ASV:n kanssa onkelmia

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ASV:n kanssa onkelmia

ViestiKirjoittaja JUMA » 12.8.2006 13:28

Ajelin eilen aamulla (11.8) normaalisti töihin...ja kaikki menikin MELKEIN normaalisti.
Yhtäkkiä rupesi kuulumaan pieni "pörinä". Kuulosti aivan kuin pakoputkeen olisi tullut pieni reikä yhtäkkiä. Välillä ääni muuttui "pieneksi pihinäksi". Ja eiku seuraavasta rampistä äkkiä pois kehä I:ltä. Kun auto meni vapaalla ts.kierrokset alhaalla, ääni häipyi. Pysähdyin liikennevaloihin ja samantien rupesi konehuoneesta nousemaan savua. Ei muuta ku päin punaisia Pukinmäen Esson pihaan.

Savun hälvettyä konehuoneesta huomasin, että moniurahihna alkoi olla tiensä päässä. Oli ristpaantunut aika pahasti. Siinä vaiheessa vielä toivoin, että oli mennyt vaan hihna.

Auto hinausautolla korjaamolle Keravalle. Tuomio oli aika julma:

Moniurahihnan kiristinrullan iskari oli päästäny öljyt pihalle, jonka takia oli mennyt vissiin hihna liian tiukalle joka rikkoi laturin. Tosin vielä en tiedä onko laturi täysin sohlo vai meneekö vaan laakereiden vaihdolla. Toivossa on hyvä elää.

Laturia ei ollut saatavilla heti perjantaina. Maanantaina ehkä Laakkoselta...

Korjausarvio:

Laturi 250-400€
Kiristinrulla+iskari 120€
Hihna 25€
+työtunnit

Tälle rahalle en kyllä olisi muuta paikkaa keksinyt mihin oisin laittanu... ;-)

Ei paljo naarata...

Eli onko kaikissa TDI:ssä toi kiristinrullan iskari??
Edellisessä autossa, jossa oli AJM:n moottori, en muista nähneeni tuota härpäkettä.

Joskus aikoinaan kun moottorin pesin, luulin että se on joku moottorin iskari, joka vaimentais tärinöitä...

Luulo ei ole tiedon väärti. Ja tuo tuli maksamaan aikas paljo.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 13.8.2006 20:10

Hmm minun mielestä se kyllä toimii toisinpäin eli jos siitä ne kaasut/öljyt menee pihalle niin se löystyy se hihna. Ja on se ainakin agr moottorissa se kiristin samanlainen. AJM:ssä se on erilainen systeemi kokonaan.

Asroc
-
Viestit: 69
Liittynyt: 18.7.2005 12:53

ViestiKirjoittaja Asroc » 14.8.2006 12:50

Mulla ASV:n iskarista tuli mäntä ulos eräänä talvena, ajelin sitten 60 tkm ilman iskaria (luulin kanssa moottorin "stabilaattoriksi"). Sitten auton 90tkm huollossa (tosiaan, se hajosi 30 tkm kohdalla...) huollossa laitettiin uusi ja hihna kanssa kun oli vähän kulunut. Käsitys sama kuin Patulla että kyllä se iskari kiristää. Olisko laturi alkusyyllinen?

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 14.8.2006 18:54

Dodii... Nyt olivat saaneet korjaamolla purettua kilkkeet pois.

Nyt nekin tuli siihen tulokseen, että laturi oli aiheuttanut koko sopan.
Laturi oli HALKI!! Ja laturin jumittumisen takia se oli jotenkin sitte tehnyt niin, että se iskari meni POIKKI!

Olivat Laakkoselta tilanneet osat, ku oli halvemmat laittaa alkuperäiset, kuin varaosaliikkeestä hommata. Tosin että ero oli vain muutaman euron.

Eikä ole ollenkaan paha tuntiveloitus! 45€! Muistelin että olisi ollut n.60€, mutta hyvä näin. Arvioi että n. 4tuntia laskuttavat. EI PAHA! =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa