Miljoona kertaa kysyttyä - tehojen katoaminen
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Miljoona kertaa kysyttyä - tehojen katoaminen
Moi!
Kysyn asiaa joka varmasti on kaikille tuttu, mutta kun omani eroaa jonninverran niin kysyn.
Eli Passat TDI 1998 AFN koneella 303500km mittarissa. Tehot hukassa koko kierrosalueella kaikilla vaihteilla. Hyytyy ylämäessä pahasti... Tehot EI tule takaisin uudelleen käynnistäessä.
Vikakoodi:
00575 - Intake Manifold Pressure 17-10 Control Difference (tuttu juttu juu...)
- Ilmamassamittari vaihdettu -> toimi pari viikkoa kuin unelma, kunnes rivakasti muutaman kerran kaasua poljin ja taas hyytyi -> MAF vaihdettiin taas takuutyönä -> ei enää vikakoodia -> tehot edelleen hukassa
MAF arvo ei nouse yli 540 Mg/R kun MAF specified on 850 Mg/R
- Letkuja tiirailtu, ei ainakaan irti pitäisi olla mikään
Voiko N75 silti olla vikana vaikkei tehot tule käynnistäessä takaisin?!
Entäs ilmanputsarin "kenno"? Jos kone ei saa happea, siltä se kyllä tuntuu. Ilmanputsari vaihdettu ilmamassamittarin vaihdon yhteydessä. Kennon tarkistan tänään...
Entäpäs VNT-siivet ahtimessa? Ahtimen "ääni" on todella hiljainen, ahtoja ei tunnu syntyvän.
Naftaa vuotaa lammikollinen kun tankkaa täyteen (ei ylitäyteen), ihme vika ja todennäköisesti ei liity tähän, mutta tuntui tulevan juuri samaan syssyyn tämän tehottomuuden kanssa. Voiko liittyä mitenkään asiaan?
SUUURI kiitos jos joku viitsii vastata!
Kysyn asiaa joka varmasti on kaikille tuttu, mutta kun omani eroaa jonninverran niin kysyn.
Eli Passat TDI 1998 AFN koneella 303500km mittarissa. Tehot hukassa koko kierrosalueella kaikilla vaihteilla. Hyytyy ylämäessä pahasti... Tehot EI tule takaisin uudelleen käynnistäessä.
Vikakoodi:
00575 - Intake Manifold Pressure 17-10 Control Difference (tuttu juttu juu...)
- Ilmamassamittari vaihdettu -> toimi pari viikkoa kuin unelma, kunnes rivakasti muutaman kerran kaasua poljin ja taas hyytyi -> MAF vaihdettiin taas takuutyönä -> ei enää vikakoodia -> tehot edelleen hukassa
MAF arvo ei nouse yli 540 Mg/R kun MAF specified on 850 Mg/R
- Letkuja tiirailtu, ei ainakaan irti pitäisi olla mikään
Voiko N75 silti olla vikana vaikkei tehot tule käynnistäessä takaisin?!
Entäs ilmanputsarin "kenno"? Jos kone ei saa happea, siltä se kyllä tuntuu. Ilmanputsari vaihdettu ilmamassamittarin vaihdon yhteydessä. Kennon tarkistan tänään...
Entäpäs VNT-siivet ahtimessa? Ahtimen "ääni" on todella hiljainen, ahtoja ei tunnu syntyvän.
Naftaa vuotaa lammikollinen kun tankkaa täyteen (ei ylitäyteen), ihme vika ja todennäköisesti ei liity tähän, mutta tuntui tulevan juuri samaan syssyyn tämän tehottomuuden kanssa. Voiko liittyä mitenkään asiaan?
SUUURI kiitos jos joku viitsii vastata!
MAP-anturistahan tuo herja on, mitä vagcomi näyttää pyydetyiksi ja toteutuneeksi paineiksi ajossa? Ettei alipaine puuttuisi tai ettei ahtimen kellon letku olisi irti/poikki? Testaa vetäiseekö kello ahtimen siivet kiinni kun moottorin käynnistää, tai avautuuko ne kun auton käydessä n75:lta ottaa ahtimelle menevän letkun irti ja menevätkö kiinni kun letkun laittaa takaisin paikalleen ?
Tarvikemallin MAF ei myöskään yleensä kestä, "pierupurkki" kokemuksieni mukaan kestää kyllä.
edit: Mikä on ilmanputsarin kenno?
Tarvikemallin MAF ei myöskään yleensä kestä, "pierupurkki" kokemuksieni mukaan kestää kyllä.
edit: Mikä on ilmanputsarin kenno?
Mikä on ilmanputsarin kenno?
Ymmärsin että kennolla tarkoitetaan suodatinta. Vakiosuodatin ei kyllä ihan heti ahdista. Itsellä tuntuu että MAF:in runko alkaa jo rajoittamaan ilmavirtoja.
Yksi vaihtoehto voisi olla myös, että johdinsiivetkin ovat vain niin jumissa ettei alipaine jaksa niitä liikutella.
Ilmeisesti Vag-com on käytössäsi, niin katsoppas ahtopaineiden käyttäytymistä. Katso myös että Eculle menevä paineletku on ehyt, ja kiinni ecussa.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Juu ilmaputsarin "kennolla" tarkoitin kennoa, jollainen ilmeisesti jossain malleissa on ilmaputsarin kotelossa. Tarkistin asian, mutta ainakaan mulla sellasta ei ollut eikä siellä mikään siis voi olla tukossa.
Paineita mitä logitin on nähtävissä tästä, en itse tästä saa mitään irti, täytyy vielä katsoa joku toinen testi jos on ehdotuksia? Tämä on noin kolmannes testistä, mutta nuo paineet ei tuosta nouse enää tippaakaan:
,Group A:,'010,,,,Group B:, Not Running,,,,Group C:, Not Running
,,Mass Air Flow,Barometric Pressure,Manifold Pressure,Throttle,,,,,,,,,,
,TIME,,,,?,TIME,,,,,TIME,,,,
MARKER,STAMP, mg/R, mbar, mbar,%,STAMP,,,,,STAMP,,,,
,0.00,475.0,989.4,979.2,7.5,,,,,,,,,,
,0.39,455.0,989.4,989.4,7.1,,,,,,,,,,
,0.78,400.0,989.4,989.4,7.1,,,,,,,,,,
,1.17,380.0,989.4,979.2,14.1,,,,,,,,,,
,1.56,365.0,989.4,989.4,37.3,,,,,,,,,,
,1.95,470.0,989.4,969.0,64.7,,,,,,,,,,
,2.34,505.0,989.4,999.6,96.9,,,,,,,,,,
,2.73,520.0,979.2,1020.0,98.0,,,,,,,,,,
,3.12,530.0,989.4,1050.6,98.0,,,,,,,,,,
,3.51,540.0,989.4,1071.0,98.0,,,,,,,,,,
,3.90,535.0,979.2,1091.4,98.0,,,,,,,,,,
,4.29,530.0,979.2,1101.6,98.0,,,,,,,,,,
,4.68,525.0,989.4,1111.8,98.0,,,,,,,,,,
Miten voin todeta aukeaako turbon vnt-siivet käynnistäessä tai kun otan letkun ahtimen kellolta irti? Huomaan vain että käynnistäessä kuuluu lähes ainoan kerran turbon "vihellys". Tämä vihellys oli kyllä ennen helposti kuultavissa. Kun otan auton käydessä ahtimen kellon letkun irti ei tapahdu mitään. Auto myös kulkee täysin samalla tavalla.
Yksi minkä huomasin on kun puhalsin letkuun joka tulee ahtimen kelloon n75:n alapuolisesta "portista", ilma menee n75:n päässä jonnekin. Letku koostuu kahdesta osasta, pidemmästä ja ihan lyhyestä osasta. Tarkistin ainakin ettei pidempi letku vuoda. Ehkä ilman kuuluukin mennä jonnekin (yhdistetty n75 venttiilin sisällä jonnekin?) Voisin kyllä uusia tämän letkun, vaikuttaa aika huonokuntoiselta ainakin kellon päästä.
Auto on alkuvuodesta katsastettu eikä ainakaan mitään ääntä ole kuulunut katalysaattorista...
edit: Täytyy tarkistaa tuo ECU:lle menevä letku...
Paineita mitä logitin on nähtävissä tästä, en itse tästä saa mitään irti, täytyy vielä katsoa joku toinen testi jos on ehdotuksia? Tämä on noin kolmannes testistä, mutta nuo paineet ei tuosta nouse enää tippaakaan:
,Group A:,'010,,,,Group B:, Not Running,,,,Group C:, Not Running
,,Mass Air Flow,Barometric Pressure,Manifold Pressure,Throttle,,,,,,,,,,
,TIME,,,,?,TIME,,,,,TIME,,,,
MARKER,STAMP, mg/R, mbar, mbar,%,STAMP,,,,,STAMP,,,,
,0.00,475.0,989.4,979.2,7.5,,,,,,,,,,
,0.39,455.0,989.4,989.4,7.1,,,,,,,,,,
,0.78,400.0,989.4,989.4,7.1,,,,,,,,,,
,1.17,380.0,989.4,979.2,14.1,,,,,,,,,,
,1.56,365.0,989.4,989.4,37.3,,,,,,,,,,
,1.95,470.0,989.4,969.0,64.7,,,,,,,,,,
,2.34,505.0,989.4,999.6,96.9,,,,,,,,,,
,2.73,520.0,979.2,1020.0,98.0,,,,,,,,,,
,3.12,530.0,989.4,1050.6,98.0,,,,,,,,,,
,3.51,540.0,989.4,1071.0,98.0,,,,,,,,,,
,3.90,535.0,979.2,1091.4,98.0,,,,,,,,,,
,4.29,530.0,979.2,1101.6,98.0,,,,,,,,,,
,4.68,525.0,989.4,1111.8,98.0,,,,,,,,,,
Miten voin todeta aukeaako turbon vnt-siivet käynnistäessä tai kun otan letkun ahtimen kellolta irti? Huomaan vain että käynnistäessä kuuluu lähes ainoan kerran turbon "vihellys". Tämä vihellys oli kyllä ennen helposti kuultavissa. Kun otan auton käydessä ahtimen kellon letkun irti ei tapahdu mitään. Auto myös kulkee täysin samalla tavalla.
Yksi minkä huomasin on kun puhalsin letkuun joka tulee ahtimen kelloon n75:n alapuolisesta "portista", ilma menee n75:n päässä jonnekin. Letku koostuu kahdesta osasta, pidemmästä ja ihan lyhyestä osasta. Tarkistin ainakin ettei pidempi letku vuoda. Ehkä ilman kuuluukin mennä jonnekin (yhdistetty n75 venttiilin sisällä jonnekin?) Voisin kyllä uusia tämän letkun, vaikuttaa aika huonokuntoiselta ainakin kellon päästä.
Auto on alkuvuodesta katsastettu eikä ainakaan mitään ääntä ole kuulunut katalysaattorista...
edit: Täytyy tarkistaa tuo ECU:lle menevä letku...
Miten voin todeta aukeaako turbon vnt-siivet käynnistäessä tai kun otan letkun ahtimen kellolta irti?
Katsomalla? Ahdothan tuolta näyttää puuttuvan ja sen aiheuttaa viallinen n75, viallinen letku, viallinen n75:n liitin tai esim. katkennut johdin. Tämä aiheuttaa ahtamattomuuden ja maf-arvon nousemattomuuden.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Katsomalla minne? Mihnä?! :D
ECU-suojaboksin sisällä näytti kaikki olevan paikoillaan.
Myös tuo imusarjassa oleva anturi (MAP?) näytti silminnähden olevan ihan ehyen näköinen, ei ainakaan pahasti hapertunut tms.
Täytyy vaihtaa ainakin tuo yksi letku -> nollata koodit ja katsoa auttaako.
Sen jälkeen tuo N75.
ECU-suojaboksin sisällä näytti kaikki olevan paikoillaan.
Myös tuo imusarjassa oleva anturi (MAP?) näytti silminnähden olevan ihan ehyen näköinen, ei ainakaan pahasti hapertunut tms.
Täytyy vaihtaa ainakin tuo yksi letku -> nollata koodit ja katsoa auttaako.
Sen jälkeen tuo N75.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Olet onnistuneesti kuvannut VNT-tangon :) Ihmettelen miten siinä olet onnistunutkin.
No mutta joka tapauksessa, jos se ei liiku, niin se on jumissa.
Se tarkoittaa turbon vaihtoa tai puhdistusta. En usko, että tuohon enää auttaa edes tku-hki motarin ajaminen kolmosella läpi.
Mutta jos lompsa on tyhjä, niin voihan sitä konetta kokeilla aina kiduttaa.
No mutta joka tapauksessa, jos se ei liiku, niin se on jumissa.
Se tarkoittaa turbon vaihtoa tai puhdistusta. En usko, että tuohon enää auttaa edes tku-hki motarin ajaminen kolmosella läpi.
Mutta jos lompsa on tyhjä, niin voihan sitä konetta kokeilla aina kiduttaa.
Viimeksi muokannut vaggine, 9.6.2009 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aukihan se on jumittanut jos et mitenkään saa sitä liikkumaan. Kokeilit kammeta myös jollain apuvälineellä? Ja tämähän kuvaamasi kello ei liity hukkaporttiin mitenkään. Se on vnt:n johdinsiipiä säätävä alipainekello. Auton kun käynnistät, alipaineen pitäisi imaista tangon ja siivet ääriasentoon kiinni. Kierrosten mukaan N75 siis vähentää kellon alipainetta, joka saa siivet aukeamaan ja näin ahtopaineiden pysymään ohjelmassa pyydetyssä arvossaan.
Ymmärsikö kukaan?
Katsoppas myös, että alipaineletkut ovat alipainepumpun kannessa ehjät, eikä esmes alipainepumpun kansi vuoda. Mutta tämän kyllä jo huomaisi tehottomissa jarruissa -> polkimen päällä pitää kirjaimellisesti seistä että jotain tapahtuisi.
Ymmärsikö kukaan?
Katsoppas myös, että alipaineletkut ovat alipainepumpun kannessa ehjät, eikä esmes alipainepumpun kansi vuoda. Mutta tämän kyllä jo huomaisi tehottomissa jarruissa -> polkimen päällä pitää kirjaimellisesti seistä että jotain tapahtuisi.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Ajan kyllä joka arkipäivä Turku-Helsinki välin eessun taassun tolla tahmeella passatilla, mutta mutta... kerran kokeilin noin kilometrin kolmosella huudattaa mutta eipä auttanut. Ehkä en koko matkaa kokeile :(
Jos siivet ovat jääneet auki-asentoon, eikö vauhtia pitäisi riittää? (Vastauksen kyllä arvaan...)
En oikein osaa sanoa onko jarrut jäykät. Mun makuun on, esim. jos vertaa tohon mun boraan jarrut on kuin -65 Volvo Amazonista, mutta enpä tiedä sitten, muistaakseni kun hiljattain kokeilin suht saman ikäistä Audi A6:sta oli siinä myös hiukan "raskaammat" jarrut.
Täytynee ruveta ylitöihin...
edit: En kokeillut liikuttaa tuota työkalulla. Niin ja kännykkäkamera on poikaa ja tyttöä näissä tilanteissa...
Jos siivet ovat jääneet auki-asentoon, eikö vauhtia pitäisi riittää? (Vastauksen kyllä arvaan...)
En oikein osaa sanoa onko jarrut jäykät. Mun makuun on, esim. jos vertaa tohon mun boraan jarrut on kuin -65 Volvo Amazonista, mutta enpä tiedä sitten, muistaakseni kun hiljattain kokeilin suht saman ikäistä Audi A6:sta oli siinä myös hiukan "raskaammat" jarrut.
Täytynee ruveta ylitöihin...
edit: En kokeillut liikuttaa tuota työkalulla. Niin ja kännykkäkamera on poikaa ja tyttöä näissä tilanteissa...
Jos siivet on kiinni jumineet, niin yliahtaa jo 1500rpm seudulla jota hetkenpäästä seuraa vikatila. Eli ei sitä menoa ole sen enempää. ;)
Jos siivet olisi jumineet kiinni, niin logeissasi sen huomaisi siitä että paine kävisi ainakin yli 1.1bar ja sen jälkeen tipahtaisi 0.2bar tietämille. Ja sen huomaisi myös siitä että matalilla kierroksilla tehoa on, jonka ohjelma katkaisee heti kun paineet piikkaa yli. Nyt sinulla nousee tasaisesti 0->0.1bar. Eli siivet on auki. Tai ahtoputkessa on nyrkin mentävä reikä, joka taas pitemmän päälle rasittaa ahdinta todella paljon. Ahdin käy ylikierroksilla kunnolla poljettaessa ja pian siitä tulee entinen. Mutta kellon kyllä tulisi silti liikkua..
Mutta toisaalta.. Jos ahtoputkessa on reikä niin vakiosoftallakin saa näkyvää savuutusta aikaan ilman ahtoja alakierroksillakin.
Missäs yhteydessä tämä vika nyt iski päälle? Ihan ykskaks-yllättäen kesken ajon? Vaiko esmes yön yli seisotuksen jälkeen?
Niin ja tuleeko tuon kuvan kellon letkuun nyt alipaine kun auto käy tyhjäkäyntiä? Sen tunnet esmes sormella.
Jos siivet olisi jumineet kiinni, niin logeissasi sen huomaisi siitä että paine kävisi ainakin yli 1.1bar ja sen jälkeen tipahtaisi 0.2bar tietämille. Ja sen huomaisi myös siitä että matalilla kierroksilla tehoa on, jonka ohjelma katkaisee heti kun paineet piikkaa yli. Nyt sinulla nousee tasaisesti 0->0.1bar. Eli siivet on auki. Tai ahtoputkessa on nyrkin mentävä reikä, joka taas pitemmän päälle rasittaa ahdinta todella paljon. Ahdin käy ylikierroksilla kunnolla poljettaessa ja pian siitä tulee entinen. Mutta kellon kyllä tulisi silti liikkua..
Mutta toisaalta.. Jos ahtoputkessa on reikä niin vakiosoftallakin saa näkyvää savuutusta aikaan ilman ahtoja alakierroksillakin.
Missäs yhteydessä tämä vika nyt iski päälle? Ihan ykskaks-yllättäen kesken ajon? Vaiko esmes yön yli seisotuksen jälkeen?
Niin ja tuleeko tuon kuvan kellon letkuun nyt alipaine kun auto käy tyhjäkäyntiä? Sen tunnet esmes sormella.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Täytyy kokeilla tuota alipainetta sormella. Mielestäni joskus kokeilin auton käydessä, mutta ei mitään tuntunut...
Hassun hauska tilanne se tehojen katoaminen, vitsillä takapenkin pikkupojille kuulostelin tunnelissa dieselin raksutusta kaasuttelemalla ikkunat auki :D Aina ei voi voittaa, mutta oli ainaki hauskaa siihen asti...
Kokeilin taas tänään aamulla tota tankoa ylös alas käsillä, mutta ei kyllä mihinkään liikkunut. Ihmettelen hiukan miksi siinä on kierteet? Vai onko ne kierteet vai pelkät rinkulat ilman kierrettä.
Kiitos turbotarjouksesta Fin-Turbolle! (Kuuluiko hintaan asennus jne :D)
Edit: En ole muuten saanut "voimasavua" näkyviin tolla. Paikallaan kun kaasuttelee niin vaaleaa pakokaasua sieltä tulee. Ja mitä nyt olen niitä ahtoputkia tunnustellut niin ei kyllä nyrkin mentävää reikää siellä ole. Mielestäni suht hyvän kuntoiset.
Hassun hauska tilanne se tehojen katoaminen, vitsillä takapenkin pikkupojille kuulostelin tunnelissa dieselin raksutusta kaasuttelemalla ikkunat auki :D Aina ei voi voittaa, mutta oli ainaki hauskaa siihen asti...
Kokeilin taas tänään aamulla tota tankoa ylös alas käsillä, mutta ei kyllä mihinkään liikkunut. Ihmettelen hiukan miksi siinä on kierteet? Vai onko ne kierteet vai pelkät rinkulat ilman kierrettä.
Kiitos turbotarjouksesta Fin-Turbolle! (Kuuluiko hintaan asennus jne :D)
Edit: En ole muuten saanut "voimasavua" näkyviin tolla. Paikallaan kun kaasuttelee niin vaaleaa pakokaasua sieltä tulee. Ja mitä nyt olen niitä ahtoputkia tunnustellut niin ei kyllä nyrkin mentävää reikää siellä ole. Mielestäni suht hyvän kuntoiset.
Kokeilin taas tänään aamulla tota tankoa ylös alas käsillä, mutta ei kyllä mihinkään liikkunut. Ihmettelen hiukan miksi siinä on kierteet?
Kierteet on tangon pituuden säätöä varten.
Eli jos aukaisee tuon tangossa olevan mutterin, niin sitten siitä karhennetusta mutterista voi säätää tangon pituutta.
Lyhyemmäksi kun säätää, niin ahdot nousee aikaisemmin mutta myös piikitys lisääntyy.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Kiitos tarjouksesta molemmille!
Vaihdan tänään sen letkun alipainekellolta N75:lle. En tiedä onko sillä merkitystä, mutta on aika rispaantunut kellon päästä. Ihmettelen miksi tämä letku on kaksiosainen, välissä pienireikäinen (verrattuna letkuun sisähalkaisijaan) liitin. Ei varmaan mitään merkitystä, mutta tuntuu ylimääräiseltä. Kun se ei ole mikään T-haaraliitin tms.
Toisena operaationa yritän perjantaina nitkutella tuota tankoa liikkeelle, jospa karstaa sieltä tippuisi -> auto edes hetken toimisi. Voisi ainakin sulkea muut viat pois. Jos/kun vika uusiutuu voisin yrittää/onnistua turbon puhdistuksessa. Jos/kun vika uusiutuu ostan turbon FIN-Turbolta kaikilla herkuilla. Näillä avuilla ajelen sen verran että rupee kojelauta hatuttaan ja laitan auton turboineen paaliin.
Vieläkin ihmettelen miksi auto ei kulje silloin kun vnt-siivet kuuluisikin olla auki? Yleensä meno on maittanut eniten 2000-3000rpm välillä (siivet auki) ja nyt meno on vähiten maittavaa juuri silloin. Ilmeisesti tämä on useamman tekijän yhtälö, joten ehkä siipien ollessa auki silloin kun niiden ei kuuluisi hämää järjestelmän. Mystisiä on turbodieselautojen rallatukset...
Vaihdan tänään sen letkun alipainekellolta N75:lle. En tiedä onko sillä merkitystä, mutta on aika rispaantunut kellon päästä. Ihmettelen miksi tämä letku on kaksiosainen, välissä pienireikäinen (verrattuna letkuun sisähalkaisijaan) liitin. Ei varmaan mitään merkitystä, mutta tuntuu ylimääräiseltä. Kun se ei ole mikään T-haaraliitin tms.
Toisena operaationa yritän perjantaina nitkutella tuota tankoa liikkeelle, jospa karstaa sieltä tippuisi -> auto edes hetken toimisi. Voisi ainakin sulkea muut viat pois. Jos/kun vika uusiutuu voisin yrittää/onnistua turbon puhdistuksessa. Jos/kun vika uusiutuu ostan turbon FIN-Turbolta kaikilla herkuilla. Näillä avuilla ajelen sen verran että rupee kojelauta hatuttaan ja laitan auton turboineen paaliin.
Vieläkin ihmettelen miksi auto ei kulje silloin kun vnt-siivet kuuluisikin olla auki? Yleensä meno on maittanut eniten 2000-3000rpm välillä (siivet auki) ja nyt meno on vähiten maittavaa juuri silloin. Ilmeisesti tämä on useamman tekijän yhtälö, joten ehkä siipien ollessa auki silloin kun niiden ei kuuluisi hämää järjestelmän. Mystisiä on turbodieselautojen rallatukset...
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Hmm.. kokeilin äsken taivutetuilla kärkipihdeillä liikuttaa tuota tankoa ja aiemman kuvan kohdasta se kyllä liikkui YLÖS ja palautui myös alas. Liikkumavaraa oli ehkä noin 1,5cm ja nostamiseen tarvittavaa voimaa tarvi ehkä parin sormen voiman verran, kun pihtien kärjestä sormilla avitti (en nyt muutakaan asteikkoa keksi).
Kun kokeilin auton käydessä tuntuuko kellon letkun reiässä (letku irti) mitään ilmaa en sitä kyllä tuntenut. Myöskään mitään ei tangolle edelleenkään tapahtunut kun letkun irroitti.
Onkohan vika kuitenkin jossain muualla kun siipien jumittumisessa. Väittäisin melkeen että jos sormilla saisin paremman otteen tangosta, voisin sitä saada liikuteltua.
Kun nostin tankoa, mielestäni jostain kuului pieni paineen poistuminen...
Auto kulkee ehkä KUITENKIN suht normaalisti 2000rpm asti, mutta sitten voima leikkaantuu TOTAALISESTI. Juuri silloin kun mielestä turbo on ennen kunnolla kiinni ottanut (piikki). Onkohan siivet kuitenkin nyt kiinni, mutta n75 ei vain tasoita painetta eikä siivet aukea (ja tanko nouse ylös) ?
Kun kokeilin auton käydessä tuntuuko kellon letkun reiässä (letku irti) mitään ilmaa en sitä kyllä tuntenut. Myöskään mitään ei tangolle edelleenkään tapahtunut kun letkun irroitti.
Onkohan vika kuitenkin jossain muualla kun siipien jumittumisessa. Väittäisin melkeen että jos sormilla saisin paremman otteen tangosta, voisin sitä saada liikuteltua.
Kun nostin tankoa, mielestäni jostain kuului pieni paineen poistuminen...
Auto kulkee ehkä KUITENKIN suht normaalisti 2000rpm asti, mutta sitten voima leikkaantuu TOTAALISESTI. Juuri silloin kun mielestä turbo on ennen kunnolla kiinni ottanut (piikki). Onkohan siivet kuitenkin nyt kiinni, mutta n75 ei vain tasoita painetta eikä siivet aukea (ja tanko nouse ylös) ?
Ei se nyt noin vaikeeta voi olla. Pistä joku kaasuttelemaan autoa ja katso liikkuuko se tanko ja tuleeko sille alipainekellolle alipainetta. Mitä enemmän se tanko menee kiinni (kelloon päin) niin sitä suuremmaksi ahtopaine nousee rasituksen alla. Jos alipaine puuttuu niin sitten vika on joko N:ssä tahika sitten N:lle asti ei tule alipainetta, joka johtuu sitten taas alipainelinjastosta, takaiskuventtiilistä tai jostain muusta.
Se N75 siis säätelee ahtimen kellolle menevän alipaineen määrää, yksi letkuista menee sille kellolle, toinen alipainelinjaan missä on noin 0.8bar alipaine, ja yksi letkuista on huohotus joka menee todennäköisesti ilmanputsarille. Yritäs nyt ihan ajatuksen kanssa :)
Se N75 siis säätelee ahtimen kellolle menevän alipaineen määrää, yksi letkuista menee sille kellolle, toinen alipainelinjaan missä on noin 0.8bar alipaine, ja yksi letkuista on huohotus joka menee todennäköisesti ilmanputsarille. Yritäs nyt ihan ajatuksen kanssa :)
sen pitäs parin sekan päästä käynnistyksestä vetää se tanko toiseen ääriasentoon, ja jos ei imua siinä letkussa tunnu niin sitten on n75 tai alipaine mitä powerikin tossa sano... vikakoodeista näkee suuntaa, oli just yks passatti misä mappi rikki ja veti heti 5 sekan jälkeen käynnistyksestä vikatilaan ja n75 pois käytöstä =) hankaloittaa vian ettimistä ;) Arvoja kattelemalla selviää, group 10 tahi 11 on ahtopaineet
Ja mitä minä olen hehkuttanut jo aijemminkin. :D
Eli siivet ei jumissa, turpo _pitäisi_ olla toimiva. Imaseppa vaikka ite siitä letkusta mikä menee kellolle niin huomaat. Kun imet alipaineen, siivet on siis kiinni -> nostaa ahtoja. Kun löysäät alipaineen, siivet auki -> ahdot laskee tai ei oo ollenkaan niinku sun tapauksessa. That's simple, and keep it also.
Mappia meinasin myös alussa ehdottaa, mutta katsellaan nyt löydätkö vikaa ensin näistä "perus"paikoista. Käyppäs nyt se alipainepumpun seutu läpi. Ja sieltä tuleva alipainelinja. Sama alipainelinjahan on muuten haaroitettu EGR venttiilille. Tutki nekin liitännät ja letkut!
Alipainepumpun luona, takaiskuventtiilin vieressä on ne alipainelähdöt. Varmista myös että siinä toisessa lähdössä on tulppa paikoillaan, tai ne kovamuoviosat eivät ole halki. Yleinen vika myös tee-se-itse asentajilla on, että kiireessä ja huolimattomuuksissaan halkaistaan siinä alipainepumpun kannessa oleva letkulähtö. Haprastuu se toki ajankin saatossa ja pienestä iskusta halkeaa.
Eli siivet ei jumissa, turpo _pitäisi_ olla toimiva. Imaseppa vaikka ite siitä letkusta mikä menee kellolle niin huomaat. Kun imet alipaineen, siivet on siis kiinni -> nostaa ahtoja. Kun löysäät alipaineen, siivet auki -> ahdot laskee tai ei oo ollenkaan niinku sun tapauksessa. That's simple, and keep it also.
Mappia meinasin myös alussa ehdottaa, mutta katsellaan nyt löydätkö vikaa ensin näistä "perus"paikoista. Käyppäs nyt se alipainepumpun seutu läpi. Ja sieltä tuleva alipainelinja. Sama alipainelinjahan on muuten haaroitettu EGR venttiilille. Tutki nekin liitännät ja letkut!
Alipainepumpun luona, takaiskuventtiilin vieressä on ne alipainelähdöt. Varmista myös että siinä toisessa lähdössä on tulppa paikoillaan, tai ne kovamuoviosat eivät ole halki. Yleinen vika myös tee-se-itse asentajilla on, että kiireessä ja huolimattomuuksissaan halkaistaan siinä alipainepumpun kannessa oleva letkulähtö. Haprastuu se toki ajankin saatossa ja pienestä iskusta halkeaa.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Siinä on edelleen tuo vikakoodi:
00575- intake manifold pressure
17-10- control difference intermittent
Aluks se oli 17-00 ja ilman tota intermittent, mutta nollauksen jälkeen tuli tuo 17-10 uudelleen ja uudelleen.
Kaverin kaasutellessa tuo tanko ei liiku mihinkään. Tein ton testin toissapäivällä, mutta sillon en kokeillut sitä painetta siitä kellon päästä.
MAP-anturi antaisi varmaan vikakoodin?
Onko EGR mahdollinen vika?
Vien kohta tuon "alan" liikkeeseen tutkittavaks, alkaa kyllästyttään ja juhannusreissua pukkaa. Itselläni on VAG-COM mutta vain USB-piuhalla jota en ole saanut toimimaan. Kaverilla on COM-portti piuha, joka toimii, mutta harvoin käytettävissä. Ei pääse logittelemaan useammin.
Edit: Huomasin vasta nyt Samin kirjoutuksen. Täytyypä lähteä "imemään" :D Katon ton alipainepumpun seudun jne. jne. Vois myös hakea essolta lottokupongin :D
00575- intake manifold pressure
17-10- control difference intermittent
Aluks se oli 17-00 ja ilman tota intermittent, mutta nollauksen jälkeen tuli tuo 17-10 uudelleen ja uudelleen.
Kaverin kaasutellessa tuo tanko ei liiku mihinkään. Tein ton testin toissapäivällä, mutta sillon en kokeillut sitä painetta siitä kellon päästä.
MAP-anturi antaisi varmaan vikakoodin?
Onko EGR mahdollinen vika?
Vien kohta tuon "alan" liikkeeseen tutkittavaks, alkaa kyllästyttään ja juhannusreissua pukkaa. Itselläni on VAG-COM mutta vain USB-piuhalla jota en ole saanut toimimaan. Kaverilla on COM-portti piuha, joka toimii, mutta harvoin käytettävissä. Ei pääse logittelemaan useammin.
Edit: Huomasin vasta nyt Samin kirjoutuksen. Täytyypä lähteä "imemään" :D Katon ton alipainepumpun seudun jne. jne. Vois myös hakea essolta lottokupongin :D
Viimeksi muokannut VWreckOnAHighway, 11.6.2009 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Control Difference"- koodi tulee siitä, että kun tuo turbo ei ahda, niin ei täyty ohjelmassa pyydetty ahtopainekkaan. Tästä seurauksena tuo vikatila.
MAP-anturi ei anna sen kummempia vikatiloja. Ainoastaan silloin jos sen läpi kulkeva signaali katkeaa. Ja se ei yleensä mapin vioittuessa katkea.
EGR-venttiilissä voi olla vikana vain se, että liitännät vuotaa niinkuin sanoin aijemmin. Muuten tällä ei ole osaa eikä arpaa tähän vikatilaan.
Koitahan nyt jaksaa etsiä vika. Vika ei ole iso.
MAP-anturi ei anna sen kummempia vikatiloja. Ainoastaan silloin jos sen läpi kulkeva signaali katkeaa. Ja se ei yleensä mapin vioittuessa katkea.
EGR-venttiilissä voi olla vikana vain se, että liitännät vuotaa niinkuin sanoin aijemmin. Muuten tällä ei ole osaa eikä arpaa tähän vikatilaan.
Koitahan nyt jaksaa etsiä vika. Vika ei ole iso.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Vnt-siivet ainakin aukeaa imemällä letkulla kelloon, joten todennäköisesti kallein vika ei ole kyseessä.
Alipainepumppu ja siitä lähtevä iso letku (onko oikea laitos?) oli kunnossa. Se minne se letku menee ja siitä lähtevät pikkuletkut näytti olevan kunnossa jne. Ainoa mikä näyttää hapertuneelta on EGR:ltä jonnekin anturiin (?) menevä letku. En irrottanut sitä, tunnustelin ja taitaa sekin olla kunnossa. Ulkonäkö vain pettänee.
N75?
Alipainepumppu ja siitä lähtevä iso letku (onko oikea laitos?) oli kunnossa. Se minne se letku menee ja siitä lähtevät pikkuletkut näytti olevan kunnossa jne. Ainoa mikä näyttää hapertuneelta on EGR:ltä jonnekin anturiin (?) menevä letku. En irrottanut sitä, tunnustelin ja taitaa sekin olla kunnossa. Ulkonäkö vain pettänee.
N75?
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Egr magneettiventtiili on siis se solenoidi josta tulee letku siihen egr venttiiliin? Menee solenoidit ja magneettiventtiilit jne. sekasin mulla.. Jotakuinki tollanen, mutta enemmän letkuja http://z.about.com/d/autorepair/1/0/X/X/78377811.gif
Kokeillaan huomenna. Tarviiko vikakoodia nollata?
Kokeillaan huomenna. Tarviiko vikakoodia nollata?
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Jos sinä saat imemällä liikutettua niitä siipiä niin eihä ne jumissa ole. Kuitenkin sun tuottama alipaine tuskin on yli baaria, eli se vastaa suurinpiirtein linjastossa olevaa alipainetta. Jos imet ladan putken kautta käyntiin, niin sitten en epäile etteikö siivet jumissa olis vaikka kelloa saatkin liikuteltua.
Alipaine sielä ei vieläkään jostain syystä mene kellolle asti. Kokeilitko sen EGR venttiilin vaihtaa N75:n tilalle?
Alipaine sielä ei vieläkään jostain syystä mene kellolle asti. Kokeilitko sen EGR venttiilin vaihtaa N75:n tilalle?
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
En kokeillut sitä vielä. Menen tänään Lahteen värkkään ton kans, otan matkalta mukaan N75:sen ja jos saan jotenkin muuten sen vörkkiin niin vien ton osan takaisin. En tietenkään avaa pakettia tms.
Jostain luin että jos N75 on mallia mk4 se on vaihdettavissa egr-solenoidin kans. Ilmeisesti se kuitenkin joka tapauksessa käy testaukseen.
Täytyy vaan viikonloppuna kikkailla jos tuo vaatii vielä koodien nollauksen.
MAP-anturi maksaa 119e, joten toivottavasti ei tarvi tohon lähtee vielä lisäks.
Jostain luin että jos N75 on mallia mk4 se on vaihdettavissa egr-solenoidin kans. Ilmeisesti se kuitenkin joka tapauksessa käy testaukseen.
Täytyy vaan viikonloppuna kikkailla jos tuo vaatii vielä koodien nollauksen.
MAP-anturi maksaa 119e, joten toivottavasti ei tarvi tohon lähtee vielä lisäks.
Keskusteltiin tuossa yhden vw-korjaajan kanssa tästä puutumishommasta. Sieltä tuli sellaista kommenttia, että yksi selitys näille "vnt-liikkuu" tyylin puutumisille voisi löytyä tukkeutuneen katalysaattorin/putken/hiukkassuodattimen puolelta. On kuulemma tullut vastaan useampia autoja joissa kilometrien lähennellessä 300tkm paalua alkaa tulla "puutuu kaasua reippaammin polkastessa" ilmiötä joka ei korjaannu turbon eikä antureiden vaihdolla...
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Niin, edelleen mietin sitä että auto on ihan hiljattain katsastettu - olisiko menny päästöistä läpi jos katti/pakoputkisto olis ollu ihan justsillään tukossa. Lisäks tossa viikko sitten kun auto toimi kunnossa se liikahteli aikas iloisestikin. Huiput 195km/h mittarin mukaan jne.
Kokeilin tossa kaverin kans taas noita koodeja jne. edelleen tuli sama 00575 koodi, nollauksen jälkeen se ei tullut siinä parkissa kaasuttelun aikana uusiks, mutta eiköhän se ajaessa taas tule.
Kaasutellessa edelleenkään tanko ei letku kiinni kyllä nouse, mutta letkusta pienoinen alipaine tuntui. Kylläkin niin pieni että ei nosta varmasti mitään. Mielestäni sekin pieni imu nousi hyvin hyvin vähän tyhjäkäynniltä kaasua antaessa. Se letku on kyllä kunnossa, ainoa mistä voi äärimmäisen vähän vuotaa on sieltä n75:n portista. Senki voin tänään sulkea pois laittamalla klemmarin.
Tietty jos se auto on limp-modella voihan sieltä silti vähän tulla sitä imua.
Noh, kokeillaan nyt vaihtamalla siihen egr:ään tossa iltasella. Se ainakin näytti napsuvan ja toimivan iloisesti.
Kokeilin tossa kaverin kans taas noita koodeja jne. edelleen tuli sama 00575 koodi, nollauksen jälkeen se ei tullut siinä parkissa kaasuttelun aikana uusiks, mutta eiköhän se ajaessa taas tule.
Kaasutellessa edelleenkään tanko ei letku kiinni kyllä nouse, mutta letkusta pienoinen alipaine tuntui. Kylläkin niin pieni että ei nosta varmasti mitään. Mielestäni sekin pieni imu nousi hyvin hyvin vähän tyhjäkäynniltä kaasua antaessa. Se letku on kyllä kunnossa, ainoa mistä voi äärimmäisen vähän vuotaa on sieltä n75:n portista. Senki voin tänään sulkea pois laittamalla klemmarin.
Tietty jos se auto on limp-modella voihan sieltä silti vähän tulla sitä imua.
Noh, kokeillaan nyt vaihtamalla siihen egr:ään tossa iltasella. Se ainakin näytti napsuvan ja toimivan iloisesti.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 9.6.2009 16:48
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa