Haldex ei aina kytkeydy?
Valvoja: ffp jäsenet
Haldex ei aina kytkeydy?
Tänään on jo kolme kertaa käynyt niin että voima siirtyy maahan vain etupyöristä. Tämä jatkuu hetken ja kalliinoloisen klonk äänen jälkeen raapii taas kaikista nurkista. Aikaisemmin on tuon tehnyt muutaman kerran reilun vuoden aikana. Muutaman kerran on myös tuo kallisääninen klonk kuulunut kuivalla kelillä ja ilman mainittavaa voimankäyttöä, muistaakseni aina kääntyessä.
Mutta siis toimii niin kuin pitää 99% ajasta. Auto ollut tänään 101 tkm ajettuna huollossa joten Haldexissa uudet öljyt ja siis tänään huollon jälkeen pahempi kuin koskaan.
Eli mitä searchilla olen muailmasta löytynyt niin veikkaus olisi tuo Haldex Control Unit. Please sanokaa ettei ole koska hintaa sille pyydetään UK:ssa 3000 puntaa... *nielaisu*
Mutta, jos kokemuksia tai kommentteja niin otetaan ilomielin vastaan! Ja auto siis S3:nen.
Mutta siis toimii niin kuin pitää 99% ajasta. Auto ollut tänään 101 tkm ajettuna huollossa joten Haldexissa uudet öljyt ja siis tänään huollon jälkeen pahempi kuin koskaan.
Eli mitä searchilla olen muailmasta löytynyt niin veikkaus olisi tuo Haldex Control Unit. Please sanokaa ettei ole koska hintaa sille pyydetään UK:ssa 3000 puntaa... *nielaisu*
Mutta, jos kokemuksia tai kommentteja niin otetaan ilomielin vastaan! Ja auto siis S3:nen.
Itse olen huomannut samaa vikaa, mutta halvempi ratkaisu olisi hankkia oheinen haldex viriosa joka korvaa alkuperäisen ohjausboksin ja työsylintelin..
http://www.ace-competition.com/index.php?page=haldex
http://www.ace-competition.com/index.php?page=haldex
Kun noi viat selviää, niin olisi kohteliasta ilmoittaa missä se vika loppujen lopuksi oli. Tällöin:
a) Ei tule turhaan vastailtua ajat sitten selvinneeseen ongelmaan
b) Kun sama vika ilmenee jollain muulla, löytyy vastaus searchilla eikä tarvitse aina aloittaa uutta topiccia samasta aiheesta
Eihän asia tietysti minulle kuulu, mutta minä vaan ihmettelen...
a) Ei tule turhaan vastailtua ajat sitten selvinneeseen ongelmaan
b) Kun sama vika ilmenee jollain muulla, löytyy vastaus searchilla eikä tarvitse aina aloittaa uutta topiccia samasta aiheesta
Eihän asia tietysti minulle kuulu, mutta minä vaan ihmettelen...
OT: Ja minä ihmettelen myös sitä, että nämä suhteellisen tärkeätkin keskustelut vanhenevat aika nopsaan, eli harvinaisempaan ongelmaan saattaa olla ollut vastaus vuotta aiemmin, mutta ketju onkin jo poistettu.
Samaa foorumipohjaa käyttävillä footumeilla, joilla keskustelua on jopa huomattavasti enemmän, ei ole vielä tarvinnut poistaa vistejä useiden vuosienkaan jälkeen.
Myynti- ja osto-osastolla vanhenemisajat voisivat olla lyhyitä, mutta tekniikkaan ei mielestäni tarvitisi olla ollenkaan. Vai onko palvelintila niin pieni?
Samaa foorumipohjaa käyttävillä footumeilla, joilla keskustelua on jopa huomattavasti enemmän, ei ole vielä tarvinnut poistaa vistejä useiden vuosienkaan jälkeen.
Myynti- ja osto-osastolla vanhenemisajat voisivat olla lyhyitä, mutta tekniikkaan ei mielestäni tarvitisi olla ollenkaan. Vai onko palvelintila niin pieni?
Toi on kyllä puuta heinää että
[quote] Noihin vanhempiin se haldexin ohjainlaite on siksi kallis, kun siinä tulee kylkiäisenä koko perä.
Noihin vanhempiinhan tuo haldexin performance part on suunniteltu ja se maksaa jotain ihan muuta kuin 3000£. hoh hoi jaa
http://www.ace-competition.com/index.ph ... x&lang=eng
[quote] Noihin vanhempiin se haldexin ohjainlaite on siksi kallis, kun siinä tulee kylkiäisenä koko perä.
Noihin vanhempiinhan tuo haldexin performance part on suunniteltu ja se maksaa jotain ihan muuta kuin 3000£. hoh hoi jaa
http://www.ace-competition.com/index.ph ... x&lang=eng
Mikäs juttu tuo kontaktivika sitten on - onko korjattavissa, vai meneekö uuden raudan ostamiseen? mulla omassa soralla neliveto toimii nätisti, mutta todella liukkaalla alustalla kiihdytellessä (=jää) etupää sutii takapäätä enemmän, eli haldexi ei siirrä voimaa kunnolla perään...
vika vai ominaisuus? =o
edit. tosin tuokin etupään sutiminen korjautuu hetken päästä, jahka perä herää. mutta tosiaan alussa siirtää eteen enemmän voimaa.
vika vai ominaisuus? =o
edit. tosin tuokin etupään sutiminen korjautuu hetken päästä, jahka perä herää. mutta tosiaan alussa siirtää eteen enemmän voimaa.
Viimeksi muokannut mpuhak, 31.10.2005 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kesällä oli 90tkm:n huolto, ja silloin Hdexiin vaihdettiin ainakin öljyt. Tuskin kummempaa huoltoa tekivät.
Peräpään herääminen voisi olla liukkaalla tosiaan nopeampaa. En ole kyllä kovin montaa haldexi-pirssiä ajanut.. että osaisi kunnolla vertailla.
Powerdiesel Boraa joskus kävin koeajamassa, ja siinä tuntui haldexi heräävän ajatuksen voimalla, eli nopeampaa kuin tuossa audissa. Liekkö sitten ollut jo päivitetty versio. Boran vm. taisi olla 01 tai 02.
Peräpään herääminen voisi olla liukkaalla tosiaan nopeampaa. En ole kyllä kovin montaa haldexi-pirssiä ajanut.. että osaisi kunnolla vertailla.
Powerdiesel Boraa joskus kävin koeajamassa, ja siinä tuntui haldexi heräävän ajatuksen voimalla, eli nopeampaa kuin tuossa audissa. Liekkö sitten ollut jo päivitetty versio. Boran vm. taisi olla 01 tai 02.
Jep, itellä 174hv T5. Jo ennen 10tkm, etenkin liukkaalla, tuo klonk -ääni tuli esiin. Ilmeni yleensä siten, että kun piti sladittaa, niin perä ei tullut mukaan. Sitten kun avitti kytkyttimellä, kuului klonk, tai enempikin PAM. Ilmeni myös suoraan liikkeellelähdettäessä. Taitaa olla ominaisuus. Samaa ilmeni VW hyötyajoneuvo "talviajokoulutuksessa" olleilla neliveto Transuilla viime talvena Jämijärvellä. Mainitsinkin myyjille asiasta, mutta pyörittelivät vain päätään.
Nyt autolla on ajettu 46tkm ja laatikko on 5 -lovinen. Laatua?
Murjoin edellistä, 180hv(n.60hv viritettyä) Vitoa samalla tavalla, eikä laatikon kanssa mitään probleemia, sillä tuli rässittyä lyijykengällä n.100tkm... Taitaapi tulla uusnaamanen 4wd Vito seuraavaksi...
Joo, vähän OT...
Nyt autolla on ajettu 46tkm ja laatikko on 5 -lovinen. Laatua?
Murjoin edellistä, 180hv(n.60hv viritettyä) Vitoa samalla tavalla, eikä laatikon kanssa mitään probleemia, sillä tuli rässittyä lyijykengällä n.100tkm... Taitaapi tulla uusnaamanen 4wd Vito seuraavaksi...
Joo, vähän OT...
Tuo pauke ääni tulee sähköisestä etupään tasauspöyrästön lukon toiminasta (jarruttelee luistavampaa eturengasta alle 40 kmh nopeuksissa).
Haldexin heräämätöömyys (satunnainen vika) on ainakin omalla kohdallani juuri haldex ohjain poxin kontaktivika. Saapa nähdä miten toimii kun saan haldex viri osanpaikalleen..
Haldexin heräämätöömyys (satunnainen vika) on ainakin omalla kohdallani juuri haldex ohjain poxin kontaktivika. Saapa nähdä miten toimii kun saan haldex viri osanpaikalleen..
Niin joku pyysi, että asiat käsitellään (wanhatkin) loppuun. Kallellahan oli silloin Haldex-peli, ja vika oli kytkimessä (vauhtipyörässä).
Etupää ehtiikin sutaista toisinaan -- eihän se kytkeytyminen ole välitöntä.
Ja tottakai auton noudattaessa fysiikan lakeja etupää kevenee kiihdytyksessä, joka edesauttaa tyhjänjauhantaa -- vaikka sähköaivo olisikin soivassa kunnossa ja huollettuna.
Etupää ehtiikin sutaista toisinaan -- eihän se kytkeytyminen ole välitöntä.
Ja tottakai auton noudattaessa fysiikan lakeja etupää kevenee kiihdytyksessä, joka edesauttaa tyhjänjauhantaa -- vaikka sähköaivo olisikin soivassa kunnossa ja huollettuna.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 27.4.2005 1:24
"antonmies
.
Posted: 3.11.2005 3:17
Jep, itellä 174hv T5. Jo ennen 10tkm, etenkin liukkaalla, tuo klonk -ääni tuli esiin. Ilmeni yleensä siten, että kun piti sladittaa, niin perä ei tullut mukaan. Sitten kun avitti kytkyttimellä, kuului klonk, tai enempikin PAM. Ilmeni myös suoraan liikkeellelähdettäessä. Taitaa olla ominaisuus. Samaa ilmeni VW hyötyajoneuvo "talviajokoulutuksessa" olleilla neliveto Transuilla viime talvena Jämijärvellä. Mainitsinkin myyjille asiasta, mutta pyörittelivät vain päätään.
Nyt autolla on ajettu 46tkm ja laatikko on 5 -lovinen. Laatua?
Murjoin edellistä, 180hv(n.60hv viritettyä) Vitoa samalla tavalla, eikä laatikon kanssa mitään probleemia, sillä tuli rässittyä lyijykengällä n.100tkm... Taitaapi tulla uusnaamanen 4wd Vito seuraavaksi...
Joo, vähän OT... "
Mulla kanssa 174hv T5 4M, nyt ajettu n. 24tkm. "Puolipitävällä" pinnalla etupää sutii hetken ja sitten kuuluu kanssa jonkinlainen klonksahdus tai jotain, ilmeisesti kun vetoa alkaa siirtyä taakse? Peilijäällä pelkästään sutii kunnes nopeus kasvaa tai hellittää kaasusta. Sinänsä haldexi tuntuu olevan todella hidas verrattuna vanhempaan viscoon. Saattaa olla tuo pamaus jonkin sortin ominaisuus?
Etuveto 180hv vito varmaan vaan suttaa, eikä loota siten joudu likikään sellaiselle rasitukselle alttiiksi kun nelivedot, joissa pitoa riittää ihan erimalliin. OT: kamalan pieni ja kumman näköinen tuo uusi vito, jotenkin surullinen..... :-)) Työkaverilla 150hv cdi takaveto pätkävito meinas lähtee satasesta metsään kun tuli lehdet maahan.... voi prkl.... menee vaihtoon....
.
Posted: 3.11.2005 3:17
Jep, itellä 174hv T5. Jo ennen 10tkm, etenkin liukkaalla, tuo klonk -ääni tuli esiin. Ilmeni yleensä siten, että kun piti sladittaa, niin perä ei tullut mukaan. Sitten kun avitti kytkyttimellä, kuului klonk, tai enempikin PAM. Ilmeni myös suoraan liikkeellelähdettäessä. Taitaa olla ominaisuus. Samaa ilmeni VW hyötyajoneuvo "talviajokoulutuksessa" olleilla neliveto Transuilla viime talvena Jämijärvellä. Mainitsinkin myyjille asiasta, mutta pyörittelivät vain päätään.
Nyt autolla on ajettu 46tkm ja laatikko on 5 -lovinen. Laatua?
Murjoin edellistä, 180hv(n.60hv viritettyä) Vitoa samalla tavalla, eikä laatikon kanssa mitään probleemia, sillä tuli rässittyä lyijykengällä n.100tkm... Taitaapi tulla uusnaamanen 4wd Vito seuraavaksi...
Joo, vähän OT... "
Mulla kanssa 174hv T5 4M, nyt ajettu n. 24tkm. "Puolipitävällä" pinnalla etupää sutii hetken ja sitten kuuluu kanssa jonkinlainen klonksahdus tai jotain, ilmeisesti kun vetoa alkaa siirtyä taakse? Peilijäällä pelkästään sutii kunnes nopeus kasvaa tai hellittää kaasusta. Sinänsä haldexi tuntuu olevan todella hidas verrattuna vanhempaan viscoon. Saattaa olla tuo pamaus jonkin sortin ominaisuus?
Etuveto 180hv vito varmaan vaan suttaa, eikä loota siten joudu likikään sellaiselle rasitukselle alttiiksi kun nelivedot, joissa pitoa riittää ihan erimalliin. OT: kamalan pieni ja kumman näköinen tuo uusi vito, jotenkin surullinen..... :-)) Työkaverilla 150hv cdi takaveto pätkävito meinas lähtee satasesta metsään kun tuli lehdet maahan.... voi prkl.... menee vaihtoon....
Eipä tuo juurikaan sutannut paitsi märällä ja muutenkin luikkaalla. Eli ei vakiotehoisen nelivetoisen laatikko saisi ruveta reistaamaan, vaikka olisi miten kovilla. Horstilla käynyt käpy. Vähän jänskättää, kun pitäisi tuo paska kiristää n.230hv -maastoon ainakin ahdinmuutoksen ja ohjelmoinnin avituksella.
OT: Onhan se uusi Vito vähän sellaisen hämärän näköinen. Pitää toki muotoilulinjansa/tyylinsä perään asti toisin kuin T5, joka on keulasta massiivisen tyylikäs ja etuovesta taaksepäin pliisu/mitättömän näköinen perästä puhumattakaan. Toki tein sen virheen, että menin ottamaan Offroad Grey -värin. Seuraava auto, olise mikä tahansa, on musta, koska musta syö ärsyttävän muotoilun/sen puutteen aika hyvin.
Miten se nyt silleen metsään meinasi lehtien takia mennä? Talipää ratissa?
Ja Kiitos mikmoilalle "tyhjentävästä" vastauksesta. Uusi haldex -kyktin kuitenkin perustuu mekaaniseen muutokseen/liikkeeseen, eikä pelkkään sähköaivoon...
OT: Onhan se uusi Vito vähän sellaisen hämärän näköinen. Pitää toki muotoilulinjansa/tyylinsä perään asti toisin kuin T5, joka on keulasta massiivisen tyylikäs ja etuovesta taaksepäin pliisu/mitättömän näköinen perästä puhumattakaan. Toki tein sen virheen, että menin ottamaan Offroad Grey -värin. Seuraava auto, olise mikä tahansa, on musta, koska musta syö ärsyttävän muotoilun/sen puutteen aika hyvin.
Miten se nyt silleen metsään meinasi lehtien takia mennä? Talipää ratissa?
Ja Kiitos mikmoilalle "tyhjentävästä" vastauksesta. Uusi haldex -kyktin kuitenkin perustuu mekaaniseen muutokseen/liikkeeseen, eikä pelkkään sähköaivoon...
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 27.4.2005 1:24
VW:n lehdykästä joskus lueskelin, että loota olis suunniteltu 500Nm väännölle, ja 400Nm on vakiona. Ehkä toleranssia ei ole tarpeeksi tai horstilla on ollut epäonnea matkassa....
Mä otin autoni mustana ja se tuntuu kyllä hyvältä vaihtoehdolta, sama offroad grey oli suunnitelmissa kanssa, mutta onneksi näin pari sellaista ennen tilausta.
Vitossa tais olla aamu-uninen kuski silloin ja jo hieman sileeksi menneet 17" kumit. Seuraavana päivänä oli uudet kumit alla.... :D
Mä otin autoni mustana ja se tuntuu kyllä hyvältä vaihtoehdolta, sama offroad grey oli suunnitelmissa kanssa, mutta onneksi näin pari sellaista ennen tilausta.
Vitossa tais olla aamu-uninen kuski silloin ja jo hieman sileeksi menneet 17" kumit. Seuraavana päivänä oli uudet kumit alla.... :D
Ei tuo laatikko ääniä tms. pitele, mutta 1. ja/tai 2. vaihteet ei aina toimi/mene päälle. Synkkavika varmaan eikä vissiin mitään tekemistä voiman kanssa... Tars viedä huoltoon, niin voisivat antaa Laakkosella Valohoitoa(TM).
Aamu-unisuus on paha juttu yhdistettynä kesäslikseihin ja perusliukkaaseen settiin :)
Aamu-unisuus on paha juttu yhdistettynä kesäslikseihin ja perusliukkaaseen settiin :)
Uusi haldex -kyktin kuitenkin perustuu mekaaniseen muutokseen/liikkeeseen, eikä pelkkään sähköaivoon...
"Uudella" tarkoitat varmaan Gen-III Haldex:ia? Kaikissa versioissa toimintaperiaate on kuitenkin sama: Lamellipakassa on esipaine (Volvo V8 XC:n Pre-X Haldexissa suurempi) kytkentäviiveen poistamiseksi ja varsinainen työpaine saadaan akseleiden pyörintänopeuserosta.
Lukittumista ohjaa kuitenkin aina Haldex ECU, joka saa lukuisia signaaleja (esim. kaasupolkimen asennon muuttumisen nopeus) yms.
Haldex viiveestä -- ohessa Golf IV R32:n kytkentäviive soralla:

Voi se ECUn ohjelma olla pakuille erillainen ja syystä tai toisesta sallia tuon pyörintänopeuseron pidempään? Rekisteröidy www.haldex-traction.com:iin ja kysy asiasta. Yleensä ovat vastailleet aika suoraan.
TT:n Haldex alkoi kolahtelemaan kytkeytyessään viime huollon jälkeen. Tarkistin ja lisäsin tarvittavan määrän niin kolahtelu loppui. Muutenkin vajaalla öljymäärällä kytkeytyminen oli perstuntuman mukaan terävämpää ja kytkeytyminen tapahtui viiveellä. Tässä on huomattava (minun) TT:n Haldexin esipaineistuspumpun huono kunto, autolla on ajettu noin 135tkm, joten pumpun sähkömoottori ei ole enää parhaassa vedossa.
Golf TDI 4mot ei toimi!
Näkyy olevan aiheesta keskustelua. Olisko kellään tietoa vikakoodeista ja niistä vastaavista vioista? Omassa diesel louskussa (90hp -00) ei kytkeydy neliveto päälle. Alustasta kuuluu vähän abs:n tyylistä ruksusta kiihdytyksissä (ja autossa ei ole ESPiä), mutta mitään ei tapahdu takapäässä. Just sain luettua vikakoodit. 01155 - Clutch ja 04-00 - Mechanical Malfunction. Onko kellään mitään tietoa mihin viittaa, mitä rikki ja mistä varaosia?
http://lmsracing.fi/tuning/lista.php?id=4 tuolta tolla 1600 euron palikalla. En tosin tiedä tarvitseeko alkuperäisiä sähköjä lisäksi.
Hyvät neuvot tarpeen!
Löytyykö netistä mistään kunnollisia perän räjäytyskuvia? Oon yrittäny kaivella enkä ainkaan vielä oo löytäny (liekkö ettijässä vika)? Mistä kannattais vianetsintä alkaa? Ilmeisesti sinne perään menee jonkinlainen johtonivaska? Varmaan sen kunto ja kiinnitykset kannattaa ainakin tarkistaa? Entäs noi tuolla aiemmin mainitut esipumpun?? vastusarvot, mitä pitäis olla? Vielä en oo päässy kunnolla alle kattoo, pitäis pukittaa toi vessa joku päivä ja alkaa tutkimaan.
Kannattaa latailla ssp 206 ja ssp 333(Trp), saksankieliset selbststudienprogramm:it ainakin itse löysin ja vaikkei kieltä osaisi, niin kuvat ovat selkeitä.
Mitä niitä nyt vilkuilin, niin en kyllä älliseltään keksi muita syitä haldexin paukkumiselle kuin öljyn vähyyden tai esipainepumpun(ajoittaisen?) toimimattomuuden. Niiden muutaman "takaisku"-venttiilin jumiutuminen auki tai kiinni aiheuttanee möys ongelmia. Näyttäisivät olevan purettavissa tarkistusta varten. Aika yksinkertaisen ja toimivan näköinen tommonen Haldex-kytkin kyllä on.
Trp:ssa taitaa vielä olla sähkömekaaninen lukko perässä joka saattaa paukkua(ohjausvikaa?).
---------
Dona: Mun mielestä sen saa pelittämään kun laittaa sille esipumpulle jatkuvan virran ja sitten jollakin ohjaa säätöventtiilistä kytkimelle menevää painetta. Tota säätöventtiiliä ohjataan jonkinmoisella sähkömoottorilla(=stellmotor, (trp:ssä käämi+jousi)), voihan olla että sinne menee yksinkertaisesti 0-12volttia.
Tuolla jotain:
http://forums.fourtitude.com/zerothread ... 236&page=1
yksinkertainen, mutta kallis ohjainlaite:
http://exclusive-tuningparts-shop.vw-te ... 5&source=2
Mitä niitä nyt vilkuilin, niin en kyllä älliseltään keksi muita syitä haldexin paukkumiselle kuin öljyn vähyyden tai esipainepumpun(ajoittaisen?) toimimattomuuden. Niiden muutaman "takaisku"-venttiilin jumiutuminen auki tai kiinni aiheuttanee möys ongelmia. Näyttäisivät olevan purettavissa tarkistusta varten. Aika yksinkertaisen ja toimivan näköinen tommonen Haldex-kytkin kyllä on.
Trp:ssa taitaa vielä olla sähkömekaaninen lukko perässä joka saattaa paukkua(ohjausvikaa?).
---------
Dona: Mun mielestä sen saa pelittämään kun laittaa sille esipumpulle jatkuvan virran ja sitten jollakin ohjaa säätöventtiilistä kytkimelle menevää painetta. Tota säätöventtiiliä ohjataan jonkinmoisella sähkömoottorilla(=stellmotor, (trp:ssä käämi+jousi)), voihan olla että sinne menee yksinkertaisesti 0-12volttia.
Tuolla jotain:
http://forums.fourtitude.com/zerothread ... 236&page=1
yksinkertainen, mutta kallis ohjainlaite:
http://exclusive-tuningparts-shop.vw-te ... 5&source=2
Aijjaa ;)
Nosiis äärettömän yksinkertainen laitehan tuo haldex on sinällään. Monimutkaista siinä on ainoastaan se ohjainlaite. Sinne ei käyttöjännitteen lisäksi tule kuin voimansiirron CAN-väylä ja käsijarrusignaali, joten toiminnan kopelointi ei helposti onnistu.
Säädettävän vetosuhteen saa aikaiseksi "helposti" ohjelmoimalla jonkun mikrokontrollerin (esim PICin) ohjaamaan askelmoottoria, valmiita ohjelmanpätkiäkin on helposti saatavana. Jonkun potikan voi kytkeä sitten kontrollerin A/D muunnintuloon, jonka perusteella se käskee askelmoottoria liikkumaan X määrän johonkin suuntaan.
Pääpiirteittäin näin siis. Todellisessa elämässä täytyy ottaa huomioon ajotilanteita, käsijarrua ja jarruja muutenkin. Tuo X:n määritteleminen saattaa aiheuttaa myös jonkinlaista näpräilyä. Kyllä osaava kaveri tuollasen kikkulan tekee hetkessä.
Johonkin vanhaan autoon se on helppo toteuttaa. Uudempaan jossa on ABSeja ja muita kikottimia on hivenen vaikeaa.
Mulla oli jossain ylhäällä sen alkuperäisen askelmoottorin tyyppikin, mutta se on kadonnut jo johonkin.
Nosiis äärettömän yksinkertainen laitehan tuo haldex on sinällään. Monimutkaista siinä on ainoastaan se ohjainlaite. Sinne ei käyttöjännitteen lisäksi tule kuin voimansiirron CAN-väylä ja käsijarrusignaali, joten toiminnan kopelointi ei helposti onnistu.
Säädettävän vetosuhteen saa aikaiseksi "helposti" ohjelmoimalla jonkun mikrokontrollerin (esim PICin) ohjaamaan askelmoottoria, valmiita ohjelmanpätkiäkin on helposti saatavana. Jonkun potikan voi kytkeä sitten kontrollerin A/D muunnintuloon, jonka perusteella se käskee askelmoottoria liikkumaan X määrän johonkin suuntaan.
Pääpiirteittäin näin siis. Todellisessa elämässä täytyy ottaa huomioon ajotilanteita, käsijarrua ja jarruja muutenkin. Tuo X:n määritteleminen saattaa aiheuttaa myös jonkinlaista näpräilyä. Kyllä osaava kaveri tuollasen kikkulan tekee hetkessä.
Johonkin vanhaan autoon se on helppo toteuttaa. Uudempaan jossa on ABSeja ja muita kikottimia on hivenen vaikeaa.
Mulla oli jossain ylhäällä sen alkuperäisen askelmoottorin tyyppikin, mutta se on kadonnut jo johonkin.
LMS:llä totesivat vikaa olevan (signaalin kulkemiseen liittyi en muista tarkasti) ja kävin Häkkisen autosähkö mikä lie tutkituttamassa onko vika piuhoissa vai itse laitteessa. Vika oli laitteessa. Tilasin ACE:lta viripoksin. Nyt vajaan viikon koeajon jälkeen ei voi muuta sanoa kuin, että ei oo ennen talvi-autoilu ollut näin hauskaa!
Voimaa menee taakse huomattavasti enemmän ja nopeammin.
Nyt pystyy helposti kaasun annostelulla saamaan takapään irti ihan normaali kurveissakin..
Ensimmäisellä ajokerralla tuli lähes spinnattua paikallisen prisman parkkipaikalla kun voimaa tuli taakse niin eritavalla mihin oli vanhastaa tottunut. Ilman viritysosaa sladiin hettämine aina vaati pikkasen kikkailua, mutta nyt saa olla varovainen ettei anna liikaa kaasua.
No ei tuo viri osa välttämättä nostaisi ek aikoja, mutta hauskuutta se lisää!
Voimaa menee taakse huomattavasti enemmän ja nopeammin.
Nyt pystyy helposti kaasun annostelulla saamaan takapään irti ihan normaali kurveissakin..
Ensimmäisellä ajokerralla tuli lähes spinnattua paikallisen prisman parkkipaikalla kun voimaa tuli taakse niin eritavalla mihin oli vanhastaa tottunut. Ilman viritysosaa sladiin hettämine aina vaati pikkasen kikkailua, mutta nyt saa olla varovainen ettei anna liikaa kaasua.
No ei tuo viri osa välttämättä nostaisi ek aikoja, mutta hauskuutta se lisää!
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 27.4.2005 1:24
antonmies
.
Posted: 3.11.2005 3:17
Jep, itellä 174hv T5. Jo ennen 10tkm, etenkin liukkaalla, tuo klonk -ääni tuli esiin. Ilmeni yleensä siten, että kun piti sladittaa, niin perä ei tullut mukaan. Sitten kun avitti kytkyttimellä, kuului klonk, tai enempikin PAM. Ilmeni myös suoraan liikkeellelähdettäessä. Taitaa olla ominaisuus. Samaa ilmeni VW hyötyajoneuvo "talviajokoulutuksessa" olleilla neliveto Transuilla viime talvena Jämijärvellä. Mainitsinkin myyjille asiasta, mutta pyörittelivät vain päätään.
Nyt autolla on ajettu 46tkm ja laatikko on 5 -lovinen. Laatua?
Murjoin edellistä, 180hv(n.60hv viritettyä) Vitoa samalla tavalla, eikä laatikon kanssa mitään probleemia, sillä tuli rässittyä lyijykengällä n.100tkm... Taitaapi tulla uusnaamanen 4wd Vito seuraavaksi...
Joo, vähän OT...
------------------------------------------------
Niin nyt vasta luin tarkemmin tuon kirjoituksen.....
Mikähän auto sulla oikeesti mahtaa olla kun et tiedä että 174hv porterit on 6-VAIHTEISIA, sekä 4wd että etuvedot.... Vai onko autoo lain....
.
Posted: 3.11.2005 3:17
Jep, itellä 174hv T5. Jo ennen 10tkm, etenkin liukkaalla, tuo klonk -ääni tuli esiin. Ilmeni yleensä siten, että kun piti sladittaa, niin perä ei tullut mukaan. Sitten kun avitti kytkyttimellä, kuului klonk, tai enempikin PAM. Ilmeni myös suoraan liikkeellelähdettäessä. Taitaa olla ominaisuus. Samaa ilmeni VW hyötyajoneuvo "talviajokoulutuksessa" olleilla neliveto Transuilla viime talvena Jämijärvellä. Mainitsinkin myyjille asiasta, mutta pyörittelivät vain päätään.
Nyt autolla on ajettu 46tkm ja laatikko on 5 -lovinen. Laatua?
Murjoin edellistä, 180hv(n.60hv viritettyä) Vitoa samalla tavalla, eikä laatikon kanssa mitään probleemia, sillä tuli rässittyä lyijykengällä n.100tkm... Taitaapi tulla uusnaamanen 4wd Vito seuraavaksi...
Joo, vähän OT...
------------------------------------------------
Niin nyt vasta luin tarkemmin tuon kirjoituksen.....
Mikähän auto sulla oikeesti mahtaa olla kun et tiedä että 174hv porterit on 6-VAIHTEISIA, sekä 4wd että etuvedot.... Vai onko autoo lain....
Tuo osa maksoi 823$ ja asennus oli 66€. Nyt oli jossakin samaa osaa joulutarjouksessa vielä halvemmalla (muistaakseni noin 200$ halvemmalla, Arvaa harmittiko.. ) No enää ei harmita.
Saihan vakio-osallakin perän luistamaan, mutta tällä uudella ei voi kuin ihmetellä miten hienosti autoa voi ajaa. Ei tarvii mitään vasta heittoja yms kikkailuja. Käännä kurviin ja hanaa. Eikä hanan antamisessa tarvii mitenkään liioitella. Jää mukavasti pelivaraa kaasunkanssa ohjaamisen.
Saihan vakio-osallakin perän luistamaan, mutta tällä uudella ei voi kuin ihmetellä miten hienosti autoa voi ajaa. Ei tarvii mitään vasta heittoja yms kikkailuja. Käännä kurviin ja hanaa. Eikä hanan antamisessa tarvii mitenkään liioitella. Jää mukavasti pelivaraa kaasunkanssa ohjaamisen.
Esiintyikö vika niin että pyörät veti mutta kun luistoa tapahtuu niin alkaa "rutina".
Testailin tuossa lumella niin jos ajoin hiljaa ympyrää niin että renkaat luisti vähän niin rutinaa kuuluu, jos taas ajaa hiljaa eteenpäin niin ei kuulu.
Jos sladittaa kunnossa niin rutina on voimakasta.
Ei vaan viitsisi turhaan ostaa osia jos ne ei olekkaan rikki. Mutta tuo ei olisi kallis haldexin huolto/viritys.
Testailin tuossa lumella niin jos ajoin hiljaa ympyrää niin että renkaat luisti vähän niin rutinaa kuuluu, jos taas ajaa hiljaa eteenpäin niin ei kuulu.
Jos sladittaa kunnossa niin rutina on voimakasta.
Ei vaan viitsisi turhaan ostaa osia jos ne ei olekkaan rikki. Mutta tuo ei olisi kallis haldexin huolto/viritys.
Apuva!
No niin, vihdoin ja viimein uusi ecu alla. Mutta eipä toimi vieläkään! Vikakoodit kyllä poistu muistista, mutta takapää ei vedä vieläkään. ECU:n alle laittanut liike veikkaili että seuraava vaihtoehto voisi olla esipainepumpun toimimattomuus. Tietääkö joku pystyykö pumppua testaamaan/mittaamaan mitenkään?? Ei viitsisi ostaa uutta pumppua a 550€ ihan vaan huvikseen!
Tietääkö kukaan voiko haldexin ecun toimintaa testata millään. Nyt vähä vaikuttais et mun auton vika ei ollukaan siinä ohjausyksikössä vaan jossain muualla (en oo kerenny vielä mittaamaan pumpun vastusta). Jotenka olis yks ehkä mahdollisesti toimiva ohjausyksikkö myyntiin. Pitäis vaan jollain saada todennettua et onko se ehjä vai ei?
Nonniin, nyt on käyty auton alla. Mittasin esipainepumpun vastuksen. Mittari näytti yli 260ohm. Eli siis ilmeisesti viittais hiilien loppuun kulumiseen? Korjatkaa jos oon väärässä. Onko kukaan avannut sähkömoottoria, tai siis tietääkö kukaan minkä kokoiset hiilet siellä majailee? Pumpun purkaminen on kuulemma helppoa ja hiilet vaihdetttavissa, mutta olis hyvä jos sais hommattua valmiiks läjän suurinpiirtein oikean kokoisia. Ei menis montaa päivää polkupyörällä hiiliä metsästäessä ;)
Mulla on myöskin samainen vikakoodi ja auto oli juuri vian etsinnässä Laakkosella. Pumppu kuulemma toimii ja ohjainlaitteessa vikaa. Outo homma sinänsä että kuitenkin silloin tällöin takapää vetää pätkien.
Jos teillä on tosiaan ylimääräisiä toimivia/uusia haldex-ohjaimia niin sopii tarjota minulle:D
Jos teillä on tosiaan ylimääräisiä toimivia/uusia haldex-ohjaimia niin sopii tarjota minulle:D
Minun TT:ssä Haldexin ohjauspainepumpun sähkömoottorin hiilien/kollektorin loppuunkuluminen antoi tuon mekaanisen vian virheilmon. Vaihdoin pumppuun uuden sähkömoottorin enkä koko pumppua mitä varaosana tarjotaan. Moottorin vaihto on helppo juttu, kun osat ovat valmiina niin vaihtotyöhön koeajoineen menee noin kaksi tuntia. Vian selvittämisessä oli suurena apuna mcpete ja hänen kirjoittamansa juttu, http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18566
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Noniin, omassakin taas vihdoin toimii nelkku. Vikakoodi Clutch mechanical malfunction viittasi tosiaankin siihen esipainepumppuun eikä boxiin.
Vanhassa pumpussa vastus yli 300ohm. En oo kerenny purkaa ja tehdä vika-analyysia. Todennäköisesti kuitenkin pumpun ja haldexrungon välinen stefa oli vuotanu ja hydraulinestettä oli pumpun sähkömoottorissa -> kohonneet vastukset. Tähän samaan seikkaan viittaisi vielä haldexnesteen likaisuus. Pumpun vaihdon yhteydessä totesin vanhojen nesteiden seassa mustaa hilettä /mönjää. Todnäk. tuo muju on sähkömoottorin vanhat hiilet.
Ainakaan rikkinäisellä pumpulla ajaminen ei minulla rikkonut mitään lisää. Vanha boxi oli täysin toimiva vaikka nelkku pätki jo viime talvena. Ja koko tämä alkutalvi tuli ajettua kokonaisuudessaan etuveto 4motionilla. Kilometrejä mulle tulee talvessa 30-50t, että ainakin rikkinäisellä pumpulla voi ajella aika huoletta.
ACE:n viriboxi on aivan mahtava. Itse olen todella tyytyväinen sen toimintaan kohta kahden kuukauden koeajoilla. Vertaaminen vanhaan on todella hankalaa ku on aikaa siitä ku viimeks ajoin vakioboxilla. Mutta nelipyöräluisun ajaminen sujuu oikein helposti. En oo havainnu että viriboxi nykis enemmän tai takapää tulis rajummin mukaan, taka-akseli vaan herää minun mielestä nopeammin kuin vakiossa.
Vanhassa pumpussa vastus yli 300ohm. En oo kerenny purkaa ja tehdä vika-analyysia. Todennäköisesti kuitenkin pumpun ja haldexrungon välinen stefa oli vuotanu ja hydraulinestettä oli pumpun sähkömoottorissa -> kohonneet vastukset. Tähän samaan seikkaan viittaisi vielä haldexnesteen likaisuus. Pumpun vaihdon yhteydessä totesin vanhojen nesteiden seassa mustaa hilettä /mönjää. Todnäk. tuo muju on sähkömoottorin vanhat hiilet.
Ainakaan rikkinäisellä pumpulla ajaminen ei minulla rikkonut mitään lisää. Vanha boxi oli täysin toimiva vaikka nelkku pätki jo viime talvena. Ja koko tämä alkutalvi tuli ajettua kokonaisuudessaan etuveto 4motionilla. Kilometrejä mulle tulee talvessa 30-50t, että ainakin rikkinäisellä pumpulla voi ajella aika huoletta.
ACE:n viriboxi on aivan mahtava. Itse olen todella tyytyväinen sen toimintaan kohta kahden kuukauden koeajoilla. Vertaaminen vanhaan on todella hankalaa ku on aikaa siitä ku viimeks ajoin vakioboxilla. Mutta nelipyöräluisun ajaminen sujuu oikein helposti. En oo havainnu että viriboxi nykis enemmän tai takapää tulis rajummin mukaan, taka-akseli vaan herää minun mielestä nopeammin kuin vakiossa.
Vähän OT mutta. http://www.haldex-traction.com/awdclub/hpbadge.php Sieltä saa ilmainen haldex performance "badge".
http://www.riedel-autorecycling.de/
tuolta ostin koko pumpun itselleni (oli huollettu ja puunattu ja oli kuin uusi) ja hintaa toimituksineen tuli 182€
edit. ja tuossa on tuo teksti: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=47742
tuolta ostin koko pumpun itselleni (oli huollettu ja puunattu ja oli kuin uusi) ja hintaa toimituksineen tuli 182€
edit. ja tuossa on tuo teksti: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=47742
Tässä keskustelussa joku varmasti osaa kertoa mikä letku tuolla haldex nelivedolla varustetun auton vasemman takalokarin alla päästää öljyä ulos... itse asiassa jonnekin palkin reikään se on tungettu.
Onko tuo haldexin huohotus? Kuuluuko tuon olla öljyssä. Ei sitä nyt paljon ole, mutta sen verran, että helmassa olevasta tyhjennysaukostakin saa sormet vähän öljyiseksi.
Haldex ei anna vikakoodia ja mitään ongelmia ei perstuntumalla ole.
Onko tuo haldexin huohotus? Kuuluuko tuon olla öljyssä. Ei sitä nyt paljon ole, mutta sen verran, että helmassa olevasta tyhjennysaukostakin saa sormet vähän öljyiseksi.
Haldex ei anna vikakoodia ja mitään ongelmia ei perstuntumalla ole.
mulla loppu kanssa haldexi toimimasta, mittasin juuri sen pumpun ohmit ja näytti 13.5kohm :S liekkö rikki? tai ei se sitä lukemaa kokoajan näyttäny kun tavan yleismittarilla mittas, välillä vaan väläytti sitä lukemaa... Sitten esp valo palaa lähestulkoon aina, mikähän sen tekee, välillä se toimii niinkun pitääkin mut suurimman osan ajusta valo palaa.
Auttakaa minua, pitääkö se uusi pumppu hommata vai tarkistaa hiilet tms...?
Auttakaa minua, pitääkö se uusi pumppu hommata vai tarkistaa hiilet tms...?
http://www.riedel-autorecycling.de/
tuolta ostin koko pumpun itselleni (oli huollettu ja puunattu ja oli kuin uusi) ja hintaa toimituksineen tuli 182€
edit. ja tuossa on tuo teksti: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=47742
Mistä tuolta löysit sen pumpun?
Nostetaas aihetta.
Minulla oli kanssa sama koodi päällä ja sadekelillä huomas, että vain etupyörät suttaa.
Pumpun irrotus on todella helppo homma, tosin itse ähersin kaikessa rauhassa ja sain hommaan kulumaan melkein tunnin.
Suurin osa ajasta meni pumpun ympäristön putsailuun, sinne reikään saattaa mennä skeidaa. Pumppu itsessään saattaa olla myös lujassa, istutus on sen verran tiivis.
Pumppu tuli Saksasta vähän reilu viikossa suoraan kotiovelle, jännä että USP:n kaverit ei soita etukäteen, onneksi olin kotosalla.
Minulla oli kanssa sama koodi päällä ja sadekelillä huomas, että vain etupyörät suttaa.
Pumpun irrotus on todella helppo homma, tosin itse ähersin kaikessa rauhassa ja sain hommaan kulumaan melkein tunnin.
Suurin osa ajasta meni pumpun ympäristön putsailuun, sinne reikään saattaa mennä skeidaa. Pumppu itsessään saattaa olla myös lujassa, istutus on sen verran tiivis.
Pumppu tuli Saksasta vähän reilu viikossa suoraan kotiovelle, jännä että USP:n kaverit ei soita etukäteen, onneksi olin kotosalla.
Joo, jälkikäteen ihmetellään, että oltais tuotu mut et ollu himassa.. Ei ole logistiikkaan pahemmin paneuduttu.
Nyt pitää pistää vanha pumppu lihoiksi ja katsoa mitä se on syöny. Jos vaikka sais ehjättyä varapumpuksi tai myyntiin.
Saattaa muuten olla kohta koko laitos myynnissä, tuli tossa pyhänä perheenlisäystä, ei meinaa keretä harrastamaan.
Nyt pitää pistää vanha pumppu lihoiksi ja katsoa mitä se on syöny. Jos vaikka sais ehjättyä varapumpuksi tai myyntiin.
Saattaa muuten olla kohta koko laitos myynnissä, tuli tossa pyhänä perheenlisäystä, ei meinaa keretä harrastamaan.
Nostellaampas taas...
TT:stä katosi tänään veto takaa; säädettiin cambereita ja laskettiin perää, ja siinä yhteydessä autoa nostettiin perästä ja perä"panssarin" edestä(tunkkaustattien kohdalta keskeltä autoa) vahingossa, jolloin muovien alla vähän rusahti ilkeästi jotain... Ja kotiin ajellessa huomasin että tuppaa sutimaan kovasti.
Voikohan siellä muovien alla olla jotain asiaan vaikuttavaa piuhaa, liitintä tms? Mitään rutinaa tms ei takaa kuulu ja auto toimii ihan normaalisti etuvetoisena. Tuntuisi tuo halvaantumisen ajoitus vaan kovin sopivalta.
Kannattaakohan tuolla nyt ajella? Olisi ouluun tarkoitus lähteä perjantai-aamuna...
TT:stä katosi tänään veto takaa; säädettiin cambereita ja laskettiin perää, ja siinä yhteydessä autoa nostettiin perästä ja perä"panssarin" edestä(tunkkaustattien kohdalta keskeltä autoa) vahingossa, jolloin muovien alla vähän rusahti ilkeästi jotain... Ja kotiin ajellessa huomasin että tuppaa sutimaan kovasti.
Voikohan siellä muovien alla olla jotain asiaan vaikuttavaa piuhaa, liitintä tms? Mitään rutinaa tms ei takaa kuulu ja auto toimii ihan normaalisti etuvetoisena. Tuntuisi tuo halvaantumisen ajoitus vaan kovin sopivalta.
Kannattaakohan tuolla nyt ajella? Olisi ouluun tarkoitus lähteä perjantai-aamuna...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vähän aiheen vierestä, mutta tietääkö kukaan minkämoinen homma on vaihdella hiilet tuonne pumppuun? Ne niistä kuulemma aina loppuu ja saisi suht helpolla ja halvalla tuon näemmän kuntoon... Jonkin laturin hiilet pitäisi sopia suoraan kuulemma. Kellään enempää tai/ja tarkempaa tietoa kyseisestä operaatiosta?
No joo, Haldexin suuntaan vikaa täälläkin. Ensimmäinen liukas aamu ja profiilin Golfin mittariin jäi palamaan ESP-valo. Pikainen vikakoodien luku AWD-moduulista kertoi seuraavaa:
Control Module Part Number: 02D 900 554 B
Component and/or Version: HALDEX LSC ECC 0006
Software Coding:
Work Shop Code:
3 Faults Found:
01312 - Powertrain Data Bus
37-00 - Faulty
01316 - ABS Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
01314 - Engine Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
Ei kai vaan ole Haldex-ohjainboksi sökönä? Vai viittaisiko ennemminkin huonoon kontaktiin siellä Haldex-ohjaimen johtoliitoksissa?
Control Module Part Number: 02D 900 554 B
Component and/or Version: HALDEX LSC ECC 0006
Software Coding:
Work Shop Code:
3 Faults Found:
01312 - Powertrain Data Bus
37-00 - Faulty
01316 - ABS Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
01314 - Engine Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
Ei kai vaan ole Haldex-ohjainboksi sökönä? Vai viittaisiko ennemminkin huonoon kontaktiin siellä Haldex-ohjaimen johtoliitoksissa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 36 vierailijaa