Puikkohitsausinvertterin valinta

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

Puikkohitsausinvertterin valinta

ViestiKirjoittaja Entris » 3.1.2019 18:24

Tarkoitus olisi ostaa edullinen puikkohitsausinvertteri kotikäyttöön. Tarkoituksena rakennella pieniä käyttötavaroita kuten pyörätelineitä, pyörän peräkärry sekä jotain rosterista.

Koska käyttö tulee olemaan hyvin satunnaista niin en halua sitoutua hitsausprosessiin joka on hitsattavien metallien suhteen valikoiva (esim. DC TIG) tai vaatii esimerkiksi suojakaasun käyttöä. Lisäksi hankintahinta painaa vaakakupissa paljon. Nyt ei haeta luokkahitsarilaatua.

Olen järkeillyt että joku puikkohitsausinvertteri olisi paras ratkaisu tyydyttämään em. vaatimukset. Sillä voi hitsata terästä ja ruostumatonta terästä ja lisäksi se ei vaadi suojakaasua. Laitteet on edullisia ja puikkoja saa joka lähtöön.

Halvimmat laitteet lähtevät reilusta satasesta, esimerkiksi Puuilon myymä 129 euron 160-ampeerinen Pitstone. Hieman kalliimmassa hintaluokassa on laatumerkki ESAB, 249 euron Buddy Arc 145. Tämän verran olisin valmis maksamaan perushyvästä koneesta. Walliustakin harkitsin, mutta Walliuksen kolmen satkun IGBT-puikko näyttää olevan brändätty kiinalaiskone. ESABin halpa konekin on Kiinasta, mutta tietääkseni Ruotsissa suunniteltu. Reilusti yli budjetin menee sitten Kempit ja muut oikeat ammattilaiskoneet.

Olen vahvasti kallistumassa tuohon ESABin Buddy Arc 145 -koneeseen. Onko jotain syitä olla valitsematta sitä? Kahden vuoden takuu tuo jonkin verran turvaa hankinnalle. Onko jotain muita koneita mitä kannattaisi harkita?

Entä maskit? Riittääkö halvin mahdollinen automaattimaski Puuilosta tai Motonetistä vai onko painavia syitä maksaa 50-100 euroa esimerkiksi ESABin maskista?

mippo84
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.10.2010 20:17

Re: Puikkohitsausinvertterin valinta

ViestiKirjoittaja mippo84 » 5.1.2019 0:00

Itsellä kans toi esabin buddy arc käytössä ja ainakin itsellä pelannut nätisti. Polttaa vielä 3.2mm puikon ok. Mulla on puuilon 28€ automaattimaski käytössä ja olen kyl hyvin pärjänny sillä, pystyy säätämäänkin jonkun verran mm. tummuus, hionta/hitsaus moodi ja herkkyys.

Samalla maskilla oon hitsannu kans esabin caddymig c160i koneella ja toimii senkin kanssa.

Migillä ollu hyvä hitsailla nuo ohuemmat pellit ja puikolla sit 4mm ja siitä paksummat.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

Re: Puikkohitsausinvertterin valinta

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 10.1.2019 21:59

Tuo Esabin Buddy on kyllä aika varna valinta. Nuo puuilon ja muiden markettien halpikset kannattaa kiertää kaukaa. Niillä ei saa ku harmaita hiuksia. Melkeenpä ennemmin vaikka käytetty laatukone, esim. Kemppi minarc 180 evo. Niissä toimii huolto. Ei oo laakista vainaa, niinku pahimmassa tapauksessa joku Gern tjms.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa