Ensikertalainen lentoon, kohteena USA, kokemuksia/vinkkejä?
Valvoja: ffp jäsenet
Ensikertalainen lentoon, kohteena USA, kokemuksia/vinkkejä?
Eiköhän se ala olla korkea aika kokeilla tuota lentämistäkin.
Eli ajattelin käydä parin kaverin luona jenkeissä, lähtisin Helsinki-Vantaalta ensin Floridaan, siitä Memphisiin, vielä pysähdys New Yorkissa ja sieltä takaisin kotiin.
En ole ikinä lentänyt vielä, eli lähinnä arvelluttaa tämä koneiden vaihto hommat.
Eli eka lento (ei vielä varattu joten voi muuttua) tekisi välilaskun Amsterdamissa sekä New Yorkissa (ei kuitenkaan sama lentokenttä johon olen menossa viimeisenä). Miten tuolla käsitellään matkatavarat kun vaihdetaan konetta? Entäs miten check in Amsterdamissa ja New Yorkissa? Tuossa Amsterdamissa lentojen välillä on vain reilu tunti, onko tämä riittävä aika ensikertalaiselle? Entäs sitten Amsterdamissa, onko siinä sitten mitään turvatakastuksia ym, vai ollaanko ns. jo turvavyöhykkeen sisällä?
Koska viivyn vain pari viikkoa, ja minulla kaikki rekisterit kunnossa ajattelin hakea netistä Visa Waiver viisumin, eli se ei pitäisi olla ongelma. Pitää vain käydä hakemassa uutta bio passia.
USA:ssa joudun tosiaan vaihtamaan konetta sitten New York Int. kentällä, ja siitä lento menee Floridaan. Kun saavun Floridaan, niin siitä aina mennään suoralla lennolla eteenpäin, ja kaverit viemässä sekä vastassa kentällä.
Reitin olen katsonut www.kayak.com sivuston kautta, ja Delta Airlinesin hinta koko hommalle oli just alta 1k€. Paikanpäällä ei ole majoituskuluja, vaan yövyn kavereiden luona.
Eli vinkkejä ja kokemuksia otetaan vastaan. Tietenkin jos joku sattuu olemaan menossa samaan suuntaan, saa hihkaista. Minulla ei ole päiviä löyty lukkoon vielä, mutta siinä Marraskuun puolessa välissä oli vähän ajatus lähteä, ja matkan pituus n. 2vko.
Eli ajattelin käydä parin kaverin luona jenkeissä, lähtisin Helsinki-Vantaalta ensin Floridaan, siitä Memphisiin, vielä pysähdys New Yorkissa ja sieltä takaisin kotiin.
En ole ikinä lentänyt vielä, eli lähinnä arvelluttaa tämä koneiden vaihto hommat.
Eli eka lento (ei vielä varattu joten voi muuttua) tekisi välilaskun Amsterdamissa sekä New Yorkissa (ei kuitenkaan sama lentokenttä johon olen menossa viimeisenä). Miten tuolla käsitellään matkatavarat kun vaihdetaan konetta? Entäs miten check in Amsterdamissa ja New Yorkissa? Tuossa Amsterdamissa lentojen välillä on vain reilu tunti, onko tämä riittävä aika ensikertalaiselle? Entäs sitten Amsterdamissa, onko siinä sitten mitään turvatakastuksia ym, vai ollaanko ns. jo turvavyöhykkeen sisällä?
Koska viivyn vain pari viikkoa, ja minulla kaikki rekisterit kunnossa ajattelin hakea netistä Visa Waiver viisumin, eli se ei pitäisi olla ongelma. Pitää vain käydä hakemassa uutta bio passia.
USA:ssa joudun tosiaan vaihtamaan konetta sitten New York Int. kentällä, ja siitä lento menee Floridaan. Kun saavun Floridaan, niin siitä aina mennään suoralla lennolla eteenpäin, ja kaverit viemässä sekä vastassa kentällä.
Reitin olen katsonut www.kayak.com sivuston kautta, ja Delta Airlinesin hinta koko hommalle oli just alta 1k€. Paikanpäällä ei ole majoituskuluja, vaan yövyn kavereiden luona.
Eli vinkkejä ja kokemuksia otetaan vastaan. Tietenkin jos joku sattuu olemaan menossa samaan suuntaan, saa hihkaista. Minulla ei ole päiviä löyty lukkoon vielä, mutta siinä Marraskuun puolessa välissä oli vähän ajatus lähteä, ja matkan pituus n. 2vko.
Jos lennot on saman allianssin koneilla, siirtyy matkatavarat yleensä automaattisesti jatkolennolle.
Jenkeissä passintarkastukseen kannattaa varata vähän aikaa. Ja kannattaa varautua kertomaan matkastaan, ne virkailijat siellä yleensä vähän tenttaa, että millä asioilla liikut. Koneessa joudut täyttämään sellaisen tullikaavakkeen, minkä keräävät kentällä pois.
Viimeksi Amsterdamin kentälläkin kyyläsivät passeja ja kuulustelivat kovasti amerikkaan menijöitä. Piti hotellin osoitekin kertoa.
Tunti kyllä riittää jos lennot on ajoissa, aina ei ole.
ESTA pitää netissä tehdä ja maksaa etukäteen, muuta ei tarvita.
Dollareita hiukan mukaan mm. tippejä varten.
Kortilla maksaessakin loppusummaan lisätään itse tippiä kuitille maksun yhteydessä.
Kauppojen hinnoissa ei yleensä näy verot (jotka nekin vaihtelee osavaltioittain).
Jenkeissä passintarkastukseen kannattaa varata vähän aikaa. Ja kannattaa varautua kertomaan matkastaan, ne virkailijat siellä yleensä vähän tenttaa, että millä asioilla liikut. Koneessa joudut täyttämään sellaisen tullikaavakkeen, minkä keräävät kentällä pois.
Viimeksi Amsterdamin kentälläkin kyyläsivät passeja ja kuulustelivat kovasti amerikkaan menijöitä. Piti hotellin osoitekin kertoa.
Tunti kyllä riittää jos lennot on ajoissa, aina ei ole.
ESTA pitää netissä tehdä ja maksaa etukäteen, muuta ei tarvita.
Dollareita hiukan mukaan mm. tippejä varten.
Kortilla maksaessakin loppusummaan lisätään itse tippiä kuitille maksun yhteydessä.
Kauppojen hinnoissa ei yleensä näy verot (jotka nekin vaihtelee osavaltioittain).
okei, eli kannattaa pyytää osoite missä tulen olemaan (ei välttämättä olisi tullut ajatelleeksi, kun kaveri vastassa kentällä.)
mitenköhän sitten on osavaltioiden välillä, onkohan yhtä vapaata siellä kun täällä lennetään sisämaassa? eli lentäen tarkoitus noi välit tehdä, sen verran pitkiä.
ai se piti vielä kysyä, miten onnistuu autolla ajo siellä, kaverin auto? eli ei vuokra-auto. varmaan suomalainen ajokortti ja passi kaveriksi?
miten passintarkastus, onko se myös välilaskulla siellä USA:ssa, vai sitten perillä floridassa? ensimmäinen välilasku on luultavasti amsterdamissa (kattelin vähän eri lentoja, suurin osa menee sen kautta), toinen mahdollisesi JFK tai LaGuardia NY.
näyttää siltä että reitin varrella on eri firman koneita, mutta sillä lennolla on kuitenkin Delta Airlines koodi, eli kai se silloin onnistuu automatic se laukun siirto?
Lennon koodi on näin (HEL-FLORIDA):
tässä nyt vähän lisää näitä "tyhmiä kysymyksiä", mutta en tosiaan lentokoneessa ole käynyt aikaisemmin.
mitenköhän sitten on osavaltioiden välillä, onkohan yhtä vapaata siellä kun täällä lennetään sisämaassa? eli lentäen tarkoitus noi välit tehdä, sen verran pitkiä.
ai se piti vielä kysyä, miten onnistuu autolla ajo siellä, kaverin auto? eli ei vuokra-auto. varmaan suomalainen ajokortti ja passi kaveriksi?
miten passintarkastus, onko se myös välilaskulla siellä USA:ssa, vai sitten perillä floridassa? ensimmäinen välilasku on luultavasti amsterdamissa (kattelin vähän eri lentoja, suurin osa menee sen kautta), toinen mahdollisesi JFK tai LaGuardia NY.
näyttää siltä että reitin varrella on eri firman koneita, mutta sillä lennolla on kuitenkin Delta Airlines koodi, eli kai se silloin onnistuu automatic se laukun siirto?
Lennon koodi on näin (HEL-FLORIDA):
Koodi: Valitse kaikki
Delta – Flight 9463
Operated by KLM Royal Dutch
Delta – Flight 9374
Operated by KLM Royal Dutch
Delta – Flight 1769
tässä nyt vähän lisää näitä "tyhmiä kysymyksiä", mutta en tosiaan lentokoneessa ole käynyt aikaisemmin.
Ite kävin tuossa reilu kuukausi sitten hollannissa kesälomalla niin paluu lento oli klm:n ja airbalticin yhteislento. Oli balticin kone mutta molempien yhtiöiden koodit oli portilla.
Turvatarkastuksia ei taideta tehdä ellet poistu sieltä "turva-alueelta" tai mikä onkaa, jenkkien päästä en tiedä.
Check-ineistä ei tarvii huolehtia, ne on tähän mennessä omalla kohtaa tehty aina lähtöpaikassa ja tähän mennessä on tullu mentyä finskillä, airbalticilla, norwegianilla ja blue1:lla ja kaikilla ollu yleensä vaihto jossain välissä matkaa.
Turvatarkastuksia ei taideta tehdä ellet poistu sieltä "turva-alueelta" tai mikä onkaa, jenkkien päästä en tiedä.
Check-ineistä ei tarvii huolehtia, ne on tähän mennessä omalla kohtaa tehty aina lähtöpaikassa ja tähän mennessä on tullu mentyä finskillä, airbalticilla, norwegianilla ja blue1:lla ja kaikilla ollu yleensä vaihto jossain välissä matkaa.
Eli eka lento (ei vielä varattu joten voi muuttua) tekisi välilaskun Amsterdamissa sekä New Yorkissa (ei kuitenkaan sama lentokenttä johon olen menossa viimeisenä). Miten tuolla käsitellään matkatavarat kun vaihdetaan konetta? Entäs miten check in Amsterdamissa ja New Yorkissa? Tuossa Amsterdamissa lentojen välillä on vain reilu tunti, onko tämä riittävä aika ensikertalaiselle? Entäs sitten Amsterdamissa, onko siinä sitten mitään turvatakastuksia ym, vai ollaanko ns. jo turvavyöhykkeen sisällä?
matkatavarat siirtyvät amsterdamissa suoraan, mutta New Yorkissa mitä luultavimmin joudut ottamaan ne ulos ja tsekkaamaan uudelleen sisään. Muistaakseni menettely on näin kun saavut yhdysvaltojen ulkopuolelta ja jatkat kotimaan lennolla.
1h vaihtoaika Amsterdamissa on melko tiukka. ensimmäinen lentosi on schengen alueen sisällä, toinen sen ulkopuolelle, joten todennäköisesti joudut menemään Amsterdamissa uuten turvatarkastukseen ja passintarkastukseen. Atlantin yli lennot aloittavat koneeseen nousun usein puolisen tuntia ennen lähtöä, joten ihan hirveästi tuohon ei aikaa jää varsinkaan, jos ensimmäinen lento on yhtään myöhässä. Toisaalta lentoyhtiöt nykyään jättävät aika hyvin ilmaa aikatauluihin nimenomaan sen takia, että vaikka lähtö viivästyisi perus 15min niin kone on silti aikataulun mukaan perillä.
Mikäli ymmärsin oikein, niin jatkat siis samantien matkaa New Yorkista jonnekkinpäin Floridaa..? New Yorkissa joudut ensin imigrationiin. Tässä voi mennä 10min tai 2h täysin tuurista riippuen, joten toivottavasti lentojen välillä on aikaa. Mikäli osut samaan aikaan maahantuloselvitykseen usean muun koneellisen kanssa, siinä voi vierähtää hyvin pari tuntia jonotellessa. Ja kuten sanottu niin joutunet ottamaan laukut ulos ja menemään uudestaan check-iniin. Tämä voi olla samassa tai eri terminaalissa. itse varaisin tuonne vähintään 2h, mieluummin 3h+ vaihtoaikaa.
Koska viivyn vain pari viikkoa, ja minulla kaikki rekisterit kunnossa ajattelin hakea netistä Visa Waiver viisumin, eli se ei pitäisi olla ongelma. Pitää vain käydä hakemassa uutta bio passia.
Visa Waiveria eli siis viisumi vapautta ei tarvitse erityisemmin hakea, Suomi kuuluu kyseiseen ohjelmaan joten saat matkustaa Yhdysvaltoihin ilman viisumia lyhyeksi aikaa (alle 90pv). ESTA eli matkustuslupa sen sijaan pitää anoa. Tästä ei tarvitse mitään dokumenttia mukaan, mutta myöntämisnumero kannattaa varmuuden vuoksi ottaa talteen.
Koneessa joudut täyttämään sellaisen tullikaavakkeen, minkä keräävät kentällä pois.
Näitä ei lentoyhtiöstä riippuen tarvitse välttämättä enää täytellä, osa lentoyhtiöistä toimittaa tiedot viranomaisille. Mutta jos lentoyhtiösi ei vielä tee tätä, he jakavat koneessa kaavakkeet mitkä esitetään imigrationissa. Lisäksi saat valkoisen tullikaavakkeen, joka täytetään (kerrot ettet salakuljeta eläimiä jne) ja annetaan tullivirkailijalle maahan saavuttaessa.
matkatavarat siirtyvät amsterdamissa suoraan, mutta New Yorkissa mitä luultavimmin joudut ottamaan ne ulos ja tsekkaamaan uudelleen sisään. Muistaakseni menettely on näin kun saavut yhdysvaltojen ulkopuolelta ja jatkat kotimaan lennolla.
Mun piti viimeks tsikakossa hakee laukut hihnoilta ja pudottaa ne transfer-droppiin vähän ennen uloskäyntiä.
miten lentoyhtiön vastuu jos ei kerkeä lennolta toiselle, esim kun kone vaihdetaan jenkeissä? lento on tilattu yhtenä matkana, eli alku HEL ja pääte on Florida, ja koko lento on Delta Airlinesin nimessä? Luokka on Economy. Yritin vähän kaivaa Deltalta tietoa, mutta en näin äkkiseltään löytänyt.
Ja varmaan jenkeissä kun vaihdetaan niin tullaan Internationaaliin ja mennään Domesticiin.
Nää voi monelle olla selviä asioita, mutta minä haluan olla niin valmis ja tietoinen kun mahdollista. Vielä yksinään menossa, eli ei edes voi kaveria syyttää
Ja varmaan jenkeissä kun vaihdetaan niin tullaan Internationaaliin ja mennään Domesticiin.
Nää voi monelle olla selviä asioita, mutta minä haluan olla niin valmis ja tietoinen kun mahdollista. Vielä yksinään menossa, eli ei edes voi kaveria syyttää
Kun kyseessä on yhden lentoyhtiön myymä reitti niin ovat periaatteessa vastuussa, mutta se ei silti tarkoita että välttämättä ehtii. Jos myöhästyy jatkolennolta, niin varmaan pistävät sitten seuraavalle lennolle. Näissä tilanteissa saattaa joutua hiukan vänkäämään, kun tuntuu, että nuo lentokentän virkailijat etenkään jenkeissä eivät ole ihan kansakunnan kirkkaimpia kynttilöitä. Paljonko sulla on nyt nyc:issä vaihtoaikaa?
äkkisiltään JFK:n sivuilta katsottuna näyttäisi Deltalla olevan sama terminaali kansainvälisille saapuville ja kotimaisille lähteville, eli terminaali 3. Tällöin poimit laukut kun olet päässyt tullin läpi, ja matkalla ulos pitäisi tulal slate:n mainitsema transfer tiski / baggage drop johon ne jätetään. JOS terminaalia joutuu vaihtamaan, mitä ei nyt noiden tietojen perusteella pitäisi, niin siellä kulkee semmonen juna millä pääsee.
äkkisiltään JFK:n sivuilta katsottuna näyttäisi Deltalla olevan sama terminaali kansainvälisille saapuville ja kotimaisille lähteville, eli terminaali 3. Tällöin poimit laukut kun olet päässyt tullin läpi, ja matkalla ulos pitäisi tulal slate:n mainitsema transfer tiski / baggage drop johon ne jätetään. JOS terminaalia joutuu vaihtamaan, mitä ei nyt noiden tietojen perusteella pitäisi, niin siellä kulkee semmonen juna millä pääsee.
Jos sinulla on lennot samalla lipulla, niin silloin lentoyhtiö katsoo sinulle ilmaiseksi majoituksen/korvaavat lennot tulevaisuudessa mikäli koneen myöhästyminen aiheuttaa jatkolennolta poisjäämisen. Jos liput ovat erikseen ostettuja, mitään vastuuta ei ole. Mikäli jatkolennolta myöhästyy vaikkei tulolento ole ollut myöhässä, niin homma on kinkkinen, koska yhtiöillä on laskettu aika minkä aikana pitäisi siirtyminen onnistua. Joskus minimi vaihtoajat vain ovat niin naurettavan pieniä, ettei ole mitään mahdollisuutta keretä.
Amsterdamissa sinun matkatavarat siirtyvät ihan itsestään, joudut vain menemään passintarkastuksesta ja turvatarkastuksesta uudestaan läpi. Ruuhka-aikaan pelkästään ei-schengen alueelle pääsyyn voi joutua jonottamaan helposti 30minuuttia. Muuten kenttä on suht pieni ja näppärä liikkua.
New Yorkissa sinulla on toivottavasti sama lentokenttä, siellähän on niitä kolme isoa mistä lentoja on. Joudut ottamaan laukkusi liukuhinalta ja siirtämään ne jatkolennolle. Ole tarkkana ja KYSY laukkujen ottamisen jälkeen että missä on "transit drop-off", ne on välillä niin mystisesti että helpolla kävelee ohi ja takaisin ei pääse kuin check-in:n kautta missä sitten helposti kestää kauan.
Kaverisi autoa et saa ajaa, ellei hän ota vakuutusta sinulle. Siellä vakuutukset eivät ole autokohtaisia niinkuin Suomessa, vaan henkilökohtaisia yleensä.
Amsterdamissa sinun matkatavarat siirtyvät ihan itsestään, joudut vain menemään passintarkastuksesta ja turvatarkastuksesta uudestaan läpi. Ruuhka-aikaan pelkästään ei-schengen alueelle pääsyyn voi joutua jonottamaan helposti 30minuuttia. Muuten kenttä on suht pieni ja näppärä liikkua.
New Yorkissa sinulla on toivottavasti sama lentokenttä, siellähän on niitä kolme isoa mistä lentoja on. Joudut ottamaan laukkusi liukuhinalta ja siirtämään ne jatkolennolle. Ole tarkkana ja KYSY laukkujen ottamisen jälkeen että missä on "transit drop-off", ne on välillä niin mystisesti että helpolla kävelee ohi ja takaisin ei pääse kuin check-in:n kautta missä sitten helposti kestää kauan.
Kaverisi autoa et saa ajaa, ellei hän ota vakuutusta sinulle. Siellä vakuutukset eivät ole autokohtaisia niinkuin Suomessa, vaan henkilökohtaisia yleensä.
Niin ja tärkeimpänä neuvona mikäli näyttää siltä että vaihtoaika ei meinaa riittää. Suomalaiselle monesti hankalaa, mutta rankasti vaan jonojen eteen ja lippu kädessä selittää että on oikeesti kiire. Kyllä siellä yleensä ihan helposti tilaa tulee. Välillä tulee huutoa että jonon pää on tuolla, mutta selvinnyt tähän asti sillä että huutaa takaisin "25minsaa koneen lähtöön, ei voi mitään".
Ja ihan yleisenä ohjeena, että kentällä ei kannata hötkyillä ja hosua, vaan rauhassa katsoo mille lähtöportille pitää suunnistaa. Eikä kannata luottaa siihen lippuun painettuun portin numeroon, tarkista aina näyttötauluilta oikea portti! Vaihtuvat isoilla kentillä aika tiuhaan.
Jos ei ole ihan varma mihin mennä ja mitä tehdä, niin aina voi joltain kysyä. Kyllä lentoyhtiö sut aina perille järkkää vaikka joltain lennolta myöhästyisitkin.
Ai niin, ja jos vaihtoajat on tiukkoja niin saattaa olla ettei laukku ehdi samaan koneeseen. Jos ei laukkua hihnalle ilmesty, niin sitten vaan tiskille (yleensä siinä hihnojen vieressä) tekemään aiheesta raportti niin järkkäävät laukut haluttuun osoitteeseen. Noin käy ainakin mulle melkein joka toinen kerta vaikka olisi miten pitkät vaihtoajat, liekö vaan pahaa karmaa...
Jos ei ole ihan varma mihin mennä ja mitä tehdä, niin aina voi joltain kysyä. Kyllä lentoyhtiö sut aina perille järkkää vaikka joltain lennolta myöhästyisitkin.
Jep, domestic departures tai connecting flights -kylttien mukaan kun olet maahantulosta ja tullista päässyt läpi.Ja varmaan jenkeissä kun vaihdetaan niin tullaan Internationaaliin ja mennään Domesticiin.
Ai niin, ja jos vaihtoajat on tiukkoja niin saattaa olla ettei laukku ehdi samaan koneeseen. Jos ei laukkua hihnalle ilmesty, niin sitten vaan tiskille (yleensä siinä hihnojen vieressä) tekemään aiheesta raportti niin järkkäävät laukut haluttuun osoitteeseen. Noin käy ainakin mulle melkein joka toinen kerta vaikka olisi miten pitkät vaihtoajat, liekö vaan pahaa karmaa...
Ei ole lennot vielä varattu, mutta matka ainakin varmuudella tehdään, vielä sovitellaan tarkkoja päivämääriä, siinä marraskuun eka ja toinen viikko noin suunnilleen.
Nyt sitten mietetyttää että mitäs pitäisi viedä tuliaisena? Toisessa paikassa on minunikäinen pariskunta, eli siinä 27 paikkeilla. Toisessa paikassa pariskunta samanikäinen, mutta myös nuori neiti (siinä viiden paikkeilla),anoppi sekä isoisä.
Eli pitäisi saada jotain suht edullista, mutta kuitenkin Suomea hyvin kuvaavat/edustavat lahjat. Tämä toinen pariskunta nuorine neitineen tulossa käymään Suomeen jossain vaiheessa.
Nyt sitten mietetyttää että mitäs pitäisi viedä tuliaisena? Toisessa paikassa on minunikäinen pariskunta, eli siinä 27 paikkeilla. Toisessa paikassa pariskunta samanikäinen, mutta myös nuori neiti (siinä viiden paikkeilla),anoppi sekä isoisä.
Eli pitäisi saada jotain suht edullista, mutta kuitenkin Suomea hyvin kuvaavat/edustavat lahjat. Tämä toinen pariskunta nuorine neitineen tulossa käymään Suomeen jossain vaiheessa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
EU:n lentokentiltä ostetut ja sinetöidyt juomat saa viedä USA:han käsimatkatavaroissa, myös Vantaan lentokentältä ostetut.
Israelin ja USA:n lennoille yleensä (=aina) oma turvatarkastus vielä uudestaan portilla. Mutta mielestäni tätä ei pidä erityisemmin huomioda, koska siellä ovat pelkästään ne ketkä ovat sille lennolle tulossa.
Israelin ja USA:n lennoille yleensä (=aina) oma turvatarkastus vielä uudestaan portilla. Mutta mielestäni tätä ei pidä erityisemmin huomioda, koska siellä ovat pelkästään ne ketkä ovat sille lennolle tulossa.
EU:n lentokentiltä ostetut ja sinetöidyt juomat saa viedä USA:han käsimatkatavaroissa, myös Vantaan lentokentältä ostetut.
Juu näin periaatteessa, mutta silti kaupassa jostain syystä kovasti haluavat varmistaa ettei edessä ole koneenvaihtoa...
minä ymmärsin että vantaalta ostettua saa viedä yhdelle lennolle, mutta jos sitten kone vaihtuu jenkeissä astuu sama 100ml raja takaisin. eli kannattaa välilaskulla laittaa ne checked laukkuun.
ja taidan lentää American Airlines, kattelin suoraan niitten sivuilta, www.americanairlines.fi ja hinta siinä 930€ HEL-MCO-SYR-HEL. Välilasku menomatkalla Heathrow ja Miami, paluumatkalla en muista. Pitää saada rahat vietyä tilille että voi maksaa Visalla. Nyt ne on lompakossa.
Tolla lennolla vaihtoajat lentokentällä aina n. 2h, eli just sopiva
kaveri myös sanoi että muumi juttuja tietenkin pitäisi viedä...
itse ajattelen aina, että ihmisillä keskimäärin on ihan tarpeeksi turhaa krääsää, joten suosin kulutettavia tuotteita. Ulkomaisille tutuille olen vienyt mm. fazerin suklaita, ehkä vähän tylsää mutta ainakin vähemmän vaivalloista kun jotkin muumimukit. tämä siis vain minun mielipide. toki muumirojukin voi joihinkin tilanteisiin sopia.
pistetään pientä päivitystä tänne.
lento nousee Helsinki-Vantaalta marraskuun ensimmäinen päivä klo 7.00, välilasku ensin Amsterdamissa, siitä lennetään Detroittin jossa taas vaihdetaan konetta ja siitä sitten Orlandoon. Saavun n. klo 21 Orlandoon samana päivänä paikallista aikaa.
Marraskuun seitsemäntenä päivänä lähden Orlandosta Detroitin kautta Syracusen kentälle.
Marraskuun kolmastoista päivänä kotilento Syracusesta, välilasku JFK ja Amsterdam.
Helsinkiin pitäisi lasketutua seuraavana päivänä n klo 13.
Lennot tilasin Delta Airlinesilta, ja hinnaksi tuli 770€ sis kaiken.
Vielä nämä tuliaiset miettimättä, paitsi tietenkin pakolliset eli Juhla Mokkaa pari pakettia, salmiakkia, Fazerin sininen sekä ruisleipää. Sekä Finlandia Vodkaa pitää viedä New Yorkiin.
lento nousee Helsinki-Vantaalta marraskuun ensimmäinen päivä klo 7.00, välilasku ensin Amsterdamissa, siitä lennetään Detroittin jossa taas vaihdetaan konetta ja siitä sitten Orlandoon. Saavun n. klo 21 Orlandoon samana päivänä paikallista aikaa.
Marraskuun seitsemäntenä päivänä lähden Orlandosta Detroitin kautta Syracusen kentälle.
Marraskuun kolmastoista päivänä kotilento Syracusesta, välilasku JFK ja Amsterdam.
Helsinkiin pitäisi lasketutua seuraavana päivänä n klo 13.
Lennot tilasin Delta Airlinesilta, ja hinnaksi tuli 770€ sis kaiken.
Vielä nämä tuliaiset miettimättä, paitsi tietenkin pakolliset eli Juhla Mokkaa pari pakettia, salmiakkia, Fazerin sininen sekä ruisleipää. Sekä Finlandia Vodkaa pitää viedä New Yorkiin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
tässä mietin vähän tuota sallittuja laukkuja.
eli tilasin Samsonite AT 55cm laukun, pitäisi koon takia saada tulla koneeseen sisään. Saanko sitten vielä pitää mukana läppärilaukkua? Eka reitti Amsterdamiin mennään KLM koneella, jossa lukee että saisi olla mukana laukku + yksi henkilökohtainen tavara, jossa lukee kannettava tietokone. Mutta saako se sitten olla omassa laukussaan vai pitääköhän sen mahtua tuon carry on laukun sisään?
eli tilasin Samsonite AT 55cm laukun, pitäisi koon takia saada tulla koneeseen sisään. Saanko sitten vielä pitää mukana läppärilaukkua? Eka reitti Amsterdamiin mennään KLM koneella, jossa lukee että saisi olla mukana laukku + yksi henkilökohtainen tavara, jossa lukee kannettava tietokone. Mutta saako se sitten olla omassa laukussaan vai pitääköhän sen mahtua tuon carry on laukun sisään?
Läppäri saa olla omassa laukussaan. Suosittelen sitten tuollaisen maksimikokoisen käsimatkatavaran kanssa kärkkymään että pääsee mahdollisimman aikaisin koneeseen, että sen saat vielä mahtumaan hyllylle. Mikäli reitillä on koneita pienemmällä tavaratilalla, joudut laittamaan sen ruumaan ennen koneeseen pääsyä. Saat sen sitten takaisin kun pääset koneesta pois.
Itse meen repulla aina, veemäistä tuommoista isoa laukkua raahata kentillä perässä. Kuitenkin mulla on aina niin paljon kamaa, että joutuu tavaraa laittaan ruumaan.
Itse meen repulla aina, veemäistä tuommoista isoa laukkua raahata kentillä perässä. Kuitenkin mulla on aina niin paljon kamaa, että joutuu tavaraa laittaan ruumaan.
juu lyhyelle matkalle minäkin menisin repulla, mutta kaksi viikkoa olen poissa, ja viikko lämpimässä Floridassa ja viikko New Yorkin osavaltiossa, siellä kanadan rajan lähettyvillä (kattelin lämpötiloja sinne, n. +8 päivällä ja -2 yöllä ollut keskivertoja marraskuussa)
Sentakia yritän ottaa kaksi mahdollisimman isoa laukkua mukaan, eli maksimikoko ruumaan ja maksimikoko kabyysiin. Ajattelin pakata siihen carry on laukun sisään sellaisen kokoontaitettavan pehmeän kassin, eli saan sitten tarvittaessa jotain mukaan sisään mikäli ne laittaa sen carry on myös ruumaan (mikä on todennäköistä, sillä HEL - AMS oli KLM ja koneena 737 ja KLM:än sivuilla lukee että siinä on rajattu carry on tila). Sitten AMS - DTW on jo A330-300 eli varmaan tilaa löytyy....
niin ja n. 36 päivää matkaan... kai se paniikki iskee jossain kohtaa... ;)
Sentakia yritän ottaa kaksi mahdollisimman isoa laukkua mukaan, eli maksimikoko ruumaan ja maksimikoko kabyysiin. Ajattelin pakata siihen carry on laukun sisään sellaisen kokoontaitettavan pehmeän kassin, eli saan sitten tarvittaessa jotain mukaan sisään mikäli ne laittaa sen carry on myös ruumaan (mikä on todennäköistä, sillä HEL - AMS oli KLM ja koneena 737 ja KLM:än sivuilla lukee että siinä on rajattu carry on tila). Sitten AMS - DTW on jo A330-300 eli varmaan tilaa löytyy....
niin ja n. 36 päivää matkaan... kai se paniikki iskee jossain kohtaa... ;)
^Deltaltako ei saa pyydettäessä silmälappuja ja korvatulppia mannertenvälisillä lennoilla? -mihin tämä maailma on oikein menossa...
En tiedä kun ei ole Deltasta kokemusta enkä oo kysyny muiltakaan lentoyhtiöltä kun aina on ollu omat mukana. Korvatulpissakin on eroja ja tuskin siel nyt kauheeta valikoimaa on tarjolla.
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
En ole oikeestaan aikaisemmin lennellyt lomakohteisiin mutta viime viikolla opin. Lennolle mukaan:
-korvatulpat
-silmälaput
-kaasunaamari
Jännä kokemus kun edellisenä yönä kerkes nukkumaan 2h ja lennolla kun kuvitteli nukkuvansa niin edellä istuva pikkupetteri väänti kokoajan sinapit housuun ja huusi naama punasena.
-korvatulpat
-silmälaput
-kaasunaamari
Jännä kokemus kun edellisenä yönä kerkes nukkumaan 2h ja lennolla kun kuvitteli nukkuvansa niin edellä istuva pikkupetteri väänti kokoajan sinapit housuun ja huusi naama punasena.
En ole oikeestaan aikaisemmin lennellyt lomakohteisiin mutta viime viikolla opin. Lennolle mukaan:
-korvatulpat
-silmälaput
-kaasunaamari
Ja sitten jotkut vielä ihmettelee miksi lapsettomat lennot ja hotellit tekee hyvin kauppansa. Itsekin mielellään maksan pikkusen lisää jos ei tarvi huutavia kersoja kuunnella.
Se OT:sta.
dodii, 7 tuntia ja lento lähtee, eli herätys n. kolmen tunnin kuluttua... sitä vaan mietin, että lennän Delta Airlinesilla, mutta niitten sivuilla oli linkki check-in joka on KLM. Ymmärettävää, koska eka lento on KLM:n kanssa. Mutta siinä boarding pass:issä on vain mainittu HEL-AMS... pitääkö minun sitten tehdä jotain muuta kun saavun Amsterdamiin, pitääkö siellä erikseen checkata seuraavalle lennolle? Kuitenkin kun kattoo deltalla omat sivuni, siinä lukee että voi tehdä check-in yhdelle lennolle, HEL-MCO(orlando)... kai se on kysyttävä kentällä huomenna, sen verran ajoissa olen kuitenkin lähdössä...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
KLM ja Delta on samaa allianssia (Sky Team), joten checkkaat matkalaukut suoraan kohteeseen ja sinulla tulisi olla kaikki bordarit menosuuntaan matkalaukkutagien kuittiosien kanssa kourassa.
Boarding Pass on koneeseennousukortti ja se on nimensä mukaisesti kertaläyttöinen, eli tarvitset toisen sitten seuraavalle lennolle.
hmm.. ilmeisesti check-in on tehty netistä, eli oletettavasti viet laukut droppiin (drop of luggage) ja tulostat itsepalveluna koneeseennousukortit automaatista. Homman kustessa kintuille kiito lähtöpisteessä Sky Teamin tiskille täi välilaskun aikana transit-tiskille selvittämään pieleen mennyttä etappia.
e: allianssi korjattu
Boarding Pass on koneeseennousukortti ja se on nimensä mukaisesti kertaläyttöinen, eli tarvitset toisen sitten seuraavalle lennolle.
hmm.. ilmeisesti check-in on tehty netistä, eli oletettavasti viet laukut droppiin (drop of luggage) ja tulostat itsepalveluna koneeseennousukortit automaatista. Homman kustessa kintuille kiito lähtöpisteessä Sky Teamin tiskille täi välilaskun aikana transit-tiskille selvittämään pieleen mennyttä etappia.
e: allianssi korjattu
Viimeksi muokannut Ike, 1.11.2012 7:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lennot
Jenkkilään jos lentää niin suosittelen Icelandairia.
Käyn muutaman kerran vuodessa ja nykyään en edes harkitse muita.
Pari syytä:
- edullinen
- Nopein yhteys suomesta
- Nopea koneenvaihto Islannissa
- siistit koneet
- hyvä viihdetarjonta, näyttö selkänojassa.
- ei ole kertaakaan ollut lento myöhässä (tuuria vai taitoa?)
- paras lähtöaika Helsingistä ( ei tarvitse ajaa yöllä kentälle, niinkuin muilla lentoyhtiöillä)
miinukset
- ruoka koneessa aika surkeaa, mutta sen voi jättää onneksi väliin.
Itse lennän aina Bostoniin. Kenttä on siisti/nopea, palvelu pelaa hienosti.
Käyn muutaman kerran vuodessa ja nykyään en edes harkitse muita.
Pari syytä:
- edullinen
- Nopein yhteys suomesta
- Nopea koneenvaihto Islannissa
- siistit koneet
- hyvä viihdetarjonta, näyttö selkänojassa.
- ei ole kertaakaan ollut lento myöhässä (tuuria vai taitoa?)
- paras lähtöaika Helsingistä ( ei tarvitse ajaa yöllä kentälle, niinkuin muilla lentoyhtiöillä)
miinukset
- ruoka koneessa aika surkeaa, mutta sen voi jättää onneksi väliin.
Itse lennän aina Bostoniin. Kenttä on siisti/nopea, palvelu pelaa hienosti.
Vähän epäilen että välilaskullinen lento olisi nopeampi kuin suora. Tämä sillä että tuosta Helsingin kentältä kun pääsee suorilla lennoilla pohjoisamerikan puolelle. Lähtöaikakin esim HEL-JFK lennolle on 14:10, vallan inhimillinen mielestäni.
Täytyy kyllä myöntää että tuota Icelandairia ei oo tullut koskaan käytettyä, eikä sen puolesta edes Islannissa välilaskua tehty. Ihan hyvänkuuloinen yhteys se on, kun suoraan reitillä tuo välilaskupaikka on. Itse mielummin lennän esim 6+6tunnin lennot parin tunnin vaihdolla, kuin 12tuntia putkeen. Tosin pohjoisamerikan itärannikolle tästä pohjoismaista lentää vain sen noin 8tuntia, joten se menee vielä ihan ok yhteen putkeen.
Täytyy kyllä myöntää että tuota Icelandairia ei oo tullut koskaan käytettyä, eikä sen puolesta edes Islannissa välilaskua tehty. Ihan hyvänkuuloinen yhteys se on, kun suoraan reitillä tuo välilaskupaikka on. Itse mielummin lennän esim 6+6tunnin lennot parin tunnin vaihdolla, kuin 12tuntia putkeen. Tosin pohjoisamerikan itärannikolle tästä pohjoismaista lentää vain sen noin 8tuntia, joten se menee vielä ihan ok yhteen putkeen.
lento
Juur ton takiakin toi Icelandair on ollut hyvä, pääsee vähän jaloittelemaan juuri puolessa välissä :) Kaikki muut yhtiöt mitä olen käyttänyt, on lento lähtenyt kuudelta aamulla ja välilasku on ollut jossain euroopassa.
Maantieteellisesti suorin matka Helsingin ja Bostonin välillä menee juur Islannin yli. Se nopeuttaa hiukan.
En ole lentänyt kertaakaan suoraa lentoa, kun jostain syystä ei ole kauheesti ollut tarjolla? Johtusikohan siitä että ne on hintalistassa pitemmällä?
Yleensä lento on ollut 500 euron paikkeilla.
Kerran olen tosin lentänyt "suoran" Finnairin lennon, mutta Tukholmaan sekin laskeutui tankkaamaan...
Maantieteellisesti suorin matka Helsingin ja Bostonin välillä menee juur Islannin yli. Se nopeuttaa hiukan.
En ole lentänyt kertaakaan suoraa lentoa, kun jostain syystä ei ole kauheesti ollut tarjolla? Johtusikohan siitä että ne on hintalistassa pitemmällä?
Yleensä lento on ollut 500 euron paikkeilla.
Kerran olen tosin lentänyt "suoran" Finnairin lennon, mutta Tukholmaan sekin laskeutui tankkaamaan...
Finnairin hinnat eivät tosiaan välttämättä ole Icelandin kanssa kilpailukykyisiä, mutta ihan mukavuutta ajatellen tuo suora lento on kyllä ehdoton ykkönen omasta mielestä. Klo 14 lähtö on hyvä myös meille, joilla on pari tuntia matkaa Helsinkiin. Välillä Finnairinkin lentoja saa tuohon 5-600 pintaankin jos on jokin kampanja, varaa ajoissa tai muuten vaan sopiva ajankohta.
lennetty sinne ja takaisinkin tulin... ja on kyllä seuraava lentokin jo varattu.
matkalaukku meni Helsingistä suoraan Detroitin kentälle, josta sen poimin, vein tarkastuksesta läpi ja pudotin Baggage droppiin ja laukku löytyi perillä Orlandossa.
Checkin tein netissä, sitten KLM:n baggage dropissa helsingissä ottivat boardingpass-korttini, tulostivat toisen jolla lensin koko reitin, eli kaikki kolme reittiä oli samalla kortilla.
Lento Orlandosta Syracuseen meni hyvin, laukku siinäkin tuli automatic Syracusen kentälle.
Kotimatkalla SYR-JFK-AMS-HEL laukkua pudotin Syracusen baggage checkin tiskille ja seuraavan kerran kun laukun näin se oli Helsingissä hihnalla, eli tuli perille saakka. Kokoajan pystyi seuraamaan laukkua kännykässä olevalla Delta Airlines ohjelmalla.
Ja seuraava lento varattu, se menee HEL-AMS-JFK-SYR ja on Maaliskuussa, myös Delta Airlines. Toinen yhtiö oli 15€ halvempi mutta tästä saan SkyMiles:it
matkalaukku meni Helsingistä suoraan Detroitin kentälle, josta sen poimin, vein tarkastuksesta läpi ja pudotin Baggage droppiin ja laukku löytyi perillä Orlandossa.
Checkin tein netissä, sitten KLM:n baggage dropissa helsingissä ottivat boardingpass-korttini, tulostivat toisen jolla lensin koko reitin, eli kaikki kolme reittiä oli samalla kortilla.
Lento Orlandosta Syracuseen meni hyvin, laukku siinäkin tuli automatic Syracusen kentälle.
Kotimatkalla SYR-JFK-AMS-HEL laukkua pudotin Syracusen baggage checkin tiskille ja seuraavan kerran kun laukun näin se oli Helsingissä hihnalla, eli tuli perille saakka. Kokoajan pystyi seuraamaan laukkua kännykässä olevalla Delta Airlines ohjelmalla.
Ja seuraava lento varattu, se menee HEL-AMS-JFK-SYR ja on Maaliskuussa, myös Delta Airlines. Toinen yhtiö oli 15€ halvempi mutta tästä saan SkyMiles:it
Kyllä tosiaan Finskin Nykin lentoja saa 500-600euroon jos ei oo kiirus vaan odottelee tarjouksia, toinen asia on että kuka haluaa lentää Finnairilla jos on saman hintainen yhtä hyvä vaihtoehto...
Lentojen keskittämisen yhteen allianssiin olen lopettanut itse jo muutama vuosi sitten. Itse kun en voisi kuvitellakkaan vapaa-aikanani lennellä muuta kuin lyhyitä lentoja euroopan sisällä, niin eipä niillä pistelennoilla mitään tee. Niiden pisteiden päälle kun pitää maksaa lentokenttäverot ja pelit vehkeet, niin loppupeleissä koko ajan yhtiöillä on ihan saman hintaisia lentotarjouksia. Ainoa missä noi pisteet tulee käytettyä on tilanne "lähettäiskö viikonlopuksi Tukholmaan?", kun niin lyhkäsellä aikavälillä lentojen hinnat ovat taivaissa mutta pisteitä menee vain normimäärä. Nämäkin pikamatkat tulevat lähinnä sen takia kun lentoyhtiöltä tulee sähköpostia että 60000pistettä vanhenee ensi kuussa...
Lentojen keskittämisen yhteen allianssiin olen lopettanut itse jo muutama vuosi sitten. Itse kun en voisi kuvitellakkaan vapaa-aikanani lennellä muuta kuin lyhyitä lentoja euroopan sisällä, niin eipä niillä pistelennoilla mitään tee. Niiden pisteiden päälle kun pitää maksaa lentokenttäverot ja pelit vehkeet, niin loppupeleissä koko ajan yhtiöillä on ihan saman hintaisia lentotarjouksia. Ainoa missä noi pisteet tulee käytettyä on tilanne "lähettäiskö viikonlopuksi Tukholmaan?", kun niin lyhkäsellä aikavälillä lentojen hinnat ovat taivaissa mutta pisteitä menee vain normimäärä. Nämäkin pikamatkat tulevat lähinnä sen takia kun lentoyhtiöltä tulee sähköpostia että 60000pistettä vanhenee ensi kuussa...
parhaat
Oikeastaan paras lentoyhtiö millä olen lentänyt, on ollut Virgin Atlantic. Niiltä vaan ei ole osunut yhtään tarjousta muutamaan vuoteen.
Pahimmat välilaskupaikat on olleet Pariisi ja Heathrow. Heathrow ehkä sen takia, että välilasku aika oli niin pitkä, kauppoja siellä oli kyllä mukavasti....
Finnair on mun kokemuksista huonoin, kone oli surkea pikkupurkki. Ainoa etu on tietysti se, että henkilökunta puhui suomea. Itselle sillä ei tosin ole merkitystä.
Islannin koneissa ei kuulutuksista ymmärrä oikein mitään, edes syntyjään englantiapuhuvan on vaikea ummärtää Islantilaisten englantia...
Pahimmat välilaskupaikat on olleet Pariisi ja Heathrow. Heathrow ehkä sen takia, että välilasku aika oli niin pitkä, kauppoja siellä oli kyllä mukavasti....
Finnair on mun kokemuksista huonoin, kone oli surkea pikkupurkki. Ainoa etu on tietysti se, että henkilökunta puhui suomea. Itselle sillä ei tosin ole merkitystä.
Islannin koneissa ei kuulutuksista ymmärrä oikein mitään, edes syntyjään englantiapuhuvan on vaikea ummärtää Islantilaisten englantia...
heipä hei, minä täällä taas...
eli seuraavalla matkalla tarkoitus vuokrata auto, luin että on olemassa sellainen kuin kansainvälinen ajokortti? Tarviinkohan sellaisen? Siihen on kuulema vielä olemassa sitten joku erillinen USA-liite? Kävin äsken tutkimassa autoliiton sivuilla sitä...
edit: hyvä minä... tuollahan se on: http://www.autoliitto.fi/matkailu/asiap ... /maat_t-z/
eli seuraavalla matkalla tarkoitus vuokrata auto, luin että on olemassa sellainen kuin kansainvälinen ajokortti? Tarviinkohan sellaisen? Siihen on kuulema vielä olemassa sitten joku erillinen USA-liite? Kävin äsken tutkimassa autoliiton sivuilla sitä...
edit: hyvä minä... tuollahan se on: http://www.autoliitto.fi/matkailu/asiap ... /maat_t-z/
Mulla on joskus ollut tuo "kansainvälinen ajokortti", mutta ihan turhan kanssa se on. Ikinä en ole tarvinnut, aina on pärjännyt ihan ajokortilla joka maassa (niin autovuokraamoiden kuin poliisienkin kanssa, myös sakotustilanteessa ei ole kortista napistu). Toki siitä ei pääse yli että se tarvitsisi olla, mutta käytännössä ei kukaan sitä ole ikinä tarvinnyt. Minä+työtoverini matkustetaan noin sata reissua vuodessa eri maihin, eikä kenelläkään ole muuta kuin perus ajokortti ja passi, ei ikinä mitään mutinoita ole ollut.
Autonvuokraamiseen liittyen, varsinkaan kun jenkeissä ei maksa käytännössä mitään "vastuuvapaus". Muista laskea se mukaan vuokrahintaan jos ei vakiona kuulu. Tuolla lisävakuudella ei tarvitse maksaa mitään vaikka ajaisi auton puuta päin, kunhan ei kännissä ole ajellut. Lisäbonuksena ei tartte etsiä henkilökuntaa merkkauttamaan auton lommoja mitä papereissa ole, kun ei ne kuitenkaan maksa mitään vaikka väittäisivät että käytössäsi on tullut. Lisäksi se saattaa vähän harmittaa maksaa tonnin omavastuuta, kun joku on pysäyköityyn autoon kolhaissut, vaikkei se sinun vikasi olekkaan niin silti maksat.
Autonvuokraamiseen liittyen, varsinkaan kun jenkeissä ei maksa käytännössä mitään "vastuuvapaus". Muista laskea se mukaan vuokrahintaan jos ei vakiona kuulu. Tuolla lisävakuudella ei tarvitse maksaa mitään vaikka ajaisi auton puuta päin, kunhan ei kännissä ole ajellut. Lisäbonuksena ei tartte etsiä henkilökuntaa merkkauttamaan auton lommoja mitä papereissa ole, kun ei ne kuitenkaan maksa mitään vaikka väittäisivät että käytössäsi on tullut. Lisäksi se saattaa vähän harmittaa maksaa tonnin omavastuuta, kun joku on pysäyköityyn autoon kolhaissut, vaikkei se sinun vikasi olekkaan niin silti maksat.
ajokortti
Ensi vuonnahan ajokortti uudistuu taas, mutta muistaakseni siihen ei vieläkään saatu sellaisia ominaisuuksia että kelpais jenkeissä suoraan...? Luulis että olis nyt ollut uudistuksen yhteydessä kaikki mahdollinen tehty...
Ilmeisesti valtiota ei kiinnostanut muu kuin että nyt voivat alkaa rahastaa ajokortista viiden vuolen välein (C-kortti). Eli uus autovero taas.
Ilmeisesti valtiota ei kiinnostanut muu kuin että nyt voivat alkaa rahastaa ajokortista viiden vuolen välein (C-kortti). Eli uus autovero taas.
Samoilla linjoilla MikaJ:n kanssa, monet kerrat olen vuokrannut auton ihan normaalilla suomalaisella EU ajokortilla. Käynyt myös henkkarista jos joskus kysytty luottokortilla maksaessa, eihän ne siitä kortista tajua mitään mutta siinä on hieno EU logo ja sinun pärstä, joka tuntuu riittävän ihan hyvin. Autoja olen vuokrannut ainakin Hertziltä ja Avikselta.
Tämä ei nyt liity autonvuokraukseen mitenkään, mutta tuli yksi keikka mieleen, kun joskus parikymppisenä yritin ostaa baarista juotavaa suomalaisella ajokortilla. Hädin tuskin englantia puhuva tarjoilija oli vähän kusessa, mutta aitoon ameriikan tyyliin kutsuttiin manageri paikalle ja saatin ilmaiset juomat ;)
Ainakaan USA:ssa ja Kanadassa ei ole ollut mitään ongelmaa tavallisen ajokortin kanssa. Siis ainakaan vuokraamoissa tai viinakaupassa...eli seuraavalla matkalla tarkoitus vuokrata auto, luin että on olemassa sellainen kuin kansainvälinen ajokortti? Tarviinkohan sellaisen? Siihen on kuulema vielä olemassa sitten joku erillinen USA-liite? Kävin äsken tutkimassa autoliiton sivuilla sitä...
pikkasen jatketaan OT, en kertaakaan yrittänyt tarjota ajokorttia, vaikka se oli mukana kokoajan. Siis henkilöpaperina, kun Visalla maksoin. Aina näytin passia, kun pidin sitä aina mukanani, ihan vaan sentakia että tiedän missä se on. Muuta matkustusasiakirjoja kun ei ollut mukana, pelkällä ESTAlla liikuin. En edes muistanut ottaa passista kopiota, pitää muistaa tämä seuraavalle reissulle, ja laittaa kopiot molempiin laukkuihin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jenkkioperaattoreilla on ainakin ennen ollut se ongelma, että joutuu ottamaan sekä luurin että liittymän. Itse ostin AT&T:ltä joskus jonkun $5 Nokian ja liittymää olen käyttänyt muissa puhelimissa nyt 4-5 vuotta.
T-Mobile näyttäisi tarjoavan myös pelkästään prepaid sim kortteja joihin saa data planin: http://prepaid-phones.t-mobile.com/prepaid-plans
T-Mobile näyttäisi tarjoavan myös pelkästään prepaid sim kortteja joihin saa data planin: http://prepaid-phones.t-mobile.com/prepaid-plans
H. Jormalainen
Tiistai 19.2.2013 13:25 Viestin aihe:
Lataa kartat laitteeseen ennen matkaa niin ei tarvi SIMmiä?
Paitsi että käytössä on Google maps navigaattorina ja sehän vaatii nettiyhteyden kokoajan.
arc
Tiistai 19.2.2013 17:39 Viestin aihe:
Jenkkioperaattoreilla on ainakin ennen ollut se ongelma, että joutuu ottamaan sekä luurin että liittymän. Itse ostin AT&T:ltä joskus jonkun $5 Nokian ja liittymää olen käyttänyt muissa puhelimissa nyt 4-5 vuotta.
T-Mobile näyttäisi tarjoavan myös pelkästään prepaid sim kortteja joihin saa data planin: http://prepaid-phones.t-mobile.com/prepaid-plans
Jep, ongelma on vain löytää tuollainen SIMmi ennenkuin menen sinne, sillä minulla on siellä vuokra-auto ja pitäisi olla navigaattori käyttökunnosa heti alusta...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Lainataanpa vähän ketjua.
Menossa juhannuksen aikoihin ameriikan yhdysvaltoihin ja olen miettiny paria juttua.
Miten olis jos hommais sieltä prepaid liittymän ni oliskohan halvempi pitää yhteyttä koto suomeen ja yms.
Sit toinen, jos osta jenkeistä kännykän/tadletin ni toimiiko täällä? Saako maa-asetukset muutettua, tuleeko näppäimistöihin ää ja öö yms. Laturithan on erillaiset. Takuu?
Menossa juhannuksen aikoihin ameriikan yhdysvaltoihin ja olen miettiny paria juttua.
Miten olis jos hommais sieltä prepaid liittymän ni oliskohan halvempi pitää yhteyttä koto suomeen ja yms.
Sit toinen, jos osta jenkeistä kännykän/tadletin ni toimiiko täällä? Saako maa-asetukset muutettua, tuleeko näppäimistöihin ää ja öö yms. Laturithan on erillaiset. Takuu?
Jos haluaa halvalla pitää yhteyttä kotimaahan, niin kannattaa hoitaa Wifi:n yli esim. Skypellä.
Tabletit/kännykät toimii tai ei toimi. Ite oon tuonut joskus iPadin, mutta piti tarkkaan ensin selvittää, että tulee oikea malli, siellä kun on myynnissä eri operaattoreilla erilaisia (erilaisissa cellular-verkoissa toimivia). iPadin ainakin sai lokalisoitua suomalaiseksi.
Tabletit/kännykät toimii tai ei toimi. Ite oon tuonut joskus iPadin, mutta piti tarkkaan ensin selvittää, että tulee oikea malli, siellä kun on myynnissä eri operaattoreilla erilaisia (erilaisissa cellular-verkoissa toimivia). iPadin ainakin sai lokalisoitua suomalaiseksi.
Toin vajaa vuosi sitten tabletin tuolta. Yllätyksekseni valikosta löytyi Suomi, joten samalla näppiskin vaihtui skandeihin. Pistokkeeseen joutui ostamaan adapterin. Kauppojen valikoimissa oli pääasiassa tablettien wifi-malleja. 3g-mallit oli aikalailla paitsiossa. Hinnoissa ei ollut mitään mahdottomia eroja verrattuna Suomeen. Täytyy kuitenkin muistaa, että takuu ei välttämättä ole Euroopassa voimassa. Tuohon omaan olisi saanut laajennettua takuuta kattamaan Euroopan, mutta taaloja olisi pitänyt lyödä lisää pöytään (~$20).
Ainakin operaattorivapaat Android puhelimet toimii missäpäin maailmaa vaan, näppis ja kieliasetukset saa aina muutettua. Käsittääkseni sama iLuureissa?
Sikäläinen liittymä kannattaa ehdottomasti hommata jos meinaat soitella Suomeen. Selvitä etukäteen saako joltain operaattorilta vain liittymän sim kortilla vai onko kaikki jotain kytkyjä. Itsellä on ATT:n GoPhone jonka mukana tuli 10 vuotta sitten jokin $20 Nokialainen, siinä on kuitenkin sim kortti jota voi käyttää missä tahansa luurissa.
Sikäläinen liittymä kannattaa ehdottomasti hommata jos meinaat soitella Suomeen. Selvitä etukäteen saako joltain operaattorilta vain liittymän sim kortilla vai onko kaikki jotain kytkyjä. Itsellä on ATT:n GoPhone jonka mukana tuli 10 vuotta sitten jokin $20 Nokialainen, siinä on kuitenkin sim kortti jota voi käyttää missä tahansa luurissa.
Jenkkilästä paikallinen liittymä ja soitot Suomesta siihen.
Näyttäs olevan 3sent/min http://www.99577.fi/rates.php
Näyttäs olevan 3sent/min http://www.99577.fi/rates.php
itse ostin viime kerralla StraightTalking prepaid kortin, maksoi jotain pari kymppiä. Tämä sisältää vain SIM kortin ilman puheaikaa. Sitten kun meen seuraavan kerran sinne laitan mun tuttavan siellä ostamaan $45 maksavan 30pv käyttöoikeuskortin, sillä sitten soittaa kaikki USA:n sisäiset puhelut sekä sisältää "rajattoman" datakäytön, eli onnistuu Skype ja navigointi ym.
Kannattaa vaan katsella että ostaa GSM kortin eikä CDMA kortin. Eli CDMA:kortissa ei ole SIM korttia mukana vaan se käytetään nimenomaan CDMA puhelimilla, niissä on se SIM kortti jotenkin sisäänrakennettu. nm. kokeiltu on ostaa väärää, sinne meni $20...
Sain ainakin ostettua sellaisen pakkauksen JFK kentältä, siinä oli sellainen automaatti kuin meillä täälläkin mistä saa namua ym, mutta tässä automaatissa oli elektroniikkaa.
Kannattaa vaan katsella että ostaa GSM kortin eikä CDMA kortin. Eli CDMA:kortissa ei ole SIM korttia mukana vaan se käytetään nimenomaan CDMA puhelimilla, niissä on se SIM kortti jotenkin sisäänrakennettu. nm. kokeiltu on ostaa väärää, sinne meni $20...
Sain ainakin ostettua sellaisen pakkauksen JFK kentältä, siinä oli sellainen automaatti kuin meillä täälläkin mistä saa namua ym, mutta tässä automaatissa oli elektroniikkaa.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa