Jaha.
Golffia ei olekaan vähään aikaan rassattu. Tässä jotain hammastankoon liittyvää.
Oikein kun yrittää muistella niin varmaan jotain tekstiäkin saa kuvien lisäksi.
Hammastanko työn alle.
Oma tanko oli xtr, mutta korjaus-sarja oli trw tangolle.
Mitään sopivuusongelmia ei ainakaan vastaan tullut.
Korjaus-sarja.
Ensiksi tietysti putket,kumit ja raidetangot irti.
Omasta purin myöskin venttiilikoneiston ja sylinterin väliset putket irti. Niitä ei välttämättä tarvitse irroittaa.
Takapuolelta lukitusmutteri auki jonka jälkeen "keskipultti" pois.
Alta tulee "painin" pois.
Paineventtiili irroitettuna jota ei ole pakko purkaa.
Venttiilin lautanen.
Yläpuolelta lukkorengas pois.
Alhaalta tulppa pois. Tälle yritin tehdä jotain irroitustyökaluakin, mutta lähtee ehkä parhaiten irti
tuurnalla ja vasaralla. Ei tarvitse sääliä kun mukana tulee uusi tulppa.
Alta paljastuu venttiilikoneiston alapään laakeri. Mutteri irti.
Tuurnalla naputtamalla venttiilikoneisto pois.
Venttiilikoneisto.
Stoppari levy.
Pyörittämällä, lukitustangon pää näkyviin.
Pienellä ruuvimeisselillä kampeamalla kärki ylös.
Pyörittämällä tanko ulos.
Ulkona.
Levy ulkona.
Ja sen alla stefa.
Akseli ulosvedettynä.
Omasta purin myöskin sylinteriputken irti. Tätä ei kannata tehdä koska on prässätty kiinni.
Joka tapauksessä tässä näkyy toisenpään stefa, joka siis kannattaa kaivaa pitkällä koukulla ulos.
Stefan alla muovirengas.
Akselikoneiston alapään stefa irti.
Uuden painoin putkenpätkällä takaisin.
Akselista tiiviste irti ja sen alta o-rengas pois.
Uudet paikoillaan.
Putkessa jo koneistonpään stefa paikoillaan jonka jälkeen akseli rasvataan ja työnnetään varovasti paikoilleen.
Uusi stefa perään ja lukkovevy.
Uusi lukitustanko paikoilleen.
Venttiilikoneisto paikoilleen. Alapään laakeri rasvataan ja mutteri kiinni.
Yläpäähän laakeri takaisin ja uusi stefa.
Paineventtiiliin uusi o-rengas joka ei tule sarjan mukana.
Pari kuvaa koneiston yläpään laakerista, joka kannattaa uusia jos vuotaa nestettä ohjausakselin stefasta.
Saatavuudesta ei tietoa.
Loppu onkin perus kasaamista. Oman toiminnastakaan ei vielä tietoa.
Tölkillähän Tuli käytyä bugrunissa ja takaisintullessa ennen tukholmaa päätti ulostaa öljyt ulos.
No kotia kuiteskin päästiin (vei oljyä ja bensaa tasatahtia).
Shimmilevyt jauhautuneet silpuksi. Päittäislaakeri toiseltapuolelta ihan loppu.
Levyjen palaset ja muu silppu tukkineet öljyn paluu kanavat ja rikkonut takapääs stefan samalla.
Tämän irroittamista tuli pähkäiltyä pidempääkin, kunnes raakasti vain sahasin juuresta poikki ja vetovasaralla väkisin loppujämä pois.
Ei ihme että ei irronnut kun on tehty sisälle "laajennus ura" eli on periaatteessa levitetty paikalleen laiton jälkeen.
Sitten lähti mopo taas kerran lapasesta ja tuli laiteltua autoa vähän enemmänkin.
Paikkaa ja puhallusta.
Tölkin tyyppivikaa, eli korisaumat ruostuu.
Helmatkin saivat osansa.
Uudet tankin pannat.
Moottoriin tuli iso nippu uutta osaa. mm. kaikki laakerit, männänrenkaat, öljypumppu, sylinterit hoonattiin, vesipumppu, öp-anturit jne.
Vesiputkia korjattiin, venttiilit hiottiin ja kaikkea muutakin pientä.
Imuputki sai osakseen o-rengas tiivistyksen.
Moottori jo lähes nipussa.
Ja paikoillaan.
Myöskin eteen uusittiin kaikki puslat ja kumit ja alatukivarret puhallettiin.
Joka nurkka sai uudet iskunvaimentimet ja uusimpa myös samalla kaikki jarruputket ja jarruletkut.
Kaikenlaista kommellustakin ollut.
Moottoria kasatessa 1 aikaan yöllä kannen kiristyksen jälkeen katotaan viereisellä
pöydällä olevia kannentiivisteitä : O
No onni onnettomuudessa, uudelleen aukaistaessa huomasin sylinteriputken yläpään
o-renkaan leikkautuneen asennuksessa.
On muuten hankalaa löytää n. 1.5x103mm rengasta.
Onneksi oberschlachterilta löytyi vielä yksi kokonainen tiivistesarja jota lähdettiin
seuraavana päivänä yötävasten hakemaan.
Jostakin kone vielä tiputtaa vuorkaudessa muutaman tipan öljyä, mutta sitä kerkiää varmaan
myöhemminkin ihmettelemään.
Siinähän se nyt lepää :)
