Corrado käynnistys, pätkintä ja öljy 120 astetta missä vika
Valvoja: ffp jäsenet
Corrado käynnistys, pätkintä ja öljy 120 astetta missä vika
Alkaa pikku hiljaa tuo paska ottamaan päähän. Corrado G60 -89.
1. Kaikkihan alkoi siitä että.... Kun auton käynnisti kylmänä se meinasi aina sammua kun nosti jalan kaasulta. Tyhjä käynti seilasi 0-1500 kierroksen välillä. Ajotietokone näytti kulutukseksi 20-99 litraa/100km ja bensa haisee.
Koneen lämmettyä tyhjäkäynti oli melkein normaali, ehkä hieman korkea. Kun otti co-säätimen piuhan irti kylmänäkin käynnistyi kunnolla.
Niin ja nakuttaa joillain kierros alueilla.
Toisinaan vaihdetta vaihtaessa kierrokset laskeutuivat todella ärsyttävän hitaasti.
Mitattu:Co-säätimen 3.johto ruskea-valkoinen jännite 0.04V pitäs olla 5V. Nakutus anturilla 1. johto jännite 0.04V pitäis kai olla 0.6V. Muiden antureiden arvot näyttäisi olevan kohdallaan. Mitattu antureilta sekä digifantiln 25 napaisesta liittimestä.
Tätä vikaa varten vaihdettu: co-säädin, moottorin lämpötunnistin, bensan suodatin, tulpat, puola, pyörijä, moottorinohjaus rele, akku, lambda ja nakuanturi voi olla että jotain vielä unohtui mainita. Alipaine vuodot tarkastettu. Tyhjäkynti venttiili/moottori puhditettu.
Puolan vaihdon jälkeen toimi paremmin vähän aikaa. Paljon pitäisi olla tulpanjohtojen resistanssi. Mulla 6 k ohmia.
----------------------
2.Nyt tuli sitten uusi vika. alkoi tuossa ihan kunnolla nykimään.Moottori öljyn lämmöt huitelee ajaessa 105-120 astetta ja jos tyhjä käynnillä seisoo, lähelle 130 astetta. Sitten äsken kun oli pakko ajaa hallilta kotiin hävitti hetkellisesti ahtoja, samalla öljyn lämpö pomppi 105-125 astetta.
Tätä vikaa korjattu: lämpö anturi, moottorin pesul FORTE MOTOR FLUSHilla, uudet öljyt ja suodatin.
Tuo öljyn lämpötila juttu olis pakko saada jotenkin kuriin ei muuten uskalla ajella. Alkaa ideat loppumaan... Löytyiskö teiltä?
1. Kaikkihan alkoi siitä että.... Kun auton käynnisti kylmänä se meinasi aina sammua kun nosti jalan kaasulta. Tyhjä käynti seilasi 0-1500 kierroksen välillä. Ajotietokone näytti kulutukseksi 20-99 litraa/100km ja bensa haisee.
Koneen lämmettyä tyhjäkäynti oli melkein normaali, ehkä hieman korkea. Kun otti co-säätimen piuhan irti kylmänäkin käynnistyi kunnolla.
Niin ja nakuttaa joillain kierros alueilla.
Toisinaan vaihdetta vaihtaessa kierrokset laskeutuivat todella ärsyttävän hitaasti.
Mitattu:Co-säätimen 3.johto ruskea-valkoinen jännite 0.04V pitäs olla 5V. Nakutus anturilla 1. johto jännite 0.04V pitäis kai olla 0.6V. Muiden antureiden arvot näyttäisi olevan kohdallaan. Mitattu antureilta sekä digifantiln 25 napaisesta liittimestä.
Tätä vikaa varten vaihdettu: co-säädin, moottorin lämpötunnistin, bensan suodatin, tulpat, puola, pyörijä, moottorinohjaus rele, akku, lambda ja nakuanturi voi olla että jotain vielä unohtui mainita. Alipaine vuodot tarkastettu. Tyhjäkynti venttiili/moottori puhditettu.
Puolan vaihdon jälkeen toimi paremmin vähän aikaa. Paljon pitäisi olla tulpanjohtojen resistanssi. Mulla 6 k ohmia.
----------------------
2.Nyt tuli sitten uusi vika. alkoi tuossa ihan kunnolla nykimään.Moottori öljyn lämmöt huitelee ajaessa 105-120 astetta ja jos tyhjä käynnillä seisoo, lähelle 130 astetta. Sitten äsken kun oli pakko ajaa hallilta kotiin hävitti hetkellisesti ahtoja, samalla öljyn lämpö pomppi 105-125 astetta.
Tätä vikaa korjattu: lämpö anturi, moottorin pesul FORTE MOTOR FLUSHilla, uudet öljyt ja suodatin.
Tuo öljyn lämpötila juttu olis pakko saada jotenkin kuriin ei muuten uskalla ajella. Alkaa ideat loppumaan... Löytyiskö teiltä?
No jos se CO-potikan kolmas johto on se mistä tulee +5v lämpötila-anturille ja potikalle, ja siitä ei sitä tule niin varmaan on boksissa matoja. Olettaen että olet mitannut sen tosiaan boksin liittimeltä niin että se johtoliitin on ollut irroitettuna.
Boksit saa helpolla rikki jos on moottorin maadoitus huono.
Boksit saa helpolla rikki jos on moottorin maadoitus huono.
Onkohan tuolla nyt jotain ihan perustavan laatuista vikaa koneen sähköissä? Mieluusti epäilisin maadoitusvikaa jossain, jos kerran useassa anturissa on jotain mitattavaa ongelmaa ja öljyn lämpöanturin, että ahtomittarin lukemat pomppii ja kone pätkii. Tarkista nyt vielä kerran boksin, mittaristion, koneen ja rungon maadoitukset.
Tuohon öljyn läpötilaan on kyllä vaikea luottaa, varsinkin kun se on noin hyppii, eli tuskin se on oikeasti niin korkea.
Tuohon öljyn läpötilaan on kyllä vaikea luottaa, varsinkin kun se on noin hyppii, eli tuskin se on oikeasti niin korkea.
Ei maata jännitemittauksella mitata, vaan vastusalueella nastasta runkoon tai akun miinus napaan. Se häviävän pieni jännite tulee luultavasti boksin virrankulutuksesta ja sen aiheuttamasta jännitehäviöstä maata vastaan. 0,3 V ei vielä tee mitään, koska 13,5 V - 0,3 V = 13,2 V. Tämä tietty silloin kun boksissakin on virrat. Jännitemittaus toki tuo silloin lisäarvoa, jos jostain syystä siellä maadotuspuolella on vastusta, esim. johdin hapettunut sisältä liki poikki tai joku liitos todella huonossa hapessa.
Käytännössä kaikki ruskeat johdot voi mitata runkoon, koska ruskea on VW:ssä aina maa. No ehkä vanhimmissa voi olla jotain muuta, mutta uudemmissa mihin olen törmännyt on näin.
Käytännössä kaikki ruskeat johdot voi mitata runkoon, koska ruskea on VW:ssä aina maa. No ehkä vanhimmissa voi olla jotain muuta, mutta uudemmissa mihin olen törmännyt on näin.
Niin ...tuliko johtimet + virranjakajan kansi vaihdettua ?
Itsellä oli tuota nykimis ongelmaa ....ja "tyhmänä" tee se itse miehenä tuli uusittua sähköpuolta ihan uudeksi , kun olisi riittänyt ihan pikainen käynti autosähköliikkeessä (n.45 euroa)...jossa sitten todettiin alle 10tuhatta/km ajettu "uusi" tulppa rikkinäiseksi.
vikakoodeja ei autostasi pysty lukemaan , mutta saa ne siellä tuollaisen "perinteisen" testilaitteiston kiinni , jossa selviää tuleeko sitä kipinää ja millaista se on ..... mutta kokeile nyt noi johtimet ja kansi jos ei vielä vaihdettu
Itsellä oli tuota nykimis ongelmaa ....ja "tyhmänä" tee se itse miehenä tuli uusittua sähköpuolta ihan uudeksi , kun olisi riittänyt ihan pikainen käynti autosähköliikkeessä (n.45 euroa)...jossa sitten todettiin alle 10tuhatta/km ajettu "uusi" tulppa rikkinäiseksi.
vikakoodeja ei autostasi pysty lukemaan , mutta saa ne siellä tuollaisen "perinteisen" testilaitteiston kiinni , jossa selviää tuleeko sitä kipinää ja millaista se on ..... mutta kokeile nyt noi johtimet ja kansi jos ei vielä vaihdettu
Joo ei noita piuhoja eikä kantta ole tullu vielä vaihdettua. Pitää varmaan vaihtaa nekin. tässä ku vielä vähän aikaa noita vikoja etsii niin alkaa auto olla uusi, ku kaikki osat vaihtuu. Viikonlopun vedän huilia ja lähden reissuun LINJA-AUTOLLA.... Ens viikon alusta taas kotteron kimppuun. Kaikki korjaus ehdotukset on tervetulleita. Maanantaina lähden niitä sitten tutkimaan.
Niin ja öljynlämmöt on mysteeri. Pitää mitata maanantaina öljynpaineet.
Niin ja öljynlämmöt on mysteeri. Pitää mitata maanantaina öljynpaineet.
Aikaa kulunut ja vika paikallistettu tuohon moottorinohjausyksikköön. Pakko olla, koska naku-, co- ja lambda anturille ei tule jännitteet oikein. Käy todella rikkaalla. Saatiin pakokaasutestistä läpi irrottamalla lambdan johto.
Mistä tilalle uusi(käytetty) digifantti. Fantin pitäisi olla se eka (DF1) versio. Tuossa noita sarjanumeroita C 261 200 280 ja 037 906 022 B, tollaset löytyy kannesta.
Mistä, mitä maksaa. Mites tuo Megasquirt. Muita vaihtoehtoja?
Mistä tilalle uusi(käytetty) digifantti. Fantin pitäisi olla se eka (DF1) versio. Tuossa noita sarjanumeroita C 261 200 280 ja 037 906 022 B, tollaset löytyy kannesta.
Mistä, mitä maksaa. Mites tuo Megasquirt. Muita vaihtoehtoja?
MegaSquirt on oiva ratkaisu, jos autot on harrastus. Käyttöautoon ei ehkä kannata ruveta laittamaan, mutta se on tietusti itsestä ja mielenkiinnosta kiinni.
Oletko ne maadoitukset tarkistanut? Paska nakki, jos ei toimi uudella boxillakaan. Jos mittaat boxin maa-liittimestä runkoon ja saat 0.3V niin maadoitus on huono tai johdin on aivan alimitoitettu. Kokeile ensin laittaa yleivmittarin navat yhteen ja katso, onko kalibrointi kohdallaan. Jos mittari näyttää 0.3V mittanavat yhdessä niin 0.3V=0V. Mittaa myös vastus (ohmisuus) boxin maa-liittimeltä runkoon. siinä ei pahemmin yli 0.1 ohm saisi olla. Tässä myös mittarin kalibrointimittaus! Nastat yhteen ja lukema ylös. Todellinen vastut on sitten mittarin lukema miinus "virhe".
Esim.1
Jännite Boxin maa - runko 0.3V. Mittarin lukema mittanastat yhdessä -0.2V. Todellinen jännite 0.3V-(-0.2V)=0.5V. Boxin kuluttama virta (arvaus!) 500mA, johtimien ja liitosten vastus 0.5V/0.5A=1 ohm. Eli aivan liikaa.
Esim.2
Vastus Boxin maa - runko 0.2 ohm. Mittarin lukema mittanastat yhdessä 0.2 ohm. Todellinen vastus 0.2-0.2=0.0 ohm. Tätä luokkaa lukeman pitäisi olla.
Ota myös huomioon, että markan mittarilla on markan mittarin epätarkkuus. Esim. +-2% ja +-2 lukemaa. Lukemalla 1.00V se tarkoittaa, että jännite on vähintään 1.00V*0.98-0.02 = 0.96V ja enintään 1.00V*1.02+0.02 = 1.04V.
Oletko ne maadoitukset tarkistanut? Paska nakki, jos ei toimi uudella boxillakaan. Jos mittaat boxin maa-liittimestä runkoon ja saat 0.3V niin maadoitus on huono tai johdin on aivan alimitoitettu. Kokeile ensin laittaa yleivmittarin navat yhteen ja katso, onko kalibrointi kohdallaan. Jos mittari näyttää 0.3V mittanavat yhdessä niin 0.3V=0V. Mittaa myös vastus (ohmisuus) boxin maa-liittimeltä runkoon. siinä ei pahemmin yli 0.1 ohm saisi olla. Tässä myös mittarin kalibrointimittaus! Nastat yhteen ja lukema ylös. Todellinen vastut on sitten mittarin lukema miinus "virhe".
Esim.1
Jännite Boxin maa - runko 0.3V. Mittarin lukema mittanastat yhdessä -0.2V. Todellinen jännite 0.3V-(-0.2V)=0.5V. Boxin kuluttama virta (arvaus!) 500mA, johtimien ja liitosten vastus 0.5V/0.5A=1 ohm. Eli aivan liikaa.
Esim.2
Vastus Boxin maa - runko 0.2 ohm. Mittarin lukema mittanastat yhdessä 0.2 ohm. Todellinen vastus 0.2-0.2=0.0 ohm. Tätä luokkaa lukeman pitäisi olla.
Ota myös huomioon, että markan mittarilla on markan mittarin epätarkkuus. Esim. +-2% ja +-2 lukemaa. Lukemalla 1.00V se tarkoittaa, että jännite on vähintään 1.00V*0.98-0.02 = 0.96V ja enintään 1.00V*1.02+0.02 = 1.04V.
-
- -
- Viestit: 112
- Liittynyt: 10.6.2004 21:56
Eikös tuo hieman riipu lauhduttimesta ja termostaatista. Ainakin itellä ku oli 71 asteen termari ni öljykään ei juuri 80 ylemmäs noussu. Ny vaihdettiin talveks normitermostaatti (92 astetta) ni jo on perskutarallaa öljyt 100:n tuntumassa. Pykälän verran meinas säikäyttää ku tottunu tollasiin matalempiin lämpöihin.
Toki matka-ajossa ei juurikaan 86 yläpuolelle nouse, johtuen tuosta saksanpojan laittamasta öljyn lauhduttimesta. Tietty, jos rupee polkemaan ni nouseehan ne sit, mut normiajossa (ollapa rauhallista ajoa siis).
Toki matka-ajossa ei juurikaan 86 yläpuolelle nouse, johtuen tuosta saksanpojan laittamasta öljyn lauhduttimesta. Tietty, jos rupee polkemaan ni nouseehan ne sit, mut normiajossa (ollapa rauhallista ajoa siis).
Maadoitukset on tarkastettu. Resistanssia ei ollut nimeksikään johdoissa(-maa). Eli johdoissa tai liitoksissa ei pitäisi vika ainakaan olla. Muistin tarkastaa mittarin. Epäilisin että boksi aiheuttaa maahan sen 0.3V vuodon.
Tilailin tuossa boksia dopilta. Onneksi sieltä löyty. Ensviikon lopulla sit pääsee vaihtamaan sen. Tarkastan ennen boksin vaihtoa vielä ne johdotukset.
Oli tuossa katsastusta ennen hieman vaikea saada hyväksyttävää tulosta tuolta pakokaasutestistä, kävi rikkaalla. Antureista nakulla ja co säätimellä ei jännitteet olleet oikein. Saatiin arvot laskemaan kun nyppästii lambdan johdon irti.
Öljyjen lämmönnousu on varmaankin selitettävissä tuolla liian rikkaalla seoksella. Ollaanko erimieltä?
Mulla aiemmin öljyn lämmöt oli 95-105 nyt ollut korkeimmillaan 143 astetta(matka-ajossa raskaalla jalalla(hiljeni muuten vauhti kun huomas), yleensä tuossa 105-125 astetta, kun lambda irti.
Tilailin tuossa boksia dopilta. Onneksi sieltä löyty. Ensviikon lopulla sit pääsee vaihtamaan sen. Tarkastan ennen boksin vaihtoa vielä ne johdotukset.
Oli tuossa katsastusta ennen hieman vaikea saada hyväksyttävää tulosta tuolta pakokaasutestistä, kävi rikkaalla. Antureista nakulla ja co säätimellä ei jännitteet olleet oikein. Saatiin arvot laskemaan kun nyppästii lambdan johdon irti.
Öljyjen lämmönnousu on varmaankin selitettävissä tuolla liian rikkaalla seoksella. Ollaanko erimieltä?
Mulla aiemmin öljyn lämmöt oli 95-105 nyt ollut korkeimmillaan 143 astetta(matka-ajossa raskaalla jalalla(hiljeni muuten vauhti kun huomas), yleensä tuossa 105-125 astetta, kun lambda irti.
Jotenkin tuntuu edelleen, että on sähköissä jotain hämärää. Mitä tarkoitat, että boksi aiheuttaa maahan 0.3V vuodon? Jännite ei vuoda, vaan virta.
akku
--[-||+]--[laite]*--i>----
|_________________|
Auton runko------------*
Mitattuna tähdestä tähteen jännitteen pitäisi olla 0V tai hyvin vähän yli. Jos taas johtimen *--* Irroittaa ja laittaa virtamittarin väliin niin virtaa on niin paljon kuin laite sitä ottaa.
akku
--[-||+]--[laite]*--i>----
|_________________|
Auton runko------------*
Mitattuna tähdestä tähteen jännitteen pitäisi olla 0V tai hyvin vähän yli. Jos taas johtimen *--* Irroittaa ja laittaa virtamittarin väliin niin virtaa on niin paljon kuin laite sitä ottaa.
Autodatan mukaan pinni 3. ei ole maa kummassakaan boxissa, mutta minähän olen täällä ja sinä siellä auton luona :) Tarkista ny kumminkin. Eli ihan tarkennukseksi (jos tää on itsestään selvää niin koita kestää, elämä on) :
Jos mitataan kaikki piuhat kiinni ja vehje täysin toimintakunnossa niin pinniltä maahan pitää olla 0V.
Kun taas johdin on irti, esim. maajohdin, voi jännite nousta korkeallekkin. Siksi virtaa ei käsittääkseni saisi kytkeä päälle, jos maadoitus on irti. On olemassa vaara, että komponentit rikkoutuvat.
Virtaa mitatessa (jos ei käytä pihtiampeerimittaria) johdot on irroitettava (virta pois) ja kytkettävä hauenleuoilla tms. siten, että virta kulkee virtamittarin läpi.
Jos mitataan kaikki piuhat kiinni ja vehje täysin toimintakunnossa niin pinniltä maahan pitää olla 0V.
Kun taas johdin on irti, esim. maajohdin, voi jännite nousta korkeallekkin. Siksi virtaa ei käsittääkseni saisi kytkeä päälle, jos maadoitus on irti. On olemassa vaara, että komponentit rikkoutuvat.
Virtaa mitatessa (jos ei käytä pihtiampeerimittaria) johdot on irroitettava (virta pois) ja kytkettävä hauenleuoilla tms. siten, että virta kulkee virtamittarin läpi.
Sorry numero härö.. Lunttasin nyt noista muistiinpanoista eli pinni 19. antaa 0,32V. Liikaa noita numeroita ulkoa muistettavaksi..
No mutta kun saa tallin tyhjäksi jääauto rojektista, täytyy taas lähteä ihmettelemään tuota omaa autoa. Nyt on toinen ecu ja V.A.G servicen korjausohjeet. On muuten hieman paremmin tietoa ku vertaa tuohon autodatan antamiin tietoihin ja ohjeisiin. Ainakin antureista ja digifantista.
Kiitoksia vaan dopille tuosta vihkosesta.
No mutta kun saa tallin tyhjäksi jääauto rojektista, täytyy taas lähteä ihmettelemään tuota omaa autoa. Nyt on toinen ecu ja V.A.G servicen korjausohjeet. On muuten hieman paremmin tietoa ku vertaa tuohon autodatan antamiin tietoihin ja ohjeisiin. Ainakin antureista ja digifantista.
Kiitoksia vaan dopille tuosta vihkosesta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa