Pumppusuutinkoneessa ilmaa paluuputkessa.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pakkeri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 3.9.2004 15:00

Pumppusuutinkoneessa ilmaa paluuputkessa.

ViestiKirjoittaja pakkeri » 25.9.2008 8:05

Onko kellään kokemusta ongelmasta, että tandemilta suodattimelle päin kuplii reilusti ilmaa. Tätä esiintyy vain koneen ollessa lämmin. Laitoin läpinäkyvän suodattimen paluuletkuun ennen peltisuodatinta kun oli epäilys tandemin öljyn vuodosta. Oireinahan oli nykiminen lämpimänä alle 2000 kierroksilla ja tyhjäkäynnin epätasaisuus. Nyt vähän jännittää onko kyseessä suutintiivisteet, tandemi vai kannen halkeama. Osaisiko joku auttaa. Merkkihuolto varmasti mielellään vaihtaa ne kaikki uusiin suuttimia ja kantta myöden.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 28.9.2008 10:57

Tandemin kyljessä on proppu josta voi mitata paineen minkä se tuottaa ennen pumppusuuttimia. Mittaa tyhjäkäynnillä ja ajossa kaasu pohjassa että mitä on paineet ja ilmoittele.

Ajossa täydellä kaasulla n.4000 kierroksella pitäisi olla yli 10baria.

pakkeri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 3.9.2004 15:00

Lisää tutkimista

ViestiKirjoittaja pakkeri » 28.9.2008 17:27

On ollut suunnitelmissa tuo paineen mittaus, mutta sopivien liittimien ja putkien puutteessa tyydyin tilaamaan uuden tandemin. 235e skoda osana. Epäilys on, että pumppu kavitoi pienillä kierroksilla koska 2000rpm jälkeen vaahdotus/ilman tulo loppuu. Siirtopumpusta kavitointi ei pitäisi johtua koska se on vaihdettu. Tänään kokeilin syöttää polttoainetta pullosta tandemille ja paluu tankkiin. Sama efekti. Mietin vielä että onko siirtopumpulle painekytkintä vai käykö se aina kun autokin. Tandemin jälkeen suutintiivisteet vaihtuu. Tiedä sitten onko niillä tähän merkitystä.

pakkeri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 3.9.2004 15:00

ViestiKirjoittaja pakkeri » 30.9.2008 8:17

Eilen vaihtelin suutin o-renkaat ja tandemin. Tosi yllättävää oli, että suutinten kiinnityspultit kaikki pyörivät pohjistaan. Aivan kuin kannessa olisi kumiholkit joiden keskellä mutteri. Kiristin ohjeen mukaan 3Nm+270astetta vaiheittain ja vuorotellen mutta tuntuu jännältä, että vastassa on 20kiloa painetta ja pultit jäävät käytännössä 5Nm kireyteen.
Onko normaalia?
Yksi kartio suuttimessa oli melkoisen kulunut. Melko varmasti myös vuotanut.


Ja autollahan oli ajettu jo 140000. Aika kunnioitettava määrä yksillä suuttimilla...
Viimeksi muokannut pakkeri, 4.12.2009 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 3.10.2008 18:18

No mites itse vika voi?

pakkeri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 3.9.2004 15:00

ViestiKirjoittaja pakkeri » 3.10.2008 18:50

Nyt käy taas tyhjäkäyntiä ja alle 2000 kierroksia uskaltaa käyttää, ilman että ravistaa...
Loiva alamäki tai pintakaasu saa aikaan pientä nypytystä, ja ilmaa tulee edelleen paluuputkesta. Eli täysin tyytyväinen en ole.
Tietääkö kukaan pk seudulla dieselpajaa joka osaa suutinkärjet vaihtaa tollaseen uudempaan pumppariin. Mk4 pumppareissa on vielä kupariprikka jotka oliskin helppo vaihtaa. Mut mitähän ne volkkarilla tekee kun tollasen uudemman kartiot on kärsineet. Vaihtaa kannen?

pakkeri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 3.9.2004 15:00

ViestiKirjoittaja pakkeri » 6.10.2008 21:39

Monologiksi taitaa mennä tämä topikki mut jos se jotain auttais ni ei kai se sitten haittaa.
Ihmettelin, miksei suutinpultit kiristy yli 3Nm ja syy selvisi. Pultit venyvät kiristyksessä ja siinä syy. Poikki en onneksi saanut yhtäkään, mutta uusi sarja niitä pitää saada. Kannessa kierteet oli ihan ok, eikä mitään kumiholkkeja niinkuin luulin. Työkaverin octaviasta testasin lämpimänä polttoaine paluulinjasta, ja ei tullut yhtään ilmaa. Katselin Iq:t vagcomilla ja nyt kaikki oli +/-0,19 Joten kauhean kaukana ei enää oltaisi kun vaan sen ilman saisi pois kierrosta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa