Eli tarkoitus olisi huomenna lähteä kaverin kanssa Heinolaan Rautjärven alueelle pilkkimään hieman sateenkaarirautua ja kysymys kuuluukin:Tarvitseeko minun lunastaa muuta lupaa kuin tuo alueen oma 12h/€12 lupa vai tarvitseeko myös lunastaa tuo lääni kohtainen kalastuskortti?
Pilkkiminenhän sinänsä on "jokamiehenoikeus" eli varsinaista läänilupaa ei tarvita mutta miten on tässä tapauksessa kun kyseessä on erillinen vesialue jolle on istutettu kalaa...googlettamalla en vastausta löytänyt.
Kalastuslupa asiaa
Valvoja: ffp jäsenet
http://www.mmm.fi/fi/index/etusivu/kalastus_riista_porot/vapaa_ajankalastus/mita_lupia_tarvitsen.html
"Onkiminen ja pilkkiminen ovat jokamiehenoikeuksia, joiden harjoittamiseen kalastuslaissa säädetyllä tavalla ei tarvitse lupaa. "
Eli sinun tapauksessa ei tarvitse maksaa kalastuksenhoitomaksua (="valtion kalakortti"). Läänikohtainen viehekalastuslupa koskee käytännössä virvelöintiä, ei pilkkimistä, joten sitäkään et tarvitse.
Sen sijaan tuon mainitsemasi alueen luvan tarvitset, koska tässä tapauksessa on kyseessä tuollainen "istuta ja ongi pois"-vesi. Jos menisit vain randomisti jonnekkin ei-istutus-järvelle vaikka ahvenia pilkkimään, ei tarvitsisi mitään lupaa.
Oliko tarpeeksi hankalasti ilmaistu :D
"Onkiminen ja pilkkiminen ovat jokamiehenoikeuksia, joiden harjoittamiseen kalastuslaissa säädetyllä tavalla ei tarvitse lupaa. "
Eli sinun tapauksessa ei tarvitse maksaa kalastuksenhoitomaksua (="valtion kalakortti"). Läänikohtainen viehekalastuslupa koskee käytännössä virvelöintiä, ei pilkkimistä, joten sitäkään et tarvitse.
Sen sijaan tuon mainitsemasi alueen luvan tarvitset, koska tässä tapauksessa on kyseessä tuollainen "istuta ja ongi pois"-vesi. Jos menisit vain randomisti jonnekkin ei-istutus-järvelle vaikka ahvenia pilkkimään, ei tarvitsisi mitään lupaa.
Oliko tarpeeksi hankalasti ilmaistu :D
No toi ootto-onginta on vähän toinen juttu, periaatteessa sellainen voidaan kai katsoa passiiviseksi pyydyksi, jolloin pitäisi olla sekä tuo valtion kalastuksenhoitomaksu, että vesialueen lupa. Tuostakin saattaapi olla eri tulkintoja, mun käsitys on se, että se ei ole passiivinen pyydys jos kalastaja on koko ajan lähettyvillä. Tuossa sun kalapaikan tapauksessa se saattaapi riippua siitä, mitä tuon vesialueen luvan säännöt sanoo, nehän saattavat sallia esim. tuon ootto-onkimisen.
Mun mielest tota läänikohtaista viehelupaa ei joka tapauksessa tarvita, itse ottaisin varmuuden vuoksi valtion kalastuksenhoitomaksun (se nyt on tullu hommattua muutenkin) ja sit ootto-onget sen mukaan mitä tuon lammikon luvan säännöt sanoo, veikkaan että ovat tuollaisessa kirrepaikassa sallittuja.
Mun mielest tota läänikohtaista viehelupaa ei joka tapauksessa tarvita, itse ottaisin varmuuden vuoksi valtion kalastuksenhoitomaksun (se nyt on tullu hommattua muutenkin) ja sit ootto-onget sen mukaan mitä tuon lammikon luvan säännöt sanoo, veikkaan että ovat tuollaisessa kirrepaikassa sallittuja.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”