G2 ei saa jakoa kohdilleen. Puoli hammasta perssiillään

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

G2 ei saa jakoa kohdilleen. Puoli hammasta perssiillään

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 20.8.2005 22:26

Eli otsikko puhuu puolestaan. Siis alapuolenmerkit kun on kohdillaan niin nokka-akselin merkki on puolihammasta vituillaan. Siis, kuinka tarkka tuo ajoitus on? Ja kun nokkapyörä on merkissään, niin alapuolen pyöriä ei saa millään kohdilleen...?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.8.2005 22:49

No mun mielestäni ne alapään ajoitusmerkit (kampi- ja apuakseli) on melko epämääräiset, omien merkkien raapustus olisi auttanut pulmaan. Ainakin uudemmissa Golfeissa on ajoitusmerkit myös niissä jakopään suojamuoveissa, niistä merkit näkee melko hyvin.

Yksi vaihtoehto on katsoa kampiakselin merkki sieltä kytkinkopan päällä olevasta aukosta.

Edit: Pienin mahdollinen heitto on yhden hampaan verran, joten puolen hampaan heitolla jako on joko kohdillaan tai hampaan pielessä :)

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 21.8.2005 8:32

Voit kokeilla niin että laitat kampiakselin merkin sieltä vauhtipyörältä kohdalleen, samoin virranjakajasta.
Venttiilikopan irtiollessa voit mitata vaikkapa ykköspytyn nokkien asennosta missäkohtaa nokka on juuri kohdallaan.

Eihän se jako niin puolenhampaan tarkka ole, mutta jos noinkin kokeillen jako ei käy kohdalleen niin kannattaa kokeilla muuttaa nokan ajoitusta kumpaankin suuntaan kummalla toimii paremmin.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 21.8.2005 12:40

Jos kantta on tiputettu ni se tekee helposti tuon puolen hampaan heiton.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 21.8.2005 15:50

Onhan sitä kantta höylätty, kun oli vähän syöpymää.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.8.2005 16:19

Säädettävä nokkapyörä, tai epäkeskeinen kiila on sitten pakollinen hankinta jos haluaa sen jaon kohdalleen.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 21.8.2005 16:35

Puoli hammasta on muistaakseni sellaisen reilu 4mm ja oikaisussa otetaan yleensä kymppejä eikä millejä pois.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 21.8.2005 21:35

^Yks hammas on sen reilu 4 milliä (nus nus) :) ei herneitä.
No kuitenki ittellä edellises vagginees oli kantta höylätty 0.6 mm ja siinä ainaki oli merkit vitullaan.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 21.8.2005 21:49

1.8gu-motissa kantta höylättiin n.1mm luokkaa ja jakomerkit eivät pitäneet paikkaansa. Niitten mukaan aina viturallaan.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 21.8.2005 22:43

Jaa-a Omasta kannesta otettiin pois 1.55 mm. Kertokaas expertit et tuleeko toimimaan ollenkaan? Pitäisi nimittäin kasata ekaksi vakio nokalla ja nokkapyörällä ennenkuin saa rahaa uuteen nokkaan ja säädettävään nokkapyörään.

@CorradoG60
-
Viestit: 112
Liittynyt: 10.6.2004 21:56

ViestiKirjoittaja @CorradoG60 » 21.8.2005 23:06

mul on ihan sama homma corrossa.Oon vaan testaillu kumminpäin toimii paremmin.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 22.8.2005 14:54

^Yks hammas on sen reilu 4 milliä (nus nus) :) ei herneitä.

Mittaapa uudestaan nousevasta reunasta nousevaan reunaan...

Nokka jos on aikaisella niin yläpää kärsii ja mahdollisesti alavääntö paranee ja päinvastoin.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 26.8.2006 8:38

saman ongelman kanssa painitaan, eli kun alapään merkit on kohdallaan niin jako oli ylhäällä kaukana merkistä, tämä tilanne siis ennen purkamista

laitoin alapään merkit kohdalleen ja yläpään merkin kanssa on nyt ongelmaa, kumpi se on, piste vai se ajoitusmerkki?
nuolessa on ajoitusmerkin kirjaimet

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 26.8.2006 8:49

Mitäs tuota nyt sen enempää ihmettelemään... säädettävä nokkapyörä tuollaiseen 8V koneeseen 55e. Sillä pääsee ainakin tuosta ongelmasta...

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 26.8.2006 10:21

Myykös Dopi sellasia tuolla hintaa?

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 28.9.2006 15:46

No niin, tänään pitäis täräyttää golffi käyntiin, mutta olisi vielä kysymys:

Jako on merkkien mukaan kohdallaan, mutta sytkä on silloin päin persettä, en kuitenkaan tehnyt muuta kuin vaihdoin hihnan, niin ihmetyttää miten se on mahdollista, kun en tehnyt mitään muuta kuin vaihdoin hihnan.

Autossa ei ollut ennen hihnanvaihtoa merkkien mukaan jako kohdallaan, mutta se kuitenkin toimi??

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.9.2006 16:01

Sen sytkän jaon voi sekoittaa myös jakanjan rattaalla, moni on joskus laittanut hihnan mihin asentoon sattuu, ja sitten nostanut jakajan pois ja korjannut sen siten.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 28.9.2006 16:17

niin siis siellä on kampiakselin hihnapyörän ja kannen hihnapyörän lisäksi myös apuakselin pyörä, joka pyöriessään vaikuttaa virranjakajaan, se on yleisin joka pyöriskelee "itsekseen" väärään kohtaan...

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 28.9.2006 16:41

mietin että onko sillä apuakselilla muuta virkaa kuin sytkä?
korjaaminenhan tosiaan onnistuu nostamalla ja kääntämällä

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 28.9.2006 16:50

^Pyörittää myös öljypumppua, ja kaasarimalleissa bensapumppua.

mite
-
Viestit: 11
Liittynyt: 8.5.2005 11:57

ViestiKirjoittaja mite » 4.10.2006 23:27

Hihnaa paikoilleen laittaessa kun pitää vetävän puolen tiukalla ja pistää sen mukaan hampaalle, niin pitäis tulla kerralla oikein. Tällöin sytkän pitäis olla kohdallaan about säätövaran puolessa välissä. Jos jako on hampaan pielessä, niin sytkän joutuu säätään aivan toiseen ääripäähän ja silti kone ei käy aivan kunnolla. Tämä siis kun kansi ja muut hilppeet on vakiokunnossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa