Autoliikkeen vastuu käytetystä
Valvoja: ffp jäsenet
Autoliikkeen vastuu käytetystä
Eli se paljon puitu vastuu kysymys jäänyt hieman epäselväksi jälleen vaikka googlella aiheesta tietoa löytyikin aika kattavasti.
Kyseessä tällä kertaa Avensis vm. 98 jonka viimeviikolla kävin ostamassa, kyseisillä +15c pakkasilla oletin lukkojen olevan jäässä ja autokin seisoi liikkeen pihassa aukinaisena (Suljettu piha) Nyt kuitenkin huomasin kun tallista otin ettei lukot mene kiinni eivätkä sen enempää auki ovesta kun avaimella kokeilee(Myös vara-avaimella sama) vaan avain pyörii täyttä ympyrää molempiin suuntiin lukossa. Pesä itsessään pysyy paikallaan. Keskuslukon kaukosäädin avaimesta myöskään ei tapahdu mitään, kaiken huipuksi lock nappi painaa "tyhjää"
Liike käski vaihtamaan patteria ja palaamaan joulunjälkeen asiaan alkuviikosta jos ongelmia edelleen. Ongelma on se että Maanantaina emäntä veljenporukoineen lähdössä Lappia kohti ja tilavimpana autona Farkku Avensis ainoa vaihtoehto kun mukaan lähtee 3kk muksu, koira ja 3aikuista tavaroineen. Voinko siis vaatimalla vaatia liikettä antamaan korjauksen ajaksi ehjälukkoisen auton käyttööni ja käsittääkseni Liike on velvoitettu vika korjaamaan kokonaisuudessaan?
Tässä olisi pitänyt haistaa tietty hieman mätää jo liikkeen pihassa mutta pakkasukon takia oletin auton ovien olevan juurikin tästä syystä auki(vaikkakin kaukosäätöinen keskuslukko)
Edit. Muutama lisäys.
Kyseessä tällä kertaa Avensis vm. 98 jonka viimeviikolla kävin ostamassa, kyseisillä +15c pakkasilla oletin lukkojen olevan jäässä ja autokin seisoi liikkeen pihassa aukinaisena (Suljettu piha) Nyt kuitenkin huomasin kun tallista otin ettei lukot mene kiinni eivätkä sen enempää auki ovesta kun avaimella kokeilee(Myös vara-avaimella sama) vaan avain pyörii täyttä ympyrää molempiin suuntiin lukossa. Pesä itsessään pysyy paikallaan. Keskuslukon kaukosäädin avaimesta myöskään ei tapahdu mitään, kaiken huipuksi lock nappi painaa "tyhjää"
Liike käski vaihtamaan patteria ja palaamaan joulunjälkeen asiaan alkuviikosta jos ongelmia edelleen. Ongelma on se että Maanantaina emäntä veljenporukoineen lähdössä Lappia kohti ja tilavimpana autona Farkku Avensis ainoa vaihtoehto kun mukaan lähtee 3kk muksu, koira ja 3aikuista tavaroineen. Voinko siis vaatimalla vaatia liikettä antamaan korjauksen ajaksi ehjälukkoisen auton käyttööni ja käsittääkseni Liike on velvoitettu vika korjaamaan kokonaisuudessaan?
Tässä olisi pitänyt haistaa tietty hieman mätää jo liikkeen pihassa mutta pakkasukon takia oletin auton ovien olevan juurikin tästä syystä auki(vaikkakin kaukosäätöinen keskuslukko)
Edit. Muutama lisäys.
Viimeksi muokannut jylppy, 23.12.2009 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tässä palataan riitatapauksessa siihen että onko tavara tarkastettu ennen ostopäätöstä asian edellyttämällä huolellisuudella varsinkin kun on jo parkkipaikalla huomattu lukkojen olevan auki.
11 vuotta vanhassa autossa voidaan jo odottaa olevan jotain vikoja ja jos liikkeelle lankeaa korjausvastuu niin sijaisautoa ei käsittääkseni ole velvoitettu antamaan jos korjaus hoidetaan kohtuullisessa ajassa. Samalla lailla kun ei uutta tavaraa takuuna korjattaessakaan.
11 vuotta vanhassa autossa voidaan jo odottaa olevan jotain vikoja ja jos liikkeelle lankeaa korjausvastuu niin sijaisautoa ei käsittääkseni ole velvoitettu antamaan jos korjaus hoidetaan kohtuullisessa ajassa. Samalla lailla kun ei uutta tavaraa takuuna korjattaessakaan.
Jos en väärin muista niin tosiaan anjoviksen lukkolaitteeseen menee ja jää myös vesi.
Alkupään autoihin tehtiin sadesuoja ja myöhemmin tuli ihan Jaappanin poikien versio peltisenä.Silloin ainakin mikrokytkimet sai siipeensä.Myöhemmin lukkolaitteita vaihdettiin useita kymmeniä ellei satoja.Se että pati pyörii tyhjää johtuu haitoista.Joko avain kulunut tai haitat tai haitat ei liiku vapaasti niin pesä pyörii.Jos mikrokytkin/et on rikki ovet saattaa aueta tai sulkeentua itsekseen.Voithan vaatia mutta mikä on realistinen mahdollisuus liikkeellä?
Alkupään autoihin tehtiin sadesuoja ja myöhemmin tuli ihan Jaappanin poikien versio peltisenä.Silloin ainakin mikrokytkimet sai siipeensä.Myöhemmin lukkolaitteita vaihdettiin useita kymmeniä ellei satoja.Se että pati pyörii tyhjää johtuu haitoista.Joko avain kulunut tai haitat tai haitat ei liiku vapaasti niin pesä pyörii.Jos mikrokytkin/et on rikki ovet saattaa aueta tai sulkeentua itsekseen.Voithan vaatia mutta mikä on realistinen mahdollisuus liikkeellä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllähän se nyt pitäis saada uus Avensis pariks viikkoa alle, ja tonni händyyn mielipahan vuoksi! - Olihan se nyt iso ylläri kun 11v vanha auto ei ollutkaan uus..
Anteeksi, ei herneitä. Mutta omaan silmään osuu jatkuvasti kaikenmaailman itkuja, kun käytetty auto (tms. hyödyke) ei olekaan uusi.. Toki se varmaan liikkeelle sopisi hyvin, jokaiseen vaihtopeliin vähän hintaa lisää tai vaihtohyvitykset uudelleen harkinnan alle, eiköhän sitten saada vaikka "ilmainen" takuu, joka kattaa kaiken sakoista alkaen.
Anteeksi, ei herneitä. Mutta omaan silmään osuu jatkuvasti kaikenmaailman itkuja, kun käytetty auto (tms. hyödyke) ei olekaan uusi.. Toki se varmaan liikkeelle sopisi hyvin, jokaiseen vaihtopeliin vähän hintaa lisää tai vaihtohyvitykset uudelleen harkinnan alle, eiköhän sitten saada vaikka "ilmainen" takuu, joka kattaa kaiken sakoista alkaen.
- No eikai nyt käytetyn kamppeen toimintaa voi pirukaan ennustaa? Voi toimia viikon, päivän tai sit seuraavat 10v.. Ymmärrän kyllä virhevastuun, mutta ei kyllä kannata itkeä eikä ihmetellä yhtään, miksi autokaupassa autot on kalliita eikä vaohdokista tahdo saasa kunnon hyvitystä...
Eikä vieläkään herneitä=)
Eikä vieläkään herneitä=)
Oon kyllä vähän samoilla linjoilla Simulan kanssa: Jos ei ole autoa / muuta ostamaansa tuotetta ostohetkellä kunnolla tutkinut / tarkistanut, niin onhan se jälkeenpäin itkeminen melko turhaa, jos on jotain vikaa. Toki eri asia, jos ostettu vehje on myyty suunnilleen ehjänä ja osoittautuu täydeksi pommiksi. Tokihan tuo valittminen voi tuottaa joskus tulostakin, mutta niin... 11-12 vuotta vanha auto - täysin oletettavissa, että a) siinä on jo jotain vikaa b) siihen tulee jotain vikaa. Käytetty on kuitenkin aina käytetty.
Oliko auto sulla lämpimässä tallissa? Jos ei, niin kokeilisin sulatella / voidella ne lukot ihan ekana. Onkohan tossa jo ne murtosuojatut lukot? Eli jos koittaa väkisin vääntää lukkopesää auki, niin siellä on sellainen ohut metallitanko lukkopesästä lukkolaitteeseen, joka napsahtaa poikki. Vika kuulostaisi vähän tuollaiselta... Eiks siihen tullut mukaan kuin yksi kaukosäätönapillinen avain? Noitahan on yleensä kuitenkin 2kpl per auto.
Oliko auto sulla lämpimässä tallissa? Jos ei, niin kokeilisin sulatella / voidella ne lukot ihan ekana. Onkohan tossa jo ne murtosuojatut lukot? Eli jos koittaa väkisin vääntää lukkopesää auki, niin siellä on sellainen ohut metallitanko lukkopesästä lukkolaitteeseen, joka napsahtaa poikki. Vika kuulostaisi vähän tuollaiselta... Eiks siihen tullut mukaan kuin yksi kaukosäätönapillinen avain? Noitahan on yleensä kuitenkin 2kpl per auto.
Se kai "virhevastuun" suurin syypää. - Jos sitä ei olisi, olisi mahdollista kekata kaikenmaailman purkkavirityksiä ja peitellä vikoja. Sama homma liittynee käytetyn kiinteistön/huoneiston kauppaankin.
Silti, ainakin mä pidän noita vastuta myyjän osalle turhan ankarina. Käytetty kama on käytettyä, jos takuita haluaa, ostaa sitten uutta. - Jos ei perse kestä, on sitten ilman.
Eikä mene sekään mun kaaliin, että kaikista pikkunippeleistä ollaan vaatimassa hyvitystä myyjäliikkeeltä. - Plus mielipaha + oma aika + etelänmatka..
Ja taaskaan ei herneitä. - Mietin asioita ihan vain yleisesti.. Jokainen voi miettiä myös sitä, onko se sitten kivaa, kun käytetty vaihdokki ei kelpaa kuin pilkkahintaan, kun on otettava huomioon jos sihen vanhaan ruoskaan tulee jotain, ja liikkeen on "annettava" takeita käytetyn kapineen kunnosta..
Silti, ainakin mä pidän noita vastuta myyjän osalle turhan ankarina. Käytetty kama on käytettyä, jos takuita haluaa, ostaa sitten uutta. - Jos ei perse kestä, on sitten ilman.
Eikä mene sekään mun kaaliin, että kaikista pikkunippeleistä ollaan vaatimassa hyvitystä myyjäliikkeeltä. - Plus mielipaha + oma aika + etelänmatka..
Ja taaskaan ei herneitä. - Mietin asioita ihan vain yleisesti.. Jokainen voi miettiä myös sitä, onko se sitten kivaa, kun käytetty vaihdokki ei kelpaa kuin pilkkahintaan, kun on otettava huomioon jos sihen vanhaan ruoskaan tulee jotain, ja liikkeen on "annettava" takeita käytetyn kapineen kunnosta..
No mä taas näen asian niin, että ne kauppiaat ovat ihan itse itsensä tilanteeseen ajaneet pitkäaikaisella ja silmittömällä kusetuksella.
Jos sanoisivat rehellisesti että "tuossa ja tuossa on kansipahvi entinen, pakoputki vuotaa ja lambdakin on paskana" ja hinnoittelisivat sen mukaisesti niin ei siinä mitään. Mielellään itse korjaisikin. Mutta ei, on ihan tuuripeliä saako sillä samalla rahalla ehjän ja huolletun V6 TDI Tiprtronicin vai sellaisen missä nokat on kuluneet puoli senttiä ja tippiloota leipoo kiinni kotimatkalla. Ja varsinkin kun kuitenkin melko suuressa osassa tapauksista myyjäliike tietää autossa olevat piilevät viat, mutta ei halua karkoittaa asiakkaita kertomalla rehellisesti niistä. Siinäpähän sitten maksavat virhevastuuhommista ja hinnoittelevat sen mukaisesti... osa sitten ostaakin yksityisiltä tai ulkomailta autonsa. Tämän seurauksena kauppiaat sitten taas itkee kun kauppa ei käy ja hinnatkin on poljettu pohjamutiin, eikä perhekään saa makkaraa enää leivän päälle ja vinQvonQ.
Jos sanoisivat rehellisesti että "tuossa ja tuossa on kansipahvi entinen, pakoputki vuotaa ja lambdakin on paskana" ja hinnoittelisivat sen mukaisesti niin ei siinä mitään. Mielellään itse korjaisikin. Mutta ei, on ihan tuuripeliä saako sillä samalla rahalla ehjän ja huolletun V6 TDI Tiprtronicin vai sellaisen missä nokat on kuluneet puoli senttiä ja tippiloota leipoo kiinni kotimatkalla. Ja varsinkin kun kuitenkin melko suuressa osassa tapauksista myyjäliike tietää autossa olevat piilevät viat, mutta ei halua karkoittaa asiakkaita kertomalla rehellisesti niistä. Siinäpähän sitten maksavat virhevastuuhommista ja hinnoittelevat sen mukaisesti... osa sitten ostaakin yksityisiltä tai ulkomailta autonsa. Tämän seurauksena kauppiaat sitten taas itkee kun kauppa ei käy ja hinnatkin on poljettu pohjamutiin, eikä perhekään saa makkaraa enää leivän päälle ja vinQvonQ.
Tuon ikäisessä Avessa ei ilmeisesti tule mukana kuin yksi (1) kauko-ohjain ja yksi normiavain. Näin ainakin niissä tapauksissa joita on tullut vastaan, ihmettelin sitä itsekin kun oman hommasin.
Ja topikin aloittajalle jälkiviisastelua: Eikö olisi kannattanut pyytää liikettä ottamaan auto sisään esim. yön yli (siis jos mahdollisuus on), jos lukot ei kerran toimineet.
Meneekö ovet sisältä lukkoon?
Ja topikin aloittajalle jälkiviisastelua: Eikö olisi kannattanut pyytää liikettä ottamaan auto sisään esim. yön yli (siis jos mahdollisuus on), jos lukot ei kerran toimineet.
Meneekö ovet sisältä lukkoon?
Toisaalta, moniko autokauppias tietää mitä myy? - Entä jos vastuupallo heitettäisiin auton entiselle omistajalle? - Moni kun vie auton liikkeeseen juuri sopivasti kun alkaa olemaan elkeitä että kohta aski tms leviää, tai muita elkeitä remonttien osalta. Liike myy auton, ja 1kk sisällä aski poikii, lasku kuuluisi minusta entiselle omistajalle.- Itse väittäisin että autokaupassa usein se vaihtoauton liikkeeseen työntävä kuluttaja, on suurempi "kusettaja" kuin autokauppa. Liike pesee auton ja heittää myyntiriviin.
Toisaalta, kuten joskus sanoinkin, liike voisi käydä auton perusteellisesti läpi, uusia väsyneet alustan osat, korjata puutteet. - Mutta sitten se hintakin olisi toinen, ja voiis ostajat olla harvassa..
Taas ajatuksia:)
Toisaalta, kuten joskus sanoinkin, liike voisi käydä auton perusteellisesti läpi, uusia väsyneet alustan osat, korjata puutteet. - Mutta sitten se hintakin olisi toinen, ja voiis ostajat olla harvassa..
Taas ajatuksia:)
Jiisimula on kyllä oikeassa oikeassa tossa, et moni tunkee laukeavan auton autoliikkeeseen. Itsekkin on tähän tullut syyllistyttyä... Mutta se että virhevastuu siirtyisi entiselle omistajalle, ei todellakaan sovi mun pirtaani. Autoliikehän hyvittää yleensä hvetin huonosti käytetyistä, pesee ja puunaa auton, kertaa hyvityshinnan piillä ja pistää myyntiriviin. Juuri tämän takia liikkeen pitää maksa virhevastuu. Koska se virhevastuu yleensä juuri kompensoituu noihin hyvityshintoihin,
Autoliikehän hyvittää yleensä hvetin huonosti käytetyistä, pesee ja puunaa auton, kertaa hyvityshinnan piillä ja pistää myyntiriviin. Juuri tämän takia liikkeen pitää maksa virhevastuu. Koska se virhevastuu yleensä juuri kompensoituu noihin hyvityshintoihin,
Oletko huomannut että merkki talon katolla tarkoittaa että kyseessä on liiketoimintaa harjoittava paikka eikä mikään hyväntekeväisyysjärjestö? Jonkinlaisen katteen saaminen on ihan perusedellytys liiketoiminnalle...
Ainakin niissä merkkiliikkeissä, missä minä olen ollut töissä, on erikseen vaihtoautotarkastaja. Automyynti tuo vaihdokin ko.asentajalle, joka käyttää auton nosturilla ja tutkailee mahdolliset viat. Itsekkin olen muutamia vaihtoautotarkastuksia tehnyt ja siinä vaiheessa kun todetaan että alapallot/raidepäät/jne osat on hieman kuluneita ja kysellään automyynnistä lupaa vaihtaa niitä: ei saa vaihtaa. Sitten auto fiksin kautta myyntiin ja lapussa myydään huippukuntoista autoa..
Joskus 10 euron ovenrajoittimen vaihdosta on tullut automyyjiltä noottia kun tehdään niin kalliita/tarpeettomia korjauksia.. Jos minä menen liikkeeseen ostamaan autoa, jonka etuovi auetessaan pitää semmoista pauketta että pihassa olevien autojen hälyt alkaa huutamaan, niin vois jäädä ostamatta..
Sehän on fakta, että automyynti(ja osittain huoltokin) perustuu huijaukseen.. Osa jää kiinni ja sit liike maksaa remontteja, mutta osa jää kyllä ostajan maksettavaksi..
Tuohon ovien jäätymishommaan en osaa ottaa kantaa.
Joskus 10 euron ovenrajoittimen vaihdosta on tullut automyyjiltä noottia kun tehdään niin kalliita/tarpeettomia korjauksia.. Jos minä menen liikkeeseen ostamaan autoa, jonka etuovi auetessaan pitää semmoista pauketta että pihassa olevien autojen hälyt alkaa huutamaan, niin vois jäädä ostamatta..
Sehän on fakta, että automyynti(ja osittain huoltokin) perustuu huijaukseen.. Osa jää kiinni ja sit liike maksaa remontteja, mutta osa jää kyllä ostajan maksettavaksi..
Tuohon ovien jäätymishommaan en osaa ottaa kantaa.
Toisaalta, kuten joskus sanoinkin, liike voisi käydä auton perusteellisesti läpi, uusia väsyneet alustan osat, korjata puutteet. - Mutta sitten se hintakin olisi toinen, ja voiis ostajat olla harvassa..
Niin, että useimmat lähtee autoliikkeistä hakemaan halpaa ja tietoisesti paskaa autoa?
Jos nyt unohdetaan että tällä palstalla on autoilijoista edustettuna vähemmistö, joka niistä ymmärtää ja täältäkin vain osa on kykeneväinen niihin itse mitään huoltoja ja korjauksia tekemään niin voidaan varmaan olettaa, että monet haluaisivat ostoksensa toimivan, oli se sitten käytetty tai uusi. Siinä mielessä olisi ihan asiallista jos autoliikkeet sen pesun, vahauksen ja renkaankumikiillon sijasta uusisivat kuluvia osia ja lisäisivät ne siihen hintaan, millä paskaa autoa olisi kohtuullista myydä. Nythän sitä korjaamatonta raatoa myydään virheettömän hinnalla, ellei viat ole sille autoista ei-niin-kamalasti-tietävälle Masalle selvästi silmin havaittavissa (=tuulilasi halki, renkaat puhki ja bensalammikko haisee nenään auton alta).
Tietysti tämä varmaan jollain tapaa rikkoisi taas jonkun ihmisoikeuksia, kun ihmiset ei enää voisi hakea sitä autoa joka vetelee viimeisiään... ajaa sitä vielä huonompaan kuntoon liian vähillä öljyillä jne ja viedä takaisin liikkeeseen vaihdossa johonkin toiseen halpaan, jolla vedetään sama ralli uusiksi.
Sitten meikäläinen ostaa sen vanhan raadon, tarkastelee ja toteaa että laittoa löytyy jos jonkinlaista ja käyttöautona pitämisen ohessa uusii siihen pikkuhiljaa 80% osista ja joutuu myymään sen kuitenkin sillä hinnalla millä sen voisi myydä ilman ainoatakaan huoltoa, kun "nettiautossa vastaavat maksaa ainakin 3000 euroa vähemmän, mikä tästä tekee niin saatanan hyvän kun ei ole edes korjaamokuitteja ja täydellistä huoltokirjaa"
Toki se nyt on tiedossa että autoharrastuksen kanssa ei juuri tee muuta kuin hallaa kukkarolleen ja joskus niiden korjaushommien kanssakin on saattanut hermo mennä ja elämänlanka lyhentyä.
Meikä sai hyvän halvalla, tuon kymcon. Muutama työkaveri yritti sitä syksyllä kesän ajelujen jälkeen ostaa mutta en myy, sillä hinnalla mitä ite maksoin, ei luultavasti yhtä hyvää saa.
Auton vaihto on meikäläiselle hankalaa, pelottaa että mitä kuraa käteen jää ja yleensä ne autot korjataan omaan käyttöön ja hämmästelenkin muutaman tutun autonvaihtointoa kun sama vehje ei vuottakaan pysy alla mutta eivät kyllä ole mitään suurempia remontejakaan joutuneet tekemään.
Nykyiset autot tekis mieli pistää kiertoon mutta A niistä ei enää mitään saa ja B ne on korjattu omaan käyttöön ja ainakin tällä hetkellä toimivat C mikä se seuraava merkki/malli olisi.
Uudempaa tekis mieli mutta ylläpito ei duunarin palkalla onnistu, ei mulla ole varaa maksella korjaamoille 500e/kerta jostakin olemattomasta.
Toisen pitäis olla farkku jolla koiranäyttelyreissut kierretään, toisella ei niin väliä, kunhan emännän 7000km/vuodessa -työmatkat pääsee.
Auton vaihto on meikäläiselle hankalaa, pelottaa että mitä kuraa käteen jää ja yleensä ne autot korjataan omaan käyttöön ja hämmästelenkin muutaman tutun autonvaihtointoa kun sama vehje ei vuottakaan pysy alla mutta eivät kyllä ole mitään suurempia remontejakaan joutuneet tekemään.
Nykyiset autot tekis mieli pistää kiertoon mutta A niistä ei enää mitään saa ja B ne on korjattu omaan käyttöön ja ainakin tällä hetkellä toimivat C mikä se seuraava merkki/malli olisi.
Uudempaa tekis mieli mutta ylläpito ei duunarin palkalla onnistu, ei mulla ole varaa maksella korjaamoille 500e/kerta jostakin olemattomasta.
Toisen pitäis olla farkku jolla koiranäyttelyreissut kierretään, toisella ei niin väliä, kunhan emännän 7000km/vuodessa -työmatkat pääsee.
En ole vetämässä hernettä nenään muutamista kommenteista joissa sitä jopa kielletään vetämästä, Kunhan nyt vain kyselin hieman siitä mikä yleisesti esim tämänlaisessa tapauksessa tulee käytäntö olemaan. Eiköhän tuosta pihan kolmesta autosta joku muukin liikene reissuun, tilavin ratkaisu nyt vain olisi ollut tämä tietty. Auto siis lämpöisessä tallissa kunnolla sulaneena ollut ja rasvattu huolella sen toivossa että olisi alkanut toimimaan, muistelen itse jostain lukeneeni että avain pyörii tyhjää jos kyseessä esim väärä avain. K.lukko siis toimii sisältä napista kyllä täysin. Harmittaisi tuo nyt varmaan muutamaa muutakin auton ostanutta jos avain pyörisi lukossa täyttä ympyrää molempiin suuntiin sekä tuo 1. ja ainut kauko-ohjain avain ei ole missään muodoin kunnossa. Täytynee ensimmäisenä käydä kysymässä Toyotalta maanantai aamusta uuden avaimen hintaa ja jos hinta ei päätä pakota niin ostaa pois ja reissun jälkeen saa liike hoitaa lukon lopun toiminnan kuntoon. En ole väittänyt auton toimivankaan moitteetta kun kyse käytetystä, tietääkseni autoliikkeen kuitenkin kuuluu tuon tyyppisestä viasta ilmoittaa tai hoitaa se kuntoon ellei hinnassa erikseen sitä huomioitu. Onneksi tässä on kuluttujalaki puolellani kuitenkin näin asiaa tarkemmin tutkien.
Edellä monenkin kommenteista voisi päätellä, että auto pitäisi tarkastaa ennen ostoa ja kaikki sen jälkeen löytyvä olisi omalla vastuulla. Ei se ihan näinkään ole. Kaikkia vikoja ei millään pysty löytämään, esim. ilmastoinnin testaus talvella, lämmityslaitteen kesällä tms. Jos auton lukot ovat olleet oletettavasti jäässä, olisi tuossa kohtaa voinut pyytää lukkojen sulatusta ja korjausta myyjän piikkiin. Jos taas asia jäi ottamatta puheeksi, niin myyjän olisi pitänyt tuotteessa olevasta virheestä mainita. Jos auto oli jätetty pihaan lukitsematta, ongelman täytyi olla myyjän tiedossa ja vaikuttaa kusetukselta.
Kyllä ostetuista autoista voi löytyä joitakin vikoja, esim. äänimerkin toimimattomuus (mitä kukaan tuskin muistaa testata ennen ostoa), joita on korjailtu myyjän piikkiin jälkikäteen.
Kannattaa nyt joka tapauksessa ottaa yhteys myyjään ongelmasta, täältä foorumilta ei asiaan lopullista totuutta löydy. Itketään, että olisi pitänyt tarkastaa ja tutkia ennen ostoa, mutta jos vastaava osuisi omalle kohdalle (ja kulkine VAG-konsernin), oltaisiin samanlailla kyselemässä ohjeita foorumilla ja haukkumassa myyjää huijariksi. Ei herneitä jouluna ;)
Kyllä ostetuista autoista voi löytyä joitakin vikoja, esim. äänimerkin toimimattomuus (mitä kukaan tuskin muistaa testata ennen ostoa), joita on korjailtu myyjän piikkiin jälkikäteen.
Kannattaa nyt joka tapauksessa ottaa yhteys myyjään ongelmasta, täältä foorumilta ei asiaan lopullista totuutta löydy. Itketään, että olisi pitänyt tarkastaa ja tutkia ennen ostoa, mutta jos vastaava osuisi omalle kohdalle (ja kulkine VAG-konsernin), oltaisiin samanlailla kyselemässä ohjeita foorumilla ja haukkumassa myyjää huijariksi. Ei herneitä jouluna ;)
kyllähän tuo liikkeen piikkiin menee.lukot täytyy autossa toimia,ja jos myyntilapussa lukee keskuslukitus,niin senkin pitää silloin toimia,oli auto kuinka vanha hyvänsä.ei se auton ikä poista sitä vastuuta myyjältä,jos myyjä markkinoi sitä erinäisillä varusteilla(kauko-ohjattu keskuslukitus esim.).myös ilmastointi pitää toimia,jos myyjä on sen varusteissa ilmoittanut.tässä asiassa yhteys kuluttajansuoja-asiamieheen,jos liike perääntyy...
Kiitoksia molemminpuolisista kommenteista, maanantaina mennä kokeilemaan kuinka hyvin liike sovintoon tulee asian kanssa. Oma huoltamo/korjaamo autoliikkeellä on joten luulisi heidän itse asian hoitavan. Avaimenhan joutuvat ilmeisesti tilaamaan toyota liikkeeltä kuitenkin. Tottahan tuo on että asia selviää loppuviimein vain liikkeessä käymällä, onpahan nytten ainakin hieman tästäkin aiheesta lisää keskustelua jos jollain sattuu vasvaavia askarruttavia asioita olemaan. Jouluja vain kaikille ffp.läisillä.
Kyllähän tuo helposti menee virhevastuun piiriin ja myyjäliikkeestä ainakin jonkun on ollut aivan pakko olla viasta tietoinen. Kyllä se on ihan ensimmäisiä asioita joka selviää kun joku autolle menee, että aukeaako siitä lukot. Auto on ollut auki pihassa joten myyjä nyt ei välttämättä ole ollut rikkonaisista lukoista tietoinen, eihän kukaan voi tietää kymmenien tai jopa satojen käytettyjen yksilöhistoriaa joten häntä ei kannata ripittää. Siitä sen sijaan voi mennä voittoisin tuntein tarvittaessa vaikka tuomarin eteen selvittämään, etteikö se jollain liikkeen henkilökunnasta olisi ollut tiedossa.
Käsittääkseni kyse ei ole siitä onko liike ollut tietoinen viasta vai ei, vaan siitä onko se ollut autossa jo ostohetkellä. Fiksu liike korjaa viat jos ne ovat ilmentyneet heti oston jälkeen (asiakas asioi miellään tulevaisuudessakin). Toki 50/50 tilannekkin on parempi, kuin lähteä riitelemään asiasta eteenpäin. Muistaakseni on olemassa rajakin auton iällä ja kilometreillä milloin pätee virhevastuu.
Totta kai kyseeseen tulee myös se, että liike on tietoinen viasta. Vika tai viralliselta nimeltään virhe on ollut selvästi myyjäliikkeen todettavissa ja tässä tapauksessa virhe on olennaisesti käyttöä haittaava. Lukekaa kohta "Kertomatta jätetyt tiedot"
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf
Johan sen nyt maalaisjärkikin kertoo ettei yritys voi valehdella kaupanteossa.
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf
Johan sen nyt maalaisjärkikin kertoo ettei yritys voi valehdella kaupanteossa.
Niin, kuka ylipäätänsä ostaisi mitään ylihintaista autoa liikkeestä mikäli mitään kuluttajasuojaa ei olisi? Taitaa muutenkin kaikkeista vanhimmat romut siirtyä jobbareitten häkkikauppoihin, mutta kieltämättä naurattaa näillekin annettava ns. takuu.
Oikeastaan selkeämpi ostaa yksityiseltä auto, tietääpähän ainakin kuka mahdolliset viat korjaa ja maksaa. Aikanaan kyllästyin olemaan tekemisissä tämän ihmislajin kanssa, jotka autoja myyvät. Samaa lajia muuten kuin kiinteistövälittäjät..
Oikeastaan selkeämpi ostaa yksityiseltä auto, tietääpähän ainakin kuka mahdolliset viat korjaa ja maksaa. Aikanaan kyllästyin olemaan tekemisissä tämän ihmislajin kanssa, jotka autoja myyvät. Samaa lajia muuten kuin kiinteistövälittäjät..
Nostellaas vähän vanhaa ketjua ylöspäin.
Tyttöystävä osti huhtikuun puolivälissä ~260tkm ajetun -98 Opel Vectran 2.0 16V-moottorilla. Heinäkuun alussa huomattiin että paisuntasäiliö oli tyhjä, joten se täytettiin. Viikkoa myöhemmin huomasin kaupan pihassa että lämpömittari on melkein punaisella. Paisuntasäiliö oli ihan tyhjä ja systeemiin meni kolmisen litraa vettä. Siitä lähtien on ollut päällä ruljanssi että autoon kaadetaan jäähdytysvettä lisää ja lisää, tuntuu että jano kasvaa kokoajan. Nyt homma on mennyt siihen pisteeseen että kolme litraa menee vettä joka toinen päivä. Vesi ei vuoda auton alle eikä jalkotilaan, vaan katoaa mystisesti. Luultavasti vika on kannentiivisteessä tai kansi on kiero ja vesi menee palotilan kautta pakoputkeen.
Soitin tänään myyjäliikkeeseen, josta on auto on ostettu ja he olivat sitä mieltä että tämä menee täysin asiakkaan piikkiin. Autossa on ollut hintalapussa summa X josta on paikanpäällä tingitty pois reilu 35% hinnasta. Lisäksi kauppaa tehtäessä myyjä on omasta mielestään sanonut että "vikaa saattaa olla". Tyttöystävällä, eikä hänen isällään, jotka olivat kauppaa tekemässä ole tälläistä mielikuvaa jäänyt. Jokatapauksessa myyjä on sitä mieltä että koska autosta on annettu tuntuva alennus niin se vapauttaa hänet kaikesta vastuusta. (Miksei jokaista pommia voi mainostaa kymppitonnilla, ja kauppaa tehdessä antaa 9000 euron alennus, jolloin pääsisi eroon kaikesta vastuusta?) Myynnistähän on nyt kulunut reilu 3 kk eli virhevastuu sitoo häntä edelleen. Myöskään tuo "jotain vikaa saattaa ilmaantua" toteamus ei merkitse mitään, kuten luin jo aiemmin tässä ketjussa olleesta Kuluttajariitalautakunnan PDF-prujusta. Tätä alennusta ja "jotain vikaa saattaa olla"-kertomusta hän toisteli 10 minuutin puhelun aikana kolme kertaa. Kehotti vielä, että ei kannata ottaa Kuluttaja-asiamieheen yhteyttä. Kuulemma tuhlaan vain omaa ja heidän aikaansa.
Oikeastaan ainut mikä tässä enää jää mietittäväksi on, että voiko olettaa että 270tkm ajetussa autossa on kansipahvi vaihtokunnossa, tai peräti kansi kierossa? Mun mielestä ei vielä näillä kilometreillä, varsinkaan kun sitä ei ole käytetty väärin. Myyjän mielestä 12-vuotias, 270tkm ajettu on jo täysin valmis paalaamiseen, mutta heillä ei luonnollisesti ole muu mielessä kuin kate. Tässä nyt haiskahtaa vain se, että myyjältä on syöty katteet tinkaamisella ja hän on tiennyt että autossa on vikaa mutta myynyt pois ettei jää omiksi vaivoiksi. Autosta maksettu hinta on ollut täysin kurantti Nettiautossa vastaavanhintaisiin autoihin nähde, joten mitenkään erityisen halvalla sitä ei ole saatu.
Tyttöystävä osti huhtikuun puolivälissä ~260tkm ajetun -98 Opel Vectran 2.0 16V-moottorilla. Heinäkuun alussa huomattiin että paisuntasäiliö oli tyhjä, joten se täytettiin. Viikkoa myöhemmin huomasin kaupan pihassa että lämpömittari on melkein punaisella. Paisuntasäiliö oli ihan tyhjä ja systeemiin meni kolmisen litraa vettä. Siitä lähtien on ollut päällä ruljanssi että autoon kaadetaan jäähdytysvettä lisää ja lisää, tuntuu että jano kasvaa kokoajan. Nyt homma on mennyt siihen pisteeseen että kolme litraa menee vettä joka toinen päivä. Vesi ei vuoda auton alle eikä jalkotilaan, vaan katoaa mystisesti. Luultavasti vika on kannentiivisteessä tai kansi on kiero ja vesi menee palotilan kautta pakoputkeen.
Soitin tänään myyjäliikkeeseen, josta on auto on ostettu ja he olivat sitä mieltä että tämä menee täysin asiakkaan piikkiin. Autossa on ollut hintalapussa summa X josta on paikanpäällä tingitty pois reilu 35% hinnasta. Lisäksi kauppaa tehtäessä myyjä on omasta mielestään sanonut että "vikaa saattaa olla". Tyttöystävällä, eikä hänen isällään, jotka olivat kauppaa tekemässä ole tälläistä mielikuvaa jäänyt. Jokatapauksessa myyjä on sitä mieltä että koska autosta on annettu tuntuva alennus niin se vapauttaa hänet kaikesta vastuusta. (Miksei jokaista pommia voi mainostaa kymppitonnilla, ja kauppaa tehdessä antaa 9000 euron alennus, jolloin pääsisi eroon kaikesta vastuusta?) Myynnistähän on nyt kulunut reilu 3 kk eli virhevastuu sitoo häntä edelleen. Myöskään tuo "jotain vikaa saattaa ilmaantua" toteamus ei merkitse mitään, kuten luin jo aiemmin tässä ketjussa olleesta Kuluttajariitalautakunnan PDF-prujusta. Tätä alennusta ja "jotain vikaa saattaa olla"-kertomusta hän toisteli 10 minuutin puhelun aikana kolme kertaa. Kehotti vielä, että ei kannata ottaa Kuluttaja-asiamieheen yhteyttä. Kuulemma tuhlaan vain omaa ja heidän aikaansa.
Oikeastaan ainut mikä tässä enää jää mietittäväksi on, että voiko olettaa että 270tkm ajetussa autossa on kansipahvi vaihtokunnossa, tai peräti kansi kierossa? Mun mielestä ei vielä näillä kilometreillä, varsinkaan kun sitä ei ole käytetty väärin. Myyjän mielestä 12-vuotias, 270tkm ajettu on jo täysin valmis paalaamiseen, mutta heillä ei luonnollisesti ole muu mielessä kuin kate. Tässä nyt haiskahtaa vain se, että myyjältä on syöty katteet tinkaamisella ja hän on tiennyt että autossa on vikaa mutta myynyt pois ettei jää omiksi vaivoiksi. Autosta maksettu hinta on ollut täysin kurantti Nettiautossa vastaavanhintaisiin autoihin nähde, joten mitenkään erityisen halvalla sitä ei ole saatu.
No, en tiedä, kehtaisinko itse alkaa taistelemaan -98:n 260k ajetun auton (perussellaisen) kansirempasta kovinkaan paljoa. - Remppakaan mikään mieletön kustannus ole..vaikka suhteessa auton hintaan, sehän on aika mieletön summa. Kivahan se olisi, että liike tuohon osallistuisi, mutta kyse on kuitenkin 12v vanhasta, paljon ajetusta kulkineesta. 260k ajettu auto (hintaluokka lienee rapiat tonni?) kuitenkin on jo 12v iässä ns. teknisen käyttöikänsä loppupuolella.
Tietty jos aikaa on, eikä autoa tarvitsee, voi asiasta varmaan vääntääkin kuluttasuojan avulla, silloinkin varmasti parhaassa tapauksessa tuomio on se, että korjaamo osallistuu kustannuksiin joiltain osin. Tai sitten ei..
- Taas kerran, säälin vilpittömästi käytettyjä autoja myyviä liikkeitä.
Niin se pitääkin. Autokauppa on bisnestä, siinä missä lihan leikkaaminenkin.
Tietty jos aikaa on, eikä autoa tarvitsee, voi asiasta varmaan vääntääkin kuluttasuojan avulla, silloinkin varmasti parhaassa tapauksessa tuomio on se, että korjaamo osallistuu kustannuksiin joiltain osin. Tai sitten ei..
- Taas kerran, säälin vilpittömästi käytettyjä autoja myyviä liikkeitä.
mutta heillä ei luonnollisesti ole muu mielessä kuin kate.
Niin se pitääkin. Autokauppa on bisnestä, siinä missä lihan leikkaaminenkin.
No miten sen nyt ottaa. Onhan nuo Audi 200:set myös jo sen 20 vuotta vanhoja ja perusautoja. Paaliin vaan jos pakoputki alkaa falskata, pakoputken uusiminen kun sen auton arvoon suhteutettuna on kuitenkin kohtuuttoman kallista. Sen Audin hinnalla saa kuitenkin jo melkein 10 vuotta tuoreemman Opelin, eikö?
Eikai se nyt niin voi olla, että kun auto on 5 vuoden maagisessa iässä ja kilometrejäkin jo yli 100tkm niin kaiken ylläpidon voi lakkauttaa, korjaukset laiminlyödä jne jne. Eihän meillä muuten tuolla tiellä liikkuisi ainoatakaan kuplaa, kakkista tai mitään muutakaan vanhempaa kalustoa. Toisaalta, useimmat niistäkin näyttää, kuulostaa ja haisee siltä että niillä vaan ajetaan niin kauan että leikkaa kiinni, mitä sitä öljyäkään lisäämään. Huoh.
VR6 ketjussakin on jo 29 sivua erinäistä pohdintaa ja ratkaisuja ongelmaan kuin ongelmaan. Miksi ihmeessä ne tuhlaavat aikaansa ja rahaansa moisiin vanhoihin p*skoihin? ;)
Eikai se nyt niin voi olla, että kun auto on 5 vuoden maagisessa iässä ja kilometrejäkin jo yli 100tkm niin kaiken ylläpidon voi lakkauttaa, korjaukset laiminlyödä jne jne. Eihän meillä muuten tuolla tiellä liikkuisi ainoatakaan kuplaa, kakkista tai mitään muutakaan vanhempaa kalustoa. Toisaalta, useimmat niistäkin näyttää, kuulostaa ja haisee siltä että niillä vaan ajetaan niin kauan että leikkaa kiinni, mitä sitä öljyäkään lisäämään. Huoh.
VR6 ketjussakin on jo 29 sivua erinäistä pohdintaa ja ratkaisuja ongelmaan kuin ongelmaan. Miksi ihmeessä ne tuhlaavat aikaansa ja rahaansa moisiin vanhoihin p*skoihin? ;)
No miten sen nyt ottaa. Onhan nuo Audi 200:set myös jo sen 20 vuotta vanhoja ja perusautoja.
öö, montako 200 20v:tä oin nettiautossa tarjolla, tsekkaa samalla mobilen tarjonta.. Tsekkaa samalla, montako -97 Opel Vectraa löytyy.. Veikkaan että hiffaat:)
Sama koskee VR6 Golffeja, ja muitakin.. Ne harraste/huippuyksilöt maksaa ihan jotain muuta, kuin se nettiauton/mobilen keskivertopeli. Mulla ainakin alkaa oleen jo palanut 20v vanhan auton ylläpitoon aika monen 10v vanhan Vectran verran.
Ja niinpä, jos ajatellaan vanhaa Lötköä jolla on vaan ajettu, paalauskunnossahan se on:)
Eikai se nyt niin voi olla, että kun auto on 5 vuoden maagisessa iässä ja kilometrejäkin jo yli 100tkm niin kaiken ylläpidon voi lakkauttaa, korjaukset laiminlyödä jne jne.
Niinpä, mutta arvaas kuinka moni keskivertoautoilija näin tekee. - Moni:)
En tiedä onko alkuperäisen tekstin kirjoittajan tyttöystävä keskivertoautoilija vai ei, mutta mun sydäntä riipii aina kun puhutaan auton paalaamisesta :D
Ja nettiautossa noita kakssatkuja on melko harvassa, mutta noissakin mitä tällähetkellä on kaupan, hintapyynnit on 1000-3000 euron välissä. Ja se on justiinsa se millä perusteella vakuutusyhtiökin auton arvon määrittelee. Sama kuinka sitä on hinkattu ja puunattu. Ja sekin ahdistaa, ei tarvi kuin jonkun peruuttaa kylkeen niin heti ollaan sitä kämmenellä hellästi hoivattua linttaa viemässä paaliin. "Osta toinen samanlainen tonnilla".
Ja nettiautossa noita kakssatkuja on melko harvassa, mutta noissakin mitä tällähetkellä on kaupan, hintapyynnit on 1000-3000 euron välissä. Ja se on justiinsa se millä perusteella vakuutusyhtiökin auton arvon määrittelee. Sama kuinka sitä on hinkattu ja puunattu. Ja sekin ahdistaa, ei tarvi kuin jonkun peruuttaa kylkeen niin heti ollaan sitä kämmenellä hellästi hoivattua linttaa viemässä paaliin. "Osta toinen samanlainen tonnilla".
jiisimula: Kansiremontti tuohon Vectraan maksaa about 200 euroa + työt (kannen plaanaus, uusi tiiviste, uudet pultit, jakohihna+kiristin+rullat ja vesipumppu). Ei siitä konkurssiin jouduta, mutta vituttaa kun kyseessä on autossa ollut vika, jota ei ole voinut 10 kilometrin koeajolla huomata eikä myyjä ole mitään asiasta maininnut. Autosta on kuitenkin maksettu kolmatta tuhatta euroa, joka oli ihan kurantti hinta ottaen huomioon että yksilö on siistissä kunnossa sekä sisältä että ulkoa, huoltokirja on melko kattava (ei kuitenkaan täydellinen) ja auto sentään ostettiin ihan oikeasta vaihtoautoliikkeestä eikä häkki-jobbarilta. Voidaan siis olettaa että se on hyvässä lyönnissä, eikä esimerkiksi että kansi on kiero, ja myyjä vielä pimittää tiedon (voi tietysti olla, ettei hän edes tiennyt). Joka tapauksessa, vastuu on myyjän koska aikaa on kulunut se vajaa 4kk ja laki katsoo tässä tapauksessa että vika oli autossa jo ostettaessa.
Viimeksi muokannut Entris, 28.7.2010 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aika Uuno pitää olla jos maksaa reilu tonnin Opelista kolme tonnia. Jethroltako ostit? :)
Jos ei tollaiseen 260tkm ajettuun ecoteciin ole vielä tehty vähintään yhtä kansiremppaa niin se on kyllä mennyt jo yliajalle sen puolesta, joten valveutunut ostaja osaa varautua siihen ja tinkii hinnasta sen verran.
Ei noista oikeasti tiedä milloin ne hajoaa. Ihan yleinen vika kyseisissä Opeleissa ja on voinut olla jo ostaessa tai sitten on hajonnut myöhemmin.
Jos ei tollaiseen 260tkm ajettuun ecoteciin ole vielä tehty vähintään yhtä kansiremppaa niin se on kyllä mennyt jo yliajalle sen puolesta, joten valveutunut ostaja osaa varautua siihen ja tinkii hinnasta sen verran.
Ei noista oikeasti tiedä milloin ne hajoaa. Ihan yleinen vika kyseisissä Opeleissa ja on voinut olla jo ostaessa tai sitten on hajonnut myöhemmin.
Toki, mutta siltikin, kun kyseessä on 12v vanha kapine..
Remppa töineen varmaan lähellä tonnia jakoremmeineen yms, eli yli 1/3 auton kauppahinnasta:) Ja taas juuri huollettu, juuri tehty kansiremppa, juuri tehty jakopää nostaa taas auton arvoa.. - Joten realismia kehiin.. Mutta kuten sanottu, jos intoa ja aikaa piisaa, voi sen kuluttajansuojan kanssa alkaa taistelemaan. Taas voidaan kohta kummastella miksei käytystä autosta tahdo saada minkäänlaista vaihtohyvitystä.. (=kun liikkeen pitää varautua uhraamaan tuhansia vanhojen auton korjauksiin "virhevastuun" nimissä)
Ymmärrän nää virhevastuut autoissa jotka on vaikka 100k ajettuja ja uudempia ja maksaa 20k.. En ymmärrä tonnin-parin-kolmen..tms autoissa, joissa rempan hinta alkaa olemaan (töineen) luokkaa 1/3 tai vastaavaa.. Tietty pieni vastaantulo, vaikka osissa olisi varmaan kivaa, mutta yleensä kun ihmiset VAATII remppaa ilmaiseksi, (tietty sijaisautot ym päälle) niin neuvotteluasema ei varmaan ole kovin hedelmällinen. + perinteiset uhkailut kuluttajaviranomaisilla (+ anopilla & pms oireisella vaimolla + mökkinaapurin schäferillä)
Eikä herneitä, nää on ihan mielipiteitä ja ajatuksia. Mut täähän on keskustelupalsta.. :)
Eikai se nyt kysyjää Uunoksi tee.. Kaveri myi hetki sitten muuten saman ikäisen(tai vuoden uudemman), varsin siistikuntoisen Vectran 2500e, mittarissa 160k ja erittäin ruosteettoman oloinen peli jossa taisi kaikki toimia...
Mutta kyllä tuossa hintaluokassa, käytetyissa autoissa meitin mielestä saisi vastuu olla 100% ostajalla. - Eri sitten jos homma menee petoksen puolelle, eli myydään pommi 100% virheettömänä.. Mutta 12v vanha, 260k ajettu auto tuskin on sellainen (ellei sitten ole se harrastajan helmi..) - Enkä kyllä käsitä, miksi kukaan ostaa 12v vanhaa autoa, jos ei työkalut pysy omissa hyppysissä / rahaa ole määrättömästi kapineen ylläpitämiseen. (omiin tuntuu jo osiin uppoavan mukavasti, mitähän se olisikaan jos pitäisi vielä työstä maksaa 60e/h...) =)
Remppa töineen varmaan lähellä tonnia jakoremmeineen yms, eli yli 1/3 auton kauppahinnasta:) Ja taas juuri huollettu, juuri tehty kansiremppa, juuri tehty jakopää nostaa taas auton arvoa.. - Joten realismia kehiin.. Mutta kuten sanottu, jos intoa ja aikaa piisaa, voi sen kuluttajansuojan kanssa alkaa taistelemaan. Taas voidaan kohta kummastella miksei käytystä autosta tahdo saada minkäänlaista vaihtohyvitystä.. (=kun liikkeen pitää varautua uhraamaan tuhansia vanhojen auton korjauksiin "virhevastuun" nimissä)
Ymmärrän nää virhevastuut autoissa jotka on vaikka 100k ajettuja ja uudempia ja maksaa 20k.. En ymmärrä tonnin-parin-kolmen..tms autoissa, joissa rempan hinta alkaa olemaan (töineen) luokkaa 1/3 tai vastaavaa.. Tietty pieni vastaantulo, vaikka osissa olisi varmaan kivaa, mutta yleensä kun ihmiset VAATII remppaa ilmaiseksi, (tietty sijaisautot ym päälle) niin neuvotteluasema ei varmaan ole kovin hedelmällinen. + perinteiset uhkailut kuluttajaviranomaisilla (+ anopilla & pms oireisella vaimolla + mökkinaapurin schäferillä)
Eikä herneitä, nää on ihan mielipiteitä ja ajatuksia. Mut täähän on keskustelupalsta.. :)
Aika Uuno pitää olla jos maksaa reilu tonnin Opelista kolme tonnia. Jethroltako ostit? :)
Jos ei tollaiseen 260tkm ajettuun ecoteciin ole vielä tehty vähintään yhtä kansiremppaa niin se on kyllä mennyt jo yliajalle sen puolesta, joten valveutunut ostaja osaa varautua siihen ja tinkii hinnasta sen verran.
Eikai se nyt kysyjää Uunoksi tee.. Kaveri myi hetki sitten muuten saman ikäisen(tai vuoden uudemman), varsin siistikuntoisen Vectran 2500e, mittarissa 160k ja erittäin ruosteettoman oloinen peli jossa taisi kaikki toimia...
Mutta kyllä tuossa hintaluokassa, käytetyissa autoissa meitin mielestä saisi vastuu olla 100% ostajalla. - Eri sitten jos homma menee petoksen puolelle, eli myydään pommi 100% virheettömänä.. Mutta 12v vanha, 260k ajettu auto tuskin on sellainen (ellei sitten ole se harrastajan helmi..) - Enkä kyllä käsitä, miksi kukaan ostaa 12v vanhaa autoa, jos ei työkalut pysy omissa hyppysissä / rahaa ole määrättömästi kapineen ylläpitämiseen. (omiin tuntuu jo osiin uppoavan mukavasti, mitähän se olisikaan jos pitäisi vielä työstä maksaa 60e/h...) =)
Eikai se nyt kysyjää Uunoksi tee.. Kaveri myi hetki sitten muuten saman ikäisen(tai vuoden uudemman), varsin siistikuntoisen Vectran 2500e, mittarissa 160k ja erittäin ruosteettoman oloinen peli jossa taisi kaikki toimia...
Niin eli 100tkm vähemmän ajetun, mahdollisesti jopa facelift-mallisenkin ja ehkä jopa halvemmalla kuin kysyjän tyttöystävällä, koska sen tarkkaa hintaahan emme tiedä. Hyvä vertailukohta siis :)
sittenhän autoliikkeet vois laskea noita käytettyjä yli kymmenen vuotta vanhojen ja parisataatuhatta ajettujen autojen hintoja kunnolla. mitä nyt kierrelly silloin tällöin liikkeiden pihassa niin eipä mulla himottais ostaa niitä ku yksityiseltä saa vähintään puolet halvemmalla. varsinkaan sillon jos ite joutuu maksaan jos jotain vikaa onki ollu
Kai aina pyytää voi? Kaiketi jokainen määrittää sen omassa päässään, mitä mistäkin on valmis ja halukas maksamaan, jos on kallis, jättää ostamatta..ja niin edelleen.
- Muistetaan myös että liikkeen toimenkuvaan kuuluu se, että otetaan se asiakkaan auto sinne usein vaihdossa.. Usein myös näissä muutaman tonnin kipoissakin vielä.
- Muistetaan myös että liikkeen toimenkuvaan kuuluu se, että otetaan se asiakkaan auto sinne usein vaihdossa.. Usein myös näissä muutaman tonnin kipoissakin vielä.
Minulla on tällä hetkellä päällä tilanne jossa ostin kaksi viikkoa sittten Transporter pikkubussin autoliikkeestä( ei jobbari), 2.5tdi -00 ja 343tkm ajettu, täydellinen huoltokirja ja jakopää tehty 313tkm:ssa.
Aluksi huomasin että tekee huomattavan paljon painetta paisariin, sen jälkeen rupesi mottori ja vaihdelaatikko vuotamaan öljyä.
Käytin autoa huollossa jossa totesivat että vuotaa öljyä jakopäästä, vaihdelatikosta ym. pientä.
Tällä hetkellä olen sopinut että jakaisiimme kulut 50/50 myyjän kanssa. Remppa on todennäköisesti 1000-3000€ joten ei pikkusummista kyse.
Kannattaako mielestänne vedota myyjän virhevastuuseen ja koittaa saada myyjä maksamaan koko hoito vai tyytyä tuhon 3kk:n takuulapussa lukevaan 50/50 kulujen jakoon?
Vähän syö miestä tämä homma.
Aluksi huomasin että tekee huomattavan paljon painetta paisariin, sen jälkeen rupesi mottori ja vaihdelaatikko vuotamaan öljyä.
Käytin autoa huollossa jossa totesivat että vuotaa öljyä jakopäästä, vaihdelatikosta ym. pientä.
Tällä hetkellä olen sopinut että jakaisiimme kulut 50/50 myyjän kanssa. Remppa on todennäköisesti 1000-3000€ joten ei pikkusummista kyse.
Kannattaako mielestänne vedota myyjän virhevastuuseen ja koittaa saada myyjä maksamaan koko hoito vai tyytyä tuhon 3kk:n takuulapussa lukevaan 50/50 kulujen jakoon?
Vähän syö miestä tämä homma.
Niin, kyseessä ei ole mikään pikkuvuoto jos vaihtesto jättää lammikon joka ajokerran jälkeen ja moottoriöljyä on viikon sisään saanut lisätä n 0,5l.
Lisäksi jakopään vuoto voi aiheuttaa hihnan ennenaikaisen katkeamisen.
Myyjä antoi kirjallisen 3kk/10tkm takuun joka kattaa 50% korjauskustannuksista, joten tämän verran nyt ainakin joutuu myyjä korvaamaan.
Lisäksi jakopään vuoto voi aiheuttaa hihnan ennenaikaisen katkeamisen.
Myyjä antoi kirjallisen 3kk/10tkm takuun joka kattaa 50% korjauskustannuksista, joten tämän verran nyt ainakin joutuu myyjä korvaamaan.
Tuo meidän rouvan Ooppelin keissi meni niin että lähetettiin myyjälle kirjallinen reklamaatio. Vastaus oli että eivät korvaa. Sen jälkeen soitin Kuluttajaneuvojalle, joka soitti myyjälle, lopputulos: eivät suostu edelleenkään korvaamaan. Kuluttajaneuvojan mielestä olisi ollut kohtuullista että myyjä olisi maksanut puolet. Tässä tehdään niin että laitetaan Ooppeli kuntoon ja sen jälkeen Kuluttajariitalautakuntaan riita vetämään. Luultavasti 50/50-korvausvaatimuksella. Käsittelyaika 2-3kk, joten eiköhän viimeistään jouluna tiedetä kuinka kävi.
^Kuluttajariitalautakuntahan ei sitten voi ketään pakottaa maksamaan mitään...se heidän päätös on vain suositus...Jos myyjä ei siihen suostu, joutuu hän ns. "mustalle listalle", jossa näkyy kaikki firmat jotka eivät tähän ole suostunut...lista löytyy muistaakseni netistäkin...puolen vuoden välein heiltä lähtee kuitenkin kirje kauppiaalle, että tällainen homma olisi vielä maksamatta ja heidän suositusta ei ole noudatettu...Itse voit kyllä viedä asian sitten pidemmälle, eli oikeuteen asti, jossa voit rahoista tapella...olikohan, että noin 70-80% kuluttajariitalautakunnan päättämistä jutuista päättyy oikeudessa juurikin heidän päätöksen mukaisesti...eli pieni riski on aina olemassa, että joudut maksamaan itse oikeudenkäyntikulut yms., mutta jos isoista summista olisi kyse, niin sillon melkein kannattaa riski ottaa...
Niin ja tuo 2-3kk käsittelyaika tuntuu melko naurettavalta...homma tulee eteneen kirjesodan tyyliin...eli myyjä lähettää lautakuntaan kirjeen, jossa kertoo oman näkemyksensä asiasta-->lautakunta lähettää teille samasta kirjeestä kopion, johon teidän tulee vastata-->tätä voi jatkua melko pitkäänkin ennen kuin lautakunta viheltää pelin poikki...1,5 vuotta sain minä tapella yrittäjän kanssa lautakunnan välityksellä ennen kuin päätös sieltä tuli mun hyväkseni...Eli ikinä ei tule tuo 2-3kk toteutumaan...
Nimim. Yhden tapauksen läpi käyneenä...
Niin ja tuo 2-3kk käsittelyaika tuntuu melko naurettavalta...homma tulee eteneen kirjesodan tyyliin...eli myyjä lähettää lautakuntaan kirjeen, jossa kertoo oman näkemyksensä asiasta-->lautakunta lähettää teille samasta kirjeestä kopion, johon teidän tulee vastata-->tätä voi jatkua melko pitkäänkin ennen kuin lautakunta viheltää pelin poikki...1,5 vuotta sain minä tapella yrittäjän kanssa lautakunnan välityksellä ennen kuin päätös sieltä tuli mun hyväkseni...Eli ikinä ei tule tuo 2-3kk toteutumaan...
Nimim. Yhden tapauksen läpi käyneenä...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa