Tarkoitus olisi ostaa pieni kompressori ja maaliruisku. Mitään kuvia ei ole tarkoitus alkaa taitelemaan vaan tavoitteena olisi saada aikaan virheettömiä ja tasaisia pintoja pienoismallien maalauksessa.
Kysymys 1:
Olen ajatellut ostaa kompressorin käytettynä Ebay.de.stä (asun Saksassa). Kuinkahan suuria eri kompressoreiden erot on? Revellistä löytyy kolmea eri kompressoria, starter, standard ja masterclas. Vanhoja malleja on paljon myynnissä, jonkun mallin nimi oli beta ja toisen gamma jos oikein muistan…mikä on näiden paremmuusjärjestys? Mikähän kannattaisi ostaa? Löytyykö muita harkitsemisen arvoisia valmistajia?
Kysymys 2:
Ruiskusuosituksia?
Kysymys 3:
Koska teen maalausta sisällä, olisi hyvä olla jonkinlainen maalauskaappi missä maalata. Ehkäpä vielä niin että siihen olisi asennettu tuuletin ja putki ikkunasta pihalle. Onko joku rakennellut tällaisen joskus?
kompressori kynäruiskulle
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
Kysymys 3:
Koska teen maalausta sisällä, olisi hyvä olla jonkinlainen maalauskaappi missä maalata. Ehkäpä vielä niin että siihen olisi asennettu tuuletin ja putki ikkunasta pihalle. Onko joku rakennellut tällaisen joskus?
Pikkuosien maalaamista varten olen ajatellut itselleni jotain seuraavanlaista ratkaisua:
- Otetaan sopivan kokoinen kaappi ja vanha liesituuletin (joka pestään tottakai).
- Hivautetaan kaapista katto pois ja laitetaan katon paikalle se vanha pesty liesituuletin.
- Oven tilalle tehdään pystysuuntaiset liukukiskot, joihin sujautetaan sopivan kokoinen pleksinpala, vielä kun laittaa liukukiskon pohjalle muutaman reiän niin vaikkapa pultilla voi lukita tuon pleksin sopivalle korkeudelle.
- Putki liesituulettimesta pihalle, yms. viimeiset asennukset niin laite on valmis käyttöön.
1. Jos et saa kompuraa toiseen huoneeseen, niin osta hiljainen malli. Takuuvarmasti käpy palaa ensimmäisen viikon aikana kun äänekäs kompura pärisee vieressä jatkuvasti. Hiljaisten kompuroiden tekniikka muistuttaa jääkaapin vastaavaa, ja äänikin on samaa luokkaa. Entinen Super Silent, nykyinen SilAir on hyvä. Sellaisella olen roiskinut viimeiset 7 vuotta, ja huoltoja on tarvinnut tehdä tasan 0 kappaletta. Muitakin vastaavia kyllä löytyy. Tuotolla ei kynäruiskukäytössä ole juuri merkitystä, ellei käytetä montaa ruiskua yhtäaikaa, eli käyttäjiä on useampi kuin yksi.
2. Tuohon käyttöön kelpaa oikeastaan mikä tahansa perushyvä ruisku. Pääasia, että se on sisäsekoitteinen kaksitoimiruisku. Esim. Badger 150 on halpa ja asiallinen. Tätä ei kai enää valmisteta, mutta paljon näitä on liikkeellä käytettynä. Muita vastaavia on pilvin pimein. Badger on muutenkin sellainen perushyvä merkki, eikä tarvitse olla mikään sulttaani, että on varaa ostaa varaosia. Badgerin neulat tosin ovat liian karkeita suoraan pakasta vedettynä, eli ne kannattaa kiillottaa ennen käyttöä (voi olla vanhentunutta tietoa, en ole pariin vuoteen ostanut yhtään neulaa). Iwatat sun muut superturboprecisionhärvelit kannattaa unohtaa. Niissä maksetaan enemmän merkistä kuin mistään muusta. Onhan Iwata tarkka, mutta kun jollain 0.2mm suuttimella varustetulla ruiskulla ei pysy käytännössä roiskimaan muuta kuin musteita ja todella ohuita liukkarivärejä, niin edut ovat hintaan nähden aika pienet. Minkäänlaisia efektimaaleja on turha edes kuvitella käyttävänsä näillä minisuuttimilla. Itse ruiskut eivät välttämättä maksa miljoonia, mutta varaosat ovat tajuttoman hintaisia. Minultakin löytyy yksi lähes käyttämätön Badger 100 F ihan tyhjänpanttina. Tosin kun kerran asut Saksassa, niin kaupanteko taitaa olla vähän tyhmää.
2. Tuohon käyttöön kelpaa oikeastaan mikä tahansa perushyvä ruisku. Pääasia, että se on sisäsekoitteinen kaksitoimiruisku. Esim. Badger 150 on halpa ja asiallinen. Tätä ei kai enää valmisteta, mutta paljon näitä on liikkeellä käytettynä. Muita vastaavia on pilvin pimein. Badger on muutenkin sellainen perushyvä merkki, eikä tarvitse olla mikään sulttaani, että on varaa ostaa varaosia. Badgerin neulat tosin ovat liian karkeita suoraan pakasta vedettynä, eli ne kannattaa kiillottaa ennen käyttöä (voi olla vanhentunutta tietoa, en ole pariin vuoteen ostanut yhtään neulaa). Iwatat sun muut superturboprecisionhärvelit kannattaa unohtaa. Niissä maksetaan enemmän merkistä kuin mistään muusta. Onhan Iwata tarkka, mutta kun jollain 0.2mm suuttimella varustetulla ruiskulla ei pysy käytännössä roiskimaan muuta kuin musteita ja todella ohuita liukkarivärejä, niin edut ovat hintaan nähden aika pienet. Minkäänlaisia efektimaaleja on turha edes kuvitella käyttävänsä näillä minisuuttimilla. Itse ruiskut eivät välttämättä maksa miljoonia, mutta varaosat ovat tajuttoman hintaisia. Minultakin löytyy yksi lähes käyttämätön Badger 100 F ihan tyhjänpanttina. Tosin kun kerran asut Saksassa, niin kaupanteko taitaa olla vähän tyhmää.
No ei varsinaisesti, jos se toimii kunnolla. Sisäsekoitteinen vaan tahtoo olla tarkempi, eli maalisumu on hienompaa. Taitaa ulkosekoitteisessa olla ainakin nimellisesti isompi riski roiskimiseen. En nyt ihan kipeästi stressaisi, jos sattuu joku ulkosekoitteinen tulemaan halvalla vastaan. Minä vaan tykkään sisäsekoitteisista kaksitoimisista, koska niillä saa tehdä säädöt siinä samalla kun maalaa. Yksitoimisessa pitää säädöt tehdä ennen maalaamista.
Löysin sopivan tarjouksen Revellin ruiskuista jotka on mun käsittääkseni Badgerin ruiskuja.
Eka setti olis tällainen:
39107 Spray Gun 'master class' (Vario)
Contents:
- 'master class' spray gun VARIO (nozzle in the set: medium = 0,7 mm)
- Two empty paint jars
- Jar adaptor
Instruction sheet
39202 Complete-Set "master class"
Contents:
- Two empty paint jars
- Two needles (fine and large)
- Two paint nozzles (finde and large)
- Two spray regulators
- Jar adaptor
- Metal paint pot
- Two pipettes
- Instruction sheet
Jälkimmäinen setti maksaa 30e enemmän. Kumpi kannattaisi ostaa? Mitä noilla neuloilla ja tarvikkeilla tekee? Kannattaisiko heti aluksi ostaa vielä lisäksi ylimääräisiä maalipurkkeja tai jotain muita tarvikkeita?
Eka setti olis tällainen:
39107 Spray Gun 'master class' (Vario)
Contents:
- Two empty paint jars
- Jar adaptor
Instruction sheet
39202 Complete-Set "master class"
Contents:
- Two empty paint jars
- Two needles (fine and large)
- Two paint nozzles (finde and large)
- Two spray regulators
- Jar adaptor
- Metal paint pot
- Two pipettes
- Instruction sheet
Jälkimmäinen setti maksaa 30e enemmän. Kumpi kannattaisi ostaa? Mitä noilla neuloilla ja tarvikkeilla tekee? Kannattaisiko heti aluksi ostaa vielä lisäksi ylimääräisiä maalipurkkeja tai jotain muita tarvikkeita?
Kovasti ainakin näyttää Badger 150:ltä tuo Revellin käikäle. Minulla oli Badger Crescendo, joka on sama laite, mutta paksulla rungolla. Ihan OK peli. Taitaa tuossa kalliimmassa setissä olla 30€ edestä extraa. värikippojen määrän tarve riippuu ihan siitä, paljonko viitsii putsata niitä yhdellä istumalla. Jos vaihtelee monen värin välillä jatkuvasti, niin onhan se mukavampaa kun ne värit ovat omissa purkeissaan. Suuttimia ja neuloja ei ole koskaan liikaa. 0,7mm on aika iso. 0,3mm suuttimella tekee paksuimmillaan n. tuuman leveää viivaa. Neula pitää valita suuttimen koon mukaan, joten siksi niitä on tuossa useampi mukana. Samaten myös koko tuo kärkiasetelmä pitää vaihtaa, jos muuttaa suuttimen kokoa. Jos tuo tosiaan on Badger 150, niin ne palikat on merkitty selvästi F, M tai L. Letkusta ei puhuta mitään, joten sellainen varmaan pitää ostaa/rakentaa. Minä olen tehnyt omat letkuni vetelästä pissapojan letkusta ja irtoliittimistä. Riippuu kompurasta, millainen se letkun toinen pää täytyy olla, mutta tuo ruiskun pää on aika geneerinen malli. Sama liitin siis sopii useampaankin merkkiin.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”