Huomenta palstalaisille.
Tuli hommattua itselle ensimäinen cr vag.
Jo autoa autonkuljetusautosta purkaessa huomasin, että alavääntö on olematon, käy kylmänä aika huonosti.
Lisäksi kiisuaa hieman palamattomalle Dieselille, dpf varmaan heikentää hieman käryä.
Dieseliä palaa 7,8L/100km rajoitusten mukaan matka-ajossa pääosin satasen väylää.
Katseet kääntyy suutinten toimintaan, myös jakopäärempassa auto on ollut n.50tkm sitten.
Vikakoodeja ongelmaan liittyen ei ollut.
Vcds ei suostunut näyttämään Advanced measuring blockseja mutta sain luettua sylinterikohtaisia Energy Control arvoja:
1.syl= -1.529%
2.syl= 1.993%
3.syl= 2.209%
4.syl= 1.352%
Onko joku muu törmännyt vastaavaan, onko suuttimet miten kiinni ja mitä tiivisteitä tarvitsen suuttimien tarkastushommassa?
Täytyy vielä katsoa YouTubesta ja ulkomaankielisiltä sivuilta, kotimaassa taitaa olla harvinaisia nuo commonrailkoneiden vikaantumiset.
1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
Suutinten pohjatiivisteet vuotanee, ihan yleistä paljon ajetuissa vehkeissä. Käry tulee hyvin helposti sieltä. Suuttimet on kiinni pareittain yhdellä pultilla, pultti uusittava.
Lisäksi tuo huono käynti kylmänä kielii suutiviasta. Varoituksen sana kunnostetuista saksan suuttimista, ne ovat usein todella huonoja.
Eikä siinä mitään vääntöä kuulukkaan olla ennenkuin ahdin herää, se on kuitenkin pieni 1.6litrainen kone.
Lisäksi tuo huono käynti kylmänä kielii suutiviasta. Varoituksen sana kunnostetuista saksan suuttimista, ne ovat usein todella huonoja.
Eikä siinä mitään vääntöä kuulukkaan olla ennenkuin ahdin herää, se on kuitenkin pieni 1.6litrainen kone.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Re: 1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
Kiitos Mika!
Kilometrit tuossa unohtui mainita: 230tkm
Tubevideolla näytettiin suuttimen irrotus ja sopeutus. Koska sieltä ei tule vikakoodia, täytyy aloittaa katselemalla tiivisteiden kunto ja vaihtaa, jos siellä on, ne pohjaprikat ja tietysti kiinnityspultit.
Tokihan alaväännön oletus ei hivo pilviä, mutta edellinen auto on bxe koneella, joten vieläkin huonompi alavääntö tuntuu jo luonnottomalta.
Kilometrit tuossa unohtui mainita: 230tkm
Tubevideolla näytettiin suuttimen irrotus ja sopeutus. Koska sieltä ei tule vikakoodia, täytyy aloittaa katselemalla tiivisteiden kunto ja vaihtaa, jos siellä on, ne pohjaprikat ja tietysti kiinnityspultit.
Tokihan alaväännön oletus ei hivo pilviä, mutta edellinen auto on bxe koneella, joten vieläkin huonompi alavääntö tuntuu jo luonnottomalta.
Re: 1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
Kävin just heittääs turku-hesa-turku lenkin CAYC Octavialla. Satkun alueella kulutus keskikulutus ajotietokoneen mukaan 4l/100km. Kokonaiskulutus matkalla 5,1l/100km, pääosa 120km/h rajoitusta.
Tuossakin autossa on alkavaa suutinvikaa, vuoden päivät on kylmänä heijannut tyhjäkäynti kakkosen suuttimen takia. Suuttimista ei tule vikakoodia ennenkuin ne on täysin paskana.
Sanoisin että 1800rpm kohdalla pitäisi ehjässä koneessa olla täys vääntö perstuntuman mukaan käytössä, mulla rajumpi softa mutta vakioahdin niin ei se vakio sen kummempi pitäisi olla. Eikä se nyt ihan pikkumäkeen hyydy alle noitten kierrostenkaan. Toki alle 1000rpm on päästöjuttujen takia aivan kuollut, sen takia se nostaakin minimikierroksen 1000rpm jos on vaihde päällä ja kytkin ylhäällä.
Tuossakin autossa on alkavaa suutinvikaa, vuoden päivät on kylmänä heijannut tyhjäkäynti kakkosen suuttimen takia. Suuttimista ei tule vikakoodia ennenkuin ne on täysin paskana.
Sanoisin että 1800rpm kohdalla pitäisi ehjässä koneessa olla täys vääntö perstuntuman mukaan käytössä, mulla rajumpi softa mutta vakioahdin niin ei se vakio sen kummempi pitäisi olla. Eikä se nyt ihan pikkumäkeen hyydy alle noitten kierrostenkaan. Toki alle 1000rpm on päästöjuttujen takia aivan kuollut, sen takia se nostaakin minimikierroksen 1000rpm jos on vaihde päällä ja kytkin ylhäällä.
Re: 1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
Tuossakin autossa on alkavaa suutinvikaa, vuoden päivät on kylmänä heijannut tyhjäkäynti kakkosen suuttimen takia
Mulla CAYC Jetta, mulla alkoi kylmän tyhjäkäynti seilaamaan päätökampispäivtysken jälkeen. Ja tekee ainoastaan kylmillä keleillä ihan kylmällä koneelle, ei kesällä eikä kylmällä ilmalla lämpimällä koneelle. Nyt ajettu 240tkm ja oire tuli heti tuon kamppiksen jälkeen ja ajattelin sen olevan sen softan oire.
Skodaanhan tuota kamppista ei ole tehty ja kuten kirjoitit sulla myös softattu joten se pois se poissulkee softan sun tapauksessa.
OT minkälainen softa sulla, ihan perusbulkkiko? Mielessä käynyt softaus jos saisi tuon kylmäheijjauksen pois sillä?
Ennen päästökamppista mitattu keskikulutus 4,795l/100km 72tkm matkalla ja kamppiksen jälkeen 5,08l/100km 94tkm matkalla. Toi alkuperäinen vakiosoftakin kelpais jos kulutus laskisi takas alkuperäiseen.
Re: 1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
Vaikka Skoda onkin niin edellinen omistaja on teettänyt päästökamppanjan. Käsittääkseni aika pakottavasti Skoda ja Seatkin niitä autojen omistajille tarjoaa vaikka niitä ei lain mukaan tarvitsekkaan päivittää. Mutta ekana talvena kun ostin auton niin tyhjäkäynti ei heijaillut kylmänä vaikka oli päästöpäivitetty, nyt parin vuoden jälkeen se tekee sitä jo ihan viileinä kesäaamuinakin.
En ole lähtenyt selvittämään saisiko softalla sitä heijausta pois, periaatteessa varmaan saisi jos nostaisi tyhjäkäynnin railipaineita. Tämä vaan ei mielestäni ole oikea tapa korjata vikaa, vaan pitäisi vaihtaa se suutin mikä on ollut hyllyssä jo yli vuoden.
Erikoismoottori Airaksisen softa, muistaakseni viimeisin version tehot oli 370Nm/170Hp kun turbosta oli kaikki järkevä otettu ulos. Lisätehot vaatii sitten isompaa ahdinta.
Logeja kun katsoo niin 1750rpm on jo 1bar ahtoa, 2000rpm 1,5bar. Ahdin rupeaa heräilemään 1650rpm kohdilla.
Keskikulutus päästöpäivityksellä varmasti nousee hieman kun käy hieman rikkaammalla ja polttelee DPF:ää vähän väliä. Mutta pidemmällä aikavälillä se kulutus DPF laitteissa nousee muutenkin. DPF ajan myötä täyttyy ja polttovälit tihenee. Minulla 300tkm mittarissa ja rupeaa olemaan DPF aika täynnä ja polttovälit pienet sen takia.
En ole lähtenyt selvittämään saisiko softalla sitä heijausta pois, periaatteessa varmaan saisi jos nostaisi tyhjäkäynnin railipaineita. Tämä vaan ei mielestäni ole oikea tapa korjata vikaa, vaan pitäisi vaihtaa se suutin mikä on ollut hyllyssä jo yli vuoden.
Erikoismoottori Airaksisen softa, muistaakseni viimeisin version tehot oli 370Nm/170Hp kun turbosta oli kaikki järkevä otettu ulos. Lisätehot vaatii sitten isompaa ahdinta.
Logeja kun katsoo niin 1750rpm on jo 1bar ahtoa, 2000rpm 1,5bar. Ahdin rupeaa heräilemään 1650rpm kohdilla.
Keskikulutus päästöpäivityksellä varmasti nousee hieman kun käy hieman rikkaammalla ja polttelee DPF:ää vähän väliä. Mutta pidemmällä aikavälillä se kulutus DPF laitteissa nousee muutenkin. DPF ajan myötä täyttyy ja polttovälit tihenee. Minulla 300tkm mittarissa ja rupeaa olemaan DPF aika täynnä ja polttovälit pienet sen takia.
Re: 1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
Sori OT mutta pakko jatkaa vielä aiheesta
Mikä kytkin sulle laitettu? Paljonkohan vakiolla uskaltais puristaa ulos, tuntuu jo nyt että joskus liikkeellelähdöissä luistattelee joten pienikin väännönlisäys kyllä varmaan surmaa sen loppuun..
Meneekö portista vai pitääkö ecu avata? Ainakin joskus aikoinaan olis pitänyt ecu avata mutta luinko jostain huhun että menee nykyään portista?
Mulla on kaikki tankkaukset ylhäällä auton ostosta lähtin eli 60tkm alkaen (joo sairasta, tiedän) niin kyllä se keskikulutus nousi sen kamppiksen myötä samassa yhteydessä.
tehot oli 370Nm/170Hp kun turbosta oli kaikki järkevä otettu ulos
Mikä kytkin sulle laitettu? Paljonkohan vakiolla uskaltais puristaa ulos, tuntuu jo nyt että joskus liikkeellelähdöissä luistattelee joten pienikin väännönlisäys kyllä varmaan surmaa sen loppuun..
Meneekö portista vai pitääkö ecu avata? Ainakin joskus aikoinaan olis pitänyt ecu avata mutta luinko jostain huhun että menee nykyään portista?
Mulla on kaikki tankkaukset ylhäällä auton ostosta lähtin eli 60tkm alkaen (joo sairasta, tiedän) niin kyllä se keskikulutus nousi sen kamppiksen myötä samassa yhteydessä.
Re: 1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
Vakiokytkin varmastikkin on paikoillaan. -11 vuotinen Octavia on siitä hyvä että siinä on jo tehtaalta yksimassa paketti paikoillaan. Mutta ihan rajoilla tuo on väännönkestonsa puolesta, pikkuisenkin lämpöä ja kytkin ei pidä. Käytännössä siis toimii noilla tehoilla, kunhan ei mene mihinkään kiihdytysradalle ja luistata kytkintä.
Riippuu työkaluista mitä pitää tehdä softan laittamiseksi. Joillain työkaluilla pitää ensin suojaus poistaa ecu avaamalla, sen jälkeen menee suoraan portista. Ecun irroittaminen ja aukaisu on suht simppeli homma.
Riippuu työkaluista mitä pitää tehdä softan laittamiseksi. Joillain työkaluilla pitää ensin suojaus poistaa ecu avaamalla, sen jälkeen menee suoraan portista. Ecun irroittaminen ja aukaisu on suht simppeli homma.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Re: 1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
Kakkospytyn suutin oli melko lujassa kiinni.
Suutinpoterossa varmaan tulitikkulaatikollinen karstaa, sitä putsaillessa aloin ihmettelemään missä mahtaa olla suuttimen pohjatiiviste, se kuparinen!? Sitä ei löydy oikeen mistään.
Johtopäätös: Joku on aiemmin vaihtanut kakkoseen suuttimen ja unohtanut pohjatiivisteen.
Myös ykkösestä tuli vähän karstaa, sekin oli siis vuotanut, mutta suutin lähti kuitenkin ihan nitkuttelemalla irti.
Teoriaa tukee sekin, että tuo kakkosen suuttimen näkyvä osa oli hieman ruskeampi/ruosteisempi kun muut.
Täytyypä putsailla karstat, sitä nimittäin pursusi sieltä pesästä venttiilikopan aluset ja kaikki ihan mustaksi. Sittenhän tuota pääsee kasailemaan. Kakkosen suutin tuhoutui irroituksessa, siihen sain työkaverilta käytetyn yksilön. Eiköhän tuo tapansa näytä.
Ehkäpä ostoslistalle tulee kokonaan uudet suuttimet. Digituningin softa olisi aikomus laitattaa, minulle riittäisi kaksilitraisen tehot, niillä varmaan kytkinkin kestää minkä tarvitsee.
Suutinpoterossa varmaan tulitikkulaatikollinen karstaa, sitä putsaillessa aloin ihmettelemään missä mahtaa olla suuttimen pohjatiiviste, se kuparinen!? Sitä ei löydy oikeen mistään.
Johtopäätös: Joku on aiemmin vaihtanut kakkoseen suuttimen ja unohtanut pohjatiivisteen.
Myös ykkösestä tuli vähän karstaa, sekin oli siis vuotanut, mutta suutin lähti kuitenkin ihan nitkuttelemalla irti.
Teoriaa tukee sekin, että tuo kakkosen suuttimen näkyvä osa oli hieman ruskeampi/ruosteisempi kun muut.
Täytyypä putsailla karstat, sitä nimittäin pursusi sieltä pesästä venttiilikopan aluset ja kaikki ihan mustaksi. Sittenhän tuota pääsee kasailemaan. Kakkosen suutin tuhoutui irroituksessa, siihen sain työkaverilta käytetyn yksilön. Eiköhän tuo tapansa näytä.
Ehkäpä ostoslistalle tulee kokonaan uudet suuttimet. Digituningin softa olisi aikomus laitattaa, minulle riittäisi kaksilitraisen tehot, niillä varmaan kytkinkin kestää minkä tarvitsee.
Re: 1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
persetinpersetti kirjoitti:Digituningin softa olisi aikomus laitattaa, minulle riittäisi kaksilitraisen tehot, niillä varmaan kytkinkin kestää minkä tarvitsee.
Kyllä Erikoismoottri Airaksinen rajoittaa softassa väännöt halutulle tasolle. Ei sitä ole pakko ottaa niin paljon kuin minulla on jos jännittää. Mutta sille ei ole mitään syytä etteikö ottaisi kaikkia hevosvoimia ulos, vääntöä joudutaan aika äkkiä rajoittamaan ahtimen pienuuden takia eikä tuo 370Nm ole kuin keskikierroksilla käytössä minullakaan. Huipputehojen kohdalla sitten on vain 270Nm vääntöjä.
Suuttimet kannattaa ottaa irti tulikuumasta koneesta, lähtevät vähän paremmin silloin. Tosin paljon vuotaneet voi silti olla aivan tautisen tiukassa. Uusi suutin pitää sitten koodata järjestelmään, että se toimii kunnolla.
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Re: 1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
No ni,
Nyt auto käy kaikilla ja moottorin käytös on kuten pitää.
Suuttimen sopeutusta en osannut tehdä.
Olen epäpätevä vcds:ssässä. Se kysyy seitsämän-merkkistä koodia, ei noissa suuttimen päissä ole kuin kuusimerkkiset!
Voiko joku neuvoa oikean polun ja miten ne merkit sinne syötetään, mikään alkuperäisistä koodeista ei täsmää niihin suuttimessa oleviin ja vcds stored valueihin.
Käynti on muuten aika hyvä mutta hieman ehkä nakuttaa..
Nyt auto käy kaikilla ja moottorin käytös on kuten pitää.
Suuttimen sopeutusta en osannut tehdä.
Olen epäpätevä vcds:ssässä. Se kysyy seitsämän-merkkistä koodia, ei noissa suuttimen päissä ole kuin kuusimerkkiset!
Voiko joku neuvoa oikean polun ja miten ne merkit sinne syötetään, mikään alkuperäisistä koodeista ei täsmää niihin suuttimessa oleviin ja vcds stored valueihin.
Käynti on muuten aika hyvä mutta hieman ehkä nakuttaa..
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Re: 1.6tdi CAYC korkea kulutus ja kiisu
Ykkössuutin tuli tiensä päähän reippaan repivän ajolenkin jälkeen.
Lähti seuraavana aamuna käymään kolmella, ja moottorihäiriöilmoitus tuli. Koodit ilmoitti ykkösen suuttimen olevan vainaa.
Uusi tuli Darksidedevelopmensilta. Lainasin kaverilta vähän parempaa ohjelmaversiota, jolla suuttimien päissä olevat koodit sai ajettua moottorinohjaimelle. Auto käy jälleen hyvin, nyt täytyisi taas aloittaa koeajot.
Onko kukaan malttanut tehdä sitä "injector minimum deviation adaptation" tms?
Istuin autossa jarru ja kaasu pohjassa vajaan kolme varttia kun se rumppasi tehdä prosessia, sitten paloi hermot, tehköön kuka joutaa ja voihan tuota yrittää itsekin joskus kun olisi joutoaikaa..
Lähti seuraavana aamuna käymään kolmella, ja moottorihäiriöilmoitus tuli. Koodit ilmoitti ykkösen suuttimen olevan vainaa.
Uusi tuli Darksidedevelopmensilta. Lainasin kaverilta vähän parempaa ohjelmaversiota, jolla suuttimien päissä olevat koodit sai ajettua moottorinohjaimelle. Auto käy jälleen hyvin, nyt täytyisi taas aloittaa koeajot.
Onko kukaan malttanut tehdä sitä "injector minimum deviation adaptation" tms?
Istuin autossa jarru ja kaasu pohjassa vajaan kolme varttia kun se rumppasi tehdä prosessia, sitten paloi hermot, tehköön kuka joutaa ja voihan tuota yrittää itsekin joskus kun olisi joutoaikaa..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa