Countryn runkopulttiongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Countryn runkopulttiongelma
Nyt myrkyn lykkäsi! Vaihdoin Golf Countryn eturunkopalkkia kun näissä ilmenee aina palkin ruostumisongelma. Avasin apurungon etummaiset neljä runkopulttia varovasti ja sain ne hienosti irti. Nyt kun laitan niitä takaisin paikolleen, kuskin puolen taaempi runkopultti ei halua mennä takaisin uralleen. Pultti menee perille asti, miltei pohjaan. Epäilen kierteiden vioittuneen kuitenkin, vaikka varovainen olin irrottaessa. Kurkkasin reikään ja näyttäisi olevan kohdillaankin.
Pääseekö tuon pultin vastamutteriin siellä rungossa mitenkään katsomaan auton sisältäpäin? Vai onko mutterin korjaaminen mahdollista vasta kun irrottaa koko apurungon? Eli meneekö auto paaliin pelkän mutterivian vuoksi?
Pääseekö tuon pultin vastamutteriin siellä rungossa mitenkään katsomaan auton sisältäpäin? Vai onko mutterin korjaaminen mahdollista vasta kun irrottaa koko apurungon? Eli meneekö auto paaliin pelkän mutterivian vuoksi?
Re: Countryn runkopulttiongelma
Oman countryn kohalla oon kanssa huomannu et sitä pulttia ei meinaa saada mitekää kierteelleen. Ilmesesti sielä on vapaasti liikkuva kierre jossakin palikas mikä ei mahu ympäri pyörimään? Aina sen on sinne saanu takas vaikka osaaki kovasti vastustaa.
Ja jos siel kiertees on joku oikeest hullusti, nii apurunko irti ja laikalla auki siitä kierteen alta. Voi sen korjta, ei oo mikää syy laittaa paalii ;)
Ps, jos toi tieto nickin alla pitää paikkansa et on 3xcountryy. nii eihän ykskää oo purussa? osille olis tarvis..
Ja jos siel kiertees on joku oikeest hullusti, nii apurunko irti ja laikalla auki siitä kierteen alta. Voi sen korjta, ei oo mikää syy laittaa paalii ;)
Ps, jos toi tieto nickin alla pitää paikkansa et on 3xcountryy. nii eihän ykskää oo purussa? osille olis tarvis..
Re: Countryn runkopulttiongelma
Se saattaisi selittää vaikeuden jos vastakierre pääsee liikkumaan hieman. Pitää kokeilla uudelleen ja sörkkiä jollain tikulla osia parempaan järjestykseen. Voisi ehkä käyttää kierretappia siellä, niin se ehkä myös putsaisi sen parempaan kuntoon. Koko apurunkoa ei viitsisi alkaa irrottamaan. Siinä on mahdoton työ, kun kyseessä on käyttö-Country.
Toinen Country on paremmassa kunnossa ja sitä entisöidään. Siitä meinaan irrottaa koko apurungon ja maalauttaa sekä runkopalikat, että korin. Viimeinen Country on varaosa-auto. En ole vielä myynyt osia, koska en tiedä mitä tulen itse tarvitsemaan tuohon entisöintiprojektiin. Mitä osaa olisi hakusessa?
Toinen Country on paremmassa kunnossa ja sitä entisöidään. Siitä meinaan irrottaa koko apurungon ja maalauttaa sekä runkopalikat, että korin. Viimeinen Country on varaosa-auto. En ole vielä myynyt osia, koska en tiedä mitä tulen itse tarvitsemaan tuohon entisöintiprojektiin. Mitä osaa olisi hakusessa?
Re: Countryn runkopulttiongelma
Vastaavaan olen törmännyt yhden tavis-Kakkiksen tukivarsien puslia vaihtaessa:
Alkuperäiset pultit irtosivat ihan mainiosti pulttikoneella.
Puslat vaihtoon ja kasaan uusilla pulteilla.
Toinen tukivarren takimmainen pultti ei mennyt pohjaan millään > pultti pois, putsasin kierteen kierretapilla ja pultti meni paikoilleen. Liekö kierteen päässä ollut ruostetta johon pultti pysähtyi..?
Homma vaati kyllä apurungon irroittamisen kun kierretappi oli liian lyhyt kierteen putsaamiseksi runko paikoillaan.
Alkuperäiset pultit irtosivat ihan mainiosti pulttikoneella.
Puslat vaihtoon ja kasaan uusilla pulteilla.
Toinen tukivarren takimmainen pultti ei mennyt pohjaan millään > pultti pois, putsasin kierteen kierretapilla ja pultti meni paikoilleen. Liekö kierteen päässä ollut ruostetta johon pultti pysähtyi..?
Homma vaati kyllä apurungon irroittamisen kun kierretappi oli liian lyhyt kierteen putsaamiseksi runko paikoillaan.
Re: Countryn runkopulttiongelma
Kiere siellä ei sit ole normaalilla nousulla. Et älä tökkää m12 kieretappia sinne..
Laitan yvee osista..
Laitan yvee osista..
Re: Countryn runkopulttiongelma
Siellä on runkopulttia vastassa näköjään kuppi, joka saattaa irrota tai vahingoittua. Kupin saa tilattua uuden ja sen voi vaihtaa sisäkautta. Vaatii silti pohjan leikkaamista. Uudet kierteetkin siihen voi tehdä, mutta vaatii kaikkien apurunkojen poistamista ja Countryssä se tarkoittaa koko vetoakselistojen poistamista.
http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=119517.msg1050435#msg1050435
https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk2/running_gear/front_suspension_drive_shafts/repairing_front_suspension/reworking_cap_nut_in_longitudinal_member/
http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=119517.msg1050435#msg1050435
https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk2/running_gear/front_suspension_drive_shafts/repairing_front_suspension/reworking_cap_nut_in_longitudinal_member/
Re: Countryn runkopulttiongelma
Kurkkasin kuskin maton alle ja mittailin runkopultin sijoitusta ruksaamalla kohdan. Näyttää siltä kun sitä olisi jo aiemminkin availtu. Taitaa olla syy pulttivaikeuksiin aikaisemmissa korjauksissa. Pitää kai rälläköidä lattia auki. Näyttääkö teistäkin lattia jo aiemmin avatulta eikä tuo ole ollut tuollainen tehtaalta lähtiessä?
- Liitteet
-
- lattia.jpg (131.68 KiB) Katsottu 6044 kertaa
Re: Countryn runkopulttiongelma
Kuvasta on kyl hankala mennä sanomaa. Mut ainaki vika selvis, ja itekki oppi jotai uutta tuosta aiheesta! :)
Re: Countryn runkopulttiongelma
Ainakin pahasti sen näköinen, että tuosta ruksin kohdalta vois vaikka löytyä kumitulppa jonka alla mutteri on...
Re: Countryn runkopulttiongelma
Siinä on tommonen reikä mikä näkyy linkissäkin.
Toki ei siitä hitsaamaan pääse.
Toki ei siitä hitsaamaan pääse.
Re: Countryn runkopulttiongelma
Avasin kuskin lattialta kotelon jonka alta löytyi vastamutteri (N-904-33-01). Päällisin puolin näyttäisi olevan kunnossa ja se ei pyörinyt tai ollut irti hitsauksistaan. Tilasin jo uudet mutterit, joten yritän poistaa vanhaa katsoakseni myös miksi pultti ei uppoa siihen. Kapeassa kolossa muuten todella vaikeaa keksiä miten sen irrottaisi siististi hitsauksestaan.
- Liitteet
-
- lattia2.jpg (159.65 KiB) Katsottu 5915 kertaa
-
- lattia3.jpg (180.07 KiB) Katsottu 5915 kertaa
Re: Countryn runkopulttiongelma
Itsellä tuo oli G:ssä joskus irronnut, jollain pihdeillä pitelin kiinni että sain apurungon irti ja paikalleen.
Re: Countryn runkopulttiongelma
Poraa tuo mutterin pää auki ni näkee mikä ahdistaa. Ja saa ehkä kierteetkin puhdistettua yläkautta.
Re: Countryn runkopulttiongelma
Sain mutterin irti ja se oli ihan kunnossa. Syynä oli Countryn apurunko joka oli siirtynyt/laajentunut pultteja irrottaessa. Pultti ei osunut rungon mutterin reikään. Laitoin kuormahihnan runkojen väliin ja puristin runkoa yhteen hieman. Sitten jo pultti osui reikään. Tilasin uudet mutterit hitsattavaksi marmoritiskiltä. Maksavat vitosen kappale, mutta tilaustavaraa tehtaalta. Saan varmaan osan ensi viikkoon. Etupalkki kuitenkin kasattu ja voin vaihtaa sisältä päin sen uuden mutterin ja hitsata kiinni.
Rungon siirtymistä on mahdotonta havaita ilman irrottamatta runkomutteria. Alhaalta päin ei voi nähdä onko apurungot siirtyneet. Harmittavasti ylimääräistä työtä, mutta sille ei nyt voinut mitään. Korjattu joka tapauksessa. Mutta onpahan muille mallia jos törmäätte samaan ongelmaan.
Kiitos kaikille vinkeistä!
Rungon siirtymistä on mahdotonta havaita ilman irrottamatta runkomutteria. Alhaalta päin ei voi nähdä onko apurungot siirtyneet. Harmittavasti ylimääräistä työtä, mutta sille ei nyt voinut mitään. Korjattu joka tapauksessa. Mutta onpahan muille mallia jos törmäätte samaan ongelmaan.
Kiitos kaikille vinkeistä!
Re: Countryn runkopulttiongelma
Apurunkoha taitaa periaattees olla keskitettävä osa.. Omassa kans huomas kun kanttarii osu nii apurunko liikku. Tosin koropalat apurungon päällä, saatto vaikuttaa asiaa.
Ps. En tiiä tuliko YV perille. Mut laitatko vaikka sähköpostia jos kiinostaa osia myydä countrystä..
[email protected]
Ps. En tiiä tuliko YV perille. Mut laitatko vaikka sähköpostia jos kiinostaa osia myydä countrystä..
[email protected]
Re: Countryn runkopulttiongelma
Omassa kantrissa oli ruostunut apurunko päässyt liikkumaan niin paljon että, toinen eturengas otti koriin kiinni. nyt laitettiin uusi apurunko ja kaikki pultit uutta, niin saatiin renkaat keskelle lokareita.
Ja sellainen huomio sitten, perus golffin apurunko on sitten vain osittan sopiva ja g60 ei sitä vähääkään sopiva. Koko eroa on huomattavasti ja puuttuvia ruuvinreikiä on pari liikaa.
Ja jos purkuauto löytyy ja olet myymässä osia niin, hyvä kuntoinen takapuskuri astinlautoineen, eteen karjapuskuri ja takaikkunoihin ulommat tiivistelistat kelpaisi.
Ja sellainen huomio sitten, perus golffin apurunko on sitten vain osittan sopiva ja g60 ei sitä vähääkään sopiva. Koko eroa on huomattavasti ja puuttuvia ruuvinreikiä on pari liikaa.
Ja jos purkuauto löytyy ja olet myymässä osia niin, hyvä kuntoinen takapuskuri astinlautoineen, eteen karjapuskuri ja takaikkunoihin ulommat tiivistelistat kelpaisi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa