Aiemmin kesällä avauduin jo työnantajista, nyt minua risoo logistiikka-alan yritykset. Tai oikeammin yksi yritys.
Työssäni myyn silloin tällöin bensiiniä kanistereihin pakattuna, ja sitä siis toimitellaan asiakkaille ympäri Suomea. Kuljetukset on jo jonkin aikaa hoidettu erään rekkafirman kautta, ja itsekin sitä pari kertaa olen tässä käyttänyt, kun eräälle asiakkaalle Rovaniemellä olen bensiiniä myynyt.
Kysyin hiljattain tarjousta tuolta kuljetusfirmasta, jotta saisimme selkeän hinnoittelumallin jonka mukaan voisimme asiakasta rahtikuluista laskuttaa. Sain tarjouksen, jossa oli aanelosen mittainen todella tiivis Excel-taulukko, jossa kuljetuksen hinta määräytyy etäisyyden ja kilometrien perusteella. Siinä vaiheessa alkoi jo puskea kylmää hikeä, ja tilanne meni vielä pahemmaksi, kun perässä oli vielä sivun verran paikkakuntakohtaisia lisämaksuja ja yksi sivu muilla perusteilla määräytyviä maksuja, kuten VAK-lisää, polttoainelisää, 2,74 euroa siitä että tavara käy lähtöpaikan terminaalissa, 3 euroa siitä että se luovutetaan asiakkaalle toisessa päässä, 3 euroa siitä että soittavat asiakkaalle kun lähetys on noudettavissa ja 5 euroa laskutuslisää jos laskun loppusumma on alle 200 euroa. Toisin sanoen minun olisi joka tapauksessa räknäiltävä pitkä tovi ja selviteltävä välimatkoja, ennen kuin saisin selville kuinka paljon kukin lähetys maksaa. Siltikään en voisi olla siitä aivan varma.
Katsoin kyseisestä firmasta tullutta heinäkuun laskua, jossa samalle asiakkaalle oli vajaan kahden viikon välein toimitettu tavaraa samaan paikkaan. Välimatka oli tuossa ajassa lyhentynyt 22 kilometriä, ja näin hinnoittelukin hypännyt eri sarakkeeseen. Perusteluna tuolle oli, että pidempi toimitus oli mennyt Vantaan kautta, ja näin etäisyys oli pidempi. Kun siis kirjoitan rahtikirjaan lähtö- ja määräpaikan, en voi olla varma josko yritys vaikka päättäisi toimittaa kotimaan lähetyksen Norjan kautta, ja näin laskuttaa yritykseltämme ylimääräistä. Lisäksi myöhemmin vasta oivalsin, että olin noista kahdesta lähetyksestä aiemmalle kysynyt hintaa lähettäessäni noutopyynnön, ja tuolloin ilmoitettu hinta oli kuitenkin laskulla ylittynyt noin 17 prosenttia.
Ymmärrän hyvin, että toimitukset kauas ovat kalliimpia, ja että isommasta kuormasta otetaan isompi hinta, mutta tuossa hintailotulituksessa ei enää ole mitään järkeä, kun ei kuljetusfirman laskutus itsekään näemmä ymmärrä mistä on kyse.
Tämän tapauksen epäselvä hinnoittelu ei mielestäni suinkaan ole edes ainoa epäkohta kuljetusalalla. Selvää on, että kuljetuksia tarvitaan ja hyvä että tuo ala työllistää ihmisiä, mutta kuljetusala tuntuu toimivan käsittämättömän leväperäisesti. Mielestäni hyvin sitä kuvaa se, kuinka kuskit tekevät laittoman pitkiä päiviä ja pokkaavat myös sen mukaista palkkaa, ja kuinka eräässäkin firmassa terminaalin työväki saattaa merkitä tuntilistoihinsa surutta pari-kolme ylityötuntia sulassa sovussa työnjohdon kanssa, vaikkeivät välttämättä olisi töissä edes listaan merkattuja perustunteja. Kuljetuspalveluja tarvitsevia yrityksiä kusetetaan välillä todella perusteellisesti.
En siis halua tästä mitään sotaa saada aikaan, mutta kun olen töissä asiakkaan ominaisuudessa, ja satun tietämään kaikenlaista myös kuljetusfirmojen kulissien takaisesta toiminnasta, vitutuskäyrä tuppaa aina välillä nousemaan.
Keskustelua kuljetusalasta
Valvoja: ffp jäsenet
Itsekin töissä katselin kun eräs firma aikoi muuttaa rahtikustannusmenetelmäänsä. Oli kans etäisyyttä,painoa,purkua ja hyvä ettei kuskin kahveja/tupakkeja oltu siihen erikseen ilmoitettu. Tuntuu etä ne ei muuten saaa taksoja kohdalleen vaan on kaikennäköistä muuta sitten siinä.
Toinen ei kuljetusalaan liittyvä ihmettely on eräällä firmalla kun pikkuisen aikaa sitten heillä tuli paketteihin "pakkausmateriaalilisä" vaikkei pakkaukset sen kummemmin ole muuttunut tai sisältö. joka laatikosta 90cnt ja niitä ku puskee töihin parikolmekymmentä päivässä niin saa hekin katetta.
Toinen ei kuljetusalaan liittyvä ihmettely on eräällä firmalla kun pikkuisen aikaa sitten heillä tuli paketteihin "pakkausmateriaalilisä" vaikkei pakkaukset sen kummemmin ole muuttunut tai sisältö. joka laatikosta 90cnt ja niitä ku puskee töihin parikolmekymmentä päivässä niin saa hekin katetta.
L-Janne, vaan koitappas saada selvää mitä maksaa JetPak:n kautta lentona tilattu paketti esim. HKI->Oulu. Sieltä kun ei tule yhtäkään järkevää laskua, ei saatana yhtäkään.
Vaikka tilaat haun, 5kg nyssäkkä ja jakelu toisessa päässä. Saman painonen pahvilodju kun edellisellä kerralla, samoina aikona haku+jako niin silti saattaa olla yli 24% eroa kuluissa??? Nettisivujen laskurikin taitaa toimia randomgeneraattorilla :-)
Vaikka tilaat haun, 5kg nyssäkkä ja jakelu toisessa päässä. Saman painonen pahvilodju kun edellisellä kerralla, samoina aikona haku+jako niin silti saattaa olla yli 24% eroa kuluissa??? Nettisivujen laskurikin taitaa toimia randomgeneraattorilla :-)
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa