B-kortti ja autotraileri

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

B-kortti ja autotraileri

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.8.2014 8:23

Saanko vetää henkilöautolla jarrullista traileria jossa on auto kyydissä? Trailerin kokonaismassa 1600kg. Minulla on BC-kortti.

Itse tulkitsen TraFin ohjeistusta niin että kyseinen yhdistelmä olisi sallittu?
B-kortilla kuljetettavaan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg, kunhan yhdistelmän kokonaismassa on enintään 3500 kg.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 22.8.2014 8:39

kunhan yhdistelmän kokonaismassa on enintään 3500 kg.
Eli riippuu vetoautosta.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 22.8.2014 9:05

B-luokan ajokortilla saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg, mutta ei 4 250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkinta ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokeen suorittamisesta. Muutoin jos perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3 500 kg, tarvitaan vähintään BE-luokan ajokortti.


Entäs tämä, mitä eroa on ajokokeen suorittamisella ja BE- kortin hankkimisella? Miten tuollaisen merkinnän saa hankittua?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 22.8.2014 9:37

Tuossa tapauksessa ajoneuvo voi olla vaikka 3500kg johon laitetaan 750kg kärry, silloin riittää B-kortti

B-luokan ajokortti
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 750 = 4 250 kg.

2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 kg.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.8.2014 9:42

Kannattaa myös muistaa, että se kokonaismassa lasketaan rekisteriotteista eikä todellisesta massasta. Ja jos se e puutuu niin kyseessä on ajokortitta ajaminen, eli seuraukset sen mukaan.

Ja toki sitten se että vetoautolla saa myös vetää sitä massaa, mutta se taitaa olla seurauksiltaan paljon pienempi rike :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.8.2014 10:10

Vetoauto on 1870kg ja vetomassa 1600kg eli ihan lain puitteissa oltais liikenteessä. =)

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 22.8.2014 11:44

Tuossa tapauksessa ajoneuvo voi olla vaikka 3500kg johon laitetaan 750kg kärry, silloin riittää B-kortti

Lainaus:
B-luokan ajokortti
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 750 = 4 250 kg.

2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 kg.


Mutta tuo ei vielä vastaa tuossa aiemmassa tekstissä mainittua yhdistelmää:

B-luokan ajokortilla saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg, mutta ei 4 250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkinta ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokeen suorittamisesta.


Tässähän siis hateaan lupaa vetää kokonaimassaltaan 2200kg autolla 1600kg kokonaismassan kärryä. BE ei enää ole vaihtoehto.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 22.8.2014 11:53

Löytyikin uusi korttiluokka:

B96



Ikäraja 18 vuotta

B-luokan ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kg mutta ei 4250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkintä ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokeen suorittamisesta.



Tutkinto: käsittelykoe 15 min ja ajokoe 45 min.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 22.8.2014 12:29

Vetoauto on 1870kg ja vetomassa 1600kg eli ihan lain puitteissa oltais liikenteessä. =)


onko toi vetoauton omamassa vai kokonaismassa? ne säännnöt on jossain vaiheessa muuttunut, vielä jokunen vuosi sitten oli niin että vaunun kokonaismassa ei saanut ylittää auton omamassaa eikä yhdistelmän kokonaismassa saanut olla yli 3500kg. mutta ei enää onneksi, paljon helpompi nykyään...

edit: vai onko, onkohan tuo minun ajattelama homma vaihtunut juuri tuohon B96 korttiin... miks ei sitten voinut tehdä siitä vaikka B1E kortin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.8.2014 12:36

On nää säännöt menny niin säätämiseksi ni eikö Trafi vois sivuilleen rakentaa "laskurin" joka kertoo onko sallittu ja miten rajat ylittyy tai alittuu...

Itelläkin ABEC eikä paljoa muuta tiedä kun että jotain peruskärryä isompaa saa perässäkin vetää.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.8.2014 12:39

onko toi vetoauton omamassa vai kokonaismassa?

Kokonaismassa. 1870kg+1600kg=3470kg.

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 22.8.2014 15:20

Tuossa vaikutta vielä sekin, että onko kärryn kokonaismassa yli vai alle auton omapainon! Pelkällä B-kortilla vedettäessä kärryn kokonaismassa pitää olla alle vetoauton omamassan vaikka yhdistelmä kokonaispaino jääkin alle 3500kg.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.8.2014 15:31

^tämänpäiväisten selvittelyjen perusteella sellaista enää nykyisin ei taideta vaatia.
Toki tietolähteenä oli poliisi joten en sano varmaksi. Hän kyllä kysyi asiaa soittamalla jonnekin.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 22.8.2014 16:54

Jos poliisikaan ei suoralta kädeltä tiedä kaikkia säännöksiä niin liekkö kehtaavat ees alkaa tarkistamaan tien päällä? Toki eri asia jos jotain sattuu.

Alkaa olla pikkusen liikaa erilaisia sääntöjä ja säännön poikkeuksia kun ei kukaan osaa suoraan sanoa.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 22.8.2014 17:27

Ei saa vetää B-kortilla yli 750kg, jos ei ole pikku-e:tä kortissa. Eli pitäisi olla vähintään BeC-kortti jos meinaa vetää yli 750kg kärriä perässä....Sitten jos auto on kevyt-kuorma-auto, niin pitääkin löytyä jo iso-E...

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 22.8.2014 17:44

ei nyt sotketa mitään C-kirjaimia tähän.
Itteäkin kiinnostaa kovasti mitä iloa tosta pikku e:stä on. Sen kanssa siis saa kiskoa traileria jossa auto kyydissä ihan täysiään, hieman autosta riippuen. Eli kun mulla on golffissa koukku jossa max jarrullinen 1600kg niin normi ha:n siirtely onnistuu kärryn kyydissä, mutta onko trailerissa vielä jotain max painoja tms?
-auton omamassa 1525
-tieliikenteessä suurin sallittu kok. massa 2020
-yhdistelmän suurin sallittu kok massa 3620

mitäs hittoa nuo siis mainaa :)? ja mitä saan tolla vedellä. pikku ee siis löytyy

henkkasavosta
-
Viestit: 310
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 22.8.2014 20:36

Jos ajokortissa on vähän kirjaimia, niinkuin miulla, niin poliisi katsoo tien päällä rekisteriotteista painot. Minä en saa laillisesti vetää B-kortilla edes tyhjää isoa traileria.

Jos taas kirjaimia löytyy, yhdistelmän paino tarkastellaan vaa'alla. Eli pikku-eellä voi vetää laillisia, hurjannäköisiä kuormia kantavuuksien rajoissa.

Pelkkä B-kortti on auotoharrastajalle ihan riesa. Onneksi on kavereita.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 22.8.2014 21:33

Mutta eikös juuri aiemmin todettu:

Lainaus:
B-luokan ajokortti
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 750 = 4 250 kg.

2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 kg.


Tähän päivään asti itsekin olin uskossa että pelkällä B:llä vedät vain jarrutonta/alle 750kg kärryä. Nythän tuossa kuitenkin todetaan että kokonaismassoiltaan 1900kg+1600kg yhdistelmä menis pelkällä B:llä.

polarice
-
Viestit: 286
Liittynyt: 26.12.2008 0:09

ViestiKirjoittaja polarice » 22.8.2014 22:43

Trafin sivuilta ymmärrettynä: http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokort ... at#bluokka

B-luokan ajoneuvon kokonaismassa on max. 3500kg.

Kaikkiin B-luokan ajoneuvoihin saa kiinnittää max. 750kg kärryn. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa on max 4250kg eli vetoauton max. 3500kg ja kärryn max 750kg.

B-kortilla saa myös ajaa yhdistelmää, jonka kokonaismassa on max 3500kg. Kärry saa tällöin olla 750kg:aa painavampi. Eli esim. 2000kg kokonaismassan omaavaan autoon saan laittaa perään 1500kg kokonaismassan omaavan kärryn.

B96-kortilla saan ajaa yhdistelmää jonka kokonaismassa on max. 4250kg ja kärryn kokonaismassa ylittää 750kg. Eli esim vetoauto 2500kg ja kärry 1500kg.

BE-kortilla saa ajaa yhdistelmää jonka kokonaismassa on 7000kg. Eli esim 3500kg vetoauto ja 3500kg kärry.

Vetoauton kokonaismassa siis aika pitkälle määrää kuinka suurta kärryä saa B-kortilla vetää. Mitä painavampi vetoauto, sitä vähemmän saa kärry painaa. Tais tässä tulla jo samat asiat ku aiemmissakin vastauksissa mutta saimpahan järkeillä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.8.2014 23:13

Varmistin myös autokoulusta asian että olen laillisilla teillä.
B-kortilla saa vetää yhdistelmää jonka kokonaismassa on maksimissaan 3500kg.
Itsellä pelivaraa siis jäi se 30kg.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 24.8.2014 9:02

Kannattaa muistaa vähentää esim. tuosta 1600kg kärryn kokonaismassasta se kärryn omapaino. Esim oma sdi cordoban alla tuo kärry saa itsessään painaa 376kg.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 24.8.2014 10:50

Tietenkin, kärry painoi jotain 450kg ja kyydissä ollut auto 980kg joten lain puitteissa oltiin.

rödatroll
-
Viestit: 39
Liittynyt: 13.8.2014 17:14

ViestiKirjoittaja rödatroll » 11.10.2014 7:25

Kannattaa pitää nyrkkisääntönä että MITÄÄN autotraileriyhdistelmää ei saa vetää pelkällä b-kortilla, vähänkään uudemman ja isomman auton ollessa kyseessä kokonaismassat menee yli että heilahtaa. Ja tienpäällähän todellisella kuormalla ei ole mitään merkitystä, ihan sama vaikka tyhjänä sitä kärryä vetäisit, ajo-oikeus katsotaan rekisteriotteista. Vasta ylikuormaepäilyissä tulee puntareiden käyttö kyseeseen.

rödatroll
-
Viestit: 39
Liittynyt: 13.8.2014 17:14

ViestiKirjoittaja rödatroll » 11.10.2014 7:26

Kannattaa pitää nyrkkisääntönä että MITÄÄN autotraileriyhdistelmää ei saa vetää pelkällä b-kortilla, vähänkään uudemman ja isomman auton ollessa kyseessä kokonaismassat menee yli että heilahtaa. Ja tienpäällähän todellisella kuormalla ei ole mitään merkitystä, ihan sama vaikka tyhjänä sitä kärryä vetäisit, ajo-oikeus katsotaan rekisteriotteista. Vasta ylikuormaepäilyissä tulee puntareiden käyttö kyseeseen.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.8.2015 8:59

Jatketaanpas ihmettelyä.

Mietiskelin tuossa että laittas tuohon nelos-Golfiin vetokoukun.
No, katselin otetta niin maksimi jarruton kärry kokonaismassaltaan 600kg. Mitä v*ttua?? Jarruilla 1300kg.

Sitten välähti että että laitan tuohon kakkikseen kun on tehokkaampikin kuin nelonen ja koukkuasennuskin lähes ilmainen. Taas kärrylle painoa samat 600kg. Siis mitä helvettiä?

Meinaako tuo siis sitä että nuilla kotteroilla ei saa edes vetää tuommoista normaalia pikkukärryä joissa max.750kg kokonaismassa?

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 14.8.2015 9:26

Itse ymmärsin aikoinaan niin, että voisi vetää tuota 750kg kärryä. Rekisteriotteista katsotaan massat ja niiden mukaan tulkitaan ajo-oikeus. Jos menee yli, niin kortti hyllylle.
Jos kortissa riittää virta, mutta todellinen punnittu kuorma on isompi kuin rekisteriotteen mukainen maksimi, niin pääsee sakoilla.

Tämän perusteella harrasteauton kuskaaminen 750kg kärryn päällä antaisi sakon (ellei tulkita törkeäksi liikenteen vaarantamiseksi) ja sama setti kunnolliseen traileriin kuormattuna veisi kortin. Jossain kohtaa taitaa mennä pieleen...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.8.2015 9:40

Joo tuota naureskeltiin jo silloin kun tämän ketjun aloitin, kävin kaverin "autolla"(Volvo ~2000kg kok.massa) hakee tuon ensimmäisen viestin trailerin kotia niin kun kokonaispaino meni silloin yli 3500kg,olisi se käynyt kortin päälle.
Mutta jos olisin sen trailerin nostanut tavallisen peräkärryn päälle niin kuljetus olisi ollut laillinen...

Jossain menty pahasti metsään.

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 14.8.2015 11:47

nelos kolfilla saa vetää jarrutonta 750kg kokonaispainolla olevaa käryä mutta kärryn max kokonaispaino ei saa ylittyä 600kg eli laskemalla saat selville paljon kestää kuormaa laittaa. kärryn omapaino+kuorma ei saa ylittää 600kg

auton kokonaispaino+kärrynkokonaispaino kortti asioissa katotaan paperilta mutta auton vetokyky puntarilla kärrystä.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 24.8.2015 19:15

Mutta miten menee jos vetää B kortilla kärryä joka painaa 670kg TYHJÄNÄ mutta kärryn kokonaispaino on 2500kg. Eli meneekö tyhjä kärry edelleen kokonaismassan mukaan vai omamassan.

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 24.8.2015 19:21

Mutta miten menee jos vetää B kortilla kärryä joka painaa 670kg TYHJÄNÄ mutta kärryn kokonaispaino on 2500kg. Eli meneekö tyhjä kärry edelleen kokonaismassan mukaan vai omamassan

Tyhjänkin kärryn kohdalla katsotaan rekisteriotteen mukaista kokonaismassaa.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 219 vierailijaa