Äänenvaimennus

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Shaingi
-
Viestit: 65
Liittynyt: 16.6.2007 23:34

Äänenvaimennus

ViestiKirjoittaja Shaingi » 28.10.2007 20:29

Elikkä lähetään tekemään topikkia auton äänenvaimnnuksesta kun ei näyttänyt löytyvän oikein kunnollista. Mitenkä olette vaimentaneet auton rengasmelua ja muuta ajomelua?
erityisesti kolmoskoppasen golffin vaimennus kiinnostaa :)

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 28.10.2007 21:44

Ite vaimensin bitumimatolla (nikesound) koko peräpään käsi jarrun paikkeilta taakse päin ja todella suuri vaikutus takapään meluihin ja tyytyväinen olen ollut. etupää on osittain vielä vaimentamatta. Raskastahan se bitumi on ja lisää auton painoa jonkun verran.

tässä muutamia huonoja kuvia omista asennuksista:

http://s241.photobucket.com/albums/ff27 ... uva059.jpg
http://s241.photobucket.com/albums/ff27 ... uva060.jpg
http://s241.photobucket.com/albums/ff27 ... uva061.jpg

Laitoin ton bitumin viel silleen että sulatin joka sauman yhteen (tiiä sit onko hyötyy) mut ainaski niissä kohissa missä vesi voi päästä bitumin alle niin kannattaa olla tarkkana, sillä aika paha ruosteen pesä semmone jos menee vesi pellin ja bitumin väliin:) Mutta jos ne levyt oikeen laittaa ja liimailee paikoilleen niin ei sinne veden pitäisi päästä.

Lisäksi parantelin kaikkien ovipahvien ja muitten kilkkeitten kiinityksiä ruuveilla, liimalla ja ikkuna tiivistettä pehmitteeksi kohtiin jotka voi resonoida.

se nikesound arkki makso jotaki 20 e ja siinä oli neljä semmosta palaa en muista tarkkaa kokoa jotaki 40x50cm ehkä. mut meni itellä ainaski 6 laatikkoa ja etu ovet on vielä vaimentamatta:)
Viimeksi muokannut Rasvanakki, 28.10.2007 22:04. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 28.10.2007 21:44

Citikan vaimensin vibrolla. Suht kallistahan se on, mutta kyllä vaikutti erittäin positiivisesti.

Ketola
-
Viestit: 259
Liittynyt: 6.10.2007 21:54

ViestiKirjoittaja Ketola » 28.10.2007 22:52

Onhan tuo vibroblast ainakin vähän asennusystävällisempää.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 28.10.2007 23:00

Onko kukaan vaimentanu kattoa bitumilla tai millään ja onko siit mitään hyötyy ollut? joskus luin et niitäkin on tehty? Resonoihan se kattokin kai jonki verran? Luulis et siel riittää jotku bitumin "palaset" isoimpiin kohtiin.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 28.10.2007 23:02

Katon vaimennus ainakin omasta mielestäni ep hirveästi saundia parantanu mut ajomeluun se kyl vaikutti sit senki edestä.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 28.10.2007 23:09

Mitäs tavaraa/ainetta sinne pistit? Ite kyl vähä epäilen ton katon vaimennuksen tarpeellisuutta/hyötyä. Mutta tuskin tota golberoo nyt ihan äänettömäksi saakkaan millään.
Rengastus tietty vaikuttaa kovasti mutta siitä onkin jo kuultu ennenki:)

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 28.10.2007 23:11

Itse en osaa sanoa, että mitkä eristykset vaikutti minnekin, koska eristin koko auton kerralla. Mutta olen kyllä kuullut hifiharrastajilta, että katon vaimentaminen parantais basson sointia. Ja luulisi myös vaikuttavan ajomeluun, koska on kuitenkin sen verta iso vapaa peltipinta.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 28.10.2007 23:26

Omaa golffia ajattelin katosta vaimentaa semmosilla bitumi liuskoilla jotenki ristiin et ei pääse resonoimaan pelti. ja liimata sen kattopahvin jotenki kunnolla viel kiinni vaikka sikaflexillä. On vaan tosin mietinnän alla vielä se hyöty siitä hommasta et kehtaako siihen ruveta vielä:)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.10.2007 8:13

Bitumimaton kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä sitä on vaikea saada tiiviisti kiinni. Kosteus hiipii herkästi bitumin ja pellin välissä ja katastrofi on varma. Kahdesta autosta on lattiabitumin alta pellit hävinneet olemattomiin.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 29.10.2007 11:40

Jos ei sulla ole lämmintä tallia missä asennella niin bitumit kannattaa unohtaa suoraan. EI tartu eikä taivu enää tällä säällä. Vibroplasti ja Dynamatti tarttuu ja taipuu. Kuten joku sanoi niin asennusystävällisyyttä nuo tarjoavat roimasti bitumia enemmän. Samoin pakkasenkestävyys on eriluokkaa, ei murene.

Nastojen ääntä nuo tuskin suuremmin syövät vaan siihen sitten päälle jonkunlainen solumuovikerros niitä vaimentamaan. Eli jotain tälläistä:
http://www.audiohellman.fi/sivut/dls-tuotteet/dls-vaimennus/dls-vaimennus-standartplast-telttapatja.html
Vastaavaa tavaraa saanee Etolasta.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 29.10.2007 13:48

Bitumimatto pysyy katossa vain jos sen jollain sinne tukee. Eli itsellä oli ensimmäisessä T5:ssa katossa 4mm raskasmattoa ja joka kerta kun kattoverhoilua raotti niin alkoi eristeet roikkua ja irtoilla kun olivat hetken ilman tukea. Ja tosiaan raskasmatossa on se ongelma, että se kylmässä murenee, jos se pääsee elämään vähänkin. Noissa Vibroplastissa ja Dynamatissa ei ole tätä ongelmaa.

Hyöty katossa on riippuvainen automallista. Touranissa jossa oli valmiina eristeitä katossa ei katon lisäeristäminen tuonut mitään huomattavaa eroa ajomelussa alkuperäiseen, mutta tuossa T5:ssa taas jossa ei ole verhoilun ja kattopellin välissä mitään ero on jo selvästi havaittavissa.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 29.10.2007 19:32

Onnistuhan toi bitumin liimailu pihalla mulla ainaski ihan hyvin vaikka ei ollu ku +6 lämmintä. Pitäähän ne levyt joka tapauksessa lähes "mössöksi" lämmittää kuumailmapuhaltimella että tarttuvat kunnol ja menevät muotoonsa. Mutta tokihan se tallissa helpompaa olisi:)

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 29.10.2007 20:10

Autoa on vaimennettu bitumi,dynamat,vibrolla..
Ainakaan audin katon vaimennus ei bassontoistoa juurikaan parantanut omilla korvilla kuunneltuna mutta ajomelua se vaimensi..

Hifi mielessä suurimmat tekijät oli takaluukku,hattuhylly,ovet... kaikki ovet jäykistin lasikuidulla ja samaten takaluukun verhoiluja..

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 30.10.2007 11:18

Onnistuhan toi bitumin liimailu pihalla mulla ainaski ihan hyvin vaikka ei ollu ku +6 lämmintä. Pitäähän ne levyt joka tapauksessa lähes "mössöksi" lämmittää kuumailmapuhaltimella että tarttuvat kunnol ja menevät muotoonsa.


Juuri tuon takia suosittelen noita kahta muuta. Leisteri huutaa punaisena ja sormia kirveltää kun kuumaa mattoa koittaa saada kiinni.
Vibron ottaa paketista, leikkaa sopivaksi ja lätkäisee peltiin. Kuumailmapuhaltimella voi vähän jeesata mutta ei ole mitenkään pakollista. Käytettävyys on niin erilainen että sen takia voi jo hiukan maksaa.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 30.10.2007 12:35

Toisaalta Vibroplastin kanssa ainakin kannattaa käyttää jotain suojaavia käsineitä, sillä sitä leikatessa tulee siihen päällä olevaan folioon todella teräviä reunoja ja sormet on melko nopeasti verillä jollei sormia suojaa.
Tosin bitumimaton kanssa taas käytin hanskoja juuri sen vuoksi ettei sormet palaisi lämmössä eli sinänsä ei mitään uutta että hanskoja on käytettävä asennuksissa.

Dynamatista ei ole vielä asennuksista kokemusta, mutta näyttäisi hyvin samalta sen koostumus kun vertaa Vibroplastiin, joten eiköhän siitäkin saa mukavia haavoja jollei sormia suojaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 30.10.2007 12:39

Jostakin kuulin juttua, että mustan auton kattopeltiin ei kannata sitten bitumilevyä liimata: kesähelteellä voi levy tipahtaa verhoilun kera niskaan. Bitumia en itse levynä harrasta, siveltynä se leviää aika näppärästi.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.10.2007 17:53

Soon paskapuhetta joka sanoo ettei bitumi pysy ja taitu peltipintoihin. Mikäli tietty rasvan päälle laittaa +-0 C lämpötilassa niin niskaan ropisevat, mutta mitä ite olen tehnyt niin kaikki ovat paikallaan pysyneet. Viime kesänä liimasin 3b sedanin kattoon 1,5m^2 4mm bitumia. työskennelty n. +25C lämpötilassa, pinnat pesty tietty tinnerillä. Bitumi lisäksi lämmitetty "rääksi" kuumailmapuhaltimella jonka jälkeen telattu paikalleen. Äänentoistollisesti en tiedä mitä ja mikä parhaiten vaikuttaa vaimentaa, mutta noin nyrkkisääntönä isot pojat on kertoneet että mitä isompi yhtenäinen tasamuotoinen peltipinta, sitä vähemmän se tarvitsee energiaa resonoidakseen. Koitappa saada vaikka pyöränkaaren ja lattian sauma kohta kaikumaan kopauttamalla, jonka jälkeen vertaa sitä vaimentamattomaan kattopeltiin...

Bitumi on työläs tehdä, mutta mikäli aikaa ja itellä virtaa on niin suosittelen. Jos helpolla haluaa päästä niin laittaa näitä vibroja yms, kaikista helpointa on tietty ostaa auto joka on valmiiksi hiljainen... ;-)

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 30.10.2007 18:52

Täysin samaa mieltä^^ hyvää tavaraa se bitumi ja mukava siitä on väkertää niitä palasia yms. tosin aikaa se vähän vie sillä vaimentaa kai. Niin ja eihän kukaan kai väittänytkään että ne bitumit ei pysyisi tai taittuisi peltiin:)

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 27.12.2007 1:32


lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.12.2007 8:34

Mutta jos ne levyt oikeen laittaa ja liimailee paikoilleen niin ei sinne veden pitäisi päästä

Väite on oikea ruostevaurioiden äiti. Kahdessa omistamassani autossa on vesi päässyt lattialla vaimennuksena olevan bitumin alle tuhojaan tekemään. Aika pitkään se lattia muuten pysyy kansassa vain bitumin kannattelemana.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 27.12.2007 8:58

Tuota varten on hyvä käyttää puista tai muovista telaa jolla saa maton tiukasti kiinni. Lisäksi ruuvimeisselin kahvalla tai millä tahansa hyväksi kokee painelee jyrkemmät muodot.

Ainahan sinne ilmaa vähän jää mutta ei kai tuo maalatun ja sinkityn pinnan läpi heti peltiä mene ruostuttamaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.12.2007 9:18

Sen toisen kulkuneuvon bitumi oli originaali ja lattiapelti sinkitty, mikä kirvoitti hitsarina toimineelta kaverilta lukuisia ärräpäitä.

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 27.12.2007 9:34


GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 27.12.2007 12:27

Mistä ruota dynamatia saa ja mitä maksaa?

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 27.12.2007 13:43

Sen toisen kulkuneuvon bitumi oli originaali ja lattiapelti sinkitty, mikä kirvoitti hitsarina toimineelta kaverilta lukuisia ärräpäitä.


Omasta rapsutin sen pois kun ei se ollut kiinni oikeastaan millään ja mureni käsiin. Täyttä paskaa ja vaikutti ääneen tuskin mitenkään.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.12.2007 13:55

Vanhemmiten tahtovat bitumilevyt kovettua ja kun väliin jää rakoa, kosteus iskee herkästi. Itse suosisin lattiaan ja rintapeltiin ym. lumppumattoa, jossa on bitumi toisella puolella. Jättäisin vain liimaamatta paikoilleen, niin sen saisi irtikin, jos kosteus iskee.

Luumu
-
Viestit: 120
Liittynyt: 16.2.2007 17:49

ViestiKirjoittaja Luumu » 27.12.2007 19:10

Mistä ruota dynamatia saa ja mitä maksaa?


Esim. Audioimportilta tai vaikka Powersetista

Kaivo
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.12.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Kaivo » 27.12.2007 21:49

Tälleen tekasin mä ton vaimennuksen tähän tulevaan kapineeseen.

http://www.matolaatikko.org/gallery/d/2 ... ti_009.jpg
http://www.matolaatikko.org/gallery/d/2 ... ti_020.jpg
http://www.matolaatikko.org/gallery/d/2 ... ti_017.jpg
http://www.matolaatikko.org/gallery/d/2 ... ti_019.jpg

Edellinen projekti vaimennettiin massalla ja sen päälle maali ja sen päälle vielä bitumi kauttaaltaan. Vaimennukset olleet nyt 2 vuotta ja yhtään palasta ei bitumista ole vielä irronnut. Katossakin sitä on kauttaaltaan 4mm. Joten eiköhän se oo asentajasta kiinni se bitumin kiinnittyminen. Katon vaimentaminen vaikuttaa muuten saundiin aikasta paljon. Subi päähän varsinkin.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 28.12.2007 16:14

Juuri näin. Se on asentajasta kiinni.. itsellä ollut 3vuotta ovissa/takaluukus bitumit eikä ole irtoillut.. katosta ei tietoa kuinka voivat..

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 28.12.2007 21:10

Onnea onnistuneille. Voittehan ainakin myhäillä tyytyväisinä kun tyhmät liimailee kallista dynamattia ja vibroa kun itse säästi. Vaikka teippaamalla kattohuopaa ja vaahtokumia.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 28.12.2007 21:35

oviin tosin laitettu viel vibroa päälle..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.12.2007 23:22

Lienee hieman bitumin laadustakin kiinni, niitäkin on erilaisia huonommalla ja paremmalla liimalla, kovempaa ja pehmeämpää ainakin sormituntumalla kaupassa ihmeteltynä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.12.2007 11:28

Omaani tehtiin bitumin alle lahonneen sinkityn pellin uusinta vuonna 2001 ja auto oli vuosimallia 1974. Ei se ruostuminen välttämättä ihan heti tapahdu.
Viimeksi muokannut lukkari, 29.12.2007 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 29.12.2007 12:59

Nykyautot on paalissa jo varmasti tuon ikäisinä :)

suorja
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.11.2004 15:24

ViestiKirjoittaja suorja » 29.12.2007 22:47

Työhommissa on tullut aine nimeltä NOXUDOL vastaan. On siveltä/ruiskutettava vaimennusaine. Alkavat Lahdessa uusia busseja tuolla aineella ruiskuttelemaan, ei tule muuta äänenvaimennusta...

Hintaa tuolla on luokkaa 350 egee/20litran pönttö. Hyvänä puolena on korroosionesto-ominaisuudet, eli voipi laittaa suoraan puhtaalle pellille. Onkohan kukaan tuollaista kokeillut?

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 29.12.2007 23:05

Noxudolia myydään ihan autohifiliikkeissä:
http://powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/noxudol.htm

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 29.12.2007 23:47

Noxudolia koitin 4 purkkia edelliseen Touraniin ja ihan ok oli levittää, mutta kuivui ikuisuuden verrattuna esim. Braxiin. Haju oli myös melko epämiellyttävä seuraavan viikon ajan, mutta hävisi lopulta kun aine 'lopullisesti' kuivui. Ajoi ihan asiansa, mutta kun Braxia saa halvemmalla noilla hifiliikkeiden hinnoilla niin sitä on tullut käytettyä.

hustlerhoff
-
Viestit: 205
Liittynyt: 22.1.2010 3:19

ViestiKirjoittaja hustlerhoff » 4.3.2010 21:57

Kellään kokemuksia tästä Bilteman *oikeita merkkejä (Vibroplast, Dynamat)* vastaavasta itsekiinnittyvästä bitumi-vaimennusmatosta, näyttäisi 4kpl 500x400mm 3mm paksuja mattoja maksavan vain 16,99e ?

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 4.3.2010 22:18

ihan nyt vaan tuli mieleen, onhan tästä äänenvaimennuksesta ollu täälä jo kauankin keskusteluja http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=43663&highlight=%E4%E4nierist%E4minen

ja ainavaan väittäsin että tuo bitumimatto ei ole kovin kummoista ainesta (3 autoa sillä vuoranneena), siis tuon äänieristyksen kannalta.. vaimentaahan se peltien resonointia mutta ääni siitä tunkee aikas hyvin läpi..
http://www.autosound.ee/eng/home/noiseisolation/45/ tuolta saa suht etuisasti materiaaleja, tuo Silent Coat on tullu vibroplastin tilalle, pitäis olla vielä "tehokkaampaa"... mene ja tiedä, itse en pysty noista kommentoimaan vastakun kesällä kun saan projektin valmiiksi :)

vitor
-
Viestit: 123
Liittynyt: 8.11.2009 17:54

ViestiKirjoittaja vitor » 5.3.2010 12:49

dynamat paras vaihtoehto eikä oo kallista.ei tavan bitumi pysy katossa ainakaan kesähelteillä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.3.2010 13:43

Bitumi toimii raskaana materiaalina hyvin nimenomaan resonanssien poistajana. Jos haluaa vaimentaa suoraan eteneviä ääniä, silloin kannattaa käyttää vaimennusmattoa tmv.
Itse olen liimannut pelteihin bitumilevyä, jonka toinen puoli on lumppuvillaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 5.3.2010 23:29

Itelle tullu tuolta virosta vibroplastia ja silent coattia ja hyvin on toiminu palvelu ja tavara tulee todella nopeasti suomeen. Eipä tuossa silent coatissa ole käsiteltävyydessä ainakan kummosta eroa vibroon. Hyvin pitkälti samaa tavaraa, vähän paksumpaa vaan. Nelos varianttigolffin lattioihin ja konepeltiin meni 8 neliötä vibroa ja nyt katotaan kuinka pitkälle 8 neliötä silent coatia riittää katon ja ovien osalta. Alustaan tulee reilusti katepalia kanssa. Spleniä tilasin kanssa 6 neliötä. Sitä tulee ainakin oviin laitettua. Lattiamaton alle ei pahemmin mahtunu spleniä kuten ei myöskään kattoverhoilun alle. Konepeltiin meni kyllä kivuttomasti niihin tukipelin aukkoihin ja hiljeni moottoriäänet hieman.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 6.3.2010 8:19

Dynamatin hinta alkaa olla taas liian kova (toki se putosi 1/3:n jokin aikaa sitten, mutta silti se on ominaisuuksiin nähden edelleen kallista) kun tuo virolainen shoppi myy Standartplastin tuotteita edullisemmin. Sieltä itsekin olen nyt viime aikoina tavarani tilannut kun hnta on kohdallaan ja toimitus on nopeampaa kuin Suomen kaupoista.

Tavallista bitumia ei enää näillä hinnoilla kannata edes ajatella.

Anttii
-
Viestit: 86
Liittynyt: 9.1.2009 13:47

ViestiKirjoittaja Anttii » 6.3.2010 12:17

Mistähän tuota splen-mattoa mahtais Oulusta saada, vai saapiko ollenkaan? Meneekös tilaushommiksi? :o Löytyykös kellään kokemuksia, että kumpi on parempi rengasmelun poistamiseen ovissa. Vibroplast vaiko tuo splen vaimennusmatto?

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 6.3.2010 12:48

ilmeisesti ois suositeltavaa laittaa molempia ;) vibro alle ja spleni päälle..
tuo splenihän kai on enemmän ääntä eristävää kuin vibro mutta ei sitten niin tue peltiä ja vaimenna värinöitä..
mitä tuon viron jätkän kans juttelin niin se ainakin kauppas pari viikkoa sitten jo tuota silent coat:ia, kuulemma "uusi parempi" materiaali joka korvaa vibron

http://www.autosound.ee/eng/home/noiseisolation/59/
tuola ny on jotain vinkkiä kuinka ammattilaiset tekee... ja oon itte ainakin todennu että jos äänieristää niin parempi tehdä se kunnolla ja laittaa vähä rahaa kiinni, on tympeetä kun menee vaan työtunnit ja rahat hukkaan kun äänieristää "vähä sinnepäin" ja hyöty on lähes 0%

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 6.3.2010 19:01

Splenin käyttö on tarkoitettu Vibron, Bimastin tai tuon uuden maton päälle. Eristävät eri taajuuksia ja hieman eri tavalla, joten molempi parempi kuten tuossa jo yllä kirjoitettiin :)

Bitoplastia kannattaa myös harkita, sillä se mahtuu ahtaampiinkin koloihin ja vaimentaa pintojen tosiinsa rämisemistä yms. Splen ei painu kasaan juuri mitään, mutta tuo Bitoplast painuu reiluusti kasaan, joten se mahtuu ahtaampiinkin paikkoihin.

Spleniä saa tuolta tilaamalla paljon halvemmalla kuin Suomen liikkeistä.

Anttii
-
Viestit: 86
Liittynyt: 9.1.2009 13:47

ViestiKirjoittaja Anttii » 6.3.2010 22:36

Oliskos silleen hyvä siis, että oven ulkopeltiin laittais tota vibroplastia? Ja sitten sen sisäpuolen ne reiät yms peittäis kokonaan tolla splen 3004:lla. Onkos teillä vaan hyviä kokemuksia tuolta saitilta tilaamisesta? =) Mitäs maksaa postikulut suomeen? Montakos tuommoista 400x750 mm palaa tarvis suunnilleen neljän oven sisäpellin tukkimiseen?

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 7.3.2010 1:39

muuhun en osaa vastata kun että on ainakin pirusti porukka tuota paikkaa kehunu, nopea hyvä palvelu/toimitus... toki nythän on taas kaikki lakot päällänsä kun täälä paskamaas elellään et..

e: niin siis jos ohjekirjan mukaan tekee niin oven ulkopelti vuorata vibrolla, sit tukkia reiät vibrolla ja lopuksi spleni päälle, niinkuin tuol ny kuvaakin on

ee: tuli ny tilattua 400e edestä äänieristys kamaa virosta... saas nähdä koska saapuu

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 7.3.2010 17:36

Minusta täältä kotisuomestakin saa vaimennustavaroita suhteellisen edullisesti. Jos vibrokin on liian kallista, niin www.jc-elements.com/products.html

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 7.3.2010 20:12

yhtäkkiä sais semmosen kuvan et noi on ihan tavallisia bitumi tuotteita, jotka nyt on todettu suht olemattomiksi... toki vaimentaa muttakun se vaiva on kumminkin sen verta iso et tuskin ketään haittaa se 100e menetys jos nyt koko auton vuoraa jollain...

e: ja eikös noi oo kaikenlisäksi todella kalliita?
esim jc basic 40e 1.1m3 kun taas silent coat 20e 0.8m3...

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 7.3.2010 20:23

Täh? Nuo on aika kaukana kuitenkin perus bitumista.
Kalleuskin riippuu ihan siitä, minkä maan hintaan vertaa. Vibro Suomessa 43€/m2 ja toi 35€/m2. Molemmat on suht halpoja siihen normaaliin bitumiin verrattuna, kun ottaa vielä asennustyön mukavuuden huomioon.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 7.3.2010 20:29

miksi se pitää ostaa suomesta? :P en ainakaan henkilökohtaisesti itse meinaa pitää väkisin puljuja pystyssä, lähinnä oma talous liikuttaa asiaa...
Joo voihan olla et noi on kans hyviä aineita... ja olkoon ny tämä jauhaminen ainakin mun osalta täs, jokainen tilatkoon mistä/mitä tykkää :)

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 7.3.2010 21:15

Sama itsellä. Jos Suomen maahantuoja ei saa Suomeen järkevään hintaan tavaraa tai haluaa ahneena vetää välistä tuplaamalla tuotteiden hinnat niin saa minun puolestani pitää tavaransa ja minä tilaan tavaran suoraan ulkomailta.

Monessa tilanteessa jo käynyt niin ettei Suomen maahantuoja tietylle merkille edes suostu myymään jotain osaa, jonka sitten saakin ulkomailta. Maahantuoja kun on itse tehnyt oman tuotteen tuon tilalle joka maksaa 4-5x sen mitä ulkomailta ostettu osa joka on sen merkin tekemä jota maahantuoja edustaa.

Vähänkin kalliimmat varaosat olen tilannut jo pitkään ulkomailta kun Suomen hinnoittelu on mitä on. Moottorin ja turbonkin saa puoleen hintaan käymällä ne Tallinnasta (siis tehdas uudet alkuperäisosat) ja samalla kun osat hakee niin saa vähän 'moottorin puhdistamiseen' etanoli-pohjaisia liuottimia mukaan edullisesti :)

Sama näissä eristeissä. Kaikki mömmöt ja eristeet olen alkanut tilata ulkomailta kun hinnoittelu Suomessa on edelleenkin ryöstöksi luokiteltavaa.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 11.3.2010 23:19

tänään tuli 57kg paketti kotio, aikaa kului tilauksesta 4 arkipäivää... siis tilasin tuolta autosound.ee:stä. ei voi muutakun kehua hyvää ja nopeaa palvelua! suosittelen lämpimästi jos noita tilailee, harvasta suomalaisesta paikasta saa yhtä hyvää ja nopeaa toimintaa, niin surullista kuin se onkin..

hustlerhoff
-
Viestit: 205
Liittynyt: 22.1.2010 3:19

ViestiKirjoittaja hustlerhoff » 23.3.2010 20:59

Nyt on etuovet & takakaiuttimien takana olevat pellit vaimennettu, huomenna olisi kontin vuoro. Bilteman tuolla 3mm matolla tuli tehtyä ja ihan tuntuu asiansa ajavan; peltiä saatiin huomattavasti jäykemmäksi. ;) Paljon vaikeammin muotoiltavissahan tuo oli, mutta kuumailmapuhaltimellahan siitä selvittiin.

apo-87
-
Viestit: 12
Liittynyt: 3.5.2010 9:09

ViestiKirjoittaja apo-87 » 3.5.2010 13:14

On tullut ostettuu 4pakettii vibroplast M1 vaimennus mattoo viime vuonna, ja aattelin tohon bora -03 autoon laittaa ne tänä kesänä. Oliskos ideoita mihin ne kannattaisi sijoittaa että rengas- ja ulkomelua ei kuuluisi niin paljoa?

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 3.5.2010 14:54

Ovista ja pyöränkaarista kannattaa aloittaa. Tosin tuolla neljällä paketilla ei vielä kuuhun mennä.

ahto
-
Viestit: 123
Liittynyt: 12.9.2006 22:12

ViestiKirjoittaja ahto » 3.5.2010 19:29

takakontti

apo-87
-
Viestit: 12
Liittynyt: 3.5.2010 9:09

ViestiKirjoittaja apo-87 » 3.5.2010 19:45

Lähinnä olikin käyttää vaimennukseen nuo neljä pakettia, eikä tässä vaiheessa sen enempää.Ja entäs jos vaimentaisi etu ja takaovet? Kun on laittanut vaikka oveen yhden paketin niin saahan sen ovipahvin vielä normaalisti kiinni omalle paikalleen?

Ja ahto takakontissa ei ole subbaria eli tuskin sitä silloin kannattaa vaimentaa.

kaan
-
Viestit: 39
Liittynyt: 21.1.2008 12:09

ViestiKirjoittaja kaan » 6.5.2010 0:16

Ja ahto takakontissa ei ole subbaria eli tuskin sitä silloin kannattaa vaimentaa.

Multa meni toi ohi? ok neljä pakettia ei riitä takakonttiin ja tuolla määrällä kannattaa ovista aloittaa. Jotkut vaimentaa katonkin vaikka eivät ole laittaneet subbaria sinne. Jos hiljaisen haluaa sinnekin kannattaa laittaa.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 6.5.2010 16:43

Suosittelen ostamaan focuksen vaimennusmattoa, paketissa tasan 1m2+2kpl 8mm splenin tapaista telttapatjaa..

itse vuorannu talouden molemmat kulkineet focuksella ja hyvin toimii ja hyvää laittaa.
Micraan laitoin 6pkt..

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 11.5.2010 13:52

Dynamat oli ihan ok. En käyttänyt hanskoja. enkä saanu haavaakaan. Muistaakseni 6pakettia meni koko autoon.
Kuva

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 20.5.2010 20:55

Kysästään nyt tässä kun asiaan kuitenkin liittyy.. Onko kenelläkään kokemusta golffin "kattohuopien poistosta"? Kyseessä kolmoskori. Tuolla on 4 tuollaista huopasuikaletta ja tuo itse huopa lähtee ihan repimällä, mutta liimaa ja vähän muuta paskaa tuohon silti jää.. Kun olisi tarkoitus laittaa vibroa tilalle, mutta eihän se tuossa pysy.

Sami-88
-
Viestit: 187
Liittynyt: 7.4.2006 15:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sami-88 » 20.5.2010 21:04

Kysästään nyt tässä kun asiaan kuitenkin liittyy.. Onko kenelläkään kokemusta golffin "kattohuopien poistosta"? Kyseessä kolmoskori. Tuolla on 4 tuollaista huopasuikaletta ja tuo itse huopa lähtee ihan repimällä, mutta liimaa ja vähän muuta paskaa tuohon silti jää.. Kun olisi tarkoitus laittaa vibroa tilalle, mutta eihän se tuossa pysy.


kuumiilma puhallin, asetoonia, ja kaikkea muuta myrkkyä niin se lähtee!

silleen otin omasta ne pois

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 20.5.2010 21:06

Juu, täytyy pistää kokeiluun. Jotain litkuja tuossa jo kokeilin ja sitten koitin erilaisilla työkaluilla vähän rapsutella, mutta eihän tuosta mitään tullut. Mutta yritetään uusiksi :)

VLanTeDD
-
Viestit: 83
Liittynyt: 16.5.2008 16:17

ViestiKirjoittaja VLanTeDD » 21.5.2010 20:13

Jep. Asetonia sinne,kuumaa ilimoo (joskus lähtee ilman puhallintakin) ja sitten jollain terävällä rapsuttaa liiimanpaskat poies. Toimii.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 21.5.2010 21:00

Asetonilla saa maalitki pois.. lähtee tärpätilläkin.

Samu.L
-
Viestit: 59
Liittynyt: 25.1.2010 19:55

ViestiKirjoittaja Samu.L » 10.6.2010 23:37

en ymmärrä miks ihmiset täällä pelkää ottaa kattopahvia pois, veljen mk4 golffista kissä on kattoluukku irrotettii noin puolessa tunnissa =o Melko helppo homma oli senkun lamput ja pilarit muovit irrotti ni se tipehti syliin.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa