Auton maalauksesta kysymys..
Valvoja: ffp jäsenet
Auton maalauksesta kysymys..
Ostin puskurin joka oli saanu pari tälliä että maali oli hilseilly jonki verran ja pinnassa oli sellasia veden tekemiä pieniä kuoppia, hionko kaikki pois vai vain niistä kohdista joista tuo maalipinta on halkeillu ja sitten kittiä ja sitten yliasti hionta ja sen jälkeen vedän pari kertaa pohjamaalin?
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 20.11.2007 20:47
Eihän sitä tarvitse kitata jos ei ole syviä uria tai muita epätasaisuuksia tullut rytäkässä. Kyllä se pohjamaali peittää pienet naarmut. Hiot vaan hilseilleen maalin pois.
Mutta jos niitä epätasaisuuksia on, niin hiot sen hilseilleen maalin pois, epätasaisuudet karkeaksi(samoin tieten kaikki maalattavat pinnat, karkeus 500 on ok. Kitin alta voit karkeammallakin ottaa, ehkä 240], kittaat ne ja pohjamaalaat. Ávot.
Mutta jos niitä epätasaisuuksia on, niin hiot sen hilseilleen maalin pois, epätasaisuudet karkeaksi(samoin tieten kaikki maalattavat pinnat, karkeus 500 on ok. Kitin alta voit karkeammallakin ottaa, ehkä 240], kittaat ne ja pohjamaalaat. Ávot.
Tein ehkä tyhmästi ku rapsutin kohdat joissa maali oli irrallaan/halkeillu ja hion kohtien reunat luiskaksi ja ajattelin kitata sitten kohdat, yhdessä kohti ilmeisesti puskuri mennyt hieman halki ja sitä oli paikattu kuidulla nurjalta puolelta ja näkyvällä puolelta irtosi kittiä noin 5mm syvästi 10cm pitkältä matkalta.. tuon kohdan ajattelin kuitupakkelilla täyttää kevyesti ja lopuksi hienompaa kittiä päälle, karhensin kaikki epämiellyttävät kohdat 150:llä paperilla ja sitten hienoa kittiä kevyesti päälle. No ei sitä muuten opi ku kokeilemalla, täytyy niin monasti tehdä että tulee hyvä..
Nyt kittailee ja kun alkaa tuntumaan että alkaa olemaan hyvä niin sitte kahdesti vielä pohjamaalia päälle niin eiköhän siitä hyvä tule. Itse pintamaalauksesta en tiedä ku en ole aikasemmin maalannu automaaleilla mutta olen 10v lakannu/maalannu teollisuus maaleilla niin kannuruiskulla kuin isolla Kremlinin pumppuruiskulla, kai sitä jonkulaista appelsiini pintaa saa aikaiseksi =D, muutama ohut kerros ettei valu ja kunhan väri on tasainen niin siitä kai tulee ihan jees. Suuttimet on 2,5mm pohjamaalille ja pinnalle/lakalle 1.4 tosin lakalle ois saanu olla varmaan 1.2 tai pienempiki mutta oli noi suuttimet aika tyyriitä tuohon walcomin ruiskuun 95e ois ollu suutinsarja(neula ym..)
Eukko kävi tallissa kattoon ku otin puskurin pahvista pois että "tuosta ei saa kyllä mitään enään" kiitti vitusti ku kannustat :D
Nyt kittailee ja kun alkaa tuntumaan että alkaa olemaan hyvä niin sitte kahdesti vielä pohjamaalia päälle niin eiköhän siitä hyvä tule. Itse pintamaalauksesta en tiedä ku en ole aikasemmin maalannu automaaleilla mutta olen 10v lakannu/maalannu teollisuus maaleilla niin kannuruiskulla kuin isolla Kremlinin pumppuruiskulla, kai sitä jonkulaista appelsiini pintaa saa aikaiseksi =D, muutama ohut kerros ettei valu ja kunhan väri on tasainen niin siitä kai tulee ihan jees. Suuttimet on 2,5mm pohjamaalille ja pinnalle/lakalle 1.4 tosin lakalle ois saanu olla varmaan 1.2 tai pienempiki mutta oli noi suuttimet aika tyyriitä tuohon walcomin ruiskuun 95e ois ollu suutinsarja(neula ym..)
Eukko kävi tallissa kattoon ku otin puskurin pahvista pois että "tuosta ei saa kyllä mitään enään" kiitti vitusti ku kannustat :D
Onko kyseessä lasikuitu- vai muovipuskuri?
Ja ensimmäinen nyrkkisääntö tuohon kittaamiseen: Elä tee jyrkkiä kittireunoja laakealle alalle! Se on ihan varma että rajat jää näkyviin. Eli hiot siis nyt nuo sun tekemät reunat todella loiviksi, ja kittaat isommalta alalta. Reilusti sitä kittiä, sitä ei kannata säästellä. :) Ja heti kun tuntuu käteen hyvältä, jätät sen siihen. Jos epävarmuutta, niin voithan peilata sen, ruiskuttamalla kiiltävän maalin siihen. Ja elä laita mitään paukkupullop*skaa siihen! Sen kanssa tulee ongelmia myöhemmin.
Pintamaalauskin on suht helppoa. Seuraa vain kokoajan silmällä pintaa, että miten ruiskun vedon jälkeen käyttäytyy. Sen oppii kyllä tekemällä, että milloin valuu ja milloin jää kuivaksi. Paljon valoa maalaustilaan on kaiken A ja O. Pimeässä löydä edes reikää jossei ole karvoja ympärillä. :D Itse olen maalannut ihan koko autoja 1.4 suuttimella ja pinta on ihan katseita kestävää. Värimassan vetoon ja lakkaukseen siis sama suutin. Isoin ongelma on löytää sellaset tilat missä ei pölise roskia pintaan. Irto-osat yleensä onnistuvat paljon paremmin mitä itse auto. Isot pinnat näyttää keräävän tuota roskaa todella herkästi näissä autotalli-maalauksissa.
Ja ensimmäinen nyrkkisääntö tuohon kittaamiseen: Elä tee jyrkkiä kittireunoja laakealle alalle! Se on ihan varma että rajat jää näkyviin. Eli hiot siis nyt nuo sun tekemät reunat todella loiviksi, ja kittaat isommalta alalta. Reilusti sitä kittiä, sitä ei kannata säästellä. :) Ja heti kun tuntuu käteen hyvältä, jätät sen siihen. Jos epävarmuutta, niin voithan peilata sen, ruiskuttamalla kiiltävän maalin siihen. Ja elä laita mitään paukkupullop*skaa siihen! Sen kanssa tulee ongelmia myöhemmin.
Pintamaalauskin on suht helppoa. Seuraa vain kokoajan silmällä pintaa, että miten ruiskun vedon jälkeen käyttäytyy. Sen oppii kyllä tekemällä, että milloin valuu ja milloin jää kuivaksi. Paljon valoa maalaustilaan on kaiken A ja O. Pimeässä löydä edes reikää jossei ole karvoja ympärillä. :D Itse olen maalannut ihan koko autoja 1.4 suuttimella ja pinta on ihan katseita kestävää. Värimassan vetoon ja lakkaukseen siis sama suutin. Isoin ongelma on löytää sellaset tilat missä ei pölise roskia pintaan. Irto-osat yleensä onnistuvat paljon paremmin mitä itse auto. Isot pinnat näyttää keräävän tuota roskaa todella herkästi näissä autotalli-maalauksissa.
Jos viimesen päälle meinasit, niin hommaat vielä muovipinnalle tarkoitettua kittiä. Se joustaa vähän enemmän kuin tavallinen, ja näin elää muun puskurin mukana, eikä irtoa laattana. Tosin ei sekään rusetille kestä vääntää.
Koita mahdollisimman pitkälle välttää näitä "alle 10€/kilo"-kittejä. Ne kun ovat melko työläitä työstää. Kovettuvat niin kovaksi, että lohkeavatkin helposti pois. Huomaat eron kun kerran ostat vähän kalliimpaa. :) Ei siinä, ensimmäistä autoa tehdessä, käytin paklan halpakittiä. Eikä se varmaan vieläkään ole lohjennut mistään pois.
Nämä kitit olleet viimeksi itsellä käytössä. Suht helppoja työstää eikä ärräpäitä lentele. Helppo hioa myös hienoillakin papereilla.
Koita mahdollisimman pitkälle välttää näitä "alle 10€/kilo"-kittejä. Ne kun ovat melko työläitä työstää. Kovettuvat niin kovaksi, että lohkeavatkin helposti pois. Huomaat eron kun kerran ostat vähän kalliimpaa. :) Ei siinä, ensimmäistä autoa tehdessä, käytin paklan halpakittiä. Eikä se varmaan vieläkään ole lohjennut mistään pois.
Nämä kitit olleet viimeksi itsellä käytössä. Suht helppoja työstää eikä ärräpäitä lentele. Helppo hioa myös hienoillakin papereilla.
-
- -
- Viestit: 45
- Liittynyt: 14.5.2004 1:12
Maalaustarvikkeet kannattaa hakea yhdestä paikasta vaikkei se halvimmaksi tukisikaan. Tähän mennessä aina saanut neuvot, ohjeet ja tarvikkeet automaaliliikkeistä. Loppupeleissä pääsee helpommalla kun ei tarvitse arpoa että toimiko yhdessä, mihinkä väliin pakkeli kuuluu jne. Voi keskittyä olennaiseen niin voi tullakkin jonkunmoista jälkeä. Pohjanmaalla voin suositella store's bilfärg:iä ja etelä-pohjanmaan kolariosia .
Tekeekö noilla sähkösillä epäkeskohiomakoineilla mitään auto hommissa vai pitääkö se olla ilma käyttönen?
http://www.puuilo.fi/cat/product_catalo ... =39&page=2
Tuolta tuo 149e maksava XAT7046 paineilmahiomakone
ja sille tuo 50l kompura riittääkö toi kompura hiomisen? tiedän että kompura varmasti käy kokoajan mutta kai se sen kestää.. :)
http://www.puuilo.fi/cat/product_catalo ... =39&page=2
Tuolta tuo 149e maksava XAT7046 paineilmahiomakone
ja sille tuo 50l kompura riittääkö toi kompura hiomisen? tiedän että kompura varmasti käy kokoajan mutta kai se sen kestää.. :)
En vie, olen ruiskulla maalaillu 10v ammatikseni mutten autoja.. ja sen takia teen että oppisin tekemään näitä autojuttuja, kirjoja/nettiä lueskellu ja ottanu oppia.
Uuden ammatin toivossa, tosin maalausta pääasiassa mutta kyllä näitä pohjiaki oppii tekemään ja kun itsekkin olen pirun tarkka autosta niin eiköhän siitä hyvä tule ku tarpeeksi monesti ottaa udestaan, pääasia että opin ja voin mennä sanomaan että osaan työn perusjutut, vanhat konkarit osaa sitte viimeset salat taidot opettaa.
Pohjat kertaalleen vedetty viel hiontaa ja uudestaan pohjamaalia päälle, eihän sitä muuten opi ku tekemällä/harjottelemalla.. ja ihmisethän näitäki tekee.
Uuden ammatin toivossa, tosin maalausta pääasiassa mutta kyllä näitä pohjiaki oppii tekemään ja kun itsekkin olen pirun tarkka autosta niin eiköhän siitä hyvä tule ku tarpeeksi monesti ottaa udestaan, pääasia että opin ja voin mennä sanomaan että osaan työn perusjutut, vanhat konkarit osaa sitte viimeset salat taidot opettaa.
Pohjat kertaalleen vedetty viel hiontaa ja uudestaan pohjamaalia päälle, eihän sitä muuten opi ku tekemällä/harjottelemalla.. ja ihmisethän näitäki tekee.
Nyt on hiottu kertaalleen maalattu pohjamaali ja maalattu toistamiseen pohjamaali, vaikka itse sanonki niin onnistu paremmin kuin hyvin, ekan kerran maalasin 2,5mm suuttimella pohjan ja tuli aivan liian paksulti maalia ja hiomista oli.. nyt toisen kerran ku vein pohjan käytin 1,5mm suutin ja jälki oli aivan toista luokkaa.
Huomenna 500:lla hionta ja pintaväri päälle, saa nähdä onnistuuko se yhtä hyvin saas nähdä.
Huomenna 500:lla hionta ja pintaväri päälle, saa nähdä onnistuuko se yhtä hyvin saas nähdä.
Noni nyt on homma pulkassa, pinta ja lakka vedetty.. maalin vetämisessä ei ollu ongelmia lainkaan ja ihan tasaselta sävykin ainakin omaan silmään näytti, ei jääny vaaleita läikkiä..
Lakkaus tuntui kaikista vaikeimmalta mutta hyvin sekin onnistui ku tajusin kunnolla peilailla valojen kanssa.. pohjat ja lakkaus tuntui vaikeimmilta mutta jos on maalaillu paljon muuta niin kyllä mun mielestä automaaleilla maalailu onnistuu varmasti, takalipan lakkaus ehkä vähän epäonnistu mutta vesihiontaa ja tonnisella ja kiillotus niin hyvä tulee..
katotaan aamulla ku on lakka täysin kuivunu.
Lakkaus tuntui kaikista vaikeimmalta mutta hyvin sekin onnistui ku tajusin kunnolla peilailla valojen kanssa.. pohjat ja lakkaus tuntui vaikeimmilta mutta jos on maalaillu paljon muuta niin kyllä mun mielestä automaaleilla maalailu onnistuu varmasti, takalipan lakkaus ehkä vähän epäonnistu mutta vesihiontaa ja tonnisella ja kiillotus niin hyvä tulee..
katotaan aamulla ku on lakka täysin kuivunu.
Tuota hiontamaaliin kannattaa luikauttaa muutama prosentti ohennetta sekaan. Jopas tulee tasainen pinta. Helpottaa huomattavasti hiomisprosessia.
Lakkaan sama homma. Normaali kovete, ja pari % ohennetta. Voikun siliää nätiksi.
Voi olla että itse joutuu maalaamaan oman auton vielä kerran uusiksi. Hittovie ku kaikki katastrofit yhellä kertaa. Ensimmäinen maalaamani autokin oli parempi pinnaltaan...
Lakkaan sama homma. Normaali kovete, ja pari % ohennetta. Voikun siliää nätiksi.
Voi olla että itse joutuu maalaamaan oman auton vielä kerran uusiksi. Hittovie ku kaikki katastrofit yhellä kertaa. Ensimmäinen maalaamani autokin oli parempi pinnaltaan...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Toiseen kertaan ku vein pohjamaalin niin lisäsin juurikin ohennetta ku kuulin kans että parantaa tulosta ja samoin lakkaan..
Pari kaveria/tuttua käyny kattomassa työn tulosta ja sanovat että sähän olet valmis maalari ja tarjosivat heti autojaan maalattavaksi, mutta ku ei ole toistaseksi paikkaa.
Sanovat että varmasti kehtaat käydä näyttämässä maalarille et minkälaista jälkee sait aikaiseksi ekalla kerralla, jopa parempaa mitä jotkut paikalliset tussaroijat.. no tiedä sitte mut pitää käydä näyttämässä parissa paikassa et oisko musta maalariksi, ei niinkään pohjien tekijää mut eipä nuo kitit ainakaan loista alta tai ole selviä kuoppia/kyhmyjä.. pari kohtaa jäi olemattomista paikoista vähälle lakalle kiitos siitä tallin 3:lle hikiselle lampulle ku ei voinu riittävästi peilailla.
Laittaisin kuvia mutta kun kuvat eivät kerro mitään, ainakaan mun kivikautisen digikameran kuvat ehkä sitte jos ois joku yyber kamera.
Kiitoksia neuvoista kaikille, työn tulos on enemmän kuin positiivinen yllätys.
Pari kaveria/tuttua käyny kattomassa työn tulosta ja sanovat että sähän olet valmis maalari ja tarjosivat heti autojaan maalattavaksi, mutta ku ei ole toistaseksi paikkaa.
Sanovat että varmasti kehtaat käydä näyttämässä maalarille et minkälaista jälkee sait aikaiseksi ekalla kerralla, jopa parempaa mitä jotkut paikalliset tussaroijat.. no tiedä sitte mut pitää käydä näyttämässä parissa paikassa et oisko musta maalariksi, ei niinkään pohjien tekijää mut eipä nuo kitit ainakaan loista alta tai ole selviä kuoppia/kyhmyjä.. pari kohtaa jäi olemattomista paikoista vähälle lakalle kiitos siitä tallin 3:lle hikiselle lampulle ku ei voinu riittävästi peilailla.
Laittaisin kuvia mutta kun kuvat eivät kerro mitään, ainakaan mun kivikautisen digikameran kuvat ehkä sitte jos ois joku yyber kamera.
Kiitoksia neuvoista kaikille, työn tulos on enemmän kuin positiivinen yllätys.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
http://www.minunauto.com/auto/14940
Tuoltapa löytyy valmiista keulasta kuvia.. hyvin meni kaikinpuolin.
Kiitos kaikille neuvoja antaneille.
Tuoltapa löytyy valmiista keulasta kuvia.. hyvin meni kaikinpuolin.
Kiitos kaikille neuvoja antaneille.
Eli sain puskurin kiinni ja takalipan liimattua, laitoin lippaa tukemaan teippiä, teipit repäistyä huomasin että lakkapintaa oli katosta tarttunut teippiin sellainen 300x50mm pala.. miten tämä on parastapa/helpoin tapa korjata? maalipinta jäi ei näy pohjavärit/peltiä mistään..
Hion katon mataksi ja heitän uuden lakan päälle?
Hion katon mataksi ruikkaan pohjavärin+maalin+lakan?
Vain onko muita vaihtoehtoja?
Hion katon mataksi ja heitän uuden lakan päälle?
Hion katon mataksi ruikkaan pohjavärin+maalin+lakan?
Vain onko muita vaihtoehtoja?
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa