Peräkärry säännöt muuttuivat

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja Banana » 10.6.2020 12:56

Säännöt peräkärryille muuttuivat. Nykyään saa ymmärtääkseni AB kortilla ajaa pientä peräkärryä myös 100 km/h.
No minulla on ABeC kortti. Minä olen saanut ajaa kuorma-autoa ja ajo-yhdistelmää jonka paino on ollut alle 3500 kg.
Muuttuukohan säännöt nyt myös ABeC kortille? Poistuuko minulta nyt joku oikeus mitä minulla on ennen ollut?

Olen yrittänyt netistä etsiä säännöt ja soittanut ajokortti-asianumeroon katsastus konttorille, mutta kukaan ei IKINÄ missään vastaa.
Pimpeli pompelia saa luurissa kuunnella todella pitkään ja vain odottaa että joku vastaisi. Ruokatauko ja kahvitauot eivät riitä. Moni konttori palvelee vain kun 99% kansalaisista on töissä. Kun ihmiset pääsevät töistä, niin ne menee usein KIINNI! Ainakin palvelunumerot menee. Jos soitan ruotsinkieliseen palvelunumeroon niin saan aina odottaa VIELÄKIN pidempää.
Säännötkin ovat nettiin kirjoitettu niin asiallisella byrokratia kielellä että Suomen-Ruotsalaisena minulla on aika vaikea sulattaa mitä siinä ihan OIKEASTI lukee. Välillä tuntuu että se on melkein enemmän EESTIÄ kuin Suomea.
Pitäisiköhän yrittää soittaa englanninkieliseen numeroon?

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

Re: Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 10.6.2020 16:10

Minä en ainakaan ole huomannut että mikään muu tavallisia peräkärryjä koskeva sääntö olisi muuttunut, kuin tuo että O1-luokan (max. 750kg) kärryä saa nyt vetää 100km/h aiemman 80km/h sijasta.
Pienenä täsmennyksenä että AB korttia ei ole automaattisesti saanut autokoulusta saanut -91 jälkeen vaan A kortti pitää ajaa erikseen, eli tuo sääntö koskee itseasiassa B korttia.

Toinen vetämiseen vaikuttava muutos on että Dollyt eli "hinausapuvaunut" kiellettiin kokonaan.

Be korttia koskevia muutoksia ei mielestäni tullut, eli edelleen saa vetää yhdistelmää jossa kärryn kokonaispaino ylittäää B luokan vetoauton omapainon, tai kärryn ja B luokan vetoauton yhteenlaskettu kokonaispaino ylittää 3500Kg.
Edelleenkään et saa kevytkuorma-autolla vetää kärryä jonka kokonaispaino ylittää 750kg, vaan se vaatii vähintään C1E kortin.

Kaveriden kanssa on tätä asiaa puitu ja parannusehdotuksiakin on löydetty:
-Dollyista olisi voinut kieltää ainoastaan jarruttomat versiot,
-100km/h rajoituksen voisi hyvin laajentaa koskemaan myös tyhjiä yli 750kg jarrullisia kärryjä, ne kun ovat useimmiten veto-ominaisuuksiltaan huomattavasti parempia kuin useimmat kevyet peräkärryt.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.6.2020 7:49

Eikös jarrullisille kärryille tullut nastarenkaat vaatimukseksi myös jos vetoautossa on sellaiset? Vai muistelenko omiani.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja Banana » 11.6.2020 12:29

Ok. Näin vähän ajattelinkin että se oli. Säännöt ei oikeastaan sitten koske minua Be kortilla paljon.
Nastarenkaat MYÖS kärryyn jos autossakin on tuli kai jo vähän aikaa sitten juu...

Banana

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

Re: Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 11.6.2020 14:05

Jultsu kirjoitti:Eikös jarrullisille kärryille tullut nastarenkaat vaatimukseksi myös jos vetoautossa on sellaiset? Vai muistelenko omiani.

Tuo sääntö on vanha, eli vetoautossa ja yli 750kg kärryssä on oltava yhteneväiset rengastukset, eli toisessa ei saa olla kitkat tai M+S jos toisessa on nastat

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

Re: Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.6.2020 16:06

Eikös kärryssä saa nastat olla vaikka vetoautossa olisi kitkat, ei tarvitse siis olla yhteneväiset?

Ja muutenkin "Jarrullisesta" kärrystä puhuminen on harhaanjohtavaa, koska on nykyään jonkun verrankin alta 750kg jarrullisia minkä kanssa saa ajella kesäkumeilla kesät ja talvet eikä tarvitse katsastaa. Kokonaispaino on se joka vaikuttaa peräkärryluokkaan, ei jarrullisuus.

tutkija
-
Viestit: 55
Liittynyt: 23.10.2011 19:24

Re: Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja tutkija » 12.6.2020 19:42

Ei muuten ole kokonaispaino mikä ratkaisee vaikka näin on tiedoitettu,esim kaapelinvetokärri hydraulikoneikkoineen ja vetokuituineen ei ole O1 luokan perävaunu vaikka kokonaispaino ei ole lähelläkään 750kg:tä vaan noin 600kg. Eli rekisteriotteesta löytyy tieto onko O1 luokan perävaunu vai ei.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

Re: Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.6.2020 23:28

9 a §
Perävaunujen alaluokat
Perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella seuraaviin luokkiin:

a) perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia, luetaan O1-luokkaan (kevyt perävaunu);

b) perävaunu, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia, luetaan O2-luokkaan;

Tuon mukaan olen itse ennen asiaa ajatellut, mutta otteestahan se löytyy sitten.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Re: Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 14.6.2020 8:49

Tuntuu aika pahalta vetää tuota omaa JC-traileria jossa on kypärä päällä 100 km/h, varsinkin boralla cruise päällä ku ajotietokone näyttelee koko ajan yli kympin lukemia etanolilla vieläki enemmän.

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

Re: Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 14.6.2020 13:47

tutkija kirjoitti:Ei muuten ole kokonaispaino mikä ratkaisee vaikka näin on tiedoitettu,esim kaapelinvetokärri hydraulikoneikkoineen ja vetokuituineen ei ole O1 luokan perävaunu vaikka kokonaispaino ei ole lähelläkään 750kg:tä vaan noin 600kg. Eli rekisteriotteesta löytyy tieto onko O1 luokan perävaunu vai ei.

Liekö tuo sitten niitä jotka ennen rekisteröintipakkoa lukiteltiin hinattavaksi työkaluksi tms.
Edellisessä työpaikassa lopetettiin Dexterin henkilönostimen lainaus henkilökunnalle kun rekisteröintipakko alkoi, ja päätettiin jättää rekisteröimättä.

tutkija
-
Viestit: 55
Liittynyt: 23.10.2011 19:24

Re: Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja tutkija » 14.6.2020 14:26

Tero-75 kirjoitti:
tutkija kirjoitti:Ei muuten ole kokonaispaino mikä ratkaisee vaikka näin on tiedoitettu,esim kaapelinvetokärri hydraulikoneikkoineen ja vetokuituineen ei ole O1 luokan perävaunu vaikka kokonaispaino ei ole lähelläkään 750kg:tä vaan noin 600kg. Eli rekisteriotteesta löytyy tieto onko O1 luokan perävaunu vai ei.

Liekö tuo sitten niitä jotka ennen rekisteröintipakkoa lukiteltiin hinattavaksi työkaluksi tms.
Edellisessä työpaikassa lopetettiin Dexterin henkilönostimen lainaus henkilökunnalle kun rekisteröintipakko alkoi, ja päätettiin jättää rekisteröimättä.

On ollut rekisterissä uudesta lähtien jo vuodesta 1988 ja jarruttomaankuomulliseen kevytperävaunuun tehty mut on pitänyt katsastaa aina 2v välein eli päältäpäin ei erota 01 kevytperävaunusta mitenkään mutta ei ole O1 luokan perävaunu vaan O2

PLe
-
Viestit: 885
Liittynyt: 1.8.2003 12:38

Re: Peräkärry säännöt muuttuivat

ViestiKirjoittaja PLe » 17.9.2020 11:51

Jos kuomuun lisää taakse punaisia valoja lisäparkeiksi, pitääkö olla parillinen va pariton määrä valoja? Myös lisäjarruvalo olis tarkoitus asentaa kuomun yläosaan.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa