VW Passat 3B käyttiksen puunailua (päivitetty 19.7)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

VW Passat 3B käyttiksen puunailua (päivitetty 19.7)

ViestiKirjoittaja Alkku » 3.5.2010 0:19

Alla rullaa 1998 vuoden kaupparatsulta ostettu VW Passat. Autolla on reissattu Suomenkin ulkonpuolella ja kilometrejä onkin kertynyt mittariin reippaat 450tkm. Auto on siitä huolimatta todella upeassa kunnossa ikäisekseen. Ja kerrankin, mukana tuli viimeisille kilometreillä ulottuva VW liikkeen huoltokirja.

Räikein väriläiskä huoltokirjan ohjelmassa on aikaväli huhti-toukokuu 2002. Kilometrejä kertynyt 60 000km. Tarkoittaa siis noin 1tkm päivä vauhtia. Normaalisti ajoa kertynyt kuitenkin hieman tavallista enemmän.

Ja tämä malli on tuolla 90 koninvoiman koneella. Ja siihen se melkein sitten jääkin. Tavoitteena tekniikan kannalta seuraavat asiat:

- Lastu (uudelleen ohjelmointiin en raaski laittaa montaa sataa)
- Vapari konehuoneen koristeeksi
- Peräpönttö
- Alumiiniset ahtoputket sinisillä silikoni letkuilla

Jos näin sais moottoriin n.120hv niin olisin kiitollinen.

Alla olevat kuvat kolmisen kuukautta vanhoja:

Kuva
Auton maalipinta katosta, konepellistä, puskureista ja takaluukusta ei todellakaan niin hyvä miltä näyttää. Monesta kohtaa lakka kesinyt pois ja takaluukussa ruostekukkasia monessa kohtaa.

Kuva



20.4.2009:

Pientä paikkamaalailua..

Vikakohteita:

- Katossa laikkuja + appelsiinipinta
- Peräluukun kannesta lakka hilseilee pois ja alareunassa muutama ruostekukkanen
- Etupuskuri talven jäljiltä huonossa kunnossa
- Takapuskurissa pahoja naarmuja ja jälkiä
- Listat ja alahelmat korin väriseksi

Kuva
Pitää vielä puskurin alahelmaan tehdä kolo peräpöntön ulostulolle. Tuli myös Volkkari merkki otettua pois.


11.05.2010:
Aloittelin viime viikolla hifiasennuksa, ja tuli sitä laitettua kiinni uus peräpönttökin ulkonäön vuoksi ja virtaahan se vähän paremmin, eri asia onko sillä merkitystä tässä tapauksessa...

Etupuskurin maalailin toissa päivänä:
Kuva

Loput autosta maalailen lauantaina.

Tarkoitus siis vetää kokonaan uudet piuhat mankalta vahvarille peräkonttiin ja vahvarilta kaiuttimille. On ainakin sitten sähkösykähdyksille hyvät kulkuväylät 2.5mm2 piuhaa pitkin.

Ovipahvissa sovitettuna Focalin suojaritilä, täytyy viedä koko auto sisäpesuun niin saa ovipahvitki puhtaaks:
Kuva

Ja suojaritilöiden alle etu- ja takaoviin äänen toistosta tulee huolehtimaan Focalin Access 165 A1 erkkasarjat.
Kuva

Diskantin vaihto kuvasta kuvaan:

Aloitus vaihe
Alkuperänen vs. Focal
Paikka uudelle diskantille
Valmis, likasena työn jäljiltä


15.5.2010:

Purin aamulla takapenkit, peräkontin verhoilut ja ovipahvit pois. Äänieristelyä ja tärinän poistoa tuli aloteltua bitumimatolla. En ottanut oven peltejä pois, koska ei siellä ole mitään rämisevää tähän mennessä ollut, kaiuttimien takaa kyllä vuorasin bitumimatolla niin paljon aluetta, kun sain kaiuttimen reiästä laitettua. Laitoin pehmeää vaahtokumia lisäksi, jottei äänet "karkaa peltiin".

Eteen hain korokkeet kaiuttimille, jottei ikkunan mekanismi ota kaiuttimeen kiinni. Etukaiuttimille tuleva vahvistin myös samassa kuvassa. Ainakin toistaiseksi taakse tulee virta mankalta..
Viimeksi muokannut Alkku, 19.7.2010 0:32. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 11.5.2010 23:42

Aloitusviestiä päivitelty :)

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 12.5.2010 19:44

Listojen maalaus ja merkitön maski passaa omaan silmään oikein hienosti.
Todella paljon muuttuu noinkin pienellä.

Nuo kahden kuukauden kilometrit on aika kohtalaiset. Melkeen niinkun rautaperseet jokapäivä...

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 12.5.2010 20:52

Juu, se tekee kyllä kumman paljon. Lauantaina maalailen loput autosta ja laitan listat paikoilleen. Sitten uusia kuvia, ja jos vanteet ja alustasarjankin sais hankittua jossain vaiheessa alkukesää. Oliskohan liikaa 18 palloilla madallus edessä 40mm ja takana 30mm?

Pitää edessä madaltaa vähän enemmän, kun pyöräkotelo isompi niin näyttää takapään olevan matalampana vaikka auto olis täysin linjassa.

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 15.5.2010 16:21

Aloitusviestiä päivitetty.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 15.5.2010 17:23

Ihan asiallinen passatti.

En vaan ymmärrä miten joku OIKEASTI voi haluta alumiinin värisiä ahtoputkia, sinisiä silikoneja ja vapaavirtaussuodatinta. Varsinkaan jos autoa ei ole tarkoitus enempää virittää tai cooleria vaihtaa isommaksi.

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 15.5.2010 17:45

Ulkonäköä ja jatkoa ajatellen ne putket ja muut kapistukset jos ensikesänä panostais tekniikkapuoleen enemmän :)

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 18.5.2010 17:41

Autoa tuli maalailtua, listat on vielä laittamatta ja oven alareunat maalaamatta:

Kuva

Kuva

Takapuskurin vasen reuna repsottaa, pitää laittaa se kuntoon kun maali on täysin kuiva, että kestää painaa. Täytyy vanha maalipinta myllyttää kunnolla, että sais yhtä kiiltäväksi, kun just maalatut osat. Ja ottaa ruma Bridgestone tarra pois :D

Mima
-
Viestit: 74
Liittynyt: 12.10.2009 23:37

ViestiKirjoittaja Mima » 18.5.2010 19:50

Hyvältä näyttää! Tälläinen olisi edessä näyttävä. ;)

weke
-
Viestit: 101
Liittynyt: 10.8.2004 13:49

ViestiKirjoittaja weke » 18.5.2010 21:55

tämmönen Zenderin lippi olis mulla ylimääräsenä varastossa, jos kiinnostaa :-)
täysin käyttämätön, paketissa .. Myydän sopivalla hinnalla pois nurkista ...

Kuva

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 18.5.2010 22:09

Tuo Miman ehdottama sopii kyllä paremmin omaan silmään, mutten vielä ainakaan osta, en viitsi laittaa lippaan 250€, kun vanteetkin pitäis saada alla. On mielessä Inter Actionin 18" huulivanteet Kankaanpään TH-Kumista, edullinen ja sieltä saa hyvää sekä asiantuntevaa palvelua.

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 1.6.2010 23:14

Peräkontin asennuksia aloiteltu tekemään. Luukkuun tulee siis retrohenkinen ja käytännön läheinen asennus. Rakensin pohjalevyn niin, että varapyörän saa tarvittaessa pois.

Periaatteessa "lattia" tulee alkuperäistä vastaavalla huovalla, kyljet kontista korinväriin. Subbarit tulee penkin taakse peräkontin kulmiin, ja niiden vahvari tulee vasemmalle puolelle konttia lasin alle pyöräkotelon taakse.

Kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Erkkasarjan 2-tie vahvistin tulee myös lasin alle, johon laserilla kaiverrettu MDS, samoin kuin subien vahvarillekin. Ja noissa vahvareissa on itsestään jo sininen valo, mutta laitan lasein molempiin päiihin yhdet 10cm siniset neonit niin värjäävät sitten tuon MDS tekstin.

Pyrin tekemään asennukset niin, että tila pysyisi järkevästi käytettävänä. Esim. lasi ei naarmunnu tilaa käytettäessä, niinkun kävis pleksille, vaikka olis akryyliä..

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 10.6.2010 23:31

Ollu hiukan taukoa nyt noiden vehkeiden asenteluissa, maalailin pohjalevyn reunoja mustalla, jos joskus alkaa verhoilu repsottaa, niin ei heti näy vaalen ruskeeta MDF:ää...

Tässä kuitenkin huomenna tehtävien asian listaa:

- Subwoofferin vahvistimen johdot + vahvarin ja sivulevyn kiinnitys, eikä sovi unohtaa sinisiä neoneita vahvistin kotelon sisältä, ja kotelo pitää myös maalata sisältä valkoiseksi. Sama homma myös erkkasarjan vahvarille GP2.

- Oikean puolen MDF levy leikeltävänä + sille runko

- Lasikuituinen subwoofferin kotelo, yhtä Ground Zeron 12" ja kahta refleksiputkea varten. Tarkoitus olisi tehdä kotelosta maltilinnen, ei mitään kauheita silmään pistäviä muotoja.


Tuli muuten mieleen sovitellä tähän RS4:en etupuskuri, joten linkkejä saa laitella edullisista puskureista, kunnolla ei väliä, muutenkin joutuu muovihitsauksen ja lasikuidun kanssa pelaamaan. Kuvaa keskeneräisestä perähutlaarista:


Kuva

Mielipiteitä saa jakaa ja omia ehdotuksia, sekä mahdollisia vinkkejä!

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 13.6.2010 21:53

Tänään aamulla paidattelin kotelon nopsaa. Kotelo näyttää kuvassa kyllä pirun karulta, mutta kyllä siitä vielä kalu tulee :D

Nikozki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 29.12.2008 15:16

ViestiKirjoittaja Nikozki » 15.6.2010 16:44

Näppärän nälönen pasuuna! Mulla olisi semmonen kysymys että kun poistit nuo ovi listat niin oliko niitten alla jonkinlaisia kiinnitys reikiä että joutuuko hitsailemaan? Olisi itsellä tarkoitus poistaa ovilistat kans.

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 15.6.2010 19:05

Itte en poistanu listoja, maalasin vaan, ne on kyl jo kiinni :D On siellä varmaan 3-4 reikää per lista ja pieni syvennys keskellä, siihen menis varmaan hiilikuitu kittiä hyvin?

Nikozki
-
Viestit: 11
Liittynyt: 29.12.2008 15:16

ViestiKirjoittaja Nikozki » 16.6.2010 2:42

Niin justiinsa, mahdan vain tyytyä itsekkin listojen maalaukseen x)

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 16.6.2010 11:37

Ehkä helpompi :D Nyt kuiduttelemaan koteloa...

t.t.j
-
Viestit: 144
Liittynyt: 15.9.2008 18:53

ViestiKirjoittaja t.t.j » 16.6.2010 12:02

Millaista laitteistoa käytit maalaushommissa? Tarvis omaakin auto hiukan paikkamaalailla ja vinkit olis tervetulleita. :)

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 16.6.2010 12:19

Pohjamaaliruiskuna on tuollanen Valmecin halppis, 45€, väri ja lakkaruiskuina Yaman ruiskut. Kyseiset kapistukset toimii itellä hyvin, kun noita moottoripyörän ja mopon osia enemmän maalailen. Pohjatyöt on tärkeimmät, niitä ei voi tarpeeks korostaa, mitä paremmin pohjat tekee, parempi pinta tulee helpommalla. Ja lakkauksessa kannattaa muistaa asiallinen ohennus 15-20%, sekä maalatessa se, että vaikka se pinta siinä lakassa ei viimesen kerroksen jälkeen ole täysin sileä, se tasoittaa kuivuessa.

Siihen retkuun menee helposti, että vetää lakkaa vaan lisää ja lisää. Ei siinä oikeen kauheasti neuvoja voi antaa, eri ihmisillä on eri asoihin omat konstinsa, ne oppii vaan harjottelemalla.

t.t.j
-
Viestit: 144
Liittynyt: 15.9.2008 18:53

ViestiKirjoittaja t.t.j » 16.6.2010 12:40

Tekeekö spray-maaleilla näissä hommissa mitään? Ei viittis laittaa satoja euroja laitteisiin, joita tarvii ehkä vaan kerran.

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 16.6.2010 14:28

Hyviä paukkuja saa 10-15€ purkki maaliliikkeestä. Pikkupaikkailut tekee niillä hyvin, jos saa johonkin pokkaukseen tms rajattua. Ison pinnan keskeltä hankala paikata millään vehkeellä. Pärjäät kyllä tuollasella 50€ ruiskulla, ruiskumaalit saa halvemmallakin kuin spray purkkiin pullotettuna.

Joten jos ostat 50€ ruiskun niin pääset melkeimpä samaan hintaan. Spray ei ole ensinnäkään niin peittävää, kun se joudutaan ohentamaan niin ohueksi, koska paukkupullon suuttimesta ei mikään paksu tavara tule läpi.

Spaypurkin raakatavaralle tulee perhanan kova litra hinta. En osaa sanoa tarkkaan, paljonko siinä 400ml pullossa on raakatavaraa, mutta melko vähän siinä sitä on.. Enemmän maalaa 2dl ruiskumaalia, tietysti tuohon vielä ohennus päälle.

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 16.6.2010 18:38

Tänään sain tarpeeks kuitua kotelon päälle, ja alottelin jo hiukan kittailemaan. Kyl on ankaraa hommaa, ei siinä vielä että saa "raakahiottua", mutta viimeistely on tuskaa..

Vasen reuna hiukan kusee kontista, pitää ottaa se muutenkin irti vielä, niin oikasee tukipuun samalla.

Tarkoitus siis verhoilla peräkontista kaikki muut paitsi kotelo, alkuperäistä vastaavalla verhoilulakankaalla. Kotelon maalaan matta mustalla, ja siihen kynäruiskulla jotain mieltä piristävää.

juupetti
-
Viestit: 108
Liittynyt: 22.1.2010 14:13

ViestiKirjoittaja juupetti » 22.6.2010 17:06

Laskitko kotelon tilavuutta? Ja tarkemmin, mikä subbari ja vahvari sulle on tulos?

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 30.6.2010 19:12

Mistäs kautta olet vetäny noita piuhoja auton sisässä? Itse nypin kynnyslistoja irti, niin eihän niitä takasin saa.. nehän meni ne kiinnikkeet joko kakaks tai se metalli klipsi jäi sinne sisään.. Ja aika ahdas paikka muutenkin..

Tonise
-
Viestit: 182
Liittynyt: 24.6.2006 8:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tonise » 30.6.2010 21:10

kynnyslistat pois ja mattoa raolleen ja sinne maton alle menee mukavasti, kynnyslistan alla tosiaan turhan ahdasta

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 30.6.2010 22:18

Mitenkä ne listat saa takasin paikalleen / ehyenä irti?

Onko kukaan irrottanu takapenkin istuinosaa variantista?

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 30.6.2010 22:40

Mitenkä ne listat saa takasin paikalleen / ehyenä irti?

Onko kukaan irrottanu takapenkin istuinosaa variantista?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 1.7.2010 10:48

Mulla meni ainakin 3b sedaniin ihan siitä listan ja maton välistä työntämällä. Hyvin meni piiloon, ainoastaan kuskin ja kartturin jalkatilasta joutui ottamaan sen nurkkamuovin pois, mutta siihänän on vain muutama ruuvi. Kynnyslistat lähtee taakse vetämällä. Ensiksi pitää ottaa takapenkki irti, (pohja lähtee etureuna ensin nostamalla ja sitten takareuna) Sieltä alta 2 ruuvia rti ja kevyesti vetämällä. Sitten vain vedetään irti.
Mutta tosiaan mulla mahtui reunan alle painamalla kaikki piuhat, mm virtapiuha. Ja kaikki jäi piiloon.

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 16.7.2010 0:27

Ei ole Passatia tullut laiteltua töiden takia, kun kiirettä riittää näin sesonki aikaan.

Juupetti: Aluksi toimi kotelona tuo kusilaitukotelo, jonta en jaksanut tehdä loppuun, jäljellä olis kyllä ollut enää viime silaus. Nyt kotelona toimii MDF kotelo kahdella Ground Zeron 12" subilla ja MDS:n GP800 vahvarilla, jonka antaa kahdessa ohmissa 800watt rms, jytisee ja paukkuu tuolla vahvarilla hienosti.

Kumustelija: Kynnyslistojen alta menee piuhat, nippanappa mahtuu kulkemaan siellä. Mutta kun vedän takakaiuttimille uudet johdot niin pitää siirtää maton alle, kun ei listan alle enää mahdu.

Tänään tuli hankittua 17" vanteet alle, sitten vielä säädettävä alustasarja kinesiin niin alkaa näyttää järkevältä. Ja peräpöntön tilalle alkuperänen ja puskurin alalistan aukon tukkiminen.

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 18.7.2010 23:42

Tilasin äsken säädettävän alustasarjan ja jotain pikkuhilpettä, saa autoa laskettua sitten hiukan. Tuli ostettua foorumin käyttäjältä Sami H tuollaiset vanteet ja vielä kohtuullisilla kumeillakin.

Kuva

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 20.7.2010 19:33

Kyllähän se jo eri peliltä näyttää kun alkuvaiheessa. Hifien valmistuminen kiinnostaa, laitahan hyviä kuvia sitten!

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 13.8.2010 19:58

Hyvältä näyttää. Alusta varmaan on saapunut jo, mutta onko kiinni jo? :) Laitas kuvaa kun on madallettu. Onko takaluukku edennyt?

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 23.8.2010 18:15

Rupesin järkeilee tämän auton arvoa, että kannattaako kauheasti laitella. Alustaa ei tullut, koska JOM:lla valmistusongelmia, en tiedä mahtaakohan vieläkään olla saatavilla kyseistä edullista sarjaa. Auto on myynnissä, ja hiukan parempi laittelu kohde jo kiikarissa. Passat myynnissä vakiovanteilla / valoilla 2700€, kuvan mukaisessa kunnossa 3000€.

http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/3445016

Sellanen peli olis sitten tarjolla, ensviikon loppuna meen katsomaan uutta projektia, joka tulee tuolta nousevan auringon ja tehojen maasta.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa