Lämmitystolpat
Valvoja: ffp jäsenet
Lämmitystolpat
Eli työpaikalla on sähköpaalut joissa ei saisi käyttää sisätilanlämmitintä. Tänään töistä kun lähdin niin oli auto lämmityksessä ja käytän sisätilanlämmitintä pienellä teholla ja koskaan ei ole suleke paukahtanut vaikka samassa paalussa on toinenkin auto. No tänään tuon minun tolpan viereisestä tolpasta oli paukahtanut sulake vaikka siinä ei ole kun pelkkä lohkolämmitin ja yksi auto. Nainen syytti siitä heti mua että kun mä käytän lämmitintä niin sen takia sillä on paukahtanu taas sulake. Jokaisella paalulla on oma 10a tai 16a sulake. Mun tolpassa on 10a ja tämän naisen tolpassa on 16a. Kysymys kuuluu että eihän mun auton lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin voi mitenkään vaikuttaa tähän viereiseen tolppaan? Itsellä ei ole ikinä sulake paukahtanut. Sanoin tälle naiselle että sun autossa on varmaan joku oikkari,mutta ei menny jakeluun vaan väitti että sen kotona ei oo ikinä sulake paukkunut. Olisikohan siinä tolpassa jotakin vikaa??
Jos 10A sulake ei yhden auton lohkista kestä, niin jossain on kyllä vikaa. Paitsi jos tuota ei ole aiemmin sattunut niin kyse voi olla ihan sattumasta, ei sulakekaan ikuinen kapistus ole :)
Edit: Tai tolpan kuluttama virta kiertää vierekkäisen tolpan 10A sulakkeen kautta :D
Edit2: Sekoitin sulakeet keskenään...
Edit: Tai tolpan kuluttama virta kiertää vierekkäisen tolpan 10A sulakkeen kautta :D
Edit2: Sekoitin sulakeet keskenään...
Viimeksi muokannut SS, 14.2.2006 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vanha kurppa se on:) siis sen sulake on 16a eli vielä enemmän luulis että joko tolppa on rikki tai sen riisikuppi ottaa maihin:) sillä on pari kertaa jo paukahtanut. No pitää laittaa omaan vielä se 16a ja kattoa että paukahtaako sillä vielä.. Luulis että mulla paukahtais kans jos sen tolppaan tulee mun tolpan kautta virta??
Jos sun tolpassa on alunperin 10A sulake, niin et saa vaihdettua sitä 16A, koska se ei sovi sinne sulakepohjaan.
Sen pohjan voi kyllä vaihtaa, mutta se taas vaatii 2,5mm2 paksuisen syöttökaapelin, kun taas 10A riittää 1,5mm2 piuha.
10A sulake kestää 2300W kuorman ja pelkät lohkolämmittimet on yleensä luokkaa 500W, eli vielä pyörii 1800W sisätilanlämmitinkin.
16A sulake kestää 3680W kuorman, joten naapurin muijalla taitaa olla tosiaan pientä häiriötä autossaan, tai sitten reilusti yli 3000W sisätilanlämmitin :D
Em. siis pätee jos molemmilla on ihan oma tolppa, mikä ei ole riippuvainen toisesta. Jos sulakken takana on kaksi rasiaa, niin 10A tolpassa molemmille riittää 1150W ja 16A tolpassa 1840W.
Sen pohjan voi kyllä vaihtaa, mutta se taas vaatii 2,5mm2 paksuisen syöttökaapelin, kun taas 10A riittää 1,5mm2 piuha.
10A sulake kestää 2300W kuorman ja pelkät lohkolämmittimet on yleensä luokkaa 500W, eli vielä pyörii 1800W sisätilanlämmitinkin.
16A sulake kestää 3680W kuorman, joten naapurin muijalla taitaa olla tosiaan pientä häiriötä autossaan, tai sitten reilusti yli 3000W sisätilanlämmitin :D
Em. siis pätee jos molemmilla on ihan oma tolppa, mikä ei ole riippuvainen toisesta. Jos sulakken takana on kaksi rasiaa, niin 10A tolpassa molemmille riittää 1150W ja 16A tolpassa 1840W.
Juurikin niin. Todennälöisintä on että sillä sun naapurilla on piuha paskana joko autosta tai sitten siitä liitosjohdosta. Se menee/on oikosulussa ja sulakkeet paukkuu siksi. Käske korjaamaan vehkeet ennenkun palaa koko parkkipaikka.
Sun auto kuormittaa noin 1100W, eli noin 4,78A sitä tolppaa, eli saman tolpan naapurillekin jää vielä yli puolet 10A:sta.
Sun auto kuormittaa noin 1100W, eli noin 4,78A sitä tolppaa, eli saman tolpan naapurillekin jää vielä yli puolet 10A:sta.
joo,mutta siinä mun tolpassa on vielä se yks auto jossa on vaan lohkis käytössä eli 500W+500W+600W=1600W eli meillä kestää niinku pitääkin. Sitte on tämä viereisessä tolpassa oleva sulakkeiden paukuttelija:) ihmetyttäävää että kuinkahan sillä sitte kotonansa kestää sulakkeet?? Niin se väitti että kotona ei oo ikinä paukkunu..
Nyt tulee sitten todellisen sähköamatöörin kirjoitus joten ottakaa hyvä asento.
Meillä on taloyhtiössä about 9 tolppaa, joissa on 16A sulake jokaisessa. Mulla on ollu tapana käyttää sisätilalämmitintä, kuin myös naapurilla, eikä se sulake ole koskaan napsahtanut pois päältä. Yhtenä aamuna olikin sitten kolme tolppaa pimeänä vaikka kaikissa oli sulakkeet ihan ok. Talonmies selitti että "lähtöpäässä on yks sulake kolmea tolppaa kohti ja ku otetaan tarpeeksi virtaa niin SE napsahtaa", eli kun watteja kertyi kolmeen tolppaan tarpeeksi niin...ehh?
Tästä seuraus; monenlaisissa urakoissa ja toivottomissa töissä olen ollut mutta olihan se hommaa sahata tuommonen 10-vuotias diesel-opel käyntiin -25C pakkasessa ilman lämmitystä. Hehkutin varmaan kolmesti ja sahasin konetta käyntiin useita kertoja, piti startilla avittaa yhteensä varmaan minuuttikaupalla ja sitten kun sain auton tulille niin oli savua piha täys ;) Kyllähän tässä joutas jo siirtymään takasin bensavolkkareihin ja heittää nämä pelleilyt pois....
Meillä on taloyhtiössä about 9 tolppaa, joissa on 16A sulake jokaisessa. Mulla on ollu tapana käyttää sisätilalämmitintä, kuin myös naapurilla, eikä se sulake ole koskaan napsahtanut pois päältä. Yhtenä aamuna olikin sitten kolme tolppaa pimeänä vaikka kaikissa oli sulakkeet ihan ok. Talonmies selitti että "lähtöpäässä on yks sulake kolmea tolppaa kohti ja ku otetaan tarpeeksi virtaa niin SE napsahtaa", eli kun watteja kertyi kolmeen tolppaan tarpeeksi niin...ehh?
Tästä seuraus; monenlaisissa urakoissa ja toivottomissa töissä olen ollut mutta olihan se hommaa sahata tuommonen 10-vuotias diesel-opel käyntiin -25C pakkasessa ilman lämmitystä. Hehkutin varmaan kolmesti ja sahasin konetta käyntiin useita kertoja, piti startilla avittaa yhteensä varmaan minuuttikaupalla ja sitten kun sain auton tulille niin oli savua piha täys ;) Kyllähän tässä joutas jo siirtymään takasin bensavolkkareihin ja heittää nämä pelleilyt pois....
Lämmitystolpat on yleensä suojattu omalla sulakkeellaa (10/16A) + uudemmissa vikavirtasuoja. Kuitenkin myös tolppiin tuleva syöttö on jonkin "pääsulakkeen" takana, yleensä esim. rivitalo käytössä 25/35A. Kun yksi vaihe on jaettu 3 tolpalle joita kuormitetaan riittävästi palaa tuo pääsulake kokonaisvirran ylittäessä sulakkeen virrankeston.
Tolpassa 16A sulake
3 tolpan lähtösulakkeet 35A
Jos kaikkia kolmea tolppaa kuormitetaan tasaisesti keskiarvoksi tolppaa kohden saadaan ainoastaan 11.7A ja tällöin "pääsulake" palaa polttamatta yksittäisen tolpan 16A sulaketta.
Tolpassa 16A sulake
3 tolpan lähtösulakkeet 35A
Jos kaikkia kolmea tolppaa kuormitetaan tasaisesti keskiarvoksi tolppaa kohden saadaan ainoastaan 11.7A ja tällöin "pääsulake" palaa polttamatta yksittäisen tolpan 16A sulaketta.
no niin nyt tuli asiaan se selvyys että vika ei ole se että mä käytän sisätilanlämmitintä. Meidän työpaikan laitosmies kävi vaihtamassa jokaiseen tolppaan nyt 16A sulakkeet. Se sano mulle että yhdessä tolpas jos on 4 autoa ja kaikki käyttää sisätilanlämmitintä niin sitte paukahtaa sulakkeet. Sitte se mainitsi kans tosta pää sulakkeesta joka on jossaki meillä työpaikan sisällä niin se paukahtaa jos kaikki käyttäis tota sisätilanlämmitintä:) Katoin vaan tos että sillä muijalla on joku halppis roikka siinä välis vielä ennen tolppaa että varmaan se vetää vähä oikkariin.. No tuli tämäkin jo selväksi. Paukutelkoot se sulakkeitansa ja starttailee riisikuppiansa kylmänä..
Itse oon joskus joutunu taisteleen samaa tolppaa käyttävän naapurin kanssa, kun se huomasi että mulla oli ikkunat sulana ja välillä sitte sulake poksahteli... selvis että naapurilla oli johto oikkarissa...eikä mun sisätilanlämppäristä.
Jos sillä vielä poksahtaa sulake, niin tarjoa sille rautanaulaa sulakkeen tilalle! ;-) ei ainakaan "sulake" poksahda tolpasta! =)
Jos sillä vielä poksahtaa sulake, niin tarjoa sille rautanaulaa sulakkeen tilalle! ;-) ei ainakaan "sulake" poksahda tolpasta! =)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”