Jäähdytysnesteet ulos paisuntasäiliöstä/AHU1.9TDI. KORJATTU

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

Jäähdytysnesteet ulos paisuntasäiliöstä/AHU1.9TDI. KORJATTU

ViestiKirjoittaja Deemu » 6.5.2008 10:22

Heips kaikille!

Olen tässä taistellut otsikon mukaisen ongelman kanssa jo muutamia viikkoja, osia olen vaihdellut ja litkujen kanssa läträillyt. Vaan mikään ei tunnu auttavan. Haulla on tullut hyviä vinkkejä mutta ei mielestäni sitä täysosumaa.

Elikkäs, kottero on Seat Cordoba-98. 6K, AHU 1.9 TDI. Kilometrejä takana vasta n. 177 000 Km.
Omistuksessani ollut n. vuoden, ja heti melkein oston jälkeen tehty jakopäänhihna remontti, vesipumpun, öljynsuodattimen ja öljyjen vaihto.
Sittemmin tuli myös vaihdeltua kaikki yli-ja alipaineletkut, VAG-COM kertoili että ompi ristiriitoja… (Kiukutteli moottoritiellä 110Km/h vauhdin jälkeen siten että tehot hävisivät yhtäkkiä kokonaan. Täys-kaasu aiheutti sen että hyytyi vain entisestään. Vauhtia sai lisää ns. kaasua pumppaamalla.) No huonoon kuntoon olivatkin jo letkut menneet kun hajosi käsiin irrottaessa.

Letkujen vaihdon jälkeen kone alkoikin taas toimia enemmän niin kuin pitää, mitä nyt vähän nyki joskus liikkeellelähdöissä. Sekin ongelma poistui kun putsasin konehuoneen liittimien kontaktipintoja sekä vaihdoin uuden diesel-suodattimen ja tyrkkäsin Diesel-100.taa tankkiin. Toimivuudesta ilostuneena rakentelin Evry.n. Mallia vastus, säätöpotikka ja katkaisija. Hyvin on toiminut/Toimii yhä.

Nyt kun kerrottu vähän kotteron taustaa pääsen ehkä jo otsikon aiheeseen.

Tapahtuipa eräänä päivänä, hän avasi konepellin. Ja ihan vaan varmuuden vuoksi katsoi että mitenkäs nämä nestetasapainot. Mitäh! Alle minimin paisuntasäiliössä nestettä ja paisuntasäiliön ympäristö ”ihanasti” jäähdytysnesteissä.

Saman tien harraste sivustoille hauilla kokeilemaan löytyisikö apuja. Löytyihän niitä mm. ”Paisuntasäiliön korkki voi rikkoontua ajan mittaan tai tiiviste voi olla rutussa”. Hommasin uuden, ei vaikutusta.

Niin ja lienee kai hyvä tässä vaiheessa mainita että, nesteet tulevat ulos paisuntasäiliön ylivuodosta auton ollessa sammuksissa. Ja jos parkissa mutta kone käynnissä tätä ylivuotoa ei tapahdu. Lämmöt mittariston mukaan normaalit ja antaa lämmintä myös sisätiloihin.
Joskus rupeaa ”oksentamaan” melkein saman tien säiliön ylivuodosta, joskus taas hieman pidemmän ajan kuluttua. Joka kerta kuitenkin samalla lailla enemmän tai vähemmän menee minimin alle nesteet säiliössä. Heti parkkeeraamisen jälkeen jos avaa paisuntasäiliön korkkia pikku hiljaa ja päästää paineet pois, laittaa korkin takaisin kiinni niin nesteet pysyvät sisällä.

Uutta hakua… ”Termostaatti saattaisi olla tullut tiensä päähän”. Jostain luin myös että jos jäähdyttäjän alavesiletku on kylmänä vaikka lämmöt mittarin mukaan normaalit niin voisi myös viitata termostaatin rikkoutumiseen. Hommasin uuden termostaatin, vaihdoin. Ei vaikutusta.

Uutta hakua… ”Kannen tiiviste saattaa olla rikki”. Lukemani mukaan sen voi havaita mm. ”Vuotoa havaittavissa kannen ympäristössä, käynnistettäessä pölläyttelee pakoputkesta harmaata jäähdytysnesteen hajuista pakokaasua, paisuntasäiliön korkin ollessa auki tekee kuplia sinne ja saattaa haista pakokaasulle, öljyn täyttökorkin alapintaan saattaa kertyä harmaata mönjää tai öljyn mittatikkuun”. Taas pähkäilemään konepellin alle. Ei, en havainnut mitään näistä edellä mainituista. Mielestäni kansipahvi/kansi on kunnossa, tosin eihän se mahdotonta ole. Varsinkin kun tekee aivan järjettömän kovan paineen jäähdytysjärjestelmään ajon päätyttyä. Kyllähän siellä painetta kuluu ollakin mutta…

Sitten, ajattelin että mahtaakohan tuo jäähdyttäjän flekti pyöriä ollenkaan. Voisiko sen anturi olla rikki, voisiko se aiheuttaa ns. kiehumisen. Tein pikavirityksen siten että, kaksitoimisella katkaisijalla sain flektin pakotettua pyörimään joko puoli-tai täysteholla. Tämä auttoi, mutta vain hetkeksi. Yhden päivän ajot piti nesteet sisällään mutta jo taas seuraavana päivän ”oksennustauti” tuli takaisin. No, ajattelin että ostetaan nyt kuitenkin uusi anturi ja vaihdetaan se kun ei sen vanhan anturin toiminnasta ole täyttä varmuutta. Enkä laiskuuttani jaksanut ruveta kokeilemaan edes vanhan anturin toimivuutta. Lienee helpostikin testattavissa?

Yllätys yllätys, anturin vaihdon jälkeen paisuntasäiliö piti nesteet sisällään, ajattelin että hieno homma. Siellä oli varmaan joku ilmakupla jäähdyttäjässä joka poistui samalla kun nesteet oli poissa jäähdyttäjästä ja täytin järjestelmän uusilla nesteillä.

Vielä mitä, eilen lähdössä töistä ja katsoin taustapeiliin. Lammikko, taas!
Mikä vi**u tuota kotteroa vaivaa, voikohan jäähdyttäjässä olla joku tukos joka lähti liikkeelle viimeisen nesteiden kanssa läträilyn yhteydessä ja nyttemmin taas tukkii järjestelmää?

Miten tästä etenisin? Ajattelin että otan koko jäähdyttäjän irti ja työnnän vesijohtoverkosta paineella vettä sen läpi. Jos siellä joku tukos on, niin luulisi tulevan pois kun tohottaa vettä reilusti läpi?

-Deemu-
Viimeksi muokannut Deemu, 14.8.2008 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JPolvela
-
Viestit: 22
Liittynyt: 20.3.2006 20:07

ViestiKirjoittaja JPolvela » 6.5.2008 11:34

Veikkaisin, että on kansipahvin vaihto edessä. Omassa kulkineessa oli samat oireet kun sen ostin autoliikkeestä reilu vuosi sitten. Ostohetkellä autolla oli ajettu kans 177000km ja alko työntään jäähytysnesteet paisarista pihalle. Autoon vaihettiin uutta paisuntasäiliötä, säiliön korkkia ja termaria. Lopulta piti vaihtaa kannentiiviste ja se auttoi.

Tuosta jäähyttimen tuulettimesta, niin mulla se ei ole pyöriny kertaakaan tämän reilun vuoden aikana, ei edes pahimmilla helteillä.

Edit: Tuohon tehojen tippumiseen voi olla syynä myös N75-venttiili. Omassa oli ostohetkellä jo vaihtokunnossa ja meni kans vikatilaan välillä.

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 6.5.2008 13:33

Ihmetyttää vaan se että, viimesimmän ropauksen jälkeen nesteet pysyivät sisuksissa sen kaksi päivää? Voisiko siellä jäähdyttäjässä kuitenkin olla joku kökkö joka lähti ropatessa liikkeelle ja antoi veden virrata normaalisti ja nyttemmin jäänyt taas jumiin johonkin aiheuttaen uudelleen tukkeutumisen. Jos vaikka joskus käytetty tälläistä jäähdyttäjän "korjaus" kiteitä tai vastaavaa?

BTW. En minäkään ole saanut flektiä pyörimään. Ihme vekotin, käy sopivan kylmänä/lämpöisenä vaikka onkin ihan rikki.

Tuota N75.sta minäkin aluksi epäilin tehokatoon, mutta onneksi huomasin imusarjasta lähtevän letkun olevan ihan haperoa. On mulla kyllä varmuuden vuoksi hanskalokerossa uusi N75.nen. :)

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 6.5.2008 14:10

Nesteet pois ja järjestelmän huuhtelu puhtaalla, juoksevalla vedellä ja vielä mielellään sekä normaaliin virtaussuuntaan, että sitä vastaan. Noin sain Renaultista viime talvena lämpöongelmat kaikkoamaan. Lisäapuna voi käyttää jotain puhdistusainettakin, mutta harvemmin niistä on suurta apua. Jäähdyttimen tukkeet löytää myös noin aika helposti kun laskee jäähdyttimeen vettä esim. ylävesiletkusta ja seuraa ulosvirtausta alavesiletkusta. Toiseen suuntaan tuo on vähän hankalaa, mutta kannattaa kokeilla sekin.

Nuo jäähdyttimen korjausaineet voivat väärin käytettynä tukkia jäähdyttimen eli kannattaa olla varovainen annostelun kanssa!

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 6.5.2008 14:16

Jeah, tuota super teho huuhtelua olen ajatellut harrasttaa varmaan seuraavaksi. Jos sekään ei auta niin kai se kansi siitä on nostettava.

En tiärä, on aikasta kikkeli otsassa olo kun kaikenlaista jo vaihdettu, kokeltu ja ain vaan "keittää".

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 6.5.2008 18:50

Mulla oli juuri samat oireet tuossa VR6:ssa,se tosin bensa vekotin,mutta päästi nesteet tuolta paisarin reijästä pihalle ja joskus oli jopa öljyä lammikko maassa.. Syynä kannentiiviste,lämmöt oli aina normaalit ja lämpöistä puhalsi sisälle.. Pitääpä kysyä että onhan sulla punaiset jäähdytinnesteet sisällä???

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 7.5.2008 16:50

Tiivisteviallehan tuo kuulostaa...

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 8.5.2008 12:36

Tjaahans, ropailtu taasen hieman lisää.
Huuhtelin jäähdytysjärjestelmän tuossa toissayönä, otin jäähdyttäjän ja termostaatinkin pois että pääsin läträämään veden kanssa oikein reilusti. Huuhtelin joka rööristä joka suuntaan, heiluttelin, kääntelin ja vääntelin jäähdyttäjää kun irrallaan oli. Kokoajan vettä sisään samalla ruiskien.
Tulihan sieltä enemmän ja vähemmän kaiken laista sinne kuulumatonta kökköä.
Nyt on taas pysynyt nesteet sisässä, käsittämätöntä. Ja saimpa muuten sen flektinkin pyörimään, pikkutiellä kohtuu kierroksilla ensin kone normaali lämpöihin ja sitten parkkin. Kierrokset minuutiksi n.2500. Pim! Flekti lähti pyörimään ja sammuikin jopa hetken päästä.

Saas nähdä kun tänään pääsee töistä...

Juuh, kyllä olen aina käyttänyt näitä punaisia G12 nesteitä ja uskoisin että on aina ko. litkuja käytetty. Tiedä sitten?

JPolvela
-
Viestit: 22
Liittynyt: 20.3.2006 20:07

ViestiKirjoittaja JPolvela » 8.5.2008 14:00

Nousiko lämmöt mihin asti ennen kuin alko tuuletin pyöriä?

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 8.5.2008 14:58

Mittariston lämpötilamittarin mukaan lämmöt oli normaalisti puolivälissä, eli onko se nyt sitten se n. 90C. VAG-COM.lla en katsonut, pääasia että anturi ja flekti ainakin toimii.

Nyt tiiraamaan että onko lammikkoa vai ei. :/

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 8.5.2008 15:21

Kerro miten kävi. Itellä AFN työntää kanssa nestettä ulos paisarin ylivuotputkesta. On koeponnattu ja vaihdettu korkkia jne. Tehot tallella ja nesteet omilla puolillaan. Ei mitään muita oireita, kuin tuo oksentelu. En ole tosin tarkastanut tapahtuuko käynnissä vai parkissa..

Oisko se järjestelmä vaan tukkeessa.. tms.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 8.5.2008 15:48

Deemu: Kaverilla on kanssa tuolla samalla koneella oleva passat ja siinä oli lämmityslaitteen kenno tukossa ja puhalsi lämmintä vain kun antoi kunnolla kaasua. Eli se kenno voi olla ehkä tukossa sullakin,toki eri auto.. Nuo nesteet vaan kannattaa vaihtaakin välillä:)

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 10.5.2008 12:37

Arctos. Torstaina oli lammikko auton alla, Perjantaina ja tänään taas ei.
Täytyy seurailla vielä, yhä toivossa että oli vain tukos.

Arska. Lämmppärin kennon en usko olevan tukossa koska on aina puhkunut hyvin lämmintä. Varsinkaan nyt kun koko järjestelmä on huuhdeltu.
Nesteitä olen vaihtanut nyt kolmeen otteeseen lyhyen ajan sisällä, ensin jakopään remppa sitten termostaatin vaihto ja vielä nyt kun vaihdoin sen syylarin anturin. :/
Onpahan puhasta nestettä nyt sitten kierrossa. :)

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 10.5.2008 19:37

Kansi tai kannentiiviste siinä on mennyt sitten.. Käy jossain koeponnistamassa järjestelmä.. Kokeile antaa autolle kierroksia ja katso tuleeko putkesta jäähdytinnestettä.. Tosin sieltä voi tulla vettäkin jota on putkiston sisällä..

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 10.5.2008 20:15

Miten se neste sinne pakoputkeen pääsee poljettaessa?

JPolvela
-
Viestit: 22
Liittynyt: 20.3.2006 20:07

ViestiKirjoittaja JPolvela » 11.5.2008 9:06

Mun tapauksessa tuo koeponnistus ei toiminu. Väittivät, että jäähytysjärjestelmä on kunnossa, vaan silti se pukkas pihalle aina vain nesteet. Lopulta ottivat työn alle ja seuraavana päivänä asentaja soitti, että katos vain olihan siellä kansipahvi menny, oli ollu selvät jälet. Ja merkkiliikkeen tapaan ei tehty yhtään ylimääräistä kun muutenkin koko remppa meni takuuseen. Kovasti väittivät, että kansi oli ollu suora...saas nähä alkaako joskus kummitteleen uudestaan...

Lähteekö sulla Deemu miten seatti käyntiin sen jälkeen kun on auto seisonu ja on nesteet vähentyny? Että meneekö jäähytysnestettä myös sylintereihin...

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 11.5.2008 19:58

Miten se neste sinne pakoputkeen pääsee poljettaessa?


Eli jos kansipahvi vuotaa niin se päästää nesteet joko palotilaan tai öljytilaan. Jos öljytilaan pääsee tuota jäähdytysnestettä niin kannattaa auto korjauttaa mahdollisimman pian. Palotilaan jos pääsee niin tietenkin tulee putkesta pihalle ja polkemalla sen saa paremmin todettua.. Tämä on ihan autonasentajan suusta kuultua eikä oma keksintöni:)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 11.5.2008 20:08

Ainakin tän foorumin autoissa :D on palotilassa kovempi paine kuin jäähdytysnesteessä. Eli sylinterinpaine, joka on enimmillään noin 150 bar purkautuu nestetilaan ja työntää nestettä paisuntasäiliön ylivuodosta pihalle.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 12.5.2008 16:33

Itse ainakin huomasin jo silmällä tuossa VR6:ssa kun kansipahvi oireili. Oli hihnapyörien puolelta kannen ja alakerran saumassa märkää:( Lisäksi työnsi vedet tuolta paisuntasäiliön ylivuodosta pihalle..

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 12.5.2008 17:28

TDIfreak kirjoitti:Ainakin tän foorumin autoissa :D on palotilassa kovempi paine kuin jäähdytysnesteessä. Eli sylinterinpaine, joka on enimmillään noin 150 bar purkautuu nestetilaan ja työntää nestettä paisuntasäiliön ylivuodosta pihalle.


Sinä sen sanoit.
Näin nopeasti funtsien, imutahdin aikana olisi teoriassa mahdollista, että neste ehtii sylinteriin. Tässäkin tapauksessa hahlon kansipahvissa on oltava niin iso, että se tuntuu ensin persdynossa yms.

Kuis Deemu on, pysyykö rojut sisällä?

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 14.5.2008 9:20

Huomenia.
Nestettä oli taasen hävinnyt hieman paisuntasäiliöstä, osa oli tullut ulos ylivuodosta ja osa oli varmaan mennyt sylinteriinkin. Oli sitä sen verran kadonnut sieltä yön aikana.

"Mummoilemalla" kun ajelee niin hävikki ei ole suurta mutta heti kun ajaa "normaalisti" niin kato käy.

Kansi nousee lähiaikoina ja lähtee koneistamoon plaanattavaksi. Kaikki yläpään tiivisteet uusiksi ja kuulema kannattaa samalla vaihtaa kampiakselin-ja ruiskupumpun tiivisteet sekä kannen pultit uusiksi. Tuleekos muuta mieleen kenelläkään?

Itse haaveilen että suuttimet olisivat vaihdon tarpeessa että saisi hieman isompaa tilalle. ;)
Vai kannattaako tuo kun ei ole rahoja laittaa vielä muita tehoihin liittyvää osasta uusiksi?
Katsastuskin on suoritettava ensikuun alussa viimeistään. :/

Janne77
-
Viestit: 54
Liittynyt: 22.1.2008 22:05

ViestiKirjoittaja Janne77 » 14.5.2008 9:57

Ja paljonkohan tuon kannentiivisteen vaihto esim maksaa? Mitä maksaa tiiviste ja onko kova homma vaihtaa?

Kiinostaa tietää kun itellä 2.0 tdi golf ja katoaa sellanen 2-4desiä 3-4000km aikana, mutta en tiiä minne.
Ei löydy märkää kohtaa auton alta eikä missään näy päällisin puolin vuotoja. Epäilin aluksi eberiä joka asenneltiin talvella, mutta eipä sitä vuotoa löytyny sieltäkään.

Olisko ehdotuksia?

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 14.5.2008 13:19

Empä noista hinnoista tiedä kun ei ole aikomuskaan viedä mihinkään vaan huollot teen itse niin pitkälle kuin mahdollista. Tiiviste kanteen taisi olla jossain 60€ hujakoilla, riippunee mistä hakee.

Oletkos tarkastanut kaikki muoviset letkukotelot, haurastuvat ajanmittaan ja vaikeasti havaittavissa jos niistä vuotavat kun yleensä niin jemmassa.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 19.5.2008 9:49

Mistä muuten tietää etukäteen kantta irroittamatta mikä tiiviste käy AHU/AFN-koneeseen?
Niihin kun näyttää olevan kolmea eri vaihtoehtoa tarjolla.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 19.5.2008 13:05

tiivisteen reunassa olisko ollu pumpun kohdilla on uloke misä reikiä tai lovia... niitten lukumäärä kertoo paksuuden

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 21.5.2008 10:05

Niinpä näytti olevan, olishan tuon hoksannut jos vaan olis viittiny kurkata pellin alle.

Uskaltaiskohan tuota tehdä itse ja ns. helpoimman ja halvimman kautta, eli hakee vaan uuden tiivisteen ja pultit, ja toivoo että kansi on suora.

Oireet on paine järjestelmässä ja kestää tosi kauan ennen kuin alkaa puhaltaa lämmintä sisälle.
Mitään nesteitä ei häviä, eivätkä ole sekaisin.

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 30.5.2008 13:06

Do niin, hieman on aikaa vierähtänyt viime kirjoittelusta.
Sen verran olen saanut hommaa edistymään että osat alkaa olemaan plakkarissa.

Johtuen siitä että kyseessä on käyttöauto joka ei voi telakalla kovinkaan pitkään olla niin, tulipa hommattua toinen kansi. Pääsee vähän helpomalla ja aikaa säästyy kun ei tarvitse koneistamolle viedä vanhaa. :) Kansi on lähes täydellinen, on plaanattu, veivi paikoillaan, venttiili työt tehty, jne. Hehkut, suuttimet runkoineen ja yksi pinnapultti vain uupuu, no nehän otetaan vanhasta joten, no problem. Uudet isommat suuttimet himottaisi, vaan jääpi nyt toiseen kertaan. Jos vaikka ostaisi uudet renkaat kun nykyiset ei ole aivan sallituissa pinnoissa enää. :/

Yläpään tiivistesarja tuli myös tilattua, saa nähdä onko siinä kuitenkaan ihan kaikkia tiivisteitä mitä tarvitsen tai luulen tarvitsevani :). Esim: Ahtimen ja downpipe.n väliin tuleva tiiviste, ahtimen öljytuloletkun tiivisteet, letkukoteloiden tiivisteet ja suuttimien ”liekkirenkaat/tiivisteet”?
Muilla kokemuksia AD-Ketjun tiivistesarjoista, kuinka täydellinen tuo satzi on?

Muut hilppeet jotka tilasin:
-Kannenpultit x 10 Kpl.
-Kannentiiviste.
-Muttereita pakosarjaan x 12 Kpl.

Työkalut jotka ostin:
-15/17mm. Letkulenkkikiintoavain.
-12mm. XZN-Hylsy.

Kemikaalit:
-Tiivisteliimaa.
-Kuparitahna.
-G12 Jäähdytin-neste.
-Shell 10-40 Diesel öljyä.

Vielä hankittava ainakin, öljynsuodatin ja kampuran-ja pumpun tiiviste.

Juise
-
Viestit: 59
Liittynyt: 14.1.2008 12:59

ViestiKirjoittaja Juise » 30.5.2008 15:47

En tiedä miten volkkareissa on mutta ainakin volvossa oli ongelmana pakosarjan mutterien pysyvyys. Kokeilin jopa litattuja muttereita + nordlock prikkoja, mutta silti löysty... ...tosin pakosarjan suunnittelu tehtaalta oli aika aunarista sen suhteen että kaikki ahtimen resonointi johtui nelospytyn päähän pakosarjan muttereille kun se oli siinä päässä se ahdin ja mihinkään muualle ei ollut tukia.

Niin ja jos hihnaremppa on lähempänä kuin edellinen vaihto niin sen vois tehhä samalla...?

Deemu
-
Viestit: 20
Liittynyt: 15.4.2008 15:36

ViestiKirjoittaja Deemu » 27.6.2008 9:10

Jii Haa! Nyt on kansi vaihdettu, imu- ja pakosarjaa, vesikanavia, ahtoputkia, yms. putsattu ja hinkutettu sormet kipeiksi asti :/ (Tahtoo osapesurin!).
Tulipa siinä samalla EGR.kin tukittua kuparilaipoilla notta "ei enää hengitä perseestä suuhun". ;)

Kylläpä oli paljon vaikutusta auton toimivuuten kun kävi kansi irallaan, vastaa miljoonakertaa paremmin pyyntöön niin ahtojen kuin polttoaineen syötönkin osalta. Oli suutinkärjet niin noen peitossakin että ihmekkös tuo nyt sitten...

Olisi tehnyt kovasti mieli tehdä samalla artikkeli ko. homassta mutta, ei ole kameraa ja sihteerikin uupuu joka olisi hoitanut sen kirjoittamisen sanelun mukaan. :)

Iso kiitos ja kumarrus kaikille auttaneille, KIITOS, POK! :)

T: Deemu

Edit: Ai niin, enpä muistanut mainita että kansipahvihan sieltä oli mennyt. (Vuoti 1.Pytyn pakosarjan puoleisiin kahteen vesikanavaan sylinteripaineita kovassa rasituksessa). Niin kuin moni jo heti alkuunsa sanoikin vian aiheuttajaksi, sitä vaan yritti tietenkin viimeiseen asti pyristellä vastaan ajatusta kannen irroittamisesta.
Ja olihan siinä oma hommansa, amatööri-mekaanikko kun olen niin tallissa meni nelisen päivää, n.10h. päivässä.
Suurin osa ajasta meni putsailuihin, toinen mikä otti oman osan ajasta oli eri momenttejen ja muiden mielestäni tärkeiden juttujen tulkinnoissa ja hakemisessa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa