TDI tekniikkaa hakusessa.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

TDI tekniikkaa hakusessa.

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 27.8.2009 17:51

Nyt näyttä että ykkös golffin 1.8 16V moottori lähtee uudelle omistajalle.
Niin ajattelin totetutta vuosia mielessä olleen ajatuksen golffin dieselöinnistä.
Muutamia kysymyksiä mielleen on tullut ja ensinnäkin mikä olisi se paras vaihtoehto tekniikalle.
Naapurimaasta olen katsellut 3 golffia ja 3A passattia tekniikan luovuttajaksi.
Niitä sais ihan kohtuu hintaaan, pystyis kojeajamaan autonkin ennen ostoa ja olisi sitten kaiikki tarvittavat osatkin mukana. Taitaa vaan kaikki olla 1Z koneella, niin miten tämän moottorin kesto/viritys potentiaali? Toki käytän moottorin auki ja uusin tarvittavia osia siihen.
110hp Afn moottoria noissa on ollut myös mutta ei niitä oikein ole tarjolla, se olisi jo parempi vaihtoehto.
Tai jos on tietoa mistä löytyy kohtuu hintaan tdi moottori kaikkineen apulaitteineen ja vaihteistoineen golffiin niin ilmoitelkaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.8.2009 20:17

Rohkeasti vain uudempi tekniikka.Joku -00-02 agr,alh,asv tai ahf. Selkeästi parempi moottori lähtökohdaksi viritykseenkin. Jos moottori on ibiza,cordoba,polo kokoluokasta niin moottorin kiinnikkeetkin käy suoraan.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 27.8.2009 20:41

Ei käy mitkään moottorin kiinnikkeet suoraan polo ibiza kokoluokasta, joutuu itse tekemään.
Toki se uudempi kone on parempi vaihtoehto mutta hinta kasvaa.
Harraste autossa kun tuo budjetti ei ole kovin suuri.
Tarttee kuitenkin paljon osia niin koko auton osto on viisaampi ratkaisu.
Ruotsin purkaamot ei visssiiin myy kokonaisia autoja ja keluapalan hinnoittelukin on kai koko auton luokkaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.8.2009 21:13

No eipä tietysti käykään.

No Ibiza, cordo, polo kokoluokassa on kuitenkin kiinnikkeet vastaavasti kun vanhemmissa mk3/passateissa. Eli moottori tulee edestä ja takaa kiinni, eikä oo sitä mk4:sen jakohihnan keskeltä kiinnitettävää kiinnikettä.

Joku tuollainen 1000-1500€ saa varata jos meinaa kohtuu tuoreen moottorin, vaihdelaatikon, johtosarjan ja ecun saada ostettua.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 27.8.2009 21:18

Aivan, budjetti on tuota luokkaa mutta mistä mistä tuohon rahaan löytyy??
Löytyykö suomesta kun ruotsista olen katsellut ja pyytävät koneista jo 1500€.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 27.8.2009 21:49

ite ostin aikanaan valko ky:ltä, kysy ihmeessä sieltä eikä ole hirveän hintaisia

Hannu^
-
Viestit: 173
Liittynyt: 22.9.2008 22:22

ViestiKirjoittaja Hannu^ » 28.8.2009 9:45

Kylläpä näitä löytyy, kun itsellä tuli keulamällin saanelle 99 Boran keulapalalle hintaa n.900€ melkeen kaikkine osineen. Olikohan nyt ABS-kamat puutuvina ja vissiin jotain muuta ihan pientä. Mutta kaikki tärkeimmät kuitenkin tuli ja tarvittavat :)

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 28.8.2009 10:16

Outoa jos Ruotsissa pyydetään pelkistä moottoreista 1500, kun autoja saa suunnilleen samaan rahaan. Tietysti jos kilsoissa on 300 tkm eroa? Onko nää kaikki jotain postiautoja?

Ruottista
Ruotsista

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 28.8.2009 12:14

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=12196540

Eipä tuo nyt hirviän kallis moottori ole, mitä lie sitten saa mukaan?

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 28.8.2009 12:35

Ois hallilla yks AGR kone joutavana. jos vaan kiinnostaa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 28.8.2009 13:52

itellä ahf 12mm nestepäällä, isoilla suuttimilla, hiotulla nokalla, 130pd imusarjalla ja gt28 ahtimella ylimääräsenä... 0km ajetulla vesipumpulla ja hihnaroippeilla :)

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 28.8.2009 14:08

Onko teidän koneisiin johtosarjat, mootoriohjaus boksit, ilmamassamittarit, kaasupolkimet yms. että sen saa joskus käyntiin?
Valko ky tarjosi pd konetta 1500€ kaikkineen tykötarpeineen, mutta ei sen kummenin eritellyt että minkä tehoinen kone on kyseessä.
Vaihteisto on yksi asia mikä aiheuttaa ongelmaa, näissä uudemissa autoissa kun tuo rengaas koko on vähän isompi kuin minulla nytten (195/45-15).
Kaverilla olisi tarjolla vanhemman td passatin vaijerilaatikko, siinä on 14 renkaat vakiona. Kytkimeksi mulla on jo g60 vauhtipyörä ja asetelma.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 28.8.2009 14:17

polkimia ei raaski antaa mukaan mut muut hilppeet pitäs olla...
ei kai se rengaskoko mitään meinaa... kylä se tarpeeks kulkee suomen teille :)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 28.8.2009 17:01

Eipä sillä tunnu olevan väliä onko se uudempi vai vanhempi tdi. Laitat AHU:n tai AFN:n niin pääset sen soveltamisen kannaltakin todella helpolla. Näissä vanhemmissahan on se apuakseli heikko lenkki, mutta kyllähä rojektiautossa joka talvi kone käytetään pois, niin siinähän se on helppo tarkastaa saati rempata. Omat heikkoutensa kuulema uudessakin TDI:ssä, niistä en osaa sen tarkemmin sanoa. Samoja paskoja ne on.

Tehoa tuollasesta vanhemmasta saa varmasti sopivasti, jotta ykkösmurulla alkaa siwaan kerkiämään. Ylli 200hp hyvinkin. AHU:ssa ja AFN:ssä oli vissiin joku ero alakerran laakereissa. En muista oliko kiertokangen vai kampuran laakerit jykevämmät AFN:ssä. Joku lie voi tarkentaa. AFN aina parempi.

AFN konettahan on myös 3B passatissa, sekä Audin A4:ssa. Kannattaa siis laajentaa haku myös näihin malleihin. Tosin kone on pitkittäin, eli johtosetissä voi olla eroja poikittaiseen verrattuna.
Viimeksi muokannut Sami-, 28.8.2009 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 28.8.2009 19:17

Kannattaa olla tarkkana kun sovittelee pitkittäisen konetta poikkitaiseen ja päinvastoin. Aina ei löydy tarvittavia kiinnikkeitä jne. Muutamalla kaverilla tälläkin foorumilla on asiasta paremmin kokemusta.

Nelosgolffin tiheämpi laatikko lienee jopa hiukan mukavampi tuohon ykkösgolffiin. Silti menee vitosella pitkälti päälle 200km/h...

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 28.8.2009 22:01

ei kai se rengaskoko mitään meinaa


kyllähän se vaan meinaa ja paljon

ainakin omassa autossa(195/50/15) kävi myös niin että meni vähän turhan tiheäksi välitys tuolla golf 4 laatikolla. kannattaa siis etsiä "pieni" pyöräisen laatikko

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 28.8.2009 22:02

Valko ky tarjosi PD:nä ATD:tä ja muutama muukin vaihto ehto on löytynyt AHU ja AGR.
Lähinnä nuo alkupään Tdi:t kinnostaa kun ei tarvitse tapella can väylän kanssa, eikä ensimmäisen sukupolven ajonesto ole mikään ongelma.
Ja mikä noissa apuakseli koneissa on sitten niin heikkoa?
Toki haluan luotettavan tekniikan niinkuin tuo nykyinen on ollut, tankki vaan täyteen ja voi huoletta vetää muutman tuhannen km roadtripin.
Mikä olisi esim. ahu koneeseen sopiva resepti että pääsen yli sen 150 hevosvoiman. Kun nykyisessä on 150hp ja 185Nm ja golffi liikkuu omasta mielestä ihan kohtuu rivakasti.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 28.8.2009 22:56

Canni tulee vasta jossain 02-03 tienoilla...

Pumpparia en välttämättä hommaisi. Hieman monimutkaisempi ja kalliimpi virittää. Mielestäni mitään vastaavaa iloa ei pumpparista tuollaiseen vehkeeseen ole.

Suuttimet, ohjelma ja turbo, toi on yleensä se perus resepti. Sen lisäksi toki putkistoa, intercooleria ym. voi aina rakennella.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 28.8.2009 23:46

Eihän siinä apuakselissa mitään vikaa ole. Kun pitää vaan huolen että liukulaakerit pysyy hyvässä kunnossa, eikä päittäisvälystä pääse muodostumaan. Huonokuntoiset laakerit syö akselista sen päittäislaakeriliukupinnan (vai mikä se oli) ja siinäpä sitten onkin katastrofin ainekset. p0weri vissiin voi pistää pari esimerkki kuvaa läheltä piti-tilanteesta mikäli tätä topickia lukee.

Tuommosesta vanhemmasta TDI:stä saa oikein helposti 150hp. Topickeja löytyy helposti, mistä saat vinkkejä.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 2.9.2009 19:51



Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa