Käytettyjen vanteiden suoruuden tarkistaminen
Valvoja: ffp jäsenet
Käytettyjen vanteiden suoruuden tarkistaminen
Olis tarkoitus kesäksi hommata vanteet ja käytettynä etsiskelemällä saisi varmaan halvimmalla. Miten tälläiset käytetyt pystyis kaupantekohetkellä tarkistamaan, että ne olisi suorat? Onko foorumilaisilla jotain kotikonsteja tähän? Entä jos vie rengasfirmaan niin ne varmaan pystyy nopeasti kertoa onko vanne pyöreä ja suora? Vaikuttaako renkaan paikallaolo heikentävästi vanteen mahdollisen kierouden/soikeuden huomaamiseen?
Viimeksi muokannut OQO, 17.1.2012 9:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ehkä se helpoin tapa selvittää on, että paljonko on painoja vanteessa.
Sitä en tiiä mikä on iso ja mikä pieni määrä. Sen voi muut ehkä kertoa.
Toki joskus renkaan pyöräytys eri kohtaan vanteessa minimoi heittoa rengaskoneessa,
joten painojen määrä ei sano onko vanne kiero.
Halpa kumeilla saattaa olla tuo tapa mahdollista. Harvemmin laatu renkaissa.
Rengaskoneessa voi katella vanteen heittoa silmällä että vipottaako.
Sitä en tiiä mikä on iso ja mikä pieni määrä. Sen voi muut ehkä kertoa.
Toki joskus renkaan pyöräytys eri kohtaan vanteessa minimoi heittoa rengaskoneessa,
joten painojen määrä ei sano onko vanne kiero.
Halpa kumeilla saattaa olla tuo tapa mahdollista. Harvemmin laatu renkaissa.
Rengaskoneessa voi katella vanteen heittoa silmällä että vipottaako.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niin..
Eipä se "jumalaton" limppu painojakaan kerro että onko se vanne suora. Riippunee tietenkin vanteesta.. mutta nämä tarvikevalssit yms ihan normaalistikin vie keskimäärin sen 150g/vanne helpostikin kun siihen vielä ympätään sopivaan kohtaan päälle kietastu soikeeksi ajettu 30€ kiina-kumi...Hyvässä kunnossa oleva OEM-vanne saattaa mennä jopa oikealla kumilla ilman painojakin. Itselläkin taitaa OEMi pelleillä olla nyt max. 50g puntteja koko sarjassa. Kumeina Hakka R, ja kun asentaessa aikaa oli niin hain vielä nahkoja vanteella pyörittelemällä punttien tarpeen mahd pieneksi.
Pitäisin itse karkeana max-arviona aluvalsseissa sellaista 80g per vanteen laita. Tietenkinhän _yleensä_ sisäreuna vie enemmän painoja kuin ulkoreuna ja tarvikevanne enemmän kuin OEM-vanne, joten kannattaa sekin silmällä pitää vannetta tutkiessa. Myöskin painojen määrää kannattaa verrata sarjan muiden yksilöiden kanssa. Jos kaikissa on se puoli kiloa, niin ei ne välttämättä kaikki kieroja ole.. Jostain syystä olen laittanut merkille että tuolta idästä tulee aivan paskoja-OEM vanteitakin.
Vanteen suoruuden kauppatilanteessa voi minun mielestäni punttien määrän lisäksi ainoastaan päätellä siitä että onko se silmämääräisesti pyöreä ja virheetön. Pitäähän sitä silmää vähän olla geometrialle tietenkin että sen hoksaa... Kaikilla sitä silmää ei ole, mikä on ikävä fakta.
Vanne voi myös olla liipattu sivuluisussa kanttariin, jolloin voi esim. viisipuolainen vanne antaa periksi puolista taipumalla. Välttämättä ei siis lipassa jälkiä ole, jos vanteella on ollut muuta kuin se matalin nahka överivenyllä.
Nykyään liimapainot ovat sinkkiä (Zn), ja fyysiseltä kooltaan lähes tuplasti isompia kuin vanhanliiton samanpainoiset lyijypuntit. Itsellä taitaa olla vielä "esteettisistä" syistä lyijypunteilla painotettu.
Eipä se "jumalaton" limppu painojakaan kerro että onko se vanne suora. Riippunee tietenkin vanteesta.. mutta nämä tarvikevalssit yms ihan normaalistikin vie keskimäärin sen 150g/vanne helpostikin kun siihen vielä ympätään sopivaan kohtaan päälle kietastu soikeeksi ajettu 30€ kiina-kumi...Hyvässä kunnossa oleva OEM-vanne saattaa mennä jopa oikealla kumilla ilman painojakin. Itselläkin taitaa OEMi pelleillä olla nyt max. 50g puntteja koko sarjassa. Kumeina Hakka R, ja kun asentaessa aikaa oli niin hain vielä nahkoja vanteella pyörittelemällä punttien tarpeen mahd pieneksi.
Pitäisin itse karkeana max-arviona aluvalsseissa sellaista 80g per vanteen laita. Tietenkinhän _yleensä_ sisäreuna vie enemmän painoja kuin ulkoreuna ja tarvikevanne enemmän kuin OEM-vanne, joten kannattaa sekin silmällä pitää vannetta tutkiessa. Myöskin painojen määrää kannattaa verrata sarjan muiden yksilöiden kanssa. Jos kaikissa on se puoli kiloa, niin ei ne välttämättä kaikki kieroja ole.. Jostain syystä olen laittanut merkille että tuolta idästä tulee aivan paskoja-OEM vanteitakin.
Vanteen suoruuden kauppatilanteessa voi minun mielestäni punttien määrän lisäksi ainoastaan päätellä siitä että onko se silmämääräisesti pyöreä ja virheetön. Pitäähän sitä silmää vähän olla geometrialle tietenkin että sen hoksaa... Kaikilla sitä silmää ei ole, mikä on ikävä fakta.
H. Jormalainen kirjoitti:Onko kieroissa vanteissa aina osumajälki vai saako ne pilalle hellävaraisemminkin?
Uusien liimapainojen määrä voi pelästyttää kun eikö ne ole jotain kevyempää materiaalia nykyään?
Vanne voi myös olla liipattu sivuluisussa kanttariin, jolloin voi esim. viisipuolainen vanne antaa periksi puolista taipumalla. Välttämättä ei siis lipassa jälkiä ole, jos vanteella on ollut muuta kuin se matalin nahka överivenyllä.
Nykyään liimapainot ovat sinkkiä (Zn), ja fyysiseltä kooltaan lähes tuplasti isompia kuin vanhanliiton samanpainoiset lyijypuntit. Itsellä taitaa olla vielä "esteettisistä" syistä lyijypunteilla painotettu.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 25.2.2011 2:48
Ja ei se painojen määrä välttämättä mitään sano, olen töissä nähnyt kun ihmiset itse haluavat painottaa vanteensa lopputuloksena on välillä paketillinen liima painoja yhteen sarjaan kun painot lätkitään vähän sinne päin. Itselläni on yhdet neljä puolaiset OEM vanteet jotka näyttävät suorilta ja ei vippaa mihinkään mutta painoja menee 120grammaa vannetta kohden ja tosiaan tarvike vainteissa voi olla ilman rengastakin jo hirveät heitot uutena.
Omassa perheautossa (530d+225/45-17)vipattaa, ei meinannu navi pysyä kojetaulussa kiinni.
Tasapainoituskoneessa huomattiin, että sisäreunasta kieroja vanteita löytyi 2 kpl . Samalta puolelta-> varmaankin ajettu montun yli. Kannattaa olla tarkkana, ei ne painot aina kerro mitään.
eli, koeajolla testaten että väpättääkö. tai rengasliikkeen kautta.
Tasapainoituskoneessa huomattiin, että sisäreunasta kieroja vanteita löytyi 2 kpl . Samalta puolelta-> varmaankin ajettu montun yli. Kannattaa olla tarkkana, ei ne painot aina kerro mitään.
eli, koeajolla testaten että väpättääkö. tai rengasliikkeen kautta.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 25.2.2011 2:48
Ihan OK periaate, mutta käytännössä lähes mahdoton. Saisit sitten pyöritellä tuntitolkulla jokaista rengasliikkeen halpis vannesarjaa jolle väännät ne kiina kumit. Käytännössä tuo ei kannata kuin sellaiselle "merkki"-vanteelle, joka on silmämääräisesti tarkistettu täysin suoraksi(olettaen siis että taas on silmää näille asioille), ja jolle asennetaan merkki-rengas katalogin loppupäästä. Toisaalta ne eivät sitä jankkaamista edes tarvitse. :)
Bridgestonet menee poikkeuksitta suht pienillä painoilla silmämääräisesti suoralla vanteella. Continental sekä Michelin vaihtelevalla laadulla, ja Nokin rattaat tarvitsee sitten tasaisesti karvanverran suurempia painoja. Halpamerkit sitten enempi tai vähempi erittäin laajallakin kirjolla. Perustan tämän omiin kokemuksiin rengas-alalta, joten voi jakaa muiden asentajien mielipiteitä.
Bridgestonet menee poikkeuksitta suht pienillä painoilla silmämääräisesti suoralla vanteella. Continental sekä Michelin vaihtelevalla laadulla, ja Nokin rattaat tarvitsee sitten tasaisesti karvanverran suurempia painoja. Halpamerkit sitten enempi tai vähempi erittäin laajallakin kirjolla. Perustan tämän omiin kokemuksiin rengas-alalta, joten voi jakaa muiden asentajien mielipiteitä.
Hirveä vaikutus on myös sillä että mihin autoon ne vanteet tulee. Joskus on tullut taottua lekalla kieroja aluvanteita suoraksi. Kun panee ne esim Passattiin alle, ei mitään ongelmaa, jos taas laittaa Foorttiin tai Ooppeliin niin aina väpättää. Ei sitä suoruutta kyllä pysty muuten huomaamaan kuin tasapainokoneessa tai sorvissa. Ellei tietty oo niin kiero että näkee jo silmällä.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
no nyt :) Mut niinko sanottu aiemmin, et sellasen kuvan tosta sai, että samat vanteet on ollu joka autossa. Ja sit tälle yhdelle pässille; jos sun seatissas on ne ooppelin vanteet niin sit sul on alla väärän jakoset. Niinkuin sanoit, että kannattaa miettiä ennenkuin viisastelee :D
Kliketi...
Tuo Paanu:n väite on tullut todistettua Volvo vs. toinen ruotsalainen auto ja lopulta jopa samat renkaat löysi paikkansa tähän jälkimmäiseen, kun ei pysynyt Volvolla ajaessa hampaat suussa.
ps. Molemmissa kulkuneuvoissa oli sama 10 x 335 pulttijako...
Rupesipa tuntua ihan NPS foorumilta tämän viestiketjun lukeminen.. Ei oo sielä juuri aihetta mistä joku sankari ei sais kaameeta tinkaamista aikaseksi, kun pitää oikeen tahallaan tajuta väärin vaikka pointti oiski luettavissa maalaisjärjellä viesteistä. Itelle nämä foorumit on ainaki informaation lähde, eikä mikään kanava päänaukomiselle, niin kivempi ois pysyä asiassa.
Ja ite aiheeseen, itellä ei ainakaan juuri hetkauta paljoko niihin vanteisiin pitää sitä painoa survoa, kunhan ei vaan väpätä ajossa. Tai no tarkennetaan vielä että jossain rajoissa tietysti tuo, ettei nyt vanteen toiselle laidalle jotain 15 kilon murikkaa.
Silmällä tosiaan erottaa pahimmat kieroumat, jos sellasta on. Paras varmuus rengaskoneella, tai sitten heittää autoon paikalleen ja tunkin varassa pyörittelee ympäri. Tai kaverin tyylillä: vanne autoon paikalleen ja videokuvaa siitä pyörittäessä ostajalle todisteeksi :D
Ja ite aiheeseen, itellä ei ainakaan juuri hetkauta paljoko niihin vanteisiin pitää sitä painoa survoa, kunhan ei vaan väpätä ajossa. Tai no tarkennetaan vielä että jossain rajoissa tietysti tuo, ettei nyt vanteen toiselle laidalle jotain 15 kilon murikkaa.
Silmällä tosiaan erottaa pahimmat kieroumat, jos sellasta on. Paras varmuus rengaskoneella, tai sitten heittää autoon paikalleen ja tunkin varassa pyörittelee ympäri. Tai kaverin tyylillä: vanne autoon paikalleen ja videokuvaa siitä pyörittäessä ostajalle todisteeksi :D
ei se todellakaan kerro painomäärältä että onko vanne kiero. oon nähny oikeastikki kieroja vanteita mitkä on menny järjellisillä painoilla ja suoria OEM-vanteita merkkirenkailla mitkä sitten on halunukki painoa kiitettäviä lukemia. joo joskus on vanteen ja kumin painavimmat kohdat samassa kohtaa ja tällöin painoa menee. kun taas pyöräytetään niin voi olla aika lähellä nollaa.
ja miks edes pitäis olla edes nollapainotuksilla? moottoripyörän renkaissa tämä on ymmärrettävää mutta jos rengas pyörii tasaisesti eikä pompota niin ei nuo 60g per puoli mitään haittaa.
ja noita nollapainotuksia ei nyt ihan joka päivä tule. sillointällöin kylläkin.
ja vastaus kysymykseen. tasapainotuskoneessa huomaa pienekki heitot ja silmällä reilummat painaumat. jotain 2mm heittoja ei kannata edes noteerata
ja miks edes pitäis olla edes nollapainotuksilla? moottoripyörän renkaissa tämä on ymmärrettävää mutta jos rengas pyörii tasaisesti eikä pompota niin ei nuo 60g per puoli mitään haittaa.
ja noita nollapainotuksia ei nyt ihan joka päivä tule. sillointällöin kylläkin.
ja vastaus kysymykseen. tasapainotuskoneessa huomaa pienekki heitot ja silmällä reilummat painaumat. jotain 2mm heittoja ei kannata edes noteerata
-
- -
- Viestit: 256
- Liittynyt: 23.7.2003 8:14
Missä kohdin oon jotain missannu? Kertokaas nyt sit se ooppelin malli missä on 5x112 jako
Jossain tuossa Paanun ensimmäisen viestin ja tämän sun viestin välissä. Nimittäin kerroppa missä on väitetty, että Opelissa olisi 5x112 jako?
Ja sit tälle yhdelle pässille; jos sun seatissas on ne ooppelin vanteet niin sit sul on alla väärän jakoset. Niinkuin sanoit, että kannattaa miettiä ennenkuin viisastelee :D
No niin todellakin kannattaisi, Seatissa ja Opelissa on molemmissa käytetty 4x100 jakoa.
Joka tapauksessa tosta sun postauksestas saa sen kuvan, että olet tumpannut samat vanteet kolmeen erimerkkiseen autoon.
Missäänhän tuossa viestissä ei sanota, että samat vanteet olisi tumpattu kaikkiin kolmeen autoon. Tosin mikäli lukutaito riittää jotakuinkin Aku Ankan ja Tex Willerin lukemiseen ja niiden tekstien viestin sisäistämiseen ja sen lisäksi viestin haluaa väkipakolla niin ymmärtää, niin varmasti siitä senkin käsityksen voi tietysti saada.
Muistakaa siis hyvät ihmiset, että keskuudessamme on eri tasoisia lukijoita, joten pyrkikää muotoilemaan viestinne niin, että kenellekään ei synny mielipahaa, ahdistusta, agressioita ja vitutusta.
Ja vähän sitten itse aihettakin.
Kerran olen renkaita vaihdattaessa nähnyt itsekin sen, että kumia piti pyöräyttää vanteella, jotta suostui tasapainottumaan säädyllisillä painoilla. Kumin merkkiä en muista, mutta ihan mitkään halppikset ne ei ollut. Joku akselilta Bridgestone/Good Year/Michelin. (Oliskohan olleet Good Yearit) Vanteet oli muistaakseni jotkut halppisalut, joille kuitenkin kaikki muut renkaat on asettuneet ihan hyvin ja suoratkin pitäisi olla.
Viimeksi muokannut Eemeli, 15.1.2012 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja sit tälle yhdelle pässille; jos sun seatissas on ne ooppelin vanteet niin sit sul on alla väärän jakoset. Niinkuin sanoit, että kannattaa miettiä ennenkuin viisastelee :D
:D:D:D Toivottavasti menet sivistämään itseäsi ennenkuin kirjoittelet lisää täällä. Mikäli et tiedä että miljoonissa Opeleissa on ollut 4x100 jako, niin ei parane edes lukea autofoorumeita. Jatka harjoituksia muutama vuosi vielä GTI-lehden kanssa, ja palaa sitten asiaan ;)
jospa vielä kerran. MikaJ: kirjoitit itse ensin 5-pulttisesta, joten ihan turhaan käännät enään puheitasi nelipulttiseen. Eemeli; oikein jo odotin sinun vitun älykästä kommenttia. Sulla on vaan se paha kun et tunnu tietävän kuka olen oikeasti. Useat kerrat on oltu henk.kohtaisesti tekemisissä keskenään. Jätetään kertomatta milloin ja missä asiassa. Tää on paljon parempi näin :D
Väännetään kerta vielä, sinä sanoit että Opelissa on 5x110 jako. Pilkunnussinta on taitolaji.
Mutta toivottavasti kaikki on nyt siitä samaa mieltä, että eri autojen pyöräntuenta aihettaa sen että joissain autoissa renkaat täristää paljon herkemmin. Mitä heiveröisempi tuenta, sitä helpommin luonnollisesti ne lähtee tärisemään. VAG-leiristä ennen -94 tehty Polo on etupäältään esimerkki heiveröisimmästä esimerkistä, mikä lähtee värisemään jos kärpänen on paskantanut vanteen ulkoreunaan. Toista ääripäätä edustaa uudet monitukivarsituennat mitä monista paremmista malleista löytyy.
Mutta toivottavasti kaikki on nyt siitä samaa mieltä, että eri autojen pyöräntuenta aihettaa sen että joissain autoissa renkaat täristää paljon herkemmin. Mitä heiveröisempi tuenta, sitä helpommin luonnollisesti ne lähtee tärisemään. VAG-leiristä ennen -94 tehty Polo on etupäältään esimerkki heiveröisimmästä esimerkistä, mikä lähtee värisemään jos kärpänen on paskantanut vanteen ulkoreunaan. Toista ääripäätä edustaa uudet monitukivarsituennat mitä monista paremmista malleista löytyy.
-
- -
- Viestit: 256
- Liittynyt: 23.7.2003 8:14
jarskii- http://wheels.customfastcars.com/find-y ... ttern.html <- tuolta ainakin myös niitä 4x100 foorteja löytyy.
edit: Lisätään tänne, ettei jatketa OT:tä suotta. Tiedossa oli, että tuossa listassa on jenkkivoorteja. Pointtina kuitenkin se, että kaikilta kolmelta mainitulta merkilta löytyy yhteinen pulttijako.
edit: Lisätään tänne, ettei jatketa OT:tä suotta. Tiedossa oli, että tuossa listassa on jenkkivoorteja. Pointtina kuitenkin se, että kaikilta kolmelta mainitulta merkilta löytyy yhteinen pulttijako.
Viimeksi muokannut V Marjamäki, 16.1.2012 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tärinään voi olla monia syitä joilla ei ole mitään tekemistä vanteiden kierouden kanssa. Vanteen suoruuden voi todellakin tarkistaa kotikonstein vaikka juuri auton omalla navalla pyörittäen. Pääsääntöisesti vanne kieroutuu ns. takapulelta johtuen ohuemmasta materiaalista. Tärkeää tässäkin on että vanne keskittyy navalle oikea-oppisesti.
Tarkista PULTIT ja SOVITTEET!
Painojen määrä ei kerro vanteen kunnosta muuten kuin sen, ettei siitä puutu isoja paloja ;) Suuren painomäärän (60g.) voi aiheuttaa edellä mainittujen lisäksi myös puntin paikka vanteella, Eli mitä kauimmas navalta puntit asentaa niin tarvittava painomäärä pienenee (peltivanne hyvä! huulivanne huono!) Huulivanteille suosittelisin keskipainotusta. Varmimmin saat suorat vanteet kun tarkastutat ne ammattiliikkeessä. Ei ole merkitystä onko kumit päällä.
Tarkista PULTIT ja SOVITTEET!
Painojen määrä ei kerro vanteen kunnosta muuten kuin sen, ettei siitä puutu isoja paloja ;) Suuren painomäärän (60g.) voi aiheuttaa edellä mainittujen lisäksi myös puntin paikka vanteella, Eli mitä kauimmas navalta puntit asentaa niin tarvittava painomäärä pienenee (peltivanne hyvä! huulivanne huono!) Huulivanteille suosittelisin keskipainotusta. Varmimmin saat suorat vanteet kun tarkastutat ne ammattiliikkeessä. Ei ole merkitystä onko kumit päällä.
Meinasin jo laittaa lukkoon, mutta jatketaan nyt kumminkin AIHEESTA, kun itseäkin alkoi tämä kiinnostaa.
Eli tuli tuossa setti vanteita ostettua ja paljastui kumeja päällelaitettaessa että parissa oli pystyheittoa, ei tosin täristä ajossa onneksi.
Niin noita ei vissiin muutakun rengaskoneessa pysty toteamaan?
Eli tuli tuossa setti vanteita ostettua ja paljastui kumeja päällelaitettaessa että parissa oli pystyheittoa, ei tosin täristä ajossa onneksi.
Niin noita ei vissiin muutakun rengaskoneessa pysty toteamaan?
Niin noita ei vissiin muutakun rengaskoneessa pysty toteamaan?
Kyllä se tasapainotuskone on armottomin kieron vanteen kauppiaan vihollinen..
Aika pieni säteittäisheitto näkyy jo silmälläkin kun vanne pyörii siinä koneessa.
On tallissa vieläkin rs4 replicat joissa yhdessä on sisäreunassa 1cm syvä painauma 10 cm matkalla ja sen erottaa jo paljaalla silmällä. A4 Audissa ei tuntunut mitään tärinää alle 100 km/h, mut motarilla meinasi nousta laukalle.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa