Vinkkejä autotallin sähköistykseen?
Valvoja: ffp jäsenet
Vinkkejä autotallin sähköistykseen?
Olisi rakenteilla yhden auton lämmin talli öljymontulla, toinen puoli tallista on autokatosta. Olisin mielelläni kuullut käytännön kokemuksia ja vinkkejä, mitä tommoseen kohteeseen kannattaa ottaa huomioon.
- pistorasioiiden korkeus varmaankin 900-1100mm lattiasta?
- kattoon tietenkin rasia nosto-ovea varten
- katoksen puolelle varmaan pari pistorasiaa auton lämmitystä ja esim. imuria varten
- entä öljymontun valaistus ja rasiat?
Kiitokset etukäteen :)
- pistorasioiiden korkeus varmaankin 900-1100mm lattiasta?
- kattoon tietenkin rasia nosto-ovea varten
- katoksen puolelle varmaan pari pistorasiaa auton lämmitystä ja esim. imuria varten
- entä öljymontun valaistus ja rasiat?
Kiitokset etukäteen :)
Voimavirtarasioita riittävästi ja tavallisia 2-vaiheisia rasioita vielä enemmän.
Kattoonkin voi pari rasiaa laittaa, helpottaa jonkun koneen kanssa työskentelyä kun johto tulee ylhäältä eikä seinästä.
Valoja reilusti ettei tarvii heti hakea mitään lisävalaistusta pikku remontin takia.
Siinäpä kai ne tärkeimmät mitä mieleen tulee.
Kattoonkin voi pari rasiaa laittaa, helpottaa jonkun koneen kanssa työskentelyä kun johto tulee ylhäältä eikä seinästä.
Valoja reilusti ettei tarvii heti hakea mitään lisävalaistusta pikku remontin takia.
Siinäpä kai ne tärkeimmät mitä mieleen tulee.
tilaat sinne vaan sähköalan ammattilainen
Yhdyn kyllä tähän täysin. Ihmiset eivät aina tunnu tajuavan, että jokaisen halpahalli marketin rasian sinne ruuvaa sähkäri mielellään, mutta näin se ei ole. Kotelointiluokka pitää olla oikea ettei se isäntä tunge sinne sormiaan ja sitten pitäisi vielä asentaa "paskoja" (omistajan mielestä) vikavirtasuojia jotka tippuu koko ajan alas, kun on omia roikkavirityksiä perässä (toki laitteissa on vuotovirtoja myös)
Joitakin "varauksia" kannattaa asennuttaa samalla esim. kompura,nosturi,kierovesipumppu (lattialämmitys)yms.
Vikavirtasuoja ehdottomasti.
Itselle tuli 14 kpl 220V rasioita ja 3kpl 330V rasioita 25 neliön talliin ja silti ne on aina väärässä paikassa olevinaan.
Laitoin myös syötön talliin kahdella eri kaapelilla siten että valaistukselle on eri piuhat/pääsulakkeet kuin pistorasioille.
Miksi kahdella syötöllä? Vikuri on kyllä ollut pakollinen jo jonkin aikaan aina 32A lähtöihin asti. Eli 1-vaihe pistorasia (16A/230V) ja 3-vaihe (16A//380V) ?
Sitten, jos haluaa nuukailla ja seurata sähkönkulutusta voi laittaa syötön väliin kWh-mittarin?
Edelleen painottaisin, että otat jonkun hyvän sähkärin (luvat omaavan) ja ihan suunnittelet sen kanssa sähköt sinne ja toki voit luonnostella jo itsekkin mitä haluat ja minne.
Only4Pro: Kai skandialta tulee sitten kaikki tuotteet ostettua :)
Ja aloittajalle vinnkejä:
Mahdollisimman paljon valoa (esim 2x58 valaisimia kattoon ja seinille, myös IP65na että voi tarvittaessa pestä auton huoletta myrkyillä jos talli sen muuten antaa periksi. )
loisteputkiinkin kannattaa kysyä valkoisempaa värisävyä niin on mukavampi tehä hommia (esim 840 tai jopa 865)
Paljon pistorasioita joka paikkaan niinkuin porukka jo mainitsikin.
(eikä mitään marketti kamaa)
Kaikki vikavirran taakse.
Ja aloittajalle vinnkejä:
Mahdollisimman paljon valoa (esim 2x58 valaisimia kattoon ja seinille, myös IP65na että voi tarvittaessa pestä auton huoletta myrkyillä jos talli sen muuten antaa periksi. )
loisteputkiinkin kannattaa kysyä valkoisempaa värisävyä niin on mukavampi tehä hommia (esim 840 tai jopa 865)
Paljon pistorasioita joka paikkaan niinkuin porukka jo mainitsikin.
(eikä mitään marketti kamaa)
Kaikki vikavirran taakse.
Osa työpöydän pistorasioista kytkimen taa. Saa tallista poistuessaan helposti virrat pois tietyiltä laitteilta ja takas tullessaan päälle. Ainakin itseäni vähän epäilyttää jättää useita pölyisiä sähkötyökaluja virtoihin, kun poistuu tallista. Pistokkeiden jatkuva nykiminen on todella ikävää. Myös kompressori kytkimen taa.
Unohdin kirjoittaa tuon syyn kahteen kaapeliin.
A Saa näppärästi katkaistua virran kaikista pistorasioista (hitsikone,kompura ym. kun poistuu tallista)
B Oikosulun tullessa jää valaistus toimimaan. (sulaketaulu ei ole tallissa)
Olis tuohon muitakin vaihtoehtoja ollu mutta tuo nyt kävi mun tapauksessa helpoiten.
A Saa näppärästi katkaistua virran kaikista pistorasioista (hitsikone,kompura ym. kun poistuu tallista)
B Oikosulun tullessa jää valaistus toimimaan. (sulaketaulu ei ole tallissa)
Olis tuohon muitakin vaihtoehtoja ollu mutta tuo nyt kävi mun tapauksessa helpoiten.
Tässähän tuli jo koko joukko aivan helvatin hyviä käytännön elämää ja ropaamista helpottavia ideoita, isot kiitokset niistä.
Ja tosiaan, luvat omaava sähkäri mulla on, joka talonkin sähköt suunnitteli ja veti. Ajattelin vaan kysellä jo etukäteen näitä juttuja, jotka tulee yleensä mieleen vasta siinä vaiheessa kun pyörii pimeässä tallissa ympyrää töpseli kourassa. Luotan sähkärini ammattitaitoon täysin, mutta ehkä kyseessä ei ole kaikkein innovatiivisin tapaus.
Enkä kyllä itse pidä vikavirtasuojia mitenkään paskoina keksintöinä, päinvastoin, talossa niitä on ainakin viisi kappaletta. Kiitos kuitenkin näkemyksestä.
Kannattaisko öljymonttuun laittaa lämpöpatteri?
Ja tosiaan, luvat omaava sähkäri mulla on, joka talonkin sähköt suunnitteli ja veti. Ajattelin vaan kysellä jo etukäteen näitä juttuja, jotka tulee yleensä mieleen vasta siinä vaiheessa kun pyörii pimeässä tallissa ympyrää töpseli kourassa. Luotan sähkärini ammattitaitoon täysin, mutta ehkä kyseessä ei ole kaikkein innovatiivisin tapaus.
Enkä kyllä itse pidä vikavirtasuojia mitenkään paskoina keksintöinä, päinvastoin, talossa niitä on ainakin viisi kappaletta. Kiitos kuitenkin näkemyksestä.
Kannattaisko öljymonttuun laittaa lämpöpatteri?
Tuleeko autonlämmitystarvetta tallin sisällä tai ulkopuolella? Mietin vaan jos kaikki pistorasiat pimentää niin kellokytkimet toimii vähän heikosti.
Ne työstöpistorasiat kytkimen taakse mutta muut jatkuvana.
Pitääkö saada talosta virtoja tiettyihin rasioihin päälle ja pois?
Toisaalta saahan tuon nykyään toteutettua aika näppärästi GSM pistoriasialla mutta ei sekään auta jos on virrat pois oletusarvona.
Kompura johonkin eri kopperoon ettei tarvi korvan vieressä kuunnella sitä.
Täältä ääni niille jatkojohtoautomaattikeloille. Ei oo pistorasiasijoittelu niin vaativa urakka.
Ja mieti tuota monttua vielä. Ei se nosturi paljoa maksa ja varmaan 10 kertaa miellyttävämpi käyttää ja ylläpitää. Semmonen rengasliikenosturi mikä jää akselien väliin minkä yli ajetaan ja helmojen alle asetetaan ne kumitiilet. Sen kun upottaa sen 7senttiä lattiaan niin ei paljon arkea haittaa. Toisaalta onhan siellä montussa kiva säilyttää vaikka vanhoja akkuja :)
Ne työstöpistorasiat kytkimen taakse mutta muut jatkuvana.
Pitääkö saada talosta virtoja tiettyihin rasioihin päälle ja pois?
Toisaalta saahan tuon nykyään toteutettua aika näppärästi GSM pistoriasialla mutta ei sekään auta jos on virrat pois oletusarvona.
Kompura johonkin eri kopperoon ettei tarvi korvan vieressä kuunnella sitä.
Täältä ääni niille jatkojohtoautomaattikeloille. Ei oo pistorasiasijoittelu niin vaativa urakka.
Ja mieti tuota monttua vielä. Ei se nosturi paljoa maksa ja varmaan 10 kertaa miellyttävämpi käyttää ja ylläpitää. Semmonen rengasliikenosturi mikä jää akselien väliin minkä yli ajetaan ja helmojen alle asetetaan ne kumitiilet. Sen kun upottaa sen 7senttiä lattiaan niin ei paljon arkea haittaa. Toisaalta onhan siellä montussa kiva säilyttää vaikka vanhoja akkuja :)
Mulla piti monttuun laittaa öljyn/hiekan erotuskaivo takaiskuventtiilillä sekä koneellinen ilmanpoisto. Muuten ei ois saanu rakennuskuviin... Monttu on senverran iso et siellä on hieman varastointitilaa sekä paikka kompuralle omalla sulakkeella. Vedenerottimet on tallin puolella. Montussa valot sekä yksi rasiapaikka samassa ryhmässä. (Eipähän jää se roikkalamppu palamaan sinne monttuun kun lopettaa hommat...)
Tallissa läpikulku joten perusvalot saa kummaltakin ovelta päälle. (valot sijoitettu etu- ja takaosaan tallia) Yksi kytkin sitten lisävaloille (loisteputket siis...) jotka on sijoitettu pystyyn nurkkiin sekä katonrajaan sivuille. Sulaketaulu on tallin puolella ja kaikilla voimavirroilla omat nallit, valovirrat kahdessa ryhmässä ja valot sekä ilmanvaihto omassa...
Tallissa läpikulku joten perusvalot saa kummaltakin ovelta päälle. (valot sijoitettu etu- ja takaosaan tallia) Yksi kytkin sitten lisävaloille (loisteputket siis...) jotka on sijoitettu pystyyn nurkkiin sekä katonrajaan sivuille. Sulaketaulu on tallin puolella ja kaikilla voimavirroilla omat nallit, valovirrat kahdessa ryhmässä ja valot sekä ilmanvaihto omassa...
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa