Auton maalaus; pohjien teko
Valvoja: ffp jäsenet
Auton maalaus; pohjien teko
Eli kysymys kuuluukin, miten tehdään pohjat ennen maalausta?
purkaa autosta kaikki tarvittavat osat irti, peilaa ja merkkaa kaikki lommot, naarmut ym. muut virheet, suojaa kohdat jota hiominen voi vahingoittaa esim. lasit jos ei irti, hio auto mataksi n.280 karkeuksisella paperilla mieluummin epäkeskokoneella, hionnan jälkeen peilaa auto uudestaan ja korjaa virheet, ja taas hiotaan. kun auto on hiottu ja virheet korjattu voi autoon ruiskuttaa pohjavärin, mieluiten happomaali jos on paljon hiottu pellille asti. pohjan kuivuttua ruiskutetaan 2 tai 3 kerrosta hiontaväriä ja sen päälle kontrolliväri. tämän jälkeen taas hiotaan joko märkähionta 600-800 paperilla tai kuivana 400 paperilla. jos tullut puhkihiomia niin korjataan. sitten kun pinta on vimosen päälle hiottu ruikutetaan pintaväri+ muut väristä ja sen koostumuksesta riippuen. MUISTA KUNNON PESUT SILIKONINPOISTOAINEELLA. ohje on suuntaa antava, mutta näin olen itse suurinpiirtein aina tehnyt ja hyvä on tullut
toimiva eikä maailman kallein, näin on aina tehty ja tehdään jatkossa:
Hionta 320:llä mataksi, kittaus (jos hiottu pellille niin Inerta alle ja hiot himmeek ja kitti päälle) Kittaus karkeena 40cm pitkällä höylällä perusmuotoon, sitten hienompaa paperia peliin. 320:llä hiot kunnes on suora. Sitten ohut harso inertaa päälle ja hiot sen himmeeks. Seuraavaks vedät reilusti ohennetun inertan päälle hiontaväriks (toki kannattaa käyttää kaupan hiontavärejä jos vedät massamaalin päälle, inerta toimii parhaiten akryylien kanssa)
Hiot taas 320:llä ja seuraavaks veden kanssa 600 ja viimeiseksi pyyhit 800 tai 1000 vesipaperilla ja eiku pintaväriä päälle.
Inerta o halpaa ja siinä on kymmenen kertaa paremmat ruostesuojaominaisuudet kun missään autoon tarkoitetussa pohjamaalissa, näi o näppylät. Mutta tosiaan jos on tarkoitus vetää massamaali päälle niin sitten inertan päälle automaaleihin tarkoitettu hiontaväri jota ei saa hioa puhki. Massamaali kun ei ajan kanssa pysy parhaalla mahdollisella tavalla inertan päällä. Se voi rypistellä ajan kanssa...
Nämä jutut o koitettu käytännössä, ite, sekä monien kavereiden toimesta (joista 5 ammattiautomaalareita)
Hionta 320:llä mataksi, kittaus (jos hiottu pellille niin Inerta alle ja hiot himmeek ja kitti päälle) Kittaus karkeena 40cm pitkällä höylällä perusmuotoon, sitten hienompaa paperia peliin. 320:llä hiot kunnes on suora. Sitten ohut harso inertaa päälle ja hiot sen himmeeks. Seuraavaks vedät reilusti ohennetun inertan päälle hiontaväriks (toki kannattaa käyttää kaupan hiontavärejä jos vedät massamaalin päälle, inerta toimii parhaiten akryylien kanssa)
Hiot taas 320:llä ja seuraavaks veden kanssa 600 ja viimeiseksi pyyhit 800 tai 1000 vesipaperilla ja eiku pintaväriä päälle.
Inerta o halpaa ja siinä on kymmenen kertaa paremmat ruostesuojaominaisuudet kun missään autoon tarkoitetussa pohjamaalissa, näi o näppylät. Mutta tosiaan jos on tarkoitus vetää massamaali päälle niin sitten inertan päälle automaaleihin tarkoitettu hiontaväri jota ei saa hioa puhki. Massamaali kun ei ajan kanssa pysy parhaalla mahdollisella tavalla inertan päällä. Se voi rypistellä ajan kanssa...
Nämä jutut o koitettu käytännössä, ite, sekä monien kavereiden toimesta (joista 5 ammattiautomaalareita)
Ei kait sentään kitin alle pohjavärejä?? Kyllä kitti vedetään ihan pellille. Kitin hionnan jälkeen vedetään priomat eli just ruosteenestoväri, jonka jälkeen hiomaväri. Tosin jotkut hiomavärit kait sisältävät ruosteenestoaineita eli priomat ei silloin ole tarpeen. Priomat on tarpeen, jos pelti on näkyvissä ennen hiomaväriä. Sinkkipinnoilla pitäisi käyttää happareita eli happoväriä.
Jaa-a.. maalifirmassa meinattiin että: terve maalipinta 400:sella kuivahiomapaperilla himmeeks ja siihen sit pintaväri päälle, nii tulis hyvä?! Korjattavat kohdat paklaus-ruosteenestopohjamaali-hiontaväri-400:sella loppuhionta ja pintaväri.. Hiomamaali ainoastaan korjattuihin kohtiin, ei terveelle maalipinnalle.
Mitä mieltä? Tarkotus ei kuitenkaan oo saada ihan paskaa jälkeä aikaan.. eli hienommalla paperilla hionta? Esim 600-800-1000 karkeudella ja veden kera koko faking maalipinta ton 400:sen kuivahionnan jälkeen?
Mitä mieltä? Tarkotus ei kuitenkaan oo saada ihan paskaa jälkeä aikaan.. eli hienommalla paperilla hionta? Esim 600-800-1000 karkeudella ja veden kera koko faking maalipinta ton 400:sen kuivahionnan jälkeen?
pri.... tai mikään muu ei o läheskään niin ruostetta estävää kun inerta! tehkää testi jos ette usko! hiekka puhaltakaa pari vannetta ja laittakaa toiseen inertaa ja toiseen pri.... pelkästään päälle ja sit jätätte ne johkin kosteeseen paikkaan vaikka muijan jalkoväliin ni ei kauvaakan ku alkaa pri... vantees näkyyn...
Jaa-a.. maalifirmassa meinattiin että: terve maalipinta 400:sella kuivahiomapaperilla himmeeks ja siihen sit pintaväri päälle, nii tulis hyvä?! Korjattavat kohdat paklaus-ruosteenestopohjamaali-hiontaväri-400:sella loppuhionta ja pintaväri.. Hiomamaali ainoastaan korjattuihin kohtiin, ei terveelle maalipinnalle.
Toi kiinnostas muakin ku ei oo kauheesti paklattavaa, lähinnä ylimaalaus vaan???
Tuota 400 paperilla hiomista en allekirjottas. Jos sen päälle vetää maalin ni voipi näkyä läpi. Omaa autoa nyt joutunut tässä syystä ja toisesta hieman hiomaan niin joka kerta on maalari sanonut että 800-1200 vedät pinnan mataksi ja sitten he pistävät maalin pintaan.
Hiontavärin otin sileäksi 240 kuivalla->320->400->600 märkä ja 800 markä. Hyvä tuli.
Kittiä varten pohjan alustus 80. Sitten kittiä pois 80-100 tai 120. Sitten taas vaikka 180 jne. Hioa kannattaa lossin kera ja pyörivin liikkein.
Hiontavärin otin sileäksi 240 kuivalla->320->400->600 märkä ja 800 markä. Hyvä tuli.
Kittiä varten pohjan alustus 80. Sitten kittiä pois 80-100 tai 120. Sitten taas vaikka 180 jne. Hioa kannattaa lossin kera ja pyörivin liikkein.
2,5mm saa olla suutin. Riippuu tietenkin tökötistä. Painettakin saa olla reilusti, että homma toimii kunnolla.
Kyllä ne röpelöt siloittuvat ihan hiontavärillä. Maalikaupasta otat sellaista hyvin peittävää. Niitäkin löytyy vähän joka lähtöön.
miksi pitää käsin hioa, jos konellaakin pyyhkii? Pohjamaali massan alle maalaamossa, niin ei jää hiontajälkiä...
Kyllä ne röpelöt siloittuvat ihan hiontavärillä. Maalikaupasta otat sellaista hyvin peittävää. Niitäkin löytyy vähän joka lähtöön.
miksi pitää käsin hioa, jos konellaakin pyyhkii? Pohjamaali massan alle maalaamossa, niin ei jää hiontajälkiä...
Peilailu. Eli tarkkailat pellin pintaa valoa vasten tietyssä kulmassa ja etsit muotovirheitä. Siis ennen jo kun olet aloittanut vanhaa maalipintaa hiomaan (näkyy paremmin mitä pitää kitata). Peilaaminen onnistuu myös kittauksien välissä. Itse hioin ihan kittiäkin vesissä, jotta sain siihen aikaiseksi kiillon ja että se peilaisi virheiden paljastamiseen. Moni pitää turhana, mutta itselle siitä oli hyötyä. Toinen vaihtoehto on vetää väliin joku musta maali kerros katsoa siitä miten peilaa. Itse en jaksanut niitä ruiskia kun sitten ne pitää saada poiskin. Kämmen kertoo hyvin virheet pinnan muodossa. Reilua pitkää liikettää kevyesti. Sen minkä käsi erottaa, näkyy aivan varmasti maalin kanssa.
Mä en ymmärrä tota, että miksi väki vetäs käsin ja kuivana vikan hionnan ennen maalausta?! EI siitä voi tulla hyvä metallivärien kanssa. Niistä näkyy niin helposti kaikki pienimmätkin hiontajäljet. Toi mun auto olis mennyt ihan perseelleen maalautuksen osalta jos olisin jättänyt vikaksi hionnaksi kuivan 400. Sehän jättää ihan älytöntä naarmua.
Vinkki sellasille joilla on tarkka silmä ja ei ole varaa testata että riittääkö 400 paperi viimeistelyyn: Hiokaa vesissä 800 ennen maalautusta!
Olis kiva nähdä tollanen 400 kuivahiottu pinta livenä. En usko, että voi olla siisti ennen kuin näen!
Mä en ymmärrä tota, että miksi väki vetäs käsin ja kuivana vikan hionnan ennen maalausta?! EI siitä voi tulla hyvä metallivärien kanssa. Niistä näkyy niin helposti kaikki pienimmätkin hiontajäljet. Toi mun auto olis mennyt ihan perseelleen maalautuksen osalta jos olisin jättänyt vikaksi hionnaksi kuivan 400. Sehän jättää ihan älytöntä naarmua.
Vinkki sellasille joilla on tarkka silmä ja ei ole varaa testata että riittääkö 400 paperi viimeistelyyn: Hiokaa vesissä 800 ennen maalautusta!
Olis kiva nähdä tollanen 400 kuivahiottu pinta livenä. En usko, että voi olla siisti ennen kuin näen!
Levis: tule katsomaan. Useampi auto on maalautettu ja hyvä on tullut. 400 koneella ja sitten 500 kuivalla tarpeeksi hinkattu sieltä mistä koneella ei pysty. tosin meillä ei vedetä suoraan värimassaa tuohon, vaan se pohjaväri ja siihen massa suoraan päälle. Suoraan jos värin tuikkaa hiotun pinnan päälle niin näkyy varmaankin naarmuja, mutta menee sitä massaakin siinä sitten sen verran että usko loppuu ennenkuin väri on tasainen. Muotovirheitä sitten kyllä on jäänyt välillä vähän enemmän ja välillä vähemmän, kun aina loppuu aika.
Kittiä ei sitten kyllä sais mennä hiomaan vesissä, se kun sattuu imemään itseensä aikalailla sitten sitä vettä. Järkevämpi vaihtoehto todellakin ruiskuttaa siihen jotain kiiltävää väriä, jos muotoja haluaa tarkastella. Märkää märälle maalattaessa niitä pohjia ei tarvitse hioa millään 800:lla. Ite oon kyl jokaisessa autossa mikä on tultu maalattua, vetänny vaaleen harmaan/valkoisen pohjavärin koko vessan päälle. Senkin takia koska aina on tullu maalattua auto ei orggisväriseks, muuten se saatais näyttää vanhalta color conceptilta.
Levis: tule katsomaan.
Ei tarvi, koska uskon sen, että jos välissä vedetään pohjamaali ja sen päälle suoraan maali, märkää märälle, niin varmasti toimii. Se kuitenkin täyttää nuo hiontajäljet se pohjamaali siinä välissä. Aina ei kuitenkaan koko autoa tarvi pohjamaalata ja näin ollen vanhan maalipinnan rikkominen 800 märkäpaperilla on perusteltua. Pohjamaaliakaan ei tarvita.
Noita kittejä kun hioin vesissä muutamassa kohdassa... Kuivasin kyllä huolella ne pois. Paineilmalla ja kuumailmapuhaltimella. Ja jos jäi huonosti kuivaten niin koskahan niitä haittoja pitäisi ilmaantua ja miten ne huomaa? Mitään ei ainakaan ole vielä tullut vaikka maalit on vedetty 3-4 kk sitten.
Väli maali olisi ollut parempi idea, mutta huomasin vasta myöhemmin miten suuria eroja niissä on. Joskus kokeilin jollain tuota ja se maali kun tuntui olevan todella huonoa sitten hioa. Ei tuntunut kuivuvan lainkaan ja tarttui köntteinä paperiin. Hermo meni ja tuplas sotku. Motip*on hyvää ja sitä pystyy hiomaankin todella pian ja se muuttuu pölyksi eikä jää paperiin tahroina. Ens kerralla jos kokeilis Motipin mustaa ku muotoja tarvii peilata.
(*Spray ainoa vaihtoehto minulla)
Viimeksi muokannut Levis, 29.4.2005 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Yhden maalauksen tehneenä:
- puhalsin pölyt x kertaa
- pesin vedellä/rätillä pinnat
- pyyhin pinnan ohenteella ja rasvan poisto aineella
- tarraliinalla pölyt pois
Ihan hyvä tuli.
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/S ... keula2.jpg
Ja ei ole vieläkään kitin vesihionnat alkaneet näkyä Corrossa. Dinitrolin kittiä käytin.
- puhalsin pölyt x kertaa
- pesin vedellä/rätillä pinnat
- pyyhin pinnan ohenteella ja rasvan poisto aineella
- tarraliinalla pölyt pois
Ihan hyvä tuli.
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/S ... keula2.jpg
Ja ei ole vieläkään kitin vesihionnat alkaneet näkyä Corrossa. Dinitrolin kittiä käytin.
Hetkoonen, valmistetaanko Inertaa vielä? Eikös nuo Inerta-maalit olleet Teknoksen tuotteita? Joskus noita oli listattu Teknoksen sivuilla mutta enää ei löytynyt.
Edit: Löytyy sieltä, etsin väärästä listasta.
Edit: Löytyy sieltä, etsin väärästä listasta.
Viimeksi muokannut SS, 19.5.2005 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko Inertassa loppupeleissä merkitystä että käyttää sille tarkoitettua Teknoplast solv vai mikä nyt olikaan jossa on siis jotain viinasta joukossa? Pesutinneri ois rapia 2eur litra. Ekan erän inertaa ohensin siis tolla virallisella aineella mutta litrahinta on mieletön verrattuna tinneriin.
Entäs ruiskun pesu? Jääkö joku aines ruiskun kanavaan jos ei oo tota virallista ohennetta?
Ja suutin sais tosiaan olla ilmeisesti 1.7-2 kun tommosta karkeeta teollisuusepoksia lykkää menemään. Huomasin vaan kun piti rajusti ohentaa ja siltikin homma meni räkimiseks. En maalannut autoa vaan rappusten kaiteita.
Entäs noi happovärit, 2k päälle voi ilmeisesti surutta kitata? Vai onko se vaan niin että huokoinen pakkeli pitää vetää paljaalle pellille? Ikuisuusväittely, hyvän ja pahan välinen taistelu. Ostin ppg:n d831 happoa, 1+1 litraa 41eur. Sitä aattelin laittaa puhalletuille pinnoille autoprojektiini. Ja inertaa vielä päälle.
Entäs ruiskun pesu? Jääkö joku aines ruiskun kanavaan jos ei oo tota virallista ohennetta?
Ja suutin sais tosiaan olla ilmeisesti 1.7-2 kun tommosta karkeeta teollisuusepoksia lykkää menemään. Huomasin vaan kun piti rajusti ohentaa ja siltikin homma meni räkimiseks. En maalannut autoa vaan rappusten kaiteita.
Entäs noi happovärit, 2k päälle voi ilmeisesti surutta kitata? Vai onko se vaan niin että huokoinen pakkeli pitää vetää paljaalle pellille? Ikuisuusväittely, hyvän ja pahan välinen taistelu. Ostin ppg:n d831 happoa, 1+1 litraa 41eur. Sitä aattelin laittaa puhalletuille pinnoille autoprojektiini. Ja inertaa vielä päälle.
Massoissa yleensä lukee "päälle maalattavissa" jos niiden päälle pystyy maalaamaan. Lisäksi saattaa olla jotaiin rajoituksia mitä maaleja saa vetää päälle ja mitä ei.
Tyhmä kysymys, mutta eikös noi ole molemmat pohjamaaleja? Vai oliko tässä nyt kyse jostain Inerta-pintamaalista?Ostin ppg:n d831 happoa, 1+1 litraa 41eur. Sitä aattelin laittaa puhalletuille pinnoille autoprojektiini. Ja inertaa vielä päälle.
Palataksemme vielä alkuperäiseen aiheeseen...Onkos sillä sit väliä et missä vaiheessa täyttää ne pienet kolot jotka syntyy ilmakuplista pakkeloidessa. Eli hionko kaikki pinnat ensin siloiseksi ja viimeiseksi täyttelee noi pienet kolot vai pitäisikö niitä korjailla sitä mukaa kun niitä syntyy? Hankalaa tietysti sanoa näkemättä, mut kuinka isot kolot tuolla hiomavärillä saa piiloon? Ei viittis suotta pakkeloida montaa päivää..
Käytä tarpeeksi hienoa kittiä niin kuplia ei paljoa synny, mikrokittiä vai mitä olikaan dinitrolilla tarjolla. Ja mikäs siinä kitatessa niissä kuplissa stressaa? Kyllähän ne aina peittyvät uuden kerroksen jälkeen. Vika kerros vaan juuri niihin kuplien poistoon ja kevyt hionta. Kuplien reiät puhaltaa paineilmalla puhtaaksi vielä että varmasti myös se kitti tai maali niissä koloissa pysyy!
Jos inertaa haluaa välttämättä käyttää autossa niin inerta 51 miox on se mitä kannattaa käyttää, sopii ohuelle materiaalille, sisältää hyvät aineet ruosteenestoon, ja melko täyttävää.
Inertaa ja oikeita auto käyttöön tarkoitettuja pohjamaaleja ei voi verrata jättämällä ne säiden armoille, koska inertat sopivat myös "shoppi" käyttöön, eli säilyvät sinällään jonkin aikaa säänarmoilla ja on päälle hitsattavissa, joita automaalit eivät ole, vaan estävät ruosteet siinä missä inertakin mutta ei estä kosteuden pääsyä alustaan. Sen hoitaa hionta, -väli ja pintamaalit. Tästä johtiikin jo mainutti joidenkin automaalien epäsopivuus inertan päälle, se on liian tiivistä ja kovaa.
Hiomiseenkin pieni kommentti 400 kuivapaperi vastaa karkeudeltaan noin 1200 vesipaperin jälkeä. Käsin hiottuna jälki on aina karkeempi kuin koneellisesti hiottuna.
Ruiskukitti on hyvä aina oikein käytettynä oikeassa paikassa, eli EI KOSKAAN peltipinnella vaan aina 2k ruosteenestomaali alle ja vielä mieluiten joku eristemaalimaali päälle. Se on niin huokoista tavaraa että kosteus napsii sen irti, aina. Huokoista tavaraa on myös lastakitti, siksi sitäkään ei saa hioa vesissä.
Inertaa ja oikeita auto käyttöön tarkoitettuja pohjamaaleja ei voi verrata jättämällä ne säiden armoille, koska inertat sopivat myös "shoppi" käyttöön, eli säilyvät sinällään jonkin aikaa säänarmoilla ja on päälle hitsattavissa, joita automaalit eivät ole, vaan estävät ruosteet siinä missä inertakin mutta ei estä kosteuden pääsyä alustaan. Sen hoitaa hionta, -väli ja pintamaalit. Tästä johtiikin jo mainutti joidenkin automaalien epäsopivuus inertan päälle, se on liian tiivistä ja kovaa.
Hiomiseenkin pieni kommentti 400 kuivapaperi vastaa karkeudeltaan noin 1200 vesipaperin jälkeä. Käsin hiottuna jälki on aina karkeempi kuin koneellisesti hiottuna.
Ruiskukitti on hyvä aina oikein käytettynä oikeassa paikassa, eli EI KOSKAAN peltipinnella vaan aina 2k ruosteenestomaali alle ja vielä mieluiten joku eristemaalimaali päälle. Se on niin huokoista tavaraa että kosteus napsii sen irti, aina. Huokoista tavaraa on myös lastakitti, siksi sitäkään ei saa hioa vesissä.
Mistäs olette Inertanne ostaneet ja mihin hintaan? Minä ostin juuri Tampereelta RTV:ltä. Kuitissa lukee että Inerta Primer 5 3Litraa 32.20 Euroa, kovetin 1Litra 9.30 Euroa. Ja ohenne 1Litra 9Euroa.
Tätä ajattelin pistää pohjalle. Mutta käytänkö tätä myös hiontamaalina, vai pitäisikö siihen tarkoitukseen olla jotain muuta? Hyllyssä oli Inerta 50:sta, olisiko tämä parempaa hiontamaaliksi, kun se on kai pintamaalia?
Tätä ajattelin pistää pohjalle. Mutta käytänkö tätä myös hiontamaalina, vai pitäisikö siihen tarkoitukseen olla jotain muuta? Hyllyssä oli Inerta 50:sta, olisiko tämä parempaa hiontamaaliksi, kun se on kai pintamaalia?
Älkää nyt ihmeessä tarjotko mitään ruiskukittejä. Niiden kans ei oo ollu kun ongelmia. Kyllä täyttävät hiomavärit (esim. koba) ajavat saman asian.
Kyllä asia näin on miten Peksi sano, ruiskukittiä ei mihinkään itellä justiin mihin oli laitettu ruiskukittiä niin kiehu ): Onko olemassa jotain kiehumisen esto pohjamaalia?
tota noin... tarvitseeko hionta väriä vetää terveenkin pinnan päälle vai vaan korjattuihin kohtiin... auto maalataan eri sävyyn mitä on, niin voiko vaan alkuperäisen pinnan vetää mataksi ja pinta maali päälle
Viimeksi muokannut tero_v, 19.1.2006 18:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei tarvi maalata joka kohtaa pohjaväriin. Tosin jossain tapauksessa se voi olla fiksua. Jos on huonosti peittävä pintaväri ja pohjamaali on vaikka harmaata ja muuten auto on musta ni saattaa tulla väri eroja. Itsellä näkyi pohjamaalin kohdat läpi vaaleampina. Lisäksi pohjamaalin rajakohta voi huonolla säkällä kiehua.
Nuo oli omia kokemuksia.
Nuo oli omia kokemuksia.
itselleni tulee perusmaali johon sekoitetaan isohileistä(karkeaa) alumiinipastaa sekä mustaa pastaa tuomaan musta väri.
eli tavallaan metallinhohtomusta, mutta kuitenkin isolla hileellä ja sit sit lakkaa
toinen vaihtoehto olis sävyttää tuo lakka, testataan kummalla tulee erikoisempi. vaikea selittää :)
eli tavallaan metallinhohtomusta, mutta kuitenkin isolla hileellä ja sit sit lakkaa
toinen vaihtoehto olis sävyttää tuo lakka, testataan kummalla tulee erikoisempi. vaikea selittää :)
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Tuskin nyt alumiinilastu sentään rosteria kertaruikkasulla puree??
Juu en tiedä kuinka paljon sitä "purua" oli kyytiin sekoitettu tai oliko se jotain extrasuperduper-karkeeta ;) mutta niin tuo kaveri vain manaili että menipä sitten ruisku remonttiin...
Yhteen Opeliin hän sellaista roiski.
Täytyypä kysyä mitä soosseja ne oli.
Kyllä siihen on ihan omat ruiskunsa millä fleikkiä vedetään, saa kai normillakin.
Ei se kyllä mulla ainakaan ole mennyt ruisku miksikään siitä, muoviahan tuo kide nykyään on, ainakin se mitä minä olen käyttänyt.
1k lakan joukkoon se sekoitetaan, toki sen 2k:honkin voi laittaa jos haluaa.
Välihiontoja tiedossa paljon jos karkeaa laittaa. muistakaa että paljon lakkaa -> ovenvälit yms käy ahtaaksi!
Ei se kyllä mulla ainakaan ole mennyt ruisku miksikään siitä, muoviahan tuo kide nykyään on, ainakin se mitä minä olen käyttänyt.
1k lakan joukkoon se sekoitetaan, toki sen 2k:honkin voi laittaa jos haluaa.
Välihiontoja tiedossa paljon jos karkeaa laittaa. muistakaa että paljon lakkaa -> ovenvälit yms käy ahtaaksi!
Inerta Primer 5 on ilmeisesti se, josta monet tässäkin topicissa puhuvat vain Inertana? Kävin Teknoksen sivuilla katsomassa ja näkyy olevan monenlaista.
Mitenkäs tuo 51 eroaa tuosta vitosesta?:
"Jos inertaa haluaa välttämättä käyttää autossa niin inerta 51 miox on se mitä kannattaa käyttää, sopii ohuelle materiaalille, sisältää hyvät aineet ruosteenestoon, ja melko täyttävää."
Onkos porukalla kokemuksia epoksihiontaväristä, eli yhdistetystä pohja- ja hiontaväristä? Vai onko humpuukkia ja kannattaa edelleen laittaa nuo eri purkeista?
Mitenkäs tuo 51 eroaa tuosta vitosesta?:
"Jos inertaa haluaa välttämättä käyttää autossa niin inerta 51 miox on se mitä kannattaa käyttää, sopii ohuelle materiaalille, sisältää hyvät aineet ruosteenestoon, ja melko täyttävää."
Onkos porukalla kokemuksia epoksihiontaväristä, eli yhdistetystä pohja- ja hiontaväristä? Vai onko humpuukkia ja kannattaa edelleen laittaa nuo eri purkeista?
Varför? Perustelua kiitos. Parhaiten mulla on nytte noi paikat kestäny mitä koskaan aiemmin...
Itte sanoisin että käyttäkää sitä inertaa! ;) Hyvää ja suht halpaa.
Muistaakseni ihan hyvin täytti kun ruiskutti pari kerrosta mutta piti sitä hieman hioa ennenku pintamaalia veti. Tiedä sitte johtuiko bilteman ruiskusta vai vähäisestä ohentimen määrästä vaiko maalaustaidon puutteesta...Todennäköisesti kaikista näistä. :)
Epoksi ei ollu niin kovaa kuin inerta...Tein kuivana kaikki hionnat eikä tainnu mennä montaa paperia koko hommassa, vaikka autoa maalailtiin aika reilusti.
Muisti meinaa alkaa tökkimään tän homman suhteen vaikka hommat tehtiin viime kesänä...hmm.
Itte sanoisin että käyttäkää sitä inertaa! ;) Hyvää ja suht halpaa.
Muistaakseni ihan hyvin täytti kun ruiskutti pari kerrosta mutta piti sitä hieman hioa ennenku pintamaalia veti. Tiedä sitte johtuiko bilteman ruiskusta vai vähäisestä ohentimen määrästä vaiko maalaustaidon puutteesta...Todennäköisesti kaikista näistä. :)
Epoksi ei ollu niin kovaa kuin inerta...Tein kuivana kaikki hionnat eikä tainnu mennä montaa paperia koko hommassa, vaikka autoa maalailtiin aika reilusti.
Muisti meinaa alkaa tökkimään tän homman suhteen vaikka hommat tehtiin viime kesänä...hmm.
Mites kannattaisi käsitellä noita vakiopuskureitten muovilippoja jos ne meinaa vetäistä korin väriin, sekä helmoja jotka vakiona mustat.
Oisko se tuo mitä jo aikasemminkin mainittiin, eli:
Silikoninpoistoaine, muovitartuntaa pohjalle, pohjamaali, pintamaali ja lakka.
Hionta kannattaa varmaan ennen pintamaalia myöskin sipaista?
Oisko se tuo mitä jo aikasemminkin mainittiin, eli:
Silikoninpoistoaine, muovitartuntaa pohjalle, pohjamaali, pintamaali ja lakka.
Hionta kannattaa varmaan ennen pintamaalia myöskin sipaista?
Tuo puskureiden ja muiden muoviosien kanssa laatuvaatimuskin tietty sanelee miten työ on tehtävä. Yleisesti ottaen jos vaikka puskuri on käsittelemätöntä muovia niin aina muovipohja ekana alle. Useat puskurit ovat pinnastaan sellasii nystyräisiä eli eivät aivan sileitä ja jos jäljestä haluaa sileän niin kannattaa maalata seuraavaks hiontamaali ja vaikka kerran välihiookin tuo ja vielä uudestaan tuo hiontaväri ja johan tulee pinnoista silkoiset. Silloin kun puskurit yms on jo käsitelty tehtaalla jollakin maalilla ei luonnollisesti tuota muovipohjustetta tarvii käyttää ollenkaan paitsi jos joutuu hioon esim korjauksen/muutosten vuoksi muoviin asti paljaaksi..Pintamaalaus suoritetaan ihan niin kuin mihin tahansa muutenki, paitsi että lakan/akryylin joukkoon kannattaa pistää lievästi elastista lisä ainetta koska muovi vähäsen elää, eikä ole kivaa jos hienot pinnat alkavat halkeamaan.Tuota elastista lisä ainetta jonkuissa maalaamoissa käytetään myös auton ylimaalauksissa ,kun se tuo hieman kiiltoa lisää, vaikka sitten kuivaakin vastaavasti vähäsen hitaammin.
Hyvä ketju, täältä on saanut nyt hyvää vinkkiä, kun kakkiksen nokasta alkoi löytymään pehmeetä ja päätin vähän korjata.
Rälläköin teräsharjalla ruosteet pois ja vedin 1-komponentti ruosteenestomaalin (huokoista, ei muodosta kalvoa) pellille hiottuihin kohtiin. Päälle aion laittaa hiontavärin ja pintavärin. Maalissa olevat kohdat aion vain hioa, puhdistaa ja maalata yli pintavärillä, koska maalaan tornado rottia uuden kerroksen vanhan päälle.
Kittiä en jaksa hirveesti laittaa, koska kakkis on niin lousku ettei homma ole ihan viimeisen päälle, eikä siinä pahemmin kitattavaa olisikaan. Tavoitteena on lähinnä ehjä maalipinta, josta ei puske vuodessa ruoste läpi.
Rälläköin teräsharjalla ruosteet pois ja vedin 1-komponentti ruosteenestomaalin (huokoista, ei muodosta kalvoa) pellille hiottuihin kohtiin. Päälle aion laittaa hiontavärin ja pintavärin. Maalissa olevat kohdat aion vain hioa, puhdistaa ja maalata yli pintavärillä, koska maalaan tornado rottia uuden kerroksen vanhan päälle.
Kittiä en jaksa hirveesti laittaa, koska kakkis on niin lousku ettei homma ole ihan viimeisen päälle, eikä siinä pahemmin kitattavaa olisikaan. Tavoitteena on lähinnä ehjä maalipinta, josta ei puske vuodessa ruoste läpi.
tuosta maalauksesta
muutaman sata autoa maalanneena:
1. Pese auto liuottimella hyvin
2. etsi ja merkkaa lommot
3. hio lommot ja lommon ympäriltä mataksi
4. pakkeloi
5. hio epäkeskolla 100-150 paperilla muotoon
6. sipase ohut hiippa kittiä päälle ni menee hiomajälet piiloon ja hio 320 paperilla.
7. mattaa koko pirssi 400 paperilla epäkeskolla.
8. pohjamaalaa pakkelit ja puhki menneet maalit ja mattaa ne 400 paperilla
9. puhalla ilmalla pölyt pois ja pyyhi silikonin esto aineella
10. suojaa mitä tarvii ja puhalla taas ilmalla
11. pyyhi tahmeliinalla
12. vedä väri pintaan
jos osaat maalata ja olosuhteet on hyvät ni noilla ohjeilla tulee kiitettävä jälki.
ja semmonen homma, että se on turha olla aina vetämässä koko auton yli pohja ja hiontavärejä, paitsi jos lähtökohta on kamala tai alla keinohartsi tai muita reagoivia maaleja.
1. Pese auto liuottimella hyvin
2. etsi ja merkkaa lommot
3. hio lommot ja lommon ympäriltä mataksi
4. pakkeloi
5. hio epäkeskolla 100-150 paperilla muotoon
6. sipase ohut hiippa kittiä päälle ni menee hiomajälet piiloon ja hio 320 paperilla.
7. mattaa koko pirssi 400 paperilla epäkeskolla.
8. pohjamaalaa pakkelit ja puhki menneet maalit ja mattaa ne 400 paperilla
9. puhalla ilmalla pölyt pois ja pyyhi silikonin esto aineella
10. suojaa mitä tarvii ja puhalla taas ilmalla
11. pyyhi tahmeliinalla
12. vedä väri pintaan
jos osaat maalata ja olosuhteet on hyvät ni noilla ohjeilla tulee kiitettävä jälki.
ja semmonen homma, että se on turha olla aina vetämässä koko auton yli pohja ja hiontavärejä, paitsi jos lähtökohta on kamala tai alla keinohartsi tai muita reagoivia maaleja.
maalasin eilen hiontamaalilla pohjat autoon ja muutama kohta jäi vaivaamaan minun silmää, elikkä pikkusen pitäisi pakkeloida paria kohtaa, kysymys kuuluu että miten se kannattee tässä vaiheessa tehdä. Kun olen haluamani kohdat pakkeloinut niin tarviiko niiden päälle välttämättä uudestaan vetää hiontamaalia vai kärsiikö pelkän pakkelin päälle vetää pintamaalia.
Meinasin taas tänä kesänä harjoitella tuota maalausta niin pari kysymystä pohdituttaa eli :
1. Hiomapaperi. Kumpi olisi parempi kuiva vai märkähiontapaperi?
Tarkoitus olisi hioa vanha maalipinta mataksi ja korjailla edellisen kerran pohjatöitä. Ongelmana on ollut että kuivahiomapaperi menee herkästi tukkoon, pitäisikö siis käyttää vesihiomapaperia?
Onko vesihiomapaperia tarkoitus "huuhdella" aina välissä vedessä kun se menee tukkoon vai kuinka?
1. Hiomapaperi. Kumpi olisi parempi kuiva vai märkähiontapaperi?
Tarkoitus olisi hioa vanha maalipinta mataksi ja korjailla edellisen kerran pohjatöitä. Ongelmana on ollut että kuivahiomapaperi menee herkästi tukkoon, pitäisikö siis käyttää vesihiomapaperia?
Onko vesihiomapaperia tarkoitus "huuhdella" aina välissä vedessä kun se menee tukkoon vai kuinka?
Jos käsin hiot niin vesihiomapaperin kans varmaankin saa helpommin jälkeä. Huuhtelemaanhan sitä paprua joutuu, niin pystyykin paremmin.
Täytyy vain huolehtia, että pinta on sitten kuiva kun maalataan.
Kuivahionta taas onnistuu kunnollisella epäkeskokoneella parhaiten. itse olen tukkeumat poistanut pyöräyttämällä paperia hetken styrox levyä vasten.
Karkeuksista sun muista onkin juttua aiemmin topikissa...
Sitten kysymys:
Mitä luokkaa ilmankosteus saa olla kun tehdään pohjia kakskomponenttimaalien/kittien kans?
Tähän en löytänyt selitystä ainakaan maalivalmistajien sivuilta...
Täytyy vain huolehtia, että pinta on sitten kuiva kun maalataan.
Kuivahionta taas onnistuu kunnollisella epäkeskokoneella parhaiten. itse olen tukkeumat poistanut pyöräyttämällä paperia hetken styrox levyä vasten.
Karkeuksista sun muista onkin juttua aiemmin topikissa...
Sitten kysymys:
Mitä luokkaa ilmankosteus saa olla kun tehdään pohjia kakskomponenttimaalien/kittien kans?
Tähän en löytänyt selitystä ainakaan maalivalmistajien sivuilta...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa