Teräksen lujuus? Eli traileria rakentamassa
Valvoja: ffp jäsenet
Teräksen lujuus? Eli traileria rakentamassa
Eli olisko täällä foorumilla ketään joka osais laskee RHS palkille lujuutta? Oon rakentamassa autotraileria ja tarttis hiukan tietää paljonko syrjällään oleva 100x50x3mm ja 4,5m pitkä palkki kestää painoa keskipisteessään jos se on tuettu päistään, eli taittumiskuorma tjs. Sama tieto kiinnostas myös 50x50x3mm palkille ja pituutta samat 4,5m.
Googlettamalla en oikeen löytäny mitään viksua.
Kiitoksia mahdollisista vastauksista etukäteen...
Googlettamalla en oikeen löytäny mitään viksua.
Kiitoksia mahdollisista vastauksista etukäteen...
Viimeksi muokannut Tapsala, 26.5.2008 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voisikko pistää kuvaa siitä sun kärrystä?
Ite olis tarkotus tehä yksi akselinen kokonaispainoltaan 1800kg oleva kärry ja mahdollimman matala. Ja mahdollimman suoralla pohjalla ja kevytkin vielä, mielelään siihen 300kg pintaan ni kantavuutta jäis viä sen 1500kg, joka piisaa useimmille autoille. Kuormaus pitäs tapahtuu kippaamalla kärry ja ilman ajosiltoja mielellään...
Ite olis tarkotus tehä yksi akselinen kokonaispainoltaan 1800kg oleva kärry ja mahdollimman matala. Ja mahdollimman suoralla pohjalla ja kevytkin vielä, mielelään siihen 300kg pintaan ni kantavuutta jäis viä sen 1500kg, joka piisaa useimmille autoille. Kuormaus pitäs tapahtuu kippaamalla kärry ja ilman ajosiltoja mielellään...
RHS- putken lujuuksista on laadittu taulukot joista sen näkee. Olen kanssa sitä mieltä, että enemmän kannattaa kiinnittää huomiota taipumaan ja siihen, miten kärrystä saa tukevan. Lähtisin ensin miettimään rungon/kehikon mallin ja siihen kohdistuvat kuormitukset, jonka jälkeen voi kysellä oikeanlaista RHS- palkkia. Nuo ovat ihan laskennallisia juttuja.
-
- -
- Viestit: 928
- Liittynyt: 31.7.2003 1:45
- Viesti:
Muokkasin otsikkoa hiukan....
Eli jatketaan...
Onko porukalla kokemusta yksi akselisesta trailerista? Millanen vedettävä hieman kevyemmällä vetoautolla, verrattuna kaksi akseliseen? Plussia ja miinuksia? Aateltiin että se olis kevyempi kiskoa, mutta rupeeko se röykyttään enemmän vetoautoa?
Ja jos jollain on piirrustuksia tai kuvia kärrystä, yksi tai kaksiakseliseta, niistä olis paljon apua. Vielä jos kertos käyttökokemuksensa...
Eli jatketaan...
Onko porukalla kokemusta yksi akselisesta trailerista? Millanen vedettävä hieman kevyemmällä vetoautolla, verrattuna kaksi akseliseen? Plussia ja miinuksia? Aateltiin että se olis kevyempi kiskoa, mutta rupeeko se röykyttään enemmän vetoautoa?
Ja jos jollain on piirrustuksia tai kuvia kärrystä, yksi tai kaksiakseliseta, niistä olis paljon apua. Vielä jos kertos käyttökokemuksensa...
Kilvanajotouhuissa on kertynyt jos jonkinmoista kokemusta n.300-1000+kg omapainoisista autonkuljettimista... Mielestäni lähtökohta siihen kärrynvalintaan pitää olla käyttötarve ja vetokaluston kyvyt ja painorajat eli kevyellä vetokalustolla on turha lähteä urheilemaan 700+kg teli umpikärryn kanssa kun taas kuorma-autolla on se ja sama onko perässä 1 vai 2-akselinen.
Se ennakkoluulo että 1-aselinen on vempula ja paha vedettävä on osoittautunut hatusta vedetyksi moneen kertaan eli jos kuorma on oikein painotettu (tärkeämpää kuin 2-akselisessa) ja molemmat vetoauto sekä kärry on suoria ja kunnossa on eteneminen vakaata ja helppoa.
Esimerkki kevyestä 1-akselisesta, mikä on omien ja muidenkin kokemuksien perusteella helppo ja hyvä yleiskärry vetokalustosta riippumatta:
http://www.majava.fi/tuotteet.php?tuote ... ategoria=1
Se ennakkoluulo että 1-aselinen on vempula ja paha vedettävä on osoittautunut hatusta vedetyksi moneen kertaan eli jos kuorma on oikein painotettu (tärkeämpää kuin 2-akselisessa) ja molemmat vetoauto sekä kärry on suoria ja kunnossa on eteneminen vakaata ja helppoa.
Esimerkki kevyestä 1-akselisesta, mikä on omien ja muidenkin kokemuksien perusteella helppo ja hyvä yleiskärry vetokalustosta riippumatta:
http://www.majava.fi/tuotteet.php?tuote ... ategoria=1
Itse ostin viime syksynä hieman huonossa maineessa olevan Aku -kevytperävaunun. Vaunussa on kuitenkin kippi, lehtijouset ja irrotettavat takalaidat. Olen siihen rakentanut filmivanerista lisälaidat ja katteen, kontin tilavuus on 2.4 m³. Viime viikolla kävin pinoamassa kuorman täyteen tuoretta näre/koivuhalkoa. Näytti ihan siltä että enempää ei olisi kantanut, mutta kuorma oli hyvin tasapainossa, joten ei juuri tuntunut pakun perässä.
Oikeastaan ainoa moitittava asia tuossa vaunussa on aisakolmion ja vetokidan yhdistävä suorakaideputki, joka on tosi lyhyt: vaunua on hiivatin hankala peruuttaa. Saako tuon putken vaihtaa pidempään, koska tuohan on ihan pulttaamalla kiinni?
Oikeastaan ainoa moitittava asia tuossa vaunussa on aisakolmion ja vetokidan yhdistävä suorakaideputki, joka on tosi lyhyt: vaunua on hiivatin hankala peruuttaa. Saako tuon putken vaihtaa pidempään, koska tuohan on ihan pulttaamalla kiinni?
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa