1,6td -> 1,9tdi konversio vanhaan transuun (t3)
Valvoja: ffp jäsenet
1,6td -> 1,9tdi konversio vanhaan transuun (t3)
Tekniikanvaihto on nyt seuraavana proggiksena edessä ja etsiskelen aiheesta tietoa/henkilöitä jotka ovat tuollaisen toteuttaneet. Näitä käsittääkseni on jokunen kappale suomessakin tehty joten tietoa luulisi olevan mutuakin pidemmälle. 1Z on ilmeisesti tuo sopiva 1,9 kone? Näin olen ainakin ymmärtänyt. Sikäli kun en kyseenlaista konetta ole ikinä nähnyt on vähän paha lähteä suunnittelemaan projektia pidemmälle ennen kuin kone tuossa pihalla sitten odottaa ja sitä pääsee vertailemaan. Tietoa haen siis jouduttaakseni hommaa. Saksasta löytyy aika asiantuntevan oloinen paja josta saa ostaa moottorinkiinnikkeitä vastaavaan projektiin sekä vahvempaa kytkintä tuohon. Linkki : http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... umbau.html
En löydä sivulta tietoa onko kyseessä 1z kone mutta muilla sivustoilla on mainittu tuo moottorikoodi. Nuohan myyvät tekniikanvaihtoja avaimet käteen periaatteellakin mutta hintaa on aika reippaasti eikä siinä muutenkaan olisi oikein mitään mieltä.
Ovatko nuo kiinnikkeet välttämättömät? Niistä ei muualla ole mainittu että pitäisi vaihtaa joten siksi vähän kyseenalaistan asiaa enkä suoraan rupea lähettämään rahojani saksaan.
Mitä muita ongelmia tulen kohtaamaan? Pitääkö tankkiin tehdä muutoksia? Käyhän vanha vaihdelaatikko tuohon moottoriin?
Kiitoksia jo etukäteen
En löydä sivulta tietoa onko kyseessä 1z kone mutta muilla sivustoilla on mainittu tuo moottorikoodi. Nuohan myyvät tekniikanvaihtoja avaimet käteen periaatteellakin mutta hintaa on aika reippaasti eikä siinä muutenkaan olisi oikein mitään mieltä.
Ovatko nuo kiinnikkeet välttämättömät? Niistä ei muualla ole mainittu että pitäisi vaihtaa joten siksi vähän kyseenalaistan asiaa enkä suoraan rupea lähettämään rahojani saksaan.
Mitä muita ongelmia tulen kohtaamaan? Pitääkö tankkiin tehdä muutoksia? Käyhän vanha vaihdelaatikko tuohon moottoriin?
Kiitoksia jo etukäteen
En tiedä mistä kiinnikkeistä puhutte? Mutta jos kyse moottorin kiinnityksestä 1.6TD:n sopii suoraan lohkoon, mutta 1.9:n ahdin tulee korvan tielle jos ei muuta ahtimen paikkaa tai kuten sakemannit tekemällä uuden kannakkeen.
Ainoa isompi ongelma moottorin vaihdossa on sähköjen teko jos käyttää sähköistä syöttöpumppua. Jos mekaanista käy osat suoraan 1.6TD:stä.
Ainoa isompi ongelma moottorin vaihdossa on sähköjen teko jos käyttää sähköistä syöttöpumppua. Jos mekaanista käy osat suoraan 1.6TD:stä.
Tuo omani ykskutonen on ihan voimissaan vielä 17 vuoden jälkeen. Turbo ja kansi ovat alkuperäiset eikä niille ole koskaan tehty mitään. Jälkikäyttöäkään ei pahemmin ole harrastettu. Ainoat ongelmat mitä siinä nyt on ovat huono käynnistyvyys (hehkut vaihdoin puoli vuotta sitten muttei juurikaan vaikutusta) sekä runsaanlainen öljyn vuoto. Vuoto alkoi tässä mittakaavassa edellisen öljynvaihdon jälkeen ja epäilen vahvasti että tuolta jäi puuttumaan tiiviste tyhjennysruuvin alta, ei vaan jaksa tehdä sille mitään kun uutta tekniikka jo jonkin aikaa olen haikaillut. Nyt olis talous siinä kunnossa että sen voisin ostaakin kun saa vähän selkoa hommaan. Tdi kone ei tule jäämään vakioksi, ei todellakaan, mutta sellaisena se nyt laitetaan kiinni ja muutoskatsastetaan. Ensi kesänä sitten tehon hakuun ..
Tuuletusta ajattelin auttaa leikkaamalla pellit pois rekisterikilven ympäriltä (ritilää tilalle). Ei kai noissa sähköissäkään mitään ihmeellistä voi olla jos niitä vaan pitää jatkaa että riittävät eteen? Eihän se nyt ole homma eikä mikään liittää piuhaa toiseen jatkoksi :? Noista kiinnikkeistä vaan lähdin sillä miettimään että pitäisikö ne tilaa suoraan ennen kuin konettakaan vielä on että ne saa sitten ajoissa. Kohta alkaa pakkaset ja sen jälkeen tuolla pihalla ei paljon viitsi mitään näpertää ja tarkoitus olisi saada muutos tehtyä tämän vuoden puolella.
1,9td (aaz) oli mullakin ensin mielessä mutta eikös tuosta nyt paremmin saa koneja irti kun saa lastunkin kanssa pelleillä!? Mitenkäs tuo pumppu muuten, voiko tuota vanhaa käyttää uuden tekniikan kanssa? Ainakin aaz:sta kun joskus jonkun kanssa juttelin niin käski pitämään vanhan pumpun mieluummin. Enemmän säätövaraa?
Diesel-tekniikka ei vielä ole täysin auennut joten tällainen tyhmä kysymys: Bensatekniikka kun vaihdetaan kaasarista ruiskuun joutuu vaihtamaan myös bensatankin paluuletkua varten, mites näissä dieseleissä kun aletaan puhua tdi tekniikasta. Vaatiiko jotain tuollaisia muutoksia?
Tuuletusta ajattelin auttaa leikkaamalla pellit pois rekisterikilven ympäriltä (ritilää tilalle). Ei kai noissa sähköissäkään mitään ihmeellistä voi olla jos niitä vaan pitää jatkaa että riittävät eteen? Eihän se nyt ole homma eikä mikään liittää piuhaa toiseen jatkoksi :? Noista kiinnikkeistä vaan lähdin sillä miettimään että pitäisikö ne tilaa suoraan ennen kuin konettakaan vielä on että ne saa sitten ajoissa. Kohta alkaa pakkaset ja sen jälkeen tuolla pihalla ei paljon viitsi mitään näpertää ja tarkoitus olisi saada muutos tehtyä tämän vuoden puolella.
1,9td (aaz) oli mullakin ensin mielessä mutta eikös tuosta nyt paremmin saa koneja irti kun saa lastunkin kanssa pelleillä!? Mitenkäs tuo pumppu muuten, voiko tuota vanhaa käyttää uuden tekniikan kanssa? Ainakin aaz:sta kun joskus jonkun kanssa juttelin niin käski pitämään vanhan pumpun mieluummin. Enemmän säätövaraa?
Diesel-tekniikka ei vielä ole täysin auennut joten tällainen tyhmä kysymys: Bensatekniikka kun vaihdetaan kaasarista ruiskuun joutuu vaihtamaan myös bensatankin paluuletkua varten, mites näissä dieseleissä kun aletaan puhua tdi tekniikasta. Vaatiiko jotain tuollaisia muutoksia?
1,9td (aaz) oli mullakin ensin mielessä mutta eikös tuosta nyt paremmin saa koneja irti kun saa lastunkin kanssa pelleillä!? Mitenkäs tuo pumppu muuten, voiko tuota vanhaa käyttää uuden tekniikan kanssa? Ainakin aaz:sta kun joskus jonkun kanssa juttelin niin käski pitämään vanhan pumpun mieluummin. Enemmän säätövaraa?
Diesel-tekniikka ei vielä ole täysin auennut joten tällainen tyhmä kysymys: Bensatekniikka kun vaihdetaan kaasarista ruiskuun joutuu vaihtamaan myös bensatankin paluuletkua varten, mites näissä dieseleissä kun aletaan puhua tdi tekniikasta. Vaatiiko jotain tuollaisia muutoksia?
Onko tietoa?
Mulla ei ymmärrys riitä siihen, että miksi ihmiset vaihtaa tdi:n ja sitten kuitenkin varustaa sen mekaanisella pumpulla. Koska eihän siinä sit ole sen enempää "i":tä kuin esim. aaz:ssakaan.
Luulis olevan helpompi, halvempi ja toimivampi laittaa se td (jos vaikka moottori hajoaa tai bensavekotin dieselöidään tms). Menneenä kesänä hämmästelin erästä kolmoskolffia, joka oli alunperin bensakoneella ja joskus dieselöity tdi:n (olikohan AHU) perusmoottorilla ja pumppu&turbo/muut apulaitteet oli ykskutosesta td:stä. Hehku toimi napilla ja mikään muu siinä ei oikeestaan toiminutkaan. Olipahan viritelmä...
Lähtisin siitä, että jos laitetaan tdi niin laitetaan se sit kaikkineen ja kunnolla. Jos ei jaksa tehdä kunnolla niin laittelee sitten sen AAZ:n. Molemmista saa voimoo ulos, ja vieläpä ihan samoilla perus-periaatteilla. Käytännössä toteutustapa tietysti hieman vaihtelee.
Jos hommaat sellasen tdi:n jossa ajonesto, muista hankkia tarpeelliset rojut että saat sen sitte käyntiin...
Luulis olevan helpompi, halvempi ja toimivampi laittaa se td (jos vaikka moottori hajoaa tai bensavekotin dieselöidään tms). Menneenä kesänä hämmästelin erästä kolmoskolffia, joka oli alunperin bensakoneella ja joskus dieselöity tdi:n (olikohan AHU) perusmoottorilla ja pumppu&turbo/muut apulaitteet oli ykskutosesta td:stä. Hehku toimi napilla ja mikään muu siinä ei oikeestaan toiminutkaan. Olipahan viritelmä...
Lähtisin siitä, että jos laitetaan tdi niin laitetaan se sit kaikkineen ja kunnolla. Jos ei jaksa tehdä kunnolla niin laittelee sitten sen AAZ:n. Molemmista saa voimoo ulos, ja vieläpä ihan samoilla perus-periaatteilla. Käytännössä toteutustapa tietysti hieman vaihtelee.
Jos hommaat sellasen tdi:n jossa ajonesto, muista hankkia tarpeelliset rojut että saat sen sitte käyntiin...
No on siinä se ero, että toinen on suoraruisku, ja toinen esikammiokone.
Tapoja on moni kuten tekijöitäkin, mutta se johtohelvetti mikä TDI koneessa tullee mukana on aikamoinen (ajonesto, anturit, ecu, kaasupoljin).
Mekaaninenpumppu on ihan hyvä kun se vaan osataan tehdä oikein, sinne ei mitään 1.6TD pumppua toinna laittaa, ei kestä pitkään eikä pysty tekemään tarvittavaa painetta.
Hämeen Dieseli on tehnyt hyviä pumppuja, joissa on TDI pumpun alaosa, ja TD pumpun yläosa. Tällaisella pumpulla suoraruisku toimii mainiosti.
Tapoja on moni kuten tekijöitäkin, mutta se johtohelvetti mikä TDI koneessa tullee mukana on aikamoinen (ajonesto, anturit, ecu, kaasupoljin).
Mekaaninenpumppu on ihan hyvä kun se vaan osataan tehdä oikein, sinne ei mitään 1.6TD pumppua toinna laittaa, ei kestä pitkään eikä pysty tekemään tarvittavaa painetta.
Hämeen Dieseli on tehnyt hyviä pumppuja, joissa on TDI pumpun alaosa, ja TD pumpun yläosa. Tällaisella pumpulla suoraruisku toimii mainiosti.
vastaava tapaus: http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=179
Linkki valaisi kovasti, ja rupesin taas miettimään sitä alkuperäistä suunnitelmaa ja aaz konetta. Kone tosiaan on tulossa ihan puhtaasti viritysalustaksi enkä luonnollisesti halua tietoisesti valita sitä kalliimpaa vaihtoehtoa. Olisiko aaz sittenkin parempi vaihtoehto? Tavoitteena ensi vuonna 200+hv teholukemia..
Saako tällaisiin koneisiin mitään virimäntä-yms sarjoja jotka kestäis kokonaisuudessaan paremmin vai joutuuko näiden kanssa vaan kikkailemaan ja laittamaan juuri mainitsemallasi tavalla toisista autoista vähän kestävämpiä osia? Ovatko bensakoneissa käytetyt takomännät yms roippeet liian heppoista tavaraa dieselin puristuksiin?
Tekisi mieleni kysyä muutakin tyhmää dieselin virityksestä mutta se ei nyt liity vielä tähän aiheeseen niin jätänpä myöhemmälle..
Tekisi mieleni kysyä muutakin tyhmää dieselin virityksestä mutta se ei nyt liity vielä tähän aiheeseen niin jätänpä myöhemmälle..
Mites muuten, käyköhän tämä vertailumallina tehoille ja tilavuudelle?
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=890984
200hv olis vielä ihan katulaillinen peli :D
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=890984
200hv olis vielä ihan katulaillinen peli :D
En tiedä käykö tuo, mutta uskoisin Etelä-Afrikassa valmistetut 2.1l 120hp bensan sopivan vertailumalliksi. 120x1.2=144hp. Kyllähän tollakin voimalla tölkki liikkuu.
Noissa tuskin on tapahtunut mitään mullistavia alusta ja jarrumuutoksia koko elinkaarensa aikana. Viisaimmat jatkakoon.
e: jotain tommosta voimalukua voisi tuohon omaan pritscheniinkin ajatella...
e2: se olikin 112hp tuo 2.1 ja eurooppa. Afrikasta tuli viimeisenä tommosia:
Noissa tuskin on tapahtunut mitään mullistavia alusta ja jarrumuutoksia koko elinkaarensa aikana. Viisaimmat jatkakoon.
e: jotain tommosta voimalukua voisi tuohon omaan pritscheniinkin ajatella...
e2: se olikin 112hp tuo 2.1 ja eurooppa. Afrikasta tuli viimeisenä tommosia:
The last new T3 model was a special edition called the Microbus 2,6i Active. The Microbus was powered by a 2.6 litre, 100 kW five-cylinder powerplant
Kun mäkin vielä illalla tuota samaa mietin et miks ei se kävis, ettei siinä olis sitten jotkut tietyt rajat vaan et mitkä siihen käy vertailumalliks.
Kun mä mietin sitä että jos en nyt väärin muista että esim. Kalikastakin on tehty se Rosberg edition joka on mun mielestä se tehokkain. Mut siinä vaan mietin et onko se tehty niin että vertailukohteena on käytetty 4x4 2.0 turboa (joka on muistaakseni se kalikan tehokkain tehdaspeli)
Mutta sitten asiaan eli http://www.t3-infos.de/t3-infos_j.html on tieto mistä löytyy noi kilpijoen myös viittaavat tiedot tästä e-afrikan ihmeestä ja siellä tosiaan löytyy tieto että 136 hv paku löytyy, mutta tiedot siitä on aika puuttelliset
Tuolla on helvetin paljon infoa tölkeistä jos saksa vaan taittuu.
e. tässä vielä yksi linkki http://www.vw-bus-land.de/
Kun mä mietin sitä että jos en nyt väärin muista että esim. Kalikastakin on tehty se Rosberg edition joka on mun mielestä se tehokkain. Mut siinä vaan mietin et onko se tehty niin että vertailukohteena on käytetty 4x4 2.0 turboa (joka on muistaakseni se kalikan tehokkain tehdaspeli)
Mutta sitten asiaan eli http://www.t3-infos.de/t3-infos_j.html on tieto mistä löytyy noi kilpijoen myös viittaavat tiedot tästä e-afrikan ihmeestä ja siellä tosiaan löytyy tieto että 136 hv paku löytyy, mutta tiedot siitä on aika puuttelliset
Tuolla on helvetin paljon infoa tölkeistä jos saksa vaan taittuu.
e. tässä vielä yksi linkki http://www.vw-bus-land.de/
AKEltahan tuo selviäisi, täytyypä lähettää postia aiheesta. Oma veikkaus kyllä että Oettingerin piensarja käy verrokiksi ennemmin kuin e-afrikan malli.. Mun moottori tulee kyllä olemaan ihan nelisylinterinen kun en ole lotossa vielä voittanut oistaiseksi. Itse aiheesta lisää, kumpaa moottoria suositellaan 200+ hevostehoille?
eikai tämäkin taas mene katsastusjeesusteluks
Luulisin, että kyllä se pulkka liikkuu jo jollain tapaa jos siinä on vaikka sen tehokkaimman suomessa myydyn bensamallin tehot+20%. Sikäli kun se lakipykälien täyttäminen ja viranomaisten miellyttäminen nyt sitten on se tärkein juttu.
Selvitys vinku-intian mallien verrokki-sopivuudesta suomen viranomaisille lienee vähemmän hyödyllistä, kuin esim miettiä ja toteuttaa sellainen voimamoottori josta esim. ylempänä mainitut 160 tai 200hv:n lukemat saa pihalle, ja vielä siten että se kestää...
;)
En tiä paljonko ex-tölkissäni oli papattia parhaimpina päivinään(tuskinpa paljo mitään), mutta sen verran kuiteki että parilitranen bensapassatti joutui tyytymään kakkossijalle. Leimakin tuli joka kerta ilman mutinoita, kun ruuvas syöttöä reilusti pois, eikä huudellut turhia. Mutta eipä se kiuas moista rääkkiä pidemmän päälle sitte kestänytkään...
Luulisin, että kyllä se pulkka liikkuu jo jollain tapaa jos siinä on vaikka sen tehokkaimman suomessa myydyn bensamallin tehot+20%. Sikäli kun se lakipykälien täyttäminen ja viranomaisten miellyttäminen nyt sitten on se tärkein juttu.
Selvitys vinku-intian mallien verrokki-sopivuudesta suomen viranomaisille lienee vähemmän hyödyllistä, kuin esim miettiä ja toteuttaa sellainen voimamoottori josta esim. ylempänä mainitut 160 tai 200hv:n lukemat saa pihalle, ja vielä siten että se kestää...
;)
En tiä paljonko ex-tölkissäni oli papattia parhaimpina päivinään(tuskinpa paljo mitään), mutta sen verran kuiteki että parilitranen bensapassatti joutui tyytymään kakkossijalle. Leimakin tuli joka kerta ilman mutinoita, kun ruuvas syöttöä reilusti pois, eikä huudellut turhia. Mutta eipä se kiuas moista rääkkiä pidemmän päälle sitte kestänytkään...
juu ei tätä topiccia siihen ollut tarkoitus vetää että jeesustellaan, kunhan kysyin samalla jos joku olis tiennyt. Saan tiedot siihen kyllä konttorilta jos/kun tarvitsen.
Tuosta kestämisestä tosiaan lisää. Saako tällaisiin moottoreihin jostain kestävämpää sisustaa vai meneekö ihan säveltämiseksi jos tuntuu että kone ei sisuskaluja vaihtamatta kestä? Aaz koneen jos laitan niin siihen sitten 1z sisusjalut? Kuinka pitkälle mahtaa kestää?
Tuosta kestämisestä tosiaan lisää. Saako tällaisiin moottoreihin jostain kestävämpää sisustaa vai meneekö ihan säveltämiseksi jos tuntuu että kone ei sisuskaluja vaihtamatta kestä? Aaz koneen jos laitan niin siihen sitten 1z sisusjalut? Kuinka pitkälle mahtaa kestää?
Herätelläänpä vanhaa aihetta..
Aaz-kone on nyt hankittu..osissa. Lohko, jossa on juuri uusiksi laakeroitu (edellinen omistaja) vakioalakerta on ainoa kasassa oleva komponetti. Tämänkin tilalle on suositeltu jossain yhteydessä 1z-koneen alakertaa paremmin kestävänä!? Tarjolla olisi nyt yksi tämän foorumin myynti-palstalla ja vähän jo kauppojakin hierottiin. Laakeripukit ovat ilmeisesti tässäkin tapauksessa heikko lenkki ja siihenkin on jossain keksitty ratkaisuksi tukea pukkeja teetetyillä vastaavilla osilla jotka asennetaan pukkien päälle. Kuvakin mulla jossain on vastaavasta virityksestä mutta en nyt tähän hätään löydä. Olisiko ollut jopa bensakoneessa tuo tehtynä.. Olenko aivan hakoteillä kun ajattelen tällaisia?
Ostamassani koneessa on kannessa pieni hiusmurtuma (jota en ole itse edes vielä tarkistanut vaan myyjän kertoma juttu) ja kyselinkin jo vv-autolta ja uusi kansi venttiileineen maksaa suoraan tehtaalta ~1000€ luokkaa ja pidän sitä ihan kannattavana ostoksena koska koneesta olisi kuitenkin tarkoitus saada se 200+ (mielellään ajattelisin että lähemmäs 300 mutta kahteensataan olen jo tyytyväinen) varmatoimista hevosta ulos (mikäli se ylipäätään on edes mahdollista). Mitä mieltä? Kokeillaanko vanhaa vai suosiolla uusi tilalle. Mielellään kuitenkin tekisi kerralla hyvän paketin ettei tulisi liian kalliiksi väärien osien hajotessa -> koko motti paskana. Koneen jäähdystä parannetaan alkuun leikkaamalla auton takavalojen välinen osa "avoimeksi" eli verkko siihen jotta ilma mahdollisesti virtaisi alakautta moottoritilan läpi ja takaa ulos eikä noin kuin nyt eli moottori lämpiää keskenään umpinaisessa tilassa.
Cumminsin 12mm nestepää löytyy pumpulle ja yhteensopivaa ahdinta ja kuuleria haetaan optimaalisen tuloksen aikaansaamiseksi. Tuo nestepää ilmeisesti riittää havittelemiini tehoihin? Muutuvasiipistä ahdinta olen miettinyt mutta sillä saralla kaikki vielä aika avointa ehdotuksille. Autosta pitäisi kuitenkin pystyä ottamaan lailliset tehot (ja päästöt!) irti tällä kokoonpanolla koska auto on päivittäisessä käytössä ja syöttöjä sekä ahtoja nostamalla saada suljetulla alueella isommat tehot irti. Mieluummin haetaan hyvää teho- ja vääntöaluetta kuin isoja huipputehoja olemattomien alavääntöjen kustannuksella. Tällä autolla ei kuitenkaan kovin kovaa voi ajaa villeimmissä unelmissakaan. Voisiko kaksi pienempää ahdinta olla parempi vaihtoehto? Ahtimen/ahtimien hinta tulisi kuitenkin pysyä mieluummin lähempänä 1000€ kuin 2000€ ja mahtaako kahta pientäkään hyvää ahdinta saada sopivaan hintaan.
Välijäähdytin olisi tarkoitus sijoittaa auton alle joko moottorin etu- tai takapuolelle ja pakoputkisto joko pelkästään toiselta puolelta yhdellä vaimentimella tai sitten molemmilta puolilta kahdella vaimentimella (jolloin etuna olisi että voisi käyttää pienemmällä halkaisijalla olevaa putkea). Joka tapauksessa niin että vaimennuspönttö/pöntöt ovat moottorin sivulla eikä takana kuten nyt.
Phuuh, siinähän noita mieleen tulleita juttuja jo jonkin verran jos joku ystävällinen sielu vielä haluaisi asiassa auttaa. Villejä unelmia joista olisi tarkoitus saada totta tässä kevään/kesän aikana
Aaz-kone on nyt hankittu..osissa. Lohko, jossa on juuri uusiksi laakeroitu (edellinen omistaja) vakioalakerta on ainoa kasassa oleva komponetti. Tämänkin tilalle on suositeltu jossain yhteydessä 1z-koneen alakertaa paremmin kestävänä!? Tarjolla olisi nyt yksi tämän foorumin myynti-palstalla ja vähän jo kauppojakin hierottiin. Laakeripukit ovat ilmeisesti tässäkin tapauksessa heikko lenkki ja siihenkin on jossain keksitty ratkaisuksi tukea pukkeja teetetyillä vastaavilla osilla jotka asennetaan pukkien päälle. Kuvakin mulla jossain on vastaavasta virityksestä mutta en nyt tähän hätään löydä. Olisiko ollut jopa bensakoneessa tuo tehtynä.. Olenko aivan hakoteillä kun ajattelen tällaisia?
Ostamassani koneessa on kannessa pieni hiusmurtuma (jota en ole itse edes vielä tarkistanut vaan myyjän kertoma juttu) ja kyselinkin jo vv-autolta ja uusi kansi venttiileineen maksaa suoraan tehtaalta ~1000€ luokkaa ja pidän sitä ihan kannattavana ostoksena koska koneesta olisi kuitenkin tarkoitus saada se 200+ (mielellään ajattelisin että lähemmäs 300 mutta kahteensataan olen jo tyytyväinen) varmatoimista hevosta ulos (mikäli se ylipäätään on edes mahdollista). Mitä mieltä? Kokeillaanko vanhaa vai suosiolla uusi tilalle. Mielellään kuitenkin tekisi kerralla hyvän paketin ettei tulisi liian kalliiksi väärien osien hajotessa -> koko motti paskana. Koneen jäähdystä parannetaan alkuun leikkaamalla auton takavalojen välinen osa "avoimeksi" eli verkko siihen jotta ilma mahdollisesti virtaisi alakautta moottoritilan läpi ja takaa ulos eikä noin kuin nyt eli moottori lämpiää keskenään umpinaisessa tilassa.
Cumminsin 12mm nestepää löytyy pumpulle ja yhteensopivaa ahdinta ja kuuleria haetaan optimaalisen tuloksen aikaansaamiseksi. Tuo nestepää ilmeisesti riittää havittelemiini tehoihin? Muutuvasiipistä ahdinta olen miettinyt mutta sillä saralla kaikki vielä aika avointa ehdotuksille. Autosta pitäisi kuitenkin pystyä ottamaan lailliset tehot (ja päästöt!) irti tällä kokoonpanolla koska auto on päivittäisessä käytössä ja syöttöjä sekä ahtoja nostamalla saada suljetulla alueella isommat tehot irti. Mieluummin haetaan hyvää teho- ja vääntöaluetta kuin isoja huipputehoja olemattomien alavääntöjen kustannuksella. Tällä autolla ei kuitenkaan kovin kovaa voi ajaa villeimmissä unelmissakaan. Voisiko kaksi pienempää ahdinta olla parempi vaihtoehto? Ahtimen/ahtimien hinta tulisi kuitenkin pysyä mieluummin lähempänä 1000€ kuin 2000€ ja mahtaako kahta pientäkään hyvää ahdinta saada sopivaan hintaan.
Välijäähdytin olisi tarkoitus sijoittaa auton alle joko moottorin etu- tai takapuolelle ja pakoputkisto joko pelkästään toiselta puolelta yhdellä vaimentimella tai sitten molemmilta puolilta kahdella vaimentimella (jolloin etuna olisi että voisi käyttää pienemmällä halkaisijalla olevaa putkea). Joka tapauksessa niin että vaimennuspönttö/pöntöt ovat moottorin sivulla eikä takana kuten nyt.
Phuuh, siinähän noita mieleen tulleita juttuja jo jonkin verran jos joku ystävällinen sielu vielä haluaisi asiassa auttaa. Villejä unelmia joista olisi tarkoitus saada totta tässä kevään/kesän aikana
Laakeripukit ovat ilmeisesti tässäkin tapauksessa heikko lenkki ja siihenkin on jossain keksitty ratkaisuksi tukea pukkeja teetetyillä vastaavilla osilla jotka asennetaan pukkien päälle. Kuvakin mulla jossain on vastaavasta virityksestä mutta en nyt tähän hätään löydä. Olisiko ollut jopa bensakoneessa tuo tehtynä.. Olenko aivan hakoteillä kun ajattelen tällaisia?
Heikko lenkki on. Tuommoisia palikoita täällä päin on ruukattu laitella, kuva omasta ykskutosesta.
Toinen mikä särkyy parinsadan hepan/400nm nurkilla on kiertokanget.
Heikko lenkki on. Tuommoisia palikoita täällä päin on ruukattu laitella, kuva omasta ykskutosesta.
Toinen mikä särkyy parinsadan hepan/400nm nurkilla on kiertokanget.
Tuon tyyppisiä juuri tarkoitinkin. Jossain muuallakin nähnyt vastaavan virityksen koska noita kuvia en ollut nähnyt aiemmin. Mikähän kiertokankiin auttaisi? Eikös nuo tdi-koneen kanget pitäisi kestää pidemmälle kuin mainitsemiisi tehoihin saakka?
Juu tuollainen moottoriswappi tuli tehtyä syksyllä.. Ihan pulttaa kiinni operaatio. Vanhassa 1.6 motissa oli isompi turbo kuin 1.9 ekotd härvelissä joten laitoin sen.. Imusarjan joutuu rakentamaan uusiksi.. Muuten selviää aika helpolla.. Nyt on paineita 0.9 ja syöttöä nostettu.. Ihan mukavasti kulkee...
Tämä projekti se sen kuin jatkaa seisomistaan. Kyllä nää kamat alkaa pikkuhiljaa olemaan kasassa(alakerran vahvikkeita puuttuu) ja koko ajan jotain puuhaillut auton parissa. Voipi olla että parin kuukauden sisällä tuo jo olisi toiminnassakin. Kokoonpano tulee siis olemaan
aaz-moottori
Po-metal h-profiili kiertokanget
vahvistetut laakeripukit+stressilevy
Holset hx25
cummins 12mm nestepää
imu ja pakopuolet uusiksi
Ja kun nyt saa ensin nippuun niin coolerille on jo tehty paikka valmiiksi mutta se on vielä hommaamatta. Turbo on myös vielä kaupan hyllyllä kun ostin ensin vähän turhan järeän schwitzerin ahtimen ja 50mm hukkaportin. Kolme ylimääräistä turboa nyt siis hyllyssä ja niiden tilalle pitäisi tuo yksi vielä hommata :) Garretin gt22 vnt-ahdinta meinasin myös mutta myyjä puhui ympäri normaaliin juuri minulle sopivin speksein olevaan holsettiin joka vieläpä 400€ halvempi.. Saa nähdä kootaanko vanhoilla männillä vai joutuuko vielä porauttamaan ja laittamaan ylikoon männät..Kai siitä vielä hyvä tulee :P
aaz-moottori
Po-metal h-profiili kiertokanget
vahvistetut laakeripukit+stressilevy
Holset hx25
cummins 12mm nestepää
imu ja pakopuolet uusiksi
Ja kun nyt saa ensin nippuun niin coolerille on jo tehty paikka valmiiksi mutta se on vielä hommaamatta. Turbo on myös vielä kaupan hyllyllä kun ostin ensin vähän turhan järeän schwitzerin ahtimen ja 50mm hukkaportin. Kolme ylimääräistä turboa nyt siis hyllyssä ja niiden tilalle pitäisi tuo yksi vielä hommata :) Garretin gt22 vnt-ahdinta meinasin myös mutta myyjä puhui ympäri normaaliin juuri minulle sopivin speksein olevaan holsettiin joka vieläpä 400€ halvempi.. Saa nähdä kootaanko vanhoilla männillä vai joutuuko vielä porauttamaan ja laittamaan ylikoon männät..Kai siitä vielä hyvä tulee :P
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 23.11.2007 23:19
No niin.. omakin projekti valmistuu ehkä joskus.. kone on ollut autossa jo pitkään paikoillaan mutta kun on muussakin sisustuksessa tekemistä ihan tarpeeksi.. :(
Mutta muutama asia tosta TDI koneen laitosta tai oikeestaan se yksi.. eli kierrokset! ne ovat pienemmät TDI koneessa joten portterikaan ei kulje niin lujaa enään (mikä on ongelma autolle joka ei kulje muutenkaan lujaa!! )
jopa 1.9TD kaipaisi pidempää laatikkoa mutta sen metsästäminen on vaikeaa..
Hyvä laatikko olisi AAP joka on bensakoneesta.. paras olisi automaattilaatikko kun niissä on isoimmat välitykset.... yksi vaihtoehto on vaihtaa laatikkoon rattaita..
Mutta muutama asia tosta TDI koneen laitosta tai oikeestaan se yksi.. eli kierrokset! ne ovat pienemmät TDI koneessa joten portterikaan ei kulje niin lujaa enään (mikä on ongelma autolle joka ei kulje muutenkaan lujaa!! )
jopa 1.9TD kaipaisi pidempää laatikkoa mutta sen metsästäminen on vaikeaa..
Hyvä laatikko olisi AAP joka on bensakoneesta.. paras olisi automaattilaatikko kun niissä on isoimmat välitykset.... yksi vaihtoehto on vaihtaa laatikkoon rattaita..
Mulla on nelilovinen auto ja aiemmin se mittarin mukaan kulki 145kmh mikä on kyseiselle leijalle ihan tarpeeksi, ei sillä juuri kovempaa olisi uskaltanutkaan :) Uuden koneen perään ostin transun 5-lovisen laatikon, kai siihenkin voi viimeisen rattaan teettää uusiksi jos haluaa. Saksanmaalta saa transuun myös suoraan uusia laatikoita joilla osalla muistaakseni pääsee yli 220kmh vauhteihin mutta niiden hinnat pyörivät jossain 1,5kiloeurossa joten en itse ole sellaisista edes haaveillut. Jos joku kaipaa niin voin sen linkin jostain etsiä
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 23.11.2007 23:19
Jep.. http://www.vw-winkler.de/ <-tuolla on niitä laatikoita.. 1200-1900e.. huh.. ja rattaita..
Eli en minäkään siitä paljoa haaveile :D omassa on kanssa 4 lovinen mutta se on se 1.6D mallin lyhyt lovinen jolla se kulki kaasupohjassa 110km/h ja kone huusi leipää :D
1.6TD on sit valmistettu 4&5 lovisena joissa isoin vaihde on aikalailla sama. tosin mitä olen lueskellut ulkomaisilta sivustoilta niin moni on ollut sitä mieltä että parempi ottaa se 4 lovinen kuin 5 jotain tekemistä kestävyyden kanssa kai.....
Eli en minäkään siitä paljoa haaveile :D omassa on kanssa 4 lovinen mutta se on se 1.6D mallin lyhyt lovinen jolla se kulki kaasupohjassa 110km/h ja kone huusi leipää :D
1.6TD on sit valmistettu 4&5 lovisena joissa isoin vaihde on aikalailla sama. tosin mitä olen lueskellut ulkomaisilta sivustoilta niin moni on ollut sitä mieltä että parempi ottaa se 4 lovinen kuin 5 jotain tekemistä kestävyyden kanssa kai.....
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 57 vierailijaa