Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

DWL_Puavo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 17.11.2021 21:46

Loppui oma ongelmanratkaisukyky, oisko foorumilaisilla lisää vinkkejä?

Ongelma: Heti kun ahdot nousee, ne nousevat liikaa. VAG-COM:illa katsottuna ahtoja on esim. 1.4 bar kun asked on 1.0. Vastaava tapahtuu isolla kaasulla jo pienemmillä kierroksilla, kun auto haluaisi vaikka 0,5 mutta saakin jo 0.8. Kun vag-comin laittaa piirtämään grafiikkaa, ahdot tosiaan näyttävät nousevan nopeasti paljon yli pyydetyn. Autossa ei ole ohjelmaa eikä virityksiä.

Vuosimalli 2000, moottorikoodi APX.

Auto on aiemmin toiminut normaalisti, mutta em. pätkiminen on ilmestynyt viimeisen 5000 km / 1v aikana.

Sit lista tähän mahdollisesti vaikuttavista, mutta jo vaihdetuista osista uusimmasta vanhempaan. Näistä yhdelläkään ei ollut vaikutusta ongelmaan.

- MAP-anturi (bosch)
- diverter valve (Forge, toiminut aiemmin, äsken huollettu)
- N249 delete + kasa alipaineletkuja vaihdettu ja testattu
- MAF-sensori (hella)
- Lämpötila-anturi (no se oli rikki mutta ei vaikuttanut em. pätkimiseen)
- Mittaristo huollettu (jos tällä jotain vaikutusta voisi edes olla)
- Kaasuläppäkotelo putsattu
- Imuilman lämpötila-anturi uusittu
- Pitkittäinen kiihtyvyysanturi korjattu (jos olisi esim. antanut luistonestolle väärää tietoa)
- Puolat ja tulpat vaihdettu (tulppien kärkiväli tarkastettu)

Auto on 196000 ajettu ja turbo on vakio k04 eikä ahtosysteemiin ole tehty mitään muutoksia. Pienellä kaasunkäytöllä auto toimii moitteettomasti. Voiko hukkaportti jumittaa, kun en mie enää oikein mitään muutakaan keksi.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja Jonde » 17.11.2021 22:25

Tutun oloista ongelmaa.
Onko n75 testattu ehjäksi, sehän tuota ahtoa ohjaa. kokeile ajaa johto irti niin saat nopeasti tuloksia.
Sitten onko DV ohjattu nyt suoraan imusarjan paineella?

DWL_Puavo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 17.11.2021 22:34

Ei oo muuten tuota N75 kokeiltukaan, nyt kun katsoin sellaisen kuvaa. Miten se eroaa jos otan siitä piuhan pois?

Ja DV on nyt tosiaan suoraan imusarjasta, ja toimiikin sormin testattuna pehmeämmin kun sen purin ja putsasin + rasvasin läpikohtaisesti.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja Jonde » 17.11.2021 22:42

N75 ohjaa hukkaporttia, kun otat johdon irti se ei voi pitää solenoidia kiinni ja nostaa ahtoja. Ellei ole rikki ja jumita kiinni milloin ei ole mitään vaikutusta.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.11.2021 0:16

No jos se n75 on mekaanisesti rikki ja vuotaa hukkaportin ohjauspaineet pihalle (ilmanputsariin) ni ainut ero liittimen irroituksella on vikakoodi sähköisestä viasta..
Voihan siellä olla myös letku vika ahtimen ja n75 välisissä letkuissa. Tai jopa hukkaportin säätökello rikki...
Mutta aika helppo vää kaikki on tutkia.

Jos veikata pitäis ni n75 olis mun eka arvaus..

DWL_Puavo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 18.11.2021 10:57

Jes paljon kiitoksia jo nyt kaikille! Tänään siis N75 diagnostiikkaa, ja uusia näkyy saavan ihan motonetistäkin jos siltä vaikuttaa. Lähden ratkomaan ongelmaa nyt käytännössä seuraavasti:

1) Vuotaako ahtimelle menevä letku, tai hukkiksen kello. Helppo testata.
2) Onko N75 "puhki" eli vuotaako ohjauspaineet läpi. Helppo tämäkin.
3) Onko N75 jotenkin muuten rikki, ts. ostan uuden jos kohdat 1/2 ei tuota tulosta. Tämäkin toki helppo.

Olettaisin että N75:lle menevässä johtosarjassa tai liittimessä ei ole vikaa, kun siitä varmaan tulisi vikakoodi. Toivon ihan tuollaista perinteistä pneumaattista vikaa eli että menis letkun tai n75:n vaihdolla. Palataan illasta asiaan, kiitos vielä!

DWL_Puavo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 18.11.2021 16:58

Testasin laittamalla paineilmalla just sen 1 bar letkuun, joka menee imarilta N75:lle. Selvästi kuuluu kun hukkaportti aukeaa, eikä vuoda mistään. Hyvä niin, koska ahtimelle menevän letkun vaihtaminen vaikuttaa varsin kinkkiseltä, kun ei sitä edes näe 15 cm syvemmälle koneen taakse.

Sama kun laittaa virrat päälle, kun ecu ei pyydä ahtoja niin silloinhan tuon pitääkin ohjata paine hukkikselle. Epäilys kohdistuu nyt johonkin sellaiseen, että tuo N75 jumittaa siihen toiseen asentoon, jolloin paineet vuotaa imusarjaan, eikä silloin avaa hukkista kunnolla.

Mittasin että jonkunlainen vastus tuossa solenoidissa olisi, mutta se vaihtelee 50-100 ohmin välillä jatkuvasti, enkä tiedä kertooko se mitään.

Käyn Motonetistä uuden (pitää palauttaa panttilaturi samalla, onneks tuli sekin vika samalla reissulla kun kerran parissa kuukaudessa tallille pääsee), katsotaan jos se ratkaisisi ongelman.

DWL_Puavo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 18.11.2021 20:57

N75 vaihtaminen ei vaikuttanut ongelmaan millään tapaa :( Minkäänlaista muutosta auton käyttäytymiseen ei tullut.

Aiempaan keskusteluun viitaten - toimiiko tuo N75 tosiaan niin, että se oletuksena ohjaa ahtopaineen hukkiksen kellolle joka avaa hukkaportin, ja vasta kun ECU pyytää ahtoja niin se ohjaa paineen hukkaportin sijasta takas imariin, jolloin hukkis sulkeutuu (tai pysyy raollaan, miten se nyt missäkin vaiheessa toimikaan). Ei kai se toisinpäinkään voi toimia?

Tällöin tietysti jos nyt tämän uuden N75:n piuhan irroittaisi, ahtopaineen pitäisi ohjautua koko ajan ainoastaan hukkikselle, jolloin tätä ei pitäisi päästä enää mitenkään esiintymään. Mutta sit tietty tulee vikakoodia, eikä se nosta sitten ahtojakaan.

Onpas tämä nyt. Ja seuraavan kerran tätä pääsee ropaamaan talliin joskus ensi vuonna. Otan kyllä edelleen kiitollisena virtuaalidiagnosointia vastaan, ja siihen asti ajelen ilmeisesti vaan pintakaasulla.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja p0wer » 25.11.2021 10:15

Entäs imusarjasta tai kompurakotelosta N75:lle, kummastako tuossa moottorissa se nyt tuleekaan, -ohjausletkun kunto?

Onko ihan 100% varmaa että mikään letku ei ole voinut mennä väärään kohtaan jonkin muun rempan, tai mahdollisesti jonkun muun tekemän remontin (ja ohon) yhteydessä? Katso googlella vaikka vacuum hose diagram sille moottorille täsmääkö. N75:sta voi myös testata VCDS:llä ajamalla sille ~0-100% pulssisuhdetta. Tällä pystyy varmistamaan sen että käsky toimii ecun käskyltä toteutumiseen asti.

DWL_Puavo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 25.11.2021 15:28

p0wer kirjoitti:Entäs imusarjasta tai kompurakotelosta N75:lle, kummastako tuossa moottorissa se nyt tuleekaan, -ohjausletkun kunto?

Juu, testasin siis irroittamalla imarista letkun ja puhaltamalla siitä 1bar säädettyä paineilmaa N75:n läpi, ja kuului kun hukkaportti aukesi. Mistään ei kuulunut suhinaa eikä vuotoa.

Onko ihan 100% varmaa että mikään letku ei ole voinut mennä väärään kohtaan jonkin muun rempan, tai mahdollisesti jonkun muun tekemän remontin (ja ohon) yhteydessä?

Ei oo tuota N75:ttä purettu aikaisemmin, ja vielä puolisen vuotta sitten auto toimi normaalisti.
N75:sta voi myös testata VCDS:llä ajamalla sille ~0-100% pulssisuhdetta. Tällä pystyy varmistamaan sen että käsky toimii ecun käskyltä toteutumiseen asti.

Tää pitää testailla kun pääsee ens vuonna piuhan ääreen. Samalla pitää mitata että tuolle N75:lle menee ylipäätään signaalia, koska nyt tosiaan ilmeisesti ECU käskee N75:n olemaan vaan koko ajan "auki" takas imupuolelle, jolloin hukkaportille ei pääse painetta ja se pysyy kiinni. Kiitos vinkeistä!

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja p0wer » 28.11.2021 20:33

Onko sulla N75:n pisempi vai lyhempi letkukara ahtimen imuputkeen päin ja kumpiko jäljelle jäävistä menee hukkaportille ja imusarjalle? Minkä valmistajan uusi N75 on? Paljonko VCDS näkee ahtopaineeksi?

DWL_Puavo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 29.11.2021 9:02

Samoin päin on kuin oli aikaisempi, joka oli siis toiminut vielä puoli vuotta sitten ongelmitta. Pisin kara meni imuputkeen, alaspäin osoittava imusarjalle. Kun alkuperäiset muotoon tehdyt letkut niin ei niitä oikein väärinkään saanut.

Uus N75 oli Febi / Bilstein. VCDS näkee kovimmillaan 1.4 bar ahtoja kun ECU pyytää 1.0. (tai siis absoluuttisena paineena 2400mbar / 2000 mbar).

DWL_Puavo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 24.12.2021 15:17

No nyt pääsin tätä taas testaamaan. Piuha irti N75:stä --> ei nykimistä eikä sitten ahtojakaan. Eli vika on väkisenkin tuossa solenoidissa. Siihen tulee vain kaksi piuhaa, eli oletettavasti ECU vetää sähköllä sen solenoidin asentoon 1, ja jousi palauttaa takaisin asentoon 0 jolloin kaikki paine menee hukkikselle.

En oikein keksi enää muuta, kuin että tuo motonetista käyty varaosa-N75 olisi sekin rikki. Se ei ollut sinetöidyssä laatikossa, pitää käydä vaihtamassa. Sinänsä viiden minsan vaihtotyö joten äkkiä testattu. Tuossa APX:ssä ei piuha irti ajaminen sytytä EPC-valoakaan, vaikka se onkin nyt laiska niin on silti paljon mukavampi ajaa noinkin kuin pintakaasulla varoen.

DWL_Puavo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 13.1.2022 19:54

Pitkästä aikaa oli taas mahdollisuus olla tunnin tallilla. Sinänsä mainiosta Parrot Bros (tms) videosta katsoin minidiagnoosin tuolle N75:lle. Joka tapauksessa on tiedossa, että vika on tosiaan tuossa ahtopaineen ohjauksessa, koska ilman piuhaa tuo N75 pysyy aina "asennossa 0" ja kaikki paine ohjautuu hukkaportille. Eli ei ahda.

Ekaksi mittasin jännitteet N75:n piuhasta. Toisessa karvassa 12V kuten kuuluu, ja toisessa 3,5V tyhjäkäynnillä, kuten kuuluu senkin olla.

Sit mittasin N75:n vastuksen, sekin oli ihan oikein 35 ohmia (kylmänä).

No ei kai siinä, kaikki kunnossa, piuha kiinni, ja taas heti yliahtaa.

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin ECU vaihtelee anturitiedon mukaan tuon toisen karvan jännitettä. Sitä on vähän hankala mitata, jos kohta sen toimintaa voisi ilmeisesti seurata VAG-COM:illa / VCDS:llä. Semmoinenkin kaverilla on, mutta seuraavaan diagnostiikka-aikaan on taas varmaan pari kuukautta, että pääsee taas kotitalliin. Pah. Otin piuhan taas irti. Ei pitäs olla näin hankalaa. Olkoot paska.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja J.S.P » 14.1.2022 11:22

N75:n toisessa "karvassa" on aina tuo +12V toista ECU ohjaa PWM:llä maihin ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Pulssinleveysmodulaatio ) eli "pätkii" nopeaan tahtiin tuota maadoittamistaan, tuota pätkimistahtiaan muuttamalla se saa säädettyä miten N75 ohjaa hukkaporttia ja sitäkautta ahtoja. Eli itse jännitettä ei oikeastaan säädetä vaan sitä pätkitään ajan suhteen päälle ja pois, pitäisi siis mitata tuo pulssisuhde.

DWL_Puavo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.4.2012 13:08

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja DWL_Puavo » 14.1.2022 22:40

Ei mennyt tänäänkään hukkaan aika tallilla kun pariksi tunniksi kerkesin. Askartelin N75:n tilalle tavallisen turboruuvin että sain nyt edes vähän ahtoja takaisin. Pienellä säätämisellä löytyi kohta jossa taas yliahtaa, ja siitä sit reippaasti takaisinpäin ettei tule missään tilanteessa lähellekään ongelmia.

Tässä se hyvä puoli, että nyt kun sen sitten joskus keväämmällä saan piuhan päähän, voi testata ahtoja tarkkailemalla ja ruuvia säätämällä hukkaportin toimintaa ja nopeutta, eli olisiko kyseessä kuitenkin mekaaninen vika. Pulssia mie en varmastikaan pysty lennossa lukemaan, mutta luin jo ohjeita tuon N75:n toiminnan tarkkailemiseen vag-comilla. Noo, näillä mennään nyt - palaan asiaan sitten keväämmällä kun uutta ehkä selkiää.

Kiitos kaikille taas tähän saakka!

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja t33mu » 9.9.2022 21:33

Nostetaas vähä. Eli itellä on nelosgolffi agu moottorilla. onko nyt fakta et Evap, suuttimet ja n75 tulisi +12V ? Virta tulee samaa johtoa pitkin ainaskin noille kolmelle bensapumpun releeltä. Itellä kanssa mm. ongelma kun hukkaportti ei aukea ja yliahtaa, mittasin tänään virrat päällä jännitteitä niin noihin kaikkiin 3 pistokkeesen tuli sama 5.8V

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.9.2022 14:57

Kyl niihin kaikkiin pitäisi tulla +12v.
Mitattuna liittimen toisesta navasta auton runkoa vasten.
Liittimen -napa menee ecu:lle, joten tuo (liitin irti?) liittimestä mitattu 5,8v on luultavasti ihan oikea tulos..

Ja ei ne ihan samaa piuhaa pitkin sieltä releeltä tule, jokainen noista eri sulakkeen takana...

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja t33mu » 11.9.2022 11:26

Nii ton mun kirjoituksen voi tulkita monella tapaa, mut tarkoitin et virrat lähtee tulee samast karvasta kummiskin, vaik jakautuu eri sulakkeista eteenpäin.

Mut eilen sain auto käynnissä mitattua vähän yli 14v noista, mikä on sit varmaankin ihan oikein. Jännä vaan ettei n75 reagoi mitenkään vaikka ehjät letkut, letkut oikein, virrat tulee. kokeiltu myös toista solenoidia ja ecu:a. Kesällä mittasin moottorin johtosarjasta kaikki johdot pöydällä ja korjattu samalla johtonipusta muutama johto.

Ehkä pitää turvautua keväällä sit tohon kaikkien rakastamaan bleed venttiiliin.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja Jonde » 11.9.2022 17:35

Onko kaikki alipaineletkut katottu että ovat ehjät, kun eihän se tarvi olla kun rikkinäinen letku kellolle niin ei tapahdu mitään tai sitten pitää kello testaa että kalvo on ehjä, onko sitäkään tehty vai onko suoraan lähdetty vaihtamaan sähköosia?

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja t33mu » 11.9.2022 19:04

-On ehjät letkut (laitettu uutta)

-Ajettu n75 liitin irti, ahtaa hienosti hukkaportin jousta vasten, pysyy 0,6bar kokoajan kaasu pohjassa.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja Jonde » 11.9.2022 20:49

Meneekö n75 output testi läpi?

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja t33mu » 11.9.2022 22:02

Kokeilin sitäkin tehä, mut en oikein tajunnu sitä, painon sitä Output test-->start nappulaa ja skippasin ne suutin testit, menin siihe n75 kohtaan niin ei tapahtunut muuta kun bensaa pumppu piti meteliä, pariminuuttia annoin pumpun pyöriä ja kun mitään ei tapahtunut, niin sammutin sen. entiä oisko pitäny ne suutin testit kans vetää eikä skippailla niitä testejä, voin huomenna kokeilla.

A: Alan kohta uskoo ettei kukaan usko mun juttuja, ku kyllähän ton pitäs jo toimia, mut saa tulla vantaalle kattelee ja vaikka ajamaankin, jos ei usko : D

B: Alan kohta epäilee et mun käytetyssä vaihto ecussa on jotain vikaa tai sit säätäjä on "säätäny" jotain.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja Jonde » 11.9.2022 22:46

Sillä n75 output testillä pitäisi sen solenoidin naputtaa kuuluvasti ja sen kyllä tuntee jos siihen koskee.
Jos ei tee tuota, niin sitten on osa rikki tai sähköissä vikaa paikassa x.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja Tekno » 12.9.2022 18:34

t33mu kirjoitti:-On ehjät letkut (laitettu uutta)

-Ajettu n75 liitin irti, ahtaa hienosti hukkaportin jousta vasten, pysyy 0,6bar kokoajan kaasu pohjassa.


jousi liian kireällä, TT:ssä pitäs olla 0,3bar (0,25-0,35 toimii, siitä ei kannata poiketa), Nythän sulla ei pysty N75 mitenkään toteuttamaan 0,3-0,6 bar välisiä pyyntöjä, ei hyvä, voi aiheuttaa pieniä ongelmia, kun ahdot menee jatkuvasti korkeammalle kuin mitä N75 pyytää, eli laita se nyt ainakin tehtaan spekseihin. Hukkiksen jousi vaikuttaa myös kaikkiin paineisiin jonkun verra mitä N75 pyytää, kun se on mapattu sille 0,3 bar "vastapaineelle".

Aika perusjuttuja, mitä tiukempaan sitä on ruuvattu, sen huonommin hukkaportti pystyy paineita rajottamaan, kun se rajoittaa sen läpän liikettä kans samalla...

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

Re: Audi TT 224hp nostaa liikaa ahtoja?

ViestiKirjoittaja t33mu » 13.9.2022 14:23

Nii. hävettää taas niin paljon et, on tunnuksien poisto lähellä, tai ainakaan en seuraavaan pariin vuoteen kysy mitään.

Auto on siis agu moottorilla ja siihen on laitettu gt28rs ahdin, hukkaportin tangossa n.2mm preload + suuttimet + maf + putki + muuta( mistä toki oisin voinut mainita)

- Eilen kävin kaverin kanssa testaa ton output test:in ja naputtelee kyl, niin kuin varmaan pitää.

- illemmalla kävin testailee niin 3 ja 4 vaihteella ahto sen 1.4bar tasasee kaasu pohjassa.

- Säädettäessä aikoinaan katottiin ettei vedä laihalle vaikka kaasu pohjassa ahto varmaan sen mitä ahdin jaksaa työntää.

- Mut mulle vaa sanottiin et "ei pysty säätää. Tuo takasi kun ahtaa 0.6 bar kaasu pohjassa"


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa