LED-jarruvalon käyttö myös ajovalona...?

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

LED-jarruvalon käyttö myös ajovalona...?

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 17.11.2011 16:26

Lähtökohta on seuraava:ostin normaalin 12V autokäyttöön tarkoitetun 21-ledisen jarruvalon, joka olisi tarkoitus soveltaa moottorikelkkaan taka-/jarruvaloksi...Tästä led jarruvalosta lähtee 2 johtoa, eli + ja - -navat...Kelkassa on siis ollut alunperin ollut 1-lankainen normaali hehkulankapolttimo, jonka toimintaa ohjataan kuitenkin 3 johdolla...Näistä yksi on siis maajohto ja 2 muuhun johtoon tulee käsitykseni mukaan erisuuruinen jännite...(?)Suurempi jännite sytyttä siis hehkulangan kirkkaammaksi ja toimii näin jarruvalona...Kysymys kuuluukin:pystyykös tuota led jarruvaloa kytkemään sillä tavalla, että se toimisi myös takavalona...?Ja mahtaakos se yleensäkkään olla pitkäikäinen kyseisessä käytössä...?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2011 18:17

Jos siellä valaisimessa ei ole mitään jännitteen regulointia niin jännitteellä saa kirkkautta säädettyä. Riippuu sisäisestä kytkennästä kuinka herkkä se on jännitteen muutokselle.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 17.11.2011 19:58

Alkuperäinen polttimo ollut luultavasti kaksilankainen eli samassa polttimossa on sekä 5w että 21w hehkulanka. Toista karvaa pitkin tulee jännite takaparkille ja toisesta jarruvalolle. Jännite molemmissa johdoissa sama.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 17.11.2011 20:59

^ Muistelisin kyllä, että alkuperäinen polttimo on nimenomaan 1 lankainen...Aivan100% varmuutta asiasta ei ole, joten pitänee tarkistaa huomenna...Jos polttimo pelaa kuitenkin 2 virtajohdon varassa, niin tässä tapauksessahan valon saisi pelaamaan parkilla kun asentaisi takaparkille tulevaan karvaan vastuksen ja antaisi jarruvalolle tulevan karvan olla sellaisenaan (olettaen, että molempiin johtoihin tulee sama jännite)...?Molemmat kytkettäisiin tietty LEd-valon +-napaan...Tällöin valo palaisi parkki-asennossa himmeämpänä ja jarruttaessa kirkastuisi...?

Edittiä: tässä vielä kuva selvennykseksi

Kuva

Elikkäs tuolla vastuksella himmennetään parkkivaloa...jarruvalo saa täyden virran, mutta parkkivalo palaa himmeämmin vastuksen ansiosta...Mites sen oikean vastuksen arvo laskettiinkaan käytännössä...?R=U/I...?Edellisestä fysiikan tunnista on aikaa...:)
Viimeksi muokannut gtikolffi, 17.11.2011 21:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2011 21:06

Juu. Pitää vaan etsiä sopiva vastus ja se voi olla vaivalloista kirkkauden epälineaarisuuden takia. Eli puolella jännitteellä valo on himmeämpi kuin puolet. Se taas riippuu siitä sisäisestä kytkennästä.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 17.11.2011 23:01

Koodi: Valitse kaikki

LED-valon himmentäminen
Diodia on helppo himmentää 0-100% välillä, mutta ei samalla tavalla kuin hehkulamppua jota säädetään ulkoisella himmentimellä. Hehkulampun himmentäminen vähentää hehkulangan jännitettä ja hehkulanka muodostaa vähemmän valoa, värilämpötila laskee ja valo muuttuu lämpimän punaisen sävyiseksi. Diodia ei voi normaalisti säätää tällä tavalla, vaan himmennin on sisäänrakennettu ohjaimeen tai himmennin asennetaan ohjaimen jälkeen matalajännitepuolelle.

Yleisesti käytössä oleva tekniikka himmentämiseen on PWM himmennys eli pulssileveysmodulaatio, joka sytyttää ja sammuttaa diodia 120 – 100 000Hz:n taajuudella. Valo himmenee ilman että värilämpötila muuttuu.

Tiettyjä teholedejä voidaan himmentää ohjausvirtaa muuttamalla ilman häiritsevää värin muutosta. LEDiä voi himmentää vaihtoehtoisesti joko painonapilla (SwitchDim), 1-10V signaalilla, potentiometrillä tai väylällä (Dali/DSI ja DMX).

Valon himmentäminen voi aiheuttaa EMC häiriöitä, jotka pitää ottaa huomioon.


http://www.hidealite.se/fi/led-skola.html

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 18.11.2011 9:49

Testaa nyt ihan ekana kytkeä se lisäjarruvalo niihin alkuperäisiin johtimiin ja katso mitä tapahtuu. Jos toimii ok niin case is closed :)

Jos jarruvaloilla toimii mutta parkeilla ei, on vastus liikaa ledin kynnysjännitteelle jolloin se vastus tarvii löytää sieltä ja vaihtaa pienempään. Potikka on kiva apu sopivan resistanssin löytämiseksi.

Muista kuitenkin napaisuus sen lisäjarruvalon kanssa koska ledihän on diodi ja toimii vain toisin päin kytkettynä ;)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 20.11.2011 17:30

Alkuperäinen polttimo ollut luultavasti kaksilankainen eli samassa polttimossa on sekä 5w että 21w hehkulanka. Toista karvaa pitkin tulee jännite takaparkille ja toisesta jarruvalolle. Jännite molemmissa johdoissa sama.


Elikkäs juuri noinhan ne kytkennät tuossa Lynssissä olikin kun tänään mittailin ja vilkaisin vanhaa takavaloa...Toiseen + johtoon tuli tosiaan koko ajan se 11,3-12V ja toiseen saman verran kun jarrykytkintä painaa, kolmas johto oli sitten se maajohto...Ja hyvin kirkkaana kyllä tuo uusi led-valo loisti kun testasin sitä paikalleen, joten on siinä varaa himmentää sitä parkkivaloa varten...

Tuolla oli hieman juttua kuvien kera jos meinaa koko valon itse väkertää alusta asti: http://www.motot.net/wiki/Led-takavalon_tekeminen

Ja samalta sivulta löytyi siis vastaus meikäläisen ongelmaan (yllä olevalta sivulta lainattua):

Nyt valo on siis tehty, mutta tarvitsemme vielä jarruvalon. Omasta mielestäni on hieman turhaa ja rumaa lähteä tekemään uutta ledinippua jarruvalolle, joten toteutamme sen niin, että himmennämme säätövastuksella kokoaika palavaa takavaloa ja aina jarrua painettaessa Ledit saavat niille tarkoitetun normaalivirran, mutta muuten ledit palaa hieman "alitehoisina". Lisäksi kytkennässä on se hyöty, että takavalon kirkkautta voi säätää portaattomasti ja jarruvalon saa hetkessä käyttöön tai käytöstä pois yhtä ruuvia käänäyttämällä.


Elikkäs huomenna elektroniikkakauppaan ja tuollaisen säätövastuksen ostoon...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 20.11.2011 23:05

Edellisesä viestissäni mainittu potikka = trimmeripotentiometri = säätövastus :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.11.2011 23:15

Tavalliset potikat sitten kestää huonosti kosteutta. Ja tehonkestokin voi halvimmissa tulla vastaan, että kannattaa vähän panostaa siihen potikkaan.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.11.2011 6:42

Ledivalon teho tuskin on kovin montaa wattia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.11.2011 9:30

Eikä halpojen potentiometrien 250 mW tehonkestokaan ole paljoa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.11.2011 12:11

Totta sekin :)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 21.11.2011 18:31

Tuollanen tuli sitten hommattua hoitamaan takavalon himmenyksen virkaa:

Kuva

Tuossa vielä linkki, josta selviää takavalon malli: http://i282.photobucket.com/albums/kk27 ... kavalo.jpg

Ja himmennys pelaa mainiosti...Säätöarvo tuolla tehopotikalla on 0-5 Kilo ohmia...Ei tosin kun noin 3/10 kierrosta pyöräyttää säädintä, niin valot sammuu kokonaan... Eli melko vähän tarvii säätöaluetta käyttää meikäläisen tarkoitukseen...Mutta tuolla saa himmennettyä valon kyllä just makeimmilleen...Tuo kun on 3-napainen, niin tuon kautta pystyisi periaatteessa kytkemään myös jarruvalon virrat...Säätösuhde menee vaan sen verran persiilleen, että ei tässä tapauksessa ole kannattavaa...

Edellisesä viestissäni mainittu potikka = trimmeripotentiometri = säätövastus :)


Jep, näinhän se onkin...terminologia vähän meikäläisellä hukassa...:)

Tavalliset potikat sitten kestää huonosti kosteutta. Ja tehonkestokin voi halvimmissa tulla vastaan, että kannattaa vähän panostaa siihen potikkaan.


Kokonaiset 5€ tuo potikka kustansi...Muutakaan ei ollut tarjolla...melko avonaiselta tuo kyllä vaikuttaa...tarkoitus olisi sijoittaa tuo konehuoneen puolelle, mahdollisimman kuivaan paikkaan...Voikos tuollanen mennä oikoseen niin, että se tuhoaa jotain...?

Mutta eihän ne ongelmat ihan tuohon loppuneet...Nyt sitten palaa mittaristossa jarrun merkkivalo koko ajan...Eli sehän johtuu kytkennästä, jonka tein yllä olevan kuvan mukaisesti...Sähkö pääsee siis virtaamaan koko ajan myös jarruvalokytkimen suuntaan...Kysymys kuuluukin; onkos olemassa elektroniikkamaailman "takaiskuventtiiliä", eli komponenttiä, joka päästää virtaa vain yhteen suuntaan...Sillähän tuo ongelma saataisiin poistettua...

Edittiä:EIkös se diodi ole juuri em. käyttöön tarkoitettu komponentti...?Saakos niitä sellaisina, että eivät vastusta virtaa (ts.himmennä valoa)...?Eikös diodi väärinpäin kytkettynä hajoa välittömästi...?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.11.2011 19:08

Voikos tuollanen mennä oikoseen niin, että se tuhoaa jotain...?
Jos potentiomeetri menee oikosulkuun niin se on silloin täysin johtavassa tilassa, eli sama kuin sitä ei olisi olemassakaan. Todennäköisempää että tulee johtamattomuusongelmia eli katkoo.

Diodi on kyllä kysymäsi osa. Kaikki diodit hukkaa jännitettä. Yleisimmillään 0,7 V luokkaa. Tehodiodit ja LEDit enemmän. Diodissakin on tehonkesto ja se sitten tulee vastaan kun diodin läpi kulkee tarpeeksi suuri virta. Tässä tapauksessa virta on aika pieni. Joku puolen watin tehonkesto luulisi riittävän. Tarkemmin sen saat selville mittaamalla valaisimen läpi kulkevan virran ja kerrot sen diodin kynnysjännitteellä niin siitä saat diodiin hukkuneen tehon. Diodi on halvempi kuin potikka, joten voit ottaa jonkun varmuuden vuoksi tehoa enemmän kestävän mallin.

Jos kytket tässä tapauksessa diodin väärinpäin niin valo ei pala. Kun kytket diodin päästösuuntaan niin valo palaa ja sille menevä jännite siis hieman pienenee diodin takia.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 21.11.2011 19:44

Ok, kiitosta infosta H.Jormalainen!Mulle tarjottiin tänään samaisesta elektroniikkaliikkeestä diodia, jonka jännitehukka oli 0,6V...Ei mahda vielä paljoa vaikuttaa ledin kirkkauteen...?Huomenna siis diodikaupoille...:)

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 21.11.2011 22:14

Ok, kiitosta infosta H.Jormalainen!Mulle tarjottiin tänään samaisesta elektroniikkaliikkeestä diodia, jonka jännitehukka oli 0,6V...Ei mahda vielä paljoa vaikuttaa ledin kirkkauteen...?Huomenna siis diodikaupoille...:)


Ei ne hukkaa kuin sen 0,6V, mutta pistä kaks peräkkäin niin se on 1,2V, kolme peräkkäin niin on jo 1,8V jne... eli kolmella niin sanotaan vaikka 13,8V - 1,8 niin vasta 12V, eli jotain 8kpl peräkkäin niin on se jännite siinä 9V.

Lediä on tosin parempi himmentää virtaa rajoittamalla tai PWM kytkennällä, ei vaikuta sitten toi jännitevaihtelu (mikä luultavasti tuossa lynxissä vai missä lie on...)

Ledi kuin on myös diodi, ja sen kirkkaus säätäminen vastuksellä on vähän hankalaa, säätöalue niin pieni (esim ledi ei syty ennenkun on 1V, ja palaa jo täydellä teholla siinä 1,2V, tämä vain esimerkki, ledejä erillaisia)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.11.2011 23:34

LEDi ei ole jänniteohjattu vaan virtaohjattu. Siksi kirkkautta säädellään yksinkertaisimmillaan virtaa pienentämällä, eli suuremmalla esivastuksella. Tässä tapauksessa potentiometrillä.

Näin yksinkertaiseen käyttöön ei ole järkeä alkaa tekemään PWM-ohjausta.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 22.11.2011 7:44

Ja jos potikan kestävyys/sijoitus tuottaa ongelmia niin mittaa potikan vastus sopivalla kirkkaudella ja hanki sen kokoinen kiinteä vastus potikan tilalle.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 22.11.2011 8:48

Ledi kuin on myös diodi, ja sen kirkkaus säätäminen vastuksellä on vähän hankalaa, säätöalue niin pieni (esim ledi ei syty ennenkun on 1V, ja palaa jo täydellä teholla siinä 1,2V, tämä vain esimerkki, ledejä erillaisia)


Tuo tuli tosiaan huomattuakin kun asentelin tuon potentiometrin...Säätöalueesta vain murto-osa on käytössä, hiemankin kun pyöräytit säädintä liikaa, niin ledit melkein sammuivat...

Ja jos potikan kestävyys/sijoitus tuottaa ongelmia niin mittaa potikan vastus sopivalla kirkkaudella ja hanki sen kokoinen kiinteä vastus potikan tilalle.


Luit ajatukseni...:)Pitää varmuuden varalle ottaa valolle säädetty vastusarvo ylös tuosta (vielä) toimivasta potikasta...Kyllähän tuon saa johonkin konehuoneen puolelle sijoitettua, mutta arveluttaa hieman, että kestääkös se pidemmän päälle tärinöitä, kosteutta yms...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 23.11.2011 19:08

Tuli sitten haettua ns. Schottkydiodi (20V/1A), jonka jännitehukka on vain 0,15-0,45V, kun normaalidiodilla se taitaa olla luokkaa 0,6-1,5V. Maksoikin huimat 30sent./kpl...Kolvaus jarruvalon johdon väliin ja nyt merkkivalo palaa mittaristossa vain silloin kun sen kuuluukin...

Tuossa vielä kuva itse valon asennuksesta (parkit päällä):
Kuva


Kiitosta kaikille tämän asian pähkäilyyn osallistuneille!!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.11.2011 21:16

Schottky on tälläisessä sovelluksessa hienostelua... Plussana pikosekuntien reagointiaika vastasuuntaiselle virralle :)

Olikos ne vähän herkkiä estosuuntaisille jännitepiikeille? Jos on, niin se selvinnee aikanaan...


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa