Kertomus DHL:n palvelusta.

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Stombe
-

Kertomus DHL:n palvelusta.

ViestiKirjoittaja Stombe » 14.11.2006 22:38

Voitin saksan Ebay:sta huutokaupan, ennen kuitenkin sovittiin myyjän kanssa näin että minä hommaan kyydin niille vanteille renkaineen niin siten voidaan tehdä se kauppa loppuun, eli kaupan ehtona oli että minä järjestelen toimituksen tänne suomeen saksasta.

Kysyin DHL:n myynnistä tarjouksen kirjallisena (s-postiin) paikasta A paikkaan B ja että 4 kappaletta renkaita vanteineen kappaleen paino 15 kiloa eli yhteensä 60 kiloa jonka mukaisesti tarjous kuljetuksesta voitasiin laskea. Kysyin että miten tulee pakata ne ettei tule ylinmääräisiä kustannuksia tai että tulisi yleensäkkin edullisin kuljetus? Pitääkö pakata yksitellen vaiko kaksi ja kaksi erilleen..? " Ei vaikuta mitenkään hintaan että miten ne pakataan!" kertoi nainen puhelimessa. Missään vaiheessa ei selvästi kysytty paketin kokoa.

Tarjous tuli, toisen soittelun jälkeen s-postiin!

Ja asiakaspalvelija soittikin heti perään ja varmisti että posti tuli, katsoinkin samoin tein että miltä tarjous näytti.
Näytti sopivalta ja tiedot oli oikein joten päätin käyttää tätä tarjousta ja kerroin että voidaan toimiä näin.
Ei kelvannutkaan että kerroin sen siinä puhelimessa että hyväksyn sen vaan piti ruveta kirjoittelemaan sähköpostilla vielä se heille että hyväksyn sen tarjouksen.
No minä pistin sen sinne sähköpostilla ja tunnin sisään olikin jo tullut vahvistus että ovat ottaneen vastaan kuljetustilauksen ja että antavat määräyksen yhteyshenkilölle saksaan toimia.

Tarjous:
4 kappaletta vanteita renkaineen.
60kg paikasta A paikkaan B n.82€ sis. kaikki maksut ja alv 22%.

Eihän paha? Ei olleskaan, niin minäkin ajattelin...

DHL:n yhteistyökumppanit toimittikin paketin hyvin pihaan ja oikein loistavasti ja nopeasti (reilu viikko yhteensä) , kiitos siitä heille.

Olikin sitten jälkipelien aika eli laskutuksen.

Soitti DHL:n laskutuksesta täti, että aiommeko me tosiaan maksaa heidän laskun ku näkyy olevan maksamatta ja että se menee kohta eteenpäin, pois heidän käsistään tämä lasku jos ette maksa heti?!
Ei meille ollu tullu heidän laskua ollenkaan, sitä hieman itsekkin ihmettelimme jo.
Tarkistimme tarjouksen.
Ja sieltähän se löytyikin vahvistusilmoituksesta, että kyllä heille oli ilmoitettu ja hyväksytty, että laskutusosoite on sama kuin toimitusosoite.
Eli ei mitään ongelmia pitänyt olla.

Tuli uusi lasku meille oikeaan osoitteeseen.
Sitä huulet pyöreenä jäinkin lukemaan! N. 270 Euroa!?!
Että mitä V****a!?
270 euroa, 82:n euroa sijaan?
Ei kättä jalkaan..

Sitä selvittelemään ku vähän aikaa mietin...
Asiaa moneen kertaan soiteltuani ja eritahoilta kysyttyäni selvis että onkin sitten laskutettu minua LAVAMETRIEN mukaan jota oli kertynyt 0.4m eli kiloiksi käännettynä 800 kiloa, josta minua sitten maksutettiin?!

Ei v-*tu että oli vaikeeta ymmärtää että se oli se 60 kiloa yhteensä.

No se asia sitten alkoi purkaantuumaan näin, että nehän oli pakattu lavalle.
Jonka tarkistinkin kaverilta jolta ostin ettei hän ollut niitä lavalle laittanut, saatikka mitenkään niitä edes pakannutkaan. Eli siis vain neljä kappaletta yksittäin pakattuja!

Asiakaspalvejia jonka kanssa teimme sopimuksen niin hänen esimiehensä kanssa keskustelimme asiasta ja jopa hänkin joutui käymään keskustelua toisen henkilön kanssa, minä samaan aikaan keskustelin jo paikallisen kuluttaja-asiamiehen kanssa. Kuluttaja-asiamieskin oli sitä mieltä että se alunperin sovittu tarjous 82 euroa olisi se jonka mukaan täytyisi mennä.

Aikansa kinattua DHL:n edustaja (esimies) sanoi että he tulevat vastaan näin että he muuttavat sen LAVAKUUTIOMETREIKSI (jonka määräsivät 0.5m3) jolloin laskun summa muuttui n. 117 euroon kaikkineen verolla...
Eipä oikein vieläkään lämmittänyt, sanoin sen myöskin hänelle.
Sentään lisää tuli vähän reilut 40% alkuperäiseen!

Sanoivat sen joudun maksamaan ja että se menee heille tappiolle koko homma.. TUSKINPA!
Miks ne sitten ensiks lupasivat sen tuoda 82 eurolla jos menee tappiolle 117 eurolla?!

No tää nyt on tilanne ja pakkohan se on maksaa ettei mee perintään.
Ja jatkaa sitten siitä, ei vaan mee nyt kokonaan purematta alas!
Ei se että en pystyis maksamaan tota 35 euroa lisää, vaan ihan periaatteesta ettei isot saa kiusta pientä työntekijää!

Että tällainen kokemus minulla, EN todellakaan suosittele lämpimästi kenellekkään tämän kuljetusyhtiön palveluksia missään muodossa.

-Henkka-
-

ViestiKirjoittaja -Henkka- » 14.11.2006 23:13

Jos tai siis kun sulla on DHL:n tarjous mustaa valkoisella, niin mitä tuota suotta turhasta maksamaan. Maksat vaan sen mitä on alunperin sopimukseen kirjattukin. Sinähän siinä "voitolla" olet, jos ne on sitovan tarjouksen sulle kirjallisesti tehnyt ja sinä olet sen hyväksynyt.

axel
-

ViestiKirjoittaja axel » 14.11.2006 23:33

Tarkistaisin kyllä, että jos on pyydetty tarjousta ja on saanut tarjouksen mustaa valkoisella ja sen tarjouksen on antanut siihen oikeutettu/valtuutettu henkilö niin eikös se ole sillon pätevä?

117e kuulostaa ihan ok hinnalle vielä jos vertaa esim DPD:hen jolla taksa on per paketti max 33kg (eli 1 vanne+rengas) jotain 33e:n luokkaa (jos en siis ihan väärin muista)

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.11.2006 8:26

Jonkun kerran olen noilta erehtynyt tarjouksen pyytämään ja hinta on sen verran hirvittänyt, että en ole sen koommin kysellyt.

Tuolla on hyvä työkalu DHL:n kulujen laskemiseen, eikä ole toistaiseksi tuottanut yllätyksiä.
Valitaan maa ja DHL Paket Land: Kun tietää, että rengas vanteineen painaa alle 20kg ja mitat ovat selvät, niin laskuri kertoo kollin kustannuksen.
Tuo toimii siis vain alle 20 kilon kolleilla ja postista voi sitten noutaa Suomessa.

Rahtikustannukset kannattaa kysyä ennalta, sitouttaa myyjä ilmoitettuihin kuluihin ja maksaa vain niistä. Jos menee yli, lähettäjä maksaa.

Maikki
-

ViestiKirjoittaja Maikki » 15.11.2006 8:32

Kuljetusalalla itsekin työskentelevänä ja myös tarjouksiakin tekevänä ihmetyttää tuo DHL:n homma. Tuo kirjallinen tarjous on sitova kun tavara (renkaat vanteineen joten kokokin kyllä on tiedossa) ja paino täsmää.

Eli minä en kyllä maksaisi yhtään ylimääräistä.

Stombe
-

ViestiKirjoittaja Stombe » 15.11.2006 8:45

Pakkohan se lasku on maksaa ja sitten vasta sen jälkeen jatkaa riitelemistä..

Sitä esimies mainosti että ne on muutettu tilvuusehtojen mukaiseksi koska oli pakattu lavalle, jota ei kylläkään ollut meidän toimesta tehty!
Jonka takia oli se LAVAMETRI ja LAVAKUUTIOMETRI-pelleily.
Sen jälkeen ku soitin ja kerroin että "me" ei olla laitettu niitä lavoille tai pakattu niin sittenhän se jo kerto että siinäkin tule mulle vähän alennusta ku eivät veloita lavaa ja pakkausta!?

Pistää vaan niin kiukulle, ku on jo tämän asian kanssa paininut kokonaisen kuukauden päivät!

Voi olla että pysyttelen sellasissa (Ebay) kaupoissa joissa myyjä pystyy lähettämään ja kertoo hinnan millä ne tulee...

kilpijoki
-

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.11.2006 8:50

Itselleni myi viimeisimmät vanteet saksalainen hitusen halvalla rahdilla (30e), joka kyllä sitten osoittautui mokaksi. Todellinen hinta oli 60e, hän ei kuitenkaan alkanut perimään ylimääräistä. Reilu kaveri. Ens kesäksi tulee sitten 5cm huulta cordon alle joka nurkkaan :D

okkraj
-

ViestiKirjoittaja okkraj » 15.11.2006 10:50

Käsittääkseni yksityisen-yrityksen välisessä kaupassa laskua ei ole pakko maksaa, mikäli se sinusta on väärin ja olet asiasta heitä reklamoinut (tämänhän sinä olet jo tehnyt). Seuraavaksi sitten ryhdytty kinaamaan asiasta (kuluttaja-asiamies on sinun tahosi ja DHL:llä se onpi heidän lakimies), tässä menee tovi ja mikäli ei sopua synny niin sitten käräjäoikeudesta haetaan päätös. Tuostakin voi vielä valittaa. Sitten kun päätös on lainvoimainen pitää maksu maksaa(mikäli olet oikeassa maksat sen 82 eur, jos olet väärässä maksat x-summan+viivästyskorot). Eli ulosottoon he eivät sinulta saa pennin pyörylää, koska olet reklamaation tehnyt.

Jos olisin sinä, maksaisin mukisematta sovitun summan (82eur) heidän tililleen ja antaisin kuluttaja-asiamiehen hoitaa hommaa eteenpäin.

Mielestäni tuo asia on täysin selvä sinun hyväksesi, koska sinulla on kaikki tarjoushöpinät e-maililla. Muista ottaa kopiot noista keskusteluista, jos vaikka kovalevy hajoaa:).

Otetaan hintavertailuksi minun tapaus: Itse tilasin 42" plasma-tv:n+jalustan saksasta ja liike veloitti minua 150 eur kuljetuksesta (ei DHL mutta sama hinta se on kaikilla:)). Kuljetus oli erillisvakuutettu, painoa samat n.60kg ja plasma tuli kotiini euro-lavalla (80cmx120cm?) kelmutettuna (plasma oli siis pystyasennossa lavalla kuten kuletusohjeet määräävät). Eli tuossa kuljetuksen hintaa nostaa tuo erillinen vakuutus (tuote hajalle-> ei tarvi osoittaa sitä kuljetusvaurioksi tai rikkinäiseksi jo tehtaalta).

mkm
-

ViestiKirjoittaja mkm » 15.11.2006 11:51

Kuten jo joku aikaisemmin onkin maininnut niin perintään ei mene mikäli reklamaatio on tehty. Ei ne siellä voudilla ota edes asiaa käsittelyyn mikäli homma on riitautettu. Eli saat olla ihan rauhassa, luottotiedot eivät ole menossa tuon takia.
Ja sekin on jo monesti todettu että jos sitovan tarjouksen olet saanut ja hyväksynyt, se on silloin sitova eikä muutettavissa ilman sinun hyväksyntääsi.
Melko selkeä tapaus, 82e maksat rahdista ja piste.

Stombe
-

ViestiKirjoittaja Stombe » 15.11.2006 12:07

Käsittääkseni yksityisen-yrityksen välisessä kaupassa laskua ei ole pakko maksaa

Kyseessä on yrityksen-yrityksen välinen sopimus..

okkraj
-

ViestiKirjoittaja okkraj » 15.11.2006 12:47

Kuluttaja-asiamieskin oli sitä mieltä että se alunperin sovittu tarjous 82 euroa olisi se jonka mukaan täytyisi mennä.
----------------------
Kyseessä on yrityksen-yrityksen välinen sopimus..

No tuosta sai hieman eri käsityksen. Korjatkaa jos olen väärässä, käsittääkseni kuluttaja-asiamies ei hoida yrityksien välisiä riitoja? Kysyit kuluttaja-asiamieheltä yksityishenkilönä? Riita-asiassahan teidän tapauksessa lakimiehet ottavat sitten suoraan mittaa toisistaan (kun asiaa täällä utelet niin ilmeisesti sinulla on jokin kohtuu pieni firma ja yrität itse hoitaa asian). Jollei sopua synny niin käräjillehän tuo menee, mutta edelleen uskoisin että saamasi tarjous painaa vaakakupissa.
Pitääkö pakata yksitellen vaiko kaksi ja kaksi erilleen..? " Ei vaikuta mitenkään hintaan että miten ne pakataan!" kertoi nainen puhelimessa. Missään vaiheessa ei selvästi kysytty paketin kokoa.
Tuostahan sinulla ei ole mustaa valkoisella. Ja kyllä tuo eukko on sinulle väärää informaatiota antanut etteikö paketointi vaikuttaisi hintaan.

Maalaisjärjelläkin pitäisi ymmärtää, että rahtivehkeessä kuutiot/paino ovat ne hintaan vaikuttavat tekijät (tehän olitte minimoineet kuutiot pakkaamalla renkaat erikseen ilman mitään lavaa). Yhtiöillä on aina "paino-kuutio"-kerroin, jonka avulla paketit muutetaan kuutioiksi ja hinta sitten siitä. Eli pieni mutta painava paketti on kiloista->kuutioiksi muutettuna "iso"-paketti. Iso mutta kevyt paketti on edelleen iso-paketti. Autoonhan voi ottaa ainoastaaan tietyn kilomäärän verran tavaraa vaikka se ei viesi juurikaan tilaa (esim. rautalevyä) tai sitten pumpulia auton täyteen ja vieläkin kilojen puolesta mahtuisi tavaraa, tämän vuoksi kappaleet yleensä muutetaan kuutioiksi painon perusteella ja sitten valitaan suuremmat kuutiot (laskettu vs todellinen).

Tuo jälkimmäinen hinta vaikuttaisi (117eur) oikealta normaalilla taksalla, koska silloin on veloitettu sen mukaan mitä renkaat veivät tilaa autossa. Ensimmäisen hintaan (270eur) sisältyi renkaat lavalla+lavan kokoinen alue ilmaa autossa kattoon asti.

Yrityksien välisessä kaupassahan sopimukset ovat ne mitkä sitovat ja sellainen sinulla on e-mailissa.
Tarjous:
4 kappaletta vanteita renkaineen.
60kg paikasta A paikkaan B n.82€ sis. kaikki maksut ja alv 22%.

Tuosta n.82eur tosin voi vääntää kättä, rahallisestihan 82 ja 117 ovat melko lähellä toisiaan mutta eivät prosentuaalisesti.

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.11.2006 13:08

Itselleni on tullut neltä vannetta renkaineen Saksasta yleensä noin satasella, joten se lienee aika lähellä oikeaa taksaa.

Finnhopper
-

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 15.11.2006 16:05

Mulle tuli viime kesänä 17" vanteet renkaineen saksasta ja myyjä otti 90€ lähetyskuluja.

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.11.2006 16:37

Älkää ostako niin painavia kiekkoja, oma viimeisin neljän vanteen setti painoi 17kiloa paketointitarpeineen, tulee halvalla kotiovelle yhtenä pakettina ;). Sen minkä maksaa enemmän kevyistä vanteista, tulee takisin rahtikustannuksissa (NOT).

härdelli
-

ViestiKirjoittaja härdelli » 15.11.2006 20:03

Itse kun oman uuden moottorin kuljetusta järjestelin rovaniemeltä helsinkiin niin dhl antoi ovelta ovelle halvimman tarjouksen, 72,90€ (yritykselle, dhl ei edes taida toimittaa yksityisten tuotteita!? En muista oliko toi alvilla vai ilman). Nyt kun asia otettiin esille niin olisikohan ollut niin että tämä puhelimessa sopimani hinta ei olisikaan ollut sitten se todellinen hinta jos olisin päätynyt käyttämään heidän palveluksiaan. Esimerkiksi kiitolinjan tarjous oli yli 100% kalliimpi ja noin suuri hintaero pistää ihmettelemään. Upk sen sitten loppujen lopuksi kuljetti, eipä ole laskua kuulunut..

rbmf
-

ViestiKirjoittaja rbmf » 17.11.2006 13:23

Itse teen työkseni ulkomaankauppaa oman yritykseni kanssa. Minä en maksaisi penniäkään enempää, mitä on kirjallisesti sovittu. Se ei ole sinun murheesi, jos DHL tekee persnettoa kuljetustarjouksillaan..

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 17.11.2006 13:37

^Sama homma eli en maksaisi. Voisinhan minäkin pistää kuljetusfirman pystyyn jossa tarjoan joka kuljetuksen hintaan 10€, mutta todellisuudessa lähetän aina 2 000€ laskun jos se kerran on oikeutettua eikä kirjallisilla sopimuksilla olisi mitään merkitystä.

dEnA
-

ViestiKirjoittaja dEnA » 17.11.2006 20:38

kuukausi sitten piti kuljettaa mönkijä täältä etelästä rovanniemelle..
Ekaks rovaniemen jätkä soitti tarjouksia ja päädyttiin kiitolinjaan..
Soittelin sitten vielä sinne varmistaakseni kun oli jotain muutakin epäselvää, hinta pompsahtikin 150e:sta johkuun 300euroon.
Pistin rovaniemen jätkän soittelemaan taas, ja eri hinnat sillekkin. Transpoint veloitti lavakuutioiden perusteella ja sen hinta ylitti kiitolinjan 300e:n reilusti.
Päätettiin sitten että viedään kiitolinjalla vaikka maksaakin (tällä kertaa) 250e.
No vein sen kouvolan terminaaliin ja maksettavaksi tuli reilu 100e.
Uskomatonta ettei löydy mitään taulukkoa mistä ne hinnat voisi sanoa suoraan.

miikka_
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja miikka_ » 7.12.2006 13:00

Itse olen DHL:ää alihankkijafirmassa reilun vuoden ajanut. Omien kokemuksien perusteella se riippuu hyvin pitkälti kuskista, joka tavaran tuo perille. Itse joudun kirjaamaan joka lähetyksen ylös ja kirjoittamaan missä muodossa tavara tulee.

Pääasiassa on kahta lähetysmuotoa, DHL-paketti ja DHL-rahtikirjalähetys. Rahtikirjalla jos lähetys tulee, on vanteesi joutuneet lavalle jo siellä Saksan maalla. Jos taas kirjoitit vastaanottokuittauksen vaan A4-listaan, on lähetys lähtenyt erillispakett(e)ina, ja todnäk lavalle lastaaminen on tapahtunut Suomessa, ehkä sitten alihankkijafirman toimesta. Jälkimmäisessä tapauksessa kuski on toiminut väärin, koska on silloin kirjoittanut papereihinsa kuutio/lavametrimäärän, eikä pakettien määrää ja painoa.

Muistaakseni yksi kuutio lasketaan muutamaksi sadaksi kiloksi DHL:llä...

En tiedä onko DHL-lähetyksien käytäntö Suomessa sama joka puolella mutta näin meillä.

Stombe
-

ViestiKirjoittaja Stombe » 7.12.2006 20:50

Lähettäjä (yksityinen) oli luovuttanut DHL:n yhteistyökumppanilleen saksan päässä irtonaisina pakkaamatta mitenkään.

Mitään ongelmaa ei ole ollut suomen päässä olevilla alihankkijoilla tai yhteistyökumppaneilla.

Ongelmia lähinnä pääkonttorissa..

sami_r
-

ViestiKirjoittaja sami_r » 8.12.2006 15:22

Ihmettelenpä muuten jos DHL lähtisi tuosta käräjille. Meinaan, riski että häviävät jutun on suuri ja vastapuolen (ynnä tietysti omat) oikeudenkäyntikulut ovat aivan toisesta maailmasta kuin tuo 35 euroa mistä riitelette.

Dmind
-

ViestiKirjoittaja Dmind » 10.12.2006 14:40

Oli sitten yrityksen-yksityisen, tai kahden yrityksen välinen asia, niin kirjallinen tarjous on sitova, aina. Piste. HUOM! Ota varmuuskopio niistä sähköposteista.

Stombe
-

ViestiKirjoittaja Stombe » 10.12.2006 20:36

Kaikki dokumentti on hyvin jemmassa, tulosteena sekä koneella.

vesap
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja vesap » 11.4.2007 1:01

Päin DHL:llää

2.42 kuutiometriä (800kg) muuttui minulla 1.1lavametriksi joka tekee 2200kg
2200kg tekee 1075.66€
Pelkästään polttoainelisä 147.62€ + ALV
Rahtikirjassa on rahditusperusteena 500kg brutto 2.42kuutiota, ei varaumia muille perusteille.
Ajattelin maksaa 340.00€ ja loput menevät varmaankin käräjille.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”