Olen kuullut, että EGR venttiili olisi mahdollista "tukkia" softalla. Pitääkö tämä paikkansa ja miten se tehdään? Entä onko vaikutukset oikeasti samanlaisia kuin mekaanisessä tukkimisessa?
Miten muuten on perusteltavissa, että tehoa tulee lisää jos EGR:n tukkii? Eikös kuitenkin täys kaasulla kiihdyttäessä egr mene kiinni, jolloin koneeseen virtaa vain puhdasta ilmaa?
EGR softallinen tulppaus
Valvoja: ffp jäsenet
Channel 3: EGR
To decrease the EGR rate, increase the number to the highest possible value (typically 33768).
This will prevent/slow down the intake manifold clogging problem and reduce smoke.
Though the MAF at idle is still within specifications (370 mg/h) do not use this adaptation on the road :-)
Again, this EGR setting is for off-road use only !
Siis tuo kohtako?
Kaverilla on ilmeisesti tehty noin ja auto on normi ajossa, aiheutuuko tuosta ongelmia?"Though the MAF at idle is still within specifications (370 mg/h) do not use this adaptation on the road :-)
Again, this EGR setting is for off-road use only ! "
To decrease the EGR rate, increase the number to the highest possible value (typically 33768).
This will prevent/slow down the intake manifold clogging problem and reduce smoke.
Though the MAF at idle is still within specifications (370 mg/h) do not use this adaptation on the road :-)
Again, this EGR setting is for off-road use only !
Siis tuo kohtako?
Kaverilla on ilmeisesti tehty noin ja auto on normi ajossa, aiheutuuko tuosta ongelmia?"Though the MAF at idle is still within specifications (370 mg/h) do not use this adaptation on the road :-)
Again, this EGR setting is for off-road use only ! "
Oma auto kulkee esim. 60-120km/h välin n. 1s paremmin kun EGR:n alipaineletkun tulppaa. En tiedä mihin perustuu mutta olen kellotanut kys. välin muutamaan kertaan tulpattuna/ilman samalla tienpätkällä ja ero on ollut joka kerta havaittavissa. En tiedä mihin perustuu sillä käsittääkseni täyskaasulla EGR:n ei pitäisi vaikuttaa.
VAG-comilla säätäessä en havainnut ainakaan omassa PD-koneessa eroa suorituskyvyssä, ehkä alakierroksilla (alle 2000rpm) hieman vakioasetusta vireämpi.
Autossa on lisäksi tehoboksi. Niin ja tulpatessa tulee vikakoodi n. parin viikon ajelun jälkeen. Valo sammuu parin käynnistyskerran jälkeen ja koodin saa pois vag-comilla.
VAG-comilla säätäessä en havainnut ainakaan omassa PD-koneessa eroa suorituskyvyssä, ehkä alakierroksilla (alle 2000rpm) hieman vakioasetusta vireämpi.
Autossa on lisäksi tehoboksi. Niin ja tulpatessa tulee vikakoodi n. parin viikon ajelun jälkeen. Valo sammuu parin käynnistyskerran jälkeen ja koodin saa pois vag-comilla.
Tuntuu että sykli on se viikko/pari omassa kulkineessa. Tilanne jossa valo syttyy on itsellä ollut aina samanlainen eli yleensä hidastaessa kun nostaa jalan kaasulta ja antaa rullata vaihde päällä niin saattaa syttyä. Sitten valo sammuu taas parin käynnistyksen jälkeen ja pysyy poissa pidemmän aikaa kunnes seuraavan kerran syttyy.. (en tietty käynnistele autoa useita kertoja laakista vaan ajelen sitten valo päällä ja annan hävitä itsestään seuraavien käynnistysten yhteydessä)
Nuo vikamuistit voi sitten nollailla jos tarkistelee koodeja silloin tällöin tai on muuten asiaa vag-comille. Jos sitten muutoin tulisi häiriövalo tai auton kulussa ilmenisi ongelmia niin vag-comilla voi tarkistaa asian jotta mielenrauha säilyy..
Tuo vikakoodi ei ilmeisesti ole (tai ainakaan tunnu olevan) sellaista luokkaa että auto muutoin menisi mitenkään "vikatilaan" vaan ainoastaan loggaa koodin.
Nuo vikamuistit voi sitten nollailla jos tarkistelee koodeja silloin tällöin tai on muuten asiaa vag-comille. Jos sitten muutoin tulisi häiriövalo tai auton kulussa ilmenisi ongelmia niin vag-comilla voi tarkistaa asian jotta mielenrauha säilyy..
Tuo vikakoodi ei ilmeisesti ole (tai ainakaan tunnu olevan) sellaista luokkaa että auto muutoin menisi mitenkään "vikatilaan" vaan ainoastaan loggaa koodin.
No ainakin mekaanisella tulppaamisella turbon kaunis laulu alkaa kuulua heti alhaalta vedätettäessä, eli kaikki kaasu purkautuu ulos turbiinin siipien kautta / ei kierrä kannen kautta. Tällöinhän, silkalla landelogiikalla perusteltuna voimme päätellä, että turbo on voimallisemmin mukana alusta alkaen.
ittellä imusarjan päässä oleva paperitiiviste on alkanut vuotaa egr:n mekaanisen tulppauksen jälkeen... hui hai , että huolettaa =)
ittellä imusarjan päässä oleva paperitiiviste on alkanut vuotaa egr:n mekaanisen tulppauksen jälkeen... hui hai , että huolettaa =)
.
No joo, palattasko aiheeseen vielä.
Tässä tarvittais nyt vähän uskonvahvistusta. :-)
Kierrätys toimii pakosarjan paineella.
Silloin sen täytyy pelata jotenkin yhteen ahtopaineen säädön kanssa.
Pakokaasut ei lähde kiertämään takaisin, jos pakosarjan paine ei ole suurempi, kun ahtopaine.
Ahtopaineen säätösiivet kiinni -> suuri pakopaine -> egr venttili auki.
Ahtopaineen säätö auki -> pieni pakopaine -> egr kiinni.
Meneekö näin.
Tasakaasulla, kun tehoa ei tarvita, kuitenkaan kierrätys ei voi toimia.
Kiihdytyksessä, kun tehoa taas tarvittaisiin, kierrätys toimii.
Ei kait tämä voi näin olla.
Ihan hanurista.
Mitenkäs tyhjäkäynti on järjestetty.
Ilmeisesti ohjelma kääntää siivet jossain vaiheessa kiinni, ja egr,n auki ? Vai
Missään ei kitenkaan ole anturia, joka todella mittaisi pakosarjan painetta, ja vertasi sitä imusarjaan.
Kun auto lastutetaan -> ahtopaine nousee -> pakopaine nousee -> kierrätys toimii "ylikierroksilla".
Jos pakopaine kuitenkin nousee huimaaviin lukuihin, pienestä ahtimesta johtuen, niin ilmeisesti on mahdollista, ettei ohjelmallinen tulppaaminen riitä.
Tällöin kierrätyksen tukkimisellakin voidaan saada etua ?
Sitten jo päästään varsinaiseen asiaan.
Kun ahdin on vaihdettu "riittävän" isoon.
Ahtopaine on nostettu, pakopaine pysyy ainakin lähelle vakiota.
Kierrätyksen toimintahan vaan vaikeutuu tässä tilanteessa. vai
Elikkäs ohjelmallinen tulppaaminen vielä "riittää".
.
No joo, palattasko aiheeseen vielä.
Tässä tarvittais nyt vähän uskonvahvistusta. :-)
Kierrätys toimii pakosarjan paineella.
Silloin sen täytyy pelata jotenkin yhteen ahtopaineen säädön kanssa.
Pakokaasut ei lähde kiertämään takaisin, jos pakosarjan paine ei ole suurempi, kun ahtopaine.
Ahtopaineen säätösiivet kiinni -> suuri pakopaine -> egr venttili auki.
Ahtopaineen säätö auki -> pieni pakopaine -> egr kiinni.
Meneekö näin.
Tasakaasulla, kun tehoa ei tarvita, kuitenkaan kierrätys ei voi toimia.
Kiihdytyksessä, kun tehoa taas tarvittaisiin, kierrätys toimii.
Ei kait tämä voi näin olla.
Ihan hanurista.
Mitenkäs tyhjäkäynti on järjestetty.
Ilmeisesti ohjelma kääntää siivet jossain vaiheessa kiinni, ja egr,n auki ? Vai
Missään ei kitenkaan ole anturia, joka todella mittaisi pakosarjan painetta, ja vertasi sitä imusarjaan.
Kun auto lastutetaan -> ahtopaine nousee -> pakopaine nousee -> kierrätys toimii "ylikierroksilla".
Jos pakopaine kuitenkin nousee huimaaviin lukuihin, pienestä ahtimesta johtuen, niin ilmeisesti on mahdollista, ettei ohjelmallinen tulppaaminen riitä.
Tällöin kierrätyksen tukkimisellakin voidaan saada etua ?
Sitten jo päästään varsinaiseen asiaan.
Kun ahdin on vaihdettu "riittävän" isoon.
Ahtopaine on nostettu, pakopaine pysyy ainakin lähelle vakiota.
Kierrätyksen toimintahan vaan vaikeutuu tässä tilanteessa. vai
Elikkäs ohjelmallinen tulppaaminen vielä "riittää".
.
Jostain luin että noissa olisi jonkinnäköinen EGR-kartta ohjelmoituna jonka mukaan sitten ecu säätelee tuota egr:n toimintaa, ohjaushan tapahtuu alipainepumpun avulla ja saa pois pelistä kun alipaineletkun tulppaa -> vikakoodi. Uudemmissa autoissa myös on ns. anti-shudder valve jota etenkin uusissa pumppareissa kuulemma säädetään myös EGR:n toiminnan aikana jotta pakokaasujen kierrätys tehostuisi entisestään. Tämä saattaa luoda mielenkiintoisia kuvioita jos ainoastaan toinen on tulpattu. Molemmat voi kytkeä pois pelistä mutta tällöin kone ravistaa jonkin verran sammuttaessa koska "antiravistus"-läppä ei toimi. Itse laitoin auton takaisin vakioksi nyt kun alko kyllästyttää tuon kanssa pelailu, vag-com säätö on päällä josko siitä olisi edes pientä apua, ainakin vag-com näyttää ilmamäärän kasvaneen tyhjäkäynnillä 370mg hujakoille (+/-500mg tulpattuna)..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa