Alkaa koneesta olla nokka selvä ja ostin siihen tuollasen firstaid paketin (käytetty hyväkuntonen nokka, uudet pultit, ina blacktopit, laakerit).
Kun tuossa ''uudessa'' nokassa on hihnapyörä paikallaan niin saisko sen nii kätevästi vaan vaihdettua että jakohihna pois, nokka irti, rojut vaihtoon, ''uus'' nokka paikalleen, kiristely ja remmi paikoilleen ?
Kuinkas tuo ajoitus, nokalle ja kampiaksilallehan on varmasti ajotusmerkit mutta kuinkas kun tuo nokan hihnapyörä on säädettävä ? Olisko jotain vinkkiä että sais sen pysymään samassa. Nyt ei ole vcds käytettävissä niin en näe sillä ajoitusta, mutta hyvin tuo aina on lähteny käyntii kylmänä ja kuumana, ihan hipasemalla ja vetoja on ollu sen mitä tuollases ny on. Sillä arvelisin että ajotus on hyvin kohillaan.
Kirjastosta ei valitettavasti löytynyt passatille haynesin opasta ja vkl pitäis lujaa saada vaihdeltua että jos sattuu olemaan pulttien kiristys momentit yms. ajotusmerkit jollakin jemmassa niin tarvetta olisi.
AVF nokan vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Re: AVF nokan vaihto
Ajoitustyökalusarja olis hyvä olla käytössä; käytännössä siis lukitustyökalu kampuralle ja tappi nokalle.
Joudut irrottamaan myös keinuvipuakselin, jolloin pultit pitäisi korjausohjeiden mukaan uusia.
Ebayssa uudetkaan nokat eivät ole oikein kalliita, teräsnokan taitaa saada vähän reilulla satasella Saksasta.
Joudut irrottamaan myös keinuvipuakselin, jolloin pultit pitäisi korjausohjeiden mukaan uusia.
Ebayssa uudetkaan nokat eivät ole oikein kalliita, teräsnokan taitaa saada vähän reilulla satasella Saksasta.
Re: AVF nokan vaihto
Kannattanee se nokan hihnapyörän käyttää irti ja vaihtaa uus tiiviste.. Kiilalla se on akselissa. Ajoitus merkkejä siellä ei ole vaan ajoitus tapahtuu lukitustyökalulla (=nokka-akselille 6mm tappi esim poranterä).
Kampiakselin ajoituksen näkee vauhtipyörän merkistä, joten siihen ei välttämättä lukitustyökalua tarvi. Sitä kuinka hyvin passatissa merkin näkee en tiiä, oma kokemus poikittaiskoneisista.
http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... -tdi-2001/
Tuolla ohjeella pitäis päästä aika pitkälle jakopään suhteen..
Ja Youtubesta löytyy videota myös nokka-akselin vaihtamisesta.
Kampiakselin ajoituksen näkee vauhtipyörän merkistä, joten siihen ei välttämättä lukitustyökalua tarvi. Sitä kuinka hyvin passatissa merkin näkee en tiiä, oma kokemus poikittaiskoneisista.
http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... -tdi-2001/
Tuolla ohjeella pitäis päästä aika pitkälle jakopään suhteen..
Ja Youtubesta löytyy videota myös nokka-akselin vaihtamisesta.
Re: AVF nokan vaihto
Kiitos paljon nopeista vastauksista. Youtupesta oon kyllä jonkunverran katsellut kuinka porukka noita on vaihdellut. Pultit on tosiaan kaikki uusia mitkä irrotetaan, eli 2 sarjaa tilasin etkan mukaan.
Tuota hihnapyörän tiivistettä mietin, uus on kyllä myös mutta ei yhtäkkiä ole sellaista työkalua millä nuo on niitä vedelly irti ja kiinastakaan ei enään kerkiä. En millään viittis hakata sitä nokasta irti..
Selvis myös kanssa tuo nokan ajoittaminen eli se tosiaan lukitaan ja hihnapyörä löysätään silloin kun kiristin ''vapautetaan'' ja sitten kiristetään oikealle kohdalle.
Ajoitustyökalut tuli tilattua kun ei lähimarketeista löytynyt, toivottavasti ehtii.
Halvimmista nokista kuulunut niin paljon pahaa, varsinkin näistä valurautasista että tuo purkukoneesta hommattu saa nyt kelvata. Se näyttää laadukkaalta eikä ole valurautaa.
Tuota hihnapyörän tiivistettä mietin, uus on kyllä myös mutta ei yhtäkkiä ole sellaista työkalua millä nuo on niitä vedelly irti ja kiinastakaan ei enään kerkiä. En millään viittis hakata sitä nokasta irti..
Selvis myös kanssa tuo nokan ajoittaminen eli se tosiaan lukitaan ja hihnapyörä löysätään silloin kun kiristin ''vapautetaan'' ja sitten kiristetään oikealle kohdalle.
Ajoitustyökalut tuli tilattua kun ei lähimarketeista löytynyt, toivottavasti ehtii.
Halvimmista nokista kuulunut niin paljon pahaa, varsinkin näistä valurautasista että tuo purkukoneesta hommattu saa nyt kelvata. Se näyttää laadukkaalta eikä ole valurautaa.
Re: AVF nokan vaihto
Muistuuko kellekkään yhtäkkiä pulttien momentteja mieleen ? Selailin nettiä ja sekava setti momentteja löytyi, päällimmäiseksi jäi tiedot että ne 6mm pultit 8 Nm+90* ja 8mm 20Nm+90* ? onko oikein ?
Re: AVF nokan vaihto
majuri92 kirjoitti:Muistuuko kellekkään yhtäkkiä pulttien momentteja mieleen ? Selailin nettiä ja sekava setti momentteja löytyi, päällimmäiseksi jäi tiedot että ne 6mm pultit 8 Nm+90* ja 8mm 20Nm+90* ? onko oikein ?
Nokkapukit 8Nm + 90 astetta, käytä uusia pultteja.
Suutinten keinut 20Nm + 90 astetta, käytä uusia pultteja.
Nokkapyörän pultti 100Nm
Re: AVF nokan vaihto
majuri92 kirjoitti:Halvimmista nokista kuulunut niin paljon pahaa, varsinkin näistä valurautasista että tuo purkukoneesta hommattu saa nyt kelvata. Se näyttää laadukkaalta eikä ole valurautaa.
Valurautanokka voi tosiaan joskus aiheuttaa hieman harmitusta.
Re: AVF nokan vaihto
Nonii meni oikeeseen momenttiin eilen :)
100tkm ja väärät öljyt tekee kyllä ihmeitä
”Uusi” vs sorvattu
Yks paininkuppi puhki ja 4 muuta lommoilla.
”Huuhtelin” koneen öljyillä niin kauan että tuli kirkasta läpi, auttoi tai ei niin tuli hyvä mieli.
Nokka asennusrasvan kans kasaan, diamond diisselit ja uus suodatin. Käyntiin ja 2500rpm 15 min.
Ei tuo ny mikää hiljaane kone oo kun puoli milliä kohta ajettu, mutta tasaantui käynti paljon eikä enää häiritsevästi naputa.
100tkm ja väärät öljyt tekee kyllä ihmeitä
”Uusi” vs sorvattu
Yks paininkuppi puhki ja 4 muuta lommoilla.
”Huuhtelin” koneen öljyillä niin kauan että tuli kirkasta läpi, auttoi tai ei niin tuli hyvä mieli.
Nokka asennusrasvan kans kasaan, diamond diisselit ja uus suodatin. Käyntiin ja 2500rpm 15 min.
Ei tuo ny mikää hiljaane kone oo kun puoli milliä kohta ajettu, mutta tasaantui käynti paljon eikä enää häiritsevästi naputa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 79 vierailijaa