Jarrumännän teko alumiinista
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
Jarrumännän teko alumiinista
Suunnittelen sorvaavani moottoripyörään etujarruun uuden jarrumännän kolhiintuneen teräksisen tilalle.
Ajattelin käyttää alumiinia, mitä esteitä tuolle mahtaa olla vai onko mitään? Ainakin kisa ja kevennys osina käytetään alumiinisia mäntiä. En usko lämpölaajenemisen olevan ongelma koska satula on kevytvalua tai alumiinivalua en tiedä tarkemmin.
Ajattelin käyttää alumiinia, mitä esteitä tuolle mahtaa olla vai onko mitään? Ainakin kisa ja kevennys osina käytetään alumiinisia mäntiä. En usko lämpölaajenemisen olevan ongelma koska satula on kevytvalua tai alumiinivalua en tiedä tarkemmin.
-
- -
Jotain kovaa ja koneistettavaa laatua kannattaa hommata jos meinaat alumiitista tehä. Esim. 7075 on lujaa mutta perus 6082 vaikka riittänee. Molempia itse joskus koneistanut aika paljonkin.
Puhdas alumiini on noihin verrattuna kuin vetelä räkä..
http://www.alumeco.fi/Tekninen_informaa ... angot.aspx
Puhdas alumiini on noihin verrattuna kuin vetelä räkä..
http://www.alumeco.fi/Tekninen_informaa ... angot.aspx
Seoksiahan ne alumiinipohjaiset ovat. Olisiko alumiiniseoksen käyttö sitten puolusteltavissa sen takia, että se johtaa huonosti lämpöä, vrt. jäähdytyslevyt.
Taidat muistaa vähän ristiin nyt, koska alumiinihan johtaa pääsääntöisesti hyvin sekä lämpöä että sähköä? Toki ominaisuudet heikkenee kun siihen muita metalleja sekoitetaan.
-
- -
Täytyis kattella mistä saa tuollaisia alumiineja. Mulla on kyllä Rautasoinilta ostettua 70mm tankoa mutta siitä ei tarkemmin tiedä mitä se on. Kyllä siihen ainakin hyvän pinnan saa tehtyä ettei se ihan räkää ole. Haponkestävää terästäkin olisi akselinpätkä, mutta sen kanssa saa varoa karkenemista ja värinää sorvatessa. Ei varmaan lämpölaajeneminen ole ongelma sillä satula ja mäntä menee melkein samaa tahtia silloin kun kyse on alumiinista ja sen seoksista.
Luulenko nyt oikein, että kisavehkeissä ei ole tiivisteitä satulan ja männän välissä, vain tiukka sovitus (tiivisteet sulaisivat)?
Lehtilä:
Mites helpoiten ns. tavallinen pulliainen eli vähittäisasiakas pääsee noihin Alumecon materiaaleihin käsiksi muuten kuin lopputuotteena? Lyhyesti mulkaistuna vedetty tavara on lujempaa kuin puristettu?
Luulenko nyt oikein, että kisavehkeissä ei ole tiivisteitä satulan ja männän välissä, vain tiukka sovitus (tiivisteet sulaisivat)?
Lehtilä:
Mites helpoiten ns. tavallinen pulliainen eli vähittäisasiakas pääsee noihin Alumecon materiaaleihin käsiksi muuten kuin lopputuotteena? Lyhyesti mulkaistuna vedetty tavara on lujempaa kuin puristettu?
Päärynä: Ei tietoa, miten tavallinen tallaaja pääsee noihin käsiksi..
Kysele suoraan tuolta puljusta.
Tässä vielä toinen firma, josta meille alumiinia tuli:
http://www.apollomaterials.fi/
Kysele suoraan tuolta puljusta.
Tässä vielä toinen firma, josta meille alumiinia tuli:
http://www.apollomaterials.fi/
7075 T-6:sta tuli tehtyä yhteen 996 Biturboon uudet männät. Kävivät tossa Nurmijärvellä anodisoitavana, mutta puljun nimeä en perkele saa päähäni mitenkään. Kaikkia sortteja alumiineista ei hirvittävän nätisti saa värilliseksi anodisoitua, koska seostekoostumus saattaapi aiheuttaa laikkuja. Jos kirkkaaks haluaa niin se onnaa, mutta esim tuon 7000 sarjalaisten anodisointi ja värjäys jää usein laikukkaaksi...
-
- -
Lämmönjohtavuus ei varmaan ole ongelma, se tulee custompyörään eli sillä ei ajeta miljoonaa radalla. Lähinnä on tarkoitus aiheuttaa meteliä ja pahennusta :)
Eloksoitavuus on sinänsä hyvä, jos tankoa hankin, ostan sen verran että siitä saa tehtyä muutakin. Eloksointia kokeilen joskus itse.
Eloksoitavuus/anodisoitavuus näkyy Apollon sivuilla taulukossa.
Eloksoitavuus on sinänsä hyvä, jos tankoa hankin, ostan sen verran että siitä saa tehtyä muutakin. Eloksointia kokeilen joskus itse.
Eloksoitavuus/anodisoitavuus näkyy Apollon sivuilla taulukossa.
-
- -
Apollo Materialsilta oon itse joskus tilaillut esim. juurikin tuota 7075 T6 -laatua. Ihan paloinakin on saanut.
-
- -
Cancermann, kauanko siitä on aikaa? Työkaveri tuskailu tuolta hankkimista, se on siis ostellut lähinnä levytavaraa pienimuotoiseen koneenrakennukseen, lähinnä mittalaiterakentamiseen. Taisi kyse olla siitä että aiemmin sai helpolla jämäpaloja mutta Thysseni muuttanut kuvioita? Kunhan spekuloin, täytyy hankkia omakohtaistakin kokemusta ettei ole luulojen varassa.
Yksi mäntä on sorvattu, pinta ei nyt ole maailman kiiltävin, mutta riittää mulle jos toimii. En ole kokeillut nesteiden kanssa, pitäis saadaa palat ja satula maalattua ennen kokeiluja.
Yksi mäntä on sorvattu, pinta ei nyt ole maailman kiiltävin, mutta riittää mulle jos toimii. En ole kokeillut nesteiden kanssa, pitäis saadaa palat ja satula maalattua ennen kokeiluja.
-
- -
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”