Sedan mallisen auton hifit
Valvoja: ffp jäsenet
Sedan mallisen auton hifit
Tiedetään, "farkku tai viistoperä on parempi hifiautoksi kun samaa tilaa koko auto". Konttiin asennettu subbari toimii niissä paremmin jne.
Kuitenkin, jos nyt sattuu omistamaan sedan mallisen auton. Niin miten toteuttaa järkevästi hifit?
Etupään itse toteuttanut Passattiin perinteisesti, vanhoja kaiuttimen paikkoja hyväksikäyttäen. Eli MDF-levystä tein korokekaulukset ja ruuvasin + liimasin ne kiinni oven välipeltiin orggispaikoille.
Kauluksen päälle kiinnitin DLS RM6.2 kaiuttimet, diskantit laitoin peilikolmioihin lasikuidulla taiteillen.
Tällähetkellä takakaiuttimet on pois käytöstä (huonontaa sointia omasta mielestäni).
Subbari (vanhan mallin SPL 15D2) on kontissa, vararenkaan paikalle tehdyssä suljetussa kotelossa. Jumputtelee ihan ok.
Jos nyt kuitenkin haluis kaiken irti siitä bassosta, ni miten se kannattais asentaa kontin puolelle?
Kontti vaimennettu kauttaaltaan asianmukasilla vaimennusmatoilla. Mitä sille rek.kilvelle pitäs tehä ettei se rallattelis omiaan ulkopuolella? :)
Kuitenkin, jos nyt sattuu omistamaan sedan mallisen auton. Niin miten toteuttaa järkevästi hifit?
Etupään itse toteuttanut Passattiin perinteisesti, vanhoja kaiuttimen paikkoja hyväksikäyttäen. Eli MDF-levystä tein korokekaulukset ja ruuvasin + liimasin ne kiinni oven välipeltiin orggispaikoille.
Kauluksen päälle kiinnitin DLS RM6.2 kaiuttimet, diskantit laitoin peilikolmioihin lasikuidulla taiteillen.
Tällähetkellä takakaiuttimet on pois käytöstä (huonontaa sointia omasta mielestäni).
Subbari (vanhan mallin SPL 15D2) on kontissa, vararenkaan paikalle tehdyssä suljetussa kotelossa. Jumputtelee ihan ok.
Jos nyt kuitenkin haluis kaiken irti siitä bassosta, ni miten se kannattais asentaa kontin puolelle?
Kontti vaimennettu kauttaaltaan asianmukasilla vaimennusmatoilla. Mitä sille rek.kilvelle pitäs tehä ettei se rallattelis omiaan ulkopuolella? :)
Itse olen hieman tätä musiikki puolta harrastanut ja kisoissa porukka on saanut enemmän lukua kun kotelo on sijoitettu oikealle puolelle ja kalvo vasemmalle päin. rekisteri kilven saa melko hyvin vaimennettua kun sinne laittaa esim kiven kokoisen kumin palasen taakse.. tosin muistaa et se kumin pala on tarpeeksi paksu että kilpi jää vähän niinkuin jännitykseen tuon kumin palasen ja ruuvien väliin
Suurimmat paineet mittariin on taas sitten eri asia kuin hyvä ääni.
Kotioloissa menisi seisovien aaltojen mukaan, mutta autossa ei kovin matalien taajuuksien aallot mahdu olemaan, ja siksi koko auto on samaa paineastiaa. Alle 50Hz taajuudet siis menevät samassa paineessa joka tapauksessa. Yli tuon, subbarin sijoitus lähelle seinämää antaa lisää hönkää sopivalle taajuudelle herättäen moodeja sopivasti ja vaimentaa taas toisia moodeja tietyillä kohdin autoa.
Käytännössä menee käsipelissä paikan hakemiseksi kyseiselle istuma-asennolle. Eli vain yhteen paikkaan voidaan säätää kerralla hyvä ääni, muut joutuvat hieman kärsimään erilaisista korostumista ja vaimentumista.
Itse en lähtisi välttämättä jumppaamaan subbarin kanssa autossa ja etsimään mitään optimisijoitusta. Enemmän ylempien bassojen kanssa auttaisi, jos niitä 100Hz paikkeilla olevia taajuuksia toistettaisiin ovista, eikä kontista. Nuo kunnolla matalat jätettäisiin sitten sinne kontin murisijalle. Hattuhyllyn rakenne voi toki vaimentaa hieman, mikäli kontti on täysin jäykkä ja painetiivis, mutta arvelisin matalien äänien sieltä kyllä melko hyvin tulevan läpi jo nykyiselläänkin.
Kotioloissa menisi seisovien aaltojen mukaan, mutta autossa ei kovin matalien taajuuksien aallot mahdu olemaan, ja siksi koko auto on samaa paineastiaa. Alle 50Hz taajuudet siis menevät samassa paineessa joka tapauksessa. Yli tuon, subbarin sijoitus lähelle seinämää antaa lisää hönkää sopivalle taajuudelle herättäen moodeja sopivasti ja vaimentaa taas toisia moodeja tietyillä kohdin autoa.
Käytännössä menee käsipelissä paikan hakemiseksi kyseiselle istuma-asennolle. Eli vain yhteen paikkaan voidaan säätää kerralla hyvä ääni, muut joutuvat hieman kärsimään erilaisista korostumista ja vaimentumista.
Itse en lähtisi välttämättä jumppaamaan subbarin kanssa autossa ja etsimään mitään optimisijoitusta. Enemmän ylempien bassojen kanssa auttaisi, jos niitä 100Hz paikkeilla olevia taajuuksia toistettaisiin ovista, eikä kontista. Nuo kunnolla matalat jätettäisiin sitten sinne kontin murisijalle. Hattuhyllyn rakenne voi toki vaimentaa hieman, mikäli kontti on täysin jäykkä ja painetiivis, mutta arvelisin matalien äänien sieltä kyllä melko hyvin tulevan läpi jo nykyiselläänkin.
Hattuhylly tos mun autossa on kantava osa, sitä ei paljoo pääse leikkelemää.
Etu-erkkasarja on säädetty nyt niin että se toistaa vain yli 80hz. Subbari kontissa murisee siitä matalammat taajuudet. Toimii nyt ihan ok.
Taidanpa ottaa kokeiluun piruuttaa ton subbari kontin kylkeen menetelmän, teen lasikuidustsa ja mdf levystä n. 30ltrn kotelon ja katon miten tuo SPL 15" soi suljetussa.
Samalla saisin tavaratilan taas käyttöön, nyt tuo basso on varapyöräkotelossa.
Etu-erkkasarja on säädetty nyt niin että se toistaa vain yli 80hz. Subbari kontissa murisee siitä matalammat taajuudet. Toimii nyt ihan ok.
Taidanpa ottaa kokeiluun piruuttaa ton subbari kontin kylkeen menetelmän, teen lasikuidustsa ja mdf levystä n. 30ltrn kotelon ja katon miten tuo SPL 15" soi suljetussa.
Samalla saisin tavaratilan taas käyttöön, nyt tuo basso on varapyöräkotelossa.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
minkäs kokonen se sun kotelo nyt yleensäkkiottaen on? täältä tulee ääni ihan vaan perusmeingille; "oikein" viritetty riittävän iso (ei siis mitää 20-30l hömpötyksiä) refleksipönttö, elementti taaksepäin ja son siinä..
jos taas hifistelyyn haluaa lähtee nii siitä en tiedä hevon sitäkään, varmaan johonki 20l suljettuun marmorikoteloon ja elementti 34 asteen kulmas takavasempaan ;)
edit: niin ja jos ny sen suljetun teet niin älä riko sitä elementtiä luukuttamalla
nimimerkillä 5? subia suljetus kotelos särkenyt
jos taas hifistelyyn haluaa lähtee nii siitä en tiedä hevon sitäkään, varmaan johonki 20l suljettuun marmorikoteloon ja elementti 34 asteen kulmas takavasempaan ;)
edit: niin ja jos ny sen suljetun teet niin älä riko sitä elementtiä luukuttamalla
nimimerkillä 5? subia suljetus kotelos särkenyt
Jumbbane ei oo tainnu nähä nykysiä virityksiä?
Luukutusta harvemmin harrastan, paine ei ole nyt se pääasia tässä.
Aika hyvin se potku tuntuu nytteki, kun basso vararenkaan paikalla.
Nyttemmin en tiedä ton kotelon tilavuutta mikä tos vararenkaan paikalla on, veikkaan jotain 30ltr netto. Ennen samassa kotelossa oli 10" Hammeri, nyt 15" SPL.
Jahka lumet tulee ni voi ruveta värkkää sitä sivukoteloa.
Luukutusta harvemmin harrastan, paine ei ole nyt se pääasia tässä.
Aika hyvin se potku tuntuu nytteki, kun basso vararenkaan paikalla.
Nyttemmin en tiedä ton kotelon tilavuutta mikä tos vararenkaan paikalla on, veikkaan jotain 30ltr netto. Ennen samassa kotelossa oli 10" Hammeri, nyt 15" SPL.
Jahka lumet tulee ni voi ruveta värkkää sitä sivukoteloa.
Tuli pelattua nuorempana paljonkin erilaisten kokoonpanojen kanssa ja kyllä se vaan on niin, että konttiperäinen auto on aina hankalampi saada soimaan kun viistoperänen. Vaivaa kun näkee niin suurin osa konttiperäisistäkin toimii ihan ok. Viistoperäisen vertaista siitä ei kyllä mielestäni saa ikinä.
Räminä ja resonointi saa pilattua äänen aika tehokkaasti, se kun tuppaa kuulumaan sisällekin eikä vaan naapureille. Siksi myös joskus tuntuu, että basso laahaa vähän perässä koko ajan kun pellit elelee omia aikojaan ja auto jää soimaan "itsekseen". Vaimentamista joutuu siis miettimään ja toteuttamaan ihan eri tavalla. Elementti taaksepäin -nyrkkisääntö yleensä toimii konttiperäisessäkin. Jako subbarilla alas, laadukkaat midbassot aika hyvä satsaus.
Refleksikotelossa elementin rajat on helpompi kuulla kun suljetussa. Bandbass kotelossa elementin rikkoo herkimmin, siinä kun on muutenkin sen verran enempi suunnittelua ja toteutusta. Suljettu kotelo on helpoin, se myös toimii yleensä melkein kaikilla elementeillä. Sitten on myös elementtejä, jotka eivät toimi kunnolla kuin refleksikotelossa. Tämän on yleensä valmistajakin aina ilmoittanut. Refleksikotelossa on vähän enempi askarreltavaa ja suunnittelua. Putkea ei voi ihan lonkalta vaan heittää koteloon. Tosin, näitä toteutuksia näkee kyllä aikasta usein.
Tämä riippuu täysin elementistä. Suurin osa paineautoista on tehty iät ja ajat suljetuilla koteloilla. Vahvistintehoa ei ole ikinä liikaa, alimittaisella vahvistimella ne elementit käryää. (+ loudnessin ja vahvistimen bass-boost toiminnon käytöllä.) :)
Räminä ja resonointi saa pilattua äänen aika tehokkaasti, se kun tuppaa kuulumaan sisällekin eikä vaan naapureille. Siksi myös joskus tuntuu, että basso laahaa vähän perässä koko ajan kun pellit elelee omia aikojaan ja auto jää soimaan "itsekseen". Vaimentamista joutuu siis miettimään ja toteuttamaan ihan eri tavalla. Elementti taaksepäin -nyrkkisääntö yleensä toimii konttiperäisessäkin. Jako subbarilla alas, laadukkaat midbassot aika hyvä satsaus.
Refleksikotelossa elementin rajat on helpompi kuulla kun suljetussa. Bandbass kotelossa elementin rikkoo herkimmin, siinä kun on muutenkin sen verran enempi suunnittelua ja toteutusta. Suljettu kotelo on helpoin, se myös toimii yleensä melkein kaikilla elementeillä. Sitten on myös elementtejä, jotka eivät toimi kunnolla kuin refleksikotelossa. Tämän on yleensä valmistajakin aina ilmoittanut. Refleksikotelossa on vähän enempi askarreltavaa ja suunnittelua. Putkea ei voi ihan lonkalta vaan heittää koteloon. Tosin, näitä toteutuksia näkee kyllä aikasta usein.
Se vaan pitää tajuta, että suljetusta ei voi millään tavalla tulla yhtä paljon mölyä verrattuna refleksiin ja siten myös pitää mitottaa vahvistimelta tulevat tehot..
Tämä riippuu täysin elementistä. Suurin osa paineautoista on tehty iät ja ajat suljetuilla koteloilla. Vahvistintehoa ei ole ikinä liikaa, alimittaisella vahvistimella ne elementit käryää. (+ loudnessin ja vahvistimen bass-boost toiminnon käytöllä.) :)
http://www.minunauto.com/auto/14940 tuol omista jotain..
Omat jaot muistaakseni jotenki noin..
Aktiivi 3-tie.
Dikke 2,5k -18db - 4k -6db Hybrid audio l1 pro
midit 2-2,5k -12db/ 40hz -18/24db Macrom ext-mw6
subi 40hz-24/18db- 31hz -18db jbl p1024 reflexi kotelos.
Ja vaimenettu kauttaaltaan kulkine.
Hyvi soi omille mutakorville ja painetta en harrasta.
Oikean kokoinen ja tukeva/tiivis kotelo on kaiken a ja o sitte niitä laadukkaita vatteja ja vaimennusta.
Omat jaot muistaakseni jotenki noin..
Aktiivi 3-tie.
Dikke 2,5k -18db - 4k -6db Hybrid audio l1 pro
midit 2-2,5k -12db/ 40hz -18/24db Macrom ext-mw6
subi 40hz-24/18db- 31hz -18db jbl p1024 reflexi kotelos.
Ja vaimenettu kauttaaltaan kulkine.
Hyvi soi omille mutakorville ja painetta en harrasta.
Oikean kokoinen ja tukeva/tiivis kotelo on kaiken a ja o sitte niitä laadukkaita vatteja ja vaimennusta.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
nii pakko ny sen verran täydentää että yhtäkään puhekelaa en ole saanut palamaan, ainoastaan on alaripustuksia hajoillu suljetuissa koteloissa.. tuleehan sitä huudatettua aina välis elementin rajoilla mutta ei silti yhtään särkinäistä elementtiä refleksipöntössä..
ja aina on vahvistimien rms tehot ollu ylitse elementin rms tehonkeston ettei ainakaan vajaatehosia lankkuja oo ollu... :) (no nyt on eka kerta kun on vajaatehoinen, toi gznw15 kun kestää sen 2.5kw rms ja vahvistimesta on mitattu vaan 2.3kw rms)
ja aina on vahvistimien rms tehot ollu ylitse elementin rms tehonkeston ettei ainakaan vajaatehosia lankkuja oo ollu... :) (no nyt on eka kerta kun on vajaatehoinen, toi gznw15 kun kestää sen 2.5kw rms ja vahvistimesta on mitattu vaan 2.3kw rms)
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
Omaan ventoon olis alkamassa takakontin päivitys kamppeet alkaa jo löytymään kaikki tarpeelliset mutta kotelon/subien suuntausta pohtiessa kysyisin jospa jollakin olis kokemusta.
Vento saamassa seuraavanlaista kalustoa:
Soitin:Alpine IVA-D511R+PXA H100 prossu
Erillissarja: Dls skandinavia 6.2 + Dls nordica1(aktiivi)
Erkka vahvistin: Dls A4
Subi vahvistimet: 2kpl Dls A6
Subit: 2kpl Ground Zero GZUW12XII
Eli nyt lähinnä pähkinänä tuo subikotelon sijoitus, ajatuksena joko matala kotelo elementit osoittamaan kohti luukkua(ylöspäin), kotelo pystyssä elementit kohti kontin etuosaa tai takapenkin selkänojia. Kotelosta tulee suljettu, syystä että 50L suljettu on aavistuksen pienempi kuin 100L refleksi.. Joskus ollut yksi GZRW30SPL asennettuna elementti kohti takapenkin selkänojaa ja silloin tuntui ääni unohtuvan penkin väliin, silloin tosin saattoi olla säädöissä ja muussa paljonkin toivomisen varaa siksi en sulje tuota vaihtoehtoa pois jos sille löytyy kannattajia.
Vento saamassa seuraavanlaista kalustoa:
Soitin:Alpine IVA-D511R+PXA H100 prossu
Erillissarja: Dls skandinavia 6.2 + Dls nordica1(aktiivi)
Erkka vahvistin: Dls A4
Subi vahvistimet: 2kpl Dls A6
Subit: 2kpl Ground Zero GZUW12XII
Eli nyt lähinnä pähkinänä tuo subikotelon sijoitus, ajatuksena joko matala kotelo elementit osoittamaan kohti luukkua(ylöspäin), kotelo pystyssä elementit kohti kontin etuosaa tai takapenkin selkänojia. Kotelosta tulee suljettu, syystä että 50L suljettu on aavistuksen pienempi kuin 100L refleksi.. Joskus ollut yksi GZRW30SPL asennettuna elementti kohti takapenkin selkänojaa ja silloin tuntui ääni unohtuvan penkin väliin, silloin tosin saattoi olla säädöissä ja muussa paljonkin toivomisen varaa siksi en sulje tuota vaihtoehtoa pois jos sille löytyy kannattajia.
Muutaman vuoden kokemuksella kerron nyt tosta B5 Passatin hifistelystä.
Laitteisto on pysyny koko ajan samana, se ei oo juurikaan muuttunu (soitin vaihtu parempaan).
Eli,
SPL 15D2E basso
SPL 2000D vahvistin
DLS MS6 erkkasarja edessä
Alpinen soitin despillä
Erkkasarjalle tehty korokepalaa n.40mm verran jotta sähkölasit mahtu tulee alas asti. Korokkoeet tehty MDF-levystä jotka tiivistelty vimosenpäälle sikaflexillä. Ovet, edestä ja takaa on vaimennettu vibroplastilla + sikamassalla.
Sitte se takaosasto, eli basso majailee n. 70ltran reflexikotelossa tällä hetkellä. Kotelo on tehty niin että kalvo sojottaa hattuhyllyä kohti (hattuhylly kantava osa, alkuperäisiä hönkireikiä käytetty hyväksi). Hattuhyllystä tulee läpi kuitenki kaks 4":a täyspitkää aeroporttia.
En ole nähny noitten asennuksien jälkeen tarpeen muuttaa mitään. Kaikki toimii ja kuuluu niinku oon alunperin halunnukki. Itse kun en tykkää että pelkkä basso kuuluu biiseistä läpi. Pitää olla hyvä soundi.
Kuitenkin tarpeen vaatiessa noilla asennuksilla ja vermeillä saa painetta tuhottoman paljon aikaseksi.
Laitteisto on pysyny koko ajan samana, se ei oo juurikaan muuttunu (soitin vaihtu parempaan).
Eli,
SPL 15D2E basso
SPL 2000D vahvistin
DLS MS6 erkkasarja edessä
Alpinen soitin despillä
Erkkasarjalle tehty korokepalaa n.40mm verran jotta sähkölasit mahtu tulee alas asti. Korokkoeet tehty MDF-levystä jotka tiivistelty vimosenpäälle sikaflexillä. Ovet, edestä ja takaa on vaimennettu vibroplastilla + sikamassalla.
Sitte se takaosasto, eli basso majailee n. 70ltran reflexikotelossa tällä hetkellä. Kotelo on tehty niin että kalvo sojottaa hattuhyllyä kohti (hattuhylly kantava osa, alkuperäisiä hönkireikiä käytetty hyväksi). Hattuhyllystä tulee läpi kuitenki kaks 4":a täyspitkää aeroporttia.
En ole nähny noitten asennuksien jälkeen tarpeen muuttaa mitään. Kaikki toimii ja kuuluu niinku oon alunperin halunnukki. Itse kun en tykkää että pelkkä basso kuuluu biiseistä läpi. Pitää olla hyvä soundi.
Kuitenkin tarpeen vaatiessa noilla asennuksilla ja vermeillä saa painetta tuhottoman paljon aikaseksi.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa