Taloyhtiö ja autopaikat
Valvoja: ffp jäsenet
Taloyhtiö ja autopaikat
Eli laitetaanpa juttua tästä ikuisesta aiheesta eli meidän taloyhtiössä on sekä katos että tolppapaikkoja joista osa kuuluu asuntoihin ja osa on vuokrattu kuten meidän eli katos ja tolppa. Katospaikoissa on uudenmalliset rasiat joissa kello mutta tolpissa suora virta kellarista jossa kello. Muija on ventoa pitänyt tavallisesti tolpppapaikalla mutta lumisateiden ja takaluukun jäätymisen takia vaihdettiin vento katokseen ja farkku tolppaan.
Tolpissa on kuitenkin kello säädetty niin että virtaa tulee klo 04-12 ja 17-19 eli todella toimivat ajat näin 3-vuorolaiselle. No talonmiehen vaihduttua otin asiaksi ehdottaa aikojen muutosta kelloon mutta se vaatii taloyhtiön puheenjohtajan luvan ja äijäpä ei suostunut, eihän sillä itellä ole autoa joten ei kiinnostanut. Koitin selittää että en nyt tässäkään tapauksessa ajattele sitää omaa napaa vaan autopaikkoja käyttävät muutkin asukkaan ja moni uusi asukas ei lämmitysajoista tiedä koska ne ei missään lue. Kello on sähköhuoneessa ja samassa paikassa on myös nappi josta sähköt saa tolppiin koska vaan mutta tämän käyttö vaatii sähköhuoneen avaimen joka itseltä löytyy.
En enää kuulu taloyhtiön hallitukseen joten sananvaltaa ei ole mutta laitanpa laput ilmoitustaululle jospa joku muukin asiasta kiinnostuisi.
Taisi puheenjohtaja vetää herneen nenään kun ainoastaan meillä on 2 paikkaa käytössä mutta nopeat elävät ja maksetaanhan kummastakin vuokraa joka kuukausi eli taitaa tämäkin olla sitä naapurikateutta.
Täytyy äijää muistaa kun kämpän myytyä saan ja läksiäisbileet pidän, sääli vain naapureita.
Tolpissa on kuitenkin kello säädetty niin että virtaa tulee klo 04-12 ja 17-19 eli todella toimivat ajat näin 3-vuorolaiselle. No talonmiehen vaihduttua otin asiaksi ehdottaa aikojen muutosta kelloon mutta se vaatii taloyhtiön puheenjohtajan luvan ja äijäpä ei suostunut, eihän sillä itellä ole autoa joten ei kiinnostanut. Koitin selittää että en nyt tässäkään tapauksessa ajattele sitää omaa napaa vaan autopaikkoja käyttävät muutkin asukkaan ja moni uusi asukas ei lämmitysajoista tiedä koska ne ei missään lue. Kello on sähköhuoneessa ja samassa paikassa on myös nappi josta sähköt saa tolppiin koska vaan mutta tämän käyttö vaatii sähköhuoneen avaimen joka itseltä löytyy.
En enää kuulu taloyhtiön hallitukseen joten sananvaltaa ei ole mutta laitanpa laput ilmoitustaululle jospa joku muukin asiasta kiinnostuisi.
Taisi puheenjohtaja vetää herneen nenään kun ainoastaan meillä on 2 paikkaa käytössä mutta nopeat elävät ja maksetaanhan kummastakin vuokraa joka kuukausi eli taitaa tämäkin olla sitä naapurikateutta.
Täytyy äijää muistaa kun kämpän myytyä saan ja läksiäisbileet pidän, sääli vain naapureita.
Meidän taloyhtiössäkin olis sama homma että virtaa tuli tiettyinä kellonaikoina. Mulle se ei ollut ongelma että virtaa tuli vain tiettyinä aikoina mutta se hatutti kun sulakkeet alkoivat poksahtelmaan kun kaikki lämppärit paukahtivat päälle samaan aikaan ja seurauksena auto oli kylmä. Ongelma korjattiin uusimalla tolpat uusilla malleilla joissa on jokaiselle omat ajastimet jolla lämmityksen saa kahdeksi tunniksi päälle. Maksavat varmasti itsensä takaisin pienentyneenä sähkölaskuna.
Omas taloyhtiössä on juuriki tolpissa noi omat ajastimet mutta kovilla pakkasil se kello tuppaa käymää miten huvittaa.
Yhtenä aamuna saattaa pelata normaalisti,seuraavana aamuna ei olekka kello liikkunu,tai sitte kerran on sattunu sellanen tapaus etee että ajastin edisti 2 tuntia :D..
Ja tästä tein huoltoyhtiölle korjaus ilmotuksen ja tolppa korjattii,toimi tasan viikon.
Pikku pakkasilla ei mitn ongelmia
Yhtenä aamuna saattaa pelata normaalisti,seuraavana aamuna ei olekka kello liikkunu,tai sitte kerran on sattunu sellanen tapaus etee että ajastin edisti 2 tuntia :D..
Ja tästä tein huoltoyhtiölle korjaus ilmotuksen ja tolppa korjattii,toimi tasan viikon.
Pikku pakkasilla ei mitn ongelmia
Joo käytiin naapurin kanssa joka mun paikan otti hallituksessa kattomassa toi nappi jolla virtaa saa tolpille tarvittaessa jatkuvasti ja löydettiin samalla se tolppien kellokin.
Muutama nasta pitää hommata niin saadaan lisäaikaa tolpille ja sopivammat ajat. Saa puheenjohtaja haistaa pitkät. Eihän se sähkönkulutus haittaa koska siitä maksetaan?
Muutama nasta pitää hommata niin saadaan lisäaikaa tolpille ja sopivammat ajat. Saa puheenjohtaja haistaa pitkät. Eihän se sähkönkulutus haittaa koska siitä maksetaan?
^"Meidän" taloyhtiössä, tai siis asun vuokralla rivitalossa jossa on huoneistokohtaiset tolppapaikat
ja sähkön kulkua saa säädellä oman mielensä (ja lompakkonsa) mukaan kämpän sisällä olevan kytkimen ja kellon avulla.
Eipä ole kenelläkään valittamista, että tolppaan tulisi sähkö epäsopivaan aikaan.
On kyllä mainio systeemi kunhan vain ottaa tavaksi laittaa polle liekaan aina kun ajaa parkkiin.
Ikkunasta voi sitten tarkastella milloin jäät ovat laseista sulaneet.
Kerrostaloissa ja muissa isommissa taloyhtiöissä tuo systeemi voi vaan olla aika kallis toteuttaa.
ja sähkön kulkua saa säädellä oman mielensä (ja lompakkonsa) mukaan kämpän sisällä olevan kytkimen ja kellon avulla.
Eipä ole kenelläkään valittamista, että tolppaan tulisi sähkö epäsopivaan aikaan.
On kyllä mainio systeemi kunhan vain ottaa tavaksi laittaa polle liekaan aina kun ajaa parkkiin.
Ikkunasta voi sitten tarkastella milloin jäät ovat laseista sulaneet.
Kerrostaloissa ja muissa isommissa taloyhtiöissä tuo systeemi voi vaan olla aika kallis toteuttaa.
Tollanen ratkaisu on tullut muistaakseni jokaiseen rivitalokohteeseen ja muutamaan kerrostaloonkin, joidenka suunnittelussa meidän firma ollu osallisena. Kuluiltaan varsin pieni, kun se tehdään heti alussa. Ja aika paljon asukkaiden edustajat suunnittelukokouksissa osaavat kyseista ratkaisua kysellä/pyytää.
Muutamassa uudessa rivarikohteessa kyseinen systeemi on ja VIHDOINKIN uusien asuntojen suunnittelijat ovat huomanneet että nykypäivänä monessa taloudessa on vähintään 2 autoa eli niille autopaikat. Lähistölle valmistuu uusi rivari jonka hintaan kuuluu sekä katos että tolppapaikka.
Naurattaa vain tuon taloyhtiön puheenjohtajan muijan joka siivoojana tässä ja muutamassa naapurin talossa kysymys että onko meillä pakko olla 2 paikkaa? No emmä tiiä mutta muija on töissä arkisin 8-17 ja mulla 3-vuorotyö joten eikai niitä paikkoja nyt tarvita.
Naurattaa vain tuon taloyhtiön puheenjohtajan muijan joka siivoojana tässä ja muutamassa naapurin talossa kysymys että onko meillä pakko olla 2 paikkaa? No emmä tiiä mutta muija on töissä arkisin 8-17 ja mulla 3-vuorotyö joten eikai niitä paikkoja nyt tarvita.
Vastaa, että suunnittelette kolmannen ostamista :)
Työkaveri pykäsi juuri omakotitalon pystyyn ja laittoin autokatoksen "pistorasian" ajastuksen/katkaisijan makuuhuoneen läheiseen vessaan ja viereen ulkolämpötilamittari, sieltä se kuulemma on hyvä laittaa tarvittaessa päälle kun aamulla herää ja katsoo ulkolämpötilan :)
Työkaveri pykäsi juuri omakotitalon pystyyn ja laittoin autokatoksen "pistorasian" ajastuksen/katkaisijan makuuhuoneen läheiseen vessaan ja viereen ulkolämpötilamittari, sieltä se kuulemma on hyvä laittaa tarvittaessa päälle kun aamulla herää ja katsoo ulkolämpötilan :)
Ajattelin itselle laittaa autotallista ohjauskaapelin taloon, saa laittaa kellolla/kytkimellä lämmityksen päälle kun huvittaa jne. Jossain vaiheessa noin kai voisi menetellä taloyhtiöissäkin, eli huoneistokohtainen tolppa ja ohjaus asunnosta. Vielä kun muistaisi laittaa töpselin seinään...
Meillä on tommoinen systeemi huoneistosta autotalliin ja tämä mörskä on rakennettu -79. Meillä vaan on se onkelma, että sisällä on katkaisija, josta saa sähköt päälle talliin ja siis myös lämmityksen päälle. Nyt on siis noustava klo 6 napsauttamaan katkaisijaa jos meinaa auton lämmiittää. Toisinaan auto on myös unohtunut lämmitykseen useiksi tunneiksi aivan turhaan.
Olisikohan tuohon katkaisijan tilalle saatavilla jotain fiksua ajastinkelloa, jolla saisi homman vielä mielyttävämmäksi...?
itellä oli entisessä kämpässä erinomainen systeemi. Asuntokohtainen autopaikka/talli, eteisessä puolentunnin suora kytkin merkkivalolla ja äänellä ja keittiön seinällä vuosiajastin. Pikkupakkasella auto aamusta pöhiseen kun kuselta tuli ja kovemmalla sääti illalla muutaman tunnin kuurin.
No taloyhtiö olikin hieman hienompi ku oli sisäiset nettikaapelitkin valokuidulla huoneistoihin jaettu.
No taloyhtiö olikin hieman hienompi ku oli sisäiset nettikaapelitkin valokuidulla huoneistoihin jaettu.
Meilläkin on silleen typerästi nuo lämmitystolpat että niihin tulee virtaa tiettyinä kellonaikoina. Suurimman osan päivästä ne on päällä, mutta esim. klo. 14-16 ei tule virtaa ollenkaan. Viime talvena jouduin anomaan aamulämmityksen alkamisajankohtaa aikaisemmaksi kun ei 05:15 ooppeli ollut oikein suopealla tuulella. Sitten kun hienostorouva menee ja avaa laukkukauppansa vaikka 11:00 niin hänelläkin pitää olla lämmin auto, ja siksi aamusta virtaa tulee tolppiin vissiin 8 tuntia putkeen. Pääsulakkeet luonnollisesti niin pienet (talo rakennettu 1972 tjsp) ettei lämppäreitä viitsi kovin isolla pitää tai on koko rivi pimeänä, mutta silti kun autot on aina roikassa niin pelkkä lohkis lämpiää varmaan yli 16h vuorokaudessa ja autoja kun on alun toista kymmentä niin... Tuossaki olis paljon parempi ratkaisu se että jokasella ois se henkilökohtanen ajastin ja sulakkeet ja vehkeet sitä luokkaa että sais Defa puhaltaa vaikka 2300W koko sen kaks tuntia - tuollakin menettelyllä pienenis sähkökulut varmaan huomattavasti!
Mulla on vuokrattuna 2 autopaikkaa sekä talli, jälkimmäisen tosin täyttää kahden auton renkaat, sohva, polkupyörät....ja 50 kiloa vanhan passatin osia ;)
Tämä ajastinhomma ja sulakkeiden laukeaminen kyrsii varsinkin siitä syystä, ettei tuo Astra yksinkertaisesti lähde käyntiin yli 15 asteen pakkasessa ilman kunnollista lämmitystä. Sen sijaan bensa-Volvon kanssahan ei ole vastaavaa ongelmaa, mutta luonnollisesti autoa säästäen pyrin pitämään sen aina tarvittavan kauan roikassa.
Asun vielä vuokralla niin ei ole nuihin tolppien ajastimiin ym. sananvaltaa. Toisaalta asiat on hyvin ku on halpa lämmityspaikka kummallekin autolle ja TALLI, mutta kun asunnon osto (jostain toisesta taloyhtiöstä) tulee lähiaikoina kuvioon niin saa nähdä minkälaisiin käytäntöihin törmää. Kun etenkin keskustassa on autopaikat kortilla niin voi joutua turvautumaan webaston tms. hankintaan, sen jälkeenhän sitä olisi riippumaton hämäristä lämmitystolpista.
Mulla on vuokrattuna 2 autopaikkaa sekä talli, jälkimmäisen tosin täyttää kahden auton renkaat, sohva, polkupyörät....ja 50 kiloa vanhan passatin osia ;)
Tämä ajastinhomma ja sulakkeiden laukeaminen kyrsii varsinkin siitä syystä, ettei tuo Astra yksinkertaisesti lähde käyntiin yli 15 asteen pakkasessa ilman kunnollista lämmitystä. Sen sijaan bensa-Volvon kanssahan ei ole vastaavaa ongelmaa, mutta luonnollisesti autoa säästäen pyrin pitämään sen aina tarvittavan kauan roikassa.
Asun vielä vuokralla niin ei ole nuihin tolppien ajastimiin ym. sananvaltaa. Toisaalta asiat on hyvin ku on halpa lämmityspaikka kummallekin autolle ja TALLI, mutta kun asunnon osto (jostain toisesta taloyhtiöstä) tulee lähiaikoina kuvioon niin saa nähdä minkälaisiin käytäntöihin törmää. Kun etenkin keskustassa on autopaikat kortilla niin voi joutua turvautumaan webaston tms. hankintaan, sen jälkeenhän sitä olisi riippumaton hämäristä lämmitystolpista.
Itsellä tulee jatkuva virta tolppaan, josta itse sitten ajastimella se haluamansa kaks tuntii tulee sitä virtaa sitten autolle asti. Omilla sulakkeilla tolpat on. Ihan perus kello Siemensin tolppa, todella hyvä systeemi. Olen ollut ihan tyytyväinen. 20 euroa maksaa vuodessa, lämmität sitten päivässä sen 24 h tai 2 h. :)
Onko muuten miten yleistä kerrostalon autopaikoilla,että sisätilanlämmittimen käyttö kielletty ts. sulakkeet ei kestä? Edellisissa opiskeluasunnossa kielletty mutta moni sitä käytti ja sulakkeet kesti..tässä nykyisessä vuosittain muistutetaan että sisätilanlämmittimien käyttö ehdottomasti kielletty. Suurinosa porukasta eläkeläisiä joten mikäs siinä kun joka-aamuisia lähtöjä ole..
Huoltomiehen kannanotto sisätilalämppäreihin:
Kyllä se sen varmasti kestää, mutta vanhemmissa taloyhtiöissä on yleensä yhdelle tolppariville (yksi puoli parkkipaikasta, jossa noin 10 paikkaa) yksi 25A sulake. Se voi kestää yhden sisälämppärin, tai vaikka kaksi, mutta sitten kun Virtasen perhe on ollut säästöbudjetilla liikenteessä, ovat he ostaneet Hong Kongista jonkun paskimman lämppärin mitä maailmaan mahtuu ja kielloista huolimatta kytkevät sen kiinni. Kaikkihan sen tietävät että miten siinä käy.
Aamulla kaikki 10 paikkaa kylminä, ja kirotaan kun joku on TAAS käyttänyt sisätilalämmitintä. Ja arvatkaa vaan kuka vaihtaa sulakkeen..
Jutun pointti on siinä, että parempi jos kukaan ei käytä lämmitintä, niin kaikki saavat lämmittää autoaan rauhassa. Kyllä ne sulakkeet aika paljon kestävät, mutta se on vaan helpompi kieltää kaikilta kun sallia ja vaihtaa sulaketta vähän väliä. Kun siitä tulee loka aina huoltoyhtiön niskaan kuitenkin...:)
Kyllä se sen varmasti kestää, mutta vanhemmissa taloyhtiöissä on yleensä yhdelle tolppariville (yksi puoli parkkipaikasta, jossa noin 10 paikkaa) yksi 25A sulake. Se voi kestää yhden sisälämppärin, tai vaikka kaksi, mutta sitten kun Virtasen perhe on ollut säästöbudjetilla liikenteessä, ovat he ostaneet Hong Kongista jonkun paskimman lämppärin mitä maailmaan mahtuu ja kielloista huolimatta kytkevät sen kiinni. Kaikkihan sen tietävät että miten siinä käy.
Aamulla kaikki 10 paikkaa kylminä, ja kirotaan kun joku on TAAS käyttänyt sisätilalämmitintä. Ja arvatkaa vaan kuka vaihtaa sulakkeen..
Jutun pointti on siinä, että parempi jos kukaan ei käytä lämmitintä, niin kaikki saavat lämmittää autoaan rauhassa. Kyllä ne sulakkeet aika paljon kestävät, mutta se on vaan helpompi kieltää kaikilta kun sallia ja vaihtaa sulaketta vähän väliä. Kun siitä tulee loka aina huoltoyhtiön niskaan kuitenkin...:)
Mun mielipide tuohon sisälämmitin asiaan on että jos kerran tolpasta ja sähköstä maksetaan niin sitten laitetaan ne tolppien sähköt niin että sulakkeet kestää. meillä on tolpissa sulakkeet ja ainakin vielä on kestänyt vaikka viidestä kolmella on sisälämmitin. Eli suomeksi rahalle pitää saada vastinetta.
onhan niitä vaihtoehtoja.. Uuteen taloyhtiöön voidaan kaivaa vaikka jokaiselle tolpalle oma 16A syöttönsä kWh mittarilta. Käyttäjät maksaa kulutuksen mukaan, ja oman tolpan sähköllä voi sitten vaikka keitellä perunoita.
Samaan syssyyn saadaan tolpan ohjaukset jokaiseen kämppään, voi käyttää kellokytkintä tai sitten ei.
Kaikki tekee tolpallaan mitä haluaa, eikä kukaan pääse naputtamaan toisen väärinkäytöstään. Hintahan on sitten toinen juttu, mutta mikä ei maksaisi..
Samaan syssyyn saadaan tolpan ohjaukset jokaiseen kämppään, voi käyttää kellokytkintä tai sitten ei.
Kaikki tekee tolpallaan mitä haluaa, eikä kukaan pääse naputtamaan toisen väärinkäytöstään. Hintahan on sitten toinen juttu, mutta mikä ei maksaisi..
Jossain olen muistaakseni nähnyt myytävän jotain pistorasiaan laitettavia lukittavia "tulppia".
En kyllä ole varma muistanko oikein ja miten ne siihen lukittuisivat,
mutta ainakin niitä tavallisen näköisiä ulkopistorasioita on lukittavalla kannella.
Tolpan käytönhän voi estää vaikka ottamalla sulakkeen pois.
En kyllä ole varma muistanko oikein ja miten ne siihen lukittuisivat,
mutta ainakin niitä tavallisen näköisiä ulkopistorasioita on lukittavalla kannella.
Tolpan käytönhän voi estää vaikka ottamalla sulakkeen pois.
Tällänen autoon ,ni kitinät "saattaa" vähentyä
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=45-4943
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=45-4943
Tero L: Mites tämmöinen tapaus: Toinen auto lähti seisontaan, ja sen tolppa paikka jäi tyhjäksi. Kansihan tuossa tolpan poksissa on, mutta onkohan olemassa mitään lukittavaa jutskaa siihen pistorasiaan, ettei kukaan vieras vahingossakaan pääse lämmittämään autoaan meidän laskuun?
Kyseessä varmaan kerrostalo tai rivitaloyhtiö? Jos on niin mahdetaanko kuitenkaan tolpan sähkönkulutusta lisätä teidän asunnon sähkölaskuun? Ja jos lisätään niin silloinhan tolpan pitäisi ehdottomasti olla lukollinen. Yleensähän maksu on kiinteä, kulutti sitä sähköä kuin paljon tahansa.
Sulakkeen poisto ei välttämättä tule kysymykseen jos tolpassa toinenkin paikka jota käyttää joku muu. Yksi vaihtoehto on luopua paikasta ja samalla sen aiheuttamista kuluista. Tietty jos luopuu niin voi olla vaikeaa saada sitä takaisin jos hakijoita on paljon. Vai jäikö auto siihen ruutuun seisomaan? Vähän voisi tarkentaa kysymyksen tietoja.
Kyseessä varmaan kerrostalo tai rivitaloyhtiö?
Rivitalo
mahdetaanko kuitenkaan tolpan sähkönkulutusta lisätä teidän asunnon sähkölaskuun?
Kyllä lisätään
Ja jos lisätään niin silloinhan tolpan pitäisi ehdottomasti olla lukollinen.
On lukollinen, mutta oisko tämä sitä varmuuden maksimointia?
Yksi vaihtoehto on luopua paikasta ja samalla sen aiheuttamista kuluista.
Ei ole vaihtoehto, auto tulee takaisin muutaman kk päästä
Mitä mitä, eikö teillä ole toimivaa "naapurikyttäystä" ;)
Tana, toisen kehonsiirtimen hankin ja sen sitten katokseen sijoitin. Toisen laitoin kadun varteen, mutta sitten eilen illalla 19:sta maissa toin tuohon vieraspaikalle, ettei aamulla tartte kamoja niin kauas kantaa. Ovikello soi 22.00, "mitä Viddua..." no naapurin akka siellä märisee, miten on sovittu että ei saa pysäköidä vieraspaikalle omia autoja ja kun heille oli tulossa vieraita jne. jne. jne. "juu juu, kiitos ja näkemiin...." Pihassa ei näkynyt yhtään autoa joka olisi "kaivannut" paikkaa. Pistin vielä vittuuntuneena takin päälle ja kävin kurkkaamassa kadun joka oli ihan tyhjä. Että missä lie ne vieraat.
Koomisinta asiassa vielä se että ko. eukko punki ulos omasta autostaan siinä vieraspaikan vieressä kun autoni siihen siirsin, ei ilmeisesti silloin haitannut mutta sitten kello 22 alkokin jo haitata. Ilmeisesti ootti että pojan huoneessa sammu valot ja sitten soitteleen ovikelloa, ei onnistanut, ukko nukku kun tukki, keleen nipottajat ;)
Tana, toisen kehonsiirtimen hankin ja sen sitten katokseen sijoitin. Toisen laitoin kadun varteen, mutta sitten eilen illalla 19:sta maissa toin tuohon vieraspaikalle, ettei aamulla tartte kamoja niin kauas kantaa. Ovikello soi 22.00, "mitä Viddua..." no naapurin akka siellä märisee, miten on sovittu että ei saa pysäköidä vieraspaikalle omia autoja ja kun heille oli tulossa vieraita jne. jne. jne. "juu juu, kiitos ja näkemiin...." Pihassa ei näkynyt yhtään autoa joka olisi "kaivannut" paikkaa. Pistin vielä vittuuntuneena takin päälle ja kävin kurkkaamassa kadun joka oli ihan tyhjä. Että missä lie ne vieraat.
Koomisinta asiassa vielä se että ko. eukko punki ulos omasta autostaan siinä vieraspaikan vieressä kun autoni siihen siirsin, ei ilmeisesti silloin haitannut mutta sitten kello 22 alkokin jo haitata. Ilmeisesti ootti että pojan huoneessa sammu valot ja sitten soitteleen ovikelloa, ei onnistanut, ukko nukku kun tukki, keleen nipottajat ;)
offtopic surkea avautuminen:
meidän naapurit pelkää kuollakseen että kaiken maailman elukat saa autokatoksessa lämppärinjohdostani sähköiskun, joka siis jää tolpan päälle lähdettyäni töihin. Näppäränä ripustavat sitten katonrajaan johdon joka helvetin arkipäivä. Muiden tolpat ja johdot saavat olla rauhassa. Tuollainen vanhojen kyylien temppuilu ketuttaa rankasti. Tommosissa "suljetuissa yhteisöissä" kuten taloyhtiöt ja ite vielä altavastaajana vuokralaisena, niin ei viittis alkaa kauheesti alkaa kaivaa itelleen kuoppaa / verta nenusta.
meidän naapurit pelkää kuollakseen että kaiken maailman elukat saa autokatoksessa lämppärinjohdostani sähköiskun, joka siis jää tolpan päälle lähdettyäni töihin. Näppäränä ripustavat sitten katonrajaan johdon joka helvetin arkipäivä. Muiden tolpat ja johdot saavat olla rauhassa. Tuollainen vanhojen kyylien temppuilu ketuttaa rankasti. Tommosissa "suljetuissa yhteisöissä" kuten taloyhtiöt ja ite vielä altavastaajana vuokralaisena, niin ei viittis alkaa kauheesti alkaa kaivaa itelleen kuoppaa / verta nenusta.
^ Surkea avautuminen ^
Muistaakseni tukes suosittaa että lämmityslaitteen johdot tulee ottaa pois kaapista kun sitä ei käytetä.
Sähkö (juurikin kellojen juminen tai muuten vaan säännöstelyn rytmistä johtuen) tulee / saattaa tulla myös silloin kun autoa ei johdon päässä ole > tapaturmariski esim. noille lapsosille kun menevät sitä johto jollain sörkkimään ja saa sieltä kynsille + tuollainen johto myös muodostaa mahdollisen palovaara.
Tukes nyt muutenkin nurpattaa kaikesta, mutta ihan vaan tiedoksi...
Muistaakseni tukes suosittaa että lämmityslaitteen johdot tulee ottaa pois kaapista kun sitä ei käytetä.
Sähkö (juurikin kellojen juminen tai muuten vaan säännöstelyn rytmistä johtuen) tulee / saattaa tulla myös silloin kun autoa ei johdon päässä ole > tapaturmariski esim. noille lapsosille kun menevät sitä johto jollain sörkkimään ja saa sieltä kynsille + tuollainen johto myös muodostaa mahdollisen palovaara.
Tukes nyt muutenkin nurpattaa kaikesta, mutta ihan vaan tiedoksi...
os on kerta lukollinen niin pääseekö niillä muiden tolppien avaimilla teidän tolppaan?
Lukko löytyy, mutta tuon kannen saa auki ilman avaintakin ilman senkummempaa tuskaa, senkun aukaisee :) Tuskin taloyhtiön muut asukkaat tuota tolppaa käyttäisivät, mutta taloyhtiöiden vieraat parkkeeraavat täällä missä sattuu vapaa paikka olemaan. Pari kertaa toisella autolla "pöngännyt" jonkun vieraan auton siihen omaan ruutuun, ei ole sama auto toista kertaa ruutuun eksynyt...
Onko automaattisulakkeella vai perinteisellä?
Automaattisulake löytyy.
Häätynee käydä jossain sähköliikkeessä tivaamassa tuota "töpselin lukitus murikkaa".
offtopic surkea avautuminen:
meidän naapurit pelkää kuollakseen että kaiken maailman elukat saa autokatoksessa lämppärinjohdostani sähköiskun, joka siis jää tolpan päälle lähdettyäni töihin. Näppäränä ripustavat sitten katonrajaan johdon joka helvetin arkipäivä. Muiden tolpat ja johdot saavat olla rauhassa. Tuollainen vanhojen kyylien temppuilu ketuttaa rankasti. Tommosissa "suljetuissa yhteisöissä" kuten taloyhtiöt ja ite vielä altavastaajana vuokralaisena, niin ei viittis alkaa kauheesti alkaa kaivaa itelleen kuoppaa / verta nenusta.
Kahdessa taloyhtiössä missä olen asunut huoltoyhtiö valvoi noita tolppaan jätettyjä roikkia ja keräsi ne talteen. Sen sai sitten lunastaa takaisin hintaan 50e... Kyllähän tossa nyt ihan oikeasti pieni vaara on, että joku penska menee sitä imeskelemään ja saa tärskyt siitä. Mutta minäkin olen vain ihmeellinen niuhottaja ja kyttääjä ;)
^ Niin, ei kait mikäli se johto on viiltosuojattu. Olen antanut itseni ymmärtää, että jos sen kuoren saa rikki (pykimä, teräase, hampaat tjsp) niin siitäkin voi saada sähköä ulos. Mikäli se elektroni on niin fiksu että ui pois vaan sieltä päästä niin täytynee päivittää tämä osa ns. tietämyksestäni.
Tuommoinen "merkkijohto" tolpassa silloin tällöin ei omaa maailmaa järkytä, mutta edellisessä kämpässä kokeiltiin kaikkea (vihjailu, huomautus, neuvominen ja suoranainen vittuilu), mutta silti yksi asukas veti virtaa ihan normi sisötiloihin tarkoitetulla jatkojohdolla ja sen päässä tuo "merkkijohto" (pistoke "väärässä" kulmaa autoa). Se sitten vielä verkkoaidassa nippusiteillä kiinni. Päiväksi tietenkin siihen aidan juureen sohjoon ja veteen (ja lumikoneiden alle). Poisti viimein kun kerrottiin, että nyt on kyllä niin että tuon viritelmän laillisuuden tulee seuraavaksi tarkistamaan poliisi...
Tuommoinen "merkkijohto" tolpassa silloin tällöin ei omaa maailmaa järkytä, mutta edellisessä kämpässä kokeiltiin kaikkea (vihjailu, huomautus, neuvominen ja suoranainen vittuilu), mutta silti yksi asukas veti virtaa ihan normi sisötiloihin tarkoitetulla jatkojohdolla ja sen päässä tuo "merkkijohto" (pistoke "väärässä" kulmaa autoa). Se sitten vielä verkkoaidassa nippusiteillä kiinni. Päiväksi tietenkin siihen aidan juureen sohjoon ja veteen (ja lumikoneiden alle). Poisti viimein kun kerrottiin, että nyt on kyllä niin että tuon viritelmän laillisuuden tulee seuraavaksi tarkistamaan poliisi...
Meillä on kanssa sen näköistä jatkojohtoviritelmää naapureilla käytössä, että hirvittää. Pistokkeelta haaroitettu kahdelle autolle ja toisessa 2 jatkojohtoa käytössä. Ulompi vielä sisäkäyttöön tarkoitettu ja ainakin 20 vuotta vanha ja kaikenlisäksi rasiaosa lojuu maassa katoksen reunalla. Ihme on ettei loskakelillä/vesisateella ole sulakkeet vielä paukkuneet.
Meillä taloyhtiössä jatkuva virta tolpille joiden vuokra ~6€/kk. Itsellä nyt kolme tolppaa vuokralla vaikkei yhdessä ole autoakaan tällä hetkellä. Tolpissa jokaisessa 16A sulake (eli kahta autopaikkaa kohden) ja hyvin on kestänyt niin hitsaukset, rälläköinnit kuin 2000w sisätilalämppärin ym ym. Vanhan kämpän parkkipaikalla oli tuo kahden tunnin kellosysteemi joka tolpassa ja ainahan se auto oli kylmä kun piti kauppaan tai johonkin ennalta suunnittelemattomaan paikkaan lähteä. Mitä hyötyä tolpasta jolla saa yhden lämpimän käynnistyksen päivässä jos siitä lähtee vaikka 4 kertaakin päivässä? Sitten kun laittaakin kauppaan menoa varten auton lämpiämään ja tuleekin joku muutos suunnitelmiin niin seuraavan kerran duuniin lähtiessä kiroaa taas koko systeemin alimpaan helvettiin. Aina pitäisi tietää menonsa tarkkaan jos haluaisi jotain hyötyä tuollaisesta tolpasta.
Kahdessa taloyhtiössä missä olen asunut huoltoyhtiö valvoi noita tolppaan jätettyjä roikkia ja keräsi ne talteen. Sen sai sitten lunastaa takaisin hintaan 50e...
Tuossa juuri ostin Nesteeltä uuden piuhan kun vanha jäi kotiin. Maksoi 16€ huoltoasemalla, joten eipä paljon kannattaisi 50€ hintaan huoltoyhtiöltä lunastaa takaisin.
Olen antanut itseni ymmärtää, että jos sen kuoren saa rikki (pykimä, teräase, hampaat tjsp) niin siitäkin voi saada sähköä ulos.
Tuossa alkaa olla jo vähän liikaa holhouksen makua.
Kyllähän sen koko lämmitystolpankin saa rälläköityä poikki ja taas on sähköiskun vaara.
Onneksi voin sisältä napsauttaa tolpalle menevät sähköt pois päältä, niin ei tolpan katkaisemisessakaan kukaan joudu hengenvaaraan.
Ai niin, mutta jokuhan voi kaivaa talon nousujohdot poikki. :O
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa