Hyvä LCD telkkari hl. n. 1000e? (+tykkispekulointia)
Valvoja: ffp jäsenet
Hyvä LCD telkkari hl. n. 1000e? (+tykkispekulointia)
Nyt muuton yhteydessä ois tarkotus uusia toi perinteinen kuvaputkitöllö tollasella taulutelkkarilla. Nyt saa suositella ja kehua omia valintoja, budjetti kuitenkin suht rajallinen, hintaa sais olla max. n. 1000e. Mitä pitää ottaa huomioon valintaa tehdessä, mitä merkkejä kannattaa välttää yms.
http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&cid=2&gid=161&sgid=&vid=576&pcode=T32114&whid=
Toi varmaan olis OK?
Eipä nois muuta mut HDTV valmius kannattais olla eli DVI tai HDMI liitäntä. Sekä tietty liittimiä mahdollisiin muihin tarpeisiin. Tolla hinnalla saat just varmaan sen max. 32" töllö.. Toki aina kannattaa käydä kattomassa paikanpäällä miellyttääkö kuva silmää.
Toi varmaan olis OK?
Eipä nois muuta mut HDTV valmius kannattais olla eli DVI tai HDMI liitäntä. Sekä tietty liittimiä mahdollisiin muihin tarpeisiin. Tolla hinnalla saat just varmaan sen max. 32" töllö.. Toki aina kannattaa käydä kattomassa paikanpäällä miellyttääkö kuva silmää.
-
- -
http://www.onoff.com/fin/onoff/grundinf ... tvtvlcd-tv
Itse ostin tollasen pari viikkoo sitten. Ihan laadukkaan olonen peli, ja kyllä ostoon vaikutti myös se että on Sony. dvdplaza foorumilta löytyy aika hyvin juttua ko. tv:stä.
EDIT:
999€
http://www.sony.fi/view/ShowProduct.act ... TVP+LCD+TV
Itse ostin tollasen pari viikkoo sitten. Ihan laadukkaan olonen peli, ja kyllä ostoon vaikutti myös se että on Sony. dvdplaza foorumilta löytyy aika hyvin juttua ko. tv:stä.
EDIT:
999€
http://www.sony.fi/view/ShowProduct.act ... TVP+LCD+TV
Viimeksi muokannut eki_boomer, 19.9.2006 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No nyt on sitten tv ostettu, tommonen tuli taloon http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6440 , ja vielä kun Gigantin myyjän kanssa saatiin tuon laitteen hinta katottua kohilleen, lähti sitten tuommonen boxikin vielä matkaan http://www.schneider-fin.fi/www/popupcard.php?id=37. Kannatti ottaa pakettina, säästin ihan sievosen summan rahaa, ja tuskin vielä heillekkään kaupasta takkiin tuli...
www.tuuri.fi -> sieltä tarjoukset... on onnenviikko menos, aika halpaa....kato kodintekniikka osaston tarjoukset.. oli 32" lcd:tä tarjoukses..
Olis itellä uuden telkun osto edessä ja joku tonnin oisin valmis sijoittamaan, et joku 32" LCD ois hakusessa. Viewsonic N3260w:a sais alle tonnin ja jossain MB:n testissä kehuttiin. Onko tosta kokemusta?
Mulla on tuolla makkarin seinällä tuo malli. Muuten ihan jees vehje, mutta jos jotain
haluaisi moittia, niin kanavan vaihto ei mikään kaikkein nopein toimitus ole.
Pikkuvika, mutta tälläistä kanavasurffaria välillä ärsyttää. :) Eli itse olen ollut ihan
tyytyväinen laitteeseen, enkä oikein isosti osaa moittia.
Ostin aikanaan 30" mallin, mutta sain takuuvaihtona tilalle tuon 32", koska 30"
valmistus oli lopetettu, joten siksikään en osaa oikein valittaa. :)
Muistaakseni hiukan reilulla tonnilla saa LGn LED-tekniikalla toimivan 32" LCD television, kaverilla on sellanen ja vaikutti komialta peliltä. HDMI ym systeemit löytyy. Kyseisestä televisiosta on jonkinlainen kalliimpikin malli, siinä lienee jotain herkkuja lisää, mutta ei tosta mallista mun mielestä mitään ainakaan puuttunut.
Kotkassa avattiin Markantalo ja siellä sai tonnilla sonyn 42" töllön matkaan mainoksen mukaan. 899€ näyttäs olevan joku malli http://www.markantalo.fi/index.php etusivulla.
Kotkassa avattiin Markantalo ja siellä sai tonnilla sonyn 42" töllön matkaan mainoksen mukaan. 899€ näyttäs olevan joku malli http://www.markantalo.fi/index.php etusivulla.
Heh! Toi on Samsung ja 32", tai sit se oon mä jolla on jotain onkelmaa lukutaidossa.... = D Vai puhutaanko tossa viestissä nyt kahdesta eri ruudusta...??
Mut jokatapauksessa ihan ok toikin varmasti!
Tuosta kun lähtee selailemaan niin mielipiteitä ja kokemuksia löytyy yllinkyllin: http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?f=86
Tuo Sonyn 42" "töllö" mitä myydään/myytin tarjouksessa tonnin paikkeilla on 3LCD eli taustaprojektio- tekniikalla toteutettu. Kannattaa käydä ensin katsomassa jos sellaista harkitsee, katselukulma ei ole kovin laaja ja kuva tummuu pahasti jos siirtyy hieman sivuun tai nousee seisaalleen.
Muuten Sony tekee laadukkaita LCD-TV:tä, itse ostin reilu vuosi sitten 32" V-sarjalaisen ja tyytyväisiä ollaan edelleen. Saksasta tilaamalla ainakin hieman edullisempaa S-sarjaa saa alta tonnin ja kansainvälinen takuu toimii suomessa vaikka laite olisikin muualta ostettu.
Tuo Sonyn 42" "töllö" mitä myydään/myytin tarjouksessa tonnin paikkeilla on 3LCD eli taustaprojektio- tekniikalla toteutettu. Kannattaa käydä ensin katsomassa jos sellaista harkitsee, katselukulma ei ole kovin laaja ja kuva tummuu pahasti jos siirtyy hieman sivuun tai nousee seisaalleen.
Muuten Sony tekee laadukkaita LCD-TV:tä, itse ostin reilu vuosi sitten 32" V-sarjalaisen ja tyytyväisiä ollaan edelleen. Saksasta tilaamalla ainakin hieman edullisempaa S-sarjaa saa alta tonnin ja kansainvälinen takuu toimii suomessa vaikka laite olisikin muualta ostettu.
Ei ihan osu otsikkoon, mutta töllöihin kuitenkin. Ihmiset ostaa näitä halpoja televisioita ja niissä kaikissa mainostetaan HDTV Ready, kuitenkaan niistä ei pysty kuin murto-osa (kalleimmat ja parhaat) toistamaan HDTV:n täyden resoluution 1920 x 1080. Kuitenkin vuosi kaksi eteenpäin alkaa markkinoille virrata enemmissä määrin BluRay, HD-DVD, XBox360 ja PS3 laitteita jotka kaikki tukevat ah-niin-ihanaa 1080-resoa.
Itse ainakin miettisin kahdesti ostaisinko jonkun "vain" 1366x768 resoa toistavan näyttölaitteen, sehän joutuu skaalaamaan 720-resoakin (se toinen HDTV-standardikoko, joten kuva suttaantuu aina HDTV:tä katseltaessa). Itse asiassa olen miettinytkin, ja odottelen tässä noiden oikeiden 1080-töllöjen hintojen järkevöityvän..
Tämän tekstin tarkoitus on antaa ajateltavaa, kun katselette niitä uusia töllöjä kaupoissa seuraavaksi 3-10 vuodeksi olohuoneeseen..
Itse ainakin miettisin kahdesti ostaisinko jonkun "vain" 1366x768 resoa toistavan näyttölaitteen, sehän joutuu skaalaamaan 720-resoakin (se toinen HDTV-standardikoko, joten kuva suttaantuu aina HDTV:tä katseltaessa). Itse asiassa olen miettinytkin, ja odottelen tässä noiden oikeiden 1080-töllöjen hintojen järkevöityvän..
Tämän tekstin tarkoitus on antaa ajateltavaa, kun katselette niitä uusia töllöjä kaupoissa seuraavaksi 3-10 vuodeksi olohuoneeseen..
Hymyillen seuraan tätä littuTV -hypeä. Ihmiset ovat kilvan rohmuamassa itselleen paneeleita ja miettivät, mistä saisi halvimmalla hyvän.
Viimeisin kuvaputkiTV oli 32" JVC:n huippumalli, joka maksoi viitisen vuotta sitten yli 10tmk. Eipä tarvinnut moittia kuvan laatua ja luonnollisuutta. Yhä vieläkin laite päihittää varmasti useimmat litteät näytöt kuvanlaadulla ja luonnollisuudellaan.
Vastaavalla rahalla taitaa nykyään saada hyvälaatuisen 28" LCD:n?
Litteät näytöt ovat kehityskaarensa alkupäässä ja kehityskustannukset maksaa kuluttaja. Paneelit ovat surkean pieniä -kuka oikeasti ostaisi enää 28" laajakuvaputken, jonka kuvan korkeus vastaa 24" 4:3 televisiota?
Itse siirryin putkitelkkarin jälkeen suoraan videotykkiin. Vuoden aikana tykki vaihtui kolme kertaa, koko ajan parempaan. Nyt viimeisin on ollut toista vuotta. Kuvan koko on 100" (leveys 2 m) ja paluuta pienempään ei kertakaikkiaan ole. Läsnäolon tunne ison ruudun kanssa on ihan toista kuin jostain pienestä paneelista tihrustamalla. Jalkapallon MM -kisoja odottelimme vaimokkeen kanssa kuin joulua. Eilen katsoimme digitallenteena YLE Teemalta tulleen BBC:n tuottaman Bizet´t Carmen -oopperan. Se oli aikamoinen elämys.
Suhteutettuna katseluetäisyyteen videotykin kuvan laatu on erittäin kilpailukykyinen ja "analogisena" miellyttävämpi katsella. Kuvan koko suhteessa hintaan on videotyksissä ylivoimainen.
HDTV:stä: kuinka moni oikeasti katsoo nyt ostamallaan laitteella tulevia teräväpiirtolähetyksiä. Eiköhän se laite ole vaihtunut sihhen mennessä jo monta kertaa.
Noista teräväpiirroista sen verran, että edellinen DVD -soitin oli Panansonicin premium -malli S97 -jolla syötin signaalia HDMI:llä suoraan tykille korkealla resoluutiolla. Kyllästyin kuitenkin itse laitteen muovisuuteen ja vaihdoin Harman-Kardonin uutuusmalliin, jossa on "vain" komponenttiliitäntä. Kuvan laatu H/K:lla oli omin silmin nähden huomattavasti miellyttävämpi.
EDIT:
Kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota noiden laitteiden takuuseen. Monesti tarjotaan vain vuoden takuuta. Laatuongelmia tuppaa olemaan ja korjaaminen on kallista.
Edelliselle työnantajalle hankittiin kolmisen vuotta sitten leasingilla Sonyn 42" plasma. Tuolloin laitteen hinta oli 4700€. Puolentoista vuoden käytön jälkeen laitteen värit sekosivat ja lopulta koko näyttö. Korjauksen hinta-arvio oli jotain 1500€ luokkaa.
Laitteella oli vuoden takuu ja kuluttajasuojalain virhevastuu ei käytännössä ole voimassa yritysmaailmassa. Laite kiikutettiin varastoon ja odottelee siellä nyt kolmen vuoden liisingin päättymistä.
Viimeisin kuvaputkiTV oli 32" JVC:n huippumalli, joka maksoi viitisen vuotta sitten yli 10tmk. Eipä tarvinnut moittia kuvan laatua ja luonnollisuutta. Yhä vieläkin laite päihittää varmasti useimmat litteät näytöt kuvanlaadulla ja luonnollisuudellaan.
Vastaavalla rahalla taitaa nykyään saada hyvälaatuisen 28" LCD:n?
Litteät näytöt ovat kehityskaarensa alkupäässä ja kehityskustannukset maksaa kuluttaja. Paneelit ovat surkean pieniä -kuka oikeasti ostaisi enää 28" laajakuvaputken, jonka kuvan korkeus vastaa 24" 4:3 televisiota?
Itse siirryin putkitelkkarin jälkeen suoraan videotykkiin. Vuoden aikana tykki vaihtui kolme kertaa, koko ajan parempaan. Nyt viimeisin on ollut toista vuotta. Kuvan koko on 100" (leveys 2 m) ja paluuta pienempään ei kertakaikkiaan ole. Läsnäolon tunne ison ruudun kanssa on ihan toista kuin jostain pienestä paneelista tihrustamalla. Jalkapallon MM -kisoja odottelimme vaimokkeen kanssa kuin joulua. Eilen katsoimme digitallenteena YLE Teemalta tulleen BBC:n tuottaman Bizet´t Carmen -oopperan. Se oli aikamoinen elämys.
Suhteutettuna katseluetäisyyteen videotykin kuvan laatu on erittäin kilpailukykyinen ja "analogisena" miellyttävämpi katsella. Kuvan koko suhteessa hintaan on videotyksissä ylivoimainen.
HDTV:stä: kuinka moni oikeasti katsoo nyt ostamallaan laitteella tulevia teräväpiirtolähetyksiä. Eiköhän se laite ole vaihtunut sihhen mennessä jo monta kertaa.
Noista teräväpiirroista sen verran, että edellinen DVD -soitin oli Panansonicin premium -malli S97 -jolla syötin signaalia HDMI:llä suoraan tykille korkealla resoluutiolla. Kyllästyin kuitenkin itse laitteen muovisuuteen ja vaihdoin Harman-Kardonin uutuusmalliin, jossa on "vain" komponenttiliitäntä. Kuvan laatu H/K:lla oli omin silmin nähden huomattavasti miellyttävämpi.
EDIT:
Kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota noiden laitteiden takuuseen. Monesti tarjotaan vain vuoden takuuta. Laatuongelmia tuppaa olemaan ja korjaaminen on kallista.
Edelliselle työnantajalle hankittiin kolmisen vuotta sitten leasingilla Sonyn 42" plasma. Tuolloin laitteen hinta oli 4700€. Puolentoista vuoden käytön jälkeen laitteen värit sekosivat ja lopulta koko näyttö. Korjauksen hinta-arvio oli jotain 1500€ luokkaa.
Laitteella oli vuoden takuu ja kuluttajasuojalain virhevastuu ei käytännössä ole voimassa yritysmaailmassa. Laite kiikutettiin varastoon ja odottelee siellä nyt kolmen vuoden liisingin päättymistä.
^HDTV:stä :: Kaikki Xbox360 omistajat. Mulla keskiverto telkkarinvaihtoväli on "kun se hajoo" joten hyvin uskoisin että jos nyt ostaisin HDTV kykenevän telkun niin minä katson sillä jossain vaiheessa myös HDTV lähetyksiä. Vai kinastellaanko tässä nyt siitä milloin ne oikeasti alkaa ?
Ja kuten itse sanoit tuossa esimerkissäsi, tapaus on yrityskauppaa joten virhevastuu ei siihen kuulu. Kuluttaja olisi tuossa kuitenkin ollut kovemmilla kantimilla ja telkkari todennäköisesti olisi ilmaiseksi korjattu.
Ja kuten itse sanoit tuossa esimerkissäsi, tapaus on yrityskauppaa joten virhevastuu ei siihen kuulu. Kuluttaja olisi tuossa kuitenkin ollut kovemmilla kantimilla ja telkkari todennäköisesti olisi ilmaiseksi korjattu.
Sitä vain noista digitaalisista liitännöistä, että ei kannata liikaa tuijottaa noihin "valmiuksiin" muiden ominaisuuksien kustannuksella. Nälkä kasvaa syödessä ja tällä hetkellä riittävä 32" näyttö tuntuu vuoden päästä aivan liian pieneltä -tuolloin isomman näytön lisäksi saa edullisesti muitakin ominaisuuksia, kuten HDTV -valmiuden.
Yksityisenä kuluttajana olisi tuo Sonyn tapaus varmasti mennyt kuluttajasuojalain virhevastuun piikkiin, koska oletettu kestoikä on enemmän kuin 1.5 vuotta. Pahimmillaan asiasta olisi taitettu peistä kuluttajavalituslautakunnassa, jossa käsittelyaika on vähintään vuosi.
Ei olisi kuitenkaan ollut kiva kiikuttaa laitetta huoltoon Joensuusta jonnekin Helsinkiin -omaan laskuun tietysti, kuten se kuluttajasuojalain mukaan menee. Oikein huonolla tuurilla laite olisi ollut huollossa kuukausia, kuten eräs hankkimani DV -kamera oli -takuuaikana. Ikävää olla ilman telkkua.
Ostin juuri uuden 19" tietokonenäytön ja yksi päällimmäisistä valintakriteereistä oli 3v on-site takuu.
Yksityisenä kuluttajana olisi tuo Sonyn tapaus varmasti mennyt kuluttajasuojalain virhevastuun piikkiin, koska oletettu kestoikä on enemmän kuin 1.5 vuotta. Pahimmillaan asiasta olisi taitettu peistä kuluttajavalituslautakunnassa, jossa käsittelyaika on vähintään vuosi.
Ei olisi kuitenkaan ollut kiva kiikuttaa laitetta huoltoon Joensuusta jonnekin Helsinkiin -omaan laskuun tietysti, kuten se kuluttajasuojalain mukaan menee. Oikein huonolla tuurilla laite olisi ollut huollossa kuukausia, kuten eräs hankkimani DV -kamera oli -takuuaikana. Ikävää olla ilman telkkua.
Ostin juuri uuden 19" tietokonenäytön ja yksi päällimmäisistä valintakriteereistä oli 3v on-site takuu.
Se on ihan mitä telkkarilta haluaa. Itse en ole mitenkään hifisti ja ei ole kokoajan pakko olla kehityksen uusimmat ja hienoimmat laitteet kotona. Jos ajattelen että odotan nyt 3 vuotta että alkaa tulla markkinoille tarpeeksi suurella resolla olevia laitteita, niin sitten onkin jo joku uusi iso juttu tulossa mitä pitäisi taas odottaa. Lisäksi nuo korkearesoluution LCD:t ovat luultavasti sitten markkinoille tullessaan niin kalliita, että en haluaisi sijoittaa koskaan TV:seen niin paljon. Ja jos nyt sijoitan tonnin litteään telkkariin sen sijaan että ostan 500€:n kuvaputkitelkkarin, kun kuitenkin uutta telkkaria tarvitsen, niin se ei ole niin suuri menetys jos sen joutuu 3 vuoden päästä päivittämään uudestaan.
Kävin katselemassa liikkeissä noita LCD:tä ja itselle ainakin riittää se kuvanlaatu mitä noissa tonnin peleissä on ja suurin syy siihen miksi haluan litteän TV:n on sen vaatima pieni tila. Ja varmasti kaikki on parannusta tuohon nykyiseen 15-20v vanhaan 24" telkkariin, missä ei edes tekstistä saa selvää kun kuva on niin harmaa.
Kävin katselemassa liikkeissä noita LCD:tä ja itselle ainakin riittää se kuvanlaatu mitä noissa tonnin peleissä on ja suurin syy siihen miksi haluan litteän TV:n on sen vaatima pieni tila. Ja varmasti kaikki on parannusta tuohon nykyiseen 15-20v vanhaan 24" telkkariin, missä ei edes tekstistä saa selvää kun kuva on niin harmaa.
Kuvaputkitöllöhän ei nurkka-asennuksessa vie juurikaan enempää tilaa kuin taulutöllö. Putkimallia puoltaa hippasen myös se että lähetyksen virheet erottuvat teräväpiirtoisissa helpommin. Kun hommasin ekan digiboksin mulla oli vielä putkitöllö, ja silloin kuvaan tuli selkeä parannus kun varjokuvat poistuivat. En tiedä pakkaavatko nykyään enemmän vai johtuuko vain töllön paremmasta erottelukyvystä että nykyisin kuvanlaatu näyttää lähetyksissä toisinaan suorastaan ala-arvoiselta. Pakkaamattomissa DVD-elokuvissa kuva kutakuinkin miellyttää silmää joten TV:n säädöistäkään ei liene kysymys. Kaikki ylimääräiset "sharp&fine" asetukset on hautuumaa-asennossa.
Ja tuosta tilansäästöstä.. Kyllä aika monella on vielä television alla muita oheislaitteita (videot, digipoksi, vahvistin, dvd-soitin), jotka vievät kuitenkin sitä tilaa.. jolloin litteästä televisiosta ei ole todellisuudessa niin paljon "hyötyä".
Ja kannattaa muistaa, että ei taulutv tosiaan "säästä" tilaa, jos sen joutuu laittamaan nurkkaan..
Ja kannattaa muistaa, että ei taulutv tosiaan "säästä" tilaa, jos sen joutuu laittamaan nurkkaan..
-
- -
Itse ostin 32" putkitöllön ja senkin käytettynä edukkaasti kun tuntui että vanhasta 21" kokoisesta ei uudessa asunnossa normaalilta katseluetäisyydeltä meinannut enää kiekkoa erottaa. Ja ei, näössä ei ole vikaa...
Kun aika koittaa ja lompakossa rehua riittää niin hommaan isomman lattakuvan seinälle ja samalla myös kotiteatterisysteemit ja meinasin sitten sijoittaa ne siten että pääsen eroon siitä TV-tasosta missä nyt on videot ja digiboksit ja dvd:t.
Kun aika koittaa ja lompakossa rehua riittää niin hommaan isomman lattakuvan seinälle ja samalla myös kotiteatterisysteemit ja meinasin sitten sijoittaa ne siten että pääsen eroon siitä TV-tasosta missä nyt on videot ja digiboksit ja dvd:t.
Itsellä kotiteatterivermeet on noin puolitoista metriä katselusohvasta takaoikealle olevassa syvennyksessä (johon edellinen asukas suunnitteli rakentavansa takan). Valkokankaan heijastavuus on sen verran hyvä, että jokaisen laitteen kaukosäädin toimii säätimen ollessa suunnattuna tasoa kohti.
Itse asiassa, valkokankaani on n. 115x200 cm harmaa taulu, jossa on mustat kehykset. Taulu on ripustettu kymmenen sentin etäisyydelle seinästä ja varustettu säädettävällä taustavalolla.
Itse asiassa, valkokankaani on n. 115x200 cm harmaa taulu, jossa on mustat kehykset. Taulu on ripustettu kymmenen sentin etäisyydelle seinästä ja varustettu säädettävällä taustavalolla.
Sitten kun noita litteitä telkkareita käy siellä liikkeessä katselemassa, niin kannattaa selvittää mistä se kuva sinne telkulle tulee. DVD:ltä tuleva matsku näyttää todennäköisesti hyvältä suurimmalla osalla näytöistä, mutta tv-lähetyksen kuvassa voi olla suuriakin eroja eri telkkujen välillä.
E: Hieno setuppi, lukkari!
E: Hieno setuppi, lukkari!
Nyt kun ollaan jo täysin offtopiccina ja tykitkin on otettu mukaan keskusteluihin, niin jos haluaa isoa kuvaa, suosittelen ehdottomasti tykkiä. Toki tykeissäkin on ongelmansa, kuten lamppujen kesto, mutta eipä ne taulutöllöt ikuisia ole. Noin 1500 eurolla saa hyvän tykin jolla ampuu 3-4 metrin heittomatkalta 1,5-2,5 metriä leveän kuvan HDTV:n resoluutiolla. Kankaan voi tehdä itse, esimerkiksi ohut MDF-levy maalattuna harmaaksi.
Itselläni on 32" putkitöllö olohuoneesta mistä katsotan uutiset ja tv-sarjoja ja erillisessä huoneessa on tykki, pari löhötuolia ja siellä katsellaan pääasiassa elokuvia. Yhtä lailla tykin voi laittaa olohuoneeseen, kunhan sen saa hämäräksi (nykytykit ei vaadi täyttä pimeyttä, vaikkei siitä haittaakaan ole). http://fishtrap.no-ip.com/talo/kotiteat ... .php?id=15
Itselläni on 32" putkitöllö olohuoneesta mistä katsotan uutiset ja tv-sarjoja ja erillisessä huoneessa on tykki, pari löhötuolia ja siellä katsellaan pääasiassa elokuvia. Yhtä lailla tykin voi laittaa olohuoneeseen, kunhan sen saa hämäräksi (nykytykit ei vaadi täyttä pimeyttä, vaikkei siitä haittaakaan ole). http://fishtrap.no-ip.com/talo/kotiteat ... .php?id=15
Itse annan ääneni tykille. Meillä on olohuoneessa tollanen Optoman testivoittaja, screeni on kooltaan 84", ja itsetehdystä MDF-levystä rakennettu, maalattu harmaaksi parhaan väritoiston saamisen takia(tiettyä värikoodia en nyt jaksa muisdtaa), mustilla reunalistoilla. Heittoetäisyyttä on nelisen metriä.
Ei vaadi tosiaan pilkkopimeätä, mutta itse laitoin vielä 100% pimentävät rullaverhot joka ikkunaan, niin saa nautiskella sydämensä kyllyydestä. Ja lampun kesto ei kyllä mun mielestä ole mikään varsinainen ongelma.
Ei vaadi tosiaan pilkkopimeätä, mutta itse laitoin vielä 100% pimentävät rullaverhot joka ikkunaan, niin saa nautiskella sydämensä kyllyydestä. Ja lampun kesto ei kyllä mun mielestä ole mikään varsinainen ongelma.
No nyt kun tälle OT-linjalle lähdettiin, niin minulta myös ääni tykille. Meillä katossa riippuu tuo Optoman H27, kuva heijastetaan yksinkertaisesti tasoitetulle ja maalatulle(X073) seinälle. Ratkaisu on tietysti kompromissi sisustuksen ja kuvanlaadun välillä, erillinen kangas/levy olisi tietysti parempi. Mutta en vaan halunnut tuohon kämpän seinälle sitä levyä, ei iske silmään. Tietysti jos olisi erillinen huone käytettävissä tilanne olisi eri, tähän tilaan olen sähkökangasta suunnitellut, mutta saa nyt nähdä. Meillä tosiaan katsotaan kaikki ohjelmat tykin kanssa eikä ongelmia ole. Lamppu tulee loppumaan jossain vaiheessa, mutta toistaiseksi siihen 2000 tuntiin on vielä matkaa. Päivällä pitää verho vetää alas toisesta ikkunasta, mutta ei minusta ole ongelma.
Tässä yhdistelmässä kuvanlaatu suhteessa hintaan(890€) hakkaa kaikki LCD tölsyt mennen tullen. Lisäksi kaupanpäälle tulee vielä oikeasti iso kuva (mitä 42" ei ole). HDTV lähetyksiin ei tarkkuus riitä, mutta minulla ei sitä materiaalia ole toistaiseksi, eikä heti taida ollakaan. Ja sitten kun sitä tulee oikeasti tarjolle, niin vaihtuu tykki. Siihen mennessä hinnat taas on näissä normilaitteissa tippuneet. Itse kun olen sen verran pihi etten sitä viimeisintä editionia raaski ostaa..
Siinä vielä kuva meidän setistä(tiedän, johdot tarvis jyrsiä seinään tai ainakin koteloida loppun..):
http://iiro.1g.fi/kuvat/Muut/DSC_1692.JPG
Tässä yhdistelmässä kuvanlaatu suhteessa hintaan(890€) hakkaa kaikki LCD tölsyt mennen tullen. Lisäksi kaupanpäälle tulee vielä oikeasti iso kuva (mitä 42" ei ole). HDTV lähetyksiin ei tarkkuus riitä, mutta minulla ei sitä materiaalia ole toistaiseksi, eikä heti taida ollakaan. Ja sitten kun sitä tulee oikeasti tarjolle, niin vaihtuu tykki. Siihen mennessä hinnat taas on näissä normilaitteissa tippuneet. Itse kun olen sen verran pihi etten sitä viimeisintä editionia raaski ostaa..
Siinä vielä kuva meidän setistä(tiedän, johdot tarvis jyrsiä seinään tai ainakin koteloida loppun..):
http://iiro.1g.fi/kuvat/Muut/DSC_1692.JPG
Tein aikaisemmin peliliikkeen, koska sopivaa putkitelkkua ei löytynyt ja ajankohta ei ollut otollinen kunnon LCD:n ostamiselle. Tuli siis aiemmin hankittua halpa Viewsonic N2750W (halpa = alle 700).
Kerron tässä samalla mikä siinä mättää:
- Suomennusvirheitä valikoissa
- Ei DVI/HDMI tms liitäntöjä (joku tuontiverotuksellinen parin prosentin säästö ilmeisesti)
- Kuva alkaa vilkkua kun VHS-videoita kuvakelaa ja kuva menee mustaksi, kun paneeli ei kestä perässä (16 ms...?)
- Volyymin säädin on todella portaallinen, eli äänettömän jälkeen on melkein normaaliäänenvoimakkuus
- Hidas vaihtamaan kanavaa
- TV-kuva kauheaa scheisseä alle 3.5 m päästä katottuna, digiboksilla vähän paranee (kaapeli). Netistä ladatun HDTV-demon kuva VGA-liitännän kautta oli ihan huippua.
- Läheltä katottuna koko on ihan sopiva, mutta kaupassa näytti pieneltä
Näitähän saa 3 kunnon telkkarin hinnalla, joten ehkä tuo menee makkarissa sitten joskus. Ostakaa ennemmin satasella käytetty putkitelkka ja sen lisäksi edullinen tykki...
Kerron tässä samalla mikä siinä mättää:
- Suomennusvirheitä valikoissa
- Ei DVI/HDMI tms liitäntöjä (joku tuontiverotuksellinen parin prosentin säästö ilmeisesti)
- Kuva alkaa vilkkua kun VHS-videoita kuvakelaa ja kuva menee mustaksi, kun paneeli ei kestä perässä (16 ms...?)
- Volyymin säädin on todella portaallinen, eli äänettömän jälkeen on melkein normaaliäänenvoimakkuus
- TV-kuva kauheaa scheisseä alle 3.5 m päästä katottuna, digiboksilla vähän paranee (kaapeli). Netistä ladatun HDTV-demon kuva VGA-liitännän kautta oli ihan huippua.
- Läheltä katottuna koko on ihan sopiva, mutta kaupassa näytti pieneltä
Näitähän saa 3 kunnon telkkarin hinnalla, joten ehkä tuo menee makkarissa sitten joskus. Ostakaa ennemmin satasella käytetty putkitelkka ja sen lisäksi edullinen tykki...
OT:
Täällä ollaan myös harkitsemassa tykkiä, mutta niiden ominaisuuksista ja yms sellaisista tärkeistä tiedoista olen ihan pihalla. Se kuka tällä foorumilla osaa kertoa, että mikä on järkevää ostaa ja mikä ei, niin voisi ystävällisesti hiukan asiaa selventää!
e: 32" Panasonicin hyvä putkitelkku löytyy jo kotoa.
ee: Ja ehdotuksia erinomaiselle tykille voipi antaa :)
Täällä ollaan myös harkitsemassa tykkiä, mutta niiden ominaisuuksista ja yms sellaisista tärkeistä tiedoista olen ihan pihalla. Se kuka tällä foorumilla osaa kertoa, että mikä on järkevää ostaa ja mikä ei, niin voisi ystävällisesti hiukan asiaa selventää!
e: 32" Panasonicin hyvä putkitelkku löytyy jo kotoa.
ee: Ja ehdotuksia erinomaiselle tykille voipi antaa :)
Noista tykeistä löytyy paljon tietoa DVD-plazalta. Itse löysin sieltä tarvittavat tiedot, mm. tarvittavasta etäisyydestä tiettyyn kuvakokoon...
Monet kehuvat TM:n vertailussa olleita eniten pisteitä saaneita tykkejä (sanyo PLV-Z4, panasonic PT-AE900, hitachi PJ-TX200). Itelle on tuo hitachi tulossa ja saa nähdä kuinka pelittää. 2m kangas jo seinällä odottaa... ;-)
Monet kehuvat TM:n vertailussa olleita eniten pisteitä saaneita tykkejä (sanyo PLV-Z4, panasonic PT-AE900, hitachi PJ-TX200). Itelle on tuo hitachi tulossa ja saa nähdä kuinka pelittää. 2m kangas jo seinällä odottaa... ;-)
Mulle tuli kans toi hitachi PJ-TX200 en oo vielä ehtinyt kun ihan pistää päälle ja vähän säätää, mut kohta kun muutto on ohi, niin odotan innolla, kangas mulla on 190 cm x 116cm ja makkariin tuli phillipsin 23" lcd.
sellaista ikävää uutista tosin kuulin eilen pj-tx100 omistajalta että ilmeisesti pj-tx100 on tyyppivikana noin 2000h jälkeen tulisi joku sininen viiva kuvan alareunaan, osa on saanut menemään takuuseen, mutta toivon että samaa vikaa ei ole tuossa pj-tx200.
Muutenhan tuo pj-tx200 on hintalaatusuhteeltaan paras ainakin mitä mä keksin ostaa.
sellaista ikävää uutista tosin kuulin eilen pj-tx100 omistajalta että ilmeisesti pj-tx100 on tyyppivikana noin 2000h jälkeen tulisi joku sininen viiva kuvan alareunaan, osa on saanut menemään takuuseen, mutta toivon että samaa vikaa ei ole tuossa pj-tx200.
Muutenhan tuo pj-tx200 on hintalaatusuhteeltaan paras ainakin mitä mä keksin ostaa.
Alkaa kuvalla olla kokoa sen verran että tekstejä ei saa luettua päätä kääntämättä ;)
Äääh. 85" on ihan sopiva tuohon tilaan..:)
Ns. normihintaisissa tykeissä on ensinnä ratkaistava onko se DLP vai LCD. Osa ihmisistä näkee ns. sateenkaaren DLP tykkiä katsoessa, joten kannattaa käydä tutustumassa eri vaihtoehtoihin kunnolla ennen sen tarkempaa ostopäätöstä. LCD:llä tälläistä ongelmaa ole mutta DLP:ssä on pari seikkaa jotka puoltavat sitä. Lainattuna tuolta plazalta:
DPL tykeissä on kuvanlaatu, esim. "syvyysefekti" ja värit aivan eri luokkaa kuin LCD tykeissä, ei voi verrata samana päivänäkään.
Jos sateenkaaria ei omilla silmillä näy, niin totta **tussa DLP tykki.
Mutta kannattaa tosiaan tutustua tuohon dvdplazan foorumiin ja käydä oikeasti katsomassa eri vaihtoehtoja.
Hyvin on jouhevasti siirrytty LCD:stä tykkeihin...
Meillä on keittiössä vanha 21" kaarevaputkinen tellu, josta katsotaan uutiset arkiaamuisin. Kaikki muu näytetään tykillä.
Uusi lamppu maksaa 300€ ja näillä ennusteilla vaihto on Panasonicin 3000h käyttöiällä ennustettavissa kahden vuoden päähän. Eiköhän se tykkikin ole jo siihen mennessä vaihtunut.
Omaa heijastavaa tasoa takentavalle tason väri on Tikkurila Harmony X073. Kannattaa muistaa, että pienikin epätasaisuus heijastavassa pinnassa siroo (termi: sironta) valon ja tekee kuvasta epäterävän.
Itse käytin melamiinipintaista 4 mm kovalevyä, jonka taakse liimasin L -listat, jolla taso pysyy suorana. Pinnan hioin epäkeskolla ja 400 paperilla, joten epätasaisuutta ei pitäisi olla.
Teknisesti "oikeita" kankaita pidetään parempanan kuin itse tehtyä tasoa, mutta itse en ole oikein sisäistänyt, miten sellaisen saisi yhtä siististi sopimaan interiööriin kuin tuollaisen dekoratiivisen taulun.
Videotykillä heijastettu livekonsertti tai suuret yleisötapahtumat saavat uskomaan, että olet itsekin paikalla 8).
Jos haluaa yhdistää taulutelevision ja videotykin parhaat puolet, ratkaisu on taulutykki.
Meillä on keittiössä vanha 21" kaarevaputkinen tellu, josta katsotaan uutiset arkiaamuisin. Kaikki muu näytetään tykillä.
Uusi lamppu maksaa 300€ ja näillä ennusteilla vaihto on Panasonicin 3000h käyttöiällä ennustettavissa kahden vuoden päähän. Eiköhän se tykkikin ole jo siihen mennessä vaihtunut.
Omaa heijastavaa tasoa takentavalle tason väri on Tikkurila Harmony X073. Kannattaa muistaa, että pienikin epätasaisuus heijastavassa pinnassa siroo (termi: sironta) valon ja tekee kuvasta epäterävän.
Itse käytin melamiinipintaista 4 mm kovalevyä, jonka taakse liimasin L -listat, jolla taso pysyy suorana. Pinnan hioin epäkeskolla ja 400 paperilla, joten epätasaisuutta ei pitäisi olla.
Teknisesti "oikeita" kankaita pidetään parempanan kuin itse tehtyä tasoa, mutta itse en ole oikein sisäistänyt, miten sellaisen saisi yhtä siististi sopimaan interiööriin kuin tuollaisen dekoratiivisen taulun.
Videotykillä heijastettu livekonsertti tai suuret yleisötapahtumat saavat uskomaan, että olet itsekin paikalla 8).
Jos haluaa yhdistää taulutelevision ja videotykin parhaat puolet, ratkaisu on taulutykki.
Tein aikaisemmin peliliikkeen, koska sopivaa putkitelkkua ei löytynyt ja ajankohta ei ollut otollinen kunnon LCD:n ostamiselle. Tuli siis aiemmin hankittua halpa Viewsonic N2750W (halpa = alle 700).
Tuon saman hitaan kanavan vaihdon olen itsekin todennut, vaikka mallina onkin
N3260w. Kuten tuossa jossain kohtaa totesinkin, niin sain tämän mallin
takuuvaihtona 30" tilalle ja syynä oli nimenomaan tuo äänenvoimakkuuden säätö.
Muuta vikaa töllössä ei ollut, mutta säädössä 0 ja 1 ero oli sama kuin tässä
nykyisessä 0 ja 15 välillä.
Silloin kun soittelin maahantuojalle, niin siellä sanottiin, että kyseessä olisi ollut
jokin ohjelmistovirhe töllössä??
Ja tuo äänenvoimakkuus oli siis ainoa syy vaihtoon. Jos sulla vain on takuuta jäljellä, niin vaadi korjausta.
Hmm... Tuomas oli sitä mieltä että kannattaa odottaa 1080 resoisia vehkeitä. Itse olen hiukka toista mieltä tässä asiassa. Moniko tämän hetken ohjelmalähde pystyy antamaan ulos 1080p kuvamateriaalia ja onko se edes kunnon hdtv-standardi? Noista 1080i materiaalia työntävistä laitteista voin sanoa että parempaa sen kuvan laatu on kun sen ottaa ulos lomittamattomana 720p:nä.
1366x768 resoluutio on ilmeisesti vakiintunut koska se passaa paremmin pc-käytössä. Tällöin tuttu 1280x768 resoluutio toimii mainiosti. Kunnon hifisti katsoo 1366x768 näytöllä 720p:tä ihan pixel per pixel asetuksilla jolloin näytön kuvapintaan jää jokaiselle reunalle vajaa tuuma mustaa ympärille(riippuen näytön koosta).
1366x768 resoluutio on ilmeisesti vakiintunut koska se passaa paremmin pc-käytössä. Tällöin tuttu 1280x768 resoluutio toimii mainiosti. Kunnon hifisti katsoo 1366x768 näytöllä 720p:tä ihan pixel per pixel asetuksilla jolloin näytön kuvapintaan jää jokaiselle reunalle vajaa tuuma mustaa ympärille(riippuen näytön koosta).
Jos tykki vaihtoehtona kiinnostaa, multa löytyis erittäin hyväkuntonen
ja vähänkäytetty (alle700tuntia) Optoman H-30 vimpan päälle Vogelsin
kattotelineellä ja kantosalkulla.
Tykki sijaitsee Ylläksellä ja liikahtaa matkahuollolla esim rivakasti.
Tarjouksia voi tekstata/soittaa: 040-5951180
Jarkko Ylläsjärvi
ja vähänkäytetty (alle700tuntia) Optoman H-30 vimpan päälle Vogelsin
kattotelineellä ja kantosalkulla.
Tykki sijaitsee Ylläksellä ja liikahtaa matkahuollolla esim rivakasti.
Tarjouksia voi tekstata/soittaa: 040-5951180
Jarkko Ylläsjärvi
JukkaA: Kyllähän noita laitteita on ja varmasti tulee koko ajan lisää markkinoille, ainakin kunhan hddvd ja blu-ray soittimet rupeavat yleistymään. Täällä ainakin näkyy olevan muutamia elokuvia full hd laadulla (1080p) http://www.hddvd.org/hddvd/
^^Juu eipä niitä taida olla paljoa markkinoilla, niinkuin ei vielä telkkareita tai katseltavaa materiaaliakaan ainakaan mihinkään järkevään hintaan. Mutta luulisi, että tulevat vielä yleistymään kunhan tulee kunnolla 1080p materiaaliakin tarjolle.. Tiedä sitten.. Enkä sen kummemmin ole noita ohjelmalähteitä tutkinutkaan, kun itellä on/ja tulee olemaan lähteenä pc.
Isot valmistajat muuten ennustavat taulutelkkujen hintojen putoavan ensi vuonna.
Jatkaakseni vielä jo alkanutta OT:ta:
Joo eipä niitä täyden HD-reson (1080p) telkkuja kannata jäädä odottelemaan. Kestää vielä kauan ennenkuin ovat kuluttajan kukkarolle sopivia. Onhan niitä jo muutamia markkinoilla, mutta hinnat ja saatavuus ovat sitten mitä ovat.
Jos pähkii, että mikä laite toistaa HD-resoluutioita, niin ainakin HDReady-merkinnällä varustetut telkut toistavat. Sama pätee myös nykyisiin HDMI-liitännällä varustettuihin tykkeihin.
Aidot HD-lähteetkin (720p/1080i/1080p) on aika harvassa, ennen kuin Blu-Ray ja HD-DVD kunnolla astuvat Eurooppaan. (Näihin en siis laske DVD-soittimia, jotka skaalaavat pienempiresoisen tavaran HD-resoon. Siitä kun ei oikein ole mitään hyötyä.) Kuten Juse tuossa sanoi, toimii PC tällä hetkellä mainiosti (ja kohtuu edullisestikin) aidosti HD-tasoisen materiaalin lähteenä.
Mitä tulee iänikuiseen 720p - 1080i kuvanlaatutaisteluun, niin ei siinä oikein taida olla voittajaa. Kyllä ne hyvältä näyttävät kummatkin.
Tuo nykyisissä telkuissa niin yleinen 1366x768 pikselimäärä on itseänikin askarruttanut. 720 sopisi niin paljon paremmin, kun telkun ei tarvitsisi skaalaata sitä (ja samalla mahdollisesti heikentää) kuvaa. Veikkaisin syyksi joko yksittäisen panelivalmistajan monopolia tai jotain valmistusteknistä juttua.
Jatkaakseni vielä jo alkanutta OT:ta:
Joo eipä niitä täyden HD-reson (1080p) telkkuja kannata jäädä odottelemaan. Kestää vielä kauan ennenkuin ovat kuluttajan kukkarolle sopivia. Onhan niitä jo muutamia markkinoilla, mutta hinnat ja saatavuus ovat sitten mitä ovat.
Jos pähkii, että mikä laite toistaa HD-resoluutioita, niin ainakin HDReady-merkinnällä varustetut telkut toistavat. Sama pätee myös nykyisiin HDMI-liitännällä varustettuihin tykkeihin.
Aidot HD-lähteetkin (720p/1080i/1080p) on aika harvassa, ennen kuin Blu-Ray ja HD-DVD kunnolla astuvat Eurooppaan. (Näihin en siis laske DVD-soittimia, jotka skaalaavat pienempiresoisen tavaran HD-resoon. Siitä kun ei oikein ole mitään hyötyä.) Kuten Juse tuossa sanoi, toimii PC tällä hetkellä mainiosti (ja kohtuu edullisestikin) aidosti HD-tasoisen materiaalin lähteenä.
Mitä tulee iänikuiseen 720p - 1080i kuvanlaatutaisteluun, niin ei siinä oikein taida olla voittajaa. Kyllä ne hyvältä näyttävät kummatkin.
Tuo nykyisissä telkuissa niin yleinen 1366x768 pikselimäärä on itseänikin askarruttanut. 720 sopisi niin paljon paremmin, kun telkun ei tarvitsisi skaalaata sitä (ja samalla mahdollisesti heikentää) kuvaa. Veikkaisin syyksi joko yksittäisen panelivalmistajan monopolia tai jotain valmistusteknistä juttua.
Väärin. HDReady logon saa aina kun töllössä on vähintään yksi HD-tasoinen sisääntulo (HDMI/DVI/tms.) ja jos se toistaa vähintään 720 pystypixeliä. Tämä tarkoittaa sitä, että markkinoilla on televisioita joita mainostetaan isolla HDReady tekstillä, ja kuitenkin ne pystyvät vain 1024x768 resoluutioon, joka EI riitä HDTV:n huonompaan 720p/i resoluutioon, joka on siis 1280x720. Naurettavaa, mutta totta.
Quote:
Väärin. HDReady logon saa aina kun töllössä on vähintään yksi HD-tasoinen sisääntulo (HDMI/DVI/tms.) ja jos se toistaa vähintään 720 pystypixeliä. Tämä tarkoittaa sitä, että markkinoilla on televisioita joita mainostetaan isolla HDReady tekstillä, ja kuitenkin ne pystyvät vain 1024x768 resoluutioon, joka EI riitä HDTV:n huonompaan 720p/i resoluutioon, joka on siis 1280x720. Naurettavaa, mutta totta.
Tuomas: Mielenkiintoinen pointti. Vaikka resoluutiovaatimus ei täytykään, niin eikö tuollainen 1024x768 (plasma?)näyttö kuitenkin pysty toistamaan myös 720p tavaraa?
Jos töllöön on mäiskästy kyseinen merkintä, tulee sen toistaa sekä 720p että 1080i materiaalia analogisen komponenttivideoliitännän ja joko HDMI- tai DVI-liitännän kautta. Näin sanoo HD ready -merkinän perustaja EICTA. Sikäli tuo aikaisempi väitteeni pitää paikkansa.
Kuten EICTA itse sanoo:
4. Requirements for the logo “HD ready”
The EICTA "HD ready" Minimum Requirements for display devices are neutral towards the
technology used (plasma, LCD, DLP, DLA, LCoS, CRT, ...) as well as the implementation
thereof (flat panel, rear projection, front projection, direct view, ...).
A display device has to cover the following requirements to be awarded the logo “HD ready”:
1. Display, display engine
· The minimum native resolution of the display or display engine is 720
physical lines in wide aspect ratio.
2. Video Interfaces
· The display device accepts HD input via:
o Analogue YPbPr1, and
o DVI or HDMI
· HD capable inputs accept the following HD video formats:
o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and
o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)
· The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)
4. Requirements for the logo “HD ready”
The EICTA "HD ready" Minimum Requirements for display devices are neutral towards the
technology used (plasma, LCD, DLP, DLA, LCoS, CRT, ...) as well as the implementation
thereof (flat panel, rear projection, front projection, direct view, ...).
A display device has to cover the following requirements to be awarded the logo “HD ready”:
1. Display, display engine
· The minimum native resolution of the display or display engine is 720
physical lines in wide aspect ratio.
2. Video Interfaces
· The display device accepts HD input via:
o Analogue YPbPr1, and
o DVI or HDMI
· HD capable inputs accept the following HD video formats:
o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and
o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)
· The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)
Kuten aikaisemmin totesin, se HDMI (vast.) ei ole autuaaksitekevä ominaisuus näyttölaitteissa. Itse palasin takaisin HDMI:stä komponenttiliitäntään DVD -toistossa ja digiboksi syöttää komponenttia tykille.
Komponenttiliitännästä saatava kuva on miltei aina skaalaamatonta (tai korkeintaan voi valita progressiivisen). Kerroit syöttäneesi korkearesoluutioista signaalia HDMI:n kautta tykille, eli DVD-soittimen skaalaus oli päällä. Normaalikäyttäjän kukkarolle sopivien DVD-soittimien skaalaimet kuitenkin lähes poikkeuksetta huonontavat kuvanlaatua. Tämän takia ei ole oikein mielekästä verrata tuon Panan skaalattua ja H/K:n skaalaamatonta kuvaa. Vai vertailitko molempien liitäntöjen kuvanlaatua samoilla asetuksilla, eli skaalaus pois ja molemmat esim. progressiivisena?
En toki väitä että HDMI/DVI olisi automaattisesti parempi kuin muut liitännät. Valmistajan toteutus on ratkaiseva tekijä, kun noissa liitännöissä on pikkusta vaille paljon asioita huomioitavana. Ja mitä tulee laadukkaaseen skaalaukseen, niin siitä saa usein maksaa.. Skaalattukin videokuva voi siis olla todella hyvännäköistä.
Ei taida vieläkään olla kovin paljon digibokseja HD -liitännällä?
Toivottavasti ei tulekaan ennenkuin digiboksien vastaanottamakin lähetys on HD -tasoista. Ei vaan, onhan se kiva kun myös se ääni tulee HDMI -liitännän kautta, mutta veikkaan vaan, ettei se valittavissa oleva skaalaus tule kovin hääppöistä olemaan.
Vähän palatakseni tuohon LCD/plasma vs kuvaputkitöllö.
Kyllä paneelinäytön etu tulee myös jos aikoo tietokonetta käyttää mediaPC:nä, mielestäni koneen kytkeminen kuvaputkitöllöttimeen ilman erillistä näyttöä on täysin turhaa.
Tähän käyttöön on seuraava PC:ni tulossa, tätä varten LCD:n koko on vielä haussa, mahdollisesti pieni 23"-26" ja tykki tulossa yhdistelmänä. Hankinnat riippuvat lompakon paksuudesta.
Useasti muuttavana (n1-2vuoden välein) arvostaisin LCD näytön painoa verrattuna nykyiseen 32" Sonyyn joka painaa sen 75kg.
Kyllä paneelinäytön etu tulee myös jos aikoo tietokonetta käyttää mediaPC:nä, mielestäni koneen kytkeminen kuvaputkitöllöttimeen ilman erillistä näyttöä on täysin turhaa.
Tähän käyttöön on seuraava PC:ni tulossa, tätä varten LCD:n koko on vielä haussa, mahdollisesti pieni 23"-26" ja tykki tulossa yhdistelmänä. Hankinnat riippuvat lompakon paksuudesta.
Useasti muuttavana (n1-2vuoden välein) arvostaisin LCD näytön painoa verrattuna nykyiseen 32" Sonyyn joka painaa sen 75kg.
Ostin nyt kaikista varoitteluista huolimatta tollaisen halpis LCD:n, eli Veikon koneen tarjouksesta Samsungin.
Nyt parin päivän käytön jälkeen oon positiivisesti yllättyny tohon kapistukseen, kun täältä sain sen kúvan et noi on ihan peestä...kuva on tarkka ja värit on hyvät, valikko selkeä, kanavat vaihtuu nopeasti ja ulkoinen design on hieno. Eli erittäin tyytyväinen olen tohon ja riittää siihen käyttöön mitä meillä on tosi hyvin.
Nyt parin päivän käytön jälkeen oon positiivisesti yllättyny tohon kapistukseen, kun täältä sain sen kúvan et noi on ihan peestä...kuva on tarkka ja värit on hyvät, valikko selkeä, kanavat vaihtuu nopeasti ja ulkoinen design on hieno. Eli erittäin tyytyväinen olen tohon ja riittää siihen käyttöön mitä meillä on tosi hyvin.
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=27987
Uusissa lcd-malleissa ”full hd” - Tarkemmat taulu-tv:t tulevat
Uusissa lcd-malleissa ”full hd” - Tarkemmat taulu-tv:t tulevat
Berliinissä kuluttajaelektroniikan IFA-messuilla useilla valmistajilla oli esillä niin sanottuja full hd -televisioita, jotka kykenevät täyteen 1920 x 1080 kuvapisteen erottelukykyyn lomittamattomana. LG kehuu olevansa ensimmäinen, joka tuo lcd-televisioon 120 hertsin virkistystaajuuden uusissa 42- ja 47-tuumaisissa malleissaan.
Nykyisissä lcd-televisioissa erottelukyky on tyypillisesti 1366 x 768 kuvapistettä eli reilut miljoona pikseliä, johon kuva on skaalattu varsinaisista hd-resoluutioista 1280 x 720 tai 1920 x 1080. Kahden miljoonan pikselin uutuusmalleissa lomittamaton erottelukyky on 1920 x 1080 kuvapistettä (1080p).
Valmistajat kutsuvat ensimmäisiäkin malleja nimityksellä "hd ready", joten erottelukyvyn nyt parantuessa on otettu käyttöön ilmaisu "full hd" kuvaamaan muutosta. Useat valmistajat esittelivät IFA-messuilla 1080p-televisioita.
<loppu leikattu pois>
Onhan noita Full-HD koneita ollut jo pitkään markkinoilla... Esim. Philips 37PF9830/10, 37" LCD on ollu markkinoilla alku vuodesta asti, mutta liki 4000€ hinta karsii ostajia. Ja Sonyn tuore X-sarja on myös Full-HD, jossa ominaisuudet kohdallaan ja hintakaan ei ihan mahdoton.
Parit linkit kyseisistä koneista:
Philips
Sony
Parit linkit kyseisistä koneista:
Philips
Sony
..ja halpojahan noi full hd:t jo nykyään näyttävät olevan.
http://www.geizhals.at/deutschland/a208200.html
http://www.geizhals.at/deutschland/a208200.html
Se on nykyisten EU -säännösten mukaan ihan sama, mistä sen ostaa. Huollossa ne viipyvät ihan yhtä hemmetin kauan, oli laite hankittu sitten Suomesta tai Saksasta.
Mitenkäs se nyt todellisuudessa sitten menee, JOS esim Saksasta hankittu tuote (TV, kamera yms..) hajoaa?
Miten tuon huollon kanssa tulee toimia, eli tuleeko ottaa yhteys maahantuojaan, Suomen valtuutettuun myyjään vai Saksan ostopaikkaan?
Ja kuka näistä on EU:n mukaan velvollinen ottamaan takuunalaisen tuotteen korjauksen vastaan, kun nyt ollaan Suomessa (Omasta mielestä ainakin myyjä ja maahantuoja) ?
Mitenkäs se nyt todellisuudessa sitten menee, JOS esim Saksasta hankittu tuote (TV, kamera yms..) hajoaa?
Itsellä hajosi noin vuosi sitten Saksasta netin kautta ostettu vahvistin ja tämän takuukorjauksen ainakin hoiti vahvarin minulle myynyt liike. Meni kyllä yllättävän kivuttomasti tuo prosessi, lähetin sähköpostia liikkeeseen, he ilmoittivat että pistä UPS:lla tulemaan. Lähetti tuli hakemaan vahvarin kotiovelta ja noin kuukauden päästä toi korjatun vehkeen taas kotiin asti.
kaveri osti vähän pari viikkoa ennen jalkapallon MM-kisoja LG:n 32" LCD:n Veikon Koneen tarjouksesta.
Hah, kuka käski ostaa LG.n? :D
^tuo on oikeasti hyvin toimiva palvelu, sillä perinteisestihän Suomessa on laite pitänyt toimittaa takuuhuoltoon kuluttajan kustannuksella.
Ainakaan meillä asiakkaalle ei aiheudu huollosta minkäänlaisia kustannuksia takuu aikana. Vai tarkoititko nyt ulkomailta ostettuja laitteita?
Korjaan harhaoppisen käsitykseni laitteen toimittamisesta (takuu)huoltoon. Kuluttajasuojalain (2001) hengen mukaisesti:
Koodi: Valitse kaikki
Lain mukaan yrityksen on vastattava esimerkiksi kuljetus- tai matkakustannuksista, jos tuotteessa on lainmukainen virhe. Jos takuuehdoissa on esimerkiksi ehto kuljetuskustannusvastuusta kuluttajille, ne huonontavat kuluttajan lainmukaisia oikeuksia. (ks. KSL 5:20 §)
Selventäkääpäs tyhmälle mitä väliä sillä on onko tv:ssä DVI vai HDMI liitännät?
Haussa olisi siis edullinen 32" tai 37" lcd-tv. Mikään hifisti en ole, joten en tarvitse sitä kaikkein hienointa ja kalleinta vaan lähinnä sellaisen mistä näkee uutiset. Mustassa pörssissä oli tarjouksessa Fujitsu-Siemens 32" hintaan 799e. Vaikutti mielestäni aika hyvältä ominaisuuksiltaan ja ulkonäkökin miellytti. Myös CM:ssä oli muutama 32" suht edullisesti (viewsonic ja panasonic 999e). Tuossa panasonicissa olisi ollut 2xhdmi mikä olisi varmastikin ihan jees. Onkos tuollaisista kokemuksia? Lähinnä toi fujitsu-siemens kiinnostaa eniten, koska se vaikutti hinta/laatu-suhteeltaan parhaalta.
Gigantissa olisi myös tällä viikolla joitain tarjouksia, mutta ei ainakaan heti pistänyt silmään mitään mullistavan edullista/hyvää. Periaatteessa 37" olisi kyllä parempi, mutta tuntuivat joka paikassa olevan 1600e+ ja se on mielestä tv:stä liikaa. Kertokaan toki jos jostain saa jonkun 37" edullisemmin (alle 1500e).
42" plasmoja tarjosivat gigantissa hintaan 1199e. Merkkiä ja mallia en edes muista, mutta tuohon hintaan ei varmasti mitään huippulaatua. Kannattaako tuollaista edes harkita? 42" on kyllä omaan käyttöön jo ehkä liian iso. 37" olisi kaikkein paras, mutta ei saa tuohon hintaan.
E: Niin tosiaan expertillä oli tarjouksessa tuo fujitsu-siemens eikä mustassa pörssissä.
Haussa olisi siis edullinen 32" tai 37" lcd-tv. Mikään hifisti en ole, joten en tarvitse sitä kaikkein hienointa ja kalleinta vaan lähinnä sellaisen mistä näkee uutiset. Mustassa pörssissä oli tarjouksessa Fujitsu-Siemens 32" hintaan 799e. Vaikutti mielestäni aika hyvältä ominaisuuksiltaan ja ulkonäkökin miellytti. Myös CM:ssä oli muutama 32" suht edullisesti (viewsonic ja panasonic 999e). Tuossa panasonicissa olisi ollut 2xhdmi mikä olisi varmastikin ihan jees. Onkos tuollaisista kokemuksia? Lähinnä toi fujitsu-siemens kiinnostaa eniten, koska se vaikutti hinta/laatu-suhteeltaan parhaalta.
Gigantissa olisi myös tällä viikolla joitain tarjouksia, mutta ei ainakaan heti pistänyt silmään mitään mullistavan edullista/hyvää. Periaatteessa 37" olisi kyllä parempi, mutta tuntuivat joka paikassa olevan 1600e+ ja se on mielestä tv:stä liikaa. Kertokaan toki jos jostain saa jonkun 37" edullisemmin (alle 1500e).
42" plasmoja tarjosivat gigantissa hintaan 1199e. Merkkiä ja mallia en edes muista, mutta tuohon hintaan ei varmasti mitään huippulaatua. Kannattaako tuollaista edes harkita? 42" on kyllä omaan käyttöön jo ehkä liian iso. 37" olisi kaikkein paras, mutta ei saa tuohon hintaan.
E: Niin tosiaan expertillä oli tarjouksessa tuo fujitsu-siemens eikä mustassa pörssissä.
Viimeksi muokannut Samout, 18.9.2006 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mitä väliä sillä on onko tv:ssä DVI vai HDMI liitännät?
DVI:n kautta tulee vain kuva. HDMI on kehittyneempi ja sen kautta kulkee myös ääni (sekä informaatiokanava, joka sis. tietoa mm. kuvasta ja äänestä) ja se käyttää pienempää liitintä. DVI-signaalia voi syöttää adapterilla HDMI-liitäntään ja kuvaa HDMI-liitännästä DVI:hin (tietty ääni ja osa muusta informaatiosta jää tällöin pois).
Se, kumpaa liitäntää tarviit on ihan käyttötarkoituksesta kiinni. Telkun HDMI-liitäntään voit liittää esim. DVI-liitännällä varustetun DVD-soittimen tai tietokoneen HDMI-DVI adapterilla. DVI-liitäntään voi adapterin avulla liittää HDMI:llä varustetun laitteen, mutta sitä ääni jää tosiaan silloin pois.
Tuosta Fujitsu-Siemensistä sen verran, että käyppäs katsomassa sitä livenä. Panelin alumiiniprofiilista tehdyt kehykset jäävät nurkista hieman auki, ja koko telkkarin toteutus on muutenkin läheltä katsottuna hieman halvalla tehdyn oloinen. Jos tämä ei haittaa, niin kaippa sekin asiansa ajaa.
Jos itse olisin nyt telkkua hankkimassa, niin päätyisin luultavasti Sonyn, Samsungin tai Panasonicin 32" tekeleeseen -- HDMI:llä varustettuna.
edit: selvennetty HDMI <-> DVI kytkemismahdollisuuksia
Viimeksi muokannut halli, 25.9.2006 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samout, katseluetäisyys kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon valintaa tehdessä. Alle 3m tuntuis varmaankin 32" olevan nippanappa riittävä. Alle 4m sit 37" vaikuttaa optimaaliselta. Tuolla http://onet.tehonetti.fi/kertunkone/index.php?open=27 menis satasella sun budjettis yli 37" LG:llä, mut uskoisin että se valinta silti tyydyttäis, tai mä ainakin oon vieläkin tyytyväinen valintaan vaikka aikoinaan yli 2k€ sellaisesta kärsinkin.
Periaatteessa 37" olisi kyllä parempi, mutta tuntuivat joka paikassa olevan 1600e+ ja se on mielestä tv:stä liikaa.
Viimeperjantain Hesarin kun olisit lukenut, niin voisit olla 37" Philipsin LCD:n (jossa mm. 2xHDMI) onnellinen omistaja, naurettavalla 1194€ hinnalla... ;)
Kokoa valitessa hyvä nyrkkisääntö koon ja katseluetäisyyden suhteen on 1m/10". Ja kannattaa harkita haluaako television sisäänrakennetulla digiboksilla, vai haluaako erillisen digiboksin. Hinta eroa ei enää juurikaan ole.
Viimeperjantain Hesarin kun olisit lukenut, niin voisit olla 37" Philipsin LCD:n (jossa mm. 2xHDMI) onnellinen omistaja, naurettavalla 1194€ hinnalla... ;)
Paitsi, että siinä on vain DVI-I liitin.
Liitännät
Ext 1 Scart: Ääni v/o, CVBS-tulo/-lähtö, RGB
Ext 2 Scart: Ääni v/o, CVBS-tulo/-lähtö, S-video-tulo
AV 3: DVI-I ja HDCP, Äänitulon miniliitin (3,5mm)
Liitännät edessä/sivulla: Äänitulo v/o, CVBS-tulo, Kuulokelähtö, S-video-tulo
Kale: Ei pidä paikkaansa... Olen Tammiston pörssissä töissä ja meillähän toi tarjous oli. Malli oli Philips 37PF5321/12.
Kyseisestä koneesta löyty seuraavat liitännät:
Ext 1 Scart : Ääni v/o, CVBS-tulo/-lähtö, RGB
Ext 2 Scart : Ääni v/o, CVBS-tulo/-lähtö, S-video-tulo
Liitännät edessä/sivulla : Äänitulo v/o, CVBS-tulo, Kuulokelähtö, S-video-tulo
Scart-liitinten määrä : 2
Muut liitännät : IEC75-antenni
Ext 4 : YPbPr
Ext 5 : HDMI
Ext 6 : HDMI
Vaikka turha tosta on enää kinata, kun kaikki 30 kpl meni jo perjantaina...
Kyseisestä koneesta löyty seuraavat liitännät:
Ext 1 Scart : Ääni v/o, CVBS-tulo/-lähtö, RGB
Ext 2 Scart : Ääni v/o, CVBS-tulo/-lähtö, S-video-tulo
Liitännät edessä/sivulla : Äänitulo v/o, CVBS-tulo, Kuulokelähtö, S-video-tulo
Scart-liitinten määrä : 2
Muut liitännät : IEC75-antenni
Ext 4 : YPbPr
Ext 5 : HDMI
Ext 6 : HDMI
Vaikka turha tosta on enää kinata, kun kaikki 30 kpl meni jo perjantaina...
Tää on niin tätä mun tuuria.
Kävin hieman lueskelemassa tuosta fujitsu-siemensistä, mutta oli aika ristiriitaista kommenttia. Aluksi kehuttiin laite maasta taivaaseen, mutta sitten lopussa alkoikin olemaan kaikenlaista ongelmaa ja 10 laitetta huollossa ylimääräisten äänien takia. Eli taitaa jäädä sekin hankkimatta.
Sitten olisi vielä cm:stä tuo panasonic mikä olisi muuten hyvä, mutta tietysti vaan 1 vuoden takuulla.
Pitänee siis odotella seuraava huipputarjousta 37" lcd:stä.
Kävin hieman lueskelemassa tuosta fujitsu-siemensistä, mutta oli aika ristiriitaista kommenttia. Aluksi kehuttiin laite maasta taivaaseen, mutta sitten lopussa alkoikin olemaan kaikenlaista ongelmaa ja 10 laitetta huollossa ylimääräisten äänien takia. Eli taitaa jäädä sekin hankkimatta.
Sitten olisi vielä cm:stä tuo panasonic mikä olisi muuten hyvä, mutta tietysti vaan 1 vuoden takuulla.
Pitänee siis odotella seuraava huipputarjousta 37" lcd:stä.
1. Kannattaa kuitenkin muistaa, että isompi kasa pikseleitä ei tee automaattisesti parempaa kuvaa ja sama toisinpäin vähän pikseleitä ei tee automaattisesti kuvasta huonoa. Mitä pienempi ruutu sitä vähemmän on hyötyä suuresta resoluutiosta (kukaanhan ei katso tv:tä metrin päästä). Esim tuollaisessa 32" tuumaisessa on oikeastaan ihan sama kuinka paljon pikseleitä laitteesta löytyy erot tuossa koko luokassa löytyy skaalaimista.
2. Myöskin HD-READY on pelkkä markkinointi kikka, koska se perustuu tuohon HDMI-liitäntään, mitä oikeasti ei tarvitse yhtään mihinkään. Digitaalista kuva signaalia pystyy siirtämään DVI:llä (konversio kuvalle DVI->HDMI->DVI toimii täysin) ja mikäli käytetään tv:n omia kaiuttimia on ihan sama vaikka äänen siirtää analogisesti. Vahvistinta käytettäessä soittimesta saa erillisen digitaalisen piuhan vedettyä vahvistimelle.
3. HDTV resoluutioista (720p, 1080i ja 1080p) alkaa olemaan hyötyä vasta kun ruudun koko on 50+" (olettaen taas että nenä ei osu ruutuun). Esim. 42" 852*480 resolla päästään nykykuvan laadulla (DVD ja tv) samaan lopputulokseen kuin 1024*768, ei siis silmin nähtävää eroa (testiyksilöinä panasonic TH-42PWD8 ja TH-42PHD8). HDTV laatua syötettäessä pystyy juuri ja juuri erottamaan paneelit toisistaan.
4. Paneelin natiivi resolla ei ole merkitystä (1024*768 vs 1366*768 vs 1280*720), mikäli skaalaukset on hoidettu järkevästi.
PS. Ylläoleva pätee liikkuvaan kuvaan (ei koske tietokoneen työpöytä käyttöä:)).
2. Myöskin HD-READY on pelkkä markkinointi kikka, koska se perustuu tuohon HDMI-liitäntään, mitä oikeasti ei tarvitse yhtään mihinkään. Digitaalista kuva signaalia pystyy siirtämään DVI:llä (konversio kuvalle DVI->HDMI->DVI toimii täysin) ja mikäli käytetään tv:n omia kaiuttimia on ihan sama vaikka äänen siirtää analogisesti. Vahvistinta käytettäessä soittimesta saa erillisen digitaalisen piuhan vedettyä vahvistimelle.
3. HDTV resoluutioista (720p, 1080i ja 1080p) alkaa olemaan hyötyä vasta kun ruudun koko on 50+" (olettaen taas että nenä ei osu ruutuun). Esim. 42" 852*480 resolla päästään nykykuvan laadulla (DVD ja tv) samaan lopputulokseen kuin 1024*768, ei siis silmin nähtävää eroa (testiyksilöinä panasonic TH-42PWD8 ja TH-42PHD8). HDTV laatua syötettäessä pystyy juuri ja juuri erottamaan paneelit toisistaan.
4. Paneelin natiivi resolla ei ole merkitystä (1024*768 vs 1366*768 vs 1280*720), mikäli skaalaukset on hoidettu järkevästi.
PS. Ylläoleva pätee liikkuvaan kuvaan (ei koske tietokoneen työpöytä käyttöä:)).
Sanokaas kannattaako DVD-soitin liittää Y-Pb-Pr -tulon kautta LCD-telkkuun, kun Scartilla ja S-videolla tuntuu olevan huono kuva? Tekstityksissä näkyy pientä raetta ja joissakin väreissä haamukuvaa takana. Paikalliset kaupat pyytää aika hurjia hintoja noista "kiina laadun"-kaapeleista (30 eur), joten voisiko joku suositella jotain kaapelimerkkiä/nettikauppaa, jossa saisi enemmän vastinetta rahalle, kuin näissä ylihintaisissa kiinakaapeleissa saa jos kuvanlaatu Y-Pb-Pr -tulon kautta paranisi.
Kaapeleissä Vivanco on luotto merkki, tosin niiltäkin löytyy useaa eri tasoista kaapelia, hinta ja laatu menee käsi kädessä näissäkin. Mun mielestä on käsittämätöntä ostaa kalliit vehkeet ja pilata kuva halvalla johdotuksella, kuten jollain parin euron scartilla. Yleensä se johdotus on koko systeemin heikoin lenkki! Eli kytketpä sitten Scartilla tai Y-Pb-Pr -tulon kautta, niin hommaa kunnon kaapeli, jossa hyvät häiriösuojaukset ja kullatut liittimet.
Vaikka olisi tuhannen karaatin kultaukset scartissa ja s-videossa, ei se kuva siitä voi määräänsä paremmaksi muuttua! Komponenttiliitännällä, jos mahdollista.
Itselläni on laitteistoräkin ja tykin välillä fyysistä etäisyyttä nelisen metriä, liitäntä komponentilla, koska sekä digiboksi että dvd antavat signaalia ja vahvistimeen voi kytkeä komponentit.
En kuitenkaan halunnut koaksiaalikaapelien pintavetoa, joten vedin piuhat ullakon kautta. Hain tarvikekaupasta kolme 10 m valmista kaksoissuojattua tv -antennin jatkojohtoa -olivat halvemmat kuin 30 m koksia irtaallaan. Raksin liittimet irti ja tilalle juotin hyvälaatuiset parin euron kullatut liittimet. Toimii.
Itselläni on laitteistoräkin ja tykin välillä fyysistä etäisyyttä nelisen metriä, liitäntä komponentilla, koska sekä digiboksi että dvd antavat signaalia ja vahvistimeen voi kytkeä komponentit.
En kuitenkaan halunnut koaksiaalikaapelien pintavetoa, joten vedin piuhat ullakon kautta. Hain tarvikekaupasta kolme 10 m valmista kaksoissuojattua tv -antennin jatkojohtoa -olivat halvemmat kuin 30 m koksia irtaallaan. Raksin liittimet irti ja tilalle juotin hyvälaatuiset parin euron kullatut liittimet. Toimii.
Minustakin tuo HD-Ready ja HDMI ovat turhaa hypetystä. Ei jaksa innostaa yhtään digitaalisen äänen siirto töllöön. Kuka sitä kaipaa? Toimiihan sen ikäänkuin "uutena Scarttina", yksi piuha taas vähemmän, mutta aika minimaalinen hyöty. Erillisvahvistin sitä digiä enemmän kaipailee. HDMI:Stä on se hyöty, että siitä saa sen DVI:n helposti sovittimella mihin tarvii.
Sonyn 3LCD teknologia on myös minusta hieman mainoskikan oloinen. Taustaprojisio töllöhän tuo on, saattaa hämätä yhtä sun toista edullisella myyntihinnallaan.
Sonyn 3LCD teknologia on myös minusta hieman mainoskikan oloinen. Taustaprojisio töllöhän tuo on, saattaa hämätä yhtä sun toista edullisella myyntihinnallaan.
Sorruin kauppareissulla ostamaan tuollaisen perus Samsung merkkisen LCD töllön, kokoa 27", joka ainakin tuntuu ihan riittävältä, mitään hemmabiota kun en tosiaan ole kasaamassa. Kaupan hyllyssä katselin muidenkin kuvia, mitään suurempaa eroa en noissa ainakaan havainnut, ja se kai se tärkein, harva meistä kai kuitenkaan mitään testimatskua tuonne kotona syöttelee... Jos tuon toteaa riittämättömäksi, pääseehän noista aina eroon. Mielessä tosin kummitteli jo 42" Pioneerin plasmatelkkarin hankinta, mutta sain onneksi hillittyä itseni tuon osalta.
Tuo HD hypetys ainakin on ainakin saanut meikäläisen kyllästymään, laitteista kauhea tohina, loppuviimeksi, moniko meistä satunnaisista leffan katselijoista niihin tulee panostamaan millään tavalla? Ainakin itseni luen varsin satunnaiseksi leffan / telkkarin katselijaksi...
Tykki on hyvä hinta/kuva/laatu suhteeltaan, kannattaa vain muistaa, että asennus (oikeasti siististi) ei ole niin simppeli. Ja kertyy sillekin hintaa, tykki, kunnon kangas, tykki, dvd soitin. Ja toki tykkikäytössä jo dvd laitteissakin alkaa huomata kuvan laadullisia eroja. Telkkarikäytössä veikkaan ettei monikaan huomaa onko dvd soittimena Citymarketin tarjois pingpong vaiko esimerkiksi laadukkaampi, vaikkapa Cambridge Audion soitin.
Tuo HD hypetys ainakin on ainakin saanut meikäläisen kyllästymään, laitteista kauhea tohina, loppuviimeksi, moniko meistä satunnaisista leffan katselijoista niihin tulee panostamaan millään tavalla? Ainakin itseni luen varsin satunnaiseksi leffan / telkkarin katselijaksi...
Tykki on hyvä hinta/kuva/laatu suhteeltaan, kannattaa vain muistaa, että asennus (oikeasti siististi) ei ole niin simppeli. Ja kertyy sillekin hintaa, tykki, kunnon kangas, tykki, dvd soitin. Ja toki tykkikäytössä jo dvd laitteissakin alkaa huomata kuvan laadullisia eroja. Telkkarikäytössä veikkaan ettei monikaan huomaa onko dvd soittimena Citymarketin tarjois pingpong vaiko esimerkiksi laadukkaampi, vaikkapa Cambridge Audion soitin.
Sonyn 3LCD on projektiotelevisio, jossa kuva heijastetaan kolmen LCD kennon läpi. Siitä siis nimitys 3LCD. Ihan mielenkiintoinen laite, jossa hyvä kuva, hyvät liitännät sekä digiboksi sisällä. Miinuksena suppea katselukulma ja lampun käyttöikä, aivan kuten tykissä. Ensimmäistä kertaa kun nostin tuollaista 50" niin en ollut uskoa kuinka kevyt se on. Näyttää siltä että painaa +100kg, mutta todellisuudessa painaa 28kg.
Tuli käytyä katsomassa tuollaista sonyn 3lcd:tä ja yllätyin kyllä kuinka suppe katselukulma siinä oli. Olin toki jo aikasemmin kuullut, että kulma on suppea, mutta en olisi ikinä uskonut, että se on noin tarkka katselukulmasta.
Palataan sen verran tuohon omaan tv:n hankinta projektiin, että jos huomaatte hyviä tarjouksia 37" lcd:stä niin ilmoitelkaa vaikka tänne niin ei mene ohi. Gigantista saisi 37" viewsonicin jo 1299e. Jotenkin mun päähän ei vain mahdu, että pitäisi yli 1000e maksaa telkkarista, mutta pakko kai se on kun ei halvemmallakaan saa.
Palataan sen verran tuohon omaan tv:n hankinta projektiin, että jos huomaatte hyviä tarjouksia 37" lcd:stä niin ilmoitelkaa vaikka tänne niin ei mene ohi. Gigantista saisi 37" viewsonicin jo 1299e. Jotenkin mun päähän ei vain mahdu, että pitäisi yli 1000e maksaa telkkarista, mutta pakko kai se on kun ei halvemmallakaan saa.
Taitaa se noissakin olla niin, että halvalla ei saa hyvää. Viimeisin ostamani iso kuvaputkitelkkari maksoi joku kuusi vuotta sitten euroiksi muutettuna noin 1600.
Viimeksi muokannut lukkari, 24.9.2006 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
okkraj: pitipä oikein tarttua tekstiisi :)
1. Niinkuin huomautit niin tietokonekäytössä suurempi pikselimäärä on nimenomaan parempi.
2.1. Öh.. se ei perustukaan pelkästään HDMI:hin, niinkuin jo aiemmin todettiin. Perustelut ja tarkemmat tiedot löytyy tästä viestiketjusta. HD Ready -merkinnän tarkoitus on kertoa (useimmiten) tekniikasta tietämättömille kuluttajille, että se ja se telkku tukee nyt sitä HooDeetä. Kikka tai ei, niin minusta ihan hyvä informatiivinen juttu.
2.2. Aika rankka yleistys. Pitää paikkansa suurimmalle osalle käyttäjistä, jolle riittää scart tai jotka eivät perusta digitaalisuudesta. Äänipuolella HDMI tarjoaa enemmän kuin nykyiset digitaaliset saatikka sitten analoginset ääniliitännät kykenevät tarjoamaan.
2.3. ..mutta 1 johto on silti vähemmän kuin 2 johtoa :)
3.1. Ei pidä paikkaansa. Eron perinteiseen tarkkuuteen näkee selvästi jo 27-tuumaisella telkulla -- jo normaalin katseluetäisyyden päästä.
3.2. No ei kai tulekaan eroa, kun se DVD:ltä tai TV:stä tuleva tavara ei juurikaan ole tuota (852*480) tarkempaa (Euroopassa). Oliko HDTV-laatusi alunperinkin HD:tä vai vain skaalattua?
4. Kun puhutaan laajakuvatelkusta (16/9), niin 1024*768:ssä pikselit ovat paljon leveämpiä kuin noissa muissa resoissa. Tämä kyllä luulisi myös näkyvän.
1. Kannattaa kuitenkin muistaa, että isompi kasa pikseleitä ei tee automaattisesti parempaa kuvaa ja sama toisinpäin vähän pikseleitä ei tee automaattisesti kuvasta huonoa. ... Esim tuollaisessa 32" tuumaisessa on oikeastaan ihan sama kuinka paljon pikseleitä laitteesta löytyy erot tuossa koko luokassa löytyy skaalaimista.
1. Niinkuin huomautit niin tietokonekäytössä suurempi pikselimäärä on nimenomaan parempi.
2. Myöskin HD-READY on pelkkä markkinointi kikka, koska se perustuu tuohon HDMI-liitäntään, ...
2.1. Öh.. se ei perustukaan pelkästään HDMI:hin, niinkuin jo aiemmin todettiin. Perustelut ja tarkemmat tiedot löytyy tästä viestiketjusta. HD Ready -merkinnän tarkoitus on kertoa (useimmiten) tekniikasta tietämättömille kuluttajille, että se ja se telkku tukee nyt sitä HooDeetä. Kikka tai ei, niin minusta ihan hyvä informatiivinen juttu.
... mitä oikeasti ei tarvitse yhtään mihinkään.
2.2. Aika rankka yleistys. Pitää paikkansa suurimmalle osalle käyttäjistä, jolle riittää scart tai jotka eivät perusta digitaalisuudesta. Äänipuolella HDMI tarjoaa enemmän kuin nykyiset digitaaliset saatikka sitten analoginset ääniliitännät kykenevät tarjoamaan.
... Digitaalista kuva signaalia pystyy siirtämään DVI:llä (konversio kuvalle DVI->HDMI->DVI toimii täysin) ja mikäli käytetään tv:n omia kaiuttimia on ihan sama vaikka äänen siirtää analogisesti.
2.3. ..mutta 1 johto on silti vähemmän kuin 2 johtoa :)
3. HDTV resoluutioista (720p, 1080i ja 1080p) alkaa olemaan hyötyä vasta kun ruudun koko on 50+" (olettaen taas että nenä ei osu ruutuun).
3.1. Ei pidä paikkaansa. Eron perinteiseen tarkkuuteen näkee selvästi jo 27-tuumaisella telkulla -- jo normaalin katseluetäisyyden päästä.
Esim. 42" 852*480 resolla päästään nykykuvan laadulla (DVD ja tv) samaan lopputulokseen kuin 1024*768, ei siis silmin nähtävää eroa (testiyksilöinä panasonic TH-42PWD8 ja TH-42PHD8). HDTV laatua syötettäessä pystyy juuri ja juuri erottamaan paneelit toisistaan.
3.2. No ei kai tulekaan eroa, kun se DVD:ltä tai TV:stä tuleva tavara ei juurikaan ole tuota (852*480) tarkempaa (Euroopassa). Oliko HDTV-laatusi alunperinkin HD:tä vai vain skaalattua?
4. Kun puhutaan laajakuvatelkusta (16/9), niin 1024*768:ssä pikselit ovat paljon leveämpiä kuin noissa muissa resoissa. Tämä kyllä luulisi myös näkyvän.
okkraj: pitipä oikein tarttua tekstiisi :)
Se on hyvä, että kaikkea kirjoitettua tuubaa ei pureskelematta niele.
3. HDTV resoluutioista (720p, 1080i ja 1080p) alkaa olemaan hyötyä vasta kun ruudun koko on 50+" (olettaen taas että nenä ei osu ruutuun).
DVD-plazalla on mm. ollut tämmöistä:
-"Normaalille ihmissilmälle en löytänyt erotuskykylukemaa kaarisekunteina, mutta veikkaan että tuolla 1366x768 resolla olevan 37" LCD:n yhden pikselin erottaminen kolmesta metristä, on yliluonnollista. Ja se voi olla sitä myös LD-reson kolmeseiskalla."
-"Kokeile Googlessa "Visual acuity" niin löydät nopesti tarvitsemasi tiedon. Itse asiassa veikkauksesi on väärin. Mainitsemasi esimerkkitapauksessa tarvitaan kyllä hiukan normaalia parempaa näkökyä, mutta se on kuitenkin selvästi ihmissilmällä saavutettavissa."
Ja tuosta kun kutistetaan tuota näytön kokoa niin mahdottomammaksi homma menee. Se että olet havainnut parempaa kuvaa ei todennäköisesti johdu tv:n resosta vaan tarkemmasta lähde materiaalista. Ja tuossa HDTV-resossa tarkoitin paneelin resoluutiota en katsottavan materiaalin resoa. Eli mitä hyötyä on siittä HD-ready tagista, joka varmistaa että paneelissa on "riittävästi" pikseleitä kun et niitä kuitenkaan omilla silmilläsi pysty erottamaan? Mikäli ostaa sen takia paljon pikseleitä, että pystyy pätemään niillä kaljatuopin ääressä on sitten toinen tarina.
Tuollainen käsitys on monella, mutta totuus on jälleen tarua ihmeellisempää ja matematiikalla saadaan ihmeitä aikaan. Toki homma menisi reisille mikäli ei tiedettäisi, että pikselit ovat suorakulmaisia.
Alkuperäinen tarkoitukseni oli viestittää nykymaailmassa vallitsevaa hypetystä vs. reaalimaailma. Eli mikään HD-ready merkintä tuoteessa ei oikeasti kerro ko. tuotteen laadusta yhtään mitään. Voit saada huomattavasti paremman kuvanlaadun ostamalla ei HD-readyn vempeleen (rahaakin yleensä säästyy). Vielä kun Suomeen saataisiin edes HDTV-matskua koko kansalle (älä käytä sitä korttia, että yhdeltä maksukanavalta tulee). Varsinkin tämän topickin hintaluokassa tuollaisella hypetyksellä on liiankin suuri merkitys...
http://www.avforums.com/forums/index.php tuolla sitten lisää informaatioa yleisesti mikäli kiinnostaa...
okkraj: Taidamme puhua osittain eri asiasta, tai ainakin lähestyä asiaa eri kanteilta :)
Puhuin ihan aistitusta kuvanlaadusta, en yksittäisten pikselien syynäämisestä. Parempi kuvanlaatu johtuu molemmista tekijöistä, eli sekä isommasta TV:n resoluutiosta, että HD-tasoisesta materiaalista. Tämän pystyy toteamaan jo 27" telkulla.
Se, mitä olen tässä yrittänyt ajaa takaa tuolla HD ready -merkinnällä, on: "HD Ready -merkinnän tarkoitus on kertoa (useimmiten) tekniikasta tietämättömille kuluttajille, että se ja se telkku tukee nyt sitä HooDeetä." Eli nimenomaan sitä, että ostajan ei tarvitse tuntea tekniikkaa saatikka tietää tarkkaa pikselimäärää hankkiakseen telkun, joka todella toistaa HD-tavaraa.
Esimerkkivempeleitä tai -tapauksia väitteen tueksi?
Ymmärrän huolesi ja allekirjoitan sen osittain itsekin. Oikaisin vain tekstissäsi olleita epäkohtia.
Muistaakseni olen jo aiemmin tässä ketjussa todennut aitojen HD-lähteiden olevan toistaiseksi harvassa.
Ja tuosta kun kutistetaan tuota näytön kokoa niin mahdottomammaksi homma menee. Se että olet havainnut parempaa kuvaa ei todennäköisesti johdu tv:n resosta vaan tarkemmasta lähde materiaalista.
Puhuin ihan aistitusta kuvanlaadusta, en yksittäisten pikselien syynäämisestä. Parempi kuvanlaatu johtuu molemmista tekijöistä, eli sekä isommasta TV:n resoluutiosta, että HD-tasoisesta materiaalista. Tämän pystyy toteamaan jo 27" telkulla.
Eli mitä hyötyä on siittä HD-ready tagista, joka varmistaa että paneelissa on "riittävästi" pikseleitä kun et niitä kuitenkaan omilla silmilläsi pysty erottamaan? Mikäli ostaa sen takia paljon pikseleitä, että pystyy pätemään niillä kaljatuopin ääressä on sitten toinen tarina.
Se, mitä olen tässä yrittänyt ajaa takaa tuolla HD ready -merkinnällä, on: "HD Ready -merkinnän tarkoitus on kertoa (useimmiten) tekniikasta tietämättömille kuluttajille, että se ja se telkku tukee nyt sitä HooDeetä." Eli nimenomaan sitä, että ostajan ei tarvitse tuntea tekniikkaa saatikka tietää tarkkaa pikselimäärää hankkiakseen telkun, joka todella toistaa HD-tavaraa.
Voit saada huomattavasti paremman kuvanlaadun ostamalla ei HD-readyn vempeleen (rahaakin yleensä säästyy).
Alkuperäinen tarkoitukseni oli viestittää nykymaailmassa vallitsevaa hypetystä vs. reaalimaailma.
Ymmärrän huolesi ja allekirjoitan sen osittain itsekin. Oikaisin vain tekstissäsi olleita epäkohtia.
Vielä kun Suomeen saataisiin edes HDTV-matskua koko kansalle (älä käytä sitä korttia, että yhdeltä maksukanavalta tulee).
Muistaakseni olen jo aiemmin tässä ketjussa todennut aitojen HD-lähteiden olevan toistaiseksi harvassa.
okkraj: Taidamme puhua osittain eri asiasta, tai ainakin lähestyä asiaa eri kanteilta :)
Uskoisin samaa...
Ja tällä "aistimuksella" ei ole mitään tekemistä hd-readyn kanssa. Pienentämällä resoa ja/tai vaihtamalla liitäntä analogiseen tuo aistimus säilyy mikäli on käytetty laadukkaita komponentteja. Mittalaitteita käytettäessä jälkimmäinen vaihtoehtohan ottaisi takkiin hd-ready laitteelta.
No tuossa mielessä homma on ihan ok, mutta kun tuota hd:tä pystyy toistamaan myöskin paneelit, jotka eivät täytä hd-ready ehtoja (esim HDMI-litiin tai resoluutio). Nyt sitten kuluttaja ostaa vaan hd-readyn sen takia kun siinä lukee hd-ready vaikka vieressä oleva halvempikin vehje (eri liitännöillä tms.) pystyy toistamaan samaa kamaa, ehkäpä jopa laadukkaammin (riippuu taas skaalaimista yms. yms.). Periaatteessa tarvitsisi olla hd-ready ja sitten hd-compatible:).
No esimerkiksi tuo panan TH-42PWD sarja tai 37" versio, reso on siis 852x480. Pieksee noita hd-ready vehkeitä 6-0 (avforumsilta lisää infoa). Tuo syö siis lähes mitä tahansa resoluutiota missä formaatissa tahansa ja tuossa on panostettu skaalaimeen. Suomessa vaan ei noita pelkkiä näyttöjä yllättäen myydä. Noista pienemmistä laitteista on paha sanoa kun en ole niitä juurikaan seurannut. Mutta on melko selvää mikäli vehkeestä jätetään liittimiä pois tai käytetään pienemmän reson paneelia, niin hinta putoaa tai vastaavasti hinnan pysyessä samana on elektroniikka sisällä sitten laadukkaampaa.
Saataisiin nyt edes noihin digi-laatikoihin digitaaliset-liittimet, mutta analogisilla mennään eteenpäin näin digiaikana:).
http://www.hdmi.org/consumer/faq.asp
Itse ostin vaihdoin keväällä Panasonicin DVD-S97 toistimen H/K:n DVD-23 -malliin. Edellinen oli kytkettynä HDMI:llä, jälkimmäisessä on "vain" komponentti. Mainittakoon, että panaa edeltävä toistin oli myös H/K, malli DVD-506 komponentilla. Tykillä kuva on mielestäni selkeästi miellyttävämpi" H/K:n komponentilla kuin panan HDMI:llä.
Puhumattakaan siitä, että kohtalaisen maineikkaana laitteena tunnettu pana on ihan hirveä rimpula -ei voisi uskoa, että laitteen hintaluokka on jotain 300€.
H/K:ssa sen sijaan laatu ja tyyli on kuin toiselta planeetalta, vaikka laite on huomattavasti halvempi.
In Europe, the European Information & Communications Technology Industry Association (EICTA) in 2005 mandated that all HDTVs displaying the “HD Ready” logo must include HDMI or DVI inputs and support for HDCP
Voit saada huomattavasti paremman kuvanlaadun ostamalla ei HD-readyn vempeleen (rahaakin yleensä säästyy).
Itse ostin vaihdoin keväällä Panasonicin DVD-S97 toistimen H/K:n DVD-23 -malliin. Edellinen oli kytkettynä HDMI:llä, jälkimmäisessä on "vain" komponentti. Mainittakoon, että panaa edeltävä toistin oli myös H/K, malli DVD-506 komponentilla. Tykillä kuva on mielestäni selkeästi miellyttävämpi" H/K:n komponentilla kuin panan HDMI:llä.
Puhumattakaan siitä, että kohtalaisen maineikkaana laitteena tunnettu pana on ihan hirveä rimpula -ei voisi uskoa, että laitteen hintaluokka on jotain 300€.
H/K:ssa sen sijaan laatu ja tyyli on kuin toiselta planeetalta, vaikka laite on huomattavasti halvempi.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”