarrupolkimen P/I- venttiilissä. Missä tämä sijaitsee?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa