Moottoripyörän takuusta
Valvoja: ffp jäsenet
Moottoripyörän takuusta
Kyseesssä on pikkuveljen pyörä, derbi gpr? 125. Pyörä on vm.-05 ja siinä on takuu voimassa. Pyörästä alkoi tehot hiipua 10tkm kohdalla, jolloin se vietiin 10tkm huoltoon merkkikohtaiseen huoltoon. Huollossa viaksi osoittautui mäntä, joka luonnollisesti vaihdettin. Pyörää hakiessa lasku pisti "hymyilyttämään" männän osalta. Luovuttaja sanoi että takuu ei koske mäntää, koska on kuluva osa! Siinä vähän aikaa ihmeteltiin ja luovuttaja soitti huoltajalle joka sanoi saman että takuu ei korvaa. Kysyin sitten että pitäisikö tehdä koneremontti 10tkm välein, siihen sanoi että kyllä se niin on! Neuvoivat vielä ottamaan maahantuojaan yhteyttä, tänään ei kerennyt niin pitää huomenna soittaa. Mutta onko se totta moottoripyörään pitää noin useasti vaihtaa mäntä? Vai pitäisikö kestää pitempää, ja takuun kattaa se?
Tässä vielä sivulla 57 näkyy huolto ohjelma, jossa vain puhdistetaan ja vaihdetaan männän renkaat.
http://www.derbi.fi/dokumentit/kasikirj ... 202005.pdf?
Tässä vielä sivulla 57 näkyy huolto ohjelma, jossa vain puhdistetaan ja vaihdetaan männän renkaat.
http://www.derbi.fi/dokumentit/kasikirj ... 202005.pdf?
Viimeksi muokannut kalevius, 28.3.2007 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Löyhästi aiheeseen liittyen audifinnsin puolella on keskustelua JimTV:n DIY -osiosta jossa viime viikolla tehtiin Murrayn puutarhatraktoriin 1000h määräaikaishuolto, eli porattiin (avattuna) väljäksi todettu sylinteri ja asennettiin ylikokomäntä. Juontajan mielestä homma oli vaikeusastetta 1 asteikolla 1-5.
Kummastipa kaverin pakista löytyi joka kodin tarvekaluihin kuluvaa rakotulkkia, mäännanrengaspuristinta, -pihtiä ja männänhalkaisijan mittausvälinettä.
Kummastipa kaverin pakista löytyi joka kodin tarvekaluihin kuluvaa rakotulkkia, mäännanrengaspuristinta, -pihtiä ja männänhalkaisijan mittausvälinettä.
Piikeissä voi joutua tekemään isompia remontteja koneeseen suht pienillä kilometreillä. Merkkikohtaista kyllä sekin, Hondissa oli aikanaan huolto-ohjelmassa männänvaihto 12tkm välein kun taas omistamassani Yamahassa ei koneelle tehty mitään ja siinä oli yli 30tkm mittarissa kun se minulta lähti :P
Niinpä, kyllä 40-50tkm ajettu piikin kone on viimeistään rempan tarpeessa. Kymppitonnin välein männän vaihto on normaalia ja ehkä myös porautus että jaksaa kulkea. Sen eron huomaa väljä kone vs.porautettu. Oli itelläkin yamaha tzr125, wisecon männällä jopa;)
nyt kun on mäntä vaihdettu,niin kannattaa ruveta panostamaan siihen laadukkaaseen 2t öljyyn.Esim castrol tms. Saattaa saada tonnin pari lisää kilometrejä.tietysti,wisecon mäntä saattas tuoda myös enemmän kanssa kilsoja.Osaltaan asiaan saattaa vaikuttaa myös se jos pyörä on kuristettu pakoputken alkukäyrästä mehupilliksi,niin mäntä ja renkaat narahtaa ajan mittaan pakopuolelta..
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Miten ihmeessä nykymopot ei kestä kun 10tkm/mäntä?
Itsellä oli 2 kpl tessuja jotka olivat vanhan säännön mukaisia ja kummassakaan ei mitään vikaa vaikka tehoja huomattavasti enemmän kun näissä nyky mopoissa, ja ajettua tuli kummallakin huomattavasti enemmän:)
Eli 11 Kw/125cc --> 10 tkm --> koneauki??? Ei kai se näin voi mennä?
Itsellä oli 2 kpl tessuja jotka olivat vanhan säännön mukaisia ja kummassakaan ei mitään vikaa vaikka tehoja huomattavasti enemmän kun näissä nyky mopoissa, ja ajettua tuli kummallakin huomattavasti enemmän:)
Eli 11 Kw/125cc --> 10 tkm --> koneauki??? Ei kai se näin voi mennä?
Itsellä oli aikaan Hondan NSR. Mäntiä koitin vaihtaa siihen noin kympin välein. Mitään eroa en oikeastaan huomannut ennen ja jälkeen operaation. Pyörällä ajettu sekä vakiona, että kuristettuna.
Noista kovempitehosista krosseista puhuttaessa männänvaihtoväli ilmoitetaan tunneissa, taitaa hondan cr:llä olla luokkaa 40h.
Noista kovempitehosista krosseista puhuttaessa männänvaihtoväli ilmoitetaan tunneissa, taitaa hondan cr:llä olla luokkaa 40h.
Se männän hinta oli hieman päälle 200e ja samalla vaihtui ketjut, rattaat, takarengas ja öljyt, kannentiiviste yms, mitkä olikin tiedossa. Töitä oli yhteensä 6h. Kokonaislasku oli n.650e. Onneksi autoissa ei tarvitse vaihtaa mäntiä paria kertaa vuodessa, muuten voisi alkaa ahdistamaan V-koneisten audin omistajia :)
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa