Corradon nopeusmittari puuhastelee omiaan

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kehno
-

Corradon nopeusmittari puuhastelee omiaan

ViestiKirjoittaja Kehno » 7.12.2005 17:22

On tuo nopeusmittari tehnyt välillä sellaista omaa kivaansa, että näyttää nollaa aikansa ja sitten lähtee osoittamaan oikein nopeutta. Yleensä tämä tapahtuu kun paikaltaan lähdetään ja jossain 60 km/h:n vauhdissa se heräilee henkiin. On se joskus viä menny nollille vauhdistakin (vissiin kerran tai kaksi) ja noussut sieltä taas omia aikoja osoittamaan oikeaa lukemaa.
Oliskohan tuossa sitten ongelmana anturi vaiko mittari vai joku muu? Mittaristona on tämä elektroninen malli.
Yritin löytää söörtsillä sopivaa topicia, mut ei tuntunu olevan. Tuleekos muuten noille kulutusmittareille jne sit tuolta nopeusmittarilta tuo nopeustieto? Siis meneekö noi oikein, jos vain nopeusmittari on särki?

TheEnemy
-

ViestiKirjoittaja TheEnemy » 7.12.2005 18:08

Itsellänikin on corradon nopeusmittarissa jotain häikkää. Neule heiluu edes takaisin pienissä nopeuksissa, ja vasta aika tarkalleen 60 km/h kohdalla alkaa toimia kunnolla.

OT: oli hauskaa kakkos vaiheen liukkaalla radalla kun käskettiin ajaa nopeutta x ja mittari huitoo mitä sattuu :)

Junnu VR6
-

ViestiKirjoittaja Junnu VR6 » 7.12.2005 22:14

Mulla on nopeus mittari rikki. Mittari nousee hieman kovemmilla nopeuksilla (80-).
En tiedä mistä ja miten mittariston läpi oli mennyt huomattava määrä virtaa. Maadoitus puolella ruskea ja ruskea/harmaa johto oli sulanu muihin johtoihin kiinni.
Mittarin puolella oli juotokset antanut periksi kyseisistä nastoista. Eilen koitettiin laittaa kierrosluku mittari noupeuden paikalle ja sama homma jatkui eli mittarin keloissa ei ole vikaa. Paikallistimme vian piirilevyn päällä olevaan pienempään piirilevyyn joka on kiinni parilla kymmenellä nastalla Lue vaikea korjata. Vaikka piirilevyn saisi mittarista irti niin luultavasti korjaus on mahdotonta tuntemattomien komponenttien takia.

Korjaus ehdotuksen kannattaa tarkistaa johdot mittarin puolelta sekä nopeus anturi vaihdelaatikon päältä.

Kehno
-

ViestiKirjoittaja Kehno » 7.12.2005 22:49

Junnu VR6: Tarkotatko, että tuo parikymmennastainen judanssi on piirilevy vai pelkkä IC-piiri? Mä ku en o kattonu tonne mittariston sisuksiin koskaan, ni en tie. Jos viittit kattoo lukeeks siin yleensäkään mitään, jos se on IC-piiri. Voishan sitä kokeilla jos sellaisia löytyy jostain. Tietty jos sulla ois kuvaa tosta ni vois ihmetellä itekin tuota.

Mä olen käsittänyt, että tuolta anturilta tulis jonkinlaista eritaajuista signaalia nopeuden mukaan. Tuollai on ainakin joskus itse tullu tehtyä yksinkertaisia nopeudenmittauksia. Pitänee hakea skooppi töistä joku päivä ja ihmetellä. Tuota on vain pirullinen tutkia, kun vielä tällä hetkellä kovin harvoin esiintyy tuota ongelmaa.

E: Typoja

Junnu VR6
-

ViestiKirjoittaja Junnu VR6 » 12.12.2005 12:19

Tarkoitin ihan fyysistä piirilevyä. Kyseisen piirilevyn päällypuoli on täynnä vastuksia sekä muutama zener diodi ym..
Otan kuvia kun vaan kiireiltäni kerkiän..

Niin tuo nopeusmittari toimii kahdella kelalla toinen nostaa mittaria pienemmillä nopeuksilla ja toinen suuremmilla. Koitettiin säädettävällä virtalähteellä nostaa tota nop.mittaria sekä kierrosmittaria mutta emme saaneet mittareita nousemaan yli 50 km/h.. Jännitettä oli tuolloin 12 V ja Virranrajoitus oli 2 A paikkeilla..

Kehno
-

ViestiKirjoittaja Kehno » 19.12.2005 9:50

Oletko varma, että tuo mittari toimii siten, että pienillä käytetään eri kelaa kuin suurilla nopeuksilla?
Itse uskoisin, että tuo mittari on ihan analoginen differentiaalinen virta/jännitemittari. Tietenkin tämä on ihan villi veikkaus, kun ei ole tietoa tuosta mittaria edeltävästä kytkennästä saati sitten muutakaan kokemusta koko mittarista. Ei niiden kelojen kuitenkaan mun mielestä (toki voin olla väärässä) pitäisi tarvita virtaa kovinkaan paljon. Käsittääkseni tuon mittarin ei pitäisi missään tapauksessa (paitsi vika) tarvita virtaa milliampeereja enempää.
Differentiaalinen mittari mittaa kelojen virtojen eroa, joten mittari ei liiku jos sama virta menee kumpaankin kelaan.
Jos kelat vanhuuttaan tai muuten vaan ovat hankkiutuneet oikosulkuun, voi tuolla olla hetkellisesti suurikin virta. Tämä voisi selittää nuo palaneet johteet. Samalla veikkaisin, että jotain muutakin on hajonnut.
Ja korostan, että tämä on ihan puhtaasti mutua. :)
Oman nopeusmittarin sekoilu todennäköisesti johtuu tuosta anturista tuolla vaihdelaatikon hollistoilla, koska vika on on/off-luonteinen. Analogiset viat uskoisin näkyvän juurikin tuolla sinun kuvaamalla tavalla. No, on tietysti aina mahdollisuus, että mittarille menevä käyttöjännite tai signaali jostain syystä katkeilee.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”