1.9 td pumpun vaihto?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

1.9 td pumpun vaihto?

ViestiKirjoittaja edisoni » 27.8.2006 15:33

Eli nyt kun alan vaihtamaan tuohon aaz koneeseen tuota syöttöpumppua, niin mitä kannattaa ottaa huomioon? Miten homma kannattaa tehdä? Tarvihteeko mitään erikoistyökaluja tai muuta?

Eli tällaisia yleisiä kysymyksiä, kun ei ole tullut ennen mokomaa vaihdettua.

Ja homman nimenähän on heittää eko-td:n pumpulla pullasorsaa ja vaihtaa tilalle oikea td:n pumppu.

Onkos nuissa pumpuissa mitään osia, mitkä kannattaa vaihtaa, kun se kerta pöydällä on?

Sitten vielä yksi; onko kaikissa aaz moteissa (mitä käytetty audi, vw) samanlaiset suutinputket?

Kiitoksia!

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 28.8.2006 10:44

Merkitse ainakin pumpun asento kiinnitysrautaan, niin ajoitusta ei tarvitse arpoa heti ensi töikseen ihan tyhjästä :). Eipä tuossa kai mitään erikoista muuten, näpy homma.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 28.8.2006 13:05

Juu, täytyypi yrittää raapustaa johonkin jotain merkkiä, että miten se on siellä köllötellyt. Mutta osaako muut antaa rakentavia vihjeitä?

apah
-
Viestit: 19
Liittynyt: 1.9.2005 23:01

ViestiKirjoittaja apah » 31.8.2006 22:07

Jos uusi pumppusi on säädettävällä hihnapyörällä(3 pulttia),älä koske keskiruuviin,siellä ei ole kiilaa.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 4.9.2006 19:37

Mutta ed. omistaja on purkanut hihnapyörän pois ja tilalla on vain sellainen pyöreä levy, missä on ne kolme kierrettä ja sellainen nelion muotoinen pala pois reunasta(siis ihan alunperinkin ollut). eli taitaa mennä pumpun ajoitus uusiksi....

apah
-
Viestit: 19
Liittynyt: 1.9.2005 23:01

ViestiKirjoittaja apah » 4.9.2006 20:47

Tehty oikein,kolosta 6mm tappi pumpun rungossa olevaan reikään,kampi ja nokka kohdalleen,hihnapyörän kolme pulttia kiinni,ajoitus siinä.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 5.9.2006 15:16

Juu, tänään kävin tuolla eräässä paikallisessa putiikissa kyselemässä asiasta ja sanoivat samoin. Mutta käyköhän to eko td:n hihnapyörä tuohon pumppuun vai käynkö hakemassa uuden?

Jakopään hihnan,kiristimet,ohjurin,kuningaspultin,kiilan ja alapään hihnapyörän jo hain.

Taidan vetäistä sen kuningaspultin sinne loctiten keskivahvalla lukitteella ja isolla räikällä/jatkovarrella. pitäisi ainakin riittää...

Onko muita hyviä vinkkejä?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 5.9.2006 19:55

Pistä vain pultti oikeaan momenttiin. Niin paljon on nähty niitä tapauksia missä on vedetty "luulis jo pysyvän" kireyteen.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 5.9.2006 20:01

KUNINGASPULTIN KANSSA EI LEIKITÄ!!

Se on ainut osa koko prkleen koneessa joka voi hajota. Sitä kunnioitetaan, sen nimeä lausuessa kumarrutaan, siltä anotaan armoa.

Ja se vedetään momenttiin, täsmälleen, eikä vähän sinnepäin.

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 5.9.2006 20:09

(KUNINGASPULTIN KANSSA EI LEIKITÄ!!)^2

Tallissa siis seisoo auto moottori paloiteltuna. Kampiakseli odottelee koneistajaa jne.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 5.9.2006 21:16

Joko vedän momenttiin tai sitten saakelnmoisella jatkovarrella niin paljon kuin jaksan. Täytyy yrittää jostain hommata momenttiavain lainaan, kun naapuri hajotti entisen oman :(

Käykös se tuo eko td:n hihnapyörä tuohon td:n pumppuun?

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 5.9.2006 21:47

sen hihnapyörän PITÄISI käydä mutta varmuutta ei tietenkään ole.pumppujen "syvyyksissä" on eroja,siis kiinnityspinnasta akselin päätyyn.pumput vierekkän ja vertailua niin se selviää....

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 18.9.2006 22:35

Noniin, nyt on sitten homma alettu ja heti herää kysymyksiä, kun eihän näiden kanssa ole tullut pelleiltyä ihan näin pitkälle;

* Ventossa on nykyään pumpun kupeessa se ajoneston solenoidi, mutta tuossa pumpussa, mikä pitää heittää paikalleen, ei ole. Ja eikä siinä ole myöskään sitä pelkkää sammutinsolenoidia tilalla, eli täytyy hakea uusi merkkiliikkeestä vissiinkin..? Eli edessä siis ajonestopalikan ohitus.

Mitenkäs porukka on toteuttanut niitä, eli onko minkälaisia piuhan vetoja sun muita?

* Siitä, mistä suutinputket lähtee pumpun takaa, niin niiden keskellä on tuossa paikalleen laitettavassa pumpussa pelkkä joku ed. omistajan löysälle jättämä tulpan oloinen. Tuossa nykyisessä pumpussa, mikä vielä köllöttää paikoillaan, tulee siihen joku solenoidin oloinen jutzka(kaksi johtoa). Mitäs tälle teen?

*Nyt paikallaan olevassa pumpussa on säädettävä hihnapyörä, ja paikalleen laitettavassa ei ole mitään. Vaihdan siis hihnapyörän nykyisestä tähän paikalleen laitettavaan, mutta mites tuon pumpun ajoituksen kanssa, kun sehän tuppaa muuttumaan?


Siinä nyt pari kysymystä ensi alkuun :D Tää on tätä kun on amatööri asialla :D

juuso65
-
Viestit: 18
Liittynyt: 9.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja juuso65 » 19.9.2006 6:25

pumppuhan "pumppaa" kun sinne "sammutus"solenoidille tulee virta....

sieltä suutinputkien keskeltä kun irrottaa sen tulpan ja laittaa ajoitusmittarin niin saa säädettyä pumpun tarkasti kohdalleen....

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 2.10.2006 16:37

Noniin, eli homma hansikkaassa. Pumppu vaihdettu ja homma pelaa. Korvakuulolla laitoin kohdalleen, mutta en tiedä, että vieläkö käyttäisi jossain tarkistuttamassa.

Nyt on ruuvattu hiukka syöttöä, ajettu karaan kiva viiste ja lisätty ahtoja hiukka.

Nyt sitten seuraavana egr tukkoon,välijäähdytintä ruuvailemaan ja jossain vaiheessa ahdinta tilaamaan...

Savua tulee aikaslailla reippaasti, kun oikein alaalta väännättää, mutta sitähän maailmaan mahtuu.

Kyllä vain rupesi vedoorikin liikkumaan ihan eri tavalla. Noh, täytyy kytkinkin vaihtaa, kun tuppaa luistelemaan ;)

Kiitoksia kaikille vinkeistä ja neuvoista! Ja erityisesti JACKHAMMERILLE, joka avusti välillä puhelimessa, niin volkkarin, kuin muidenkin dieseleiden pikku kikkailussa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa