Kotipanimotuotteet
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
Kotipanimotuotteet
Eli tässä omaa "simaa" maistellessa tuli mieleen, että mikä se on parasta juomaa, mitä saa kotona laillisesti tehä. Ite olen tehny perinteistä kotikaljaa turbohiivalla, noin 17% suht äkästä, mutta pahaa. Laillisuudesta en tiedä, mutta nämä tarvikkeet ainaki saa laillisesti ruokakaupasta. Olisko tällä foorumilla kenelläkään mitään neuvoja saada omatekoista hyvää juomaa laillisesti. Painotan sanaa laillisesti, eli esim. "soppakanuuna"(<--bonanza) ja "rokkinalle"(<--muutenvainlaiton) on pois luvuista. Jos tämä topicci loukkaa jotain lakia, niin saapi sulkea, mutta jos ei, niin kaipaan asiantuntijavastauksia. Kalja- tai lonkkutyyliset juomat on mieleen, siiderit ei.
Mitä laitonta tuossa muka on? Kyllähän kotikaljaa tehdä saa. Mulla on enemmän kokemuksia viineistä, mutta myös yhden oluterän tein jostain marketissa myydystä peltipönikässä myydystä valmispakkauksesta. Käymisen loputtua pullotus, teelusikallinen sokeria pulloon ja korkki kiinni --> hiilihapottaa itse itsensä.
Prosentteja tuli joku 5, maku juomakelpoinen. Kuitenkin muistutti maultaan hieman enemmän kotikaljaa kuin olutta. Myös hiiva maistui hieman läpi, ehkäpä kirkastus viinin tapaan ja hiilihapotus erikseen olisi ollut parempi vaihtoehto.
Prosentteja tuli joku 5, maku juomakelpoinen. Kuitenkin muistutti maultaan hieman enemmän kotikaljaa kuin olutta. Myös hiiva maistui hieman läpi, ehkäpä kirkastus viinin tapaan ja hiilihapotus erikseen olisi ollut parempi vaihtoehto.
Kymmenen vuotta ehdin kotioluen valmistusta harrastaa, kun tuli alkoholiveron alennus ja marketin kalja rupesi tuntumaan halvalta ja helpolta 8)
Pyhä tarkoitus olisi aloittaa uudelleen ja muutaman korillisen olen jo ykkösolutta napsinut naamaan, että saa tyhjiä puteleita.
Joku rajahan siinä oli, minkä verran sokeria saa "laillisesti" lisätä noihin valmispakkauksiin, taisi olla kilon verran. Huonoa kiljua saa tehtyä halvalla vaikka perunoista.
Joskus olen laittanut kolme uutepurkillista 25 litran annokseen enkä sokeria lainkaan. Kallista, mutta on kyllä hyvääkin. Normi annoksen olen laittanut noin kolmanneksen kilon paketista sokeria. Hyvin juotavaa, mutta ei kännättäväksi.
Kotona tehty olut paranee (käydessään) lähes sen koko elinkaaren ajan ja monesti olen juonut vuodenkin vanhoja tuotoksia. Kun pitää koko ajan huolen sekä pullotettaessa että lasiin kaataessa, että sedimentti ei pääse liikkeelle, saa hiivan maun minimoitua.
Pyhä tarkoitus olisi aloittaa uudelleen ja muutaman korillisen olen jo ykkösolutta napsinut naamaan, että saa tyhjiä puteleita.
Joku rajahan siinä oli, minkä verran sokeria saa "laillisesti" lisätä noihin valmispakkauksiin, taisi olla kilon verran. Huonoa kiljua saa tehtyä halvalla vaikka perunoista.
Joskus olen laittanut kolme uutepurkillista 25 litran annokseen enkä sokeria lainkaan. Kallista, mutta on kyllä hyvääkin. Normi annoksen olen laittanut noin kolmanneksen kilon paketista sokeria. Hyvin juotavaa, mutta ei kännättäväksi.
Kotona tehty olut paranee (käydessään) lähes sen koko elinkaaren ajan ja monesti olen juonut vuodenkin vanhoja tuotoksia. Kun pitää koko ajan huolen sekä pullotettaessa että lasiin kaataessa, että sedimentti ei pääse liikkeelle, saa hiivan maun minimoitua.
Tuolta löytyisi muutamia vaihtoehtoja marketin tuotteille. http://www.melkko.fi/ Se on hyvä pitää mielessä että voimakkaan makuiset oluet peittävät myös hiivan makua.
me tehtiin kavereitten kans aikonaan normi kauppojen kalja paketeista mutta tupla sokeri määrällä juomia ja hyvin kilahti tukkaan ne juomat..
velipoika osti muistaakseni säästökuopasta oulusta jonku ulkomaisen tai muuten vaan ei niin yleisen oluen teko paketin ja teki sen vähä reilulla sokeri määrällä nii pulloista tuli semmosia dynamiitteja että ne loppujen lopuksi suihkuteltiin ilmaan hitsausmaski ja kinttaat käessä, koska pullot alko paukahtelemaan kun niihin koski ja ne oikeesti oli aivan räjahdys pisteessä... siis ne mitkä ei vielä ollu räjähtäny..=)
EDITTIÄ:: oli niissä pulloissa varmaan se 6baaria painetta koska ne muuten tuli melekeen tyhjäks asti omalla paineella ja hölskyttämällä..
velipoika osti muistaakseni säästökuopasta oulusta jonku ulkomaisen tai muuten vaan ei niin yleisen oluen teko paketin ja teki sen vähä reilulla sokeri määrällä nii pulloista tuli semmosia dynamiitteja että ne loppujen lopuksi suihkuteltiin ilmaan hitsausmaski ja kinttaat käessä, koska pullot alko paukahtelemaan kun niihin koski ja ne oikeesti oli aivan räjahdys pisteessä... siis ne mitkä ei vielä ollu räjähtäny..=)
EDITTIÄ:: oli niissä pulloissa varmaan se 6baaria painetta koska ne muuten tuli melekeen tyhjäks asti omalla paineella ja hölskyttämällä..
-
- -
-
- -
kuten yleensä lonkerot.
Miten niin lonkerot yleensä tuoksuu hiivalle?
Oikeat lonkerot, eli long drinkit on nimensä mukaisesti viinasta lantrattuja juomasekoituksia.
Ruokakaupoissa ei vain saa myydä kuin käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia.
Alkosta saa tislatuista aineista valmistettuja lonkkuja. Ei tietenkään kaikki alkon lonkutkaan niitä ole.
Viinin selkeytykseen on omat aineensa, mutta ongelmana on hiilihapon saaminen juomaan. Yleensä kotiolut hiilihapotetaan niin, että hiiva jää elävänä pulloihin ja lisätään teelusikallinen sokeria jolloin hiiva tuottaa sokerista hiilihapon. Juoman tulee pullotusvaiheessa olla käynyt loppuun ettei painetta kerry liikaa.Myydäänkö missään mitään sakeutusainetta, jolla saa hiivan laskeutumaan helpommin pohjalle? Entä saako hiivan makua millään pois valmiista satsista?
Toinen vaihtoehto voisi olla hiivan tappaminen ja juoman selkeyttäminen viinin tapaan sekä hiilihapon lisääminen jälkikäteen CO2-pullosta hiilihapotuslaitteella. Sitä en sitten tiedä, miten maulle tuossa operaatiossa käy.
-
- -
Homma on aika selvä. Pitää hommata sitä kirkastustukseen tarkotettua tavaraa ja tappaa se hiiva. Porukoilla on käyttämättömänä semmonen 30l säiliö, johon voi lisätä hiilihappoa patruunasta niinku 80-luvun limukkakoneilla ja siinä on hana kyljessä. Siitä voi sitten ottaa tuopillisen aina tarpeeseen. Mutta montako kiloa greippiä tarvitaan 30l satsiin lonkeroa? Siis jos tekee maitokauppasotkua?
Sellaisen vinkin voin muuten mainita, että vaikka hinta kuinka houkuttelisi, käytetään sitä panimosokeria siinä käymisprosessissa. Käyminen tapahtuu paljon puhtaammin, koska se on aikalailla puhdasta glukoosia. Eli entsyymitason käyminen - eli mm. hajut ja pahat aromit - vähenee huomattavasti. Taikasanoja täälläpäin ovat lähdevesi, boontons -olutpakkaus ja panimosokeri. Boontonsia ei vain taida enää kyllä mistään saada. Kai se toiminee muillakin vähän vahvemman makuisilla olusilla. Ei kannata ainakaan oluesta mitään liian tujua tehdä, joku 5-7% alkoholipitoisuus on sopiva. Maku hyvä, mutta nousee päähän viimeistään sillä kuudennellatoista pullollisella. ;)
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”