Häkäpönttö autoon?
Valvoja: ffp jäsenet
Häkäpönttö autoon?
Onkos kukaan tämän foorumin käyttäjä tutustunut tai kenties rakentanut moista viritystä? Ittellä on alkanut tuo homma kiinnostamaan ja jonkunverran tuohon systeemiin jo perehtynytkin.Pitäs vaan alkaa väsäämään laitteistoa kasaan kunhan vaan vielä saan jostain etsittyä kunnon selkeät piirrustukset tuohon laitteistoon.Tuolta ekoautoilijoiden sivuilta voi käydä katsomassa aiheeseen liittyviä juttuja.Kyllä näillä bensan hinnoilla tuollainen ois kiva laitos.
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niinkauan kuin Fortumi/vast. ei myy puukaasua autoilijoille tulee häkäpönttöviritelmä kärsimään verorasitteista, sanokaa mun sanoneen. Täytyyhän nyt jokaiselle ekologiselle polttoaineratkaisulle olla jokin monopolifirma rahat nyhtämässä. Ei, ei se ole suomessa mahdollista, että jokainen tuottaisi tarvitsemansa energian itse. Ei ainakaan niin, etteikö siihen verottaja puuttuisi. S**tanan banaanivaltio...
e: olin näemmä väärässä, hyvä niin :)
e: olin näemmä väärässä, hyvä niin :)
Viimeksi muokannut kilpijoki, 28.9.2006 8:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattaa ennen hirveetä valittamista hieman ottaa asiasta selvääkin, ei häkäpönttöautosta tarvitse maksaa mitään käyttövoimaveroa. Laissa on tätä varten tehty ihan oma huojennus.
"Verosta vapaat ajoneuvot:
11) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta;"
"Verosta vapaat ajoneuvot:
11) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta;"
Puukaasuautoilunpykäliä ja asetuksia. Vesa Mikkonen on tehnyt aika hyvän opuksen puukaasulaitteiston rakentamisesta. Kannattaa tutustua, jos sellaisen jostain saa käsiinsä.
www.ekoautoilijat.fi
www.ekoautoilijat.fi
Yksi esimerkki (omani ) VAG-konsernin autoon toteutetusta puukaasuratkaisusta. Tarkoitus olisi laittaa jossain vaiheessa juttua ffp:n projektiosioon kehitystyön edistymisestä. Nyt auto on kuitekin katsatettu ja sillä on ajettu vähän yli 1000 km. Niin ja polttoaineen kulutus on n. 25kg / 100km ja polttoaineena puu; tarkemmin palahake.
http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuv ... n_auto.htm
http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuv ... n_auto.htm
Niin ja pitää vielä korjata tiettyjä hieman virheellisiä käsityksiä.
Jos laitteet on kunnolliset puukaasuauton kylmäkäynnistys ei vie millään ilmalla kymmentä minuuttia enemää usein 5 minuuttiakin riittää. Ja sitähän voi rakentaa vaikka kaukosäätimellä toimimaan tuo sytytyksen ja esilämmityksen.
Hajuhaittojahan ei synny kuin silloin kun kuumaa kaasutinta tankataan, jolloin polttoainsäiliöstä tuleva höyry ja savu tarttuvat vaatteisiin, jos tuulen suunta on epäsopiva. Auton käydessä laitteistosta ei tule mitään savuja.
Niin ja mitä huppunopeuteen tulee: Caddyssähän on ihan orkkis 1.8 (JN?) moottori jolla huippunopeus on 100km/h. Projektin edetessä huippunopeus on tarkoitus nostaa arvoon 120 km/h.
Jos laitteet on kunnolliset puukaasuauton kylmäkäynnistys ei vie millään ilmalla kymmentä minuuttia enemää usein 5 minuuttiakin riittää. Ja sitähän voi rakentaa vaikka kaukosäätimellä toimimaan tuo sytytyksen ja esilämmityksen.
Hajuhaittojahan ei synny kuin silloin kun kuumaa kaasutinta tankataan, jolloin polttoainsäiliöstä tuleva höyry ja savu tarttuvat vaatteisiin, jos tuulen suunta on epäsopiva. Auton käydessä laitteistosta ei tule mitään savuja.
Niin ja mitä huppunopeuteen tulee: Caddyssähän on ihan orkkis 1.8 (JN?) moottori jolla huippunopeus on 100km/h. Projektin edetessä huippunopeus on tarkoitus nostaa arvoon 120 km/h.
Pelletti on kooltaa hieman liian pientä ja lisäksi polttoainesäiliön vesihöyry pehmentää pelletit purumössöksi jos säiliöön jättää pellettejä yön yli seisomaan.
Mutta kooltaan hieman suuremmat briketit voisivat toimia hyvinkin, vaikkakin sama kosteuden sietokykyongelma niilläkin on.
Ja lisäksi nämä pelletit ja briketit ovat kalliinpia kuin itse tehty palahake tai pilke. Toki se on vielä paljon edullisempaa ajoa kuin bensalla, mutta kuitenkin.
Mutta kooltaan hieman suuremmat briketit voisivat toimia hyvinkin, vaikkakin sama kosteuden sietokykyongelma niilläkin on.
Ja lisäksi nämä pelletit ja briketit ovat kalliinpia kuin itse tehty palahake tai pilke. Toki se on vielä paljon edullisempaa ajoa kuin bensalla, mutta kuitenkin.
Tuolla on muutama kuva kun puukaasutin Fordsonilla kynnetään, 9 viimeisintä kuvaa siis tuosta galleriasta..
Ei se silloin ainakaan pahalle haissut, ja töitä teki ihmeesti noinkin vanhaksi laitteeksi:) Käynnistys kyllä vaati monta tuntia, mutta tekniikkakin oli vanhaa (lue isoa;) )
Ei se silloin ainakaan pahalle haissut, ja töitä teki ihmeesti noinkin vanhaksi laitteeksi:) Käynnistys kyllä vaati monta tuntia, mutta tekniikkakin oli vanhaa (lue isoa;) )
Kyllä penkittäminen on mielessä. Tarkoitus on mitata tehot nyky kokoonpanolla ja muutosten jälkeen ;). Veikkaisin että tehot tällä kokoonpanolla kuivalla ja hyvälaatuisella palahakkeella on ~35hp / 70nm. Teholukema on siksi nuin vaatimaton, koska huipputeho saavutetaan ~3500 rpm kierroksilla.
Missä noita dynoja täällä Etelä-Suomessa muuten on ja paljonko tuollainen penkitys kustantaa?
Missä noita dynoja täällä Etelä-Suomessa muuten on ja paljonko tuollainen penkitys kustantaa?
Kuinka paljon tuommonen auto rokottaa lompakkoa 100km kohti jos ei lasketa itse häkäpöntön osuutta eli pelkästään hakkeen hintaa ?
Eli jos diesel-auto vie esim. 6 litraa/100km ja litra diiseliä maksaa 0,95e= 5,7euroa/100km..
Penkitys on varmaanki n. 50euron hujakoilla, Etelä-Suomen dynoista en tarkemmin tiiä mutta eiköhän tähän joku susirajan sillä puolella asuva vinkkaa jonku hyvän paikan.. :)
Eli jos diesel-auto vie esim. 6 litraa/100km ja litra diiseliä maksaa 0,95e= 5,7euroa/100km..
Penkitys on varmaanki n. 50euron hujakoilla, Etelä-Suomen dynoista en tarkemmin tiiä mutta eiköhän tähän joku susirajan sillä puolella asuva vinkkaa jonku hyvän paikan.. :)
No jos lasketaan polttorangalle hinnaksi 20€ / m3. Ja rankakuutiosta tulee haketta ainakin 1,5 kertanen määrä ja jos vastaavasti kulutus on 1,5 litraa haketta kilometrillä, tulee polttoainekustannukseksi 2 € / 100 km eli dieselin pitäisi kulkea kahdella ja puolella litralla. Lisäksi dieselistä pitää maksaa ajoneuvoveroa joku satanen vuodessa.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa