Miten verotetaan /rek VW Transporter T5 jos istumia on 2+3
Valvoja: ffp jäsenet
Miten verotetaan /rek VW Transporter T5 jos istumia on 2+3
Yritin googlella, katsoa tullin sivuilta ja trafista ilman selvää selitystä. Onko mahdollista rekisteröidä 2+3 pakettiautoksi jos tuo esim Saksasta VW Transporter T5 2.5TDI 96kw pitkänmallin jossa on 1+1 etupenkit ja 3 irroitettavaa lisäpenkkiä + siirrettävä väliseinä? Onko edes Suomessa mahdollista? Tarpeentullen löisi vaan lisäpenkit kiinni, muuten saisivat seistä varastossa. Tietääkö kukaan vai onko tehtävä soittokierros?
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Mennee sitten väkisinkin henkilöautoksi... Tai sitten rekkaat pakuksi ilman lisäpenkkejä ja laitat tarvittaessa paikalleen ja toivot ettei virkaintoinen miliisi satu pysäyttämään.
Tai retkeilyautoksi ja ajelet suurimman osan ajasta ilman lisäpenkkejä jne...
E: Ja kyllähän sen voit Saksasta tuoda 2+3 paikkaisena ja sitte nypätä penkit irti kun rekisteröit Suomeen.
Tai retkeilyautoksi ja ajelet suurimman osan ajasta ilman lisäpenkkejä jne...
E: Ja kyllähän sen voit Saksasta tuoda 2+3 paikkaisena ja sitte nypätä penkit irti kun rekisteröit Suomeen.
Lisää hyviä kysymyksiä:
Transporterista ei taida onnistua kevytkuorma-auto esim. Sprinterin tapaan, mutta linja-autohan siitä tulee helposti istumapaikoin 1+9.
Kuinkas tälläisen pienoislinja-auton käyttö sitten liikenteessä vajaalla istuinmäärällä? Siis mikäli on tilapäisesti tarve kuljettettaa vaikka arkkupakastin, niin voiko vain 6 istuinta olla paikallaan ja 4:n jättää talliin, jos matkustajia ei ole. Vai onko ne oltava aina autossa mukana?
Vaihto-ehtoista matkustajamäärää (esim. kuljettaja + 1-9 istumapaikkaa/seisomapaikkaa :D) ei lie mahdollista linja-autona? Turistejahan on tapaan "55 istumapaikkaa, vaihtoehtoisesti 51+2-pöytää" yms.
Transporterista ei taida onnistua kevytkuorma-auto esim. Sprinterin tapaan, mutta linja-autohan siitä tulee helposti istumapaikoin 1+9.
Kuinkas tälläisen pienoislinja-auton käyttö sitten liikenteessä vajaalla istuinmäärällä? Siis mikäli on tilapäisesti tarve kuljettettaa vaikka arkkupakastin, niin voiko vain 6 istuinta olla paikallaan ja 4:n jättää talliin, jos matkustajia ei ole. Vai onko ne oltava aina autossa mukana?
Vaihto-ehtoista matkustajamäärää (esim. kuljettaja + 1-9 istumapaikkaa/seisomapaikkaa :D) ei lie mahdollista linja-autona? Turistejahan on tapaan "55 istumapaikkaa, vaihtoehtoisesti 51+2-pöytää" yms.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Kokonaispaino pitäisi olla yli 3500kg jotta saisi kuorma-autoksi. Pitkässä portterissa lienee 2800kg. Linja-autoksi toki saa mutta tässä tapauksessa lienee hankalaa koska pitäisi saada penkit jostain ja myös hyväksytyt kiinnikkeet.
Tuskin se kovin suuri rikos on bussiportterilla ajaa vajailla penkeillä...
Tuskin se kovin suuri rikos on bussiportterilla ajaa vajailla penkeillä...
Tuskin se kovin suuri rikos on bussiportterilla ajaa vajailla penkeillä...
Käsittääkseni se kuitenkin on rikos. Ihan samanlailla ku ylimääräisten penkkien kanssa ajelu.
Vaihtoehtoisia penkkimääriä voi olla (mulla on 1+12 tai 1+9+pyörätuolipaikka tai 1+9+paaripaikka) mutta minimi taitaa olla tuo 1+9 penkkiä paikallaan aina kun on linja-auto. Eri asia on jääkö siitä koskaan kiinni. LA statuksella saa kuitenkin kiistatonta verohyötyä ja eikö ne vielä nykyäänkin ole aika tarkkane vanhempien avolavojen laittomista lavakatteista josta on kans veroetua, jonka menettää rikkomuksen seurauksena.
Tuosta sulle auto valmiina
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/4741962
Transportterista et saa verovapaata matkailuautoa ilman korotettua kattoa.
Myöskään kuorma-autoksi ei saa kantavuuden vuoksi.
Lisäpenkeillä kiinnijäädessä tulee henkilöautoverot maksettavaksi,
joka on uuden hinnasta, eli noin 10t euroa.
Joten lisäpenkkejä varten pitää auton olla korotetulla katolla
tai tavaratilan pitää olla yli 7 kuutiota jolloin sai yhden lisäistuimen,
8 kaksi ja yli 9 oli kolme. Tämä siis ennen 2009 valmistettua.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... ettiauto_2
Edit:
Siis tarkennetaan, että matkailu/retkeilyauton Transportterista voi tehdä, jos siitä on henkilöautoverot maksettu.
Myöskään kuorma-autoksi ei saa kantavuuden vuoksi.
Lisäpenkeillä kiinnijäädessä tulee henkilöautoverot maksettavaksi,
joka on uuden hinnasta, eli noin 10t euroa.
Joten lisäpenkkejä varten pitää auton olla korotetulla katolla
tai tavaratilan pitää olla yli 7 kuutiota jolloin sai yhden lisäistuimen,
8 kaksi ja yli 9 oli kolme. Tämä siis ennen 2009 valmistettua.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... ettiauto_2
Edit:
Siis tarkennetaan, että matkailu/retkeilyauton Transportterista voi tehdä, jos siitä on henkilöautoverot maksettu.
Kävinpä konttorilla kyselemässä. Siis kyllä onnistuu kun rekisteröi auton 2 käyttöautoksi. Auto on pakettiauto jonka mukaan vakuutusmaksut ja max nopeus 100, Penkkejä saa olla 2 +3 mutta pitää maksaa henkilöauton tuontiverot ja henkilöauton diesel käyttövoimavero. Helpoimmalla pääsis kun joku kämmäis rekisteröintikatsastuksessa ja merkkais vahingossa istuimia 2+3. Mitenköhän noidenkin verot on maksettu joita nettiautossakin on ollu myynnissä vai onko peräkylän katsastusasemilla käynyt näippivirhe. Kyllä Suomessa osataan kiusata autoilijaa kaikin tavoin. Tässä maassa on suoranainen rikos omistaa auto.
Mitä kiusaamista tuossa nyt on, konttorilta sait selkeät ohjeet miten toimia. Veronkiertoa ajatellen tietenkin hankalaa, jos se on kiusaamista että ei saa veroja maksamatta tehdä mitä haluaa.
Itsekkin rekisteröin alunperin Saksassa pakuksi rekisteröidyn maasturin henkilöautoksi, niin saa ajaa 120 ja kuskata kahdeksaa.
Itsekkin rekisteröin alunperin Saksassa pakuksi rekisteröidyn maasturin henkilöautoksi, niin saa ajaa 120 ja kuskata kahdeksaa.
Minusta se on kiusaamista kun auto on muualla EU maassa rekisteröitynä pakettiautoksi 5 paikkaisena ja tänne se ei kelpaa. Siihen tulokseen tulin ettei tuollaista kannata uittaa tänne vaan mieluummin tuo multivanin kaikilla herkuilla josta sitten tallin perukoilla putsaa takaosaston, asentaa väliseinän sekä vaneroinnin ja rekisteröi pakuksi.
Milloinkas kaksikäyttöautot tulivat vähennyskelpoisiksi?
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... 2810135%29
Ainakin aiemmin olivat vähennyskelvottomia arvolisäverotuksessa.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... 2810135%29
Ainakin aiemmin olivat vähennyskelvottomia arvolisäverotuksessa.
mla.
Kysymys on rajoitetusta ALV:n vähentämisestä, ei niin, etteikö sitä voisi ollenkaan vähentää!
Alvia voi vähentää normaalisti myös N1 kaksikäyttöauton osalta yrityksen ajoista, mutta kaikkea alv:tä ei voi vähentää, kuten pelkästään yrityskäytössä olevan pakettiautojen kanssa menetellään. Alv:n vähennysten tekeminen edellyttää ajopäiväkirjan pitämistä.
Lakiesityksen ensisijaisena tarkoituksena on estää yrityksiä ostamasta normaaleja henkilöautoja kaksikäyttöautoina. Yritykset käyttäisivät hankintahetkellä täyden verovähennysoikeuden (alv:n osuus) ostohinnasta ja valtiolla jäisi noin 5-10m€:n verotulot saamatta.
Pieni ote verottajan sivulta:
Kaksikäyttöauton hankintaan eikä siihen tai sen käyttöön sisältyvää arvonlisäveroa saa vähentää. Vähennysrajoitus ei kuitenkaan koske kaksikäyttöautoa, joka on hankittu myytäväksi, vuokrattavaksi taikka käytettäväksi ammattimaiseen henkilökuljetukseen tai ajo-opetukseen eikä kaksikäyttöautoa, joka on hankittu yksinomaan vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen.
Kysymys on rajoitetusta ALV:n vähentämisestä, ei niin, etteikö sitä voisi ollenkaan vähentää!
Alvia voi vähentää normaalisti myös N1 kaksikäyttöauton osalta yrityksen ajoista, mutta kaikkea alv:tä ei voi vähentää, kuten pelkästään yrityskäytössä olevan pakettiautojen kanssa menetellään. Alv:n vähennysten tekeminen edellyttää ajopäiväkirjan pitämistä.
Lakiesityksen ensisijaisena tarkoituksena on estää yrityksiä ostamasta normaaleja henkilöautoja kaksikäyttöautoina. Yritykset käyttäisivät hankintahetkellä täyden verovähennysoikeuden (alv:n osuus) ostohinnasta ja valtiolla jäisi noin 5-10m€:n verotulot saamatta.
Pieni ote verottajan sivulta:
Kaksikäyttöauton hankintaan eikä siihen tai sen käyttöön sisältyvää arvonlisäveroa saa vähentää. Vähennysrajoitus ei kuitenkaan koske kaksikäyttöautoa, joka on hankittu myytäväksi, vuokrattavaksi taikka käytettäväksi ammattimaiseen henkilökuljetukseen tai ajo-opetukseen eikä kaksikäyttöautoa, joka on hankittu yksinomaan vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen.
Tuossahan verottajan tekstissä juuri sanotaan, että pitää olla yksinomaan vähennyskelpoisessa käytössä - toisin kuin 'oikea' pakettiauto joka voi olla myös vain osittain.
Tuossa kaksikäyttöauto rinnastetaan henkilöautoon eli vain täysin vähennyskelpoisessa käytössä olevasta saa vähentää ALVit.
Kaksikäyttöauto ei siis tuo tuohon mitään etua verrattuna henkilöautoon - siitä tuossa oli kyse.
Pointti siis oli, ettei kaksoiskäyttöautoa rinnasteta pakettiautoon kuten tuossa virheellisesti annettiin ymmärtää. Se rinnastetaan henkilöautoon arvonlisäverotuksessa.
Tuossa kaksikäyttöauto rinnastetaan henkilöautoon eli vain täysin vähennyskelpoisessa käytössä olevasta saa vähentää ALVit.
Kaksikäyttöauto ei siis tuo tuohon mitään etua verrattuna henkilöautoon - siitä tuossa oli kyse.
Pointti siis oli, ettei kaksoiskäyttöautoa rinnasteta pakettiautoon kuten tuossa virheellisesti annettiin ymmärtää. Se rinnastetaan henkilöautoon arvonlisäverotuksessa.
Tuosta ilman istuimia ajamisesta sen verran että mun vekottimen istuimet on 2+1+2. Kyseessä siis California, eli täyden autoveron matkailuauto. Tuo keskimmäinen ykkönen ei ole kertaakaan ollut kyydissä rekisteröintikatsastuksen jälkeen. Vuosikatsastuksessakin insinööri viimeksi laski penkkejä ja kerroin että se yksi on kotona varastossa. Sanoi vaan että että aijjaa. :)
mla
Kävin verottajan juttusilla tänään ja kahden virkailijan (mies ja nainen) vastaus oli hämmästyttvän yksiselitteinen. "Me emme tiedä, joten sinun kannattaisi kysyä erikseen arvonlisäverotuksen puhelinpalvelusta"
Miesvirkailija, joka oli muutoin ajantasalla autoverotuksen osalta, oli asiassa minun kannallani, eli hänen tulkintansa mukaan:
-autostani on ostettaessa maksettu täysi autovero, mutta
-autoni on heti rekisteröity 1+1 pakettiautoksi ja alusta asti täysin alvilliseen ajoon
-nyt on kyseessä vain paikkamäärän, ei auton alkuperäisen käyttötarkoituksen, eikä omistajan muutos (yritykseni omistaa auton edelleen)
-yrityksen ja yksityisajojen kilometrit on selkeästi eriteltävä toisistaan, kuten tähänkin asti on tehty
-yrityksen ajoista voi edelleenkin tehdä verovähennykset ajopäiväkirjan mukaan
Erona peruspakettiautoon siis;
-vuotuinen käyttövoima ja ajoneuvovero maksetaan henkilöauton mukaan
Erona perushenkilöautoon siis;
-nopeusrajoitus on 100km/h (kuten pakuilla yleensä)
Toinen virkailija (nainen) kuitenkin antoi erikseen sen arvonlisäverotuspalvelun puhelinnumeron, joten varmaan vielä kyselen sieltä.
Kävin verottajan juttusilla tänään ja kahden virkailijan (mies ja nainen) vastaus oli hämmästyttvän yksiselitteinen. "Me emme tiedä, joten sinun kannattaisi kysyä erikseen arvonlisäverotuksen puhelinpalvelusta"
Miesvirkailija, joka oli muutoin ajantasalla autoverotuksen osalta, oli asiassa minun kannallani, eli hänen tulkintansa mukaan:
-autostani on ostettaessa maksettu täysi autovero, mutta
-autoni on heti rekisteröity 1+1 pakettiautoksi ja alusta asti täysin alvilliseen ajoon
-nyt on kyseessä vain paikkamäärän, ei auton alkuperäisen käyttötarkoituksen, eikä omistajan muutos (yritykseni omistaa auton edelleen)
-yrityksen ja yksityisajojen kilometrit on selkeästi eriteltävä toisistaan, kuten tähänkin asti on tehty
-yrityksen ajoista voi edelleenkin tehdä verovähennykset ajopäiväkirjan mukaan
Erona peruspakettiautoon siis;
-vuotuinen käyttövoima ja ajoneuvovero maksetaan henkilöauton mukaan
Erona perushenkilöautoon siis;
-nopeusrajoitus on 100km/h (kuten pakuilla yleensä)
Toinen virkailija (nainen) kuitenkin antoi erikseen sen arvonlisäverotuspalvelun puhelinnumeron, joten varmaan vielä kyselen sieltä.
Tuo on aika vanha tapaus 2004 siitä oli jo paljon juttua.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vero ... ysoikeuden
ja jonkun tilitoimiston selityksiä:
http://www.tiliextra.fi/asiakkaille/pdf ... tonalv.pdf
Lisää löytyy tuosta hakusanoilla 'kaksikäyttöauto arvonlisävero',
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vero ... ysoikeuden
ja jonkun tilitoimiston selityksiä:
http://www.tiliextra.fi/asiakkaille/pdf ... tonalv.pdf
Lisää löytyy tuosta hakusanoilla 'kaksikäyttöauto arvonlisävero',
Kun joku tätä privalla vielä kyseli niin täsmennän tähän lisää.
Jos pakettiautoon lisää paikkoja kuljettajan penkin taakse tulee siitä rekisteröintikatsastuksen jälkeen kaksoiskäyttöauto eli monikäyttöauto ja sitä ei koske tuo sama vähennyskelpoisuus kuten pakettiautoa. Ainoastaan jos käyttö on yksinomaan vähennyskelpoista voidaan ALVit vähentää. Tällöin ei siis saa olla yksityisajoa lainkaan. Jos autossa on yksityisajoa niin se ei ole yksinomaan vähennyskelpoisessa käytössä.
Sama koskee henkilöautoa. Noissa em. tuo mm. selitetään moneen kertaan ja googlella löytää lisää.
Jos pakettiautoon lisää paikkoja kuljettajan penkin taakse tulee siitä rekisteröintikatsastuksen jälkeen kaksoiskäyttöauto eli monikäyttöauto ja sitä ei koske tuo sama vähennyskelpoisuus kuten pakettiautoa. Ainoastaan jos käyttö on yksinomaan vähennyskelpoista voidaan ALVit vähentää. Tällöin ei siis saa olla yksityisajoa lainkaan. Jos autossa on yksityisajoa niin se ei ole yksinomaan vähennyskelpoisessa käytössä.
Sama koskee henkilöautoa. Noissa em. tuo mm. selitetään moneen kertaan ja googlella löytää lisää.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Vanhan nostoa.
Onkohan tämä miten tänä päivänä? Ja voisiko jo noita verosuunnittelun yksityiskohtia
kertoa?
Edit:
No niin. Tilintarkastajan kanta asiaan:
Jos kaksikäyttöautoksi rekisteröity=rinnastetaan henkilöautoksi ja arvonlisveroa ei voi vähentää.
Jos taas auto rekisteröidään pakettiautoksi niin yksityiskäytön
osuus pitää huomioida arvnlisäverotuksessa ja yksityiskäytön osuus pitää hyvitää
yhtiölle.
Eli case closed. Tilitin 25/75% suhteessa hilloa yhtiölle takaisin.
mla: Olit oikeassa!
Juttelin auto- ja arvonlisäveroon erikoistuneen virkailijan kanssa ja sain kullan arvoisia neuvoja. Pistän sulle lähipäivinä privaa aiheesta. OK?
Onkohan tämä miten tänä päivänä? Ja voisiko jo noita verosuunnittelun yksityiskohtia
kertoa?
Edit:
No niin. Tilintarkastajan kanta asiaan:
Jos kaksikäyttöautoksi rekisteröity=rinnastetaan henkilöautoksi ja arvonlisveroa ei voi vähentää.
Jos taas auto rekisteröidään pakettiautoksi niin yksityiskäytön
osuus pitää huomioida arvnlisäverotuksessa ja yksityiskäytön osuus pitää hyvitää
yhtiölle.
Eli case closed. Tilitin 25/75% suhteessa hilloa yhtiölle takaisin.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa