Fillarin rattaiden vaihto

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

Fillarin rattaiden vaihto

ViestiKirjoittaja Splite » 25.4.2010 18:19

Joop, elikkä mahtaisko joku täältä tietää miten saa normaali 24 vaihteisesta fillarista takaratas pakan irti ? Tai yleensäki miten noi fillareiden takarattaat irtoaa..

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 25.4.2010 19:29

Ostat oikeet työkalut vaikka biltsusta, ketjuruoska ja takapakanavaimen. Kierrät lukituksen sillä pakanaukaisuavaimella ja ruoskalla auki (voi olla piukassa), uudet rattaat tilalle ja ruoskan ja avaimen kanssa TIUKALLE! Voi aiheuttaa kummallista narinaa jos ei oo tikassa se lukitus..

T:12000 km vuoteen maasturilla..

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

ViestiKirjoittaja Splite » 25.4.2010 20:35

Ok, täytyy kattella. Kiitoksia vastauksesta!

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 26.4.2010 11:02

Lainataanpas topiccia kun aihepiiri on jokseenkin sama. Köyhänä miehenä tein puolittaisen remontin pyörään, eli vaihdoin kammen laakerin joka oli aivan sohlo ja lisäksi kammet/eturattaat, jotka oli myös aika kuluneet ja ketjut uusin samalla.
Pääsin nyt kokeilemaan pyörää kun sain palikat kasaan, ja isommilla vaihteilla hyppii takarataalta ketju yli. Eli mitä pienempi ratas takana on käytössä, niin sitä hanakammin hyppii yli.
Ensin tuli mieleen että nuo takarattaat ja ketju hylkii toisiaan, mutta 6 seittemästä rattaasta on takana aivan uuden näkösiä, ja yksi on sitten kulunut enemmän. Tolla yhdellä rattaalla hyppii tietysti, mutta myös muilla.
Mietin myös että onkohan ketjun kireys riittävä. Lenkkejä on yhtä monta kuin vanhassa ketjussa, mutta aika löysältä ainakin tuntuu nimenomaan noilla pienemmillä rattailla. Eli pitäkö ketjusta ottaa lisää lenkkejä pois, vai vaihtaa takavaihtaja? Voiko ton takavaihtajan kiristystä jotenkin entrata, vai ostaako suosiolla uus?
Kun en oo mikään pro näissä hommissa (ihan kun olisin jossain) niin täällä kuitenkin liikkuu myös niitä jotka on, eikä anna vinkkejä oman taloudelisen etunsa mukaisesti :D Ei viittis kuitenkaan ihan summassa ostella uusia osia vanhaan pyörään..!

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.4.2010 11:04

Sun pitää uusia takapakkakin jos ketjut vaihdat, koska ne kuluu tavallaan käsi kädessä muotoonsa.

Jussi--
-
Viestit: 52
Liittynyt: 20.9.2009 18:38

ViestiKirjoittaja Jussi-- » 26.4.2010 11:09

Vaihdoit siis uudet eturattaat ja ketjut.
Se uusi ketju ei toimi niiden vanhojen kuluneiden takarattaiden kanssa (vaikka ne silmämääräsesti toimivilta näyttäskin). Ei muuta kun takapakka vaihtoon niin johan alkaa toimimaan.(ohje vaihtamiseen onkin jo tuossa yllä) Ja jos ketju on saman mittainen kun vanha ja aikaisemmin vaihteet on toiminu, ei kannata sitä takavaihtajaakaan mennä säätelemään, eikä ketjua lyhentelemään.

T: toinen metsässä fillarilla rypeävä kuski

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 26.4.2010 11:24

No, ei kai siinä sitten muukaan auta! Kai mä voin ostaa erimerkkisen takapakan, eli onko noi hammasprofiilit kuitenkin standardimallisia?
Tosta vaihetiden aikasemmasta toiminnasta ei oo ihan tarkkaa tietoa, koskapa jouduin remppaamaan myös vaihdevivut, jtoka ei siis toimineet joten vaihteetkaan ei toiminu.
Mutta kiitos tiedoista, jatketaan näillä taas vähän aikaa :D

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 27.4.2010 18:19

Biltemasta saa shimanon takapakkaa 8-v suht edukkaasti..


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa