6kw Kiukaan asennus, probleema?
Valvoja: ffp jäsenet
6kw Kiukaan asennus, probleema?
Kertokaas sähköalan asiantuntijat:
Ostin harvian 6kw kiukaan. Itse en ole sähköjä sille vetämässä, mutta panin merkille kun johdon ja rasian hain, että seinästä tulee vaan 2kpl mustia, 1 sininen ja 1 ruskea johto. Kaapelissa taas on vielä lisäksi maadoitusjohto. Talo on rakennettu -77, mutta saunaa on edellinen asukas rempannut 2002, jolloin laitettu harvian 6kw hetivalmis, jonka otin pois ja myin etiäpäin. Mutta siis tuo maadoitus ihmetyttää, kuinka johdotus vedetään kun seinästä tulee 4 ja piuhassa on 5.? Että onko tää joku rakentaja ranen tekemä ratkaisu?
http://imageshack.us/photo/my-images/440/img0043wl.jpg/
Ostin harvian 6kw kiukaan. Itse en ole sähköjä sille vetämässä, mutta panin merkille kun johdon ja rasian hain, että seinästä tulee vaan 2kpl mustia, 1 sininen ja 1 ruskea johto. Kaapelissa taas on vielä lisäksi maadoitusjohto. Talo on rakennettu -77, mutta saunaa on edellinen asukas rempannut 2002, jolloin laitettu harvian 6kw hetivalmis, jonka otin pois ja myin etiäpäin. Mutta siis tuo maadoitus ihmetyttää, kuinka johdotus vedetään kun seinästä tulee 4 ja piuhassa on 5.? Että onko tää joku rakentaja ranen tekemä ratkaisu?
http://imageshack.us/photo/my-images/440/img0043wl.jpg/
Meillä juu tuo opettaja kertoi sähkiksellä esimerkin, jossa juurikin joku "säätäjä" oli maadoittanut nollaan, pistokkeessa.... Noo, kaikkihan meni hienosti siihen asti kun tuli pistokkeen irroituksen aika ja takaisin laitettaessahan se tietenkin meni väärin päin. Vaiheet suoraan runkoon ja henki pois asunnon omistajalta.
Juu, kannattaa ehdottomasti selvittää, miten nuo kytkennät menee.
Juu, kannattaa ehdottomasti selvittää, miten nuo kytkennät menee.
Tuossa piuhassa jotka sulla tulee tuohon rasiaan kun puhutaan voimavirta asennuksesta eli 400V ruskea ja mustat ovat jännitteellisiä johtimia (L1, L2, L3, sininen on nolla (N). Ihmettelen itsekkin että miten helvetissä tuossa ei ole suojamaata eli juurikin keltavihreää johdinta kun kyse on märkätilasta ja eritoten märkätilassa suojamaadoitus on todella tärkeä. Nyt laitat paukun päälle tuohon piuhaan, sitten mittaat vaikka jännitteenkoettimella että mihin johtoihin todellakin jännite tulee, oletettavasti kahteen mustaan ja tuohon ruskeaan. Mikäli näin on kytket ne kiukaan L1 L2 L3 liitäntöihin ja sitten suo sininen N liitäntään. Suojamaa jota ei ole voidaan jättää kytkemättä... Löylyt pitäs jo saada tällä.
Nykyään taitaa jo vikavirtasuojakytkimet löytyä kylppäreitten pistorasioista...
Ja EN muuten sitte ole sähköasentaja.
Nykyään taitaa jo vikavirtasuojakytkimet löytyä kylppäreitten pistorasioista...
Ja EN muuten sitte ole sähköasentaja.
Ja itse asiassa uusissa asennuksissa kaikista pistorasioista, jotka eivät ole tarkoitettu pelkästään kiinteän laitteen kytkemiseksi (jääkaappi, pakastin) ovat vikavirtasuojattuja.Nykyään taitaa jo vikavirtasuojakytkimet löytyä kylppäreitten pistorasioista...
Ja pitää se kevi kytkeä kiinni, eli jos tulee vain neljä piuhaa niin sitten nollaus tarpeen. Jos kevi jää irti niin silloin voi rungossa olla jännitteet ja sulakkeet eivät pala. Ja kannattaa käyttää sähkäriä niin tulee tehtyä oikein, ehkä.
näyttää olevan putkessa tuo, pyydä sähkäriä vetämään uutta MMJ 5x2,5 tai vaihtoehtoisesti ihan MK/ML:ää, niin saat tauluta asti tuon suojamaan
tosin vaikka on 6kw kiuas niin silloin riittää 1,5mm2, mutta samalla sinne vetää 2,5mm2
vanhoissa taloissa kannattaa varoa jos siellä on punainen lanka/piuha, koska välillä sitä on käytetty suojamaana, ja jossain L3, ja tämä siis samassa talossa. Toi kuitenkin vaikuttaa olevan vähän uudempi, kun siinä on musta ja ruskea, ehkä 80 luvun loppupuolella/yheksänkyt luvun alkupuolella.
ja se sininen ei ole nolla jos siihen kytketään suojamaa, silloin se on PEN-johdin. Jos taulussa on erotettu suojamaa ja nolla ei rasiaa saa "nollata", koska kerran erotettu PEN -> PE ja N ei saa kytkeä uudestaan yhteen.
Mutta kuten muut sanonut: valtuutettu sähköasentaja ja homma on kunnossa.
niin ja minä satun olemaan sähköasentaja...
tosin vaikka on 6kw kiuas niin silloin riittää 1,5mm2, mutta samalla sinne vetää 2,5mm2
vanhoissa taloissa kannattaa varoa jos siellä on punainen lanka/piuha, koska välillä sitä on käytetty suojamaana, ja jossain L3, ja tämä siis samassa talossa. Toi kuitenkin vaikuttaa olevan vähän uudempi, kun siinä on musta ja ruskea, ehkä 80 luvun loppupuolella/yheksänkyt luvun alkupuolella.
ja se sininen ei ole nolla jos siihen kytketään suojamaa, silloin se on PEN-johdin. Jos taulussa on erotettu suojamaa ja nolla ei rasiaa saa "nollata", koska kerran erotettu PEN -> PE ja N ei saa kytkeä uudestaan yhteen.
Mutta kuten muut sanonut: valtuutettu sähköasentaja ja homma on kunnossa.
niin ja minä satun olemaan sähköasentaja...
eipä taida juuri paljoakaan löytyä -70 luvun taloista valmiiksi suojamaadoitettuja paikkoja. porukoilla on -80 luvun alussa rakennettu talo ja löytyy muutama suojamaadoitettu pistorasia.
ja jos löytyy valmiiksi niin taitaa olla keskuksessa nolla ja PE kisko yhdessä :) tilaa vaan ammattilainen paikalle niin selviät helpoimmalla
ja jos löytyy valmiiksi niin taitaa olla keskuksessa nolla ja PE kisko yhdessä :) tilaa vaan ammattilainen paikalle niin selviät helpoimmalla
niin ja minä satun olemaan sähköasentaja...
Sen huomaa heti kuka ja mitä kirjoitetaan. Ja kytkennän tehneeltä ei lopu vastuu edes silloin, kun talo vaihtaa omistajaa eli kannattaa muistaa mitä tekee ja mitä kannattaa jättää sitten tekemättä...
Perus asennuksia nämä ovat sähköalan ammattilaisille, mutta ei kannata kaikkea aina uskoa mitä naapurin TS-mies kehuu.
Niin ja kaikilla tuntuu olevan se luulo, että "N" -> "nolla" on jännitteetön piuha aina, mutta ei se ole.
Niin ja kaikilla tuntuu olevan se luulo, että "N" -> "nolla" on jännitteetön piuha aina, mutta ei se ole.
Sinisellähän voi tuoda vaiheen esim. kytkimeltä valaisimella. Kiinteissä asennuksissa sen pitäisi olla nolla mutta kuten aikaisemmin moni todennut eipä siitäkään aina takuita ole. KEVIä ei saa käyttää muuhun kuin suojajohtimeksi.
kyllä nolla on nolla, mutta pistä jotain kuormaa vaikka pistorasiaan ja irrota nolla siitä rasiasta (keskusesta), niin sormeen tulee. on tullut huomattua.
sensijaan suojamaasta ei saa ikinä tulla sähköä.
tähän vielä turvavinkki porukoille: jos ilmakaapelin vaijeri (eli se kaapeli joka tulee tolpasta taloon) niin älä mene koskemaan vaikka kaikki "muoviset" kaapelit ovat ehjiä. jos käy ottamassa molemmista vaijerinpäistä kiinni niin silloin sähkö menee sinun kautta. Niin eli se vaijeri on PEN-johdin, eli siinä menee nolla silloin.
itselle ei ole käynyt, mutta sähkötyöturvallisuuskurssilla siitä oli juttua, tapahtui tässä 2000-luvulla.
ja vielä: sähköasennus on luvanvaraista, joten sitä ei tule tehdä itse vaikka tietäisikin mitä tekee.
sensijaan suojamaasta ei saa ikinä tulla sähköä.
tähän vielä turvavinkki porukoille: jos ilmakaapelin vaijeri (eli se kaapeli joka tulee tolpasta taloon) niin älä mene koskemaan vaikka kaikki "muoviset" kaapelit ovat ehjiä. jos käy ottamassa molemmista vaijerinpäistä kiinni niin silloin sähkö menee sinun kautta. Niin eli se vaijeri on PEN-johdin, eli siinä menee nolla silloin.
itselle ei ole käynyt, mutta sähkötyöturvallisuuskurssilla siitä oli juttua, tapahtui tässä 2000-luvulla.
ja vielä: sähköasennus on luvanvaraista, joten sitä ei tule tehdä itse vaikka tietäisikin mitä tekee.
Ilmeisti nämä kovimmat juputtajat käyneet ilmeisesti elektroniikan perus amiksen=)
Tarkennusta kiitos?
Ja painottaisin vielä sen verran, että se amiskan sähkö tutkinto eikä edes 10 vuoden työkokemus sähkötöistä oikeuta tekemään naapurin Irman sähkötöitä "luvallisesti" vaikka kuinka saisi piparia ja kahvia palkaksi=)
Kyllähän nolla on silti nolla vaikka (ja koska) vaihtosähköstä puhutaan.
Tarkennusta kiitos?
ja vielä: sähköasennus on luavanvaraista, joten sitä ei tule tehdä itse vaikka tietäisikin mitä tekee.
Ja painottaisin vielä sen verran, että se amiskan sähkö tutkinto eikä edes 10 vuoden työkokemus sähkötöistä oikeuta tekemään naapurin Irman sähkötöitä "luvallisesti" vaikka kuinka saisi piparia ja kahvia palkaksi=)
Tarkennuksena: only4pro:lta taisi jäädä yksi oleellinen sana tuosta ilmakaapelia eli AMKA:aa koskevasta varoituksesta pois eli tarkoitti Katkennutta PEN:ä eli sitä kirkasta vaijeria jonka ympäri vaiheet kiertää.
Muistelemastaan kuolemaan johtaneesta tapaturmasta löytyy juttua:
http://tukes.fi/fi/Rekisterit/sahko-ja- ... rmat/#2004
Eli kyllä N ja Pen johto pitää ajatella virrallisena/jännitteellisena johtona joka tosin on maadoituksilla "asetettu" samaan potentiaaliin maan kanssa jolloin siitä ei normaali tilanteissa iskua saa ellei sitten vaikka seiso vain vaiheen päällä ja kosketa sitten N/Pen johtoa...
Nolla ja suojajohto eli Pe ovat yhdessä uusissa asennuksilla vasta pääkeskuksella jolloin niiden välillä voi olla pieni jännite-ero joka johtuu N-johdon virran aiheuttamasta jännitehäviöstä, nollatuista laitteista taas tämä samasta syystä aiheutunut jännite-ero löytyykin esim laitteen rungon ja maapotentiaalin välistä.
Tämän jännite-eron aiheuttama virta voi tehdä esim. hurinaa tai pahimmassa tapauksessa vikoja video audiolaitteissa tai tietokoneissa kun saavat maatason esim. antennikaapelin kautta tai sitten se perinteinen esimerkki että miksi vanhempien kerrostalojenn yläkerroksissa saattaa kattila kipinöidä lieden ja tiskipöydän välillä...
Muistelemastaan kuolemaan johtaneesta tapaturmasta löytyy juttua:
http://tukes.fi/fi/Rekisterit/sahko-ja- ... rmat/#2004
Eli kyllä N ja Pen johto pitää ajatella virrallisena/jännitteellisena johtona joka tosin on maadoituksilla "asetettu" samaan potentiaaliin maan kanssa jolloin siitä ei normaali tilanteissa iskua saa ellei sitten vaikka seiso vain vaiheen päällä ja kosketa sitten N/Pen johtoa...
Nolla ja suojajohto eli Pe ovat yhdessä uusissa asennuksilla vasta pääkeskuksella jolloin niiden välillä voi olla pieni jännite-ero joka johtuu N-johdon virran aiheuttamasta jännitehäviöstä, nollatuista laitteista taas tämä samasta syystä aiheutunut jännite-ero löytyykin esim laitteen rungon ja maapotentiaalin välistä.
Tämän jännite-eron aiheuttama virta voi tehdä esim. hurinaa tai pahimmassa tapauksessa vikoja video audiolaitteissa tai tietokoneissa kun saavat maatason esim. antennikaapelin kautta tai sitten se perinteinen esimerkki että miksi vanhempien kerrostalojenn yläkerroksissa saattaa kattila kipinöidä lieden ja tiskipöydän välillä...
eikä kiukaassa tarvitse olla vikavirtasuojaa nykypykälienkään mukaan. Kaikissa muissa irroitettavissa pistokepaikoissa kylläkin... Sama koskee keittiön rasioita joihin voi kytkeä ainoastaa jääkaapin, pesukoneen jne. Tosin nekin pitää olla merkattuja selvällä opastekstillä, ettei sekaannusta tule.
Ja kiukaan liitäntäjohto sitten H07RN-F tai vastaava (ei mitä tahansa kumikaapelia siis)
SFS6000 kirjasesta löytyy kattavasti noista tietoa jos kiinnossaa maallikoita kaivella moisia :D
Ja kiukaan liitäntäjohto sitten H07RN-F tai vastaava (ei mitä tahansa kumikaapelia siis)
SFS6000 kirjasesta löytyy kattavasti noista tietoa jos kiinnossaa maallikoita kaivella moisia :D
kävin toissapäivänä kytkemässä yhden harvia kiukaan, se oli sellainen verkko-kiuas, eli lattialla seisova. Siinä oli erikseen mainittu että kiuasta ei saa kytkeä vikavirtasuojan taakse, sekä että sille ei voi tehdä eristysvastusmittaus, koska elementit on voinut kuljetuksessa imeä kosteutta joka poistuu vasta parin käytön jälkeen.
niin ja nykyään pesutiloissa myös valaistus pitää olla vikavirtasuojan takana...
niin ja nykyään pesutiloissa myös valaistus pitää olla vikavirtasuojan takana...
Kaikissa muissa irroitettavissa pistokepaikoissa kylläkin
Sauna/Pesutilat
Nyt kun taas alamme hifistelemään, niin täsmennetään, että kaikki muut pitää paitsi sähkökiukaan syöttöä ei tarvitse suojata 30mA vikavirtasuojalla uusissa asennuksissa.
Eli ei katsota onko pistoke-liitännällä vai kiinteästi asennettu aivan sama tilanne. Tämähän muuttui JO muutama vuosi takaperin tähän=)
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa