G4 takalasi hajoitettu raumalla 17.2 n.klo2
Valvoja: ffp jäsenet
G4 takalasi hajoitettu raumalla 17.2 n.klo2
Eli kaipaisin kyseisestä tapauksesta vihjeitä. Olin itse syömässä kebabbia antalayassa ja sinä aikana joku kusimutteri oli lyönyt takalasin sisään. Jos jollain on VARMA tieto tekijästä olis kiva jos ilmottaisitte voin maksaa pienen palkkion jos tekijä saadaan kiinni. Eihän toi ny pahan hintane remontti ole ku 150e omavastuu vakuutuksissa, mut pistää vit****maan jos tekijä pääsee kun koira veräjästä... Itse kävin kyselemässä Antalayan myyjiltä ja viereisen baarin (Irkku) pokelta et olivatko nähneet mitään, mut ei kuulemma ollut mitään havaintoa... Se nyt on ainakin aivan varma et se lasi ei räjähdä itsestään...
Tapaus sattui perjantain 16. ja lauantain 17. välisenä yönä klo01.30-02.15
Tapaus sattui perjantain 16. ja lauantain 17. välisenä yönä klo01.30-02.15
Pari itsestään "räjähtänyttä" takaikkunaa on tullut elämän aikana vastaan ja ihan silminnäkijänä paikalla että se vaan "poksahti". toinen oli ´98 Punto 55 ja oisko toinen ollu 440 Volvo... ja nyt on hiljattain mennyt 4kpl Volvon raskaankaluston peilejä itsestään (jännityksen takia??) rikki.
Oliko hajonneessa lasissa jotain viitteitä ilkivallasta?
Oliko hajonneessa lasissa jotain viitteitä ilkivallasta?
Laseista tietämättömille tiedoksi, että autossa tuulilasi on laminoitu, eli välissä muovikalvo ja sen molemmin puolin lasikerrokset. Muut lasit ovat ns. turvalasia, joka särkyessään hajoaa pieneksi, vahinkoa tuottamattomaksi siruksi koko lasi kerrallaan.Ei tuulilasi oikein voi poksahtaa kun on kalvollinen.
Puhallus kannattais olla suunnattuna tuulilasille heti kun auton käynnistää, niin alkaa vähitellen lämpenemään se ilma (ja lasi).
Moni tuulilasi on halkaistu juuri siitä ilmasuuttimien kohdalta laittamalla kovalla pakkasella tulikuuma puhallus tuulilasiin. "lämpöshokki" ja lasi paskana.
[OT] Linja-autoissa ei ilmeisesti ole laminoituja tuulilaseja?
Moni tuulilasi on halkaistu juuri siitä ilmasuuttimien kohdalta laittamalla kovalla pakkasella tulikuuma puhallus tuulilasiin. "lämpöshokki" ja lasi paskana.
[OT] Linja-autoissa ei ilmeisesti ole laminoituja tuulilaseja?
kylläpä nuo karkaistut lasit on sellaisia ja lasi yleensäkki että kylläpä ne itsestään voi paukahtaa rikki.. töissä nähny monta sellasta että lasi itestään posahtaa/rikkoutuu.
Tosin harvemmin kuullut kylläkin että auton lasi itsestään paukahtaa.. mutta jos jännite menee tai lasivaihdettu ja asennuksessa saanut pienen ns.kellon reunaan niin sitä ei tiedä et millon se rikkoutuu.. voi mennä saman tien tai sitten kymmenen vuoden päästä.
Tosin harvemmin kuullut kylläkin että auton lasi itsestään paukahtaa.. mutta jos jännite menee tai lasivaihdettu ja asennuksessa saanut pienen ns.kellon reunaan niin sitä ei tiedä et millon se rikkoutuu.. voi mennä saman tien tai sitten kymmenen vuoden päästä.
Terassille asennettiin pari talvea sitten lasitus. Katon 8 mm paksu lasi kestää 800 kg tasaisen kuormituksen, mutta riittävän terävä isku varmaankin saa se varisemaan pirstaleina lattialle.
Joskus omistin 120 cm pyöreän lasipöydän. Kestihyvin kuormitusta, mutta kerran siirtäessäni sitä jännitys laukesi ja lasi kirjaimellisesti räjähti kappaleiksi. Sirpaleita löytyi viiden metrin päästä.
Joskus omistin 120 cm pyöreän lasipöydän. Kestihyvin kuormitusta, mutta kerran siirtäessäni sitä jännitys laukesi ja lasi kirjaimellisesti räjähti kappaleiksi. Sirpaleita löytyi viiden metrin päästä.
Itse itseään siteeraten:
Ja jotta tähänkin asiaan saataisiin tarkennusta:
[OT]
Juuri menneellä viikolla saatiin yksi rikottua, ei mennyt kokonaan muruksi, vaan nykyaikaisesti säröille, eli eiköhän uudemmissa (2005) ole ainakin laminaattilasi, samoin yksi -88 tuossa hallissa haljenneella tuulilasilla, eli samaa settiä nekin.[OT]
Yleisin lentävä esine lienee tuohon aikaan (klo 2:00) pe-la välistä yötä ruskea lasipullo, eli ne mahdolliset ruskeat sirut ei varmaankaan olisi peräisin takalasista. Sanamuoto tosin alkuperäisessä viestissä oli jäänyt aika onnettomaksi, eli ajatus taisi ehtiä kirjoituksen edelle; Ajattelin siis että olisiko tapahtunut ns. Hit&Run tyyppinen ohiajotilanne, josta harvemmin jää suuria muistoja yönkulkijoille. Tuollainen lasipullohan saa riittävän napakan iskun aikaiseksi ja rikkoo jo lasin, myös tilanne jossa takapenkillä on yllättäen kivi kertoisi omaa tarinaansa tapahtuneesta, tosin saattaa se lasi siis itse itsekseenkin särkyä kuten edellä on kovin tarinaa...Oliko hajonneessa lasissa jotain viitteitä ilkivallasta?
Ja jotta tähänkin asiaan saataisiin tarkennusta:
Jollain onnellisella on varmaan alkuperäinen vanha tuulilasi mikä on vielä turvalasista, esim I Golfissa?, joten ei ne aivan kaikki laminoitujakaan ole... mm. vm.1977 corollassa oli tuollainen veilä tallella 1996.Laseista tietämättömille tiedoksi, että autossa tuulilasi on laminoitu
[OT]
[OT] Linja-autoissa ei ilmeisesti ole laminoituja tuulilaseja?
Juuri menneellä viikolla saatiin yksi rikottua, ei mennyt kokonaan muruksi, vaan nykyaikaisesti säröille, eli eiköhän uudemmissa (2005) ole ainakin laminaattilasi, samoin yksi -88 tuossa hallissa haljenneella tuulilasilla, eli samaa settiä nekin.[OT]
Jumbbane kirjoitti:kaikkien nykyisten autojen tuulilasit tarkemmin on 6/8mm laminoitukarkaistu, sivulasit ainakin suurimmalta osin 4/5mm karkastua.
Tuulilasi ei kuitenkaan nykyään ole lamikarkaistu vaan pelkästään lami. Sehän menisi pieniksi pirstaleiksi jokaisesta kiven tai nastan iskemästä. Karkaistussa lasissa ei liioin voi olla tuulilaseissa yleensä näkyviä halkeamia.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa